Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 66 reacties
Bron: MacTech

Een van de grote voordelen van Windows is de DirectX interface die het redelijk makkelijk maakt voor spelfabrikanten om spellen te schrijven. Voor veel gebruikers is de keuze tussen een iMac, Linux PC of Windows PC dan ook heel simpel. Op de Windows PC kun je alle gebruikelijke office software draaien ťn je kunt er goed op gamen. Als het aan de twee bedrijven Coderus Ltd. en TransGaming ligt, gaat hier verandering in komen. Beide firma's hebben namelijk de DirectX API van Microsoft naar respectievelijk het MaxOS X en Linux geport. Dit zou het makkelijker moeten maken voor spelletjesfabrikanten om hun 3D motor en hun spellen naar zowel Mac OS X als Linux te porten.

DirectX logoMacDX is de naam voor de DirectX API van Coderus Ltd. en draait zowel onder MacOS X als MacOS 9.x. Zowel Mac's met een ATi of nVidia grafische kaart worden door MacDX ondersteund. Tijdens het porten van een Windows spel naar het MacOS hoeft de ontwikkelaar zich alleen nog maar bezig te houden om specifieke Win32 API calls naar MacOS calls te vertalen. Het spel "WipeOut 2097" is op deze manier al naar het MacOS geport. WineX 2.0 van TransGaming is gebaseerd op Wine waaraan een DirectX 8.0 API is toegevoegd. Wine is een API die Win32 API calls vertaald in Linux API calls. Dit maakt het mogelijk om een groot aantal spellen die voor Windows zijn geschreven onder Linux te draaien zonder dat de fabrikant van het spel verplicht is het spel te porten. Op de site van TransGaming kun je lezen welke games onder WineX draaien.

Lees meer over

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (40)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (66)

Ik vind het porten van Games naar linux wel leuk maar eigenlijk klopt het niet met de achterliggende gedachte achter linux, namelijk [gratis[en opensource!
|:(
De gedachten achter linux is niet dat het gratis moet zijn, maar vrij.
Het hele free gebeuren word vaak verkeerd opgevat als zijnde gratis, maar het is juistem bedoeld dat ieder gebruiker vrij over de code kan beschikken en deze aanpassen en heeft niets met gratis te maken (kijk maar naar suse)
Aangezien OpenGL in OS X al erg diep zit geintegreerd, was het al "redelijk" makkelijk om Windows games te porten die op OpenGL zijn gebaseerd, zoals alle games die van Quake3 afstammen of dezelde engine gebruiken (MOHAA). Dat zie je ook meteen, want RTCW is binnenkort al beschikbaar voor OS X.

Nu DirectX games ook makkelijk te porten zijn, is OS X al helemaal aantrekkelijk als alternatief voor Windows, want, in tegenstelling tot Linux, is OS X even gemakkelijk als Windows, zo niet gemakkelijker.

Zeer mooie ontwikkeling dus, en eindelijk is er dus een echt alternatief voor Windows. (Qua desktop dan, qua server is Linux natuurlijk alang een alternatief).
Nu DirectX games ook makkelijk te porten zijn, is OS X al helemaal aantrekkelijk als alternatief voor Windows, want, in tegenstelling tot Linux, is OS X even gemakkelijk als Windows, zo niet gemakkelijker.
Draait OS-X dan op x86 procs?
Draait Windows op PowerPC cpu's...
Draait Linux op de GameCube...

(NOFI btw, gewoon effe dezelfde vergelijkingen aan het maken, ook al snap ik wel dat GA!S bedoelt dat mensen met een x86 cpu niet overstappen naar OS X)
linux draait idd op de powerpc ja (hier bij mij op een iMac).... maar probeer er maar eens een divx-je op af te spelen... er is geen codec beschikbaar :(
ik denk dat Linux weldegelijk op de GameCube kan draaien, met de nodige aanpassingen :)
Jup. Net als dat Linux op de PPC draait, en op de PS2, en als dat nog niet genoeg is, check dan http://www.netbsd.org en de lijst met platforms waar het op draait...
mplayer met de libavcodec werkt ook niet?
MacOS X niet, maar de opensource variant Darwin wel, laatste keer dat ik keek was ie nogal kieskeurig, draaide alleen op bepaalde specifieke chipsets (en AMD viel daar niet onder :( )

maar in principe: ja, d'r is een x86 versie van die je op de site van apple kan downloaden.
Ik heb zelf even een .deb gemaakt van winex 2.0 uit de cvs van 18 april. Het is dus niet de officiele, maar hij werkt vast wel ;)

Ik quote mezelf even van http://gathering.tweakers.net/showtopic.php/471557/1/50 :


De deb is hier te downloaden:
http://ai.ics.hro.nl/~banaan/winex/winex_2.0-1_i386.deb

(voor i686 gecompileerd)

Denk erom dat je eerst de oude wine volledig weghaald:

apt-get remove wine winelib winesetup
mv /home/user/.wine /home/user/.wine.old

Op http://ai.ics.hro.nl/~banaan/winex/config staat ook het voorbeeld configuratie bestand, dat je in je ~/.wine dir moet zetten.
Zou iemand ook een RPM kunnen maken, zodat ik hem makkelijk kan downloaden en testen thuis? (heb RH en Mandrake).

Als het echt zo goed werkt, weet ik wel wat ik straks koop... :)
Gaat de goede kant op met linux.

Bedenk eens dat 3 a 4 jaar geleden het zelfde probleem was met nt4.0 en games. Draaide voor geen meter. Nu windows 2000 uit is gaat het al veel beter, en met de nieuwste service pack erin loopt het als een trijn.

Als hetzelfde nu ook met linux gebeurt, ze zijn al dik een half jaar bezig met wine dus ze hoeven nog maar een jaar of 2 te ontwikkelen en dan verwacht ik dat alle games gewoon te spelen zijn op linux.
Voor WineX in actie:

http://members1.chello.nl/~j.bosveld/ef.jpg

Dat is dus Star Trek - Elite Force... hij kan ook fullscreen, uiteraard. Framerates op 1280x1024x32bpp high detail in DEMO001:
Windows: 89.1FPS
WineX: 68.4FPS
Geforce4MX 440 met nieuwste nVidia drivers
Mwa... Windows presteert nog beter, maar it's getting there :)

Nu moet je niet denken dat al je games het ineens doen, dat is dus echt niet zo...
Wel grappig, eerst was linux geen gamers OS, maar een buurjongen van me die veel gamet (sp :? ;) ) vertelde me dat winXP juist veel openGL games niet goed laat draaien.... en linux doet dat wel.
Aangezien nu linux dus ook voor DX games interessant wordt, is de overstap van win98se naar linux misschien voor veel gamers interessanter dan naar winXP... ?

In elk geval, na de komst van Mandrake8.1 was er al de gamers editie, met de Sims (wordt hierboven genoemd), zo'n 6 maanden geleden.

Dat ervoor betaald moet worden, ja waarom niet?
Waarom blijft die mening nou zo hardnekkig hangen dat linux software gratis moet zijn??
Je betaalt toch ook voor je games?
Mensen moeten toch hun brood kunnen verdienen? Ze hoeven toch niet puur uit liefdadigheid (of haat jegens MS ;) ) dingen voor de hele wereld te programmeren... :)

Zolang de prijzen niet te extreem worden, geen probleem.

Ik hoop overigens dat Mandrake weer een gamerseditie zal uitbrengen, is toch al mijn favoriete distro... neem ik volgend jaar geen lidmaatschap, maar de gamerseditie.
neem ik volgend jaar geen lidmaatschap, maar de gamerseditie.
Lees http://www.tweakers.net/nieuws/20962 dit nog eens even na... Mandrake heeft NU (NU) iedere eurocent nodig om er bovenop te komen (de financiŽle ravage die het management dat vorig jaar eruit geschopt is heeft achtergelaten dus). Als iedereen wacht tot volgend jaar is er misschien helemaal geen Mandrake meer... :'(
die wine met directx was toch zwaar beta beta beta? of is dat inmiddels al verbeterd?

edit:
bedankt voor de info hieronder.. en bedankt voor de flamebait :)
Dat is WineX, en ja die is nogal buggy ook om hem te configgen en Wine. Waarom gebruiken ze dan geen OpenGL dan is er geen probleem, neem een voorbeeld aan lokie games.

En ja mandrake heeft The SIMS al in hun distro zitten maar dan moet je nog betalen. Ik vind het porten van Games naar linux wel leuk maar eigenlijk klopt het niet met de achterliggende gedachte achter linux, namelijk gratis en opensource!
Ik vind het porten van Games naar linux wel leuk maar eigenlijk klopt het niet met de achterliggende gedachte achter linux, namelijk gratis en opensource
Dan komen er nooit games voor linux natuurlijk aangezien ze voor de windows spellen wel geld kunnen "vangen"
de achterliggende gedachte achter linux, namelijk gratis en opensource!
gratis de gedachte achter Linux? Van http://www.linux.org/info/index.html :

Linux is developed under the GNU General Public License and its source code is freely available to everyone. This however, doesn't mean that Linux and its assorted distributions are free -- companies and developers may charge money for it as long as the source code remains available. Linux may be used for a wide variety of purposes including networking, software development, and as an end-user platform. Linux is often considered an excellent, low-cost alternative to other more expensive operating systems.
De grootste leugen uit de GPL is toch wel dat free software geen free beer is. Het is allemaal erg leuk bedacht, maar als iedereen alles mag kopiŽren kost het vanzelf niet meer dan de productiekosten van die kopie.
Dat zijn het soort dingen die je pas snapt als je zelf opensource programmeur bent geweest of op een andere manier actief meewerkt aan de ontwikkeling van opensource software. Je kan het wel degelijk verkopen. Ik zeg niet dat het makkelijk is, maar het kan zeer zeker wel. Wat je moet doen is innovatief en nieuw bezig zijn, en ervoor zorgen dat de betaling al van tevoren vaststaat.

Het verschil met andere closedsource vormen van ontwikkeling is dat als je niet innovatief bezig bent, dat de klant gewoon andere software zal gebruiken. Als je innovatief bezig bent en je hebt van tevoren de betalingen al vaststaan, dan kan men er niet om heen en krijg je je geld dus wel.

Conclusie: het kan wel, het is alleen niet zo simpel. En omdat niemand in de huidige wereld innovatief is (maar ik heb nu al 10 versies van MS Office gezien en elke versie is hetzelfde |:() houdt men het lekker closedsource, dat verdient namelijk veel makkelijker...
Ja, zodra je een Grolsch pils koopt krijg je het volledige recept. Je mag dan vervolgens naar eigen inzicht Grolsch brouwen en dit verkopen voor iedere prijs die jij wenselijk acht. Hoe lang duurt het voordat Grolsch verkrijgbaar is voor de exacte productiekosten?

De grootste leugen uit de GPL is toch wel dat free software geen free beer is. Het is allemaal erg leuk bedacht, maar als iedereen alles mag kopiŽren kost het vanzelf niet meer dan de productiekosten van die kopie.
Dat is al niet meer zo. Sterker nog, Mandrake brengt binnenkort (of is het al verkrijgbaar?) een pakketje uit met Mandrake Linux, WineX en het spel 'The Sims'. Uiteraard zal dit geen gratis pakket zijn, i.v.m. de aanwezigheid van het commerciŽle spel.
Valt het hier niemand op dat er waarschijnlijk toestemming door MS (niet M$) word gegeven om directX te porten naar MacOS en Linux? Lijkt me logisch dat op de diverse Win32 Api's van MS allerlei patenten ed zitten.

Volgens mij zijn dit de symptomen van Microsoft die 'omtrekkende' bewegingen maakt richting MacOS en Linux om zo daar langzaam maar zeker voet aan de grond te krijgen door de mensen die Wine en aanverwante producten ontwikkelen (met tegensputteren voor de vorm, maar niet doordrukken) te helpen om zo het voor MS makkelijker te maken om hun produkten ook voor die platforms aan de man te brengen.

Maar of dit echt zo is weet ik niet, maar lijkt me niet onlogisch.
Valt het hier niemand op dat er waarschijnlijk toestemming door MS (niet M$) word gegeven om directX te porten naar MacOS en Linux? Lijkt me logisch dat op de diverse Win32 Api's van MS allerlei patenten ed zitten.
Het is gewoon ge-reverse-engineered, dus die copyrights (geen patenten!!) mogen er wel opzitten, maar die gelden dan dus gewoon niet.

De API zelf is vrijelijk verkrijgbaar als API documentatie op de MS website, anders kan je nl. geen spellen maken die gebruik maken van die API. En die API documentatie is verder natuurlijk niet gepatenteerd :)
Ja hoor, ik schrijf een boek over aan de hand van de samenvatting die achterop een boek staat en dan verkoop ik het boek onder eigen naam. Dat mag dan ook volgens jouw redenatie.

En de mensen die de API gebruiken moeten toch ook gewoon zich houden aan de 'spelregels' die MS stelt want zo kunnen ze het MS goedgekeurd stempel krijgen. Wat de verkoop meestal dan wel ten goede komt.

En wie weet vinden de mensen die al die api's bouwen wel optimalisaties uit waar de MS mensen nooit opgekomen zouden zijn en zo dat DirectX in z'n geheel er beter van word. Dat is dan ook de kracht van open source.
Ja hoor, ik schrijf een boek over aan de hand van de samenvatting die achterop een boek staat en dan verkoop ik het boek onder eigen naam. Dat mag dan ook volgens jouw redenatie.
Dat mag inderdaad...

Er is immers geen sprake van plagiaat.
Heeft M$ niet zoiets Royalty-Free CIFS Technical Reference License Agreement maar dan voor DirectX?
Wat bazel je nou?

Copyright zit op de code die MS heeft geschreven. Dat betekent dat je het niet zomaar over mag nemen in je eigen producten of het overnemen met een kleine afwijking. Reverse-engineering heeft er niets mee te maken, want dat is slechts de methode om de implementatie over te nemen.

Patenten zijn iets anders. Aangezien patenten een onderdeel van m'n werk zijn zie ik ook wel eens wat patenten van MS langskomen en daar kan ik wel uit afleiden dat onder de kap van directx een flinke lading patenten zitten! Reverse-engineering werkt dan sowieso niet omdat je dan dus ook de gepatenteerde methoden overneemt. Je zult dus of een patentlicense moeten regelen (en die krijg je niet op _redelijke_ voorwaarden bij MS) of je zult je eigen methoden moeten vinden om om bepaalde patenten heen te werken, maar dat is soms bijna onmogelijk omdat domweg alle alternatieven gepatenteerd worden of dat er een patent op het protocol zelf rust dat zeer dicht tegen de API aanhangt.

De API zelf zal wel vrijelijk gebruikt mogen worden (hoewel er in principe copy-right op zit) omdat het niet direct een methode aangeeft om het te implementeren.
Daar is geen toestemming van Microsoft voor nodig.
Nou, als MS z'n legertje advocaten erop af stuurt dan kunnen ze het hele bedrijf failliet procederen lijkt me. Maar daar maak je je niet populair me.

Kijk maar eens als de Xbox emulatoren 'commercieel' zouden worden aangeboden dan is die site die dat doet binnen no time down. (geen discussie over Xbox vs Linux uitlokken, maar illustratief)

Wie weet is het nu nog vloeken in de kerk maar wie weet komt er ooit nog een MS linux distro.
Volgens mij zijn dit de symptomen van Microsoft die 'omtrekkende' bewegingen maakt richting MacOS en Linux om zo daar langzaam maar zeker voet aan de grond te krijgen door de mensen die Wine en aanverwante producten ontwikkelen (met tegensputteren voor de vorm, maar niet doordrukken) te helpen om zo het voor MS makkelijker te maken om hun produkten ook voor die platforms aan de man te brengen.
Nou wat MacOS betreft hoeven ze deze strategie niet onder stoelen of banken te steken hoor. Microsoft bezit 30% van Apple en is zelf dus ook gebaat bij een succesvol OS X (getuige IE en Office voor mac)

Het zou me ook niet verbazen als MS zelf vroeg of laat met DirectX voor OS X komt.
Microsoft bezit 30% van Apple
Maar dat is nog eens nieuws ! Kan je me ff een link geven die deze stelling onderbouwt ? Want blijkbaar heb ik (en circa 1.000.000 andere Mac-gebruikers) iets gemist in het nieuws !

:?
Erg leuk! Windows wordt steeds meer geevenaard in compatibiliteit.

Wat ik me nog heel even afvraag, dat is hoe het een beetje zit met snelheid. Wordt die nog een beetje behouden, na al die API omzettingen?
Er vinden geen API omzettingen plaats (dus geen emulatie of redirection), maar er is hetzelfde API beschikbaar. Alleen de code achter de API is dus anders en de call vanuit de gebruikerskant is dus transparant.
Wat ik een beetje mis is hoe groot:
- de RPM is (heb thuis inbelmodem)
- hoe groot de CVS is

Indien niet te groot is kan ik thuis downloaden (evt aanmelden)
Wat ik een beetje mis is hoe groot:
- de RPM is (heb thuis inbelmodem)
Weet ik niet
- hoe groot de CVS is
Sja, ik geloof dat het zo'n 45 MB aan source code is en als je dat met cvs -z3 uitcheckt zou het neer komen op ongeveer 8 a 9 MB door je modem sturen.
Ja hij doet t lekker :P

Warning: Too many connections in /var/www/tg_web/include/dbManager-mysql.php on line 18

Warning: MySQL Connection Failed: Too many connections in /var/www/tg_web/include/dbManager-mysql.php on line 18

Warning: Supplied argument is not a valid MySQL-Link resource in /var/www/tg_web/include/dbManager-mysql.php on line 19

[adminbreak]stuk log verwijderd, is zo ook wel duidelijk[/adminbreak]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True