Framework toont laptops met AMD-processoren en 16"-model met upgradebare gpu

Framework gaat een laptop met AMD Ryzen 7000-processor verkopen, komt met een krachtigere 16"-variant met upgradebare gpu en gaat zijn producten ook officieel verkopen in onder andere België. Tot slot komen er ook varianten met 13e generatie Core-processoren van Intel.

Framework gaf op donderdag een livestream met de vernieuwingen. De AMD-variant van de repareer- en upgradebare Framework-laptops krijgt een Ryzen 5 of Ryzen 7 uit de Ryzen 7040-serie. Vermoedelijk gaat het daar om de Ryzen 5 7640HS en de Ryzen 7 7840HS. Daarnaast is er, zoals normaal is bij de nieuwe Ryzen-generatie, ondersteuning voor DDR5-geheugen, in dit geval op een snelheid van 5600MHz.

De dertiende generatie Intel-processoren in de nieuwe moederborden op dat gebied hebben een Core i5-1340P, i7-1360P of i7-1370P. Deze werken nog wel op DDR4-3200. Ook spreekt Framework van Thunderbolt 4-certificering, wat vermoedelijk voor beide platformen geldt, en het gebruik van bijvoorbeeld externe videokaarten mogelijk maakt dankzij de grotere hoeveelheid bandbreedte.

De 16"-variant van Frameworks laptop is volledig nieuw. De extra ruimte in de behuizing maakt het mogelijk om hoger presterende onderdelen in de behuizing te stoppen, hoewel Framework nog geen specificaties voor deze maat van laptop bekend heeft gemaakt. Wel is duidelijk dat deze twee nieuwe categorieën aan add-ons mogelijk maakt: upgradebare graphics en het input module system. Die eerste behelst een soort insteekkaart die achter in de laptop gaat. Framework zegt genoeg ruimte te hebben gereserveerd voor toekomstige wijzigingen in de formfactor van gpu's. De aanwezigheid van een discrete grafische kaart opent ook deuren naar gaming.

Ook kunnen hier andere soorten hardware ingestoken worden. Een referentie waar Framework mee komt is een insteekkaart waar twee m.2-ssd's ingestoken kunnen worden. Deze modules kunnen ook in een externe behuizing gestopt worden en via USB 4 of Thunderbolt 4 aangesloten worden op bijvoorbeeld een 13" Framework-laptop.

Het input module system is ontstaan nadat Framework vroeg of gebruikers liever wel of niet een numpad op hun laptop wilden. Daar kwam een 50/50-verdeling uit, dus Framework bedient beide groepen door het toetsenbord- en touchpadgedeelte modulair te maken. Een numpad is optioneel te installeren, maar gebruikers kunnen ook het toetsenbord in het midden plaatsen zonder numpad. Andere voorbeelden zijn een rgb-toetsenbord, eentje met een Super-toets en een extra display. Ook hier zijn andere ontwikkelaars vrij om met andere ideeën te komen; het systeem is volledig opensource. Framework heeft geen foto's van dat systeem gedeeld, maar het passeert wel de revue in zijn presentatie.

Framework heeft verder ook een 61Wh-accu getoond, die iets groter is dan zijn 55Wh-accu. Deze past in dezelfde formfactor en de verbetering is te danken aan verbeterde accuchemie. Daarnaast komt het bedrijf in samenwerking met Cooler Master met een behuizing voor Framework-moederborden. Daar passen alle bestaande modellen in en zo kan van een laptopmoederbord een compacte desktop gemaakt worden. Deze past met vesa-mounts achter op een beeldscherm. Soortgelijke behuizingen zijn er voor de accu en display. Tot slot zijn er nieuwe, stevigere scharnieren voor het scherm, komt er een display met mat-coating en zijn de luidere speakers van de Chromebookvariant breder beschikbaar.

Pre-orders voor de Intel- en AMD-variant van de Framework 13 zijn per direct begonnen en levering van de Intel-modellen moet in mei beginnen. AMD-modellen worden vanaf het derde kwartaal geleverd. Later in de lente beginnen pre-orders voor het 16"-model en die moeten tegen het eind van dit jaar geleverd worden.

De Framework Laptop 13 met Intel-chips krijgt een vanafprijs van 979 euro, als klanten hem zelf in elkaar zetten. Bij een vooraf geassembleerd model is dat vanaf 1199 euro. Voor de AMD-variant gelden dezelfde prijzen. Van de 16"-variant is ook de prijs nog niet bekendgemaakt.

Framework maakt laptops die volledig te openen, repareren en upgraden zijn. Gebruikers kunnen op de Framework Marketplace hele laptops maar ook de losse onderdelen voor deze producten kopen. Wie dus al een Framework-laptop heeft, kan los het AMD-moederbord kopen en die in die laptop inbouwen. Maar ook zaken als de speakers, touchpad, wifichip, webcam, interne kabeltjes en meer zijn te koop. Tweakers heeft zelf vorig jaar een review gemaakt van een Framework Laptop Professional.

Door Mark Hendrikman

Redacteur

23-03-2023 • 19:24

66 Linkedin

Submitter: Gaming247

Lees meer

Reacties (66)

66
66
34
2
0
30
Wijzig sortering
Dat keyboard op de 16 vereist nog wel wat werk. De pijltjestoetsen zijn nog steeds bagger, zo te zien. Ik vraag me ook af hoe die keypad optie nu precies gaat werken. Jammer dat die in de plaatjes niet getoond wordt in gemonteerde staat. Een add-on zou toch wel een minpunt zijn voor mij. Maar daar staat dan (eindelijk!!) betere koeling tegenover. Wellicht toch maar eens gaan nadenken of ik ga sparen voor de 16, wellicht met 3rd party keyboard.
Wat bedoel je precies met de pijltjestoetsen? De 16" zijn anders dan de 13" zo te zien.

Die van de 13" zijn inderdaad crap, maar die van de 16" zijn perfect, daarmee kun je makkelijk blind voelen waar je zit. Zelfde als macbook pro. Voor zover ik weet zijn er verder weinig/geen laptops die dit hebben, dus ben erg blij om te zien dat Framework dit heeft aangepast voor de 16" versie t.o.v. de 13" versie.
Ik wil gewoon pijltjestoetsen die groot genoeg zijn om niet per ongeluk meerdere aan te slaan. Bij de 13 zijn ze van het formaat dat je met één aanslag zowel omhoog als omlaag heel makkelijk tegelijk kan indrukken. Nu hebben ze bij de 16 enkel de pijltjes opzij kleiner gemaakt. Maar eigenlijk heb ik een wenslijstje dat nog wel een stukje langer is. Ik zou heel graag aparte toetsen voor Pg Up, Pg Down, Home en End zien.

P.S. getypt op een 12th gen Framework. ;)

[Reactie gewijzigd door ocf81 op 24 maart 2023 00:09]

Ja klopt, de 13" heeft ongeveer de slechtste layout voor de verticale pijltjestoetsen. De 16" heeft inderdaad wel de horizontale pijltjestoetsen verbeterd, maar je hebt gelijk ze hebben zo te zien inderdaad de totale verticale hoogte hetzelfde gehouden, dat is wel jammer. Aan de andere kant heeft een macbook pro dit ook en daar had ik nooit problemen met de pijltjestoetsen.

Ik heb nu een laptop toetsenbord met pgup and pgdown (X1 Carbon), maar die zitten om de pijltjestoetsen heen, dit is ook niks, je drukt veel te vaak per ongeluk de verkeerde toets in en je kan niet meer op de tast voelen waar je precies zit.
Fn+omhoog of omlaag werkte perfect op de macbook pro, geen per ongeluke aanslagen en toch de functionaliteit.

Maargoed, zoveel mensen zoveel wensen he :)
Ik ben gewoon een ThinkPad T met 7-row keyboard gewend en ik mis dat nog steeds een beetje :)
Ah, ook een liefhebber. Heb ook nog een T61 hier :)
Zeker, ik huil van gebrek aan END. Ik gebruik het best vaak bij programmeren / text editing.
Dat en battery usage. Ik krijg op Linux maar ong 3-4 uur met use.
Volgens mij krijgt het toetsenbord qmk ondersteuning, dan zou je goeie layers kunnen instellen voor home/end e.d. zonder de home-row te verlaten. Ik gebruik nu 3 jaar een ergodox zonder dedicated home/end e.d., maar wel met zinnige layers en dit werkt sneller dan een home/end die heel ver v/d home-row zitten
Cool! Zal op letten wanneer deze feat uitkomt
Zijn er 3rd parties die keyboards maken voor de Framework laptops? Ik kan namelijk niets vinden... Hoogstens de custom projects die een Framework mobo integreren in een apart keyboard, maar geen keyboards voor de Framework laptops zelf...
Nee, nog niet. Maar dat betekent niet dat dit helemaal onmogelijk is.

Er is een levendige community die van alles in elkaar schroeft. Er zijn al redelijk wat uitbreidingsmodules ontworpen door de community, en er zijn ook wat cases die de moederborden van de (nu tot 13 omgedoopte) originele Framework inzetten, bijvoorbeeld een tablet case en een behuizing om er een kleine PC van te maken, waar de CM kast eigenlijk een afgeleide van is.

Ik hoop stiekem op een enthousiaste modder die dit voor ons gaat cheffen :)
inzetten, bijvoorbeeld een tablet case
.onion? ;)
Oops, ja ik browse standaard met een onion browser ;)

Hier de link naar de repo waar de reddit post over gaat: https://github.com/whatthefilament/Framework-Tablet
Ik vraag me ook af hoe die keypad optie nu precies gaat werken. Jammer dat die in de plaatjes niet getoond wordt in gemonteerde staat.
https://tweakers.net/i/Cm...85168.jpeg?f=imagegallery
Oké, met dat aanzicht zie je inderdaad net dat de keypad gewoon binnenboord valt. Dat detail had ik even over het hoofd gezien. Bedankt voor de link. Dan blijft nog wel dat puntje van de pijltjestoetsen over.
Ik vraag me ook af hoe die keypad optie nu precies gaat werken. Jammer dat die in de plaatjes niet getoond wordt in gemonteerde staat.
Linus heeft een gedetailleerde video gemaakt, nu al online op Floatplane wrs ergens later vandaag op LTT Youtube (die terug online is, incl alle abonnees).

Het werkt heel neat; de module van het keyboard kan je naar links of rechts verplaatsen, en het numpad daarmee links of rechts van het keyboard plaatsen. Het werkt met een swapabble click systeem, binnen halve minuut is t gepiept. De trackpad kan je centreren óf onder het keyboard/spacebar, óf in het midden van de laptop breedte (default).

(En dit komt van een tevreden M1 Pro MBP 16" gebruiker, geen Framework fanboy)

[Reactie gewijzigd door davidov2008 op 24 maart 2023 08:41]

Als je dat keyboard zonder nummeriek deel gebruikt en dan in het midden plaatst. Dan heb je aan beid kanten ongeveer de breedte van een half nummeriek deel. Daar kunnen dan misscshien game-keys komen. Een beetje zoals de knoppen op de handvatten van een nintendo switch.

Het zal mij benieuwen of/wanneer/hoe daar invulling aan gegeven wordt.
Ik zat zelf te denken aan een combinatie van het toetsenbord en de touchpad zodat een keyboard met 7 rijen wordt mogelijk gemaakt. Dan kan je toch nog een keypad krijgen, als je dat graag zou willen.
Ik was in eerste instantie enthousiast: nette laptop met AMD processor.
Maar:
- resolutie van het scherm niet opgegeven
- slechts 4 uitbreidingsslots. 2 USB-C, 1 USB-A en 1 HDMI en het zit vol. Had eigenlijk nog graag SD Card en extra USB-A gehad.
Je kan altijd meer uitbreidingen kopen en swappen wanneer je t echt nodig hebt.
Precies dit. Vooral onderweg is het swappen wel een uitkomst. Maar thuis gebruik toch liever een TB dock omdat ik net één poort tekort kom om alles te doen wat ik zou willen. Dan ben je met één stekker klaar.

[Reactie gewijzigd door ocf81 op 24 maart 2023 00:08]

UIt interesse. Kan je ook hot swappen, of is dat geen optie?
Ja dat kan, de uitbreidingen verbinden met USB aan het mobo, het zijn eigenlijk dongles.
Inderdaad. Gelukkig praten de poorten sinds de 12th gen moederborden ook officieel Thunderbolt. :) Met AMD krijg je USB4, dus dat is dan effectief TB3.

[Reactie gewijzigd door ocf81 op 24 maart 2023 09:30]

Tja, waarom is het wel mogelijk om 2 USB-C, 2 USB-A, HDMI, headphone en SD kaart slot te voorzien op een simpele Ideapad 5 Pro, maar kan dit ding slechts 4 slots hebben?
Ik zie weinig verschil tussen een tasje vol kabels of een tasje vol uitbreidingen voor dit ding. Ik ga het toch niet bij hebben wanneer ik het nodig heb.
De hamvraag is of je die allemaal tegelijk wil gebruiken. Ik heb wel mijn modules in mijn rugzak, maar meestal kan ik onderweg prima overweg met de 2 USB A en 2 USB C poorten die ik er standaard in heb zitten als ik maar een DP en een HDMI meeneem voor mijn beeldschermbehoeften.
Mobiel gebruik ik een BT muis en koptelefoon. Thuis gebruik ik een bedrade muis en een toetsenbord. In dat geval gebruik ik een dock omdat ik net een poort tekort kom om dual screen te draaien in combinatie met de randapparatuur die ik wil gebruiken. Maar daar speelt ook het gemak van de dock mee. Je bent dan met één poort klaar voor je bureau. De rest kan dan in je tas blijven zitten.

Overigens heb je bij de 16 nu 6 van die dingen, dus dan zou je poortnood wat minder groot moeten zijn.
13 a 14" vind ik toch net wat gemakkelijker in het dagelijks gebruik.
Heb een 15" Lenovo T15 van de klant en vind die eigenlijk wat groot.
En daar rij ik met de auto naartoe, sommige klanten doe ik met de trein en dan is een 14" al vrij groot voor op dat tafeltje.

Ik wil die aansluitingen meestal niet tegelijk gebruiken, maar ik wil ook niet moeten denken: "wat ga ik straks nodig hebben, want oh wee als ik het de module of het kabeltje vergeet". Mijn Lenovo Ideapad 5 Pro bewijst dat redelijk wat aansluitingen niet duurder of zwaarder moet zijn of meer plaats moet innemen.
Maar goed, ik hoop dat ik met de opvolger van mijn laptop eindelijk eens een AMD CPU in een goede 14" laptop met 32GB RAM kan hebben, want dat is quasi niet te vinden.
Ik dacht dat je overdreef met die laatste zin maar er staat verdorie niet 1 14 inch AMD laptop met meer dan 16GB werkgeheugen in de pricewatch. Dat leek me erg raar dus heb ik op lenovo's webshop gekeken en alleen daar al staan 9 verschillende 14inch AMD modellen met 32GB werkgeheugen. Dat ze niet in de pricewatch te vinden zijn lijkt me dus eerder een fout van tweakers.

[Reactie gewijzigd door bartios op 25 maart 2023 17:37]

Zijn ze ook leverbaar?
Want dat vind ik een tijdje geleden een dik probleem.
Lenovo's webshop vind ik ook een draak om in te zoeken. De nieuwe Ideapad Pro van 2023 heb ik nog nergens te koop gevonden

Edit: ik heb nog 1 extra eis: minstens QHD resolutie. Dan vallen er veel laptops af. Veel zijn nog met FHD.

[Reactie gewijzigd door Chris_147 op 25 maart 2023 17:17]

Het lijkt niet zo'n probleem om gewoon die modules in een etuitje mee te nemen. Ik heb ze gewoon in mijn rugzak zitten. Maar eerlijk gezegd hoef ik ze niet heel vaak te wisselen. Zolang je maar de juiste modules koopt zit je goed. Die modules zijn wat mij betreft echt de reden niet om het niet te doen, en dat zeg ik met enige ervaring in dezen ;) . Als je echt last hebt van port anxiety zou ik gewoon 4 USB A, 4 USB C, 1 DP, 1 HDMI en eventueel 1 micro SD module kopen. Kost wel een paar duiten, maar dan zit je wel gebakken.
In principe is de AMD versie gewoon een ander moederbord met verder de al bestaande onderdelen van de framework 13 incl het scherm (2256x1504 3:2) dus ik weet niet waarom je zegt dat de resolutie niet opgegeven is.
Als Framework haar grafische kaart kan upgraden naar een quadrofx, dan wordt dit mijn volgende laptop!
Waarom een Quadro? Bij ons wil iedereen juist liever een GeForce maar die zijn niet verkrijgbaar in de modellen die wij kunnen kopen.

Ik dacht altijd dat de Quadro meer een manier was om zakelijke gebruikers harder uit te melken. Zijn ze echt ergens beter in?
Als ik het goed heb zit er bij een Quadro ECC geheugen op en dat kan bij grote rekentaken wel een verschil maken.
Ah ok. Dat kan fouten voorkomen inderdaad. Bij ons gaat het niet zozeer om machine learning ofzo maar puur om grafisch werk.
Nee is puur marketing quadro loopt ook gewoon vast in Inventor
Als ik Google op het verschil tussen QuadroFX en Gforce dan krijg ik dit resultaat:
Quadro® RTX is focused on OpenGL professional graphics rendering and is suitable for CAD engineers. Geforce ® RTX is more oriented to directx performance and is suitable for gaming experience. 3. Quadro® RTX is focused on stability and correctness, while Geforce ® RTX is focused on performance.
Meerprijs van Quadro zal wel liggen in lagere oplage en net wat andere drivers.

Ik werk veel met Solidworks en Rhino (grasshopper3d mensen, jesus software). Stabiliteit is wat ik zoek. Framework past in mijn bedrijfsfilosofie, repareerbaarheid!
Low end Quadro is minder stabiel en veeeel langzamer dan rtx voor zelfde prijs

[Reactie gewijzigd door Osiummaster op 24 maart 2023 13:29]

Same here, maar ik ben bang dat pro videokaarten geen grote focus zijn.
Aangezien Linus een investor is kan ik niet wachten totdat ze er een video over gaan maken. Jammer dat hun kanaal is gehacked en ook is gesuspend daardoor.
De video stond waarschijnlijk al klaar voor publicatie na de presentatie. Vorige week vrijdag tijdens de WAN Show hadden ze het er over dat de CEO van Framework bij LTT in de studio was om nieuwe producten te laten zien.
Drie dingen die me tegenhouden/tegenhielden om een Framework laptop te kopen:

1. geen numeriek toetsenbord
2. spiegelend scherm
3. gehalveerde pijltjestoetsen

Punt 1 en 2 zijn van de baan. Nu nog punt 3, de crappy pijltjestoetsen.

[Reactie gewijzigd door ShaiNe op 23 maart 2023 21:09]

Ik heb hier ergens gelezen dat bij die 16 iets groters is die pijltjestoetsen.
Maar nogsteeds half size. Wat absurd is op een 16 inch laptop
Ik heb op mijn 15,6 inch ook geen hele pijlen. Twee hele pijlen en twee halve pijlen. Ik weet niet echt wat het meest gangbare is maar volgens mij doet HP het zo. Mijn laptop is HP Envy x360 2-in-1 Laptop
Dat is net zo goed idioot. Mijn xiaomi 15.6 heeft gewoon grote volle arrow keys en het past gemakkelijk. Er is geen excuus ervoor.
Dat ligt eraan. Ik heb wel een lekkere grote touchpad. Maar je hebt gelijk die toetsenbord zou iets groter kunnen zijn.
Ik sta echt enorm te kijken van hoeveel vernieuwingen Framework door heeft kunnen voeren voor zo'n klein bedrijf. De 16-inch laptop met verwisselbare graphics moet natuurlijk nog werkelijkheid worden, maar als je het mij vraagt zetten ze de rest van de laptop-industrie aardig te kakken. Zoveel verbeteringen van generatie op generatie terwijl er ook nog aandacht is voor right to repair en het hergebruiken van oude onderdelen.
Helemaal eens. In relatieve stilte is dit echt een flinke doorbraak in hoe we de transitie kunnen maken naar meer duurzaamheid. Dat neemt niet weg dat hier ongetwijfeld ook genoeg mee wordt weggegooid (oude onderdelen over x-jaar), maar dat is toch van een andere orde grootte dan allemaal laptops die vanwege vastgesoldeerd ram of te weinig opslag weg gaan.
Daarnaast vind ik de Frameworks niet lelijk, het is stevig en bijna Apple-achtig, it just works. Het is niet moeilijk en (persoonlijk) vind ik het zeer toegankelijk.
Ik doe er het spreekwoordelijke petje voor af.
Je hebt natuurlijk helemaal gelijk. Maar dit komt natuurlijk ook omdat voor de meeste klanten laptops krachtig genoeg zijn. Dus i.p.v. dat ze innoveren op kracht. Doen ze dat nu op repareer- en opwaardeerbaarhied. Je zou kunnen zeggen dat net als bij de iPhone en de Tesla grote bedrijven te lang op dezelfde voet zijn doorgegaan terwijl er weer nieuwe combinaties van mogelijkheden zijn ontstaan die door een andere kijk op de zaak behoorlijk wat teweeg kan brengen.

Dus het is niet eens zo dat de individuele punten zo innoverend zijn. Maar wel alle punten die samen komen op het juiste moment.
Bij die 979 euro vanafprijs mag wel een duidelijke vermelding bij dat dat exclusief geheugen, storage, OS en power adapter is. Die prijs staat inderdaad op hun site, maar als je doorklikt staat er: "Starting at" price includes system, keyboard, and bezel. Wil je een complete laptop ben je ruim 1100euro kwijt, zonder OS. Grenst aan misleiding lijkt mij.

Verder kan ik deze trend alleen maar toejuichen. Hulde voor wat ze proberen te bereiken.
Het heeft wel wat. Ik kom vaak terecht bij een minder ideaal model als ik een laptop uitzoek, waardoor ik eentje uitkies waar ik bij voorbaat al het geheugen en opslag ga vervangen. Daar betaal ik dan voor niks voor, zo'n kaal model is dan wel handig en ja daar hoort een lagere prijs bij.

Edit: ben beetje gaan neuzen op de website, je kan het nieuwe model nog niet configureren, maar de oude wel. De vanafprijs daar is wel oneerlijk. Daar zit bv een toetsenbord niet in, terwijl je er wel logischerwijs verplicht eentje moet kiezen voor €120. Je kiest alleen de indeling en hebben allemaal dezelfde prijs, dus dat hoort dan gewoon in de vanafprijs te zitten. Zelfe voor de bezel. Maar die twee zitten iig wel in de vanafprijs die jij noemt voor het nieuwe model. Of dat straks ook zo gaat staan op de site moeten we nog maar zien.

[Reactie gewijzigd door HakanX op 24 maart 2023 00:13]

Ja voor dat geld krijgt je echt alleen het "framework".

Verder vind ik het geen OS gedeelte een plus, aangezien ik toch liever linux run.
Jammer dat er nog maar zo weinig info beschikbaar is. Ik ben erg benieuwd naar de resolutie van het scherm en het accu formaat op de 16 inch.
Wat me ook opvalt is dat de bezel boven en onder het scherm wel erg groot is. Dat zal het gehele formaat voor in de tas vast ook niet ten goede komen.
Op Arstechnica dit gevonden:
The display uses the same 13.5-inch 2256×1504 display as before—no contrast, color gamut, resolution, or refresh rate upgrades here—it just has a glare-resistant matte coating instead of a glossy one.
Bedankt voor het posten, maar dat gaat om de matte variant van het 13.5 inch scherm voor zover ik kan zien. En niet over het 16 inch model.
Intel generatie 12 is al thunderbolt 4 certified. Misschien dat ze bedoelen dat de AMD variant dat ook zal zijn.

Een ding waar ik niet direct een antwoord op kan vinden is of je ook je huidige 12e generatie Intel main board kan vervangen met de AMD main board. Zodat je onder andere kan genieten van sneller ddr5 geheugen.

[Reactie gewijzigd door Macshack op 24 maart 2023 06:25]

Volgens het tweakers artikel is dit wel mogelijk, maar zou het verder ook niet weten. Lees de ena laatste paragraaf.
Je hebt gelijk inderdaad. Ik had die zin eerst anders gelezen. Maar nu dat ik hem nog een keer lees weet ik niet hoe ik hem dan gelezen hebt.

Maar dat is toch mooi dat ik mijn intel laptop na verloop van tijd om kan bouwen naar een AMD. Ik heb nu een framework laptop. En die bevalt mij prima. Als enige nadeel heb ik dat hij best wat kan blazen.

Als ze dat nog kunnen verbeteren dan wel met hard of software. Dan zou hij wat mij betreft nagenoeg perfect zijn. Ze kunnen in theorie een andere heatsink uitbrengen. Dus ik wacht het allemaal af.
Zeker, het is een heel gaaf concept.
Als de AMD chip een lagere totale TDP heeft zou dit ook kunnen helpen met het de koeling.
Als eigenaar van een first gen, super hype!
Ga niet upgraden, aangezien ik een 13inch modeltje zocht voor school en het af en toe developen.
En natuurlijk is dat beetje tegen de philisophie van dit bedrijf :)
Je kan neem ik aan onderdelen upgraden?
Ja sorry, ik bedoel upgraden naar het 16inch model. Kan wel idd moederbord opgraden naar eentje met een AMD chip, dat staat misschien wel op de planning.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee