Satellietbedrijf Viasat neemt concurrent Inmarsat over voor 7,3 miljard dollar

Het Britse satellietbedrijf Inmarsat is overgenomen door het Amerikaanse telecombedrijf Viasat. Viasat wil Inmarsats satellieten, diensten en personeel integreren in het bedrijf. Inmarsat biedt communicatiediensten aan via satellieten, waaronder via een schotel in Friesland.

Met de overname en de daarbij behorende schaalvergroting zeggen de twee bedrijven nieuwe diensten te willen aanbieden op de vaste en mobiele markt. Doordat de bedrijven de hun toegewezen spectrums en satellieten gaan integreren, ontstaat er een 'wereldwijd hybride netwerk in de ruimte en op aarde dat met een hoge capaciteit diensten kan aanbieden'. Daarbij moeten de snelheden hoger komen te liggen en de kosten lager, met name bij locaties waar veel vraag is naar communicatiediensten, zoals in vliegvelden en shipping hubs.

Viasat biedt in Noord-Amerika diensten aan bij consumenten, in de luchtvaartwereld en bij defensiebedrijven. Dit bedrijf heeft daarnaast een 'ultra-high-capacity' satellietnetwerk. Inmarsat biedt via satellieten communicatiediensten aan, onder meer voor bedrijven en overheidsdiensten. Ook verzorgt dit bedrijf noodcommunicatie voor vliegtuigen en schepen op zee. Het Nederlandse bedrijf Hiber gaat Inmarsats satellieten gebruiken om iot-diensten te kunnen leveren. Inmarsats Elera-netwerk biedt snelheden tot 1,7Mbit/s.

De overname kost Viasat omgerekend 6,3 miljard euro. Het bedrijf zegt een grote rol in het Verenigd Koninkrijk te blijven spelen. Inmarsat is daarnaast verwikkeld in een juridische strijd met de Nederlandse overheid, die draait om de uitrol van 5G op de 3,5GHz-band. Het bedrijf heeft die band nodig voor de eerder genoemde noodcommunicatie. Daardoor kan de 5G-veiling voor de 3,5GHz-frequentie volgend jaar niet doorgaan zoals gepland. Viasat koopt Inmarsat van onder meer investeringsmaatschappijen Apax en Warburg Pincus; deze bedrijven willen de Nederlandse tak van T-Mobile kopen.

Door Hayte Hugo

Redacteur

09-11-2021 • 15:44

51 Linkedin

Lees meer

Reacties (51)

51
51
32
7
0
15
Wijzig sortering
Inmarsat B en C heeft een heel ander doel dan het voorzien van hoge snelheden Internet. Dit systeem is een backbone voor het GMDSS Dit is het noodnet voor de maritieme sector. Het is erg duur in gebruik maar heeft een veel grotere footprint ( slechts 4 satellieten voor de hele wereld AOR-W, AOR-E, IOR en POR ) dan de kleinere satelliet netwerken die internet voorzien en is veel stabieler. de drie footprints boven de Atlantische oceaan, Europa en Rusland/Azie dit is gedaan om dekking op de polen te waarborgen. hier een mooi kaartje om dit te zien : https://cdn2.bigcommerce....coverage.jpg?t=1409609533
Het heeft een zekerheidsgarantie van 99.9 procent. Welke een eis is voor GMDSS ! . Het word in de scheepvaart Fleet 77 genoemd. Je hebt er hier een aparte nood terminal bij en een ISDN verbinding. Tegenwoordig komt er ook Ethernet uit. Inmarsat kan gebruikt worden voor internet gebruik.. Maar het is te traag voor dagelijks gebruik en het is vreselijk duur. Ze bieden tegenwoordig wel grotere databundels aan voor Fleetbroadband.. Ook is er een overgang gaande van F77 naar Fleetsafety.

Tevens is het tegenwoordig zo dat de meeste grotere schepen ( met een bemanning van 15 of meer ) vaak al Vsat hebben en iridium. F77 is niet het enige systeem wat ze gebruiken. Maar wel een van de systeme die benodigd is voor het veiligheids certificaat van het schip. In

Dus zo kort door de bocht roepen dat dit door starlink veroorzaakt word is niet helemaal waar. Starlink bied zelfs nog geen systemen aan voor maritiem gebruik. Althans ik heb ze nog niet gezien "in the wild "


Als er interesse is dan kan ik wel eens een uitgebreid stuk schrijven over de scheepvaart communicatie en noodsystemen.

[Reactie gewijzigd door adam76 op 9 november 2021 18:21]

Goede informatieve reactie, en je hebt gelijk. Inmarsat is absoluut onmisbaar voor het GMDSS. Ik heb al weer een jaar of tien geleden m'n MARCOM-A gehaald. Het is allemaal wat 'ouderwetse' techniek maar zeer betrouwbaar. Dat wil je ook wel graag als je bootje afborrelt ;).

P.S. overigens heeft Inmarsat volgens mij ook geen totale dekking. Ik ben de details vergeten, maar ergens boven (of onder) een bepaalde breedtegraad houdt het op en ben je ouderwets aangewezen op kortegolfradio.

[Reactie gewijzigd door zaphod_b op 9 november 2021 22:27]

Inderdaad. Erg scherp. Voor Marcom A heb je toestemming om HF / MF marifoon te bedienen. Dit is voor de gebieden die helemaal noordelijk en zuidelijk liggen waar de dekking van de inmarsat niet afdoende of zelfs totaal wegvalt. Gelukkig is er sinds een paar jaartjes de Iridium GMDSS service welke wel over de polen vliegen. Echter als ik me op zee begeef vind ik het altijd fijn om een HF opstelling bij me te hebben dit puur en alleen dat dit compleet infrastructuur onafhankelijk kan werken.
Klopt, qua dekking problematisch in het uiterste noorden en uiterste zuiden.
ik hou me aanbevoolen, ik heb er een aantal keer mee te maken gehad maar ik hoor er graag meer over
Dus zo kort door de bocht roepen dat dit door starlink veroorzaakt word is niet helemaal waar. Starlink bied zelfs nog geen systemen aan voor maritiem gebruik. Althans ik heb ze nog niet gezien "in the wild "
Dit is er nog niet omdat het merendeel van de sattelieten van Starlink geen sat-sat communicatie (meshing) ondersteunt. De nieuweren kunnen dit wel maar het is nog experimenteel.

Hierdoor moet er voor elk coverage gebied een grondstation zijn en omdat het om LEO sattelieten gaat, is het 'zichtgebied' van elke sat vrij klein. Hierdoor hebben de sats gewoon geen downlink boven de oceanen.
Ik weet hier niets van maar het interesseert me zeker. Leuk om over te lezen.

PS, die 99,9% is altijd indrukwekkend om te lezen, maar dan nog heb je 16 en een halve minuut per week dat het systeem eruit mag liggen. Dat is nog steeds een behoorlijk risico eigenlijk.
een 'ultra-high-capacity' satellietnetwerk...... snelheden tot 1,7Mbit/s.
ondertussen bij spacex/starlink: tweakers test
Gemiddeld lag de downloadsnelheid op 150Mbit en de upload op 20Mbit
:')
Niet te vergelijken natuurlijk, techniek werkt heel anders en heeft andere gebruikers.
Er zijn natuurlijk wel belangrijker dingen in de wereld dan bij mensen thuis hun Netflix stream afleveren.

Inmarsat levert diensten aan luchtvaartmaatschappijen voor het wereldwijd volgen van vliegtuigen en is volgens mij al vrij ver met de uitrol van een dienst om zeecontainers waar ook ter wereld te kunnen traceren. Wat serieuzer zaken dan consumenteninternet. Zeker nu onbemande vrachtschepen heel dichtbij zijn.

[Reactie gewijzigd door Maurits van Baerle op 9 november 2021 17:54]

Ik heb nu een klein weekje starlink en kan je persoonlijk zeggen dat ik al meerdere keren uitschieters heb gehad richting de 300+ mb download
https://www.youtube.com/watch?v=H2w_JQdcqFQ
Maar je zult ze ook hebben gehad de ander kant op.
Het roming proces loop niet bij iedere satelliet wissel goed :)
Ook hier uitschieters te zien maar wel beide kanten.

En voor de rest tot op dit moment niet echt te vergelijken diensten. LEO of GEO stationair wel een heel verschil.
Je hebt 297,35 Mbps, niet 300 'mb'. Hiermee haalde je 37.16 MB/s. Met deze snelheid zou je bestand van 1024 MB downloaden in ongeveer 27 seconden.
Elera is hun netwerk voor onder andere IoT. Ik hoop toch dat die een iets kleinere en zuinigere ontvangers kunnen gebruiken dan een SpaceX link.
Het gaat hierbij ook om noodcommunicatie in de luchtvaart/overheid enzo. 1,7mb down maar het werkt wel altijd. of misschien 150-300mb down maar het werkt niet altijd?
Wat moet ik verstaan onder een millibit?
Maar is die SpaceX niet behoorlijk lomp om in je jaszak mee te nemen? Dat lukt wel bij die andere...
Ze zijn toch ook met een of andere Tesla Model P bezig (misschien via starlink) , die zou heel portable moeten zijn en zoiezo... je weethoe die ontwikkeling ging met de GSM ... van koffer tot horloge.
Zeker, en dat kan heel erg snel gaan.
Is er nou een inschatting te maken of dat het qua investering wel waard is? Behoorlijk bedrag, maar technologie die binnen een paar jaar achterhaald is?
Inmarsat staat natuurlijk niet stil. Die zijn druk bezig met binnenslepen van nieuwe contracten en R&D. Zie hier voor een paar voorbeelden: https://www.inmarsat.com/.../2020/review-of-2020.html

Overheden en high tech sector zal ook niet zo 1-2-3 overstappen naar een meer op consumenten gerichte provider ala SpaceX. Zeker voor bedrijven en overheden is een oplossing waarbij betrouwbaarheid en beveiliging zeer belangrijk en dat betekent ook vaak kiezen voor een duurdere provider. De businesscase is zeker daar en er is wel wat overlap in wat beide bedrijven doen, maar veel meer aanvulling op elkaar.
Ze staan niet stil. maar schepen die 10 to 20 jaar geleden in de vaart zijn genomen die maken nog gebruik van de wat oudere techniek en zo. dit kan niet zo zondermeer vervangen worden ivm de veiliheids certificering en zeewaardigheids certificaat van een schip. dat is ook een van de redenen waarom de scheepvaart zo achterloopt in de vooruitgang. Gelukkig gaat het de laatste jaren al veel sneller dan de jaren er voor. Wat ik aan boord soms voor oude meuk tegen kom welke defect is en gewoon gerepareerd moet worden tegen elke kosten dan ook .. Het schip moet varen dat is wat belangrijk is... en dan eens in de 5 jaar een droogdok doen dan zou je het kunnen veranderen. Maar dat gaat dan ook weer niet zo makkelijk want veel dokken liggen in derde wereld landen vanwege de goedkopere kosten en vooral de mindere mileu voorschriften, en dan kost het invliegen van de juiste mensen, Als ze uberhaupt beschikbaar zijn en de juiste apparatuur door de douane heen krijgt in het land waar het schip ligt.. Zelf al regelmatig buiten de EU op een schip moeten slapen omdat de apparatuur er gewoon niet aankwam en vrolijk bij de douane stond van het land waar het schip aan de wal lag..... Allemaal dingen die het lastig maken om grote vervangingen te doen, Niet dat dit niet gebeurd. Heb ook situaties meegemaakt waar daadwerkelijk alle systemen van boord werden gehaald en nieuw geplaatst werd. Maar dit is niet veel voor gekomen in mijn scheepvaart carriere...
Goede uitleg waarvoor dank. Ben dan wel nog benieuwd wat voor werk je doet als ik vragen mag?
Natuurlijk. Gewerkt voor Seypec ( Seychelles Petroleum ) en regelmatig voor Fleetmanagement LTD.

Doe onderhoud aan communicatie en beladings systemen aan boord van Olie tankers en Bulk. Ik zelf heb het niet zo op container schepen wegens de grootte en korte waltijden, Dus daar kom ik niet erg veel. Wat ik in de tankers zo leuk vind is de veelvoud van systemen inzake de belading en het automatiserings gedeelte wat hier achter valt. voornamelijk van Saab Rosemont ( Emerson )
https://damcosmarineparts...240-021-203-part-9240021/
Voor de geinteresseerde hier heb je het service manual van zo een beladings systeem van olietankers https://damcosmarineparts...Service-manual-Part-1.pdf
Deze hebben een mooi modulair systeem wat compleet redundant is uitgevoert en wat dan ook nog eens naadloos samenwerkt met Onboard Napa ( voor de scheeps ballast stabilisatie berekeningen ) https://www.napa.fi/softw...ns/napa-loading-computer/

Qua radio techniek ook veel met het kortegolf systeem. Wefax ontvangers, Ecdis computers ( welke sinds 2015 verplicht zijn ) Leuk onderdeeltje is de D GPS welke een langegolf ontvanger gebruikt als referentie waarde voor betere accuratie. De kaart kan je hier vinden : https://www.effective-solutions.co.uk/beacons.html
dit DGPSsignaal word dan weer via een i2c bus doorgezet naar de andere componenten op de brug. En ook de automatische piloot die maakt van dit zelfde signaal gebruik. in combincatie met het gyrocompass.


Dit geeft ook gelijk weer aan zoals ik in mijn vorige post schreef dat schepen niet makkelijk zijn te upgraden door het veelvoud van systemen aan boord..

[Reactie gewijzigd door adam76 op 10 november 2021 21:21]

Gaaf om te lezen! Lijkt me een zeer interessante en uitdagend werk.
Het is de mooiste baan die je kan vinden. Je moet goed zijn in het improviseren en oplossingen bedenken met de middelen die je hebt. Ik heb ook momenten gehad dat ik op zee zat en dat ik een probleem vond in deze hardware en dat moet gaan herstellen terwijl je onderweg ben van port naar port. En je hebt geen middelen van de wal om je te helpen. Tevens was het schip waar ik op was niet uitregust met Vsat en of enig vorm van Internet. En dan ben je helemaal op jezelf aangewezen. Telefoontje naar de wal kan á 12 USD per minuut. Dus dat is ook geen optie. En dan toch een oplossing hebben bij de volgende "port of call" doet wel wat met je .. Als je van de gangway af loopt en dan voel je je wel redelijkerwijs trots dat je het toch weer voor elkaar heb gekregen.

De uren samen praten met bemanningsleden van over de hele wereld. Het leren kennen van mensen met diverse soorten ervaring en interesses maakt dit een heel mooi en fijn beroep. Echter heeft de corona heel heel veel roet in het eten gegooit. bemanningsleden die gewoon meer dan een jaar aan boord zijn en dan maar op te houden over het sumiere contact wat ze tegenwoordig hebben maakt het een heel lastige baan. Zomaar van het schip af en even lekker naar de seamans cafe is er gewoon al bijna 2 jaar niet meer bij. en dat merk je aan boord.

Zoals je weet heeft elke baan leuke kanten ook zijn minder leuke kanten. Een van de voornaamste ergenissen in dit werk is soms moeilijk aan boord te kunnen komen, Afhankelijk van verschillende terminals. De lange reistijden. soms met vliegtuig en dan elke keer weer de zelfde standaard hotel kamer. Ik verblijf liever aan boord van het schip dan in een hotelkamer. Een kaptein die het helemaal zat is. En ondanks dat je hem komt helpen kan deze man soms echt pissig zijn.

Leuke delen. Het heerlijke eten aan boord. Je ziet veel van de wereld, Je komt nog een ergens. en de altijd leuke karaoke avonden met de filipijnse bemanningsleden.. Ten tijde toen ik voor Seypec werkte was het echt 1 grote familie. Kom je aan boord waar ook ter wereld iedereen kent elkaar. ins en outs. En dan de snoep rijsjes naar de tropen .... heerlijk...

hier heb je nog wat additionele informatie inzake de Saab Tankradar Star ( beladings computer en industriele koppelingen )
https://docplayer.net/42597116-Rosemount-tankradar-star.html

[Reactie gewijzigd door adam76 op 11 november 2021 00:11]

Je kon er op wachten, ze zoeken schaalvergroting om de concurrentie met het SpaceX netwerk aan te gaan
Dit zijn natuurlijk totaal andere satellieten dan die Immarsat en Viasat. De satellieten van Space X zijn "alleen" maar voor internet connectivity. Het netwerk van deze bedrijven opereert op totaal andere gebiedern:
Viasat biedt in Noord-Amerika diensten aan bij consumenten, in de luchtvaartwereld en bij defensiebedrijven. Dit bedrijf heeft daarnaast een 'ultra-high-capacity' satellietnetwerk. Inmarsat biedt via satellieten communicatiediensten aan, onder meer voor bedrijven en overheidsdiensten. Ook verzorgt dit bedrijf noodcommunicatie voor vliegtuigen en schepen op zee.
SpaceX wilt wel degelijk concurreren op alle diensten die daar vermeld zijn: Luchtvaart,
defensie, eerstehulpverleners, noodcommunicatie, en schepen. Het lijkt mij inderdaad ook dat Viasat en Inmarsat de hete adem van SpaceX beginnen te voelen.
Dat is te kort door de bocht. Een groep die bijvoorbeeld van Inmarsat gebruik maakt zijn journalisten die in rampgebieden met thuis willen kunnen bellen en opgenomen beelden doorseinen. Voor hen zijn de kosten van Inmarsat het waard en dit is heel wat anders dan een consumenteninternetje.

Maar... op het moment dat je goedkoop overal ter wereld SpaceX-internet zou kunnen krijgen... dan gebruik je als journalist al heel snel gewoon Skype en upload je je videomateriaal via ouderwets ftp. Daarmee raakt wat SpaceX doet wel degelijk de overwegend professionele dienstverlening van Inmarsat.
Als geld geen rol speelt dan is er ook nog Iridium Go, een soort pocket hotspot die overal ter wereld werkt (Censurerende landen uitgezonderd geloof ik).
De Go is amper een hotspot te noemen. Goed, je kan 5 devices koppelen maar met 2.4kb is het niet zo dat je massa's data binnen kan halen. Iridium Go is overigens niet een extreem dure oplossing als je dat in bekijkt in vergelijking met overige satcom diensten

[Reactie gewijzigd door e.looijenga op 10 november 2021 10:38]

Het is traag inderdaad, ik had verwacht dat ze inmiddels wel met wat snellers uitgekomen waren met Iridium Next.

Maar ik vond het best behoorlijk duur vergeleken met Thuraya. Vooral de standby airtime. Ik ben uiteindelijk overgegaan op Iridium omdat je met Thuraya echt de horizon moet kunnen zien (omdat het geostationaire sats betreft). Inmarsat heb ik helemaal geen ervaring mee maar ik wilde niet weer een geostationaire provider, vandaar.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 10 november 2021 10:46]

Inmarsat heeft betere dekking dan Thuraya 👍
Klopt ja, met name in Amerika waar Thuraya helemaal geen dekking heeft. Maar ik kom daar dan ook nooit dus voor mij was het prima.

Het was meer dat ik de Thuraya eigenlijk voor een andere reden had dan ik nu satteliet communicatie wou. Destijds ging ik nog wel eens naar licht 'risicovolle' landen voor werk, en ik wilde een eigen communicatie hebben die niet afhankelijk was van de infrastructuur daar (die door regimes kan worden uitgezet).

Maar tegenwoordig doe ik dat niet meer, maar hike ik wel veel door de bergen. Ik nam de Thuraya dan mee als noodcommunicatie voor het geval ik buiten GSM dekking was, maar doordat het een geosat is, moet je de horizon zien en dat is in de bergen nu juist net lastig. Daarom was Iridium een betere optie. Een LEO netwerk heeft geen problemen met berggebieden. Ik heb nu zo'n Garmin InReach, een soort tweeweg "buzzer" voor Iridium. Want het complete telefonie aanbod was me te duur.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 11 november 2021 15:55]

De oude ‘satteliet’ bedrijven hebben jaren op hun gat gezeten en premium tarieven gevraagd voor satteliet communicatie. Ipv het betaalbaar te maken voor de normale consument bleven ze stug bij hun businessmodel.

Nu komt starlink om de hoek kijken en binnenkort waarschijnlijk ook Amazon’s dienst. Die vreten 99% van het oude klantenbestand zo weg.

Vliegtuigen, Maritime klanten, etc etc.

Ik zou op dit moment absoluut niet graag een aandeelhouder willen zijn van bedrijven zoals Hughes Network, Viasat en een aantal anderen.

Voordeel is dat Viasat nog sat TV aanbied, iptv vreet veel meer bandwith dan reguliere satteliet tv dus daar zitten ze voorlopig nog ‘safe’ mee.
Nou ja, van wat ik vroeger weleens heb opgezocht, waren de oude satellietinternet bedrijven toch goedkoper dan SpaceX voor de normale consument. Maar wel met minder bandbreedte, en nog stuk belangrijker, veel hogere ping.
De abonnementen voor VSAT voor de scheepvaart kosten meerdere duizenden euro's per maand (en dan hebben we het over 1 a 10mbit MIR). Wil je bijvoorbeeld 20Mbit down, heb je het over een maandbedrag van 5 cijfers.
En dan nog een antenne (of 2) met een prijskaartje van een luxe personenauto.

Starlink maakt daar dus compleet gehakt van zodra hun netwerk verder is uitgerold en ze een antenne hebben die geschikt is voor de scheepvaart. Al zal de prijs vast nog wel wat stijgen zodra ze uit de testfase zijn.
Uit nieuwsgierigheid vraag ik me af wat het verschil is tussen bv SkyDSL en VSAT. Waarom kan SkyDSL niet op zee worden gebruikt?
Ik heb nooit met SkyDSL gewerkt, maar ik lees dat je verplicht hun hardware moet gebruiken. En da's geen gyro-gestabiliseerde antenne. Dus dan valt gebruik op zee af. Zag wel dat het ook in de Ka band zit, dus technisch zal het niet enorm verschillen, maar qua doelgroep, hardware en prijskaartje overduidelijk wel.
Er word wel een grappig gezegt dat ze van de vsat antenne alleen al een heel schip kunnen bouwen.. de nieuwere zijn een stuk kleiner. maar de eerste generatie was echt huge... de rijkere rederijen hebben standaard vsat aan boord. de noorse rederij die de Straum schepen onder hun eigenaarschap heeft die hebben veelal een klein internet cafetje aan boord. Regelmatig daar gezeten en tot grote irritatie van de kaptein aan boord kost dit wel manuren. Vsat zal zeer zeker de klappen van starlink gaan voelen !! daar ben ik het compleet mee eens.
Mijn contact bij Inmarsat maakt zich niet druk over Starlink. Inmarsat gaat zelf ook LEO sattelieten lanceren en gaat dit combineren met GEO sattelieten. Nu door overname van Viasat wordt het sat netwerk nog groter. Inmarsat is de powerhouse op zee en Viasat de powerhouse op land deze gaan samen en worden een zeer geduchte concurent..

Musk gaat het moeilijk krijgen denk ik.
Ik ben zeer benieuwd welke impact dit gaat krijgen voor de zeevaart...
Veel duurder en extreem lage ‘bundels’ / ‘fair use policies’, dus prijs per/gb (soms mb) was/is ronduit belachelijk.
Als ik kijk naar SkyDSL is het veel goedkoper anders. Met lagere snelheden, maar in principe niet problematisch laag voor normaal gebruik. Geen idee waar hun fair use limiet op zit, maar ze zeggen zelf geen limieten op volume van data.

En natuurlijk, alleen de latency is al enorm irritant. Maar de prijs per maand was nou net geen probleem.
Mja, ik weet niet of je een bedrijf t kwalijk kan nemen dat ze niet even een raketlanceerbedrijf hebben weten op te richten en dat dan als "jarenlang op hun reet zitten" kan benoemen.

Want hoe je t ook wil bekijken, Starlink heeft het geluk dat ze mee liften op hun grote broer SpaceX die relatief gezien voor een schijtprijs hun sats kan lanceren.
Dat maakt die business case wel opeens een stuk rendabeler natuurlijk.
Schijnt nog best een markt te zijn voor die oude satellieten, waaronder een soort sms / alarmknopje apparaten voor afgelegen gebieden in Amerika. Voorbeeld YT:

https://www.youtube.com/watch?v=67T473nw1SQ
Er zijn 10 tallen toepassingen te bedenken die satcom kunnen gebruiken. Denk bv aan windturbines die altijd een actieve verbinding moeten hebben. Omdat ze vaak in de buitengebieden staan, en er naast een landlijn altijd een backup nodig is, zou je aan een satcom verbinding kunnen denken.
..

[Reactie gewijzigd door Cheap_Tumble op 9 november 2021 16:14]

edit

Knip knip - verkeerde plek

[Reactie gewijzigd door er0mess op 9 november 2021 16:39]

Dus omdat de aandeelhouders van inmarsat zorgen voor uitstel van verlies van inkomsten kunnen ze nu zelf verdienen aan de verkoop van hun deel?