Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 88 reacties
Bron: TransGaming

De mensen van TransGaming Technologies zijn er in geslaagd om Max Payne onder Linux te laten draaien. Hierbij is Max Payne het eerste DirectX 8 spel dat door WineX onder Linux kan draaien. CEO en CTO Gavriel State liet weten dat het spel nog niet helemaal 100% draait, maar dat deze ontwikkeling laat zien hoe snel het team in staat is om support voor nieuwe multimedia API's toe te voegen aan WineX. Vanaf december 2001 is men aan dit karwei bezig geweest zonder hulp van Remedy Entertainment en zonder de broncode van Max Payne. Hieronder een gedeelte uit het artikel:

Max Payne (screenshot, klein)TransGaming has demonstrated the tremendous power of WineX previously. In September 2001, TransGaming licensed the world's top selling game, Electronic Art's The SimsTM, and shipped an optimized Linux version just eight weeks later. The MandrakeSoft "Gaming Edition", featuring The SimsTM on Linux and MandrakeLinux 8.1 is available in stores across North America and the UK.
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (88)

Ik denk dat als het zo door blijft gaan met de ontwikkeling van windows API's voor Linux dat Linux zeker markt gaan winnen ten koste van Microsoft want als je straks alle of bijna alle DirectX 8 spellen op Linux kan spelen dan zijn veel mensen die nu nog op windows blijven omdat ze anders hun spellen niet kunnen spelen sneller bereid om over te stappen op Linux...
En ik denk dat er nu door de kost van deze Linux DirectX API en door de commerciele investeringen in Windows based OS-es zoals Lindows dat bijna alle M$ software over een aantal jaartjes op Linux kan worden gedraait...

En wat ik ook verwacht dat het .NET platform van m$ straks ook os onafhankelijk wordt waardoor m$ zich nog zelf in de vingers gaat snijden!

Dus ik denk dat dit min of meer als 'revolutionar' mag worden beschouwt en dat een enorme goede stap is om Linux populairder te maken onder 'eindegebruikers'
Lindows is geen op windows gebaseerd OS maar een op Linux gebaseerd OS meet wine goed geinstalleerd en geconfigureerd
En wat ik ook verwacht dat het .NET platform van m$ straks ook os onafhankelijk
.net is alleen in naam platformonafhankelijk, in de praktijk doet MS hetzelfde als ze al jaren doen..
Ik snap niet waarom mensen zo graag willen proberen om allerlei programmatuur te laten werken onder Linux dat normaal alleen geschreven is voor Windows.
De meeste mensen die met Linux werken doen dat omdat ze windows slecht, danwel te dominant vinden. Maar dan gaan ze wel proberen allerlei programma's van het 'duivelse' windows platform aan de praat te krijgen onder Linux :?
Als je zo graag windows programma's wilt draaien waarom draai je windows zelf dan niet gewoon??

edit:

Is niet als flame bedoelt, maar ik vind het nogal een vreemd iets. Dat ze het voor elkaar hebben om ook 'nieuwe' directX programma's te laten draaien onder Linux is best geinig.
Velen willen gewoon games kunnen spelen op een degelijk platform.

De enige manier voor Linux om terrein weg te pikken van een cultuur die al M$-based is, is door gaming-mogelijkheden te bieden.

Sim-pel.
mja, maar schiet het iets op als straks iedereen met Linux windows spellen speelt? Dan zijn die spellen dus nog niet ontwikkeld speciaal voor Linux. Kunnen beter zorgen dat Linux ook voor gaming sterk verbetert, ipv. Windows na te doen
Ik denk dat je een juist een bepaalde tendens zal gaan zien. Hee mensen hebben dit er voor over om mijn spel onder linux te gaan spelen. Mischien krijg ik meer omzet als ik mijn spel ook meteen naar linux port.
Maar ondanks dat, als we nu een soort D3d onder Linux krijgen, dan zijn we toch weer terug bij af?
Ik meen dat Window$ zijn instabiliteit te danken heeft aan D3d, of ben ik nu gek!?
Als we onder Linux zo ook een soort D3d krijgen, dan is Linux ook ter dood veroordeeld......
Dat is behoorlijke onzin. Dat Windows niet overeind kan blijven als DirectX applicaties op hun gat gaan is zijn probleem. Daarnaast is het een implementatie van de DirectX api die alle calls omzet naar OpenGL, het is geen port ofzo.
Linux kan enkel crashen door een brakke OpenGL DRI driver in dit geval. En die zijn er we, oude NVidia drivers bijvoorbeeld konden Linux volledig lam leggen. Je kunt de DRI (direct render interface) ook uitzetten, maar dat zorgt voor een enorme overhead op de CPU en dus voor enorme traagheid tijdens het renderen.
Linux is al wel geschikt voor spellen. Alleen de developpers willen daar niet aan. De grote consumentenmarkt draait allemaal windows, dus een spel voor linux uitbrengen brengt niet op.
Juist, en zolang het op deze manier door gaat, is dat voor MS een stap aan wal die zo vast als een huis staat.

Kortom, veel mensen willen best overstappen, maar door gebrek aan applicaties / spellen is het gewoon niet mogelijk.

Ik gebruik zelf ook Windows naast Linux. Enkel en alleen om spelletjes te spelen en af en toe in te internetten.
Ik wil niet lullig doen maar DirectX verzorgt een een omleidingsroute vanuit het spel naar de hardware welke sneller is dan de normale driver (niet door alle VXD layers heen en zo). Je kan je afvragen als 2 paralelle wegen om hetzelfde doel te bereiken stabiel te noemen is :)

Instabiliteit van Windows is veelal een verhaal rondom de shared DLL's waarbij door nieuwe installaties oude DLL's worden overschreven en daardoor functionaliteiten anders (kunnen) worden.

Om op het verhaal terug te komen. Het is natuurlijk een winst om DirectX gebaseerde spellen onder Linux te zien draaien, dit zal zeker goed doen aan de mogelijkheid om Linux te gaan proberen. Als Lunux populairder wordt is de kans zeker daar dat men de spellen (en ander software) ook voor Lunux gaan bakken. Tot die tijd lijkt mij dergelijke ontwikkelingen nuttig te noemen.
Maar ondanks dat, als we nu een soort D3d onder Linux krijgen, dan zijn we toch weer terug bij af?
Ik meen dat Window$ zijn instabiliteit te danken heeft aan D3d, of ben ik nu gek!?

Als we onder Linux zo ook een soort D3d krijgen, dan is Linux ook ter dood veroordeeld...... :'( :'( :'(
Omdat het mensen makkelijker maakt om in z'n geheel over te stappen op Linux, zonder dat ze al hun gebruikelijke applicaties en games in een keer achter zich moeten laten. Pas als er genoeg mensen Linux actief gebruiken, zullen software developers er meer voor ontwikkelen. Wine biedt voornamelijk mooie mogelijkheden voor een soepele overstap. :)
Hallo,

haal je niet teveel zaken door elkaar.
Als je windows slecht vindt, hoeft het niet niet direct te betekenen dat je een afkeer hebt voor elk programma dat voor win32 is geprogrammeerd.
Heb je helemaal gelijk in, maar het is hoogstwaarschijnlijk natuurlijk wel beter/sneller/stabieler als de spellen direct voor Linux zijn geschreven door de fabrikant. Dus dat er een Windows en een Linux versie wordt gemaakt. Helaas is dat nog ver te zoeken :S.
En tsja, ik kan me wel voorstellen dat veel mensen ff terugdeinzen als het op Windows is gebaseerd, iets waar ze dan juist vanaf willen.
Maar dan gaan ze wel proberen allerlei programma's van het 'duivelse' windows platform aan de praat te krijgen onder Linux
Wat wil je daar nu mee zeggen dan???
Ik erger me niet aan mn windows programma's, maar aan windows..die programma's kan ik zelf kiezen, niet het platform waarop ze draaien...als dat wel kan ben ik al blij..
Even wat relativeren: het is dus nog niet mogelijk het spel te spelen; het is nu zover dat je het spel kunt starten en in het menu komt en er op de achtergrond al van alles draait, maar het spel zelf levert tot nog toe alleen nog maar een zwart beeld op, net als de demo's. Hoewel ze de rest ook nog wel voor elkaar zullen krijgen, is dit toch een beetje de huid verkopen voor de beer geschoten is.
ze laten hier alleen mee zien dat het met wine en hun eigen toegevoegde code directx 8 spellen snel werkende kunnen worden gemaakt voor linux, dat je max payne nog niet direct kunt spelen maakt niet echt uit (het gaat erom wat deze techniek zal betekenen voor niuewe spellen)
Sommige mensen hebben er volgens mij geen flauw benul van hoe lang het duurt om een applicatie goed (lees: zonder grote fouten) te laten draaien.

Op zich is het natuurlijk wel leuk dat al die Win32 apps onder Linux kunnen worden geŽmuleerd. Maar wat nou als 'straks' de hele wereld onder Linux draait en iedereen Microsoft de deur uit doet... wedden dat Linux dan steeds meer op Windows gaat lijken.

En meer gebruikers betekend natuurlijk meer ellende, zoals virussen en dergelijke. Laten ze Linux nou maar lekker doen waar het goed in is: servertje spelen.
Linux kan niet op windows gaan lijken, het voordeel is dat er tussen de distro's onderling altijd concurrentie zal blijven en er altijd concurrentie mogelijk zal blijven...bepaalde distributies zulllen meer op windows gaan lijken idd, die zullen veel minder keus en hebben en (zie lindows>altijd in root draaien |:( ) onveiliger zijn, het voordeel is bijvooebeeld wel dat bijvoorbeeld je systeem niet meer vastloopt als er een driver over zn nek gaat, virii zullen natuurlijk voor ieder systeem blijven bestaan, maar zolang er geen brakke email clienst als outlook worden gebruikt en men niet in root draait is er niets aan de hand (dat is iig ook al verbeterd onder winxp/2k)

Linux is idd goed als server, maar het mooie is dat het op de desktop ook meer potentie heeft als windows, welke gamer wil er ju niet meer frames per/s?? de gui wordt vanzelf gebruiksvriendelijker als er meer support komt dus dat lost zich ook vanzelf op...
Maar wat nou als 'straks' de hele wereld onder Linux draait en iedereen Microsoft de deur uit doet... wedden dat Linux dan steeds meer op Windows gaat lijken.
Dat lijkt me sterk. Dankzij GPL zal de broncode altijd voor iedereen toegankelijk blijven. Een fundamenteel verschil waardoor Linux nooit op Windows zal gaan lijken.
*nix wordt beter. hopenlijk komen er meer van dit soort vooruitgangspuntjes een goeie wine en ik kan overstappen naar iets :? met het beste van beide.

want je kan zeggen wat je wilt maaruh *nix haalt meer uit je computer dan windows op het moment, echter de beste software (c.q meeste) zit op het Windows platform

vind het best wel wat waard om voor de apps van MS of derden te betalen als ik daarvoor 6 jaar of langer ipv om de 2 a 3 jaar een nieuwe compu moet kopen.

WINE ga zo door ! zoals niel armstrong zei: 1 small step voor me & 1 big step voor menkind
Krijg hier geen warm gevoel bij.

Je gaat op deze manier game ontwikkelaars nooit overtuigen direct voor jou platform te coden en je wilt niet met een emulator blijven werken.
Helemaal niet gezien de enorm snelle ontwikkeling bij Microsoft.
Als dit een succes is betekend het dat je mischien over een jaar of wat een serie games voor windows onder linux kan spelen, kan je dat een succes noemen voor de linux aanhangers?
Als de baas van Redhat zelf al zegt dat Linux het nooit gaat winnen op de desktop markt wat wil dat dan zeggen? Het verteld mij in ieder geval dat de realisten beseffen dat het niet binnen nu en 3 jaar zo zal zijn dat Linux echt een grote speler op de desktop markt zal worden, zeker niet als mensen hun tijd en energie blijven stoppen in emulatie software.
Zucht.. WinE is _geen_ emulator, je post klopt dus niet, sorry. :>

En het gaat niet om het overtuigen van ontwikkelaars, het is om er voor te zorgen dat de gebruikers zelf overstappen op Linux.

Daarna volgen de ontwikkelaars vanzelf omdat er dan geld te verdienen is.
(tja, mensen moeten toch eten..)
Snappen jullie het niet ? Er zijn geen spelmakers die zomaar overstappen op linux omdat die 20.000 tweakertjes dat zo graag willen, of laten het er 200.000 zijn. Daar luisteren ze niet naar en gelijk hebben ze, ze willen geld zien voor hun producten, nou dan luister je dus al helemaal niet naar tweakers, want 98% hiero heeft nog nooit een originele Windows/Linux CD gezien.

Zolang spelmakers niet overstappen op Linux stappen gamers niet over op Linux,
zolang gamers niet overstappen op Linux stappen spelmakers niet over op Linux.

(De slimme mens heeft nu een circel gezien, hint hint)

Verder tja, het is gewoon nog te ingewikkeld, mensen willen niet iets nieuws leren als ze al iets makkelijks/vertrouwds/stabiels hebben (muv. Windows ME ;) )

Ga nou niet denken dat binnen een jaar iedereen op Linux werkt, waarschijnlijk nog minder mensen dan nu. Max Payne is niet echt het spel om over te stappen op Linux, want anders had iedereen nu wel een Xbox....
Als de baas van Redhat zelf al zegt dat Linux het nooit gaat winnen op de desktop markt wat wil dat dan zeggen? Het verteld mij in ieder geval dat de realisten beseffen dat het niet binnen nu en 3 jaar zo zal zijn dat Linux echt een grote speler op de desktop markt zal worden, zeker niet als mensen hun tijd en energie blijven stoppen in emulatie software.
En waarom is die man meer realist dan de mensen van transgaming of Mandrake (die de gamer edition hebben uitgebracht)?
Redhat heeft zich een tijd geleden al toegelegd op de servermarkt, prima, maar omdat zij toevallig niet meer geloven in een desktop linux, met of zonder games, wil niet zeggen dat dat niet realistisch is.
Dat zijn alleen de woorden van iemand die een bepaald segment heeft opgegeven. Misschien omdat redhat liever grote klanten heeft, ipv thuisgebruikers. Zakelijk gezien was dat voor RH misschien ook wel de beste keuze, maar op mijn thuisbakken, ook m'n servertje, staat nu gewoon Mandrake.

Door die keuzes van RH is het inderdaad een zekerheid dat tussen nu en 5 jaar weinig RH systemen op de desktop te vinden zullen zijn, maar bv Mandrake of Suse des te meer.

Verder heeft XTracer hierboven volkomen gelijk met de cirkel waaruit men moet ontsnappen, voor het wat wordt met Linux games voor linux geschreven, ipv via Wine(X).
Dis natuurlijk wel ontzettend "Woei!!!!" :) Ik vraag me alleen af hoe veel het snelheidsverlies is omdat ze het emuleren....hoop niet te veel

[edit]
sorry,sorry, vautje, me is niet helemaal wakkerz :)
Volgens mij emuleren ze het toch niet???
Ze adden gewoon een Bestaand APi in WinX
Ze emuleren inderdaad niet. Maar als ik het goed begrijp hebben ze ook nog geen hardware matige vertex shaders waardoor het spel niet de volle snelheid zal behalen op videokaarten die hier wel gebruik van kunnen maken (en onder windows dus een groot voordeel hebben tov. andere videokaarten).

[edit]

Max Payne is gebasseerd op de MaxFX engine, die ook door MadOnion wordt gebruikt voor 3Dmark 2001. Max Payne maakt dus wel degelijk gebruik van DX8, want hoe kan MadOnion anders een DX8 benchmark (met ondersteuning voor vertex en pixel shaders) uitbrengen op een DX7 engine... ;)
Ehm, volgens mij wordt er in MP helemaal geen gebruik gemaakt van vertex shaders, volgens mij is het zelfs helemaal geen DX8.0 game, maar een DX7.0 game.
Die pixel en vertexshaders komen er wel, die zitten tenslotte ook in opengl 1.3

er is btw nog een interessant project gaan, een dx 8.x wrapper die dx8 > opengl vertaalt, zonder al teveel verlies...het project is net open source gegaan (kwam vanaf beos) en komt ook uit voor linux en mac os x

http://www.v3x.net/directx/
het is inderdaad geen direct 3d 8.0 maar 7.0 , maar dx 8.0 is wel vereist dacht ik
directx 7 had ook al vertex shaders , ben niet zeker
Nee, vertex en pixelshaders (programeerbare T&L) zijn DX 8.0, DX7.0 had alleen support voor de oude 'vaste' T&L engine.

Dat je DX8.0 moet hebben om het installeren/spelen is gewoon zuiver compatibiliteit, heel veel DX7.0 games willen DX8.0 geinstalleerd hebben, gewoon omdat het een nieuwere versie is, met betere compatibiliteit. De functies zelf worden alleen niet gebruikt.
Als M$ het toch al andersom doet zonder al te veel verlies (hun OpenGL -> D3D wrapper doet het sneller dan de native ICD als je naar S3 kaartjes kijkt :o ), moet het ook wel lukken om een snelle D3D -> OpenGL wrapper te maken.
Dit gaat echt de goede kant uit. :)
Voor veel mensen komt zo de overstap naar linux steeds dichterbij.
voor mij niet hoor, want max payne is al bijna 1 jaar uit....

vin niet dat ze het nou fantastisch snel hebben gedaan ofzo
Gaat ook niet om het spel. Gaat om de API die functioneert. Zeker de opmerking dat men deze snel aan kan passen is belangrijk.

Dit betekent dat men dit voor andere DirectX8 spellen snel moet kunnen inrichten en deze spellen dus sneller na hun introductie voor linux geschikt kan maken. (of beter dat de fabrikant dit voor de release zelf beschikbaar kan doen) zodat het spel bij introductie voor meer platforms en groter publiek beschikbaar is.

Dit kan je dus alle nieuwe spellen snel op je nieuwe desktop opleveren, maar ook... een boost voor linux op de desktop geven:

met als gevolg meer werk aan linux, hierdoor een beter desktop platform, meer applicaties, betere applicaties etc.
Vanaf december 2001 is men aan dit karwei bezig geweest zonder hulp van Remedy Entertainment en zonder de broncode van Max Payne.
in 3 maanden een beta te kunnen maken vind ik best wel een prestatie anders :) zeker zonder broncode of hulp..
Het gaat niet alleen om Max Payne het gaat om DirectX 8 compatible games. Dat wordt er bedoeld met de doorbraak en het zal zeker voor sommige mensen een overstap gaan maken naar het steeds beter ondersteunende OS.
* 786562 reinouts
Maareh, IMHO kan de echte gamefreak best zonder windhoos, die koopt gewoon een PlayStation. (draait tegenwwordig ook Linux op! :*) )
hoezo de andere 500.000 spellen? Alle spellen die DirectX compatible zijn (bijna alles vanaf 1995) kan in principe draaien met WineX. Eigenlijk kan het dus al.

Het project is alleen nog in de beta-fase (dat wat Windows al 12 jaar is), maar de verwachtingen kunnen best wel hoog gesteld worden...
Inderdaad zal voor velen de overstap werkelijkheid worden. Mischien mogelijkheid tot het creeren van een ECHTE X-box.... :)
Dat het niet snel genoeg gaat? get real dude, je mag het niet vergelijken met een full blown commercial software bedrijf.
Euhm ja, misschien niet, maar ze hoeven heel Linux en heel Max Payne ook niet te schrijven, dus die vergelijking gaat niet echt op.
TransGaming *IS* een commericeel softwarebedrijf.... Lees de homepage es voor de grap.
Er is nog altijd een verschil tussen de OPPERGOD der bedrijven MS en TransGaming als underdog.

Triljoenen budget van MS tegen een bedrijf dat paar dollars per geÔnteresseerde vraagt.
Ik denk dat het een hele prestatie is dat het gelukt is, maar je kunt bij voorbaat al stellen dat het project uiteindelijk nooit 'van de grond komt'. Waarom niet? Simpel: Tegen de tijd dat de jongens van Wine eindelijk DirectX 8 acceptabel voormekaar hebben, dus incl. h/w-matige versnellingen en alles, levert Microsoft GRATIS op hun website DirectX 9 aan. Moeten ze weer een dik jaar reverse-engineeren en shit en dan is DirectX 10 aan de beurt..

Kortom: Linux zal ALTIJD achterlopen qua performance, compatibiliteit ed. bij spellen die voor DirectX zijn gemaakt. Zoals al eerder is gezegd: Het wordt (misschien) pas wat als de game rechtstreeks voor Linux wordt gemaakt, door de fabrikant.

Overigens: De Linux-freaks praten wel over 'super ontwikkelingen' ed. maar realiseer je wel dat het grootste deel van de spelletjes-spelers helemaal niet geinteresseerd is in of Windows nu slecht of goed is. Windows is in hun ogen een prima systeem om spelletjes op te draaien, ze kregen het bij hun systeem vooraf geinstalleerd en het werkt redelijk goed. WinXP crasht niet zo vaak meer en als je iedere dag je PC uitdoet, crasht het vrijwel nooit.

Geef die mensen dan 1 GOEDE reden om van Windows over te stappen waar alles snel en soepel draait, alle software voor beschikbaar is, en wat ze begrijpen naar 'dat enge moeilijke Linux'.

Face it: Linux is een schitterend besturingssysteem voor een aantal mensen (developers, mensen die stabiliteit eisen, netwerkservers, etc.) maar totaal zinloos voor de massa mensen die een Dell, Gateway, Packard Bell, Vobis, Dynabyte PC kopen.

En dat Linux goedkoper is ? Who cares, Windows zat bij de prijs in van dat systeem, dus dat hebben ze niet gemerkt...........
Geef die mensen dan 1 GOEDE reden om van Windows over te stappen waar alles snel en soepel draait, alle software voor beschikbaar is, en wat ze begrijpen naar 'dat enge moeilijke Linux'.
OK.
Over een paar jaar zal een open souce platform de enige mogelijkheid zijn om nog al je (illegale) MP3's en films af te spelen, omdat Windows hoe langer hoe meer kopieŽrbeveiligingen integreert.
Ik spreek je over een paar jaar wel weer..
Correctie! ;)
de enige mogelijkheid zijn om nog al je (illegale) MP3's en films af te spelen
(illegale) => vermeend illegale!
Want het zal zo ver gaan dat je alleen dingen kunt afspelen die je zelf van het net hebt, van een betaalsite, of zelf gecomprimeerd.
Maar je kunt natuurlijk prima een mp3 file downloaden die je zelf ook hebt op cd.

En op dit moment is het niet eens nodig zelf de cd te bezitten, je mag alles downloaden wat je maar wilt (voor zover je het in je bezit mag hebben, kinderpr0n dus niet), je mag alleen niet alles uploaden.

Voor alle mensen die M$ zo'n fijn bedrijf vinden, dat toch niets verkeerd doet, waar iedereen gewoon jaloers op is, en voor alle mensen die hun vermoedens weer eens bevestigd willen zien, ga naar het volgende luchtige artikel. :P
Ik kan het mis hebben hoor, maar een emulator hoort toch gewoon elk spel of programma te kunnen draaien? Wat is er dan zo speciaal aan dat dit spel ondersteund wordt, als DirectX ondersteund wordt en de CPU enzo wordt toch gewoon elk spel ondersteund? :?
Wat WINE doet is een Linux implementatie aan de windows api geven. Dat betekent dat windows programma's dingen vragen aan het os en gewoon antwoord krijgen, alleen is alles native in linux gedaan.

WINE staat trouwens voor Wine Is NOT an Emulator...
directx = directe aansturing van hardware (zoals videokaart en geluidskaart etc.) VAN MICROSOFT voor MICROSOFT WINDOWS. Snap je het nu?
Ze hebben directe microsoft aansturingen onder linux, dan kunnen spellen die alleen hiervan gebruik maken eindelijk eens onder Linux gedraaid gaan worden.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True