Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 35 reacties
Bron: New Scientist

Onderzoekers aan de universiteit van Californië hebben een systeem ontwikkeld waarmee relatief snel een 3d-model van bijvoorbeeld een deel van een stad gemaakt kan worden, zo meldt New Scientist. Normaal gesproken wordt een 3d-model van een stedelijk gebied opgebouwd met behulp van foto's en afstandsmetingen. Op dit moment kost dit nog vrij veel tijd omdat de informatie door verschillende bronnen geleverd wordt. De nieuwe techniek combineert dit alles in een vliegtuig of een truck. Het voertuig wordt uitgerust met een serie digitale camera's en lasers die de hele omgeving in zich opnemen. Vervolgens wordt al deze informatie in een systeem geladen en dit systeem maakt er vervolgens een digitaal 3d-model van. Het team heeft op deze manier een deel van Berkeley gescand en na 26 minuten rondrijden en vier uur renderen kwam daar een eenvoudig 3d-model uitgerold.

Het project is voor een groot deel gesponsord door het Amerikaanse leger. Zij willen deze techniek gaan gebruiken om zodra een vijandelijke stad wordt binnengegaan een 3d-model van het gebied te bouwen. Met dit model kunnen dan verdere missie gepland worden. Door latere patrouilles ook scans te laten uitvoeren blijft het model actueel. Er wordt op dit moment gewerkt aan een versie die zijn werk realtime kan doen. Daarna zal het systeem verder vereenvoudigd worden, zodat het zelfs in kleine onbemande vliegtuigjes gebruikt kan worden. Deze kunnen dan in groepen grote gebieden verkennen en als er één neergeschoten wordt, nemen de andere UAV's (unmanned aerial vehicles) dat gebied over. Naast het leger hebben ook hulpdiensten al interesse getoond in het systeem.

3d-model gemaakt met 'Virtualised reality'
Een deel van Berkeley gedigitaliseerd met behulp van 'Virtualised reality'
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (35)

Leuke toevoeging voor Games ook.... Need for Speed ofzo door de binnenstad van Amsterdam of andere ongein. Flightsimulators...
Davilex-spellen maken juist gebruik van een simpele versie hiervan.
Ik denk dat dit erg leuk kan zijn als opvolgertje voor de 3D GPS navigatiesystemen.
Nadeel is dan natuurlijk wel dat je heel vaak ALLES moet updaten wil het nog correct blijven.
Zij willen deze techniek gaan gebruiken om zodra een vijandelijke stad wordt binnengegaan een 3d-model van het gebied te bouwen.

Maar dan moet je toch vantevoren met een auto door de stad heen of met een vliegtuig eroverheen? Dat gaat niet altijd lukken denk ik zo.
Hehe, onbemand stealthed verkenningsvliegtuigje eroverheen, en de kans van slagen is vrij groot.
Of gewoon een F-16 met mach 2, als je een beetje laag aankomt ben je allang weer weg voordat er op je wordt geschoten.
Dan moet de apparatuur wel erg snel zijn wil het gegevens kunnen inscannen bij 2x de snelheid van het geluid en ik denk niet dat de technologie al zover is dat dit in een straaljager kan. :)
bij Mach 2 zal de data acquisitie wel *iets* lastiger worden.
Maar dan moet je toch vantevoren met een auto door de stad heen of met een vliegtuig eroverheen? Dat gaat niet altijd lukken denk ik zo.
wat dacht je van een spion met een lokaal voertuig?
Het idee is dus om met de voorste troepen deze apparatuur mee te sturen zodat letterlijk "zodra een vijandelijke stad wordt binnengegaan" een model opgebouwd kan worden voor de troepen die erna komen.
mijn eerste id was ook gps, maar 3D gps is nog wel een eindje van ons af denk ik zo

misschien ook maar best, afleiding en zo ...
maar 3D gps is nog wel een eindje van ons af denk ik zo
En beetje fatsoenlijke gps meet toch echt in 3 dimensies (lengte,breedte, hoogte)
Hier had ik ook een idee voor, om 3d modellen te maken aan de hand van simpele foto's. Alleen nu vraag ik me af wat dit ding zou doen met bijvoorbeel een object van glas, en of schaduwen ook in de textures komen te zitten of dat die er uit worden gehaald op een of andere manier.
Dat programma is er hoor ben alleen ff de naam kwijt was al in 99 op de markt je kan zelfs aangeven welk type lens je gebruikt en er word een 3d model gebouwd aan de hand van je foto's.

[damn nu is mijn weekend verpest en blijf ik piekeren over die naam]
warschijnlijk gaat het niet om de textures, maar is het meer zoiets als een radar. de stralen worden uitgezonden en dan wordt er gekeken hoelang het duurd voordat ze weer trug komen. daarmee kunnen ze dan de vorm bepalen van het object. de textures maken ze misschien gewone foto's van die ze erop plakken...
@Metalsax : "wat dacht je van een spion met een lokaal voertuig?"
Aangezien er verschillende camera's en lazers voor nodig zijn, lijkt het mij niet zo vanzelfsprekend dat een auto, of gelijk welk voertuig, "ONOPGEMERKT" even leuk door de stad zou crousen.

Maar losstaand hiervan is het natuurlijk weer een vooruitgang, jaren onderzoek werpen eindelijk hun vruchten af voor deze ontwikkelaars.

Maar zů nieuw is dit toch niet als ik me niet vergis?
In de klinieken gebruiken ze tegenwoordig namelijk een scanner die een paar seconden scant, en op een 5tal min heb je je 3D model van hetgeen je hebt gescand. Lijkt mij vrijwel hetzelfde
Maar zů nieuw is dit toch niet als ik me niet vergis?
In de klinieken gebruiken ze tegenwoordig namelijk een scanner die een paar seconden scant, en op een 5tal min heb je je 3D model van hetgeen je hebt gescand. Lijkt mij vrijwel hetzelfde
Ik denk dat je een MRI scan bedoelt, daarbij worden mensen door een enorm sterke magneet getrokken en alle (water) deeltjes gericht, zodat men een 3D model kan maken..

Voor een hele stad wordt dat moeilijk... Eerst moet je een magneet zo groot maken dat er een stad / gebouw er door heen past en daarbij komt nog dat een gemiddeld gebouw te weinig water bevat om echt gescanned te worden (m.u.v. de waterleidingen) :P
En nu nog de mensen die mee gefotografeerd zijn eruithalen. Alsnog handwerk achteraf, maargoed deze methode is dan nog sneller.
of meerdere scans van 't gebied gaan vergelijken en dan welk bitmap/geometrie (of wat dan ook) patroon dat het vaakst voorkomt gebruiken? zo kun je vrij gemakkelijk bewegende objecten uitfilteren, lijkt me..
en vier uur renderen
Eindelijk een antwoord op de vraag: "Wat moeten we met die almaar snellere processors?"
(Nou ja, behalve Xorg binnen een uur kunnen compilen :) )
wordt dit leuk om realistische games te maken. levelle'tje nodig ? no prob :7
4 uur is toch niet zo lang? ligt er natuurlijk wel een beetje aan hoegroot het gebied is geweest maar als ze alles scannen als boxes (dus zonder echt heel veel detail) dan zou alles toch behoorlijk snel gerendert moeten kunnen worden.
er staat duidelijk in het verhaaltje dat het 3d model wordt gemaakt aan de hand van foto's en LASERS (dat ontbrak een beetje in de replies hierboven)
lasers zijn een stuk beter om 3D impressies mee te maken dan met alleen fotoos , dus waarschijnlijk is het vooral de laster die de diepte/afstanden/etc meet en gebruikt wordt om het wireframe van het 3D model te maken en de fotoos om als 'soort van' texture te fungeren... en dat automatisch..
waar je al 3d scanners had die met lasers objecten aftast heb je nu een heel systeem dat ook meteen de texture er over heen plakt..

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True