Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 50 reacties
Bron: Transgaming

Transgaming, het bedrijf dat DirectX-patches schrijft voor Wine, accepteert vanaf vandaag donaties. De patches die het bedrijf ontwikkelt maken gamen onder Linux mogelijk. Gewone Windows-spellen kunnen dan via de Win32 API voor linux: Wine ('Wine Is Not an Emulator') gespeeld worden.

Deze poging van Transgaming om geld te verdienen met open-source software stond al lang op de planning, maar de website is nu aangepast zodat mensen zich als abonnee op kunnen geven. Als er genoeg betalende abonnees zijn dan zullen alle door Transgaming geschreven patches onder de Wine-licentie worden vrijgegeven. Ook nu al kan je de source van de patches downloaden, maar het is onder een speciale licentie vrijgegeven waardoor er een aantal restricties aan het gebruik kleven. De donatie is relatief laag ($5 per persoon). Abonnees krijgen met hun donatie het recht om te stemmen welke spellen de meeste aandacht moeten krijgen.

Op Gamespy daily is een interview met de CEO van Transgaming geplaatst, waarin hij deze stap verder toelicht:

Tux met geweerOnce we have reached our subscriber goals, we will be releasing the WineX code under the much more liberal Wine license, and we will continue releasing code that way if our subscription numbers meet our targets. Thus, by subscribing, our users not only get the features and services they want to see right now, but they also help to establish the commercial viability of the Street Performer Protocol, which will have profound implications for the future of the entire information economy.

The Street Performer Protocol is a fascinating new economic idea for dealing with the central dilemma of information goods: treat them as an ongoing performance work, rather than an out-and-out product. Stephen King has experimented with it recently with an on-line novel. We feel that the Linux community is a perfect market to start with in the software world.



Dank aan Ikarus voor het gebruik van de newssubmit

Lees meer over

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (50)

Dat is nog eens een goed idee... Een hoop van de Linux-lovers out there zullen best bereidt zijn om $5 te storten als dit betekent dat ze alle games kunnen draaien die op dat moment populair zijn... toch?
Grote probleem blijft altijd het geld daar te krijgen.
Ik ben best vaak bereid een kleine donatie te doen voor een goed doel, maar als ik daarvoor mijn creditcard moet gebruiken wordt ik al huiverig.
Ook systemen als Paypal en aanverwanten zijn vaak maar half in orde, geen bank die daar (echt) over je centjes waakt.

* 786562 TheGhostInc
Inderdaad een goed initiatief!
Eindelijk een reden om linux eens te gaan proberen.

Ik kan namelijk geen 10 spellen van het afgelopen halfjaar noemen die linux enabled zijn. Hiermee zou dat dus eindelijk verleden tijd zijn }>

Wat ik niet begrijp is waarop de games industrie dit zelf niet aangrijpt als een kans om hun games op linux te implementeren tegen minimale kosten. Ga samenwerken met Wine en geef ze alle data die ze nodig hebben om het te laten draaien op Wine. De enige kosten voor de Game makers zou het opsturen van de data zijn en krijgen. Dus krijgen ze (praktisch) gratis 2-4% extra marktsegment te gebruiken + een goede reclame en naam onder tweakers! Wine zou hierdoor dus veel sneller spellen kunnen implementeren dus......Waarom niet?!!?

Nu alleen de grote multimedia pakketten (Ik moet wel in dezelfde formaten,.fla .3ds, blijven werken voor mijn collega's) nog porten en het kan heel goed mijn No.1 systeem worden :)
Bekijk het van de zonnige kant. Als er geld in het laadje komt bij hun kunnen ze dat mooi in het product stoppen en het zo verbeteren. Hierdoor kan Linux dan een extra marktplaats open voor de gamers. Het zet bovendien de druk achter andere besturingssystemen wat hoger. Ik ga er vanuit dat de meeste gamers tenslotte M$ Windows gebruiken. Ikzelf erger er me rot aan de Windows tijdens het gamen vastloopt. Als het door deze kleine financiele bedrage beter wordt zullen gamers misschien op Linux overstappen. het is tenslotte een stuk stabieler.
Ik denk eerder dat dat geld gebruikt wordt om te overleven, anders vallen ze van de markt. En het is natuurlijk ook publiciteit, zodat ze meer bekendheid krijgen, en andere grote geldschieters er ook meer geld aan gaan spenderen.
Als het door deze kleine financiele bedrage beter wordt zullen gamers misschien op Linux overstappen
Het merendeel van de gamers heeft nog nooit van linux gehoord, dus laat staan dat ze weten dat je er ook onder kunt gamen. Linux wordt wel steeds meer gebruikt, maar je zit nog wel in een relatief kleine markt.
Meestal liggen vastlopers gewoon aan hardware of fouten in drivers of de game zelf, dat heeft heel weinig met Windows zelf te maken.

Over het algemeen lach ik er juist om dat Linux gebruiker zo zorgvuldig hun hardware moeten uitzoeken omdat de ondersteuning tov. Windows zo slecht is. En natuurlijk dat het aanbod van games onder Linux heel wat minder is. ;)
Meestal liggen vastlopers gewoon aan hardware of fouten in drivers of de game zelf, dat heeft heel weinig met Windows zelf te maken.
Dat ben ik niet met je eens, ik heb in linux ook wel instabiele drivers die applicaties doen vastlopen maar nooit het hele systeem, en dat gebeurt in windows (xp eveneens) regelmatig, dat ligt absoluut aan windows en niet zozeer aan iets anders.
Hardware drivers zijn in WIndows EN in Linux nodig. Het standariseren van de interface voor een type kaart op hardwareniveau zal er niet komen. Dit brengt gewoon teveel problemen met zich mee. Het zou ook echte concurentie meteen de kop in drukken.

Er zijn dus stadaard software interfaces gemaakt (API's). En soms wil er ergens tussen die de hardware en de API wel eens iets mis lopen. En dan gaat je systeem erg hard down, of dat nu Windows of Linux is (tenzij de hardware triviaal is. Ik heb zelf genoeg gehad dat m'n ISDN kaart drivers totaal flipte, maar Windows ging gewoon fijn door, zonder ISDN dan :))

Maar om je gerust te stellen, meestal crashed je software door een bug in die software. Soms is dat door een bug in het OS (maar dat probleem heeft Linux ook).

Alleen de Windows 9x serie heeft soms problemen met het goed isoleren van een gecrashte applicatie, waardoor het hele systeem plat gaat. De NT serie heeft daar veel minder last van (niet meer dan Linux).
De NT serie heeft daar veel minder last van (niet meer dan Linux).
Tja, mijn ervaring leert me toch echt het tegendeel, ik heb in win2k en in xp (2600) al wel weer wat leuke bsod's gezien (in win2k veel meer btw), terwijl ik in linux al mn vastloper kon killen
Het klopt inderdaad dat Linux lastig is (ik spreek uit ervaring), en het klopt ook dat het bij Windows aan de Hardware en aan de drivers ligt. Punt is dat Windows ervoor zorgt dat die drivers op zo'n manier nodig zijn. Als er duidelijke afspraken werden gemaakt tussen de driverfabrikanten en M$ zouden ze misschien een soort standaard kunnen ontwikkellen (een betere standaard dan die domme ini bestandjes). Op dit ogenblik is het alsof ze gewoon maar een paar regeltjes intypen. Als iemand dan problemen heeft brengen ze wel een update uit.

Het zou goed zijn als M$ en Linux op zo'n punt samen zouden gaan overleggen. Misschien kan Linux de gemakkelijke Windows manier overnemen en de stabiliteit behouden (of Windows de stabiele Linux overnemen). Helaas zou een dergelijke actie op dit moment tot een fixe rechtzaak leiden. ;(
Ik denk niet dat M$ en Linux in de nabije toekomst een overeenkomst waar dan ook over zullen krijgen.
Mandrakesoft komt binnenkort uit met een linux game-os dat gebruik maakt van WineX. Dit is een mod van de Mandrake 8.1 distro. Het pakket gaat $69.99 kosten, en komt 9 november uit. Zie www.transgaming.com/news.php?newsid=3 voor meer info.
Linux is echt geschikt als gamesysteem, alleen is de gebruikersbasis te krap. Dat begint wel langzaam te veranderen en Transgaming is een prima initiatief daarvoor.

Ik zou het echt tof vinden als ik eindelijk mijn Windowspartitie voor altijd eraf kan gooien en voortaan onder Linux kan draaien.
Als al m'n Windowsgames het ook onder Linux doen is dat al een hele stap! Go Transgaming! go! :P

Oh, wie nog twijfelt aan Linux als gamingplatform:

http://www.linuxgames.com
http://www.evil3d.com
en het Nederlandse
http://www.penguinpower.nl

[Edit] typo's
Gamen onder Wine gaat zelfs SNELLER!!!
ongeveer 10 FPS meer in counterstrike!
quake hoort sneller onder linux te draaien omdat simpel weg c/c++/cc++ sneller onder linux draait dan onder windows. de code word met een kleine tientallen milliseconden sneller uitgevoerd. dat merk je wel in een spel als quake (meer code ;))
C/C++ craait onder Windows precies even snel als Linux.
Alleen de API's van het ene platform zijn wat sneller dan het andere.

Het ligt vooral aan hardware en de drivers daarvoor hoe snel iets draait.
Toegeven, linux heeft, over het algemeen, minder overhead dan Windows. Standaard doet Linux namelijk veel minder dan Windows doet.

Maar tenzij Linux heel veel gaat standariseren en wat aan z'n gebruiksvriendelijkheid gaat doen, dan zie ik niet snel de games developers over schakelen naar Linux en zullen de Linux mensen zich moeten behelpen met tools als Wine.
En hoe je het ook wend of keert, Wine is -geen- adequaat substituut voor een echte Windows machine.
100 is het maximum hoor :O
Er moet toch nog wel een hoop gebeuren voordat linuxgaming echt wat zal worden. Lees net zo lekker of beter als onder windows.
Ik heb een tijd terug Quake3 onder linux gedraaid en dat ging 10tallen fps trager dan onder windows. En dat is dan nog OpenGL... (Ja ik had de nieuwste linux drivers van nVidia, en ik draaide het met de linux-pointrelease)
Wine heb ik nog nooit geprobeerd om te gamen, maar dat zal vast niet zo snel gaan als onder windows.
Bij mij draait zowel Quake 3 als SoF met 20+Fps hoger dan onder windows (met een geforce 3 met officiele nvidia drivers). Ut zuigt dankzij de superslechte opengl ondersteuning ervan...
En dan haal ik in UT in opengl toch nog meer frames dan in windows..

Het enige dat vervelend is dat de detonator 4 van nvidia voor linux nog niet klaar is..daarom zit linux nu op hetzelfde niveau/iets lager als windows wat bereft snelheid, maar zodra die weer uitzijn zal linux weer de snelste zijn (met een nvidia kaart iig)
Dan moet je toch echt iets verkeerd gedaan hebben.

Ik heb op veel computers Quake3 voor Linux gedraait en het gaat juist sneller dan in Windows (ook sneller dan 98SE).

Linux is erg geschikt als game-platform. Het enige probleem is dat er weinig games voor beschikbaar zijn, maar technisch is het heel goed mogelijk.
hmmn, ik heb toch anders gehoord.

windows is juist zo snel omdat ze vieze truukjes uithalen. onder linux wordt de normale / nette manier gevolgd om gfx op je scherm te toveren.. Waardoor het dus juist minder snel is.
tja vieze truukjes of niet gaat toch om het eindresultaat en dat is snel gamen toch :?

* 786562 cyclone
[reactie op Boner]

als een OS iets doet kan het best wel vies zijn... de Win9x kernel is zeker "vies" in vergelijking met Linux of de WinNT kernel (2K, XP) ...

eigenlijk is vies gewoon subjectief, een mening!
oh ja hoor we zijn er weer. MS gaat sneller dus is het vies. Gaat een ander OS snel dan is windows opeens bagger.

Als het OS iets doet is dat NOOIT vies. Daar is immers een OS voor. Een OS is de laag tussen hardware en applicaties in. Dus per definitie is dat niet vies.
Bij mij gaat Quake3 juist heel goed in Linux. Vooral als je alles op het hoogst zet (texture quality met name) dan draait het onder Linux nog perfect, maar onder Windows hapert het dan enorm. Ik wet niet hoe het komt eigenlijk... Bij de meeste andere spellen maakt de performace weinig uit, alleen UT ziet er om de een of andere reden heel erg raar uit (beetje bleekjes, alsof ie ziek is...).
Ik snap nog steeds niet waarom mensen per se willen gamen op een server os.

En kom nou niet met "sommige mensen willen iets anders dan microsoft", want als je een spel koopt voor 100 piek, zonder officiele linux ondersteuning die het misschien wel is zou kunnen doen met een vage patch, dan zorg je echt wel dat je nog ergens windows hebt staan mocht het niet lukken
Linux is echt niet alleen een server os. Moet je eens een Linux distro als Mandrake proberen. Perfect voor de desktop, installatie is makkelijker dan Windows. Games (Quake 3 b.v.) gaan sneller dan Windows.
Zo gek is dat toch niet? Windows XP is ook gebaseerd op een server platform, omdat het gewoon zoveel stabieler is.
De meeste mensen kopen geen spel van 100 piek, maar van max een tientje :)
Dan is het toch wel treurig gesteld met windows wanneer een "server-os" zoals linux al meer frames uit je kaart haalt..
Als iedereen er zo over zou denken als 'remko24' dan had de computer er nu nog net zo uit gezien als ie ooit bedacht is. Bovendien gaat het niet om proberen, maar financieel ondersteunen van ontwikkeling op dit platform.

Bovendien doen we niet anders met MS Software. Da's gewoon betalen in de winkel en daarna mag je proberen om het aan de gang te krijgen/houden.
Betalen om iets als eerste te mogen gebruiken en invloed te hebben op de verdere ontwikkeling. En wel de prijs van 4 biertjes. Dat is niet extreem. Je hoeft niet te betalen, maar dan mag je ook niet klagen dat je geen invloed hebt of dat het bedrijf zegt: Van lucht kunnen we niet leven. We stoppen er mee
Waar haal jij in een cafe nog vier bier voor dit bedrag? Hier in Gouda heb je er net 3...

Voor 5$ een aandeel in een bedrijfje is niet veel...
zegguh kende gij UPC nie? daar hedde veur 51 eujrocent unnen aandeel! :P
dus veur $5 hedde dan wel 15 aandelen UPieCie. das pas macht! B-)
AOR rulez!
Helaas is de bierprijs gestegen van 1,50 naar 2,- maar dan haal je die 4 bier nog steeds makkelijk.
In de USA eerder 1 biertje :).
tja leuk initiatief, maar ik ben voor een open crossplatform API. Dan kan je dus zonder veel aanpassingen gewoon je spel op alle platformen compileren (Mac/Linux, Mac/MacOS, PC/Windows, PC/Linux, PC/BeOS, etc...).
Volgens mij is dat helemaal niet zo lastig te doen. Ga van OpenGL 2 uit, met OpenAL is Creative ook al bezig (Open Audio Library). Als je dan ook nog zoiets hebt voor input en netwerk en internet en misschien iets voor 2D beeldopbouw dan kunnen we DirectX dumpen, kunnen we in een klap alle nieuwe spellen op elk gewenst platform spelen :D
Ik dnek dat we daar meer energie in moeten steken dan in emulators, die toch nooit helemaal doen wat je wilt. En de game industrie zal zoiets met open armen ontvangen, want zo kunnen hun spellen ineens zonder evel extra moeite (hercompilatie) op elk platform draaien, dus meer omzet...
tja leuk initiatief, maar ik ben voor een open crossplatform API. Dan kan je dus zonder veel aanpassingen gewoon je spel op alle platformen compileren (Mac/Linux, Mac/MacOS, PC/Windows, PC/Linux, PC/BeOS, etc...).
Volgens mij is dat helemaal niet zo lastig te doen.
Er is al zoiets, SDL (Simple Directmedia Layer) , deze kan 2D graphics aan, Input (keyboard, mouse), audio , en threads.

Deze library is ontwikkeld door o.a. Loki games (bekend van de linux versies van Q3 , UT, SMAC, Civ: CTP, etc.) en wordt door hun gebruikt voor het porten van games naar linux.
Dit vnid ik een goed initiatief!!

Die mensen stoppen er enorm veel tijd in om onder linux speleln te kunnen draaien die ontworpen zijn voor windows. Dat is echt niet makkelijk hoor mensen!! En geloof me, die mensen die dit doen verdienen hier geen belegde boterham mee. $5 is niks.

Ook wel een leuk systeem ook nog, waar de leden op stemmen daar gaan ze mee aan de slag.

Ik heb tijden geleden geprobeert CS onder linux te spelen maar dat wou toch veel minder goed, al schijn CS een van de betere spellen te zijn die geschikt is om onder linux te draaien.

Hoe dan ook, het blijft makkelijker om een dual boot systeem te houden, win98 SE voor games, en linux voor de rest.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True