Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 71 reacties

Toyota, lid van het Ng Connect Program, heeft samen met Alcatal-Lucent een Prius uitgerust met apparatuur die via lte draadloze verbindingen kan leggen. Het hybride voertuig zou daarmee de eerste auto zijn die via het 4g-netwerk kan communiceren.

De speciale Toyota Prius, die de naam Lte Connected Car heeft gekregen, gaat lte-elektronica van Alcatel-Lucent bevatten, terwijl het besturingssysteem door QNX Software Systems wordt ontwikkeld. Ook deze bedrijven zijn lid van het Ng Connect Program, een samenwerkingsverband van it-bedrijven dat draadloze technologie wil leveren aan onder andere de auto-industrie en telecombedrijven.

Het Lte Connected Car-systeem van Alcatel-Lucent is volgens de fabrikant in staat om streaming video te leveren die vervolgens op diverse displays in de auto getoond kan worden. De firma Chumby, onder andere bekend van de gelijknamige internetwekker, Kabillion en Atlantic gaan diverse applicaties en content leveren. QNX op zijn beurt bouwt naast het OS onder andere de touchscreen-interface, mediaspelers en andere applicaties. Naast specifieke automotive-toepassingen als navigatie en informatie over de motor, willen de partijen ook toepassingen als digitale videorecorders en multiplayer-games gaan ontwikkelen.

De deelnemende bedrijven stellen optimistisch dat er in 2012 voldoende 4g-dekking zal zijn om de lte-techniek commercieel aan automobilisten aan te kunnen gaan bieden. De diensten zouden voor onder andere telecombedrijven, contentproviders en autofabrikanten kunnen uitgroeien tot een alternatieve inkomstenbron.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (36)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (71)

De Prius is wel dé pioniersauto.

Wel gaaf dat er ten minste een autobedrijf is met balls die echt durft te innoveren (en niet alleen op grote autoshows, waar niemand wat aan heeft).

Revolutionaire techniek, dat hebben we nodig. Ik vind het jammer dat de Europesche automarkt een beetje te laggard-achtig is. Kom, more balls please.
Hoezo is de prius de pioniersauto ?

Ok, nu heb je wat betreft dit artikel wel gelijk, goed dat iemand het voortouw neemt , op den duur zullen we allemaal wel met dergelijke systemen rondrijden!

Maar het moge inmiddels toch wel duidelijk zijn dat het hele hybride verhaal (ik ga er vanuit dat je dat in je uitspraak bedoelt) pure marketing geweest is , en het zogenoemde doel (zuinig en groen rijden) niet gehaald heeft.
http://www.youtube.com/watch?v=ydvAQ6Y49vc

[Reactie gewijzigd door Thijs_ehv op 7 november 2009 12:02]

Je haalt de slechtste bron aan die je maar kunt bedenken... Top Gear.

Welk progamma is meer 'ge-staged' dan Top Gear? Ik kan niets noemen.
Gisteren ook; een rolschaatser met een raket tegen een aston, uiteraard is het weer close call (duh). Je ziet als je oplet hoe nep het eigenlijk allemaal is, het monteren doen ze wel goed!

Waarschijnlijk gaan ze gewoon rond de tafel zitten, moeten de Prius een slechte naam geven omdat het vernieuwde techniek is waar de concurrerende autobedrijven de hete adem van voelen. Hoe kunnen ze dat doen? Wellicht een auto op zo'n manier gebruiken voor iets waar hij helemaal niet voor gemaakt is, vergelijken met een auto die daar wel voor gemaakt is.

Hmm. Prius, werkt op basis van een principe dat een motor in normaal verkeer zelden 100% hoeft te leveren, en bovendien zelden vol in de ankers gaat. Hmm, een race? Race is per definitie of VOL gas, of VOL remmen. JA, dat is het! Laten we zorgen dat hij altijd 100% vol gas moet leveren zodat hij niet in zijn geoptimaliseerde rev-range zit, bovendien de accu's nauwelijks kan bijladen met gedeelte vermogen, en als je remt, 100% remmen, want dan worden de remblokken gebruikt (geen regeneratie van de kinetische energie in potentiële energie die later gebruikt kan worden).

Laten we dit vergelijken met een auto die gemaakt is om te scheuren (M3), en bij gelijke acceleratie/snelheid op laten we zeggen 35% van het topvermogen zit, ipv 100% bij de Prius, en dus veel efficiënter loopt.

Bovendien laten we nikkel gebruiken om te laten zien dat de Prius zo vervuilend is! In ongelooflijk veel legeringen zit nikkel. RVS bijvoorbeeld (NiCrMo). Overal waar je kijkt zit nikkel, elke auto zit vol met nikkel. De hele body zit vol, het motorblok, de transmissie, de katalysator en de velgen. Dan rijd je langs een prullenbak en ander straatmeubilair, en pak je vervolgens nog wat nikkel uit je portemonnee om een RVS lamp te kopen. Dan maakt een 35kg wegende accu, die niet geheel uit nikkel bestaat, een ongelooflijke impact? Yeah right...


Top Gear is leuk voor sommige beelden (het camerawerk), maar voor de rest is het een programma voor de simpele mens. De mens die eigenlijk de wetenschappelijke naam homo sapiens (wijze mens) niet mag dragen, ze denken immers niet voor zichzelf.

Iedere wijze mens begrijpt dat de manier waarop de "test" is uitgevoerd alles behalve representatief is voor normaal weggebruik.

Macht en geld corrumpeert.
Ja, iedereen kijkt naar Top Gear vanwege de wetenschappelijk onderbouwde testen die ze daar uitvoeren... |:( Denk je dat nou echt serieus? De meeste mensen kijken Top Gear om zich te vermaken en naar mooie wagens te kijken. Het is immers een autoprogramma en niet een programma over wetenschappelijke testen. Verder zijn de testen vaak van gekke dingen die met auto's te maken hebben en horen gewoon bij de humor van het programma. Die mensen van de gehele doelgroep, de autoliefhebber, moet aan spreken. Maar ja als je dat nog en eens kan in zien ben je wel heel 'wijs' en beter dan de simpele mens die naar Top Gear kijkt.
Prius is wel degelijk een pioniersauto, het is de eerste hybride die behoorlijk populair is geworden. de Honda-hybride is idd wel wat minder geslaagd ja.

En de Prius is anders aanmerkelijk zuiniger en groener dan conventionele auto's hoor, bij gelijk gebruik uiteraard.

Waarom zou hij dat niet zijn? Je doelt toch niet op dat onderzoek dat een Prius vervuilender zou zijn dan een Hummer, hoop ik? Want dat is allang ontkracht, het onderzoek klopte qua methodiek van geen kanten, zat vol met aantoonbaar foute aannames, en bleek ook nog eens gesponsord te worden door de fabrikant van de Hummer. Niet erg betrouwbaar dus.

En nu dus deze nieuwe optie weer. Lijkt me voldoende grond om de Prius als pionier op dit gebied te beschouwen.

[Reactie gewijzigd door wildhagen op 7 november 2009 12:04]

bekijk het filmpje eens, dan weet je waar ik op doel.

Het is algemeen bekend dat er, door nikkelvervuiling, al complete no-go areas bestaan op deze planeet , mede veroorzaakt door de accu's verwerkt in deze auto's. Deze auto's bevatten een electro motor, en een benzinemotor = dubbele vervuiling om de auto te ontwikkelen, en dubbele vervuiling wanneer de auto eenmaal afgeschreven is.
Het enige waar het goed voor is, is je portemonnee, en dan echt alleen als je iedere dag je uiterste best doet om maar volgens de 'specs' te rijden, en die druppels zo optimaal mogelijk te benutten.
Het is een opstapje naar de volledig electrische auto, een uitprobeersel, marketing, en er zijn veel mensen ingetrapt (zelfs onze groene femke halsema)

[Reactie gewijzigd door Thijs_ehv op 7 november 2009 12:18]

Jeuh. Gelukkig leveren de lood-accu's in huidige auto's, waar er nog véél meer van zijn, geen vervuiling op. Lood is een nog veel smeriger goedje dan nikkel. Om het over het zwavelzuur erin enzo nog maar niet te hebben. En van deze accu's zijn er héél wat meer dan de NiMH-accu's van de Prius.

Overigens is de nikkelvervuiling niet door de Prius veroorzaakt. Er zijn al tientallen jaren nikkel-cadium batterijen, alsof de winning daarvan niet vervuild (om het over het uiterst giftige cadmium nog maar niet te hebben). En dan worden ze ook nog eens vaak zó het milieu ingedonderd.

No-go areas is op zijn zachtst gezegd nogal overdrijven. De omgeving van geen enkele mijn, of dat nou kolen, goud, diamanten, nikkel of uranium is, is erg gezond om te leven.

En gelukkig zorgt de oliewinning (waar weer brandstof van gemaakt word), voor geen enkele vervuiling...

Wat je nu doet is gewoon zoeken naar argumenten om de Prius af te kraken, zonder naar de nog vervuilendere alternatieven te kijken die we nu hanteren.

Natuurlijk is de Prius niet zaligmakend, maar het is een forse stap voorwaarts tov de techniek die we nu hebben. De huidige auto stond er ook niet meteen in 1890, daar is ook 100 jaar ontwikkeling en evolutie aan vooraf gegaan.

[Reactie gewijzigd door wildhagen op 7 november 2009 12:26]

De prius gebruikt olie EN electriciteit, bevat 2 motoren. en het doel ' zuinig rijden' wordt alleen in bepaalde omstandigheden gehaald. Waar is het groene dan gebleven?!
Daarnaast zeg ik dat die nikkelvervuiling ' onder andere ' door de accu's in de prius veroorzaakt wordt.

En dan heb ik het nog eens over de horizonvervuiling, maar dat is een kwestie van smaak.

Maargoed , gaat een beetje offtopic.

[Reactie gewijzigd door Thijs_ehv op 7 november 2009 12:29]

De prius is ietsjes groener dan een normale auto.

Echter als je niet wil vervuilen moet je je niet verplaatsen, stoppen met eten en ademen. Dan ben je pas echt groen.
Ik geloof dat ze de prius op top gear hadden getest voor een simpel ritje van 60km. Normaal rijgedrag all the way... kwam uit op 1 op 8.x

test werd herhaald met volkswagen lupo diesel, beter dan 1 op 20. welke is dan beter voor het milieu?
Niet dat ik een prius-fan ben (in tegendeel), maar je weet dat Top Gear een 100% amusements programma is he! Oh en een diesel is zuiniger qua brandstof verbruik, maar er zijn wel meer factoren om beter voor het milieu te zijn. Kijk maar eens wat een diesel motor allemaal de lucht in schiet wat een benzine niet doet.

Overigens, hoe kan je een mini-auto vergelijken met een eengezinsauto :S

[Reactie gewijzigd door gnimmeL_kraD op 8 november 2009 12:14]

Als je echt de vervuiling wilt stoppen, roei dan gewoon de hele mensheid uit, dan is het probleem helemaal opgelost.

Nou, weer ff normaal. Nee, de prius is niet DE ideale oplossing en ja een diesel kan schoner zijn op autobaan trajecten.
Alleen in de stad en korte ritjes (als ik het goed heb 90% van de dagelijkse autoritten van de Nederlander), is hij wel degelijk gewoon de schoonste op dit moment.

Het beste zou zijn helemaal elektrisch te rijden, maar zover zijn we gewoon nog niet.
Kan makkelijk. Kijk naar een tesla roadster. Deze rijdt 100% op elektriciteit en gaat nog eens snel ook. Enig nadeel hij moet erg veel opladen. Wanneer ze dit hebben opgelost is het natuurlijk een geweldig alternatief. Maar wist je dat de meeste machthebbers op aarde het bewust tegen houden? Men kan al lang met waterstof auto's rondrijden maar waarom gebeurt het niet? De manier van het benzinestation verdient dan zijn centjes niet meer. En wat moeten we dan met al die olie. Maar wat jij zegt kan dus al wel je kan makkelijk een auto kopen die 100% op stroom rijdt. Tevens vind ik heel erg off topic dat een prius echt het toppunt is van hoe je iets ecologisch kan omzetten in iets heel erg sufs. Die auto is gewoon 100% suf, eco hippie auto vind ik het.

Verder zie ik in de techniek die ze hier geven niet erg veel vernieuwing nee. Dit was er allemaal eigenlijk al lang. Helaas.
Dit soort video's vind ik dus geweldig :) Mensen met een doel voor ogen die iedereen enthousiast proberen te maken en er grotendeels in slagen ook. Knap staaltje techniek lijkt me! Dit geeft weer een mooi vooruitzicht voor de toekomst.

Ik hoop alleen dat ze ervoor zorgen dat de bestuurder niet teveel afgeleid wordt van het autorijden zelf, anders zou het nog weleens gevaarlijk kunnen worden.
Off topic:
Als je van bevlogen presentaties houdt moet je eens op ted.com gaan rondneuzen. Minstens zo bevlogen, en vaak over belangrijkere onderwerpen.

On topic:
Gevalletje oplossing op zoek naar een probleem. De werkelijk zinvolle voorbeelden (verkeer, weer, points of interest) zijn er allang, en hebben ook helemaal geen breedband nodig, dat gaat om heel bescheiden hoeveelheden data.

Een auto als connected entertainment systeem klinkt heel leuk, maar in de westerse wereld zal een 80% van de ritten alleen gemaakt worden. Heeft dus maar heel beperkte meerwaarde. En als het er om gaat je kinderen mee te krijgen kan je ook een dvdtje draaien, of de bloedzuigertjes opvoeden...
Je hebt grotendeels gelijk, maar het zou er ook voor kunnen zorgen dat er meer aan carpooling wordt gedaan... Het kan dus ook een soort "opvoedend" effect hebben.

En je punt over kinderen; helemaal mee eens.
Nou lekker gezellig als iedereen behalve de bestuurder tijdens het carpoolen andere dingen zit te doen. Meestal zit je tijdens het carpoolen lekker te kletsen en heb je dit helemaal niet nodig.
ik word helemaal gestoord van mensen die tijdens het rijden met me proberen te praten.

gelukkig hebben ze 't zichzelf nu afgeleerd, eerst moest ik gewoon (omdat het onbeleefd is om 't letterlijk te zeggen) de radio steeds harder zetten tot ze elkaar niet meer konden verstaan.
Het is nogal overdreven vind ik. Ik bedoel in de auto moet je rijden, daar hoef je geen facebook bij te houden. En zelfs al is die mogelijkheid er. Uiteindelijk zit je toch vooral in de auto om ergens te komen. Dus alleen daarom al is het niet 'revolutionair' zoals ze het noemen. Het is ook niet echt vernieuwend vind ik persoonlijk. Het is gewoon 2 apparaten in 1, en dat soort dingen heb ik al duizenden keren gezien.

De grootste verandering in de autoindustrie, yea right.
Jemig de pemig zeg, dit is inderdaad niet revolutionair te noemen. Straks bouw ik de eerste auto met melkmachine, hangmat en softijsautomaat-met-chocodiscodip 8)7

Kom zeg, laat die mensen toch iets verzinnen om dat rijden veiliger te maken. Al die môngôlen die de verkeersregels maar niet (willen) snappen en dan toch in een SUV moeten rijden.

En daarbij kun je toch geen film kijken als je aan het rijden bent. Punt.
Er bestaan al auto's met internetverbinding (en ook met tv-satteliet e.d., gezien op pimp my ride :P ) dus het is niet vernieuwend. Het is alleen nieuw dat ze 4g techniek gebruiken hiervoor volgens mij... Ik vraag me af hoe duur dit extraatje gaat worden.
ik vraag me af of dit wel veilig is voor de bestuurder?
tijdens het rijden even een nieuw nummer aanschaffen via itunes...

ondanks dat het lijkt in het filmpje dat de middenconsole enkel een soort hoofdmenu toont, vraag ik me dan nog af of al die mensen in de auto die met zulke interactieve dingen bezig zijn de boel niet verstoren voor hem, om naar maar niet bij na te denken over al die reflecties tegen het raam van de schermpjes :P
Prius heeft al sinds de prios II (2004) voice control. Zelfs telefoons hebben dit al tijden. Dus zo gek is dat niet.

leuk dat ze zo'n aut met gadgets volstoppen ipv meer motorvermogen. veel handiger.
leuk dat ze zo'n aut met gadgets volstoppen ipv meer motorvermogen. veel handiger.
Ja, hiep hiep hoera voor nog meer elektronica in een vervoersmiddel... 't kan allemaal kapot of niet meer werken en zoek dan maar uit waar 't aan ligt met een auto van 1000kg met nog eens 500kg gadgets...
Niemand zegt dat je deze versie van de prius MOET nemen, niemand houd je tegen een daihatsu cuore uit '92 te nemen (dat het allemaal kapot gaan was ook zijn stelling, maar hij had dan ook geen radio of zelfs cassettespeler...nuja, dat wilde hij zoiezo waarschijnlijk zo). Of even een nieuw voorbeeld, een fiat 500, toyota aygo, peugeot 106 of een citroën C1.
Waarschijnlijk is dit dan ook een OPTIE om bij de prius te nemen en is niets verplicht.
Dit zal wellicht zijn eerste toepassingen vinden in slimme GPS-applicaties, en gaandeweg evolueren naar toepassingen die wegenbelasting op een nieuwe (eerlijker) manier zullen doen innen: naargelang de tijd en de weg zal je meer of minder moeten betalen, om zoveel mogelijk auto's die niet in de file/spits/binnenstad/woonwijken horen eruit te houden.
Als de politieke durf er zal zijn uiteraard, want de technologie is er (en testen zijn al aan de gang).
Je bedoeld dat de politiek rekeningrijden bovenop de huidige autoprijs gaat gooien. Vast wel :(

Maar juist die toepassing zal hier voorlopig buiten blijven. Dit is een platform van een autofabrikant. Andere fabrikanten zullen waarschijnlijk met andere platformen komen zodat je de rekeningrijden software in meerdere omgevingen moet gaan inbouwen terwijl de auto's natuurlijk niet specifiek voor Nederland worden ontwikkeld. Dat gaat niet lekker werken.

Voor rekeningrijden wil je dus veel liever een apart kastje wat volledig onder controle van de overheid is ontwikkeld en gebouwd dat in elke auto kan worden ingebouwd.
Liever helemaal geen rekeningrijden.
integratie met domotica alsjeblieft (verwarming later aan als je in de file staat, licht in huis aan als je aankomt etc.) en ook graag het streamen van m'n muziekcollectie thuis naar de auto!
Als je vrouw en kinderen al thuis zijn heb je vast geen goed huwelijk als je de verwarming pas aandoet als jij thuis komt. Maar in beginsel heb je wel gelijk, het is mogelijk en heeft toegevoegde waarde.
Alleen is juist een gemiddelde auto veel verder op het comfort electronica gebied dan een gemiddeld huis. Elektrisch bedienbare ruiten, centrale vergrendeling, airco, allemaal normaal in een auto maar grote luxe als je het thuis ook hebt.
This is truly a revolution

Ik heb het artikel gelezen en het filmpje gezien, maar eigenlijk zie ik weinig revolutionairs. Oke, het is mooie software, maar qua techniek is dit niks meer dan wat ik met mijn smartphone zou kunnen. Het enige nieuwe hier is de LTE techniek en dat heeft als enige vooruitgang dat de bandbreedte groter is. Voor de rest zijn het allemaal bestaande technieken en is het gewoon een mooi stukje In Car Entertainment.
Het enige revolutionaire wat zichtbaar is in het filmpje is de (ik noem het maar even) instant-on functionaliteit van LTE. Door de bandbreedte valt de laadtijd in deze proefopstelling bijna weg. Alles lijkt instant te gebeuren: verkeers-info, filmpje, toetsen, etc.
Nee, echt revolutionair wordt het mijns inziens als auto's echt car2car communicatie krijgen en zo een eigen netwerk creëren. Dit gekoppeld aan augmented reality brillen die functioneler en draagbaarder zijn dan de huidige generatie, dat zou een grotere revolutie zijn dan wat nu zichtbaar is in het filmpje. Om eerlijk te zijn komt met een laptop in de auto zitten gekoppeld aan 3G-internet ook al aardig in de buurt van wat ze nu hebben laten zien. Nu wachten op de auto die mij op de snelweg van A naar B brengt zonder dat ik iets hoef te doen, heerlijk lijkt mij dat.
Als ik die kinderen zo achterin zie zitten ze voorover gebogen om op het scherm te werken, straks wordt dit vervelend, doen ze de gordel los.
En hoe zal auto diefstal toenemen als iedereen een auto heeft met een compleet computer systeem erin?
Diefstel is alleen in het begin een probleem. Dit is met alles zo geweest met auto's.

Auto's met een TomTom er in werden opgengebroken voor dat ding. Nu ongeveer 80% van de mensen met zo'n ding rondrijdt is er niets interresants meer aan. Zo is het ook al weer een tijdje geleden dat ik gehoord heb dat een compleet midden console uit de auto hebben gesloopt omdat die ontzettend in prijs zijn gedaald (bij mijn soort auto al van 5000 naar 1100 euro).

Ook met dit systeem zal het zo gaan.
Multi-player games _/-\o_
Leuk voor in de file :P

Ik zou eerder denken aan onderlinge communicatie tussen de verschillende voertuigen voor verhoogde veiligheid, maar dit kan ook :+
Tsja, dat laatste daar hoop ik ook nog altijd op. Dat beetje informatie over hoe het verkeer er over +/- 10km uitziet zou op de snelweg zo veel kunnen opleveren. Maar zolang er nog zo'n eigenwijs stuk mens tussenzit schiet natuurlijk ook niet op.
Idd, vet, en dan een game als need for speed undergroud 2, zodat je realtime in de straat kunt racen waar je bent :D
SLAP!

Zo nu ben je weer wakker! }>
ooh en dan je stuurtje als stuur.
en gaspedaal als gaspedaal en rem als...


ow wacht... :P
Eerst het moter management systeem tweaken natuurlijk ;)
Wattage van de moter opvoeren.
Transmissie verhouding optimaliseren voor hard accelereren.
Dan rij je er de meeste wagens wel uit, denk ik.
Hoe moet dit op vakantie? straks torenhoge rekeningen ivm roaming!

In de VS of andere grote landen heb je dit niet zo snel, Ik denk dat je dan daar meer voordeel bij hebt dan hier, want zeg nou zelf, wie denkje dat een filmpje gaat streamen? de forenzen?

Nee ik denk eerder de vakantieganger, maar dan houdt het bij de grens alweer op...
Tegen de periode dat dit gemeengoed wordt in europa kan je waarschijnlijk een goedkoop data bundeltje kopen indien je op reis gaat of lage roaming kosten

Als je kijkt welke evolutie er gebeurd is de laatste 5 jaar

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True