Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 141 reacties
Bron: AnandTech

ATi heeft de nieuwste generatie Radeon videokaarten het levenslicht laten zien en introduceert de Radeon 9700. Tot voor kort wandelde deze als R300 door zijn voorwereldse bestaan. Anandtech heeft als één der eersten deze kaart uitgebreid bekeken. En niet alleen bekeken, ook getest. Vanwege de beta-status van zowel drivers als kaart zijn er echter geen harde benchmarks vrijgegeven, maar relatieve performancecijfers. Ook is de definitieve clocksnelheid, wanneer deze kaart over dertig dagen daadwerkelijk in de winkels ligt, nog niet met zekerheid bekend. Anand meldt dat ATi een adviesprijs van 399 dollars hanteert voor deze kaart. Het testexemplaar had een GPU (ATi noemt het een VPU) die draaide op 325MHz, en 128MB aan geheugen op 310MHz DDR. Anand zette nog even de specificaties op een rijtje:

ATi logo
  • 0.15-micron GPU
  • 110+ million transistors
  • 8 pixel rendering pipelines, 1 texture unit per pipeline, can do 16 textures per pass
  • 4 programmable vect4 vertex shader pipelines
  • 256-bit DDR memory bus
  • up to 256MB of memory on board, clocked at over 300MHz (resulting in a minimum of 19.2GB/s of memory bandwidth)
  • AGP 8X Support
  • Full DX9 Pixel and Vertex Shader Support
  • Single Full Speed 165MHz integrated TMDS transmitter
[break]
ATi Radeon 9700 GPU (R300)
In de diverse tests die gedraaid werden bleek de nieuwe ATi Radeon 9700 duidelijk de nieuwe koning in het 'Land der Pixels' . Zo maakt deze kaart bijvoorbeeld Unreal Tournament 2003 speelbaar op een resolutie van 1600x1200 met 4x AA sampling, aldus Anand, en laat op hoge resoluties soms een verbetering zien ten opzichte van de nVidia GeForce4 4600 Ti, van meer dan 50%. De nieuwe technieken die zijn toegepast maken een fraaie beeldkwaliteit mogelijk en tezamen met de performance geeft dit ATi de komende maanden een voorsprong op de concurrentie. NVidia zal pas eind dit jaar met haar nieuwe NV30 op de proppen komen. Anand concludeert dan ook ondermeer het volgende:[/break]If you want the absolute fastest graphics card available, the Radeon 9700 fits the bill better than any GeForce4 or Parhelia; and it will continue to do so for months to come.

The performance you're paying for with the Radeon 9700 also buys you a card that will last you down the road. ATI has been running Doom3 on the Radeon 9700 for a while now, and Carmack has publicly thrown his support behind the card; keep in mind that it wasn't too long ago that Carmack wouldn't even touch the Radeon 8500 because of poor drivers. And for those of you that are wondering whether a 128MB card will be necessary, Doom3 will use at least 80MB of textures.

[...] ATI has finally done it; they have finally got all of their moons in alignment and released a GPU that's not only a leader in performance, but in technology as well and they've done it months before NVIDIA. Congratulations guys, you've done a tremendous job but now a much greater task lies ahead, how to respond to NV30?

ATi Radeon 9700 (klein)


Voor wat de toekomst betreft aan ATi-zijde, weet Anand nog het volgende te melden: Een 0,13micron opvolger van de 0,15micron R300, met mogelijkerwijs DDR-II toepassing, kan begin volgend jaar verwacht worden. Als opponent van de dan verwachte NV35 van nVidia. Natuurlijk zullen er de komende maanden afgeleide producten van de R300 verschijnen voor de andere marktsegmenten, zoals een All-In-Wonder uitvoering van deze kaart. De ruimte tussen de goedkopere ATi Radeon 9000 en deze Radeon 9700, zal worden opgevuld door een Radeon 9500 met een prijskaartje ergens tussen de 200 en 300 dollar. Anand verwacht dat de Radeon 9500 dezelfde features zal meekrijgen, maar met vier in plaats van acht rendering pipelines, en lagere clock- en geheugensnelheden. ATi heeft tot nu toe gezegd dat de Radeon 9500 in het vierde kwartaal uit zal komen.

Ook zijn er uitgebreide verhandelingen te vinden over ATi's nieuwste generatie kaarten op andere sites, zoals op Tom's Hardware en HotHardware..

KingPiel stuurde ons als één der eersten deze link, waarvoor dank.

Lees meer over

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (41)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (141)

1 2 3 ... 6
Omdat iedereen wil weten wat nu de performance echt is hier een quote van Ome Tom:

Here are a few numbers for those of you who can't wait. The 3DMark2001SE score of GeForce4 Ti4600 was 11,400, while Radeon 9700, with its young driver, scored 14,000. Once 4x FSAA and 8x anisotropic filtering was used, the scores changed quite significantly. GeForce4 Ti4600 was able to get a mere 4500 points, while Radeon 9700 scored 10,000 points, thus, more than twice the points of the competitor from NVIDIA. :P :9 :9~

http://www17.tomshardware.com/graphic/02q3/020718/radeon9700-12.html

De komende maanden zit ATI op rozen al verwacht ik wel een driverboost van nVidia voor de GF 4(zoals ze al vaker geflikt hebben)
Dat ziet er weer erg cool uit, het valt me wel op dat de ATI kaarten veel langer meegaan als de nvidia kaarten, die ati 8500 heeft het lang uitgehouden als concurrent van de nvidia kaarten, hij heeft zich 2nvidia generaties staande weten te houden, met 1 ati generatie kaart als jullie snappen wat ik bedoelen, dat vind ik toch een knap staaltje werk, ik denk dat als je niet te vaak wil upgraden ati zeker momenteel de betere kaarten aanbied, ook kwa 2d
Dat is bij de gemiddelde nvidia kaart net zo, bovendien vraag ik me af welke 2 nvidia generaties je bedoeld, tenslotte kwam de 8500 na de gf3 uit en kan hij niet meer op tegen de gf4, zowel de laatste nvidia kaarten als ati kaarten gaan ongeveer net zo lang mee als je kijkt naar real life prestaties (en niet alleen naar de relatief nutteloze dx "vul hier versie nr in" support)

Oh ja, voor goede 2d bij nvidia zoek je gewoon een goed merk uit (en een fatsoenlijke monitor is altijd een aanrader)
geforce4 is toch niet echt een "aparte" generatie?
ik wacht op de opvolger van geforce, dat is pas een next-gen die met deze ati zal kunnen battelen in de benchmarks ;)
2D zeg je? :) Ja, ziet er goed uit, en hier vind je een paar demo's en pics van die demo's. :9~ om het kort te houden.
Prachtig! Dit is de eerste keer dat ATI nVidia te snel af is met een nieuwe generatie kaarten. En dat terwijl nVidia nog had beloofd dat ze de eerste zouden zijn met een DirectX 9.0 compatible kaart.
Er staat alleen:
Full DX9 Pixel and Vertex Shader Support
Niet volledige DX9 support dus. Misschien is dat het wel maar staat er in iedergeval nog niet ;)
Als je iets verder kijkt dan je neus lang is en de hele R300 spec-sheet doorleest dan zie je wel degelijk dat de R300 volledig DirectX 9.0 compliant is.
hoe kun je dat nou zeggen?
welke kaart is dan gelijk aan deze generatie van nVidia dan? (DirectX 9)
Dat kun je prima zeggen... nVidia heeft altijd geroepen dat ze de eerste zouden zijn die een kaart op de markt zouden brengen die volledig DX9.0 compliant was. Maar zie hier... De Radeon9700 is eerder op de markt en is volledig DX9.0 compliant. En waar blijft de NV30?

Ik geloof dat zelfs Microsoft de R200 als basis voor DX9 heeft gebruikt en als richtkaart de R300 heeft gehad.
nadat nVidia ruzie kreeg met MS over wat DX features en patenten kreeg nVidia geen voorkeurs behandeling meer mbt DX, niet zo gek dus dat ze die belofte niet waar konden maken, maar full DX9 Vertex Shader Support is niet Full DX9 compliant, zoals Qwerty-273 hier onder al zegt
En als je de link van het persbericht volgt dan kun je het volgende lezen:
ATI's groundbreaking new chip boasts many industry firsts and revolutionizes the graphics industry with features including eight parallel rendering pipelines, complete Microsoft® DirectX® 9 support, AGP 8X support etc
En ik mag toch aan nemen dat 'complete MS DX 9 support' gelijk staat aan 'volledig DX 9 compliant'?
Nou ik weet niet of ATI nVidia te snel af is. de Geforce 4 bevat nu eenmaal super veel slimme technieken die die radeon niet heeft. Dus het kan toch zijn dat je daar toch wel wat "last" van krijgt als je de radeon 9700 gebruikt die minder technieken aan boord heeft. :)
Welke technieken zijn dat dan?

Traditioneel zijn de nVidia-kaarten de krachtpatsers en de Ati-kaarten de slimme jongens.
Pas met de Geforce 3 heeft (had) nVidia een goede verbetering t.o.v. ATI (crossbar memory en multisampling FSAA i.p.v. supersampling), maar met de radeon 9700 is dat voordeel voor nvidia weg.

Ik ben wel benieuwd naar wat voor slimme technieken in de Geforce 4 niet door een gelijkwaardige of betere techniek in de radeon 9700 weerspiegelt wordt.
Zwaar onder de indruk, vooral als je de FSAA performance bekijkt in bv de review van Anand, meer dan 2x zo snel als een ti-4600.

Nu snel op de markt brengen zodat de NV30 het nog moeilijk gaat krijgen.

En dan zijn er ook al de eerste geruchten over de R400, een R300 maar dan op 0.13 formaat gebakken en daardoor weer sneller :)
Een linkje naar de officicele ATI pagina, met hele mooie demos van deze mooie kaart.

http://www.ati.com/developer/demos/r9000.html
mmmmmmooie fancase ;)
is dit dan de eerste DX9-approved kaart?
prijs valt eigenlijk ook nog mee, maar ja, tis natuurlijk te zien of de prijs niet veel hoger gaat liggen in europa, zoals gewoonlijk
is dit dan de eerste DX9-approved kaart?
Volgens mij niet, moesten kaarten geen 128 bit kleur ondersteunen wilden ze DX9 approved zijn?
Volgens het artikel opTom's Hardware heeft de 9700 wel degelijk support voor 128bit kleur.
En als je het bijbehorende plaatje bekijkt, valt me vooral op hoeveel verschil dat 128bit kleur nog maakt.
Dat had ik dus echt niet verwacht.
Dat plaatje heeft niet alleen als verschil dat het 128 bits kleur is of niet. Er zitten ook een paar filtertjes van die 9700 overheen (Full screen glow & high dynamic range).
En als je het bijbehorende plaatje bekijkt, valt me vooral op hoeveel verschil dat 128bit kleur nog maakt.
Dat had ik dus echt niet verwacht.
Vind ik vreemd, je hebt nu gewoon een normale monitor, het plaatje is ook gewoon in 16.7 miljoen kleuren (24/32 bits) hoe kan je dan zien dat het met meer kleuren gerenderd wordt terwijl het plaatje teruggezet wordt naar minder kleuren en je het ook zo op je monitor ziet ?

[edit]
Met andere woorden: Puur het kleuren verschil zal het niet zijn. Meer de manier van renderen en het wel of niet gebruiken van bepaalde filters.
Minder verlies onderweg.. bekijk het eens wiskundig.

4.5 + 4.5 = 9
4 + 4 = 8.
Beide resultaten hebben dezelfde nauwkeurigheid (1), maar onderweg rekent het eerste met meer detail dus uitkomst is juister. Da's het voordeel.
En als je het bijbehorende plaatje bekijkt, valt me vooral op hoeveel verschil dat 128bit kleur nog maakt.
Dat had ik dus echt niet verwacht.
euhm, heb je er al eens over nagedacht dat dat misschien een nepshot is? want hoe kan dat 128bits kleuren-helftje verschillend zijn van de 32-bit helft terwijl je pctje maar 32bit kleur aankan? hoe kan dus jouw pc de verschillen tussen 32- en 128bit weergeven? niet dus want dat 128bit plaatje zou dus ook 128bit moeten zijn maar dat is het niet. want jouw pc kan dat nog niet weergeven.
Reactie op Gunpo1nt:

Dat je maar 32-bits kleur op je scherm kan krijgen, wil niet zeggen dat je niks aan interne 128-bits kleuren hebt. Lees de reactie van poohbeer boven je, hij geeft heel simpel aan hoe het werkt.

Intern werken met meer kleuren dan het eidresultaat is trouwens niet nieuw: De Voodoo1, 2 en 3 deden dat al. Op het scherm kwam je nooit hoger dan 16-bits, maar intern rekenden die chips met 24-bits. Het resultaat van die berekeningen werd omgerekend naar 16-bits, maar wat er op je scherm kwam was vele malen mooier dan wat andere kaarten deden op 16-bits.

De plaatjes zijn screenshots van 3D-scenes die intern met 128-bits gemaakt zijn en uiteindelijk gewoon in 32-bits op je scherm komen. Daar kun je dus een 32-bits screenie van nemen en op een site zetten, zonder verlies van kwaliteit. Deze plaatjes zijn echt.
[nag]
Eigenlijk mag je dan zeggen dat 4.5 + 4.5 = 9.0, dus wel nauwkeuriger. Dit is dus ook inderdaad precies de bedoeling van 128bit kleur, om kleurvervormingen na meerdere effecten te voorkomen
[/nag]
Het antwoord hierop staat in de post hierboven. Het komt dus door een nauwkeurigere afronding!!
Hmmm, ja dat is natuurlijk wel een struikelblok, maar goed, nu de euro meer waard is dan de dollar, zou je denken...
oops dubbelpost
Zijn de drivers van ATI zo goed als die van nVidia? Dat was meestal het probleem bij de Radeons.
De drivers van de Radeon9700 zijn, itt wat eerst werd verwacht (ook door mij), helemaal vanaf scratch opgebouwd. De problemen die sommige ATi-kaarten hadden met DirectX zijn hierdoor verholpen.

En tja... wat moet je nou nog over de kwaliteit van de drivers zeggen... Doom III draait goed op alpha-drivers, hij verslaat de GF4Ti4600 op alle vlakken (FSAA, Aniso, etc) met gemak met dezelfde drivers... En de drivers worden alleen nog maar verder geoptimaliseerd.
Inderdaad. Er gaan daarom leuke dingen gebeuren als de NV30 met de 9700 vergeleken wordt.

1) De drivers van ATI zijn niks minder dan die van Nvidia. Alleen moesten de gloednieuwe 8500 drivers concureren met de uitgekristaliseerde drivers van de GF3. Maar bij het uitkomen van de GF3 waren die drivers net zo buggy als die van de 8500.

2) Nu wordt het dus Nvidia die ineens met nieuwe drivers moet concureren tegen uitgekristaliseerde ATI drivers. Nu zullen we zien hoeveel er overblijft van die Nvidia driver mythe aan het eind van het jaar :-)
Ten eerste gok ik dat het bij de r300 net zoveel tijd tussen de introductie en de verkrijgbaarheid zit als bij de r200 (8500), bij nvidia is dat tijdsverschil een stuk kleiner (zie gf4), ten 2e is het dan maar de vraag of de drivers van ati in dat korte tijdsbestek "uitgekristaliseerd" zijn, gezien het feit dat ondanks de verbeteringen van ati's drivers ten tijde van de 8500, hun ontwikkeling nog steeds iets langzamer gaat dan bij nvidia...
Dat ben ik dus absoluut niet met je eens. Het tijdverschil was bij de GF4 minstens even groot.
Alleen de GF4MX kwam sneller uit, maar die reken ik dan ook niet als een echte GF4. De 9000 pro komt ook veel sneller uit, als je naar de aankondigingen van Creative en Gigabyte kijkt.

En de drivers van de 8500 waren in eerste instantie inderdaad te gehaast gekomen. Maar na een maand waren alle serieuze problemen er uit. Bij Nvidia duurde dat indertijd bij de GF3 wel langer. Alleen interesseerde het toen niemand omdat ie ook met brakke drivers nog een stuk sneller was dan de concurrentie. Precies zoals met die gloednieuwe drivers van de 9700 nu. 250% sneller dan de GF4 ti4600. Iemand die zich dan zorgen maakt of de drivers nog 10 a 20% geoptimaliseerd kunnen worden?

ATI heeft nu 4 maand! om die drivers verder klaar te maken. Zelfs de grootste Nvidia fan zal moeten toegeven dat zowel bij de Radeon64 als bij de Radeon8500 er na 4 maand niks te klagen was over de ATI drivers.

Maar zoals ik al eerder zei. Over 4 maand zullen we zien wat er van die Nvidia driver mythe overblijft. (Niet veel, voorspel ik al vast)
Nou nou, ik vind deze kaart ook zeker veelbelovend maar hij is geen 250% sneller dan de gf4 4600, maximaal 30-50% (volgens anandtech iig), alleen met 4x AA (geen quincunx btw, maar "gewone" aa) is hij idd 150% sneller, maar dat mag dan ook wel als je naar de opbouw van de chip kijkt, aangezien de r300 met de nv30 zal gaan concurreren ben ik benieuwd naar de performance en prijs van die laatste (die niet veel later op de markt zal verschijnen dan deze kaart)

Wat ik nog steeds mis bij ati zijn unified drivers, betere OpenGl support en goede (lees: sneller dan in windows) officiele linux drivers (die ook al bij de 8500 beloofd waren)

Als die laatste puntjes ook worden gefixed dan wordt de kans groter dat ik na jaren weer eens een ati in mn pc durf te duwen
Eigenlijk te gek voor woorden dat een kaart alleen om het spelen van spellen sneller te maken $100 duurder is dan een iPod (om maar een voorbeeld te noemen)

Als deze kaart voor 450 euro op de markt zal komen, zal de Geforce 4 ti4200 nog altijd de beste koop blijven.

Ik denk dat als ATI betere resultaten wil behalen dan met de 8500 (waarvan de verkoop toch tegenviel), deze kaart echt moet aanprijzen als 'snelste kaart op de markt' of 'zoveel % sneller dan concurrentie' oid
Met een prestatie verschil van 250% tov een Ti4600 en waarschijnlijk dan 300% verschil tov een Ti4200 lijkt mij de 9700 juist de beste koop :-)

Beste koop gaat volgens mij over prijs/prestatie verhouding, en die is dan wel erg goed bij de 9700.
Helaas is het prestatieverschil alleen met 4x gewone AA maximaal 150%, zonder AA is het tussen de 20-50%...
Eigenlijk te gek voor woorden dat een iPod $100 duurder is dan een Sony Clié PDA (om maar een voorbeeld te noemen).
Oftewel, hoe kom je erbij om appels met peren te vergelijken?

Dat voor jou (en mij) een GF4 Ti4200 op dit moment de beste koop is, heeft niks te maken met de prijs, maar alles met wat je ervoor over hebt.
Als je nou leestekens, hoofdletters e.d. gebruikt is het misschien nog leesbaar ook.

Je lijkt wel bezopen zeg. Als je niet kunt typen, laat het dan.

(ja, enorme flame. En terecht. Dit is echt niet om aan te zien.)
399 dollar... Ik ben benieuwd wat de Europeese prijzen worden. Die liggen meestal een stuk hoger dan de Amerikaanse prijzen |:(
Ach ja, we kunnen natuurlijk ook een IA starten he. }> 100 mensen die 'm bestellen == 0,50 euro de man verzendkosten :+

Ik d8 trouwens dat de ATi Radeon MAXX of zoiets de Radeon 9700 ging worden??

/edit: shit, deze had als normale reactie moeten zijn, niet op maximilian000 |:(
vergeet de 19% BTW import kosten niet...
Hoewel de prijs inderdaad hoger zal liggen met de Amerikaanse prijs, dienen we in acht te nemen dat de euro nu de pariteit met de dollar gepasseerd is. Dat levert voor de Europeanen een prijsvoordeel op.
hehe dit is nou een kaart met volle effecten derin dus dit is mijn kaartje geworden }>
Absoluut. Hij is echt tot de rand volgepropt met volle effecten ja, wat dat ook moge zijn.
1 2 3 ... 6

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True