'Microsoft overweegt cloudgamingrechten in VK te verkopen voor Activision-deal'

Microsoft overweegt volgens bronnen de cloudgamingrechten in het VK te verkopen aan een ander bedrijf. Daarmee wil het bedrijf zorgen van de Britse toezichthouder wegnemen en Activision Blizzard kunnen overnemen.

De cloudgamingrechten zouden aan een telecommunicatie-, gaming- of internetbedrijf verkocht kunnen worden, melden ingewijden aan Bloomberg. Een investeringsbedrijf zou ook in de cloudgamingrechten geïnteresseerd zijn. Vermoedelijk zouden Britse gamers na de verkoop van de cloudgamingrechten niet meer kunnen cloudgamen via Microsofts Game Pass Ultimate-abonnement. In plaats daarvan zouden ze dit moeten doen via de partij die deze rechten heeft overgenomen.

Eerder bleek al dat Microsoft van plan zou zijn 'een kleine desinvestering' te doen, al werd toen niet gezegd wat het bedrijf dan zou desinvesteren. Microsoft zou de cloudgamingrechten in de VK willen voorkomen, om zo tegemoet te komen aan de zorgen van de Britse toezichthouder Competition and Markets Authority. Die vreest dat met de overname van Activision Blizzard concurrentie op de cloudgamingmarkt kan worden verstoord. Daarom blokkeerde die toezichthouder eerder de overname.

De CMA zegt bereid te zijn om met Microsoft te praten over nieuwe maatregelen. De twee partijen besloten daarom een lopende beroepszaak voorlopig te pauzeren. De toezichthouder zou dan echter wel nieuw onderzoek moeten uitvoeren, wat mogelijk maanden kan duren. Bloombergs bronnen zeggen desondanks dat Microsoft en Activision Blizzard verwachten dat de overname voor dinsdag 18 juli kan worden afgerond.

De CMA is niet de enige toezichthouder die tegen de deal is; ook de Federal Trade Commission wil de overname blokkeren. De FTC verloor op dinsdag een rechtszaak waarbij werd gevraagd de overname tijdelijk te blokkeren. Hierop ging de toezichthouder in beroep en vroeg daarnaast de rechtbank de overname te blokkeren tot er een uitspraak komt in dat beroep. De rechtbank wees dit verzoek donderdag af. Het beroep van de FTC loopt nog, maar Microsoft hoeft het oordeel van dat beroep niet af te wachten. Dit bedrijf wil Activision Blizzard voor 18 juli overnemen.

Door Hayte Hugo

Redacteur

14-07-2023 • 09:26

90

Submitter: Caayn

Lees meer

Reacties (90)

90
89
66
0
0
15
Wijzig sortering
Dus Microsoft verkoopt dan haar rechten aan één partij? Dit lijkt mij niet echt de oplossing toch? Je zou eerder verwachten dat ze een soort infra op moeten zetten voor Cloud Gaming waar meerdere andere Cloud Gaming diensten hun producten op kunnen aanbieden. Zoals dit ook in de internet en telecom gebeurd. T-Mobile gaat nu bijvoorbeeld leveren via Delta Fiber, zoals ze ook doen over het netwerk van KPN. Zo kunnen ook andere partijen instappen in Cloud Gaming. Ja, als 'netbeheerder' zal Microsoft hier ook aan verdienen, maar dat lijkt mij niet meer dan logisch.

[Reactie gewijzigd door CerandoX.nl op 25 juli 2024 12:38]

Dat is dan aan de partij aan wie Microsoft het verkoopt lijkt me.
Ik denk dat je mij niet begrijpt. In plaats van het verkopen van de rechten aan één partij zou de VK van Microsoft beter een soort netbeheerder kunnen maken voor Cloud Gaming, waar dus meerdere partijen streaming diensten kunnen aanbieden en dus meerdere partijen bijvoorbeeld ook CoD kunnen aanbieden. Op die manier maak je geen nieuwe 'monopolist' die alle rechten op Microsoft-games in handen heeft. Als Microsoft de rechten verkoopt aan één partij, dan heb je alsnog maar één partij die Cloud Gaming van Microsoft-titels aanbiedt, alleen is dit dan in plaats van Microsoft iemand anders. Dat schiet niet top.

Als de VK bepaald dat degene die de rechten van Microsoft koopt ook andere spelers moet toelaten, die bijvoorbeeld CoD mogen aanbieden, dan heb je dat probleem ook natuurlijk niet. Microsoft hoeft het niet te zijn die de rechten beheert, als ze maar ook beschikbaar zijn voor andere spelers. Want anders heeft het geen enkele zin om dit te doen.

Zou het ook niet vreemd vinden dat Microsoft een bedrijf opricht waarvan zij 49% eigenaar zijn, aan wie ze de rechten verkopen. Dan hebben ze geen meerderheid, maar zijn ze wel grootaandeelhouder en hebben ze het in principe voor het zeggen.

Het zou echter dan vreemd zijn dan Sony haar games gewoon lekker exclusief mag houden voor PlayStation Plus.

[Reactie gewijzigd door CerandoX.nl op 25 juli 2024 12:38]

Het VK kan niet zomaar Microsoft dwingen om een bepaalde soort business te runnen. De mededingingswetten kunnen wel een bepaald soort (dominante) business verbieden, maar dan mag Microsoft kiezen uit een heleboel alternatieven.
Niet dwingen, maar ze kunnen een deal sluiten met de CMA om het zo te doen. Kijk opsplitsen is het eenvoudigst, zoals nu voorgesteld, maar wat schiet dat op voor de consument? Daar gaat het uiteindelijk toch om.
Nee, het gaat erom dat een bedrijf niet te veel macht krijgt in een markt.
Waarom moet MS dat doen? En dan alleen voor het VK?

De klacht is dat ze teveel macht krijgen op het could gaming gebied, jou oplossing maakt MS een nog grotere speler op het gebied van cloud gaming.

Nu zegt MS, wij doen niets meer met cloud. Iemand anders mag dat doen.

Dus ze zijn in het VK dan helemaal geen speler meer, en krijgen geld van die andere partij.
Lijkt me sterk dat de UK een (specifiek) bedrijf kan opleggen een bepaalde dienst te leveren/ondersteunen.

Aan MS is enkel het doel om het bezwaar van CMA weg te nemen, en als ze hun cloudzooi in de UK van de hand doen voldoen ze er aan, dus waarom zou MS moeilijk doen?

Daarnaast heeft de UK ook helemaal geen probleem met hun cloudgame dienst zoals het nu is dus die kunnen ze ook gewoon verkopen zoals het nu is! Het probleem zat hem volgens het CMA in de combinatie van die dienst en de overname van 1 van de grootste studio's.
Lionsgate+ heb je in de meeste streaming diensten zoals Viaplay maar je kan net ook los kopen.
"De cloudgamingrechten zouden aan een telecommunicatie-, gaming- of internetbedrijf verkocht kunnen worden" dat staat niet gelijk aan 1 partij natuurlijk. Dit kan door verschillende partijen aangekocht worden net zoals je Netflix in verschillende telecom deals kan afnemen, net als in België bijvoorbeeld. Ze zouden bijvoorbeeld de technologie onder een eigen naam uitbrengen (of nog steeds onder de game pass naam, hangt er vanaf waar de autoriteiten mee akkoord gaan in de UK)
Dus dan moet je naast Xbox live of gamepass nog een dienst afsluiten bij dat telecom bedrijf om toegang te krijgen? Dat is lekker consument vriendelijk.

Volgens mij veranderd er eigenlijk weinig want de hosting zal vast nog steeds op eigen servers verlopen, dus moet de andere partij dat huren van Microsoft

[Reactie gewijzigd door Bulls op 25 juli 2024 12:38]

Nee, GamePass via Cloud Gaming bestaat gewoon niet in het VK en een andere partij heeft de rechten om bijvoorbeeld Halo of CoD aan te bieden op een Cloud Gaming platform.

[Reactie gewijzigd door CerandoX.nl op 25 juli 2024 12:38]

Zal dat enkel voor het streamen zijn? Of voor de hele dienst. Want ik ga er vanuit dat de 90% van de spelers de games downloaden Ipv streamen. En als heel gamepass niet zal bestaan in VK is het wel heel zuur, aangezien GP vaak de doorslaggevende factor is voor keuze voor Xbox
De CMA is bang voor een monopoly op de Cloud Gaming-markt, omdat Microsoft daar nu al de grootste is. Dus het zal waarschijnlijk alleen om streaming gaan.
Wat best raar is. Het is een ontzettend kleine verwaarloosbare markt, waar bijna niemand op inspeelt.
Dat MS daar de grootste in is, betekent niet dat het een monopoly is.
markt grootte maakt niks uit of je monopolist bent. Je moet gewoon een aandeel hebben van 50+1%.
Tuurlijk niet.
Als MS 51% en er zijn drie andere die in totaal 49% ben je geen monopolist.

Monopolie (wanneer er slechts één aanbieder actief is op de markt) Oligopolie (wanneer er slechts enkele aanbieders actief zijn die samen meer dan 80-85% marktaandeel hebben) Monopolistische concurrentie (wanneer er veel aanbieders actief zijn met een uniek maar makkelijk vervangbaar product)
Dat klopt niet. Het is geen bestuur waar je met 51% aandelen volledige controle hebt over bestuur.

Monopolie betekend dat er geen concurrenten meer in de markt zijn. Als je slechts de helft van de markt hebt zijn er minimaal 1 concurrent ook actief dus dat is geen monopolie.
Als er slechts beperkte concurrentie op de markt heet dat een "oligopolie".
Met deze redenatie hadden Steam en Netflix ook een monopolie. Guess what.
Ik denk dat je wou reageren op cold_as_ijs? Volgens mij hebben Steam en Netflix toch echt geen monopolie :p
Monopolie betekend dat er geen concurrenten meer in de markt zijn. Als je slechts de helft van de markt hebt zijn er minimaal 1 concurrent ook actief dus dat is geen monopolie.
Dat zijn lange tijd monopolisten geweest, maar meer door gebrek aan lef van anderen. Nu de koudwatervrees eraf is... Maar dat is nooit een probleem geweest.
Irrelevant voor de stelling alleen.
-niet interessant, fout informatie in bron-

[Reactie gewijzigd door _Dune_ op 25 juli 2024 12:38]

Het zou inderdaad neerkomen op geen GamePass voor Britse Xbox bezitters/Windows gamers. Het is dan ook een compleet achterlijke situatie, met dank aan de CMA en hun debiele redenen om deze niet te stoppen overname te willen blokkeren. De enigen die ze er uiteindelijk mee duperen, zijn de Britten zelf.
Volgens mij is dat niet correct, het gaat alleen om het cloud gaming deel van Game Pass. Game Pass zelf is geen probleem.
Wat heb je aan GamePass als je niet online kunt gamen? De meeste games, zelfs die met een uitgebreid single player gedeelte, moeten in ieder geval een online check kunnen doen, en er is altijd wel een bepaald onderdeel dat online is, dus zonder cloud gaming, oftewel gewoon online gamen, haal je niet echt je geld uit GamePass, en het wordt binnenkort ook nog iets duurder, dus als je dan ook nog apart moet betalen voor een derde partij, dan zou je er als Britse gamer toch wel heel slecht vanaf komen.

Dus tenzij er dan voor hen een ander soort GamePass abonnement komt dat goedkoper is, moeten ze extra gaan betalen, met dank aan de achterlijke CMA, want die actie zou uitermate consument-onvriendelijk zijn, terwijl de CMA nota bene bedoeld is om voor de consument op te komen.

[Reactie gewijzigd door ThanosReXXX op 25 juli 2024 12:38]

Maar cloud gaming =/= online gaming. Bij cloud gaming gaat het er toch ook over dat je de hardware niet nodig hebt? Dus dat je xbox games kan spelen vanop uw GSM of PC in de browser.
Klopt, maar om toegang te hebben tot je verzameling games, heb je nog steeds een volledig functionerend GamePass abonnement nodig. Als een deel van de functionaliteit daarvan door derden moet worden aangeboden in de UK, heb je dus zowel GamePass als een cloud-abo bij partij X, Y of Z nodig, en dus extra kosten die je normaal niet zou hebben.

Kortom: gaat dit werkelijkheid worden, dan wordt de Britse gamer behoorlijk genaaid.
neen hoor, helemaal niet. Game Pass heeft zelfs een apart goedkoper abonnement zonder heel die game streaming reutemeteut. Er is geen enkele reden waarom je een apart abonnement zou moeten aannemen als je niet bent geinteresseerd in het streaming aspect.
Dan nog: er moeten wellicht extra kosten worden gemaakt voor diegenen die het wel willen, of het verschil met GamePass Ultimate moet nihil zijn, maar als Microsoft zelf niet meer over de clouddienst gaat, wie weet wat het dan bij die externe partij gaat kosten.

Conclusie: de Britse gamer waarschijnlijk nog steeds genaaid, in dat geval.
Stop, stapje achteruit, want je bent aan het overreageren zonder dat je goed doorhebt waar dit over gaat.

Dit gaat NIET over het online gamen met Game Pass Games zoals multiplayer of zo. Dit gaat WEL over het opstarten en spelen op servers van Microsoft in de Microsoft cloud van game pass games en dan het streamen van inputs en beeldmateriaal tussen het toestel thuis en het toestel waarop je het spel wilt spelen, zonder dat dit spel moet geïnstalleerd op je lokale machine. Dit heeft niets te maken met multiplayer of online-only content of andere onderdelen van het spel die een internetverbinding nodig hebben. Die zullen blijven werken, ZELFS als Microsoft het cloud gaming onderdeel doorverkoopt aan iemand anders.
Ja, dat was inderdaad even niet de beste uitleg van mijn kant, maar de korte versie van het hele gegeven is wel dat Britse gamers straks extra kosten hebben, want je hebt toch een GamePass abo nodig om toegang tot je library te hebben, en dan moet je de toegang tot de cloud bij een externe partij betalen, terwijl dit bij GamePass inbegrepen zit en/of al gewoon kan via je eigen internetprovider, dus tenzij GamePass in de UK dan minder zou gaan kosten, wordt het voor gamers daar een onnodig rommelige en duurdere oplossing.

[Reactie gewijzigd door ThanosReXXX op 25 juli 2024 12:38]

Dan ga je er nog wel even vanuit dat die constructie wel werkt. Wat als die derde partij een Stadia’tje uit de hoge hoed trekt als business model? Dan ben je nog verder van huis dan we al waren.
Nou ja, "we": wij zullen er hier geen last van krijgen, want dit zou alleen gelden in Groot-Brittanië.
Je mag daar idd de “we” lezen als de britten ;) maar not the point, wat als die constructie niet werkt? Slippery slope.
Ik ga helemaal nergens vanuit, behalve dan dat dit wel de situatie gaat zijn voor Britse gamers, als Microsoft inderdaad cloud services moet gaan uitbesteden of afstoten.
Huh, cloudgaming is heel wat anders als online games. Met Microsoft cloud gaming kun je een spel spelen zonder dat je dat hoeft te downloaden, je streamt het naar je mobile device of PC. Het een heeft totaal niets met het ander te maken. Wat waarschijnlijk gaat gebeuren is dat ik nog steeds £10.99 per maand betaald voor Game Pass Ultimate, maar dat ik niet meer via mijn telefoon of tablet Xbox cloud kan gebruiken. Zie link voor meer info https://www.xbox.com/en-GB/cloud-gaming
En dat is dus wat ik bedoel: de cloud dienst komt dan bij een derde partij en dus gaan Britse gamers daarvoor ook nog apart moeten betalen.
Wat waarschijnlijk geen probleem is, ik breng redelijk veel tijd door op diverse servers voor multiplayer games en ik moet de 1ste nog ontmoeten die Xbox cloud gebruikt. Ik heb het 2x gebruikt, alleen om te zien hoe het werkt. Mensen die mobiel willen gamen gebruiken een Steam deck of Ally. Storm in een glas water.
Het gaat er niet om of die service wel of niet goed is, dat zal inderdaad wel in orde zijn, het gaat erom dat je dan buiten Microsoft om nog een keer een bedrag aan een externe partij moet betalen en dan is het nog maar de vraag of je dan in totaal beter, gelijk of slechter af bent dan met een normaal en volledig werkend GamePass Ultimate abo, waar alles al bij inbegrepen is.
Dat is niet wat er staat, het gaan om de cloud gaming rechten.

Dus dan zou cloudgaming in de UK uit gamepass verdwijnen en moet je dus een PC of Xbox console hebben die het spel kan downloaden en spelen.

Microsoft staat het dan volgens mij wel vrij om dat als nog aan te bieden via de partij die de rechten heeft volgens mij.

Alleen kan die er dan ook voor kiezen om het zelf via een andere weg aan te bieden.
Maar dat is speculatie waar ik geen onderbouwing voor heb.
Game Pass blijft in deze wel bestaan, het gaat puur om Xbox Cloud Gaming. En onder de toezegging van de EU zullen andere cloud gaming platform sowieso Activision (en andere Xbox Studios) content aanbieden.

Het enige wat dit doet is voor de CMA een "win" binnen halen terwijl het zijn eigen consumenten schade toebrengt, want die moeten nu 2 abonnementen gaan afnemen voor iets dat vroeger 1 was.
En de enige manier waarop dat kan is het huren van die service bij Microsoft. Tenzij Microsoft al de hardware gaan leveren die nodig is (de special built xbox blades) en ik kan mij niet voorstellen dat ze dat gaan doen.

En ja, dat is niet consument vriendelijk, maar dan moeten ze echt gaan klagen bij de CMA.

Edit: een andere manier zou zijn om alleen de pc games te hosten, maar dan mis je wel een hele lijst aan games van gamepass.

[Reactie gewijzigd door SunnieNL op 25 juli 2024 12:38]

Macrosoft GamePortal UK
Het wordt Sky. Let maar op.
Dus dan moet je naast Xbox live of gamepass nog een dienst afsluiten bij dat telecom bedrijf om toegang te krijgen? Dat is lekker consument vriendelijk.
Inderdaad, niet echt fijn voor de consumenten uit de UK maar goed klaarblijkelijk is de CMA er niet voor consumenten maar voor andere belangen.
Dus dan moet je naast Xbox live of gamepass nog een dienst afsluiten bij dat telecom bedrijf om toegang te krijgen? Dat is lekker consument vriendelijk.
Dat moet je sowieso of zit internet bij GamePass in? Dus zo heel gek is het verder niet.

Daarnaast moet je maar net willen cloudgamen, ik voel daar zelf dan weer helemaal niks voor dus of het gescheiden wordt of niet doet er voor mij gelukkig niet toe, maar ik woon ook niet in de UK :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 25 juli 2024 12:38]

Ja logisch dat je nog een internet dienst moet hebben, maar naast gamepass dus ook nog “gamepass streaming uk” oid

Maar het lijkt me meer zoals je al zegt dat het puur om streamen gaat, en lijkt me niet dat heel veel mensen dat gebruiken, misschien alleen op verouderde hardware
Nee, er zit geen internet inbegrepen bij Game Pass, maar ik ga er van uit dat je wel begreep dat Bulls dat niet bedoelde met een 2e abonnement... Als gamer heb je zeer waarschijnlijk al een internet verbinding. Maar goed, de nieuwe UK versie (waar ik wel woon) zou dan worden: internet abonnement (🤷), Game Pass abonnement en Cloud Game abonnement via een 3e partij.
Het is wel degelijk gek, want het houdt in dat je een derde partij nodig hebt, waar je er eigenlijk maar twee zou hoeven moeten gebruiken: je internet provider en Microsoft die de GamePass service levert.Nu moet Microsoft in Engeland mogelijk het onderdeel van GamePass wat online gamen mogelijk maakt, uitbesteden aan een derde partij terwijl Microsoft die dienst gewoon zelf in huis heeft.

Dat zou hetzelfde zijn als je in de oudere generatie Xbox 360 een Xbox Live Gold abo via een externe partij af zou moeten sluiten, wat natuurlijk helemaal nergens op slaat.
Zoals verderop uitgelegd, het gaat niet om online gaming, maar alleen het cloud/stream gedeelte.
Er is dus een kans dat de Britten Halo kunnen spelen op de streamingsdienst van Playstation?
Onwaarschijnlijk. Microsoft geeft geen Carte blanche en kan gewoon voorwaarden hiervoor opstellen wat de andere partij wel en niet kan doen.

Plus je moet nadenken hoeveel dit allemaal gaat kosten. Microsoft gaat dit niet voor niks weggeven en zal waarschijnlijk meerderdeel van de omzet claimen (het zijn hun spellen) en als een app uitbrengt (PS5 heeft geen standalone webbrowser) dan wil Sony ook zijn 20%.
Microsoft is al verplicht om voor de komende tien jaar cloudstreaming licenties voor Activision-Blizzard titels voor niks te verlenen aan concurrenten dankzij de onderhandelingen met de EC. Sony zou daar zeker gebruik van kunnen maken als zij dat willen.
Dit is wat ik over de NVIDIA-deal heb kunnen vinden. Bron is reuters
Eisler said Nvidia is not paying Microsoft for access to the titles, which is the same arrangement the company has with other gaming companies such as "Fortnite" maker Epic Games. Instead, Nvidia's 25 million customers will need to pay Nvidia for access to its cloud gaming platform and pay Microsoft for its games.
Dus het is niet alsof Nvidia hier nu Microsoft betaalt voor de streamingrechten. Nee, jij betaalt NVIDIA om te kunnen streamen en jij betaalt Microsoft om het spel te kunnen spelen.

[Reactie gewijzigd door Atilim op 25 juli 2024 12:38]

Ik verwees hier naar de concessies die Microsoft succesvol heeft aangeboden aan de EC om deze overname er door te krijgen.
Nee. Verder, als Sony er voor open stond dan was Gamepass gister nog beschikbaar op de PS.
Ik zou als ik Sony was wel gamepass toelaten op de Playstation. Maar dan een aangepaste versie waar enkel games op staan die ze zelf niet in de catalogus hebben. Net als dat Ubisoft+ en EA play beschikbaar zijn. Ubisoft is volgens mij zelfs geïntegreerd in ps+
Dan moet de dienst waaraan ze het verkopen wel Windows gebruiken, dus dat neemt de zorgen helemaal niet weg.
Xcloud draait op Xbox serie x Blade servers. Heeft helemaal niets met Windows te maken.

Maar daar gaat het ook niet om. Als ze het verkopen heeft MSFT geen monopolie meer op cloud gaming in de UK. Want ze brengen er zelf niets uit.

[Reactie gewijzigd door loki504 op 25 juli 2024 12:38]

Xcloud draait op Xbox serie x Blade servers. Heeft helemaal niets met Windows te maken.
Nou ook weer niet “helemaal niets” toch, de Series X draait ook gewoon op een aangepaste Windows versie had ik wel eens begrepen.
Ja het is gebaseerd op een Windows versie om het voor devs makkelijk te maken. Maar het is niet zo dat alles wat er op Windows gebeurt ook op Xbox gebeurt en andersom dat zie ik echt als 2 verschillende takken.
Ja het is gebaseerd op een Windows versie om het voor devs makkelijk te maken. Maar het is niet zo dat alles wat er op Windows gebeurt ook op Xbox gebeurt en andersom dat zie ik echt als 2 verschillende takken.
Ah oké, nee omdat je zei “ Heeft helemaal niets met Windows te maken” dacht ik even dat het anders werkte.

Heeft dus wel wat met Windows te maken maar je bedoelde het anders.
Ja ik bedoel meer dat het weinig te maken heeft met de dominante positie van Windows.

PS5 draait als het goed is op een aangepaste freeBSD 1.1 versie maar daar komen nu ook niet ineens mega veel games op.
Het heeft zeker te maken met de dominante positie van Windows. Zonder de Xbox zou niemand DirectX 12 in plaats van Vulkan gebruiken.
Je vergeet dat PS5 ook geen vulkan gebruikt. Ook die gebruikt zijn eigen API. Dus nee heeft niets met elkaar te maken.
De Switch en de PS5/PS4 kunnen ook Vulkan draaien naast hun eigen API’s. MacOS heeft nu een Game Porting Toolkit die Vulkan vertaalt naar Metal.
Ik zie geen reden waarom xsx het niet zou kunnen... En momenteel gebruikt alleen de switch vulkan de rest gebruikt hun eigen API. En als Xbox er niet was en al het marktaandeel naar Sony was gegaan hadden ze nog steeds niet ineens voor vulkan gegaan hoe groter Sony wordt hoe minder snel die gast gaan overstappen op een andere API.
De serverzijde draait op een soort bladeservers op basis van XBOX Series X, de clients zoals de XBOX One, Series X|S en Pc draaien inderdaad op een Windows variant. Dat zal niet anders zijn als Microsoft dit plan doorzet, maar dat is ook niet het punt wat de CMA maakt. Het platform is nu eenmaal Microsoft en dat kan in de UK ook door een andere partij geleverd worden, dit betekend niet dat het dan ook voor andere OSen of platformen beschikbaar is. In het voorstel levert alleen Microsoft het dan niet meer in de UK, maar een derde partij.

[Reactie gewijzigd door _Dune_ op 25 juli 2024 12:38]

Nee, het kan alleen aangeboden worden op de devices en OSen waar Microsoft het nu zelf ook op aanbiedt, dat zal niet veranderen. Alleen is het niet Microsoft die het zelf aanbiedt in de UK en daarmee komt het punt van de CMA te vervallen.

Echter als dit niet geaccepteerd wordt, zou Microsoft er ook voor kunnen kiezen het Cloud deel in Game Pass gewoon helemaal niet meer aan te bieden in de UK. Zij hoeven niet geheel te vertrekken uit de UK, maar voldoen wel aan waar de CMA over valt. Zo enorm zal de markt in de UK ook niet zijn tenopzichte van de andere markten om een deal met Activision-Blizzard te laten vallen.

[Reactie gewijzigd door _Dune_ op 25 juli 2024 12:38]

Nee daar ben je beter mee af zeg. De kans dat zijn derde partij dit beter aanpakt dan microsoft zelf is nihil. Het lijkt mij dat als gamepass gewoon beschikbaar blijft maar microsoft de games ook uit brengt op diensten als GeForce now dit toch meer dan prima is.
Het idee is dat je er op de lange termijn als consument beter mee af bent, omdat er dan meer concurrentie mogelijk is en blijft op de markt voor cloud gaming.

Als je al in het Microsoft ecosysteem zit is het natuurlijk niet beter voor je als consument, maar daar gaat het de CMA niet om.
Het is gewoon een dreigement dat de ervaring niet beter wordt als men deze actie afdwingt om te voldoen aan de eisen van CMA.
Dat verkopen ze nu, en over 3 jaar kopen ze dat bedrijf op (dat toch exclusief voor Microsoft bezig was).
Als er dan wél genoeg concurrentie is, is er ook geen probleem. Zo niet dan wordt die overname (nog) niet goedgekeurd. 5 jaar later als de situatie veranderd is, misschien wel. Prima dus, lijkt me.

[Reactie gewijzigd door MN-Power op 25 juli 2024 12:38]

Het zou ook beter zijn voor Microsoft als ze niet in hun eentje de kar voor cloud gaming zouden trekken.
Daarnaast rekend de CMA alle Game Pass (Ultimate) abo's als Cloud account, echter het betekend helemaal niet dat iedereen met een Game Pass abo. ook XCloud gebruikt. Als ik naar mijzelf kijk heb ik al vrij lang een Game Pass Abo., echter nognooit CloudX geprobeerd. Ik gebruik het alleen op XBOX console en Pc.

Daarnaast is Microsoft|XBOX niet de eerste 'grote' en niet de enige Cloud Gaming platform, er zijn er meer, echter die haken steeds meer af...

[Reactie gewijzigd door _Dune_ op 25 juli 2024 12:38]

Daarnaast rekend de CMA alle Game Pass (Ultimate) abo's als Cloud account, echter het betekend helemaal niet dat iedereen met een Game Pass abo. ook XCloud gebruikt. Als ik naar mijzelf kijk heb ik al vrij lang een Game Pass Abo., echter nognooit CloudX geprobeerd. Ik gebruik het alleen op XBOX console en Pc.
Dat is wel een heel rare redenatie inderdaad. Ik heb ook al tijden Gamepass PC, maar zou nooit gebruik maken van de streaming functionaliteit. In elk geval niet in de nabije toekomst, en het is met mijn systeem ook totaal niet nodig(en dat wil ik ook zo houden :) ).

Misschien is het ook verstandiger als Microsoft een kleine meerprijs voor cloudgaming rekent. Al is het maar een (halve) euro per maand. Dan zul je zien dat weinigen het nemen en is hun marketshare op dat gebied ook niet onrealistisch hoog. Het zou in elk geval een realistischer beeld scheppen van hun daadwerkelijke aandeel in cloudgaming.

Ook al is het bijna gratis, ik zou die halve euro niet overhebben voor iets wat ik niet gebruik. Voor 10 eurocent zelfs nog niet.
Nouja. Andere spelers haken toch af. Google stadia is helaas geflopt en Geforce Now is nou ook niet echt meer een parade paardje.
Blijkbaar is de grootste Cloud gaming provider Nvidia. Zij hebben blijkbaar het meeste gereigistreerde gebruikers. Om gebruik te maken van xCloud heb je GamePass Ultimate nodig en niet de standaard GamePass!

[Reactie gewijzigd door harrytasker op 25 juli 2024 12:38]

Wel een groot nadeel als gamer om dan via een derde partij weer een account te moeten maken voor cloudgamingdienst en dan ook niet met de kortings -en ander soort promotie actie van Microsoft mee kunnen doen. De vraag is dan ook of er net zo veel en dezelfde spellen op de cloud dienst van de derde partij beschikbaar komen. Er van uit gegaan dat de derde partij niet Sony zal gaan worden.

Als de Britse toezichthouder hier mee akkoord gaat dan benadelen ze in mijn ogen de Britse gamers meer dan dat ze bevoordeeld worden.

[Reactie gewijzigd door SpitfireNL op 25 juli 2024 12:38]

Klopt maar dat is de realiteit bij overnames. Had FTC nu een succesvolle actie uitgevoerd en de EU en China ook tegen dan is het lastig voor MSFT om daar een werkbare situatie van te maken. Maar als je in je eentje gaat zeuren om cloud(wat ook nog een klein deel is voor MSFT) dan kan je dit soort constructies verwachten. Maar ik vermoed dat CMA opnieuw onderzoek gaat doen en dat op basis van dat nieuwe onderzoek toch goedkeuren....

Op die manier heeft CMA geen gezichtsverlies en pakt het niet nadelig uit voor de consument.
Mogelijk dat Geforce Now het alternatief aanbod gaat zijn voor de Xbox Cloud Gaming.
Althans, je ziet dat MS daar nu mee samenwerkt.

Als GFN met MS een speciaal "xbox" abbo verzint voor de xbox games, en de prijzen voor gamepass in de UK verlaagt i.v.m. ontbreken van Cloud Gaming, dan heb je een omweg die wel zou kunnen werken daar.
Ik had de opmerking al reeds geplaatst op het Formum. Maar in verband met deze overname hebben enkele oudere Call of Duty games een update gekregen waardoor matchmaking weer werkt.

zo ook voor Call of Duty blackops voor de 360. matchmaking is nu bijna binnen 2 seconden. en zeg nou eerlijk.... eigenlijk wil iedereen toch weer NukeTown Spelen :-)

Veel plezier iedereen!!!
Hmm, ik snap de achter liggende gedachten, maar ook dit is weer niet handig voor de gamer, vooral niet als je in de UK al veel gebruikt zou maken van Xcloud. Dan heb je een Xbox met Game Pass en dan voor de Activision games nog een apart abonnement nodig, lijkt me niet handig voor de gamer, vooral niet goedkoper.

Is het niet handiger om te zeggen dat iedere streaming platform in de UK de rechte voor een spotprijs kunnen huren en dat gamers zonder Xbox zo ook ervan gebruik kunnen maken, en mensen die in het Xbox Eco systeem zitten niet omslachtig nog iets apart moeten gaan pakken, of denk ik nu te simpel?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.