Door Paul Hulsebosch

Redacteur

Drie gamingheadsets met headtracking

3d-audio in games, is dat wat?

Audio via headtracking

Fabrikanten van gamingheadsets proberen van alles om het geluid dat je hoort tijdens het spelen ruimtelijker te laten klinken, zodat je beter meekrijgt waar een bepaald geluid vandaan komt. De gebruikelijke oplossing is de weergave van 5.1 of zelfs 7.1 te simuleren, zodat het lijkt of je het geluid uit allerlei specifieke richtingen hoort aankomen. Dergelijk virtual surround-geluid werkt over het algemeen niet meer dan 'wel aardig' en haalt het niet bij de richtingsinformatie die je oppikt als je luistert naar een echte surround-opstelling.

Daarom wordt er gezocht naar andere oplossingen om toch goede richtingsinformatie uit de twee oorschelpen van een hoofdtelefoon te krijgen. Zo zijn er de laatste tijd wat gamingheadsets op de markt verschenen met headtracking, die je 3d-audio beloven. De Airpods Pro en Airpods Max hebben spatial audio en de Galaxy Buds Pro krijgen 3D Audio for videos. Deze optie lijkt ondanks zijn naam vooral geschikt voor gaming, en de eerste hoofdtelefoons met headtracking verschenen dan ook in dat segment. Van die gamingheadsets vergelijken we er drie. We leggen de Audeze Mobius, HyperX Cloud Orbit S en JBL Quantum One naast elkaar.

3d-audio

De eerste vraag die daarbij opdoemt is uiteraard: wat is 3d-audio, of 360 audio, zoals JBL het noemt? Bij alle drie de headsets wil het zeggen dat de richting waaruit je het geluid hoort wordt bepaald door middel van headtracking. Bij alle drie de modellen is een gyroscoop in de hoofdtelefoon ingebouwd waarmee de bewegingen van het hoofd worden gevolgd. Het effect daarvan is dat als je geluid van links hoort komen en vervolgens je hoofd die kant op draait, het geluid opeens recht van voren lijkt te komen.

We zijn inmiddels gewend aan het omgekeerde. Bij een traditionele hoofdtelefoon zou je het betreffende geluid nog steeds enkel in je linkeroor horen. Omdat je hoofd inmiddels gedraaid is komt het dan dus eigenlijk uit de verkeerde richting. Je kijkt inmiddels immers in de richting waar het geluid vandaan komt. Onze hersenen maken daar echter wat van, zodat we het zelden nog in de gaten hebben, maar eigenlijk klopt het niet. Bij deze drie hoofdtelefoons werkt dat anders. Hier wordt het geluid aangepast aan de richting waarin je kijkt.

In een poging het effect toch nog wat beter te omschrijven: met 3d-audio of 360 audio lijkt het of je hoofd in een kleine virtuele ruimte is geplaatst, met minuscule luidsprekers aan de wanden. Als je je hoofd draait, blijven de virtuele luidsprekers op hun plek hangen, waardoor je het geluid opeens uit een andere richting hoort komen. Dat is een heel verschil met traditionele hoofdtelefoons, waarbij het geluid met de beweging van je hoofd meedraait. Het idee is dat het in 3d veel meer lijkt of het geluid langs natuurlijke weg op je afkomt, dat het meer lijkt of je in de echte wereld rondloopt in plaats van een virtuele, waarbij het geluid dus ook op natuurlijke wijze tot je komt. Het zijn mooie woorden, maar werkt het ook?


Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee