BBned verhoogt upstream van DSL Economy-pakketten

bbned logo witte achtergrond (SC)Op de website Persberichten.com valt te lezen dat BBned de upstream van zijn DSL Economy-pakketten zal verhogen naar maximaal 1 Mbps. Het gaat hierbij om de pakketten 2Mb/512 en 2-8Mb/512. Op deze manier komt de service provider tegemoet aan de vraag van de consument die vaak grote bestanden uploadt tijdens bijvoorbeeld uitwisseling van muziek of films. Zoals gebruikelijk wordt niet gegarandeerd dat deze snelheden ook daadwerkelijk gehaald worden omdat dit afhangt van de afstand van de gebruiker tot de centrale en de kwaliteit van de kabel. Ondanks de snelheidswijziging blijft het tarief volgens BBned hetzelfde.

Door Jojk Wesseling

02-09-2003 • 11:28

93

Bron: Persberichten.com

Reacties (93)

93
92
72
11
2
0
Wijzig sortering
Ik vind het nog altijd interessant om te zien hoe de concurrerende aanbieders wél snellere abonnementen op de markt kan zetten tegen uiterst aantrekkelijke prijzen en KPN niet. En de verschillen zijn niet zo maar klein, maar kan honderden euro's per jaar schelen voor eenzelfde of zelfs hogere snelheid.

Ikzelf heb KPN ADSL Fast via XS4ALL (1536/256). Ik betaal 86 euro per maand. Als ik een vergelijkbaar abonnement neem bij Demon via BBNed (2048/512), dan ben ik 20 euro goedkoper uit per maand! Dat is 240 euro per jaar! Bovendien zijn de snelheden van zowel down- als upstream hoger.

Nu heeft KPN wel die leuke double-upstream abonnementen uitgebracht, maar zetten daar weer hoge eisen tegenover qua afstand tot de centrale en lijnkwaliteit. Eisen die vele malen hoger zijn dan bij BBNed. Waarom? Omdat ze bang zijn voor negatieve verhalen?

Waarom ik niet overstap? Omdat ik in een gat woon waar we al met veel geluk KPN ADSL kunnen krijgen. Het is hier net rendabel genoeg voor 1 aanbieder... BBNed komt voorlopig dus ook niet.

Ik zal het hierbij laten, ik klink iets teveel anti-KPN, terwijl ik toch blij ben met m'n ADSL verbinding. Een paar maanden geleden had ik nog ISDN. Maar dit neemt niet weg dat de verschillen tussen de KPN en andere ADSL aanbieders (Niet alleen BBNed, maar ook Tiscali en Versatel) steeds groter worden in het voordeel van de concurrentie.
Helemaal mee eens!

Maar kleine aanvuling ;)
Tiscali is een ISP!
BBNed en Versatel zijn eigenaars van de grote netwerken, net als KPN ;)

Overigens zitten Tiscali en BBNed in hetzelfde concern ;)
Tiscali heeft laatst BabyXL overgenomen, vandaar dat ik die noem.
Overigens zitten Tiscali en BBNed in hetzelfde concern
Bedoel je niet BabyXL en Tiscali?
Ik sluit me hier helemaal bij aan.

Ben ook "tevreden" over KPN, en Planet Internet die ik hierbij heb gekozen. Echter zijn de snelheden en prijzen, als je deze vergelijkt met BBNet en haar providers, om voor te huilen :'(

Ik heb dan wel gelukkig de mogelijkheid om over te stappen naar BBNet, en dit word al helemaal aantrekkelijker met dit soort bewijzen, dat ze kosteloos de upload snelheid verhogen. Zie KPN dit maar eens doen... (en dan heb ik het niet over van 8 kb/s naar 16 kb/s want dat is nog niet om over naar huis te schrijven).
Even een reactie op die snelheid (niet kijken naar de prijs)
er is nu ook vortaan kpn Fast double upload met 512 kbit upload al is die natuurlijk veel te duur in vergelijking met bbned

[edit]
Ik vergeet weer de bronnen:
www.xladsl.nl onder nieuws
www.knp.nl ook ergens maar die crashed hier opt werk :+
Lekker is dat. Ik heb hier een peperdure zakelijk sDSL verbinding, en daar komt geen bit/sec bij. Beetje oneerlijk, zakelijke gebruikers de volle pond laten betalen, en particulier (illegaal) gebruik verder stimuleren.
Lijkt me ook wel logisch. Als ze alleen de uploadsnelheid verhogen bij ADSL verbindingen, zouden ze bij SDSL verbindingen de upload en de download snelheid moeten verhogen. Dan groeien de kosten wel de pan uit.
De SDSL techniek is 2Mbps/2Mbps, de ADSL techniek is 8Mbps/1Mbps. Dat sommige ISPs/breedbandnetwerken die snelheid knijpen, door kunstmatig de snelheid te verlagen, is jammer. Maar als dat nu ongedaan wordt gemaakt door BBned, moet je als SDSL-klant niet gaan klagen. Ik vind het ook jammer dat SDSL zo duur is, maar je wist als het goed is wat SDSL en ADSL was, en je hebt daarbij een keus gemaakt.

Met technieken als VHDSL gaan de snelheden verder omhoog, waarbij uiteraard weer in het begin geknepen wordt. Als je een échte verbinding wilt, hang je een 100Mbps netwerkkabeltje in je comp die aangesloten is op een Fiber Multiplexer, glasvezel to the home dus. Of natuurlijk je server onderbrengen in een colocator.
Er zijn ook zakelijke aansluitingen te krijgen op basis van het Economy-produkt (zie bijvoorbeeld de website van bbeyond), dus er zijn wel degelijk zakelijke gebruikers die hiervan profiteren.

Dat men voor een bepaald produkt de specificaties verbetert en voor andere produkten niet gebeurt bij ieder bedrijf, dus dat vind ik niet zo vreemd. Misschien willen ze zo een groter marktaandeel t.o.v. KPN behalen in het onderste marktsegment.

Daarnaast heeft Kamikazi gelijk: als bij SDSL alleen de uploadsnelheid verhoogd zou worden, zou het geen SDSL meer zijn ;) En wat zou men moeten doen voor SDSL-gebruikers die al aan het plafond zitten van wat technisch mogelijk is (2304/2304)?

En sinds wanneer staat particulier gebruik trouwens gelijk aan illegaal gebruik? :?
Dat zei ik niet, dat alle particulier gebriuk illegaal is. In het artikel wordt melding gemaakt van films en muziek tbv van sharing diensten. Jij gaat mij niet wijsmaken dat dat legaal is, althans, voor de meeste gebruikers.

Daar gaat het ook niet om. De voordeeltjes gaan nu naar de particulier, terwijl ik als bedrijf ook best een iets snellere lijn wil. Maar voor mij betekent van 512 naar 1024 gaan nog steeds een verdubbeling van mijn kosten, terwijl ik de verbinding wel nuttig gebruikt. Of in ieder geval nuttiger dan de gemiddelde film en muziek sharende particulier.
Anoniem: 87586 @zneek2 september 2003 11:48
Niet mee eens, een bedrijf betaalt voor SDSL, wat een andere techniek is dan ADSL.

Bovendien is bij SDSL altijd de insteek geweest dat deze dienst aan bedrijven geleverd zou worden, omdat bedrijven meer hebben aan een goeie upload dan download (is gelijk bij SDSL, ik weet het), voor webhosting, connectie naar andere locaties enz. En upload kost meer voor een ISP.
En upload kost meer voor een ISP.
Daar ben ik het niet mee eens. Ten eerste omdat BBNed voor deze nieuwe lijnen niets extra rekent aan Xs4all. Ten tweede omdat een provider een heleboel verkeer via Peering uitwisselt en hier amper tot niets voor betaald. Ten derde omdat de meeste uplink/backbone/transit providers de up- en downstream bandbreedte optellen en geen onderscheid maken in "welke kant de data heengaat".
zakelijke gebruikers betaal om veel computers tegelijk aan de verbinding te hangen. iets wat bij de meeste ISP niet of maar beperkt mag.
verder hebben ze ook geen bandbreedte limit of een FUP.
Wij hebben hier Tiscali ADSL met ongeveer 50 werknemers, en hierbij zit inderdaad geen FUP maar moet men wel voor de bandbreedte betalen.

Is dat alleen zo dat BBNet dit icm bedrijven niet heeft?
Je vergeet een ding. Bij SDSL zijn de snelheden gegarandeerd, bij deze adsl abbonementen kunnen heel veel modems niet eens 1mbit upstream aan en zal je de snelheid van 1mbit nooit full halen. ;)

SDSL heeft zeker zijn voordelen, maar ik kan je opzich wel begrijpen ja.
Anoniem: 72970 @zneek2 september 2003 15:46
Voor al je vragen en ook voor de anderen, verwijs ik jullie naar GoT: BBned, 1 mbit upload
Het is natuurlijk een beetje b$llsh!t om alles te gaan gooien op de illegale gebruikers. Voor verenigingen enzo die een website in de lucht houden is het fantastisch. Als de upload snelheid een beetje wordt verhoogd, wordt ook de accessibility van die website verhoogd.

De uitslagen van de plaatselijke voetbal-, volleybal of hokkeyclub kunnen dan fatsoenlijk worden bekeken en je hoeft niet te wachten totdat elk bitje uit de server geperst wordt omdat wel twee man access pleegt op die site (een beetje overdreven maar toch).

Fantastisch dus en die paar illies ... ach die mogen mooi mee profiteren.
Gepost door ZneeK dinsdag 2 september 2003 - 11:32
Lekker is dat. Ik heb hier een peperdure zakelijk sDSL verbinding, en daar komt geen bit/sec bij. Beetje oneerlijk, zakelijke gebruikers de volle pond laten betalen, en particulier (illegaal) gebruik verder stimuleren.
Niet helemaal waar: een vriend van me die bij BBnet zit moet OF tekenen dat ie nog minimaal 1 jaar het zelfde abbo houd (niet opzeggen of downgraden) of 25 € betalen.
Meer klantbinding dus.
Dat snap ik niet helemaal? hij heeft een overeenkomst, die stilzwijgend verlengt wordt, BBNed kan dus geen van beide eisen.
Ikzelf heb ook een 2mbit SDSL abbo, en komop...je betaald heus niet alleen voor de snelheid.

Jij hebt:
A. Een verbinding met een lagere overboeking (maximaal 1:10)
B. Bij problemen betere service, tot een maximum van 2 uur bij een storing !
C. Hogere uptimes, stabielere verbinding
D. Geen gezeik met datalimieten !
E. 4 of 8 Ip's (subnetje) :9
F. Ping van 9 ms naar t.net :+

En zeg nou zelf: Zit je liever op een DSLAM welke vol hangt met Divx-downloadende kiddo's, of een DSLAM welke alleen voor zakelijk gebruik gebruikt wordt? Nou, ik weet het dan wel.

Overigens, met ADSL is de officiele standaard zo dat er geen 1mbit gehaald kan worden. Met een analoge verbinding is het meende ik 832 kbit maximaal, tegen 768 van een ISDN verbinding.
Je gaat dus buiten de specificaties, wat de stabiliteit van de verbinding niet ten goede komt. Daarnaast is het zo dat het meest gebruikte modem (Alcatel Thomson) deze snelheden nieteens goed aankan, je zult in dat geval dus een nieuw modem moeten kopen om de maximale upload te kunnen halen...
Betere service? Bij BBNed? Laat me niet lachen. Ik heb ooit eens een storing gehad, totaal geen internetverkeer. De service desk van BBNed "Meneer, u zit in Groningen, en daar zijn we pas over 2 weken weer. Dan wordt de storing verholpen" Daaaagggg, en bedankt. Service. Pff, tis dat het zo'n wurgcontract is, anders was ik al lang opgetieft naar een andere provider.
helemaal met je eens hier, het probleem bij de meeste bedrijven is dat ze simpelweg geen tijd hebben om zich er in te verdiepen en het wel best vinden, daarom wordt op deze markt ook zo veel gevraagd. Isdn is net zoiets, was voor zakelijk, betaal je lekker volle pond, modem voor adsl is extra duur noem maar op..
Tjah die adsl-van-kpn-telecom abo's redden 't toch niet.

Ik kan helaas niet wisselen ( duurt paar weken ). Anders zou ik mn power abbotje linearecta opzeggen. Ik betaal nu 81 euro bij xs4all. Bij cistron heb je daar op bbnet 't beste abonement voor. Ik krijg daarvoor een lachwekkende 1.5 mbit down en pis niet in je broek 256 up!

Als dat geen monopolistische snelheden zijn weet ik het ook niet meer!
Het zal nog heel even duren misschien, maar KPN zal niet achterblijven. In verhouding zal KPN altijd wel iets duurder blijven dan bbNed, puur omdat KPN een veel grotere organisatie is.

Ik verwacht echter wel dat KPN gelijke tred zal houden qua snelheden met bbNed. KPN is niet zo gek om binnenkort al zijn klanten te verliezen aan bbNed terwijl ze zelf het meeste geld in het netwerk hebben gestopt. Alleen zijn ze niet zo snel bij KPN, dus dat zal nog wel een maandje of twee gaan duren.
moah ik denk dat de kpn niet zo geinteresseerd is in powerusers.
Ze hebben liever de gewone klant die niet weet dat ie eigenlijk voor die 15 euro al veel meer voor internet kwijt is dan met zijn oude inbelverbinding als je kijkt waar hij internet voor gebruikt, dat zijn de cashcows.
Dit is zeker beter als je lekker je eigen webserver draait :)
Bij multikabel wordt alleen maar mn downstream verhoogd maar die up blijft jammer genoeg gelijk :(
No offense, maar dat vind ik echt gezeur... je krijgt MEER dan je origineel kreeg, zonder meer te betalen, zonder er iets voor te doen.

Gegeven paard + bek enzo.

Ikzelf zou ook liever meer upload hebben, maar om nou meteen te gaan :('en, vind ik wat overdreven.
Je krijgt de laatste tijd zeker meer bij Multikabel zonder dat je dat in de prijs terug ziet: naast meer download-speed, ook meer downtime, meer emailerrors, meer slechte pingtijden...

Vandaar dat ik overgestapt ben op bbned-adsl...let wel, adsl via de telefoonlijn, niet via de tv-kabel ;)
"Zonde voor iets te betalen dat toch niet werkt"
Geld dat ook voor Tweakdsl ? Ben zelf namelijk een tevreden Tweakdsl gebruiker, en hun kunnen hierop nog geen antwoord geven :)
BBNED rekent 25,00 euro eenmalig voor de upgrade....aan TweakDSL uiteraard om te bepalen wat zij er voor willen vragen :)
Ik als TweakDSL gebruiker ben best bereid om eenmalig 25 euro te betalen.... :)
Verhoging van de Economy pakketten die beginnen bij 2 Mb?
Weinig Economy, dus....
Economy is de productnaam die BBNED gebruikt voor hun 'instap'/ particuliere DSL verbindingen. Het zijn de goedkoopste die BBNED aanbiedt vandaar dus hun term economy. Het zijn iig verbindingen die een stuk beter zijn dan die van concurrent KPN; BBNED doet een 1:25 overbooking op deze verbinding (KPN doet tussen de 1:40 en 1:80 op hun MXStream..).
(KPN doet tussen de 1:40 en 1:80 op hun MXStream..).
1:45 en dat is in de praktijk totaal a-boeiend. Ik heb in elk geval nog nooit niet de 80kbyte/seconde gehaald, terwijl ik bij de verreweg grootste adsl aanbieder zit.

Met zulke grote aantallen aansluitingen, waarmee je het 'deelt', is 1:45 als overboeking prima en heb je echt totaal geen last van elkaar :).
Ik heb het 8Mb abbo via BBNed en haal zeer regelmatig de 850KB/s. Volgens mij boeit overboeking wel degelijk.
Het boeit inderdaad wel degelijk. Ook omdat veel providers een datalimiet hebben, juist vanwege de overboeking. Als ze dat niet zouden doen en 'iedereen' dus wel 24/7 op full speed zou gaan downloaden, zou je wel een snelheid van 1/25e van de normale snelheid hebben bij bbned (en dus 1/45e bij KPN).
Geen overboeking = geen datalimiet (mits je de kosten van peering en transits niet meerekend). ;)
Anoniem: 63727 @ZiSE2 september 2003 19:11
Wellicht even handig om voor een leek als ik de term overbooking uit te leggen?
Overbooking wil niks anders zeggen dan dat er niet genoeg bandbreedte is om iedereen zijn maximum te kunnen geven.
Stel dat je een backbone hebt van 10Mbit/s die een wijk ingaat waar 35 mensen een 1Mbit/s abbonnement hebben, dan heb je dus een overboeking. Als iedereen in de wijk tegelijk snel wil downloaden halen ze hun 1Mbit/s niet meer, maar halen ze nog maar 0,29Mbit/s. Gelukkig heb je daar in de praktijk vrij weinig last van, maar als er teveel mensen op 1 backbone zitten, groeit natuurlijk de kans dat er gedeeld moet worden op de backbone.
Wat ik kan vinden op de site van bbNed is dat het Economy pakket 512 up en 256 down is. Of noemen ze alle pakketten Economy? Lijkt me sterk.
Je moet eens beter lezen: Economy is DHCP, 1 IP en 1:25, verder zijn er starter (1:10), intermediate (1:4) en professional (1:1) die alledrie op basis van PPP zijn, dus meerdere IP's kunnen krijgen. Allevier zijn ze in een aantal snelheden te krijgen. En zo'n zelfde rijtje is er voor SDSL. Alles bij elkaar zo'n 18 verschillende snelheden en overboekingsfactoren.
Anoniem: 59362 @burne2 september 2003 22:12
Economy is DHCP, 1 IP en 1:25
Dat hoeft niet, ik kan op mijn 8 mbit 1:25 TweakDSL lijn (wat dus onder de economy valt bij bbned) meerdere IP's krijgen mits ik die aanvraag op de TweakDSL website. Alle PC's die hier aan mijn thuisnetwerkje hangen hebben een internet IP, alleen heb ik die niet vastgezet (tot zover ik weet zijn ze nog hetzelfde gebleven).
Xs4All heeft op zijn site aangekondigd de upstream niet te verdubbelen. De KPN heeft een tijdje teru de mogelijkheid gecreëerd om de upstream te verhogen. Jammer....
Dit heeft absoluut niets te maken met de aankondiging van BBNed.

KPN heeft naast de bestaande 'ADSL van KPN' lijnen nieuwe duurdere lijnen geïntroduceerd, welke een hogere uploadsnelheid bieden. Xs4all heeft besloten deze nieuwe lijnen niet op te nemen in hun pakket.

Xs4all, deed WEL netjes mee met de andere aanpassingen van de 'ADSL van KPN' lijnen. Denk maar aan de verhoging van de upstream van het Basic abonnement en de 50% verhoging van de downstream van de Basic en Fast Adsl abonnementen.

Ik heb vanochtend Xs4all gebeld om te vragen of zij mijn Power ADSL lijn wilden voorzien van de hogere upload. Xs4all vertelde me nog niet te weten wat ze hiervoor gaan rekenen, maar dat de optie er natuurlijk wel moet komen, aangezien nieuwe Xs4all Power abonnees vanaf nu max 1 MBit upload krijgen. De oude abonees kunnen natuurlijk niet eeuwig achter blijven.

Persoonlijk vind ik het kinderachtig dat BBNed een geldbedrag per user vragen voor de upload aanpassing. KPN heeft dit ook nooit gedaan bij de snelheidswijzigingen van hun ADSL lijnen.
Bekuijk het van de zonnige kant, beter een eenmalige geldstorting dan een verhoogd bedrag per maand!
Dat r*kt echt! Ik betaal me 'scheel' aan hun ADSL abbo maar vindt dat ik er tegenwoordig maar weinig meer voor terug krijg.
hmmmm en hoe zit dat nou met demon?? ik heb een 2048/512 verbinding maar nog steeds niks officieels gehoord van demon?!?!?
Demon draait toch via BabyXL?
Dus die zal het niet verhogen
Anoniem: 87586 @S4E2 september 2003 12:05
Mensen die DSL Express hebben bij Demon gaan wel over BBNed, dus dat zou bij hun ook verhoogd moeten zijn.

Maar er zijn inderdaad ook mensen met ADSL bij Demon die over BabyXL gaan.
Inderdaad, afhankelijk van de beschikbaarheid krijg je bbnet of babyxl bij Demon.

Beetje vervelend natuurlijk want babyxl = Tiscali. En tiscali zal waarschijnlijk niet volgen aangezien ze niet de abbo's van andere providers aantrekkelijk willen maken terwijl ze zelf bezig zijn met een groot offensief.....
ehhh nope... nog effe geduld, het werkt al hoor, maar nog niet te bestellen en upgraden voor de klant, maat van me heeft het al thuis (sinds voorjaar) hij moest het testen (werkt bij BBNED) je kan het allemaal volgen op GOT ik ben Sm0k3r op GOT.
cyah there

(hoe kan ik deze post weg halen? onderaan geef ik antwoord op liquid, deze moet weg??)
p.s. ik ben hier niet vaak, alleen op GOT sorry voor noobisme :P
Demon draait via BBned, kijk maar op hun site:

Bij een DSL Express verbinding via bbned:
VPI: 0
VCI: 35
Encapsulation protocol: RFC1483 LLC Bridged IP
(https://services.nl.demon.net/xdsl/express/watheeftunodig.html)

En op www.bbned.nl
Ik heb vorige week mijn 512/256 abbo laten verhogen naar 1024/512, maar ik ga nu absoluut naar 2048/1024!!!!

Ik zit via Demon en het upgraden daar duurt 1 nacht!!!!!!!!

Echt complimenten daarvoor!!!!
aauww.. je schreewt ;)
Maar de vraag is wel, of je bij Demon ook die 25 euro moet bijbetalen. Maar.. jij bent toch nog niet zo lang lid? Heb hierboven namelijk gelezen dat als je in 2003 abo bent geworden dat je dan 69 euro eenmalig moet betalen. Ben benieuwd hoe Demon dit doet. Of ze verhogen gewoon eenmalig de abonomentskosten, of breng ik ze nu op een idee? }>
effe wat inside info (werk bij Demon) als het via babyxl loopt en je hebt 8Mbit besteld krijg je auto wide-open, dus 8Mbit-1Mbit dat had babyxl al een tijd, daarom heeft bbned geupgrade.
De BBNED connex om effe over business te lullen wordt alleen aan kleine bedrijven aangeboden want heeft een overbook van 1:25 en echt business heeft 1:1, 1:4, 1:10 en bij Demon kan je nu zelfs varianten krijgen op business pakket, vbr-nrt, vbr-rt en cbr, voor gamen en video conferen. is cbr en vbr-rt het best, minste latency (round-trip).
Verdere vragen kom ik later wel op terug ga effe verder.
Anoniem: 87586 @Sm0k3r2 september 2003 12:47
Dan blijft de vraag nog steeds:

Is het voor particuliere BBNed gebruikers al actief? En zo nee, wanneer dan wel?

Thx! ;)
nee nog niet, effe geduld nog. het werkt al maar nog niet te bestellen en upgraden
Anoniem: 87586 @Sm0k3r2 september 2003 13:02
Ok, ik wacht het wel af...ik zie dat het bij mij iig nog niet werkt... :'(

Thx :+

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.