Sony WH-1000XM4 (Zwart)

€ 253,-
Specificaties Over-Ear met bediening - Bekijk alle specificaties

Sony WH-1000XM4 (Zwart) Review

rufio64 3 augustus 2021, laatste update op 3 augustus 2021, 1.323 views Product gekocht

Sony WH-1000XM4 (Zwart)

Fijne, prettige aanvoelende headset met goede geluidskwaliteit, goede controls en fine-tuning middels een app. Multipoint werkt maar de implementatie is niet fantastisch. Minder geschikt voor calls en de ergonomie rond de oren zal niet iedereen bekoren. Meer details, zeker als je van een QC35 II afkomt, in de uitgebreide review.

Pluspunten

• Geluidskwaliteit / Soundstage
  • Zeer Goede Noise Cancellation
  • Tunability / Customizability
  • Prettige Bediening

Minpunten

• Contact met oorschelp niet voor iedereen prettig
  • Passieve Isolatie had beter gekund
  • Call kwaliteit
  • Matige multipoint

Ik was al jaren bezitter van een Bose QC35 II. Dat is een fijne headset, maar wel met wat bekende euvels. De bluetooth verbinding (SBC-only) is wat gevoelig voor hakkelen en delays, het schuifje is gevoelig voor 'wear' en bij mij al eens afgebroken, de earpads worden vrij snel greasy, en anno 2021 voelt het geheel toch wat gedateerd aan.

Op zoek naar iets nieuws dus, want noise-cancelling is in deze tijd toch onmisbaar. Een alternatief vormt de Bose NC700, daar las ik wisselende verhalen over. Ik heb hem zelf niet geprobeerd, maar ben voor deze Sony WH1000-XM4 gegaan. Deze was afgeprijsd, voor de volle mep vind ik hem ook wat duur (vandaar de 'voldoende' bij prijs). Net als voor de QC35 II geld dat je hier de premium betaald voor de noise cancelling.

Ik ga langs een aantal eigenschappen van de Sony WH1000-XM4 en maak daarbij ook de vergelijking met de QC35 II's.
Geluidskwaliteit
Dit is een punt waarop de Sony WH1000-XM4 echt wel wat beter presteert dan de QC35 II. Met name de soundstage is bij de Sony's een stuk breder. Dat betekent dat de plek in de ruimte van verschillende instrumenten en vocals duidelijker van elkaar verschillen (links/rechts en achter/voor). Wel is de equalizer standaard wat 'bass' heavy ingesteld. Gelukkig is dat heel tweakbaar, en zijn er goede instellingen te vinden. Dat tweaken kan bij de QC35 II niet, en dat geeft de Sony WH1000-XM4 wederom een streep voor.
Microfoon / call kwaliteit
Het werkt wel, maar het is vrij gevoelig voor het oppikken van geluid van buitenaf. Het is denk ik een minder geschikte headset voor het veelvuldig maken van calls. De QC35 II vond ik daar ook niet fantastisch voor, maar wel beter dan de WH1000-XM4. Gepaired met een andere microfoon, bijvoorbeeld bij een desktop of laptop, maakt dit natuurlijk geen verschil.
Noise Cancelling
De actieve noise cancelling van de WH1000-XM4 is wel merkbaar iets beter dan de QC35 II's. Beide zijn met name sterk in lage en herhalende tonen (denk vliegtuig, koelkast, automotor). De XM4's kunnen de noise cancelling aanpassen aan de omgeving, als je dat zo instelt.

Een opvallend verschil is dat de Sony WH1000-XM4 minder goede passieve isolatie bied dan de QC35 II's. Zonder muziek (of andere media) zijn stemmen wat beter hoorbaar bij de Sony's. Mijn gevoel is dat voor isolatie van stemmen de QC35 II het sowieso iets beter deed.
Bediening
Smaken verschillen, maar de WH1000-XM4 voelt hierin veel moderner aan. De headset wordt hoofdzakelijk aangestuurd met tikken en swipen op de rechter oorschelp. Dat werkt goed en responsief. Handig is dat je als je even een gesprek wilt voeren ofwel de linker oorschelp even kan afzetten (dat pauzeert de muziek) ofwel de rechter oorschelp met je hand kan bedekken (muziek loopt dan door, maar zachter).

De speak-to-chat functie, waarbij als je kaken op en neergaan de headset pauzeert, vond ik niet heel bruikbaar. Als je per ongeluk de rechter oorschelp met twee vingers wat te lang aanraakt, dan toggled hij deze functie aan en uit. Dat is vrij irritant, zeker als je het toestel met draad hebt verbonden kan het zijn dat de speak-to-chat dan buggy werkt en je niets meer hoort. Makkelijk op te lossen door weer die twee vingers op de oorschelp te leggen, of het via de app uit te zetten, maar van mij hadden ze het er uit mogen laten.
Verbinding
De Sony WH1000-XM4 ondersteunt naast SBC onder andere LDAC & AAC. Dat werkt op Android heel prima. Ook de compatibiliteit met bluetooth antennes in mijn laptop, desktop en een tablet is goed. Zonder noemenswaardige vertraging of verbindingsproblemen. Een en ander is natuurlijk afhankelijk van ook de zender. Maar het bereik is vergelijkbaar met de QC35 II in mijn huis. De WH1000-XM4 heeft daarnaast wat minder last van delays, connection drops, en hakkelen, dat zou te maken kunnen hebben met het verbindingsprotocol (immers de QC35 II ondersteund alleen SBC). Daarnaast is de headset ook goed met een kabel te koppelen. De meegeleverd kabel heeft een prima praktische lengte.

De multipoint implementatie op de WH1000-XM4 is matig. Het duurt echt wel een aantal seconden voor hij switcht, het werkt alleen met twee SBC sources, en het is wat buggy soms. Niet zo robuust als de Bose implementatie. De QC35 II deed dat duidelijk beter qua wisselsnelheid en betrouwbaarheid.
Case
De case van de WH1000-XM4 is heel vergelijkbaar met die van de QC35 II. Daar zit praktisch eigenlijk geen verschil tussen. Beide beschermen de headset goed. De headsets zijn ook beide opvouwbaar.
Draagcomfort
Het meeste opvallende verschil is dat de binnenkant (bekleding van de oorschelp) bij de WH1000-XM4 tegen de rand van mijn oren aandrukt. Dat is bij de QC35 II's niet het geval. Dat is even wennen, maar ik vind het zelf niet storend. Het is verder geen probleem de headset lang op te hebben, de hoofdband is prettig, evenals de oorkussens. Vergelijkbaar met de QC35 II.
App
De Sony app is beter en uitgebreider dan de Bose app. Er zitten wat fancy dingen in, zoals het opmeten van je oren ten bate van de geluidskwaliteit bijvoorbeeld. De equalizer is goed bruikbaar, evenals het fine-tunen van de noise-cancelling.
Accuduur
Op papier zou de Sony WH1000-XM4 het langer moeten uithouden. In de praktijk is het heel vergelijkbaar met de Bose QC35 II's. Ik merk qua aantal gebruiksuren tussen laden geen verschil.
Het is eigenlijk een beetje een toss-up tussen de Bose QC35 II's en de Sony WH1000-XM4, maar qua geluidskwaliteit en noise cancelling overall wint de Sony het voor mij wel. De verschillen zijn klein te noemen.

De keuze hangt denk ik vooral af van wat je zelf belangrijk vind. Als je bijvoorbeeld intensief van calls en multipoint gebruikmaakt zijn de Bose's denk ik de beter keuze. Luister je met name naar muziek en heb je een andere microfoon voor calls, dan de Sony's.

Overall: de Sony WH1000-XM4 is een fijne, prettige aanvoelende headset met goede geluidskwaliteit, goede controls en fine-tuning middels een app. Multipoint werkt maar de implementatie is niet fantastisch. Minder geschikt voor calls en de ergonomie rond de oren zal niet iedereen bekoren.

Heb jij ook een Sony WH-1000XM4 (Zwart)?

Vraag & Aanbod

Dank voor je review. Je hebt de verschillen goed geobserveerd en beschreven. Daat maakt je review heel bruikbaar!

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.