Ten opzichte van de WH-1000XM3 is de WH-1000XM4 op een paar punten verbeterd. Het geluid is iets beter en de noisecancellation is iets beter, terwijl de hoofdtelefoon even zwaar is, de accu het even lang uithoudt en hij even comfortabel zit. Daarnaast zijn er een paar kleine, maar prettige extra's. Hij kan met twee apparaten tegelijk verbonden zijn, heeft een bewegingssensor die merkt wanneer je een oorschelp optilt en heeft ondersteuning voor DSEE Extreme, wat lossy muziek beter doet klinken. De verstaanbaarheid tijdens het bellen is echter nog steeds niet geweldig en de WH-1000XM4 heeft geen IP-rating. Toch is het de beste draadloze noisecancelling hoofdtelefoon op de markt.
De aankondiging kwam best onverwacht. Sony introduceerde ongeveer twee jaar geleden de WH-1000XM3. Die groeide in zeer korte tijd uit tot populairste noisecancelling hoofdtelefoon op de markt en dat was hij tot voor kort nog steeds. Ondanks dat succes is er nu alweer een opvolger: de WH-1000XM4. Die lijkt erg op de XM3, afgezien van wat kleine, maar fijne verbeteringen.
Wie de XM3 en de XM4 naast elkaar legt, zal goed moeten zoeken naar de verschillen. De nieuwe XM4 is beschikbaar in precies dezelfde kleuren als zijn voorganger en heeft vrijwel hetzelfde uiterlijk. Pas als je goed kijkt, worden de verschillen duidelijk. Het opvallendste onderscheid zit bij de twee knoppen op de linkeroorschelp. Die zijn bij de XM4 wat minder afgerond, zodat je ze net iets beter voelt. Bovendien is het opschrift van een van de knoppen aangepast. In plaats van 'NC/Ambient' staat er nu 'Custom'. De functie van de knop is echter precies hetzelfde; je wisselt ermee tussen noisecancellation en ambient sound. Je stelt er bovendien de noisecancellation-optimizer mee in, een calibratiefunctie waarmee de software zich aanpast aan de vorm van je hoofd. De functie kan zelfs rekening houden met zaken als de luchtdruk in bijvoorbeeld een vliegtuig.
Wat verder opvalt, is dat de XM4 een iets mattere afwerking heeft gekregen en vooral dat de kussens van de oorschelpen iets zijn aangepast. Die zijn iets zachter geworden, maar heel veel verschil in draagcomfort levert dat niet op. Net als de XM3 heeft de XM4 een lichte, maar stevige constructie. Hier geen opvallende metalen draagbeugels als bij de Bose NC 700 of Bowers & Wilkins PX7, maar een behuizing die grotendeels van kunststof is. Dat maakt de XM4 vrij licht, wat uiteraard prettig is. Met 250 gram is de XM4 even zwaar als zijn voorganger en dat wil zeggen dat hij ook even prettig zit als de XM3. We zijn ook nog steeds zeer te spreken over het uiterlijk van de XM4. Het is een stijlvol ontwerp, zonder dat het al te opvallend is. De XM4 drukt iets zwaarder op je hoofd dan z'n voorganger, maar het verschil is ook hier klein en kan ook veroorzaakt worden doordat onze XM3 al even in gebruik is.
Niet om te sporten
De XM4 heeft echter ook hetzelfde nadeel; het is geen hoofdtelefoon waarmee je wil gaan sporten. De XM4 heeft de neiging van je hoofd te schudden als je ermee gaat hardlopen of oefeningen doet in de sportschool. Nu we toch nadelen aan het benoemen zijn: de XM4 heeft ook nog steeds geen IP-rating en is dus niet bestand tegen vocht en stof, terwijl dat tegenwoordig steeds gangbaarder wordt. Opnieuw een aanwijzing dat de XM4 niet geschikt is voor de sportschool.
Bediening en noisecancellation
De bediening van de XM4 is hetzelfde als bij z'n voorganger. Naast de twee knoppen is er alleen het aanraakgevoelige vlak op de rechteroorschelp, waarmee je het volume kunt instellen, muziek kunt pauzeren en het volgende of vorige nummer kunt starten. Het werkt goed, prettig en accuraat.
De verschillen zitten dus niet in uiterlijk en bediening. De vernieuwing zit geheel onderhuids, in de hard- en software van de XM4. Zo heeft de XM4 dezelfde noisecancelling processor, QN1, als zijn voorganger, maar Sony heeft die gekoppeld aan een nieuwe bluetooth-soc. Daardoor nemen de twee microfoons die in elke oorschelp zijn ingebouwd, zevenhonderd keer per seconde het omgevingsgeluid op en wordt het tegengeluid even vaak daarop aangepast. Dat klinkt indrukwekkend, maar de vraag is wat je ervan merkt.
Niet zo heel veel, al komt dat vooral doordat de noisecancellation van de WH-1000XM3 al heel goed was. Die van de XM4 is echter wel degelijk beter. We hebben de noisecancellation van beide modellen uitgebreid vergeleken, niet alleen in onze meetopstelling, maar ook in de praktijk. We hebben beide modellen niet alleen aan allerlei praktijksituaties blootgesteld, maar die ook gesimuleerd door een serie testgeluiden af te spelen op een goede stereo-installatie. Denk daarbij aan geluiden uit een vliegtuigcabine en allerlei bars, café's en restaurants.
Noisecancellation werkt vlotter
Het voordeel van die laatste methode is dat we beide hoofdtelefoons vlak na elkaar precies dezelfde geluiden kunnen voorschotelen. Vooral uit de praktijktest blijkt dat de XM4 meer middentonen weet te blokkeren dan de XM3. Het uitsluiten van het laag was al goed en dat is het nog steeds. Dat niet alleen, het effect van die hoge samplefrequentie is ook merkbaar. Waar bij de XM3 hoorbaar was dat het automatisch aanpassen van de noisecancellation even kon duren, verloopt dat nu merkbaar vlotter.
Toch is dat niet het hele verhaal. Net als bij de XM3 kun je in de bijbehorende telefoonapp een locatie aanwijzen en daarbij een profiel aanmaken met instellingen voor geluid en noisecancellation. Zo kun je profielen aanmaken voor thuis en werk, die op basis van gps automatisch geactiveerd worden. Je kunt dus instellen dat de hoofdtelefoon de noisecancellation automatisch opschroeft zodra je het treinstation binnenloopt, en weer terugdraait als je je voordeur binnenstapt.
Nieuwe opties
Er is meer vernieuwing. Net als bij de XM3 kun je bij de XM4 je hand op de rechteroorschelp leggen om de muziek even te pauzeren. Daar is nu 'Speak to Chat' aan toegevoegd. Als je die optie in de app inschakelt, zal de muziek pauzeren zodra je begint te praten, om weer verder te gaan als er een paar seconden geen spraak meer is waargenomen. Handige functie, die we echter snel weer uitgeschakeld hebben. Wie net als ondergetekende af en toe een regeltje meezingt, kan onbedoeld een muzikale pauze inlassen. Terwijl je net zo lekker aan het meezingen was. Gelukkig kun je de gevoeligheid instellen; dat scheelt iets. Out of the box was zelfs ons neuriën genoeg om de muziek te stoppen. Bovendien zit er voor het mooie net te veel pauze tussen het moment dat je gaat praten en het moment dat de muziek stopt. Het is mooie techniek, die we misschien in een XM5 in verbeterde vorm gaan gebruiken. Voor nu blijven we echter onze hand op de rechteroorschelp leggen.
Daarnaast heeft de XM4 iets dat 'wear detection' gedoopt is. Wie aan de binnenkant van de linkeroorschelp kijkt, ziet daar een sensor zitten die opmerkt of de oorschelp nog op z'n plek zit of niet. Met andere woorden: als je de linkeroorschelp even van je oor haalt, pauzeert de muziek. Uiteraard werkt dat ook als je de hoofdtelefoon in zijn geheel van je hoofd haalt. De functie is natuurlijk niet nieuw. Een hoofdtelefoon als de PX7 van concurent Bowers & Wilkins heeft dezelfde optie. Het is wel een optie die de XM4 een luxueuzere uitstraling geeft, en het werkt precies zoals je verwacht.
Eindelijk multipoint
Tot slot heeft Sony een van de grootste minpunten van de XM3 aangepakt; de XM4 ondersteunt multipoint, wat wil zeggen dat hij met twee apparaten tegelijk verbonden kan zijn. Daarbij kun je uiteraard zelf wisselen tussen beide verbindingen, maar het gebeurt waar nodig ook automatisch. Je krijgt je telefoontje dus wel degelijk binnen, ook als je op dat moment naar een film op je laptop aan het kijken bent. Dan wordt er automatisch overgeschakeld. Ook hier geldt: concurrerende modellen hadden de optie al langer, dus het is fijn dat Sony meegaat met de trend.
Geluid
De MX4 heeft dezelfde 40mm-drivers als z'n voorganger en klinkt daarmee ook vrijwel identiek. Toch is er wel degelijk verschil meetbaar en ook hoorbaar. Zo is de weergave van het laag wat strakker dan bij de XM3, waardoor er wat meer definitie in het laag waarneembaar is. Het wordt duidelijk in tracks als Etched Headplate van Burial en Tenderly van Disclosure. De grootste winst zit echter in het hoog, dat wat helderder is en verder doorloopt dan bij de XM3. Vooral bij klassieke muziek valt dat op. Instrumenten als viool en vleugel klinken beter dan bij de XM3. De verschillen zijn vooral hoorbaar, en hieronder ook zichtbaar, met noisecancellation aan. Met noisecancellation uit klinken beide echter vrijwel identiek.
Frequentiekarateristiek Sony WH-1000XM3 (zwart) en WH-1000XM4 (rood) met noisecancellation aan (links) en uit (rechts). Gemeten met miniDSP EARS en Room EQ Wizard.
Codecs
Toch is er, op papier, ook minder goed nieuws. De XM4 ondersteunt nog steeds Sony's eigen codec LDAC, maar mist ondersteuning voor aptX en aptX HD, terwijl de XM3 daar wel mee overweg kan. Heel erg is dat niet. Ten eerste is LDAC een uitstekende codec, die muziek tot aan 990kbit/s via bluetooth kan versturen. Dat zijn betere waarden dan worden gehaald door aptX HD, dat niet verderkomt dan een bitrate van 576kbit/s. Bovendien wordt LDAC al sinds Android 8 standaard door het besturingssysteem ondersteund, wat maakt dat het overgrote deel van de Android-telefoons ermee overweg kan.
Ook voor Apple-gebruikers maakt het geen verschil, want iOS ondersteunt geen LDAC, maar ook geen aptX. Apple-apparaten kunnen enkel overweg met SBC en AAC, en beide worden door zowel de XM3 als de XM4 ondersteund. Er zijn dus maar weinig situaties denkbaar waarin het gemis van aptX merkbaar zal zijn. Overigens zijn er twee opties van de XM4 die elkaar bijten. Als je de optie aanzet om met twee apparaten tegelijk verbonden te zijn, kun je geen gebruik maken van LDAC. Je moet het dan doen met AAC.
DSEE Extreme
Sony heeft verder ondersteuning voor DSEE Extreme toegevoegd. Dat is een algoritme waarmee door middel van kunstmatige intelligentie geprobeerd wordt de informatie te herstellen die bij het comprimeren van muziek verloren is gegaan. Het algoritme probeert dus van lossy muziek weer lossless muziek te maken. Het werkt behoorlijk goed, maar is geen alternatief voor de combinatie van LDAC en lossless bestanden. Bij gestreamde muziek van lagere kwaliteit is echter wel degelijk verbetering hoorbaar.
Daarnaast heeft de XM4 ondersteuning voor Sony's eigen 360 Reality Audio, een trucje om muziek ruimtelijker te laten klinken. Het idee is dat muziek van alle kanten komt en niet alleen in stereo verdeeld is. Sony werkt daarvoor samen met streamingdiensten Deezer, Tidal en nugs.net. 360 Reality Audio werkt dus ook alleen als je naar muziek van die diensten luistert. Het is een functie waar we eerlijk gezegd niet zo op zitten te wachten.
Microfoon laat te wensen over
Dan is er nog de verstaanbaarheid van de XM4, ofwel het geluid van de microfoon. Die is niet beter dan bij de XM3 en daarmee helaas ook niet heel goed. Voor degene die je belt, klink je ook met de XM4 wat hol en ver weg. Jammer, want het is een punt waarop we op enige verbetering gehoopt hadden. Gelukkig is het niet zo dat het gebruik van je favoriete voiceassistent er onder te lijden heeft. De XM4 kan, zoals elke hoofdtelefoon in deze prijsklasse, overweg met Amazon Alexa en de Google Assistent.
Sony WH-1000XM3
Sony WH-1000XM4
Gelukkig is de accuduur van de XM4 wel goed, vrijwel gelijk ook aan die van de XM3. Als je noisecancellation aanzet, houdt de XM3 het 20 uur en 40 minuten vol. De XM4 zelfs nog 4 minuten langer. Luister je zonder noisecancellation, dan houden beide het uiteraard langer uit. De XM3 komt dan tot 28 uur en 41 minuten. De XM4 houdt het iets korter vol en komt tot 28 uur en 3 minuten. Er zijn hoofdtelefoons die het langer uithouden, maar in vergelijking met de concurrentie is 28 uur een goede score. Opladen duurt zo'n 3 uur en na 10 minuten laden kun je alweer een paar uur luisteren. We meten daarbij wel beduidend lagere waarden dan Sony zelf opgeeft. Dat vermeldt 30 om 38 uur, bij noisecancellation aan of uit. Wij stellen de hoofdtelefoon zo in dat hij tijdens het meten 80dB produceert, en Sony meet waarschijnlijk onder andere omstandigheden.
Conclusie
De WH-1000XM3 was al een prima noisecancelling hoofdtelefoon, maar de WH-1000XM4 is nog net een tikkeltje beter. Op het eerste oog en oor zijn er weinig verschillen, maar onderhuids is er toch het nodige verbeterd. De XM4 heeft dezelfde 40mm-drivers, dus het geluid van de twee ontloopt elkaar niet veel. De XM4 heeft net wat meer definitie in het laag en het grootste verschil is hoorbaar in het hoog. Het verschil is echter klein en zeker geen reden om naar de winkel te rennen.
Iets dergelijks geldt voor de noisecancellation. Met de XM3 zette Sony een nieuwe standaard, niet alleen door de hoeveelheid geluid die de hoofdtelefoon wist te blokkeren, maar vooral door de Adaptive Sound Control, waardoor de noisecancellation zich automatisch aanpast. Juist op dat punt doet de XM4 het beter dan de XM3, doordat hij sneller reageert op veranderingen in de omgeving.
Toch zijn het vooral andere zaken die opvallen. Zo heeft de XM4 ondersteuning voor multipoint, wat wil zeggen dat hij met twee apparaten tegelijk verbonden kan zijn, waarmee een belangrijk minpunt van de XM3 verholpen is. Daarnaast heeft hij ondersteuning voor DSEE Extreme, waarmee de kwaliteit van lossy geluid wordt verbeterd. Dat gaat echter ten koste van ondersteuning voor aptX en aptX HD. Doordat de XM4 wel met LDAC overweg kan, is dat echter nauwelijks een gemis. We vinden het echter wel een gemis dat Sony het geluid van de microfoon niet heeft weten te verbeteren.
Daar staat tegenover dat de XM4 met de bewegingssensor en Speak to Chat prettige extra's heeft ten opzichte van zijn voorganger. De XM4 is echter geen hoofdtelefoon waarmee je lange gesprekken wilt voeren. Ondanks een dergelijk minpunt is de WH-1000XM4 wat ons betreft de beste allround noisecancelling hoofdtelefoon die momenteel beschikbaar is.
Voor wie?
Da's natuurlijk mooi, maar met een straatprijs van zo'n 360 euro is hij behoorlijk aan de prijs. De vraag is dan ook: voor wie is de WH-1000XM4 interessant? Laten we voorop stellen: heb je een XM3, dan loont het wat ons betreft niet om over te stappen, tenzij je erg zit te springen om multipoint. Op alle overige vlakken zijn de verschillen wat ons betreft te klein. Heb je geen XM3 of hoofdtelefoon van vergelijkbare kwaliteit, dan is de XM4 een aanrader, hoewel dan de prijs om de hoek komt kijken. Ook dan geldt: kun je leven zonder multipoint, dan is de XM3 een interessant alternatief dat weinig voor de XM4 onderdoet en zo'n 130 euro goedkoper is.
Verder zijn er scenario's denkbaar waarin de WH-1000XM4 niet de beste keuze is. Wil je muziek luisteren tijdens het sporten, dan heb je meer aan een stel goede oordoppen. Gaat het je puur om de allerbeste geluidskwaliteit, dan kies je een bedrade hoofdtelefoon zonder noisecancellation, die puur op audio is gericht, met een vlakkere frequentiekarakteristiek dan de XM4. Wil je echter een draadloze hoofdtelefoon met noisecancellation, dan is er momenteel geen betere dan de dan de WH-1000XM4.
Dat kan, want via de jack wordt het geluid passief afgespeeld, dus direct naar de drivers. Deze doet het namelijk ook als de koptelefoon niet aan staat. Ik denk niet dat er een fysieke killswitch zit in deze koptelefoon, dus het is logisch dat ie het dan wel doet.
Maar dat kan inderdaad gewoon, als je een lange USB-C gebruikt. De koptelefoon gaat automatisch uit als hij oplaadt, dus kan je geen noise cancelling of bluetooth gebruiken, maar de drivers kunnen nog steeds passief via de jackplug gevoedt worden. Via de jackplug is namelijk alles analoog naar de drivers gevoedt, niet digitaal, dus de koptelefoon kan dit niet eens "uitzetten", behalve als er een fysieke onderbreking zit, maar dat lijkt me wel heel erg sterk.
[Reactie gewijzigd door MrFax op 22 juli 2024 15:35]
Xm3 kun je met de kabel altijd gebruiken als hij leeg is. Zelfs opladen, en met de Audio kabel luisteren.
Is niet echt heel prettig met een stugge usb c kabel plus de audiokabel aan je oor, maar het kan.
Neem aan dat dat met xm4 ook zal zijn.
Ik heb de XM3. Hoewel de accuduur fantastisch is en hij inderdaad supersnel oplaad, is het me al een paar keer gebeurd dat hij tijdens een multiplayer game leeg kwam te raken. Het was wel prettig geweest als ik dan meteen door kon gaan door de laadkabel erin te doen. Zoiets is nogal een druk moment waarop je eigenlijk juist geen onderbreking kan hebben (of creëren).
Natuurlijk had ik de koptelefoon beter van tevoren op kunnen laden, maar ik maak niet altijd de beste keuze
[Reactie gewijzigd door raschaoot op 22 juli 2024 15:35]
Bedankt voor de tip, maar die functie ken en gebruik ik al.
Ik ben gewoon meer gewend om een bekabelde hoofdtelefoon te gebruiken. Daarvan hoef je nooit te denken aan de accu. Dus gebeurt het soms dat ik vergeet de hoofdtelefoon op te laden. Vooral wanneer de herinnering op een moment komt dat opladen geen mogelijkheid is, bijvoorbeeld onderweg.
En goedbedoelde comments zijn altijd welkom, ook een maand later nog.
Ik snap je "probleem" helemaal hoor. Mijn gaming headset is bedraad, en gebruik ik al jaren. M'n werkkoptelefoon is de XM3, en die valt bij mij dus ook af en toe uit op onhandige momenten omdat ik vergeet dat ik 'm niet kan opladen en gebruiken tegelijk
Hoezo wordt er beweerd dat het ontbreken van atpx geen gemis is, zeker voor deze prijs? Ldac heeft buiten Android nauwelijks ondersteuning en gebruikt erg veel van de batterij terwijl uit mijn ervaring er 0 verschil is te horen met AtpxHD.
Zo heb ik bijvoorbeeld een bluetooth transmitter (i.c.m. Een kleine versterker) aan Zone 2 van mijn versterker hangen. Erg handig: alles wat ik stream / bekijk op TV kan ik draadloos beluisteren.
Die transmitter (avantree oasis plus) doet aptx-hd, maar geen ldac. Volgens mij bestaan ze niet eens met ldac.
P.S. Ik twijfel ernstig of deze wel LDAC uitstuurt. Er staat ‘transmission’ in de specs, maar volgens mij bedoelen ze daarmee ‘overdracht’. Oftewel: je kunt jouw apparaten (bijv. telefoon) via bluetooth verbinden, maar alleen om muziek van de telefoon naar de DAC te sturen.
Die stuurt inderdaad LDAC uit.. goeie vondst. Helaas heeft mijn versterker (Denon AVR-X3300w) geen coax/optical uitgang. Wel een extra zone 2 HDMI-uitgang, dus dan zou je daar moeten gaan splitsen. Plus dat het nogal een investering is... Ik denk dat ik het nog maar even bij de huidige oplossing hou. Mijn Bowers & Wilkins PX doet aptx-hd.
[Reactie gewijzigd door christopher72 op 22 juli 2024 15:35]
Ja, dat kan... maar het heeft enkele nadelen:
- Ik kan alleen nog het volume regelen op de hoofdtelefoon en in de app waarmee ik stream. Zelfs met alles op max is het volume vrij beperkt. De opt-out van de TV heeft een fixed volume die vrij laag is.
- De TV moet voor iedere bron aangezet worden (minder ernstig).
SUPER! Ik ben allang opzoek naar een reciever met LDAC. Ik heb vandaag de XM4 gekocht en moet via mijn TV het nu doen met SBC ipv apt-x wat met de XM3 wel kon. Ondanks dat ook apt-x niet perfect was (merkte een zekere latency) klinkt dit echt duidelijk een stuk minder.
Ben het er ook niet mee eens met de review dat Apt-x weglaten "niet zo erg" is.
Klopt. Sowieso doet aptx-hd het ook erg goed. Weinig vertraging. Wel iets, maar ik vind het niet heel storend. Vreemd genoeg zit er op mijn avantree oasis een aptx-LL prioriteit schuifknop, maar de B&W px blijft gewoon verbinden op aptx-hd.
En ik heb ook de ervaring dat er best wel wat Android toestellen zijn, die de LDAC codec niet ondersteunen. Of een toestel de LDAC codec ondersteunt, wordt ook niet altijd vermeld in de specificaties. Je koopt dus een nieuw toestel, koppelt je nieuwe (dure) XM4 en pas dan kom je er achter dat je vast zit aan SBC. Erg jammer eerlijk gezegd.
En ik heb ook de ervaring dat er best wel wat Android toestellen zijn, die de LDAC codec niet ondersteunen. Of een toestel de LDAC codec ondersteunt, wordt ook niet altijd vermeld in de specificaties. Je koopt dus een nieuw toestel, koppelt je nieuwe (dure) XM4 en pas dan kom je er achter dat je vast zit aan SBC. Erg jammer eerlijk gezegd.
Dat is niet helemaal zo. Je zal op z'n minst AAC horen en je kunt bluetooth > device instellingen > LDAC selecteren gewoon vanuit het drop down menu. Zoals in de review wordt aangegeven zijn er nauwelijks androidtoestellen in omloop die dat niet ondersteunen.
Ik heb Samsungs, Oppo's en Motorola's gehad met Android 8.0 of hoger die de LDAC codec niet ondersteunden. Zelfs forceren via de ontwikkelaars opties werkte dan niet.
@brabbelaar @Paul Hulsebosch Precies, het feit dat de optie in de ontwikkelaars opties beschikbaar is zegt helaas niets, ik heb bij de Nokia 8 gemerkt dat er desondanks geen LDAC ondersteuning beschikbaar was. Je kon de codec niet vastzetten in de ontwikkelaars opties.
[Reactie gewijzigd door musicfreak op 22 juli 2024 15:35]
Top, dat waardeer ik! Hoe het met LDAC zit weet ik niet, mijn Senheiser Urbanite XL ondersteund ook geen LDAC (wel AptX) maar ook die codec kon ik niet vastzetten bij de Nokia 8. Op de Nokia fora las ik dat dit kwam doordat er licentiegeld aan Qualcom was betaald door Nokia. Best mistig allemaal.
Er zijn ook mensen die aangeven dat AptX (HD) en LDAC meer marketingverhalen zijn dan dat je daarmee echt een betere audiokwaliteit krijgt, zie bijv. dit uitgebreide artikel: https://habr.com/en/post/456182/. En dan komt Bluetooth LE audio er ook nog eens aan... Nou ja, goed, ondertussen maar lekker blijven genieten van muziek, draadloos of via een kabeltje.
[Reactie gewijzigd door musicfreak op 22 juli 2024 15:35]
@cheeks Sony heeft de LDAC encoder inderdaad aan het Android open source project gedoneerd, vanaf Android 8 is de codec opgenomen in de bluetooth stack van Android. De smartphone fabrikant moet zijn apparaat echter nog wel door Sony laten certificeren.
Daarvoor had Sony al wel telefoons met LDAC ondersteuning zoals de Xperia Z5 die met Android 5 werd geleverd bij de launch. Zie dit promotiepraatje over LDAC uit die tijd.
Na jarenlang klooien met bekabelde in-ear oordopjes heb ik in juni 2019 mijn eerste hoofdtelefoon gekocht. Ik wilde er graag een met actieve NC nadat een brand bij mijn werkgever ervoor zorgde dat ik noodgedwongen met collega's in een kantoortuin belandde. Na lang dubben tussen "de" Bose en "de" Sony, de keus voor de XM3 gemaakt.
Wat een ding. Ik had nog nooit zoveel geld gespendeerd aan persoonlijke audio (de duurste oordopjes die ik had gekocht waren 40 euro) maar wat is dat ding de aanschafprijs dubbel en dwars waard zeg. Ik gebruik hem nu iedere dag meerdere uren, ook thuis. Met gamen, om muziek te luisteren, tijdens het werk soms zelfs zonder muziek. Dat ding is ongetwijfeld mijn beste aankoop van de laatste jaren. Ben niet van plan de XM4 te kopen, maar zodra mijn XM3 (hopelijk over enkele jaren pas) het begeeft, sta ik weer op de stoep bij Sony.
Zelf heb ik het probleem dat ik na verloop van tijd zere oren krijg. Mijn oren gaan van binnenuit pijn doen, ik denk de trommelvliezen, dat doen ze ook gewoon bij een laag volume. In het dagelijks leven heb ik hier geen last van.
Lang geleden ben ik geschikt aan een Nokia Monster purity pro gekomen waar ook NC op zit. Maar hiermee kreeg ik nog veel sneller zere oren, op dit moment werkt de headset alleen nog maar via de kabel en NC is stuk. Ook nu weer krijg ik oorpijn.
Ik ben benieuwd of ik met nieuwe headsets met nieuwe NC techniek dit probleem nog steeds heb. Echter zijn de goede headsets mij net te duur om even te kopen om te zien of het werkt. Maar een XM3 (of 4) staat zeker op mijn verlanglijstje.
Uit ervaring weet ik wel dat het erg kan verschillen per set oortjes/koptelefoon. Bij mij geldt in ieder geval: hoe beter de kwaliteit, des te minder last krijg ik.
Wel eens de Bose oortjes met noise cancelling geprobeerd? Die kon ik urenlang zonder ergens last van te hebben indoen. Wie weet is dat wat, zitten ook erg comfortabel en geluid is goed (wel minder dan koptelefoon, maar toch)
[Reactie gewijzigd door Eclipse0527 op 22 juli 2024 15:35]
Dit kan komen door voor jou slechte pasvorm, gewicht van de koptelefoon, de druk die de schelpen op je oren zetten (staat meesatal wel gespecificeerd bij dure modellen) en als laatste - niet onbelangrijk - is de koptelefoon open of gesloten.
Met een gesloten koptelefoon hou ik het hooguit een uur uit (ik heb een dure, erg goede overigens). Met een open koptelefoon (HD-600) is mijn record inmiddels 6,5 uur onafgebroken. Nadeel voor jouw situatie: geen NC, ergens nog, het omgevingsgeluid is nog erger dan gesloten. Voor mijn prive thuis situatie is dat geen probleem. Op het werk tussen je collega's, is het een dubbel probleem: jij hebt meer last van achtergrond geluid en zij horen een beetje wat jij hoort
De Bose NC 700 heeft een instelbaar niveau van noise cancellation (van 0 tot 10). Ik meen dat deze op een lager niveau instellen (bijv. 7) heeft geholpen voor mensen met dezelfde klachten. Ik weet niet meer zeker waar ik dit las, misschien destijds in de reacties onder de review hier.
Ik gebruik nog steeds de M2 tot mijn volle tevredenheid. Ik mis de multipoint wel maar ik ga daarvoor geen nieuwe koptelefoon kopen. Het zou overigens nog handiger zijn mocht je in de Sony app zelf kunnen kiezen met welke bron je kan verbinden. Ik vreesde in het begin wel voor de plastic constructie (voor dezelfde prijs kan je de Sennheiser Momentum kopen die gebouwd is als een tank) maar ik heb nog geen problemen ondervonden.
Ik heb ook nogsteeds mijn M2 gebruik hem bijna dagelijks, de accu is nog super en ik heb nog nooit zo'n fijne koptelefoon gehad qua geluid en NC. Ook ik maakte me zorgen over de plastic constructie en de horror verhalen van de M1. Tot nu toe nog nooit problemen gehad en dus nooit spijt gekrege nvan de aanschaf!
Ik vind het oprecht jammer dat 'de' Bose en 'de' Sony altijd zo'n slechte mic heeft. Voor functioneel gebruik op thuis én kantoor is het m.i. een absolute must, waardoor ik uiteindelijk toch voor een klasse lager (Jabra 85h) ben gegaan. Maar ja, die ANC en overall muziekkwaliteit zijn een stuk minder. Ik ben nog op zoek naar de échte ultieme koptelefoon.
Ik heb zelf een Bose NC700 en gebruik hem bijna dagelijks voor conference calls. heb nog niemand horen klagen dat ik slecht verstaanbaar ben.
Heb ook lang getwijfeld of ik niet een Sony zou kopen, maar vanwege de slechte microfoon heb ik daar van af gezien.
Idem hier. Met volledig stilzitten is het een topding. De rest: not so much. Hij zit niet heel stevig op je hoofd, hij rammelt en de accuduur is minder dan verwacht. Had graag de sony gewild, maar het bellen gaf de doorslag. Heel vreemd dat de xm4 nou net niet precies dat verbeterd heeft.
Reden dat ik voor een koptelefoon ben gegaan in plaats van oordopjes is de fantastische accuduur. Ik heb geen zin in geklooi met accuduur van 3/4 uurtjes. Deze unit gaat een uur of 30 mee op een lading, ik laad hem eens in de twee weken een keer op en hij is altijd klaar voor gebruik.
Heb al zeker 3 jaar de XM2, en dat ding is al fantastisch. Destijd vergeleken met een Bose 32 QC en een of andere Sennheiser in dezelfde prijscategorie. Voornamelijk gebruikt omdat ik veel moest vliegen. De Sony gekozen omdat deze toen al by far het beste klonk van de 3.
Versie 4 zal t.o.v. versie 2 flink verbeterd zijn. Upgraden is echter niet nodig, de accu werkt ook nog steeds superlang.
Kortom, voor iedereen die zo'n NC koptelefoon overweegt. Ga voor deze sony, het is echt een bizar goed apparaat.
Al bijna anderhalf jaar een XM3 in gebruik en gebruik ik steeds vaker. Ik had ook een XM2 voordien dus wist wel wat ik kon verwachten.
In het begin dacht ik dat de kwaliteit nog wel mee viel maar als ik vervolgens iets anders ging gebruiken was het verschil wel duidelijk. Nu gebruik ik de XM3 voor wat persoonlijke muziek productie, muziek en gaming.
Een XM4 lijkt me ook het momenteel niet waard maar eventueel indien die goedkoper wordt of bij een XM5. Als je zelf een XM of XM2 dan is de 4 een goede upgrade.
Ik heb de XM3 gekregen bij mijn Xperia XZ3 telefoon. Prima ding en mooi geluid, maar ik zou er zelf geen €300 voor hebben uitgegeven. Deze XM4 is nog duurder...
1 puntje van irritatie: wat is die blauwe LED ontzettend fel. Als ik 's avonds in bed nog wat wil luisteren is de hele kamer verlicht met een irritant knipperend blauw licht. Hoe fel is het? Pas met 3 lagen Leukoplast erop is het niet meer storend (ook al kun je dan in het donker nog steeds zien dat het lampje brand!!!).
Ik moet er niet aan denken dat ik in een vliegtuig naast iemand zit met zo'n knipperende bouwlamp op ooghoogte...
Ik krijg ook het gevoel dat ANC een extra druk opbouwt naar de oren.
XM4 gekocht en het is een wonderlijk apparaat. Ongelooflijk hoe veel geluid dat tegenhoudt. Op het randje van magie vind ik.
Maar ik weet niet of ik hier paranoide ben of dit fysiek is, maar ik heb het gevoel dat er steeds een vrij grote druk op mijn trommelvliezen geplaatst wordt als de ANC aanstaat.
Als je gevoeliger bent, kan dat waarschijnlijk zelf pijnlijk zijn.
Geen aptX, wel multipoint. Zeker geen 140 euro extra waard.
Multipoint is echt een gemis op mijn XM3, maar geen gemis waar ik 140 euro voor over zou hebben zou ik vandaag een nieuwe koptelefoon moeten halen.
Op mijn beurt heb ik een multipoint Jabra, dan neemt een ander systeem onverwacht het audio over. Het is eerder wat je wilt, wat mij betert is MP geen USP. Dat 130 euro bespaar ok liever.
[Reactie gewijzigd door Fermion op 22 juli 2024 15:35]
Prima review, maar ik moet toch een kanttekening plaatsen bij het punt "hoge prijs" want dat is wat mij betreft geen correcte uitspraak.
Ik zie dat toch echt als een relatieve uitspraak en daarvoor kijk je in een prijsvergelijking naar de concurrerende producten, neem ik aan. Als we kijken naar het marktsegment waar de headset zich in bevindt, is deze prijs gewoon normaal. Alle concurrerende headsets kosten of hebben 350~400 Euro gekost bij hun lancering. Of dat nu de Sennheiser PCX550(-II) of Momentum Wireless (3) is. Of de Bose NC700, of de Bowers & Wilkins PX7 is. Of daar (tijdelijke) price drops in zijn tussendoor is irrelevant. Immers, als iemand rond Black Friday naar deze review komt, dan kost die headset ook niet de MSRP. Over een jaar ook niet, kijk maar naar het prijsverloop van de XM3.
Je kan dus slechts concluderen dat het een marktconforme prijsstelling is.
[Reactie gewijzigd door Aiii op 22 juli 2024 15:35]
Aan de andere kant concureert deze headset natuurlijk ook met zijn voorganger, de XM3, die nu voor 230 euro te koop is. Ja, dat zullen de laatste restanten stock zijn. Maar de verbeteringen zijn redelijk beperkt, tenzij je echt voor die koppeling met meerdere apparaten gaat.
Dat is een afweging die terecht gemaakt wordt, ook in het artikel.
Maar dat maakt "hoge prijs" nog geen minpunt, want de prijs is nu hetzelfde als de XM3 bij de launch. Dat de prijs zakt over tijd is een gegeven. Daarvoor neem je dan wel een veroudering van features mee voor lief. Nogmaals, een terechte afweging om te maken, maar niet om als minpunt aan te kaarten. Je gaat een Xbox Series X ook niet het label "hoge prijs" geven omdat de Xbox One X nu goedkoper is, dunkt me?
Gebruik hem nu een half jaar ofzo, meerdere lange calls per dag en hij is er perfect voor.
Plus de audio en noice canceling doet niet onder op die van Sony.
[Reactie gewijzigd door NLAnaconda op 22 juli 2024 15:35]
Deze heeft wel degelijk wat minder noise cancelling dan de Sony. Ik heb beiden geprobeerd, en de reden hiervoor is dat de Sony veel meer het oor afsluit, maar daardoor ook wat minder comfortabel (warm) is nadat je het een uur gedragen hebt. De Bose voelt wat luchtiger aan.
De QC 35 II is inderdaad heel goed om mee te (video-)bellen. De NC700 lijkt het even goed te doen op dat vlak, maar heeft wat betere voorkeuren voor het niveau van geluidsonderdrukking.
Het equivalent van bose schijnt betere microfoons te hebben.
Ik gebruik zelf de XM3 en krijg eigenlijk nooit klachten wanneer ik incidenteel eens een telefoontje aanneem op dat ding. Als ik ga bellen pak ik wel eerder m'n Airpods, dat werkt net iets makkelijker.
Mijn neef heeft de XM3 en ik klaag er altijd over. Hij belt mij vanuit de auto en hij is zo slecht te verstaan. Wanneer hij zijn headset uit zet en belt met zijn (eeuwen oude) telefoon, dan is hij ineens kraakhelder. Ook ik bel regelmatig met mijn Samsung buds en dat is zelfs helder(der?).
Mijn ervaring met de QC 35 II is dat je in de auto met noise cancellation aan en de muziek heel zacht een aangenaam geluidsniveau hebt, wat heel ontspannend is, maar toch nog altijd dingen als sirenes en toeters heel goed hoort.
Aangezien die frequenties veel minder gedempt worden, zullen deze relatief luider klinken, en zelfs beter hoorbaar zijn dan wanneer je gewoon je autoradio harder zet om toch maar wat te horen boven het lawaai. Dat gaat natuurlijk enkel op wanneer je de muziek heel zacht hebt staan, wat perfect mogelijk is.
Misschien kan je ook de rest van mijn vorige reactie lezen, dan merk je dat toeters en sirenes - vooral die laatste zijn belangrijk, die eerste worden vaak te pas en te onpas gebruikt - zelfs beter hoorbaar kunnen zijn. Ik toeter trouwens quasi nooit, want met wat defensief rijgedrag heb je dat ding nauwelijks nodig.
Maar jij mag van mij natuurlijk gerust met je raampjes of dak open blijven rijden, want alleen zo hoor je optimaal de omgevingsgeluiden. Niet vergeten de radio af te laten staan, want anders hoor je de omgevingsgeluiden ook minder goed!
Mis je niet de rij en motorgeluid van de auto's om je heen? Lijkt mij niet fijn om de geluiden van andere verkeersdeelnemers zo te dempen. Ik vind het op de fiets al onveilig om met oordoppen in te fietsen (doe ik alleen op rustige stukken), in de auto zijn de consequenties nog een stuk groter. Het gaat om meer dan toetergeluid of geluid van sirenes.
Edit: volgens de anwb wordt verwacht dat je de omgevingsgeluiden nog kan horen als je een koptelefoon op hebt (dus het is niet genoeg als je enkel toeters en sirenes hoort). https://www.anwb.nl/exper...efoon-op-achter-het-stuur
Je dempt met een NC headset wel degelijk omgevingsgeluid en hoort duidelijk minder.
[Reactie gewijzigd door SpiceWorm op 22 juli 2024 15:35]
Wow rijden met een noice-cancellating headset op, onderwijl te prutsen met je mobiel. Ik dacht dat Whatsappen tijdens het rijden het toppunt was van onverantwoord rijgedrag. Kennelijk kan het nóg gekker.
Wat is het probleem van een noise cancelling headset als je geen luide muziek op zet? Vooral lage frequenties worden gedempt, dus toeters, sirenes en fietsbellen komen er luider door dan motorgeluid. Motorgeluid is - als automobilist - niet bepaald nuttig voor de veiligheid, maar zorgt er eerder voor dat je andere geluiden, die mogelijk wel belangrijk zijn, minder goed hoort.
Dat jij uit mijn reactie kan afleiden dat er ook een mobieltje aan te past komt en dat je spontaan aan bier denkt als het over autorijden gaat, dat zegt volgens mij meer over jouw rijgedrag dan het mijne.
Geeft wel te denken over de noise cancelling functionaliteit van je Bose. Als ik mijn XM3 zonder muziek maar met ANC aan, op zet, dan hoor ik nagenoeg niets meer. Heerlijk als je een lange vlucht hebt maar niet continue naar muziek o.i.d. wilt luisteren.
Dan zijn navigatie en radio ook afleiding en zou je die direct moeten verbannen. Net als al die dure auto's die van zichzelf het geluid al zeer goed isoleren.
Iedereen hier schijnt ook nog even te vergeten dat er talloze dove mensen zijn die zich dagelijks perfect veilig door het verkeer heen manouvreren. De eerste die een statistiek kan vinden over dat dove mensen levensgevaarlijk zijn in het verkeer mag zich direct bij mij melden.
Omgekeer heb ik vaak zat Hans of Corry zonder radio aan een ambulance met zwaailichten achter zich een goeie seconde of 30 niet op zien merken. Of Tonnie die zonder knipperlicht of in haar spiegels te kijken de auto de linker baan op slingert en dat terwijl ze perfect kan horen.
Als je goed kan rijden en gewoon bewust bent in het verkeer kan je met een koptelefoon prima rijden. Of is het in ieder geval niet minder veilig dan tal van andere zaken die we ook gewoon prima vinden.
Doven en slechthorenden vertrouwen van nature op andere signalen in het verkeer. Zij zijn dus even alert in het verkeer als horende mensen. Bij horende mensen met een koptelefoon op ligt dit anders: doordat bij hen de natuurlijke manier van het interpreteren van omgevingsgeluiden wegvalt, is het voor hen wél gevaarlijker in het verkeer.
Dan moet je wel eerlijk quoten, want hij eindigt met "gevaarlijker op de fiets" niet "in het verkeer". Dit artikel gaat namelijk over oordopjes/NC op de fiets. Waar je voertuig weinig geluid maakt en je niet van jezelf in een isolerende omgeving zit.
In een auto, die zeker in de hoge klasse van zichzelf al enorm geluids geisoleerd zijn, hoor je vooral motorgeluid en bandengeruis. Geluid is daarbij van zwaar onderschikt belang ten opzichte van op een fiets. Wat ook maakt dat het dragen van een koptelefoon significant minder impact heeft op de totale ervaring. Zo weinig dat ik vermoed dat dit niet meetbaar is.
En quotes verbuigen zodat ze jouw punt ondersteunen is niet netjes. Foei!
Klopt, dat heb je goed gezien, had ik beter moeten onderbouwen. Blijf wel bij mijn standpunt dat deelnemen aan het verkeer zoveel mogelijk gevrijwaard moet zijn van afleiding, een noise-cancelling headset met daarop muziek, podcast wat dan ook, blijft een vorm van afleiding t.o.v. iemand die doof is.
ik heb zelf regelmatig mijn koptelefoon op in de auto (ook NC) daar luister ik dan meestal op laag volume een podcast op. deze podcast duurt gemiddeld rond een uur en zodra deze is afgelopen gaat hij automatisch door met een nieuwe. wat is dan het verschil tussen een koptelefoon opzetten of naar de radio luisteren. allebei hoef ik mijn telefoon niet voor te gebruiken tijdens het rijden.
Ik heb de noise cancelling in de auto niet op maximaal staan, sirenes en claxons zijn dus nog prima hoorbaar terwijl het monotone geruis van de banden en wind wél goed onderdrukt wordt. Er zijn inmiddels overigens ook auto's die active noise cancelling bieden via het onboard audiosysteem.
Jawel, dat kan prima. De hoofdtelefoon laat bepaalde geluiden wel door, afhankelijk van jouw activiteit.
Je hoeft hem niet op een telefoon aan te sluiten, kan gewoon via de autoradio (bluetooth of een draadje). Sowieso zijn veel moderne auto's heel goed geisoleerd, en dat is evenmin een probleem.
Ik ben zelf in het bezit van de XM3 en ik ervaar dat als het zitten op een eiland. Het filteren van enkele geluiden in het verkeer vind ik een enge gedachte aangezien je nauwelijks kan voorspellen welke geluiden je dan zou missen in een bepaalde setting. Het horen van alle geluiden en signalen zorgt ervoor dat je naast visueel ook akoestisch reageert op het geluid van een brommer bijvoorbeeld die jij niet kan zien, maar vanuit je dode hoek aan gereden komt.
Dan de grote vraag:
- is hij aan het rijden als hij opneemt met de headset op?
- staat hij stil met zijn oude telefoon?
In het laatste geval heb je gewoon kans dat er veel minder omgevingsgeluid is. Hij zal niet voor niets met de headset op rijden, blijkbaar maakt die auto een teringherrie
Ook wanneer hij thuis is in stilte is hij moeilijk te verstaan. Het geluid klinkt gewoon heel dof vergeleken met normaal bellen. Voor zo'n bedrag is het echt niet de bedoeling dat je als consument concessies moet maken. Sony had dit beter moeten aanpakken. Maar dat is mijn bescheiden mening .
Dit kan aan zijn auto liggen. Als de headset / telefoon / auto terug valt op bluetooth 1.0 of 2.0 ofzo dan gaat de kwaliteit van het signaal dramatisch achteruit, omdat er over die beperkte bluetooth verbinding in ene een up en download moet gaan, in plaats van alleen een download naar de headset.
Ik heb hetzelfde als ik de headset aan mijn PC koppel. Als dan de microfoon wil gebruiken voor Discord / Skype dendert de kwaliteit van de audio die ik hoor naar beneden.
Ik krijg ook nooit klachten, heb er ook wel eens expliciet naar gevraagd en was gewoon ok volgens de andere partij. Maar ik zit dan wel vrijwel altijd in een rustige omgeving, volgens mij zit het probleem meer bij achtergrondgeluid wat opgepikt wordt.
Valt ook wel mee volgens mij. Ik pak nog wel eens telefoontjes op als ik bezig ben met mijn lunchwandeling en dan heb ik ook geen klachten. Ook niet als het een beetje waait.
Dat dus, dat de microfoons niet helemaal top zijn zou ik geen ramp vinden als hij niet zo veel achtergrond geluid zou oppikken. Wat dat betreft is de Bose gewoon stukken beter.
Maar ik mis nu in deze review of dit probleem nu aan is gepakt, als dat zo is zou ik hem overwegen als vervanger voor de XM2
Ik heb vanaf dag 1 hier juist opgelet. Ik was enorm sceptisch over het geluid tijdens bellen, Teams of Slack aangezien ik dat gewoon veel doe. Koptelefoon via Coolblue opgepikt en uitgebreid getest in de kantoortuin, auto, trein en zelfs op de fiets.
Had hiervoor een Bose en wilde graag weer een nieuwe koptelefoon waar ook ANC goed zit. Uiteindelijk na twee weken ook de Bose tegenhanger gehaald bij Coolblue. Na een week toch die weer terug gebracht omdat ik eerder naar de Sony greep.
Vooralsnog geen spijt, gebruik het ding dagelijks en hoop dat ik er net zolang plezier van ga hebben als de Bose die ik ervoor had.
Als je zoveel belt, waarom dan niet voor een headset kiezen die bedoeld is om mee te bellen en dus een betere microfoon setup heeft inclusief controls?
Ik bel rond de 4 uur per dag en luister muziek (of kijk Netflix/Youtube) voor de overige 4/5 uur per dag. Heb nu een Plantronics headset in gebruik: perfect voor bellen maar geen fijne oorschelpen en waardeloos voor muziek.
Ben zelf nog nooit echt een headset tegengekomen waarvan ik dacht: die is geschikt voor alle 2. Op kantoor gebruik ik een Jabra die prachtig integreert met onze deskphones, computers en als je wilt ook Bluetooth pairing kan doen. Vooral de hardware button om de microfoon te muten vind ik daar onmisbaar alsook de indicator die aangeeft wanneer ik in gesprek ben zodat collega's me minder snel storen. En het feit dat ik de telefoon kan opnemen van aan de andere kant van onze verdieping is ook een plus.
Maar eenmaal buiten wil ik van muziek kunnen genieten in plaats van te telefoneren en schakel ik over naar mijn Bose QC 35 II. Ik ben nog geen enkele headset tegengekomen met een focus op communicatie die goede ANC heeft en goede speakers voor muziek, net zoals ik nog geen enkele muziekheadset ben tegen gekomen die op gebied van telefonie functionaliteit in de buurt komt van mijn kantoorheadset. Het zal, vermoed ik, altijd een compromis worden.
Moet het per se draadloos zijn? Anders kan je ook prima een losse microfoon extensie kopen. Ik heb zelf de MX3 en gebruik die ook voor het gamen. De Playstation heeft echter geen bluetooth support, dus heb ik een V-Moda BoomPro microfoon kabel aangeschaft. Nadeel is dat je 'draadloos' opgeeft, maar zeker als je vanachter een bureau belt (of in mijn geval zittend gamed), kan dat mogelijk een te verwaarlozen minpunt zijn. Voordeel is in ieder geval dat je goed verstaanbaar bent én gewoon de noise cancelling houdt.
Dat heb ik inderdaad ook. Voor muziek e.d. gebruik ik Bose QC 35 II en voor Teams gebruik ik een Jabra Evolve 65. Voordeel van die Jabra koptelefoon is dat hij draadloos is, lange (15u) batterij duur heeft en multipoint ondersteund. Het is een prijzige combinatie maar wel eentje waar ik heel veel plezier en gemak mee ervaar.
Kan ik beamen. Ik heb uiteindelijk voor de NC700 gekozen voor rust in de trein en op kantoor en omdat je er goed telefoongesprekken mee kan voeren. Hij blinkt niet uit in alles, maar ik ben er zeer tevreden mee.
Je zou een gaming headset (bijv. Logitech G, Razer of SteelSeries) kunnen overwegen. Deze kenmerken zich vaak door combinatie van zowel een goede microfoon als goed geluid. Bovendien kan je bij veel van deze headset de microfoon verwijderen of inschuiven/-klappen. Zelf heb ik bijvoorbeeld de SteelSeries Arctis 7, waarbij de microfoon eenvoudig in de oorschelp schuift. Let wel op de verbindingsmogelijkheden van de headsets, want deze verschillen nogal en hebben niet altijd bluetooth.
Ik ben na de laatste update zeer tevreden met de Bose NC 700.
Belkwaliteit is perfect en ik heb mijn telefoon en laptop gekoppeld. Als ik in een teams call zit op mijn laptop en er belt iemand op mijn telefoon gaat hij netjes over en kan ik kiezen om dat gesprek op te nemen.
Sinds de laatste update is de App ook veel beter geworden.
Nadelen van deze headset:
- Hij klemt de eerste weken te hard op je hoofd. Daarna wordt het beter en ik draag hem nu hele dagen zonder klachten. Ik lees ook van mensen die hem 'savonds op een grote doos zetten om hem op te rekken...
- Bij het luisteren naar muziek op mijn laptop gebruikt hij SMBC en knettert hij af en toe. Ik luister dus altijd spotify via mijn telefoon. (not a big deal aangezien die ook gewoon op mijn bureau ligt)
Ik zat te twijfelen tussen de 1000-xm4 en deze en ik ben vooral voor de belkwaliteit naar de bose gegaan en hem nog geen dag spijt gehad.
Deze headsets zijn met name bedoeld voor muziek op de eerste plaats en andere features volgen. Ik gebruik op kantoor Plantronics Voyager 8200. Die hebben op de eerste plaats de microfoon staan, vervolgens de ANC en muziek.
Headsets van Sony, Bose etc, allemaal leuk. Maar voor kantoor kom je -mijns inziens- al snel bij Plantronics, Jabra of Sennheiser uit.
Ik gebruik zelf een Beyerdynamic Lagoon. In conference calls merken anderen altijd op dat ze me zo helder horen. En ik hoor hen ook goed, alsof ze naast me staan.
Qua geluidskwaliteit: Ik had eerst een Sony MX3 geprobeerd, maar die ging weer terug. Ik kon niet wennen aan de overdreven en onrealistische bas, en het gebrek aan detail. Vergeleken met de Beyerdynamic klonk de Sony als een koptelefoon van de Action. De Beyerdynamic is erg helder en gedetailleerd. Bose heb ik niet overwogen vanwege het gebrek aan ondersteuning voor een fatsoenlijke codec voor Android.
Qua ANC wel iets minder goed dan Sony, dat is een afweging.
[Reactie gewijzigd door m798 op 22 juli 2024 15:35]
Ik heb zelf de Bose QC700 en bel daar de gehele dag mee. Mijn klanten zeggen dat ik helder en duidelijk te verstaan ben. De meeste geven aan dat ze niet in de gaten hebben dat ik via een koptelefoon bel.
Ik heb mijn koptelefoon tegelijk verbonden met mijn telefoon (Oneplus 7Pro) en mijn MacBook Pro.
Tussen het bellen door luister ik muziek vanaf mijn laptop. Als er een gesprek binnen komt wordt de muziek netjes gepauzeerd en gaat weer verder als het gesprek klaar is.
Daarnaast werkt de noice cancelling erg goed. Ik heb geen last van mijn gamende kinderen en ook de klanten die ik te woord sta geven aan dat ze mijn kinderen niet horen.
Dat komt omdat de latency van LDAC te hoog is, en omdat Sony in alle wijsheid besloten heeft dat Aptx Low Latency niet meer nodig is, is de koptelefoon waardeloos voor draadloos films kijken of games spelen.
@Paul Hulsebosch Dat automatisch switchen tussen device, is dat te customizen? Bijvoorbeeld wel wanneer ik muziek op m’n laptop luister en gebeld wordt maar niet wanneer ik in een videocall zit en gebeld wordt.
Videocalls moet je er sowieso niet mee doen, de kwaliteit van de mic is echt te beroerd is mijn ervaring. Althans, bij de M3 maar zo te lezen is daar niets aan verbeterd.
Ik krijg heel vaak te horen dat ik juist heel erg goed te verstaan ben met mijn XM3 in conference calls in Teams. Ik gebruik hem al maanden en heb nog nooit klachten gehad.
Wel in een rustige omgeving. Als er veel achtergrond geluid is, dan wordt het anders.
Ik heb zelf ook de XM3 maar met NC aan kan ik mijn eigen stem niet horen wat ik lastig vind en waardoor ik harder ga praten. Zet jij NC uit of hoe heb jij dit opgelost?
Vreemd dat je jezelf niet hoort, je stem komt normaal gewoon via botgeleiding toch wel bij je oor. Ik hoor mezelf ook nog prima met nc aan (ook op de xm3). Je klinkt wel een beetje anders dan normaal.
Dit doe ik nu inderdaad ook, vandaar dat ik me afvraag of er geen betere oplossing is. Je kunt in de app focus op stem aanzetten, ik weet niet of dit zorgt dat je stemmen nog wel hoort of juist de stemmen wegfiltert. Maar dan moet je voor je video call verbinden met je telefoon de optie wijzigen en dan weer met je computer verbinden.
Ik heb sinds een paar weken nu de xm4 en heb hier regelmatig videocalls mee maar ik heb 0 klachten gehoord. Ook gewone telefoongesprekken heb ik er uitgebreid mee gevoerd en ik heb geen 1x het idee gehad dat de ontvanger mij niet of matig zou verstaan. Dit alles wel in de relatief rustige omgeving van m'n zolderkamer. Wat mij betreft voldoet de mic dus prima.
Hier kan ik me echt volledig niet in vinden. Ik gebruik zelf al jaren de WH-1000XM3 (ik heb er zelfs twee in gebruik in huis) en ik pak ze er zelfs expres bij als ik ga bellen. Toevallig probeerde ik deze week twee keer op andere manieren te videobellen dan de XM3 (mijn laptop en mijn speaker) en twee keer ben ik gevraagd of ik kon switchen naar een alternatief (de XM3 dus). Ik heb wel vaker specifiek gevraagd of ik goed verstaanbaar ben en ik heb oprecht nooit klachten ontvangen.
[EDIT] Ik heb zojuist nog even een opname van een videogesprek beluisterd en ik was gewoon uitstekend verstaanbaar. Ik durf zelfs te zeggen dat ik het beste verstaanbaar was.
[Reactie gewijzigd door EpPart op 22 juli 2024 15:35]
Bij mij pakt de XM3 buiten echt ontzettend veel omgevingsgeluid en wind op. Ik ben echt verbaasd over alle positieve reacties hier. De XM3 is qua bellen echt matig. Dat het binnen werkt, tja, maar waarschijnlijk nog steeds een flink verschil met een Jabra Evolve 20. Een microfoon dicht bij de mond werkt gewoon veel beter. Of de rest gebruikt van die oortjes aan draad of die kleine Bluetooth dingen, deze zijn ook verschrikkelijk.
De XM3 haalt goed omgevingsgeluid weg, maar de microfoons om te bellen laten dat omgevingsgeluid juist enorm door.
Hmm ik doe nu Al 6 maanden video calls met de M3 en dat gaat echt uitstekend. Enige minpunt is dat hij omgevingsgeluid ook sterk oppakt,dus buiten op straat is het niet handig. Maar ik zit altijd gewoon binnen achter mijn bureau, in mijn eentje, en heb nog nooit een klacht gehoord. Vind het persoonlijk heerlijk om met dat ding te bellen, wat een rust geeft die NC toch..
Ik zou heel graag een review willen lezen van koptelefoons met goed geluid, maar vooral ook goed kan bellen.
Sinds het vele thuiswerken, ben ik veel aan de telefoon/Skype/ms-teams/facetime.
Omdat ik niet voor elk gesprek achter mijn computer moet zitten, ga ik graag wandelen of fietsen.
Helaas zijn de meeste headphones zwaar beroerd qua microphone. Vooral bij een beetje wind.
Ik had liever een wat vlakkere frequentiekarakteristiek gezien. Niet iedereen zit te wachten op een overdreven laagweergave. Dat zou je echter wel zelf kunnen instellen in de equalizer mocht je dat toch willen.
Dat wat @Goofman zegt is wel een ding. Was ok al zo bij de XM3. En verder: Als het je puur om audio gaat, kun je beter uitwijken naar een hoofdtelefoon als de beyerdynamic DT 880 (ik noem maar een voorbeeld. Dan mis je echter wel noise cancelling en die is ook al niet draadloos. Draadloos en NC is wat dat betreft een compromis.
Er is een hifiman Ananda BT die met LDAC wel hoge ogen scoort qua geluidskwaliteit. Ik ga binnekort de standaard versie halen, soundstage van een Sennheiser HD800s met een klank die veel minder vermoeiend is
Wat mij betreft niet, maar de praktijk is anders. Daarbij vindt niet iedereen een vlakke curve prettig. En voor een nc-headset die je gebruikt in bijvoorbeeld het OV is daar ook iets voor te zeggen.
Android heeft volgens mij standaard geen equalizer, dat lijkt een toevoeging van de fabrikant. Op mijn Motorola zat iig standaard geen EQ app en de opties in de playstore werkten een stuk minder fijn dan de EQ die ik nu op mijn Samsung heb.
[Reactie gewijzigd door musicfreak op 22 juli 2024 15:35]
Ik heb een Sony smartphone. Het is geen app maar zit in de Sound settings. Je kan daar een type headset (oortjes) kiezen en dan past hij automatisch de curve aan. Maar kan ook handmatig: https://st1.bgr.in/wp-con.../sony-xperia-xz-audio.jpg
Als je een EQ op je samsung hebt, wat is dan het punt?
[Reactie gewijzigd door James3 op 22 juli 2024 15:35]
Ik reageerde op 'EQ van Android zelf', die heb je dusniet altijd met een Android smartphone. Wel bij mijn Samsung, en bij jouw Sony, maar mijn eerdere Motorola en Wileyfox hadden het niet.
Ik denk dat je onderscheid moet maken tussen de drivers (luidsprekers) en de instellingen van de equalizer.
Deze Sony koptelefoons hebben geen neutrale weergave bij een neutrale instelling van de equalizer.
Heb je een neutrale koptelefoon, dan zal de weergave neutraal zijn bij een neutrale instelling van de equalizer.
Wil je bij een neutrale koptelefoon meer bass, dan stel je dat met de equalizer in.
Clipping treedt op wanneer een versterker boven het maximale vermogen komt: de sinusvorm van het signaal krijgt een platte bovenkant. Er gaan kortstondig gelijkspanning naar de luidsprekers. Dat is iets waar luidsprekers slecht tegen kunnen. Daarom kun je bij een set luidsprekers beter een zware versterker hebben dan een lichte.
Stuur je echter te veel vermogen naar de luidsprekers, zonder dat er sprake van clipping is, dan kunnen de luidsprekers gaan vervormen.
Zowel clipping als vervorming komen bij een goede koptelefoon niet snel voor. Dan luister je op veel te hoog geluidsniveau.
Ik ben het met je eens. De makers van Wavelet ook. Deze helden hebben een app ontwikkeld die de frequentiekarakteristiek van bijna alle bekende koptelefoons recht trekt. Ze meten van tevoren de mogelijkheden/beperkingen van een model, en passen daarop de equalizer aan. (je kan trouwens ook je eigen equalizer instellen)
Eerst was ik huiverig, want draai liefst nooit aan dit soort knoppen, maar na het artikel onder de link gelezen te hebben begrijp ik dat je juist neutraler geluid uit je koptelefoon krijgt.
Ik heb zelf een Plantronics Backbeat PRO, welke ook een overdreven laagweergave heeft. Met de Wavelet app heb ik veel minder snel last van luistermoeheid.
Dat hoge draagcomfort snap ik niet helemaal; ik had de 2, en weliswaar zat die zeker niet verkeerd als ik hem opzette, maar binnen een half uur had ik onaangenaam warme oren, een gevoel alsof ik flinke koorts had. Ik heb begrepen dat ik hierin ook niet de enige ben.
Voor mij was dat de reden om over te stappen op in-ears, in mijn geval de Senheiser Momentum True Wireless 2. Wat minder isolatie, maar meer draagcomfort voor langere tijd.
Iedereen is natuurlijk hierin wat anders. Mijn vriendin kocht na wat twijfelen paar maand geleden toch de 3. Ze kan ze prefect uren aan een stuk aan hebben, ik echter heb na klein half uur toch last van warme oren. Denk dat ik daar ook wat gevoeliger aan ben.
Ik heb de 4 vandaag binnen. Het draagcomfort valt me wat tegen. De hoofdband is in breedte slechts praktische gezien 1 cm smal, wat erg smal is. De hoofdband is optisch breeder, maar omdat de band bij het hoofd contact deel in de breedte gebold is, heb je als het ware het raakvlak van een bol op je hoofd. Het raakvlak van een bol een smaller dan de breedte (diameter) van de bol zelf. Tegelijkertijd is het materiaal erg veerkrachtig en kan het diep worden ingedrukt, waardoor de veerkracht i.c.m. de zwaartekracht een kracht uitoefend op de hoofdhuid, wat onprettig is. Dit is iets dat ik bij mijn drie Sennheisers nooit merkbaar was, maar die hebben dan ook een breedere en dunnere band, die gelukkig ook minder veerkrachtig is. Als ik het hele veerkrachtige materiaal er uit sloop, is het waarschijnlijk prettiger, maar dat is ook weer zonde van zo'n duur ding.
The ear cups are thicker on the Sony WH-1000XM4, which means better isolation even with noise-cancelling disabled. Unfortunately, they may have taken that padding from the headband as there was a definite sense of pressure across the top of my head that wasn’t there with the WH-1000XM3.
Also, the thick padding—coupled with the soft, rubberized headband—may put more pressure on your head than with the Bose QuietComfort 35 II. While the added pressure isn’t extreme, some may find it uncomfortable to wear during very long listening sessions.
Fit is marginally better on the WH-1000xM4, which can be attributed to the slimmer headband. It applies less pressure to the skull and ears, plus the padding is gentler on the skin, though it’s barely noticeable when compared to the WH-1000xM3.
Maar dat er er zo over de Sony WH 1000XM wordt gesproken is eigenlijk al opvallend. Bij mijn Sennheisers kwam het draagcomfort van de band niet eens in me op om te bespreken, omdat je er niets van merkt, in tegenstelling tot bij Sony....
[Reactie gewijzigd door Cyb op 22 juli 2024 15:35]