Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Landmacht probeert gamers te werven

logo landmachtOp de website van de Telegraaf valt te lezen dat de Koninklijke Landmacht personeel wil gaan werven onder gamers. Omdat spellen vaak een militair karakter hebben sluit het tactisch en strategisch inzicht dat nodig is, goed aan bij het leger. Op 14 september wordt de EA Gamescape gehouden in het MECC in Maastricht. Hier zal de Landmacht de interesse van gamers proberen te wekken met een stinger-simulator en verscheidene voertuigen. De Landmacht heeft toegezegd om het evenement te ondersteunen en te helpen bij het decor en het amusement. Op deze manier wil dit legeronderdeel meer in de publiciteit treden. EA Gamescape is de eerste publiekelijk toegankelijke LAN-party die afgewisseld wordt met optredens van internationaal bekende artiesten.

Door

100 Linkedin Google+

Submitter: T.T.

Bron: Telegraaf

Reacties (100)

Wijzig sortering
Dat kan nog leuk worden in het leger: Bunny jumping infanterie :)
Gaat het werkelijk zo slecht met de aanmeldingen in het leger? Misschien zouden ze eens wat aan de lonen moeten doen.
Aan de andere kant, als 'onze' jongens worden uitgezonden dan krijg je weer de discussie dat de omgeving niet veilig is, of dat ze tussen door vakantie moeten hebben.
Als je je werk kiest, doe het dan goed !
Misschien is de huidige burger gewoon een verwend nest die liever lui wil teren op wat zijn grootouders voor het land hebben gedaan dan zelf iets voor het land doen...?

Ik in ieder geval wel hoor, de military is niks voor mij :). Ik doe liever werk dat ons land economisch aan het front houdt, dan werk dat andere landen economisch kapot maakt :+.
wat doe jij precies met die konijntjes???

een bungy of een bunny das een wereld van verschil :+

p.s. iedereen die er voor kiest om van geweld, moord en verkrachting zijn "werk" te maken daar mankeert toch fundamenteel iets aan?
Van moord en verkrachting zijn werk maken? Nou, ik ben nou niet echt positief over militairen, maar dat nederlandse militairen verkrachten (op een enkele rotte appel na), geloof ik niet echt. Ik ken wel een paar mensen die Beroeps zijn en als een andere militair iemand zou verkrachten, zullen ze inderdaad aan het moorden slaan en het slachtoffer is dan die militair die iemand verkracht.

Maar als die mensen Nederland zouden verdedigen, heb ik met het woord moord geen problemen en ik bedoel dan ook echt nederland zelf.
Of je vind natuurlijk dat je altijd vriendelijk moet zwaaien naar iemand die jouw lichamelijk geweld aan doet.
In de VS zie je dit soort dingen wel vaker. Daar werd Delta Force 2 zelfs gebruikt als aanvulling op de training van de Delta Force elitetroepen en andere onderdelen. Ook gebruikten ze een speciale versie van Rogue Spear om bepaalde eenheden te trainen.

Wat we ons hierbij moeten voorstellen weet ik niet, je moet het niet overschatten (6 weken gamen en je bent ready for combat :D). Maar het kan handig zijn om bepaalde (lastige) situaties te visualiseren.

Ik vind alleen dat het leger soms verkeerde voorstellingen geeft van de dingen zoals ze zijn. In advertenties van de Marine krijg je een beeld voorgeschoteld van reizen, de wereld zien, gezellig met andere jongens op een boot. De Luchtmacht adverteert met avontuur en bij de landmacht kan je je MAVO halen of een monteursopleiding doen. Maar dat je ook uitgezonden kan worden, en dat je in een bodybag terug naar mamma gestuurd kan worden, staat er niet bij...
en dat je in een bodybag terug naar mamma gestuurd kan worden, staat er niet bij...
Als jij een auto koopt, verteld de verkoper dan ook dat je op een gruwelijke manier kan sterven met zo'n auto?

Of als je een vliegvakantie boekt dat je een filmpje van 30 minuten te zien krijgt met de meest ranzige vliegtuig crashes die er zijn geweest ?

:?
Sorry, maar het is de bedoeling dat je in de auto rijdt. En het is de bedoeling dat je vliegtuig je naar je vakantiebetemming brengt zodat je daar twee weken met een cocktail aan het zwembad kan hangen.
Soldaat zijn is een beroep waarbij je per definitie en expliciet je leven op het spel zet en dus is dat iets totaal anders.
Ok,

Waar heb je de meeste kans om te sterven, statistisch gezien:

1. In het verkeer, op de Nederlandse snelwegen

2. In het Nederlandse leger, binnen of buitenland

:?

Als we het hadden over het Amerikaanse leger had het anders gelegen. Maar kom op, dit is het Nederlandse leger! De kans dat je ontvoerd wordt door aliens is groter dan dat je sterft in het Nederlandse leger door een (vijandelijke) kogel....

edit:

Wacht eens even. Een soldaat in het Nederlandse leger is er niet voor om te sterven. Staat namelijk niet in zijn taak omschrijving. Net zoals dat je niet hoort te crashen met een vliegtuig/auto.

Ik denk dat op het moment je in de auto stapt en gaat rijden je je leven per definitie en expliciet op het spel zet.

Wat erger is: Als je het leger in gaat, weet je dat er soldaten sterven op het slagveld. Maar als je je rijbewijs haalt denk je daar niet direct aan!
Ah, blijkt nu dat games toch een negatief effect hebben. Het propaganda effect. Het leger is helaas geen spelletje. Was het maar nep, waren er maar bloedcode, kon je maar opstaan nadat je health op 0% staat.

DARPA heeft meegeholpen een een spel genaamd 'Americas Army'. Een realisties 'spel' met hierarchiese principes. Bovendien vrij te downloaden. Ha, leuk! Waarom is het dan vrij te downloaden. Omdat het feitelijk reclame is voor het Amerikaanse leger. Hetzelfde leger, dat met 'green cards' reclame maakt voor hun leger. Hetzelfde leger, dat nu dmv. een illegale oorlog in Iraq vertoeft onder Amerikaanse vlag, bestaande uit veel buitenlanders die onder valse voorwendselen gelokt worden.

Het probleem is dat de keerzijde van het verhaal niet goed cq. niet helemaal cq. helemaal niet weergegeven wordt. Dat probleem zie je wel vaker bij reclame...
Gaan ze nu net als het Amerikaanse leger ook een free game releasen om die gamers binnen te trekken? :Y)

www.americasarmy.com

Die link is dus naar een game gemaakt door het leger van de US ergens vorig jaar. Maar het lijkt me niet dat je strategische kunsten van gamers kunt vergelijken met die van in real life ... wel? :?
Er zijn maar een paar spellen waarbij dat kan. Counter-Strike bijvoorbeeld, heeft elke band met de realiteit verloren. Dat maakt het ook leuker dan bijvoorbeeld Ghost Recon. Maar dingen als bunnyhoppen, snel je awm reloaden door de handgun te pakken, de strafenicht uithangen (je bent moeilijker te raken wanneer je, al schietend, als een epilepsiepatient heen en weer rent op 40cm), etcetera. Vaak zie je ook dat een team van 8 mensen voor de helft uit snipers bestaat (in de_aztec vooral).

Nee, een goed voorbeeld van een tactisch spel is Ghost Recon. Mensen die dat spel spelen zoals het bedoeld is, ZOUDEN wel eens tactische kennis in huis kunnen hebben dan iemand die geen games speelt. Dat scheelt dan 2% op hun training, ofzo :)

Kortom: de landmacht zoekt niet zozeer tactisch talent, maar denkt bij gamers nieuwe recruten te kunnen vinden. Want aangezien bijna niemand Ghost Recon speelt en iedereen games als CS, Q3 en UT(2k3), heb je daar niets aan. Die mensen hebben hooguit een hoger reactievermogen.
Die mensen hebben hooguit een hoger reactievermogen.
En dat kan nou net het verschil tussen leven en dood zijn!
Klopt, maar ik wilde ook alleen maar zeggen dat dit dus flauwekul is:
Omdat spellen vaak een militair karakter hebben sluit het tactisch en strategisch inzicht dat nodig is, goed aan bij het leger.
Licht eraan hoe je het bekijkt natuurlijk...spelers die enige tactiek toepassen hebben vaak wel de overmacht over spelers die dat niet doen. Kijk maar naar shooters: ff een plek zoeken waar je het meeste overzicht over de map hebt, werken in teams...

Het wil nog niet zeggen dat gamers goede soldaten zouden zijn, maar het helpt wel enigzins. Het Amerikaanse leger experimenteert inmiddels ook al met computerspellen en spellen beginnen ook aardig realistisch te worden (nee niet counterstrike :p).
wat is er nu niet tactisch aan om door een rocketjump eerder boven te zijn aan de jumppad en dan lekker ff met je gountlet degene die je voor bent humiliaten ??

Precies en het vergt toch wel degelijk wat inzicht.
strafenicht uithangen (je bent moeilijker te raken wanneer je, al schietend, als een epilepsiepatient heen en weer rent op 40cm)
Als je dit in real life zou kunnen (en je tegenstander niet een splash-damage wapen heeft, b.v. een rocket launcher) werkt dit in het echt ook hoor :).

Maar probeer alleen maar eens zo te strafen in real life, dat lukt je echt nooit :).
Wat ik weinig zie in online shooters zijn spelers die al springend lopen: in veel games ga je dan sneller vooruit, het kost geen moeite en je bent veel moeilijker te raken. Het lijkt wel belachelijk, maar het helpt echt wel. In real life is het natuurlijk wel wat moeilijker.
T'ja, goed idee maar foute inzet. Het is niet omdat je met ultima online of MOHAA flink aan de slag bent dat je enig militaire relevante kennis opdoet, zelfs niet om een stinger te gebruiken.. Als ze nu naar spellen als Go gaan kijken dan denk ok dat is een tactisch spel van militaire relevantie. Maar bon, in dit artikel gaat het om een stinger dus zo heftig is het nu ook weer niet.. point and click..
Euh, sta jij wel eens bovenaan in 3D FPS games? Zo niet, heb je er dan wel eens over nagedacht waarom anderen WEL bovenaan staan? Juist ja, door tactisch inzicht pl4y3n ze jou aan alle kanten.

De military is dus niet op zoek naar mensen zoals jij, maar naar de mensen die boven jou staan in de lijsten :+.

Op elke server die ik ken zijn er altijd maar 1 of 2 die echt tactisch inzicht hebben. Die winnen niet doordat ze zulke snelle reacties hebben, maar omdat ze jou altijd een stap voor zijn en de tijd hebben om je op te wachten.
Op elke server die ik ken zijn er altijd maar 1 of 2 die echt tactisch inzicht hebben. Die winnen niet doordat ze zulke snelle reacties hebben, maar omdat ze jou altijd een stap voor zijn en de tijd hebben om je op te wachten.
Of een aimbot ;)
ik lees hier een hele hoop reacties die geplaatst zijn door mensen die niet eens weten wat het "leger" inhoudt. Niet dat ik hier onze krijgsmacht ga zitten ophemelen, maar een aantal dingen moet ik toch even kwijt.

Ik denk dat men de plank misslaat door gamers te werven met het oog op evt. strategisch inzicht. Dat krijg je niet met games aangeleerd. Wel kun je dit gebruiken om zoals eerder al gepost om te visualiseren.

Het tegenover een of andere bot staan in UT staat in geen verhouding tot de realiteit zoals hier gezegd wordt.

En dan nog twee opmerkingen....
1. op de reactie dat de militairen weinig loon zouden krijgen: er zijn maar weinig bedrijven waar je zoveel krijgt dan het leger/ministerie (en dan heb ik het nog niet over de secundaire voorwaarden)
2. Als je je werk kiest doe het dan goed?!?: ik heb destijds gekozen voor dat werk maar vergeet niet dat uiteindelijk het volk besluit of dat onze jongens uitgezonden worden, en dat dat zelfde volk dan vervolgens weer gaat zeuren dat ze daar te lang zitten, of dat het te heet is, etc. etc.

dus zeg ik als je stemt, stem dan goed!! en ga niet zitten zeuren over "onze jongens"!!!
ik lees hier een hele hoop reacties die geplaatst zijn door mensen die niet eens weten wat het "leger" inhoudt. Niet dat ik hier onze krijgsmacht ga zitten ophemelen, maar een aantal dingen moet ik toch even kwijt.

Ik denk dat men de plank misslaat door gamers te werven met het oog op evt. strategisch inzicht. Dat krijg je niet met games aangeleerd. Wel kun je dit gebruiken om zoals eerder al gepost om te visualiseren.
Dus die 5 jaar dat ik in dienst heb gezeten was maar een droom ofzo ? ;)

De dingen moet idd niet mooier voorgesteld worden dan ze zijn idd, je moet de keuze om het leger in te gaan wel overwegen, aangezien het een in grijpend iets kan zijn...
Ik denk dat men de plank misslaat door gamers te werven met het oog op evt. strategisch inzicht. Dat krijg je niet met games aangeleerd. Wel kun je dit gebruiken om zoals eerder al gepost om te visualiseren.
Persoonlijk ben ik het hier *absoluut* mee oneens. Je leert namelijk wel degelijk '3 dimensioneel' te denken, dus jezelf voor te stellen hoe een situatie is, waar jij zou zitten als je de vijand was, etc. etc. Ruimtelijk inzicht en maximaal gebruik maken van de omgeving. Dat is toch echt strategisch inzicht.

Elke gamer begint met stomweg door een level rond te rennen, totdat 'ie merkt dat hij aan alle kanten aan stukken gefragged wordt omdat de tegenstanders simpelweg steeds omlopen en hem opwachten. Dan merkt 'ie dat het toch wel helpt als je het level kent, en als je het level eenmaal kent, leer je ook de dingen in het level gebruiken om voordeel te halen boven anderen.

Dat klinkt wel heel erg als tactisch inzicht ontwikkelen hoor :). En je komt ook veel mensen tegen die het echt NOOIT leren :+. Dus blijkbaar is het ook nog een soort talent dat je moet hebben.

Edit:

Uhm, ik was overigens ook graag de militie ingegaan: ik zag mezelf al als verbindingsofficier de hele wereld overvaren. Helaas wilden ze me niet hebben vanwege mijn toch wat mindere lichamelijke gesteldheid als gevolg van enige ongelukken met de crossmotor :+. De kans dat ik bij de basisopleiding al op een stretcher van het 'oorlogsterrein' zou zijn weggedragen was blijkbaar iets te hoog. Het is ook best moeilijk om nog te rennen als je kniegewricht op slot schiet :).
Ik dacht dat ze 9000 man gingen ontslaan!

Achjah, vers en jong bloed is nooit weg.
Hopenlijk hebben deze gamers meer inzicht dan de huidige legertop ;-)
Ja .. dit heet automatisering
Maak daar alvast maar 16000 man van (na de laatste berichten)

Wat absolute onzin trouwens deze nieuws post. Op dit moment kom je echt niet meer bij defensie!
Wat betreft die stinger, denk aan inschattingsvermogen, reflexen en dat soort zaken. Staat me zo snel even niet bij wel tweakers-artikel dit was, maar het is bewezen dat gamers een beter reactievermogen hebben dan bijvoorbeeld niet gamers.
Tja, het Amerikaanse leger heeft ook niet voor niets veel geld in dat spel gestoken, ik neem tenminste aan dat het doel daar van was om jongeren te interesseren in het leger. Ben benieuwd hoeveel resultaat ze daar mee gehad hebben.

Eerlijk gezegd denk ik dat je het verband tussen werving en gamen anders moet zien. Het is niet zozeer dat gamers per definitie goede militairen zullen zijn, net zo min dat autocoureurs worden geworven onder spelers van GP4.

De doelgroep van een LAN-party is toevallig wel de doelgroep waar de Landmacht het van moet hebben: jonge mannen. Dat is volgens mij de enige reden dat de Landmacht zich aan zo'n evenement verbind. Als jonge mannen massaal postzegels verzamelden dan zou de Landmacht waarschijnlijk met een speciale legergroene serie op de markt komen en sponsor worden van de Filatelistenbeurs 2003.
Ik heb een eigen clan die lan partys en nog een paar dingen organiseerd maar toch vooral die lan party's.
We hadden dan besloten om eens te gaan paintballen. Het was voor ongeveer iedereen de eerste keer. Ik was versteld van mezelf dat we zo automatisch dekking zochten, elkaar dekking gaven en zo de weg vrijmaakten naar de vlag. Het was een beetje alsof we dat al meer hadden gedaan.
Dat komt door de vele spelletjes, CS, OPF, SoF, ... die wij op lan party's spelen. Wij speelden op juist dezelfde manier en we hadden de reflexen om dekking enzo te zoeken, dus gamers kunnen al een voorsprong hebben als ze bij het leger gaan.
Ik speel regelmatig spellen als renegade en Wolfenstein: Enemy Territory in teamverband. Ik merk dat ik, ondanks dat ik slecht kan schieten en vaak traag reageer, zonder veel moeite de objectives haal, omdat wij wel als een team samenwerken en de tegenstander niet.

Ook tactische overwegingen als, wie kijkt welke kant op, wat doe je om bepaalde problemen te overwinnen, wie vervult welke rol tijdens een aanval, dit zijn allemaal dingen die tijdens een echt gevecht ook aan de orde komen, zij het in een andere vorm.

Ook op het grotere strategische vlak kunnen spellen helpen met het organiseren van eenheden.

Dit is allemaal natuurlijk wat anders in de realiteit. Reactie vermogen en strafen zijn daar denk ik veel minder belangrijk, maar het tactische inzicht is iets dat je alleen door oefening verkrijgt, en een basis in games kan je daar potentieel bij helpen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*