Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Fabrikanten kondigen Nvidia GeForce RTX 3000-videokaarten aan

In navolging van de door Nvidia op dinsdagavond aangekondigde RTX 3090-, 3080- en 3070-gpu's, hebben nu ook verschillende fabrikanten hun varianten van de videokaarten aangekondigd. Deze bedrijven noemen nog geen adviesprijzen.

Asus: zes kaarten

Asus toont zes verschillende GeForce RTX 3000-videokaarten. Zo komt het bedrijf met twee varianten van iedere beschikbare sku. Van de RTX 3090 en RTX 3080 verschijnen Strix- en TUF-modellen, die ieder voorzien zijn van drie fans en een vernieuwd ontwerp hebben ten opzichte van hun respectievelijke voorgangers. Asus komt ook met twee RTX 3070-modellen. Daarbij brengt de fabrikant wederom een Strix-model met drie fans uit, maar de TUF-koeler wordt bij de tweede variant omgeruild voor een Dual-variant met twee fans. De fabrikant maakt nog geen kloksnelheden bekend, al is wel duidelijk dat alle Asus-modellen over twee hdmi 2.1-aansluitingen en drie displayport 1.4a-connectors beschikken.

De Asus Strix-, TUF-, en Dual-varianten

EVGA: Kingpin-model

EVGA laat vijf verschillende koelers zien voor zijn RTX 3000-line-up. Het Kingpin-model van de fabrikant, genoemd naar de gelijknamige overklokker, wordt voorzien van een hybride koeler met geïntegreerde aio-waterkoeler en 360mm-radiator. Het Kingpin-model komt enkel beschikbaar voor de RTX 3090. Het bedrijf komt ook met een reguliere RTX 3090 en 3080 Hybrid-variant. Deze laatste krijgt ook een aio-waterkoeler, maar de radiator is 240mm. De fabrikant noemt ook een RTX 3090 en 3080 Hydro Copper, met geïntegreerd waterblok voor custom loops.

Het bedrijf komt verder met twee verschillende videokaarten met luchtkoelers: de FTW3 en XC3. Beide varianten krijgen drie fans en een backplate, maar de FTW3 is voorzien van rgb-leds en krijgt vermoedelijk hogere standaardkloksnelheden, hoewel de fabrikant nog geen snelheden bekendmaakt. Er komen RTX 3090-, 3080- en 3070-videokaarten beschikbaar met FTW3- en XC3-koeler.

De Hydro Copper-, Kingpin-, FTW3- en XC3-varianten van EVGA

De Gainward RTX 3090 Phoenix

Gainward: Phoenix-varianten

Er zijn eerder al enkele videokaarten van Gainward uitgelekt, inclusief specificaties. De fabrikant heeft deze videokaarten inmiddels officieel aangekondigd. Gainward komt met Phoenix- en Phoenix 'GS'-varianten van de 3090 en 3080, waarbij het GS-model hogere kloksnelheden heeft. Verder lijken de videokaarten identiek. Ze hebben allemaal hetzelfde ontwerp met drie fans, een enkele rgb-led en twee 8-pinsconnectors.

Gigabyte: Aorus-line-up

Op de website van Gigabyte worden op het moment van schrijven acht verschillende RTX 3090 en 3080-videokaarten genoemd, hoewel de fabrikant momenteel nog geen RTX 3070-modellen toont. Gigabyte toont van de 3090 en 3080 bijvoorbeeld de Aorus Xtreme- en Aorus Master-varianten, hoewel die op het eerste gezicht van dezelfde koeler zijn voorzien.

Mogelijk krijgt de Xtreme-variant hogere kloksnelheden mee, hoewel dit nog niet bevestigd is. De fabrikant maakt dergelijke specificaties nog niet bekend. De RTX 3090 en 3080 Gaming OC en Eagle OC krijgen beiden koelers met drie fans, net als de eerdergenoemde modellen. Wel hebben deze varianten een ander uiterlijk en bij de Gaming OC-variant wordt een garantie van vier jaar vermeld.

De Gigabyte Aorus Xtreme, Aorus Master, Gaming OC en Eagle OC

Inno3D: iChill

Inno3D noemt ook verschillende RTX 3000-videokaarten. De fabrikant komt met iChill X4- en X3-varianten van de RTX 3090, 3080 en 3070. Daarbij heeft de X4-variant acht koperen heatpipes en een extra 45mm-fan aan de bovenkant van de videokaart. Volgens de fabrikant moet die ventilator de mosfets koelen. De iChill X3 heeft deze extra fan niet en is voorzien van zeven koperen heatpipes. Het bedrijf komt verder met Gaming X3- en Twin X2-modellen. Op het moment van schrijven staan de videokaarten nog niet op de website van Inno3D.

Van links naar rechts: de iChill X4, iChill X3, Gaming X3 en Twin X2

MSI: zes Gaming-varianten

MSI komt met maar liefst veertien verschillende videokaarten, waaronder zes Gaming-varianten en acht Ventus-modellen. De fabrikant komt respectievelijk met een Gaming X Trio- en een regulier Gaming Trio-model van de RTX 3090, 3080 en 3070, die allemaal drie fans krijgen, zoals de naam al doet vermoeden. De 3090- en 3080-modellen krijgen drie 8-pinsaansluitingen, de 3070-varianten krijgen er twee. De RTX 3090 Ventus en RTX 3080 Ventus krijgen ieder drie fans en twee 8-pinsconnectors. MSI komt ook met OC-varianten van beide modellen. MSI brengt daarnaast een Ventus 3X- en Ventus 2X-model van de RTX 3070 uit, met respectievelijk drie en twee fans. Ook hiervan komen OC-varianten uit.

De MSI Gaming Trio, Ventus X3 en Ventus X2

Zotac: Trinity en AMP Extreme

Zotac toont ook verschillende modellen, hoewel die eerder al online verschenen. Het bedrijf komt voor de RTX 3090 en 3080 onder andere met Trinity- en Trinity Holo-modellen, waarvan de laatstgenoemde is voorzien van meer rgb-leds. De Trinity-modellen zijn allemaal voorzien van twee 8-pinsaansluitingen. De 3090 Trinity krijgt een boostclock van 1695MHz, terwijl de 3080 Trinity een iets hogere boostsnelheid van 1710MHz krijgt.

Het bedrijf noemt ook 3090 en 3080 AMP Extreme-videokaarten, maar daarvan zijn nog geen details bekend. Het bedrijf komt verder met twee RTX 3070-varianten: een Twin Edge en Twin Edge Holo. Deze videokaarten krijgen twee 8-pinsaansluitingen. De reguliere Twin Edge-videokaart krijgt een boostsnelheid van 1725MHz; deze specificatie van de Twin Edge Holo wordt niet genoemd.

De Zotac AMP Extreme, Trinity, Trinity Holo, en Twin Edge

Nvidia kondigde zijn RTX 3000-videokaarten op dinsdagavond aan tijdens een livestream. De gpu's zijn gebaseerd op de Ampere-architectuur, die Nvidia eerder dit jaar al introduceerde. Volgens Nvidia presteren de nieuwe RTX 3000-videokaarten aanzienlijk beter dan de voorgaande Turing RTX-videokaarten, hoewel er nog geen onafhankelijke benchmarks beschikbaar zijn. Tweakers publiceerde na afloop van de aankondigingslivestream een preview met meer informatie over de nieuwe RTX-videokaarten.

Door Daan van Monsjou

Nieuwsposter

02-09-2020 • 11:59

281 Linkedin

Lees meer

Reacties (281)

Wijzig sortering
Allemaal leuk en aardig, maar wij willen prijzen en release dates!
Starting September 17th, NVIDIA and our partners will release the GeForce RTX 3090, GeForce RTX 3080, and GeForce RTX 3070

Partners from around the world, including ASUS, Colorful, EVGA, Gainward, Galaxy, Gigabyte, Innovision 3D, MSI, Palit, PNY and Zotac, will have custom cards on shelves alongside NVIDIA Founders Edition models. And select cards sold by participating retailers come bundled with Watch Dogs: Legion and a 1-year GeForce NOW Founder’s Subscription.
Prijzen gaan waarschijnlijk rond of iets hoger/lager zitten dan msrp. Dus reken maar +-€720 voor de rtx 3080

https://www.nvidia.com/en...30-series-graphics-cards/

[Reactie gewijzigd door Fusi0nking op 2 september 2020 12:20]

En hou vast rekening met ~800 voor after market modellen.
De adviesprijzen van Nvidia zijn ex BTW toch? Moeten we er niet nog 21% bovenop tellen?

edit:
Nee dus, de prijzen zijn al incl. btw

[Reactie gewijzigd door -Moondust- op 2 september 2020 15:27]

Vergeet niet dat de adviesprijzen in dollar zijn.
1499 dollar = ~1263 euro
+21% -> 1529,06, afgerond naar boven: 1549
Dit is ook inderdaad de exacte prijs dat NVidia op hun Nederlandse pagina heeft staan.
Staat onderaan gewoon de Nederlandse prijzen.

https://www.nvidia.com/nl...d=gf73_nv-int-cwmfg_nl-nl


Ho dit moest voor @-Moondust- zijn

[Reactie gewijzigd door Fusi0nking op 2 september 2020 13:27]

flinke afronding van € 20,- :P
Op €1500 is dat nauwelijks meer dan 1%. Dat kun je gerust afronden noemen
Dat en misschien hogere verzendkosten en supportkosten?
Je mag in Nederland voor consumenten niet adverteren zonder de BTW te noemen. Prijzen voor consumenten zijn daarom eigenlijk altijd inclusief BTW.
Ja, maar vaak worden dit soort aankondigingen alleen in de VS gedaan en dan geven ze dollarprijzen zonder btw omdat er enorme verschillen zijn in die belasting in de VS.
De Nederlandse prijzen zijn inclusief.
Gebasseerd op de koeler ontwerpen zou je juist lager verwachten. ALlemaal goedkoop plastic versus een mooie aluminium shroud.
Ik weet natuurlijk niet hoe de RTX 3000 FE zal zijn, maar de RTX 2000 FE-kaarten waren irritant luid vergeleken met partnerkaarten. Ik heb uiteindelijk mijn RTX 2080 Super om deze reden teruggestuurd, omdat het geluid het voor mij moeilijker maakte om goed te kunnen videobewerken.

Nu ziet de koelingsoplossing op de nieuwe kaarten er wel een stuk beter uit, maar ik wacht nog even testresultaten m.b.t. noise levels. Ik heb liever een stille kaart van goedkoop plastic dan een hoorbare kaart van aluminium.
Mijn FE Super is juist onhoorbaar? Heb wel een custom fan curve er op gezet door middel van afterburner.
Mijn PC draait volledig op Noctua fans (met een silent profile) en SSD's, dus het is best mogelijk dat het voor mij extra opviel omdat mijn PC letterlijk geruisloos is. Maar t.o.v. mijn MSI GTX 1060 Gaming X was het verschil gigantisch op stock settings. Een custom fan curve had het misschien op kunnen lossen, daar had ik niet bij stilgestaan.
Lastig te vergelijken utieraard. Maar mijn systeem is een ITX met 1 AIO 140mm en dan de GPU. Geen andere fans.

Maar dan inderdaad met de fancurve.
Tegelijkertijd, dat is mooi om te horen. Voorheen zat daar vaak nog een periode tussen voor de exclusiviteit.

@Reacties hier boven en onder: nVidia heeft de eurorpijzen al op Nederlandse site staan.
https://www.nvidia.com/nl-nl/geforce/buy/

3090 = € 1549 inc BTW
3080 = €719 inc BTW
3070 = €519 inc BTW
Adviesprijzen, weten we al wel:

RTX 3090 - 1549 euro
RTX 3080 - 719 euro
RTX 3070 - 519 euro

Bron: https://nl.hardware.info/...ficaties-en-adviesprijzen

Ben eerder benieuwd wat AMD er tegen over gaat zetten, want een 5700XT is nog goedkoper dan het laagste model hier.

[Reactie gewijzigd door Tirinium op 2 september 2020 12:34]

Als big navi sterker is dan de 3090. Gaat het een interessante strijd worden.
Tom van Moore's law is dead heeft aardig veel goed voorspeld omdat hij veel sources heeft aan de productiekant, en die dacht dat AMD niet ging concurreren met de 3090 maar wel met alles daaronder. Mogelijk met betere power consumption omdat Big Navi dies van TSMC komen. Huidige Amperes zijn 8nm van Samsung.

De 3090 is echt een beest, maar dan wel op alle fronten. Bizar groot, bizar hoge power consumption, bizar duur en heeft zelfs een extra 8 pin nodig om voldoende stroom te krijgen.

De prijs van de 3080 doet mij vermoeden dat Nvidia wel een beetje bang is voor AMD in dit segment. Het wordt nog interessant.

[Reactie gewijzigd door wearebob op 2 september 2020 14:48]

Ik denk dat Bignavi gelijkwaardig wordt aan de 3080 maar veel zuiniger, en met een kleinere die dus goedkoper. AMD heeft nu een goede band met TSMC. Nvidia wilde
de prijzen van wafers omlaag bij TSMC dat is ze niet gelukt.

3090 is de komende jaren de snelste en met zoveel ram futureproof.
Ja dat laatste dacht ik eerst ook maar toen herinnerde Hardware Unboxed op YT eraan dat dit natuurlijk ook een strijd is tegen Microsoft/Sony ivm de nieuwe consoles (waar dan weer wel AMD hardware in zit, maar deze is toch bedacht door MS/S zelf.), lijkt me interessant te zien hoe de prijs van GPU's fluctueert tijdens releases in de buurt van PlayStation/XBOX releases.

Hopelijk heeft AMD snel hier een antwoord op, ik hoop dat we tussen 17 Sept. (release 3080) en begin Okt. (release 3070) meer weten.
Wanneer de 3070 vergelijkbaar lijkt te zijn met de 2080Ti, dan doet de 5700XT natuurlijk niet mee in deze vergelijking omdat die echt wel wat langzamer is dan de 2080Ti. De 5700XT is vergelijkbaar met de 2070 Super of 1080Ti dus mogelijk 40% langzamer dan de 3070 (!).

Helaas moeten we wachten op wat Big Navi ons gaat brengen want AMD zijn kaarten zijn met deze nieuwe Nvidia generatie niet interessant meer voor het topsegment.
Pas op met die aanname. Ik ben er vrij zeker van dat alle genoemde snelheidswinst in de presentatie van Nvidia gaat over resultaten met ray tracing en dlss enabled. De praktijk zonder ray tracing en dlss is denk ik anders, en ik vermoed dat de 3070 dan niet sneller dan/even snel is al een 2080ti.
In hun plots stonden er een aantal games, en een aantal stond specifiek achter RT+DLSS, maar bij andere (zoals Doom) stond dat er niet en ook een 80% improvement.
Zou erg mooi zijn als dat de gemiddelde winst is, maar ik wacht op de onafhankelijke benchmarks voor de conclusie. Nvidia gaat uiteraard cherry picken om een zo goed mogelijk praatje neer te zetten.
Sure, zou ik ook doen :) Nouja, ik haal vrij zeker gewoon een 3090 en dan zie ik het wel... maar goed ;)
Daar doelde ik ook op, omdat de 5700xt momenteel het top model is wat dus onder de 3070 zit qua prijs dan ben ik benieuwd wat de prijzen van de Big Navi top modellen gaan doen.
Alle bestaande kaarten zullen flink in prijs moeten dalen om concurrerend te blijven. Wie koopt er een 5700XT voor ~€400 als je voor €500 een 3070 hebt die 50% sneller is. Denk dat AMD wel 100-150€ van zijn huidige lineup zal moeten halen. En 2070 Supers zullen nog meer moeten dalen om enigszins verkoopbaar te blijven.

Maar het spannende is inderdaad wat er met Big Navi gebeurt. Hopelijk wel een degelijke 3080 concurrent. Perfect zou natuurlijk een 3090 concurrent zijn, maar zelfs iets tussen 3080 en 3090 zou deze prijzen nog eens onder druk kunnen zetten.
Het is niet alleen amd die in prijs moet dalen, ook nvidia's 2080 en 1080 series mogen omlaag in prijs.
Het is niet alleen amd die in prijs moet dalen, ook nvidia's 2080 en 1080 series mogen omlaag in prijs.
Dat zei ik ook. Maar ik verwacht ook dat een hele boel daarvan uit de productie genomen zullen worden. Vooral van de GTX1000 serie zal denk in z'n geheel niet meer geproduceerd worden en 2080(S/Ti) zullen denk ik ook geheel verdwijnen (althans je zult ze alleen nog uit overgebleven inventaris kunnen krijgen zoals nu al bij veel GTX1000 kaarten het geval is). Ik denk ook niet dat de 2060 en 2070S lang van duur zullen zijn omdat het voor NV vermoedelijk weinig rendabel is om die rond de €200 en €350 (resp.) te verkopen.
Ben eerder benieuwd wat AMD er tegen over gaat zetten, want een 5700XT is nog goedkoper dan het laagste model hier.
Bent u echt benieuwd naar AMD wat ze te bieden hebben ? Met de 5700xt heb ik een vieze nasmaak gekregen van het merk AMD.(Boh, wat was de driver support slecht.) Laat AMD eerst maar eens bewijzen dat ze de GPU divisie wel serieus nemen.

Het geld wat ze nu hebben ontvangen van de ryzen cpus en natuurlijk de current/next gen console's ben ik benieuwd of ze dat in de GPU divisie gaan pompen. Als ze nu geen serieuze oog naar de software support hebben dan is AMD helemaal afgelopen voor mij. Al moet ik 100/150 euro meer betalen voor NVIDIA. Ik wil een stabiel systeem hebben zonder poespas.

[Reactie gewijzigd door Jeroentjeeuh op 2 september 2020 14:43]

Ik draai al jaren Nvidia, maar ik ben zeker benieuwd of AMD eindelijk weer serieus gaat mee doen in de high-end. Concurrentie is echt hard nodig. En zo te zien verwacht Nvidia dat AMD toch met wat behoorlijks goeds op de proppen zal komen, anders hadden ze die 3080 wel een stuk duurder gemaakt.

Het driver drama na de 5700/XT lancering was wel echt triest. Reken er maar op dat ze daar bij AMD ook echt van balen. Het lijkt inmiddels wel weer redelijk onder controle gelukkig.

Hopelijk krijgen we na de Big Navi lancering niet weer dat soort problemen...
Dat is ook mijn verwachting. Als AMD met niks zou komen, dan zou de 3080 denk ik €200 meer kosten. Maar we zullen eerst nog benchmarks van de RTX3000 laat staan Big Navi moeten zien.
Daarbij kan je aantekenen dat deze FE's geen blowers maar open air koelers zijn dus ze zullen net als bij Turing dichter op de AIBs zitten of zelfs erboven qua prijs.

Gezien de prestatiewinst is dan wel weer te verdedigen dat de AIBs ongeveer gelijk of zelfs hoger uit zullen komen. Ben benieuwd. Het kan beide kanten op, ik verwacht ook dat dat gebeuren zal, met degelijke open air alternatieven voor de FE net iets boven de nu genoemde MSRPs.

Ook nog maar eens zien hoe deze FE's koelen, want het is een fors TDP en throttling is ze niet onbekend.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 2 september 2020 16:42]

Ik zag dat je mijn naam noemde, wat raar is aangezien je geen namen noemt. Hieronder trouwens de comment dat ik nvidia de hemel in prijs.....

"Waar ze het bij AMD nog over de HD experience hebben, praten ze bij Nvidia 8k.... AMD timmert lekker aan de weg, maar bij Nvidia komen ze nog niet in de buurt. Nvidia heeft natuurlijk ook niet stilgestaan zoals Intel dit wel deed."
Eventueel zou je daadwerkelijke en onafhankelijke benchmarks even kunnen afwachten, vergelijken met wat AMD dadelijk bied... ipv blind nvidia zaken in te kopen.

Vraag me af of AMD genoeg tegenkracht heeft hierin , maar 1 model op 3090 nivo - net zo shit leverbaar als die 3090 maar wel echt bestaand - zou iig de prijzen van "de snelste maker" enorm onder druk zetten.
Ik ben het 100% met je eens, gister ook al paar geschreven onder sommige comments maar de hoeveelheid tweakers die blind roepen dat Nvidia kopen terwijl er nog geen enkelen onafhankelijk review is geweest en het rode kamp de kaarten moet uitbrengen is toch wel treurig.

Als tweakers wil je toch de beste componenten ongeacht welke bedrijf het maakt? Maar Nvidia heeft on de pc gamers de zelfde status als apple bij de telefoons en Intel tot voorkort bij de game pc's
Een stukje, ja en ook de vlagschiptheorie :"omdat Nvidia de snelste kaart maakt, wel ik een Nvidia, ook al koop ik natuurlijk niet die belachelijk dure Ti/90 kaart". maar ook, zie hierboven @Jeroentjeeuh door slechte ervaringen met de AMD drivers. Daar staan vast weer mensen tegenover die met Nvidia slechte ervaringen hebben, maar zo te horen zal het lastig worden Jeroentjeeuh ertoe te bewegen een AMD kaart te kopen.
Ligt er ook aan wat je doet. Ik heb geen keus want ik gebruik software die op CUDA draait dus AMD is geen optie helaas.
Nou ja, we moeten nog zien wat voor verrassingen AMD in petto heeft.... de komende consoles zijn ook niet kinderachtig te noemen en de PC kaarten zouden daar nog overheen moeten gaan.

Maar anderzijds zit je wel in een situatie waarbij Nvidia met de 2080 Super al zo'n 15% voorloopt op AMD 's RX5700 XT die zo'n beetje op het niveau van de 1080 Ti haalt. Nu komt Nvidia met een serie kaarten met 60-100% meer performance op de markt knalt tegen leuke prijzen.... OK, we moeten nog meer benchmarks afwachten om te zien of die trend algemeen geldt, maar de resultaten wijzen daar op.
Dat betekent dat AMD bijna een factor 2 omhoog moet om mee te komen.... Ze hebben ruimte, de chips kunnen groter, maar hier ligt een serieuze opgave voor AMD.

Daarbij reken ik de Ti "total idiot" edities en deze ronde dus de 3090 niet mee, alleen kaarten met een halfweg fatsoenlijke prijs/prestatie.
Dat zijn de prijzen voor de Nvidia varianten. De founders editions. Niet die van andere fabrikanten. Dus het is nog een terechte vraag. En dat zijn ook geen adviesprijzen volgens mij, maar daadwerkelijk de prijs die Nvidia op hun webshop vraagt.
De founders editions zijn gewoon de kaarten van nVidia zelf, ik zie niet waarom zij die niet voor hun adviesprijzen zouden verkopen.
Het gaat in dit artikel niet over de founders edition kaarten.
Het gaat over andere fabrikanten. Er worden geen prijzen genoemd. Dus weten we echt niet wat die gaan kosten (waar deze comment over gaat). Er wordt in dit artikel ook niet gerept over release datums.
De founder edition kaarten zijn wel een goede indicator.
Nou, dan nog is het speculatie. Een Asus strix variant kost nooit hetzelfde als een founders edition. Dan heb je wel de Nvidia prijs van 719 voor de 3080, maar die kan voor een van Asus nog zo oplopen tot 850. Misschien zelfs 900 of maar 800. Wel fijn om te weten wat de daadwerkelijke prijzen gaan worden.
Hoe zit het nu precies met de 12 pin connector dan? Zal dit alleen komen op de reference modellen van Nvidia?
Gezien de hoeveelheid kaarten van MSI, ben ik eens door die specs gelopen. Alle modellen zijn of 3 x 8-pins of 2 x 8-pins. Bij Gigabyte is het dan weer voornamelijk 2 x 8-pins, waar Asus dan weer een paar 3 x 8-pins en 2 x 8-pins verkoopt.
Met andere woorden: Voor nu lijken er geen of in ieder geval (heel) weinig non-reference modellen met 12 pin connectoren te zijn. Natuurlijk kunnen die altijd later nog komen, na de eerste revisies.
De 12 pin connector zit momenteel alleen op de Nvidia reference modellen.
Zeer waarschijnlijk heeft Nvidia dit gedaan om de voedingsfabrikanten voor te bereiden voor de toekomst. Zo kan men langzaam wennen aan deze standaard en iedereen die nu een voeding vervangt is dan voorbereid op de toekomst. Mogelijk zien we dus bijvoorbeeld een 3080Ti van derde partijen die wel een 12 pins connector zullen krijgen.
Het is niet NVidia die ervoor gekozen heeft maar de partners die ervoor gezozen hebben.
Nvidia heeft aangegeven dat de boardpartners gewoon de 12 pin connector mogen gebruiken als ze dat willen.
Dat is niet aan regels gebonden door Nvidia.
Ik zeg ook niet dat Nvidia dit als regel stelt (of gaat stellen). Enkel dat dit waarschijnlijk voor hun eigen modellen gevoerd is zodat voedingsfabrikanten zich hier op voorbereiden.
Daar lijkt het voorlopig wel op. Vanochtend een video van Gamesnexus, waarin hij een groot deel van de aangekondigde 3090 en 3080 3rd party kaarten langs loopt. Allemaal met 2x8-pin of 3x8-pin power.
Iemand een overzicht van welke fabrikant wat levert en hoe het onderling vergelijkt? Ik snap dat nog niet alles is aangekondigd (bv prijzen), maar ik zie nu al door de bomen het bos niet meer.
Nog niet echt, de meeste sites vermelden nog niet alles of de sites werken zelfs nog niet goed.
Hou https://www.youtube.com/channel/UChIs72whgZI9w6d6FhwGGHA, digital foundry in de gaten voor de goede reviews/vergelijkingen e.d wanneer de informatie er is en ze ze (goed) hebben kunnen testen. (duurt nog wel 2-3 weken)

Voor veel nieuws en elke poep en scheet kijk bijv naar https://videocardz.com.

[Reactie gewijzigd door The Chosen One op 2 september 2020 12:18]

Ik ben normaal altijd liefhebber van EVGA maar wat zien ze er deze generatie lelijk uit zeg :S. Van alle ontwerpen vind ik de reference nog het mooiste.
Ik wacht de benchmarks af. Nvidia's eigen ontwerp is altijd tyfus-luid. Lijkt er dit keer niet op, maar je bent nooit zeker.
Het nieuwe koeler ontwerp ziet er heel goed uit, ik denk zelfs dat het reference ontwerp nu beter is dan die van de third partys.
het 3080 ontwerp oogt inderdaad wel erg "effectief", het lijkt helaas wel dat geen enkele boardpartner dit pull in- push-out systeem (vooralsnog) heeft overgenomen, maar gezien de standaard iets hogere kloksnelheden zullen zij het wel "beter weten".

bottom front-intake > GPU onderzijde pull-in > GPU exhaust/push out.
dat was althans het plaatje wat ik schetste voor mezelf.
Ik ga proberen een reference 3080 te bemachtigen denk ik! _/-\o_
De kaarten van EVGA, Asus en Gigabyte hebben allemaal een cut out achterin de kaart waar de 3e fan lucht doorheen blaast. Ze hebben dus in zekere mate wel het design overgenomen. Ik vraag mij vooral af of de vendors custom pcb's maken of de reference pcb gebruiken en ook vooral hoe goed de reference pcb is.
Van AMD is bekend dat ze hun kaarten zwaar overbuilden, maar Nvidia haar reference boards zijn vaak niet super uitgebreid. Zo was de 980ti reference 6 fase waar 1 onderdeel relatief vaak overbelast was en de geest gaf.
Nadeel van de referentie cooler is dat de fan aan de achterkant warme lucht rechtstreeks richting de cpu blaast. Vraag me wel af hoe goed een standaard ontwerp zoals ik nu van sommige fabrikanten zie een RTX 3090 koel gaan houden.
Simpel op te lossen door je CPU koeler naar boven te laten uitblazen of waterkoeling te gebruiken :)
Leuk... watercooling en simpel in een zin. Tuurlijk, voor een echte tweaker vast te doen, maar voor "normale" mensen die gewoon een systeem uit componenten samenstellen en al blij zijn als alles past en loopt is dat al een stap te ver. Ik ga zeker niet aan de watercooling en zie die problemen van TheDukemaster ook. even maar 100 W verwarmde lucht de PC kast inblazen is simpelweg geen erg elegante oplossing.
gisteren een lian li aio ingebouwd ( lucht eruit ) in een klein uurtje.
Het is niet meer dan vastschroeven en stekkertjes plaatsen.
HEt is ook veel makkelijker schroeven dan langs zo'n koelblok :)
Wow.... mooi ding! OK, dit is een goede koeling voor de CPU, maar wat doe je met je GPU, nu dat ding zo te zien al je halve PC afsluit?
Ik heb lian li pc 011 dynamic.
De radiator met fans zitten bovenin als outtake en ik heb 3 fan aan deczijkant als intake. Mijn 3600 zit rond de 55 op load en mijn 1080 zit onder de 70.
Met lucht was dat 75 en 80 of meer.
Heel goed, misschien heb je me toch nog tot de watercooling kunnen "bekeren"! _/-\o_
Bedankt voor de discussie.
geen dank. Wilde eerst ook niet maar het is cool ;)
Een AIO is voor iedereen te doen. Ik zie geen enkel probleem, een beetje fatsoenlijke behuizing met een handvol ventilators kan dat makkelijk afvoeren. De doelgroep van deze kaarten kan prima een computer in elkaar zetten en anders kunnen ze de vele Youtube kanalen bekijken en online guides wel lezen en het op die manier leren.

[Reactie gewijzigd door EnigmaNL op 2 september 2020 16:59]

Eens, zelfs ik vond dat goed te doen en ik heb in mijn hele leven pas 2 pc's in elkaar gezet, waarvan ik bij de eerste azerty nog de cpu en Scythe Mugen heb laten monteren omdat ik dat niet durfde, maar met mijn 2e pc een Kraken geinstalleerd met de eigen handjes, en dat is echt niet moeilijk, zelfs als noob. even goed gebruiksaanwijzing en evt video erbij, viel me 100% mee.

Overigens krijgt mijn volgende build weer luchtkoeling, Dark Rock Pro 4, ik vond een AIO niet perse stiller, en dat is wel een vereiste voor mij.

[Reactie gewijzigd door john milton op 2 september 2020 20:39]

Ik heb nu ook een Dark Rock Pro 4 in mijn PC zitten, werkt prima!
Goed om te horen! Nu nog even bepalen wat voor soort 3080 daar onder komt te hangen :-)

Die Founders Edition blaast natuurlijk dan wel een deel van zijn hete lucht naar de CPU toe, nu wil ik een ruime kast met genoeg flow, maar wel iets om rekening mee te houden.

ik vind stilte zoals ik aangaf wel belangrijker dan temps, maar probeer wel een beetje een middle ground te vinden. Nog ideeën wat voor soort kaartontwerp daar goed bij past, al moeten ze natuurlijk allemaal nog gereviewed worden?

Tips zijn welkom :-)

[Reactie gewijzigd door john milton op 2 september 2020 21:00]

ik heb ook nooit begrepen waarom iemand uberhaupt een reference kaart kocht en waarom ze die (bewust) zo lelijk en slecht maakte (lawaai en hitte). Hopelijk zijn ze dit keer wel beter.
Ik vind de reference 1080 er toch echt wel goed uitzien. De 2080 vind ik echt minder mooi.
Eenvoudig om te waterkoelen
Nou dat is heel simpel hoor
1. Nvidia gebruikt voor hun eigen kaarten de beste chips.
2. EKWB brengt altijd als eerst koelblokken uit voor FE (reference) kaarten.
3. De kaarten zijn/waren altijd eerder beschikbaar.
Neem je een kast zonder raampje. Is nog stiller ook.
Hoe is een kast zonder raampje stiller?
Ik heb een volledig glazen zijpaneel dat 10x zo dik is al het gemiddelde staal van een metalen zijplaat en dus stiller omdat het minder/geen vibraties versterkt/doorgeeft.
Ik heb eigenlijk alleen metalen kasten gehad met dempende matten aan de binnenkant, en daarmee ben ik wat bevooroordeeld. Dat is duidelijk dus geen terecht vooroordeel. Ik sta gecorrigeerd. ;)
Ja die kasten zijn meer zeer hoge uitzondering dan regel. Zelf nooit gehad en ook eerlijk gezegd niet eens tegen gekomen bij het zoeken naar een kast bij mijn zoektocht naar een nieuwe kast vorig jaar.
Maar wat foam tegen je metalen panel aan kwakken kost je 10 euro. Met glazen zijpaneel doe je dat niet
Met een glazen zijpaneel hoeft dat ook niet. Als ik even rondom mijn kast ga met een DB meter dan is bij mij de voorkant, dan de rechter zijkant en dan de achterkant de bron waar het meeste geluid vandaan komt. De glazen kant is dus het stilste (bovenkant en onderkant niet gemeten).
En de voor en achterkant kan je ook geen foam op plakken daar word immers de lucht aangezogen en afgevoerd.
Al met a dus een vrij nutteloze bedoeling in het geval van een goede kast met stevig gehard glazen paneel.

Weet weet dat een alu kast er nog meer last van heeft als een goede stalen kast. Ik koop standaard alleen maar staal vanwege de vele nare ervaringen met doorgedraaide schroeven bij alu kasten. Alu is immers een zeer zacht materiaal.
Het KAN stiller zijn, aangezien je bij kasten zonder raampjes aan de binnenkant een laag geluiddempend materiaal kan aanbrengen.

Dat heb ik in mijn kast bijvoorbeeld ook.

Dat kan je natuurlijk niet doen bij een raampje want dan kan je er niet meer doorheen kijken.
Dubbel glas houdt geluid beter tegen dan enkel glas. Het houdt ook de warmte beter binnen, da's dan een nadeel. ;-)
Haha daarom. Lijkt me geen goed plan bij een pc.
volgens mij is het ook niet de bedoeling dat je kast de warmte opneemt, maar dat je een goede lucht doorlaat hebt in je kast waar de koude lucht van voor of onder word aangezogen en het er boven of aan de achterzijde er weer uitgeduwd word?
In een kast zonder glazen panelen kan je makkelijker gaten maken voor strategische koeling, of om bijvoorbeeld de radiator buiten de behuizing te plaatsen.

Een goed geplaatste 120mm fan kan je systeem een stuk stiller maken als de fans van de VGA kaart daardoor niet meer zo hoog op toeren komen.

Zelfde met een radiator die buiten het chassis is gemonteerd, door de hitte letterlijk de kast uit te pompen kan je vaak toe met veel lagere fansnelheden zowel binnen als buiten de kast.
Ik heb al een kast zonder raampjes. Het is toch wel leuk als je weet dat het er een beetje mooi uitziet van binnen :P. RGB wil ik niet maar het mag er wel een beetje strak uit zien.
Ik snap nooit waarom mensen RGB wel willen. Het voegt niks toe aan performance maar kan wel kapot gaan.
Ik snap nooit waarom mensen RGB niet willen. Het voegt diversiteit en een persoonlijk tintje toe aan je build, en je kunt het uitzetten als je het niet mooi vindt. En als het kapot gaat, kun je nog gewoon doorgamen.
Omdat het afleidt van waar het om moet gaan: Datgene dat op het scherm wordt getoond. En het kost je gewoon 10% meer in de aanschaf. Pure geldklopperij.
Het leid totaal niet af. Alleen moet je er mee weten om te gaan.
Het voegt niks toe aan performance en het kost alleen maar extra. Slaat nergens op.
Waarom kopen mensen servies met mooie opdruk, stoelen met een mooier uiterlijk etc.? Omdat looks en personalisatie ook belangrijk is!

Sommige mensen hoeven het niet, dat is niet erg, andere mensen willen het wel, dat is ook niet erg. Smaken verschillen (gelukkig).
Als dit het winnende argument voor het hele leven zou zijn, zou iedereen al zijn inboedel bij IKEA kopen, en rijden in een Dacia. Het kost minder, doet waar het voor bedoelt is, en looks zijn niet belangrijk...
Vreemd genoeg hebben mensen verschillende smaken, die soms ook niet met functionaliteit te maken hebben.
Kort verhaal lang, als je gelukkig wordt van lampjes, en je hebt het geld om ze te kunnen betalen, schroef dan lekker zoveel RGB in je case als je kunt.
Ik snap nooit waarom mensen RGB niet willen.
Vertel :)
Wat is het voordeel? Extra %% perf? Nog sneller internet? Hogere kans op de hoofdprijs van de staatsloterij ?

Ik misgun niemand z'n persoonlijke lichtshow voorkeuren, ik heb er zelf alleen he-le-maal niks mee.
Die kast is dicht en staat buiten het zichtveld.
Kapot gaat het praktisch nooit. Sommige mensen vinden het gewoon mooi.
Ik heb een watercooler met RGB en 1 fan geeft soms een lange tijd verkeerde kleuren, dan plots komt het juiste kleur erdoor. Ik heb nu alle rgb uitgezet, alleen al die brakke software om het aan te sturen ...
Klinkt meer als een software dingetje inderdaad. De LEDjes zelf gaan waarschijnlijk langer mee dan de rest van de waterkoeler.
Het ligt aan de controller (software) omdat het probleem zich al voordoet bij power up van de pc.
Omdat er ook mensen zijn die dat wél mooi vinden. Gelukkig zijn we allemaal verschillend anders rijden we allemaal links, in een Fiat Punto, bellen we allemaal met een aardappel en spreken we Duits..

Edit; mijn fotoalbum is waarschijnlijk niets voor jou ;)

[Reactie gewijzigd door Deadslim77 op 2 september 2020 12:44]

Is niet helemaal mijn ding zoveel kleuren maar toch is het ook wel weer geinig.
Omdat bij een goede kleurenset en inrichting van je battlestation kamer het er gewoon erg sfeervol uit kan zien.
Dus ik ben niemand? Ik ben immers 37, heb een kind, en mijn RGB-pc staat hier prima tijd en ruimte in te nemen. Misschien moet je wat van je vooroordelen laten vallen.
Same here, net nog extra RGB geheugen gekocht omdat 2 lege bankjes smekend naar me keken om gevuld te worden. En ja ik vind het er leuk uit zien en daarom heb ik er expres voor gekozen.
Juist,

Ik 53 en mijn zoontjes van 14 en 10 hebben alledrie een lichtgevend PC in eigen smaak.
De jongste als regenboog. de oudste alles subtiel wit. En ik een aquarium met of vaste kleuren of als ik muziek draai een lichtshow ( kan niet anders was jarenlang videojockey :))
Maar om kort door de bocht te zeggen dat het onzin is. Het voegt niets toe aan je prestaties maar wel aan je fantasie. Je hebt altijd mensen die hun PC niet hoeven te zien. Daar heb ik ook niets tegen .
Ik ben over de 30, heb alle tijd van de wereld en had al poen om fancy battlestations te maken toen ik 24 jaar oud was. Het is anekdotisch maar mijn gehele vriendengroep met allemaal andere backgrounds, en verschillende gezins samenstellingen hebben dikke gaming PC's. NOgsteeds gamen we dagelijsk savonds.

Denk dat jij gewoon andere prioriteiten hebt, of misschien lastige kiddos :+ Maar dat geldt niet voor iedereen.
51 hier en totaly in love met al mn toys met lampjes; konde we vroegah alleen maar van dromen. (Kheb voor referentie ook een pacman bartop staan en vind het zalig om direct het verschil te zien met hoe ver we zijn gekomen inmiddels qua toys en games. :) )

[Reactie gewijzigd door kr1z op 2 september 2020 13:50]

Hier nog 1 die zich kan aansluiten bij de rest.

35 jaar en 1 kind. Ik heb de hele bovenverdieping/zolder als mancave.

Juist als je een gezin hebt en drukke of zware baan hebt is wat tijd voor jezelf met een hobby bijvoorbeeld gewoon fijn.
Vooral een geval van prioriteiten, het boeit mij persoonlijk ook niet meer, maar heb nog wel een gamelaptop
Dus ik ben een kind van onder de 30..... Man zo kan je alles wel afdoen.... En zo kan je voor alles wel de kinderen de schuld geven....

Je mag natuurlijk nooit de kinderen de schild geven om iets niet te hebben. Heb je te weinig ruimte door de kinderen, gewoon groter gaan wonen, heb je te weinig geld vanwege kinderen, meer gaan verdienen.

Altijd maar dat gezeur over lelijk en niet mooi en geen ruimte en kinderen en familie. Klinkt zo afgezaagd en jaloers.
Zijn toch allemaal lelijke dingen? Heb een dichte kast (Deze) zodat ik niet al die domme flashy lampjes en logos hoef te zien.
Ja inderdaad. Kast hangt hier gewoon onder het bureau (zodat Bliep de robotstofzuiger er nog onder langs kan :+ ). Geef mij maar een hele stille kaart die spuuglelijk is. Het referentieontwerp heeft een interessant koelingsysteem, dus ben benieuwd.
Ik vind ook het referentie model erg mooi in verhouding met de aftermarket kaarten. Wat mij altijd heeft tegen gehouden is het uitblijven van totaal stilte van de fan's bij licht gebruik.. Hopelijk is dat deze generatie anders bij het referentie model.
De pricewatch: Asus ROG Strix GeForce RTX 3070 lijkt een knopje te hebben "Q" ik vermoed voor stil ? :)
Handig dat dit op de kaart zit en niet in de software.
De pricewatch: Asus ROG Strix GeForce RTX 3070 lijkt een knopje te hebben "Q" ik vermoed voor stil ? :)
Denk het ook ja, dat het voor Quiet staat, en P voor Power.
Of gewoon performance...
Ja precies, of gewoon Performance.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 2 september 2020 16:49]

Of gewoon performance...
Het is een BIOS slider. Jammer dat het niet achterop zit bij de IO, ik kan hier echt niet bij in mijn kast.
Dit is ook iets dat je niet 1/2/3 verandert, BIOS sliders zijn meestal niet heel handig te veranderen.
Ik heb een msi 2070 super en die fans gaan helemaal uit bij laag verbruik. Meen dat meer msi kaarten dit hebben.
Volgens mij is dit inderdaad gemeengoed geworden vanaf Maxwell. Heb zelf iig nog steeds een 970GTX Strix van Asus en die heeft ook fans die uitvallen bij laag verbruik.
op mijn msi 1080 gebeurd dat ook. Ik schriok de eerste keer wel :)
MSI Gaming Trio kaarten zijn altijd super stil. Mijn systeem wil ik niet horen. Deze kaarten hebben altijd een plekje in mijn kast.
Heb om deze reden de 2 keren Asus STRIX kaarten gekocht, ik geloof dat die fans uitschakelen maar ik hoor er in ieder geval nooit iets van in m'n sowieso heel stille Fractal Design behuizing.
EVGA heeft met hun FTW3 wel de enige kaart vast die waarschijnlijk geen garantie verliest bij het plaatsen van een aftermarket waterblok. Na het debacle met de 2080ti's die na enkele weken plots artifacts begonnen vertonen, lijkt me dit toch wel een goeie extra selling point.

Ik waterkoel al men kaarten en heb in het verleden altijd blind waterblokken geplaatst, zo ook op 2 1080ti's. Heb even een 2080ti gehad, daar geen blok opgezet en die begonnen ook plots artifacts te tonen. Deze dan gelukkig kunnen terugsturen en geen 2080 gehad sinds dien. Had ik die gpu erop gezet, kon ik fluiten naar men centen terwijl het natuurlijk een chip issue was dat niets te maken had met het plaatsen van een GPU blok.

Voor mensen die gaan waterkoelen, is EVGA doorgaans de enige juiste keuze.
Dat beleid voert EVGA inderdaad al heel lang. De koeler eraf halen mag gewoon en is voor hun geen reden om de garantie te laten vervallen. Pas als er aantoonbaar schade zit op het PCB vervalt de garantie bij hun.
Warranty void stickers zijn niet rechtsgeldig. Gevalletje bijstand, maar volgens mij heeft MSI al aangegeven dit ook toe te staan.

[Reactie gewijzigd door Vipeax op 2 september 2020 12:49]

Voor Nederlanders maakt dat helemaal niks uit. Garantie krijg je van de verkoper, niet de fabriek. Het beleid dat de fabriek er op na houdt raakt de Nederlandse consument niet.
Lol, lekker kitsch idd. Maar goed, maakt mij niet uit want ik zie de kaart toch nooit zolang ik de case niet open hoeft te doen.
Eens. Wat een kermisapparaten.
Tja het belangrijkste in het design gaat de backplate zijn voor mij. Ik acht het onacceptabel dat er warme lucht richting mijn cpu geblazen word dus iedere kaart die dat doet valt voor mij keihard af.
Ik heb echt geen zin in warme lucht in mijn cpu. Ze stap van 20 graden naar 228 graden hier een aantal weken geleden had al een effect van 16 graden op mijn core temps. Een 45 a 50 graden warme lucht is dus echt dramatisch.
Hetzelfde geld voor mensen met een watercooling setup ipv air en een top radiator die naar buiten blaast. die zal gewoon hete lucht aan zuigen.

Het liefste heb ik nog altijd een blower stijl maar dat lijkt dood te zijn voor de snellere varianten dus dan maar een reguliere 3 fan setup.
Er is zelfs kans dat ik plexiglas op maat ga maken als divider tussen mijn cpu en gpu en een ouderwetse PCI slot fan om de warme lucht tussen de backplate en plexi devider uit te zuigen als er geen model zonder gaten in de backplate beschikbaar is.

Watercooling wil ik echt niet en is ook nog eens veel slechter voor je vrm temps Dus moeten we misschien creatief gaan zijn.

Ik kan niet wachten op mensen met een AMD stock coolertje die straks een kokende cpu hebben of een fan die altijd max draait in standje jumbojet...

Ik had nog liever gezien dat ze een 4 slot kaart zouden maken en het slot boven de kaart als tunnelgebruiken om lucht direct de kast uit te blazen. Dan ben je de warme lucht meteen kwijt.
Ik wil dat ook niet voor een andere reden: vertical gpu mount. De reference setup zorgt ervoor dat de hete lucht recht op de chipset wordt geblazen.
Ja dat is ook nog een dingetje zeker bij x570 waar je een actieve fan cooling heb en die fan dus aan zal gaan. Al is een vertical mount op een handje vol kasten na toch al een slecht idee omdat je kaart vaak bijna geen lucht aan kan zuigen.
Ik had juist het idee dat de ventilator op de achterkant van het referentie model een voordeel was i.c.m. een vertical mount. De ventilator zit veel verder van het glas vandaan waardoor hij veel beter zal koelen.

En de ventilators in je kast moeten er sowieso altijd al voor zorgen dat de warmte zo snel mogelijk naar buiten verdwijnt.
In de meeste gevallen gaat de warmte langs de CPU omhoog en dan of via de achterkant of bovenkant naar buiten (of beide).

Voor wat betreft VRM koeling, bij waterkoeling is het blok op de CPU meestal veel kleiner waardoor er een betere airflow mogelijk zou moeten zijn.
Een luchtkoeler op je CPU is voor je VRM alleen een voordeel als deze naar het moederbord toe blaast, met de airflow van de kast mee geloof ik niet dat de CPU koeler iets aan VRM koeling toevoegd.

Ik heb ook nooit begrepen waarom CPU koelers niet naar boven blazen, warme lucht stijgt op en dus is naar boven de snelste manier om er vanaf te komen.
Koude lucht via de voorkant en/of achterkant naar binnen.
En alle warmte (GPU, CPU, moederbord en in sommige gevallen PSU) in één richting naar boven.

Al het bovenstaande is puur een gevoelskwestie, heb dit in de praktijk nooit getest.
Mijn huidige setup (Phanteks Evolv X) heeft op alle mogelijke plaatsen een zo groot mogelijke ventilator zitten. Dus de warmte is sowieso binnen no-time uit mijn kast. Maar ik zal heel eerlijk zijn, de reden dat er zo veel ventilators in zitten is RGB verlichting en niet airflow :P

[Reactie gewijzigd door Sitnalta op 2 september 2020 14:10]

De stijging van warme lucht is vrijwel irrelevant als het op luchtverplaatsing via fans aan komt. het is simpelweg te traag om impact op de airflow te hebben.
Dar neemt niet weg dat voor smmige kasten een lucht koeler die naar boven blaast wel optimaal kan zijn (top uit) maar voor mijn kast met een front > back airflow is het nutteloos.
Er is eigenlijk geen enkele kast waarbij de warmte ten hoogte van de GPU aan de achterkant de kast uit kan vanwege de PCI brackets.

Daarom lijkt mij het gewoon beter om van onder naar boven te koelen.
Een Lian-Li PC-011 ontwerp met 3 ventilators onder en 3 boven lijkt mij echt ideaal.
Mijn kast en ook mijn vorige kast hebben gewoon een vrij PCI sleef beschikbbaar aan de achterkant waardoor je dus ruim anderhalve cm heb boven de gpu voor een 'tunnel' waardoor de hete lucht zo de kast uit kan.

Die Lian-Li PC-011 heeft ook gewoon een slot vrij boven de gpu.
Voor nvme drives was er eienlijk altijd wel een pcie1x slot boven de gpu vandaar dat bijna iedere kast dat slot nu heeft ondanks dat het niet meer gebruikt word door de nvme ssd die daar nu zit.

Ik heb net zelf al even zitten zoeken maar ik denk dat ik ook een 80mm fan haal en de overigen 4 brackets uit de achterkant van de kast sloop.

Idee van aanpassing en hoe de airflow standaard is :

https://ibb.co/KFbmmcc

de warme lucht kan in huidige situatie weer door de gpu opgezogen worden door daat een fan te plaatsen word dit onmogelijk en komt er sneller verse lucht en de tunnel aan de bovenkant blaast het resterende deel naar buiten. Moet even kijken of ik daar iets voor kan maken en testen. Misschien kan iemand dat even 3d printen.

[Reactie gewijzigd door computerjunky op 2 september 2020 15:29]

Als ik naar jouw schema kijk zou ik (ten opzichte van de tekening) linksboven een ventilator plaatsen.
PCI brackets verwijderen en daar een ventilator plaatsen is ook een goeie.

Ik weet niet hoe jouw brackets er uit zien, maar die van mij hebben gaatjes, dus als ik de buitenste laat zitten kan ik er zo een ventilator op schroeven.
Links boven zit een fan dat is tegenwoordig bijna standaard in elke kast.

Ja bij mijn kast zitten er ruitjes in gesneden. En merkte met een rook test dat mijn gpu bij zware load als de fan harder gaat draaien daar lucht aan zuigt want natuurlijk niet de bedoeling is.

De front (2x 200mm) en rear case fans worden geregeld door cpu temp dus helaas spelen die niet in op de gpu load al zou dat wel ideaal zijn. De fan curve in de bios snapt alleen de gpu temp niet.

Wat betreft de fan heb ik het liever volledig open. Het meeste geluid van fans is nog altijd door de kast waar het doorheen moet. Open is dus stiller. En een metalen bracket buigen en zwart spuiten is 5 minuten werk
Ik bedoel dus in de bovenkant van je kast, niet de achterkant hahaha.

De gaatjes in mijn brackets heb ik dichtgemaakt met parachute kort, was belachelijk veel werk maar ziet er wel vet uit :)
Ah ja er is plek voor 3x 12 of 2x 14 aan de bovenkant maar dat zou een vacuum in de kast creëren wat weer negatief is voor de koeling.
Daarnaast is de uitgang van lucht daar belabberd en zit er 3 a 4 centimeter tussen de mogelijke fan en de bovenkant waardoor de lucht gewoon weer terug de kast in geblazen word via de zijkanten tenzij er op alle 3 de sloten een fan zit.
Die bovenkant is eigenlijk alleen interessant met een 360 aio.
Jou tekening bracht mij op een idee voor iets wat ik bij mijn GTX 1060 had gedaan, ik had er 2 Noctua's op vastgemaakt, die blazen constant lucht tegen de GPU en houden het op Idle rond de 36-40°C en bij gamen onder 63-67°C (komt er nooit boven met OC).
Bij de front intakes heb ik 2* 14cm fans van Noctua.

Ik heb gekeken voor heat pockets en denk dat ik er een vond bij de voorkant van de heatsink van de GPU waar de front intakes tegen blazen, de lucht is daar vrij warm en lijkt stil te staan, ik denk dat daar de front intake vecht tegen de fans van de GPU en dat de warmte daar opbouwt en in plaats alleen ontsnapt langs de achterkant en de zijkant.

Ik ga is proberen een muurtje diagonaal op de voorkant van de GPU te maken zodat de lucht van de front niet bij tegen de heatsink aan de voorkant van de GPU kan komen, maar wel een opening voor warme lucht van de GPU naar boven te ontsnappen, denk maar aan een soort tunneltje of koker, alleen niet door de kaart heen, maar aan voorkant van heatsink naar boven.

[Reactie gewijzigd door TweetCu op 2 september 2020 19:01]

Ik heb eentje van Cablemod; daardoor zit de kaart in het midden van de case.
Ja die werken beter. Mijn kast heeft een dual slot met ruimtevoor tripple slot kaarten voor vertical mounting maar het is gewoon een heel slecht idee.

https://tweakers.net/i/P9...9-U394=/i/2001972831.jpeg

Hhier te zien. Er zit dan bij deze 3 slots kaarten 4 mm tussen glas en de kaart. Dat zou echt dramatisch aflopen en helaas zijn de meeste kasten zo. Veel mensen denken helaas omdat het kan dat het dan ook meteen een goed idee is.
Hoe is waterkoeling slechter voor je VRM temps?

Moederborden zat waarbij VRM's actief gekoeld zijn, er zijn monoblocks ook zat en het is niet omdat je een waterkoeling loop hebt, dat je geen nette airflow door je case moet laten gaan met de nodige intake/outtake fans.
Met een lucht koeler word er lucht van je cpu koeler over je vrm geblazen. Met een wateblok is die luchtverplaatsing/cooling er niet en dus worden je vrm warmer en op sommige moederborden zelfs te warm.

En moederborden met actief gekoelde vrm zijn juist ver te zoeken.
Je theorie gaat alleen op met een boxed koeler die richting op het moederbord is gericht. Ik betwijfel of een aftermarket luchtkoeler ook maar enige noemenswaardige airflow heeft die je VRM raakt. Vrijwel alle koelers die je los koopt blazen richting de achterkant van de kast en de fans staan ver van het moederbord en dus de VRM af.
14 modellen van MSI. Ze maken het er niet makkelijker op zo. Ben fan van MSI kaarten, maar dit wordt wel lastiger zo
De kaarten zijn goed, maar ben een keertje tegen de 'service' van MSI aangelopen. Was niet zo fris. Dus ik heb er 14 minder om uit te kiezen, zeg maar. ;)
Ik zat te denken om een keer voor MSI te gaan met de gedachte dat de populariteit zou helpen in het service gebied, maar dit is dus niet zo? Misschien dat ik gewoon weer voor GALAX ga dan
Ehm hoe komen jullie aan deze afbeeldingen @ Tweakers?

De kaart van MSI heeft een nogal interessante PCI-e gleuf/adapter en is blijkbaar gemaakt door Asus?

Zijn dit officiele afbeeldingen die de merken zelf uitbrengen?:S
Dezelfde foto staat goed op de MSI site. Lijkt alsof er door tweakers de png files wat verkeerd geknipt en geplakt is, de MSI over een Asus slide. Vast om de achtergronden wit te maken voor alle kaarten oid. https://asset.msi.com/res...7fcef2367d8a9ba1/1024.png

[Reactie gewijzigd door Xfade op 2 september 2020 12:24]

Ah klopt. Ik zie nu ook dat het de TUF kaart is van Asus bovenin het artikel.

Mystery solved
zo te zien staat er 1 achter je ziet ook nog net de backplate
Klopt en het lijkt alsof de Asus plate op de voorste foto is weg gephotoshop'd.

Het zou een beetje raar zijn als MSI Asus kaarten aan het photoshoppen is. Vandaar de vraag waar de foto vandaan komt.
Er staat 'duidelijk' een kaart achter dus niets aan het handje.
Ik vermoed inderdaad dat er iets mis is gegaan bij het resizen van de images (sommige afbeeldingen die we krijgen zijn ruim 10MB, en moeten we dus met de hand kleiner maken :)).

Als het goed is staat 't nu goed

[Reactie gewijzigd door AverageNL op 2 september 2020 12:33]

Nu is het wachten op de echte benchmarks.
Yep, allemaal leuk hoor dat gehypte marketing geklets maar nu de echte cijfers. Ook even wachten op de mini editie's.
Ik was verbaasd toen Digital Foundry vertelde dat ze met vaste gestelde instellingen en spellen de benchmarks moesten doen.
De eerste Ampere-kaarten druppelen ook al door tot de Pricewatch. Hier alle RTX 3070, 3080 en 3090 kaarten.
Oh when the Saints... come marching in... :+
Evga 3080ftw3 gaat het denk ik toch worden. Gooi er toch een ekwb blok op 🤣 en wil gewoon Evga voor de extended warranty mogelijkheden en het niet moeilijk doen om plaatsen van een waterblok. Kan ik altijd hem later weer terug bouwen naar air voor een andere systeempje 👍

Maar ik ga er wel van uit dat je al die lampjes kan instellen of uit kan zetten.

[Reactie gewijzigd door William/Ax3 op 2 september 2020 13:36]

1 2 3 ... 6


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.