Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Samsung komt met 4k-ultra-short-throw-projectors met projectie van 120" en 130"

Samsung heeft de komst van twee nieuwe 4k-ultra-short-throw-projectors aangekondigd. Er komen twee modellen van de projector met de naam The Premiere, die een veld ter grootte van 120 en 130 inch kunnen projecteren.

Samsung presenteert The Premiere als een ultra-short-throw-projector, waardoor het apparaat bijvoorbeeld vlak voor een muur of een scherm is te plaatsen. De LSP9T is het 130"-model en de LSP7T is het 120"-model. Volgens de fabrikant is de The Premiere LSP9T 's werelds eerste projector die voor de weergave van hdr10+ is gecertificeerd. Kennelijk is dat niet het geval voor de LSP7T, maar of dat betekent dat dit model ook geen hdr10+ ondersteunt, is niet duidelijk. Door de ondersteuning van hdr10+ te benadrukken bij de LSP9T, brengt Samsung tot uiting dat het een laserprojector is met een relatief goede hdr-weergave, ook al zegt de fabrikant niet hoe hoog het contrast is bij de twee modellen.

De piekhelderheid van in ieder geval de LSP9T bedraagt 2800 ansi-lumen; het is onduidelijk of dat ook opgaat voor het andere model. Beide modellen ondersteunen de filmmakermodus. Deze modus word dit jaar op allerlei televisies geïntroduceerd, waarbij alle beeldbewerkingen, zoals beeldinterpolatie, zijn uitgeschakeld en een vaste instelling werd gehanteerd die overeen zou komen met de weergave zoals de regisseur van de content het zou hebben bedoeld. The Premiere-projectors zijn voorzien van Samsungs smart-tv-platform en beschikken daarmee over de nodige videostreamingapps en functies als Tap View.

De fabrikant zegt dat er woofers zijn ingebouwd en dat de Acoustic Beam-technologie wordt ondersteund, die Samsung ook in een aantal van zijn soundbars heeft ingebouwd. Hiermee zou het geluid dynamischer moeten klinken en wordt een virtuele surroundervaring gecreëerd.

De twee The Premiere-modellen komen later dit jaar beschikbaar in de VS, Europa en Zuid-Korea. In Nederland komen de producten in het najaar beschikbaar, waarbij de LSP9T een adviesprijs van 6499 euro krijgt en voor de LSP7T is dat een prijs van 3499 euro.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

02-09-2020 • 14:31

119 Linkedin

Reacties (119)

Wijzig sortering
Juist ja, een beamer die zwart kan projecteren donkerder dan het omgevingslicht 8)7 Samsung heeft grip op dark matter blijkbaar!
Ik vind het echt absurd en belachelijk dat met zo'n beeld gemarket mag worden. Tuurlijk, menig Tweaker prikt door een marketingbeeld als deze heen, maar de gemiddelde consument niet. Dit zou eigenlijk gewoon verboden moeten zijn onder de noemer van oplichterij (pun intended).

Fixed it

[Reactie gewijzigd door VroepVroep op 2 september 2020 14:45]

Mwah,

Ik heb ook een UST beamer, en het is toch wel een dermate dure aanschaf dat je wel gek bent als je niet even research doet voor je zo'n ding koopt en puur afgaat op de marketing. Jouw plaatje is wel realistischer natuurlijk maarja, ik snap ook wel dat ze dat niet gebruiken. Ze hadden beter voor een donkere kamer kunnen kiezen want laten we eerlijk zijn een beamer is alleen geschikt om te kijken als het buiten donker is, of als je de kamer kunt verduisteren. Maar daarna is de ervaring ook geweldig.

Xiamoi heeft er ook een handje van met beamers die 5000 of zelfs 7000 lumens zouden produceren waardoor je overdag gewoon prima kunt kijken, maar iedereen die een beetje in het wereldje zit, en ik koop al beamers sinds 20 jaar geleden, weet dat dat onzinnig is. Een projector kan nou eenmaal geen TV vervangen maar dat is ook helemaal de bedoeling niet.

Je hebt ook merken zoals Hisense die noemen het dan 'Laser TV'. Ook behoorlijk misleidend, maar marketing moet je gewoon doorheen prikken. Dat geldt voor maandverband, koelkasten, TV's en beamers.
dan vraag ik me toch direct af,.... dat je niet 'zwarter' kunt dan het omgevingslicht snap ik op zich nog wel, ... dat je dan vervolgens moet verduisteren, snap ik ook nog, maar,.... zijn er dan geen methodes of achtergronden te bedenken waardoor het projecteren beter gaat en het omgevingslicht minder gaat een bepaald soort filmdoek bijvoorbeeld. daar moet toch nog wel iets aan winst te behalen zijn... ???
Ja er zijn speciale doeken die alleen de projectie reflecteren, en niet het omgevingslicht. Helaas zijn die doeken erg duur. Black diamond is zo'n product:
https://www.screeninnovations.com/materials/black-diamond/

[Reactie gewijzigd door satoer op 2 september 2020 21:13]

Xyscreen black crystal zeer goed en betaalbaar
Jepp, speciale verf of zoals je al aan gaf een filmdoek met coating. je kan natuurlijk nooit iets donkerder maken dan dat het donker is, maar de ondergrond waarop geprojecteerd word (kleur, finish) is zeker belangrijk.
Heb zelf home cinema gemaakt met "speciale" verf.
MDF plaat en dan grondverf laten mengen op dacht 14% grijs waarbij basis echte witte verf was en grijs alleen zwart, vaak mengt men heel klein % rood erbij.
Daarna op de grondverf 2 lagen verf ook 14% grijs maar met aluminium deeltjes (gebruikt men normaal voor paintbrush)
Je scherm is dus nooit 100% wit. De ruimte zelf rondom zwarte muren dus goed donker.
Beamer short throw op 120 cm en scherm zelf ca 145x240 cm (dacht) 120 inch)met 3000 lumen.
Uiteindelijk zwart is goed o.a door geheel donkere ruimte dus geen reflecties via de muur.

Als ik dan plaatje woonkamer zie met licht, nee dan krijg je nooit zo een beeld.
Heb rondom richting plafond led lampjes, als die aangaan, hetgeen nog veel minder licht is dan op de foto van samsung zie je meteen dat het beeld minder zwart en fletser geworden is.

Met speciaal duur scherm zal misschien iets winst te halen zijn, met de nadruk op iets, maar de echte winst is heel eenvoudig je kamer donker maken.

1 voordeel heeft deze beamer wel hij staat heel kort op zeg maar onder het scherm, mijne hangt aan het plafond waardoor het light iets verder moet en dus minder krachtig is.
mijne hangt aan het plafond waardoor het light iets verder moet en dus minder krachtig is.
Is het bij jou zo stoffig dan?
Juist ja, een beamer die zwart kan projecteren donkerder dan het omgevingslicht 8)7 Samsung heeft grip op dark matter blijkbaar!
Ik snap waar je vandaan komt, maar zo simpel is het helaas niet. Wat jij en ik zien is een interpretatie van de wereld en websites om ons heen. Onze oog en hersenen kunnen geen absolutie kleur/grijswaarden waarnemen.
Een wereld bekend voorbeeldje is deze : https://en.wikipedia.org/...ecker_shadow_illusion.svg

Wij zien toch echt de kleur in de schaduw donker dan buiten de schaduw, toch... Is dat wel zo?? Het kleur vakje in B en A zijn precies dezelfde kleur, meet maar op. En toch zie jij en ik dat vakje B een heel stuk donkerder is. Zelfs de letters B en A hebben dezelfde kleur tint, toch interpreteren wij dat anders.

Marketing?? jazeker, de foto is duidelijk 'shopped' maar zal het in de praktijk kun jij best kleuren donkerder interpreteren cq waarnemen dan deze in werkelijkheid zijn.
@ VroepVroep
Er bestaat speciale verf coatings dat je op de muur kan aanbrengen voor ‘zwart’ en dat toch reflecteert.

https://www.bol.com/nl/p/...errer=socialshare_pdp_www

Dus het gegeven voorbeeld van Samsung is niet ver van de werkelijkheid.

Op youtube zijn ook voorbeelden te vinden hoe dit uitpakt.

+3 dat je hiervoor krijgt, beoordelen wij tegenwoordig ook op sentiment??

[Reactie gewijzigd door sokolum01 op 2 september 2020 15:29]

Ik kan geen voorbeelden vinden waar een helder verlichte kamer zulk mooi beeld geeft, heb je een link?
Werkt idd ook niet zo. Zie post hierboven heb zelf home cinema gemaakt met speciale verf op een mdf plaat. Verf heeft in laatste laat aluminium deeltjes voor mooie reflectie.
Verschil de ruimte is helemaal zwart, wanden, plafond donkergrijs, vloer ook donker.
Short throw beamer op 120 cm scherm 240x145 cm.
Ruimte helemaal donker mooi beeld.
Zodra ik de led strip rondom richting plafond aanzet (geven niet heel veel licht) zie je al een groot verschil.
Laat staan zoals in de foto met gewoon buitenlicht. Je krijgt dan niet zulke diepe zwart tinten.

Enige voordeel van deze beamer hij staat onder scherm dus licht heeft korte weg en verliest dan minder aan kracht. Natuurlijk ook hoe grote het scherm des te minder krachtig het licht.
Zou het plaatje bij Bol misschien niet kloppen? :-)
Bij benadering RAL 7047 staat er bij, ook wel "Telegrijs 4" genoemt.
https://radiatorfabriek.n.../ral-7047-telegrijs-4.png

RGB waarde ongeveer: https://rgb.to/ral/7047
Dat is best licht, niet zo heel "zwart" :)
RAL 7047 is de kleur lichtgrijs en is een kleur die veel gebruikt wordt als betonverf in parkeergarages, winkelruimtes en magazijnen.
aldus https://www.verf-plaza.nl...ren/ral-7047-telegrijs-4/

Papiertje dat je er bij krijgt: http://www.mightybrighty.com/downloads/MPW445_Nederlands.pdf

[Reactie gewijzigd door djwice op 3 september 2020 00:16]

Je krijgt alleen zo'n beeld in zo'n omgeving als de projector vlak naast je hoofd hebt en een goed reflecterend scherm hebt. Dat is erg onpraktisch. Dit staat altijd erg leuk op de verkoop slides natuurlijk :)
Dit betreft een ultra short throw projector, niet een reguliere projector die inderdaad op afstand hangt. Voor UST projectoren heb je ook speciale schermen waarmee er zo goed als geen reflecties optreden. Hisense laser TV's bijvoorbeeld.
https://www.youtube.com/watch?v=xXJnpXBshhA Een voorbeeld, het is echt mooie techniek wanneer het goed gecombineerd is :D
Maar dan reflecteert het dus ook het omgevingslucht, dat was mijn punt.
Nee, in principe dus niet. Alleen als dat licht uit precies dezelfde hoek komt als waar de projector van reflecteert zal het ook daadwerkelijk hinderend zijn. Je kan schuin met een sterke zaklamp op het projectorscherm schijnen en je zal er binnen de normale kijkhoeken weinig last van hebben.

Wanneer je een "normale" afstandsprojector haalt zal je ook naar een passend scherm moeten kijken om reflecties te verminderen. Deze schermen zijn er op gemaakt om het licht van voren goed te reflecteren en de rest diffuus of absorberend weg te werken. Een UST projector zal ook een passend scherm nodig hebben wat alleen licht van een sterke hoek van onderen naar voren reflecteert. Dit heeft zelfs voordelen, normaliter zal je weinig licht van onderen hebben in tegenstelling tot ramen en lampen van de zijkant of zelfs van boven.

[Reactie gewijzigd door ribe op 2 september 2020 16:21]

Ik zie wat je bedoeld: het bestaat niet dat het beeld donkerder wordt dan de witte muur ernaast, zeker aan de raamzijde is het straal onmogelijk nog een goed beeld te krijgen. In de situatie op de foto met die luchtige vitrage bij daglicht heb je natuurlijk geen schijn van kans fatsoenlijk beeld te krijgen, laat staan HDR. Je zal de kamer echt zwaar moeten verduisteren om echt fatsoenlijk contrast te bereiken en een speciaal doek ALR o.i.d. anders heb je met een goedkope LCD al beter beeld, natuurlijk wel veel kleiner!

Dit ding hoort in een hometheater thuis, je kan hem eventueel even in de woonkamer halen om een voetbalwedstrijd o.i.d. met alle buren te bekijken als de COVID19 voorbij is, maar beeld haal je in een leefbare woonkamer niet. Ten eerste gigantisch verduisteren, ten tweede de tent zwart verven, zodat het weerkaatste licht van het scherm niet nogmaals weerkaatst op een witte muur o.i.d. en dan het beeld bederft.

[Reactie gewijzigd door batteries4ever op 2 september 2020 15:16]

Neem aan dat deze projector dezelfde dlp +laser engine heeft als die van hisense of lg. Maar dan met een marketingsausje eroverheen ala samsung
dat was ook direct mijn eerste gedacht toen ik de "foto" zag. dit is gewoon mensen st(r)aalhard bedriegen :( :(
Xiaomi heeft ook zo'n projector dicht tegen de muur: https://www.amazon.de/Xia...t-Assistant/dp/B07H5FW5PD

snap niet waarom die dingen zo duur kunnen zijn €1900,-
Wat had je dan willen zien als sfeer impressie?
Zoiets? https://tweakers.net/ext/i/2000897010.jpeg

Op de foto is niet te zien welke kleur de muur heeft onder het projectievlak.
Met het aantal lumen wat deze beamers hebben kun je zelfs op een zwarte muur goed projecteren.
En ja de ondertiteling is dan gewoon wit...

De foto is natuurlijk aangepast zodat je ook de hardware kunt zien.
Je ziet zelfs het licht uit de beamer komen zodat je meteen ziet dat het om een short trow projector gaat.

Ik heb zelf al jaren een Panasonic PT-AT6000E en projecteer hiermee op een muisgrijze muur.
Zelfs die geeft al acceptabel beeld met de rolluiken open (Ik heb geen gordijnen hangen).
En mijn beamer heeft maar 2400Lm.

Tevens heb ik Philips Hue spots vanuit het plafond op de muur naast het projectie vlak schijnen welke als ambilight kunnen functioneren dit doet niks met het beeld.

Maar los van presentaties, een projector/beamer gebruik je in het donker.
In een bios laten ze tijdens de hoofdfilm ook niet de verlichting aan.
Je hebt tegenwoordig ook gewoon zwarte schermen..
Afkraken is natuurlijk makkelijk zonder verstand van zaken.
De foto is een impressie.

Met een ALR PET scherm is dit bijna mogelijk zoals hier op de foto staat.
zie: https://youtu.be/T3FQjCyNtdw?t=531
Ehh, zonder verstand van zaken? Juist MET verstand van zaken anders zou hij niet door de marketing heen kunnen prikken natuurlijk. Bovendien laat de afbeelding in mijn beleving de projectie gewoon op de muur zien zonder een scherm er achter, en al helemaal geen een ALR PET scherm. Leuk dat de foto een impressie is maar ik mag hopen dat je het er mee eens bent dat dit dan een verkeerde is.
Je reactie zegt meer over je eigen verstand van zaken dan over hem. Hoe kan jij nu beoordelen of hij verstand van zaken heeft op basis van deze ene reactie? Die hij ook nog eens baseert op de impressie/marketing foto. Bovendien zeggen ze misschien niet iets wat niet waar is maar ze laten wel iets zien wat niet waar is. Je kan simpelweg geen zwart projecteren!
Ik weet niet waarom je dit zo verdedigd, de afbeelding klopt gewoon niet met de werkelijkheid, de FIXED IT link van @VroepVroep benaderd de werkelijkheid waarschijnlijk veel meer.
Ik neem aan dat jij ook niet blij zal zijn als je een hotelkamer boekt o.a. op basis van de foto's en uiteindelijk in 1 of andere gare kamer terecht komt? Kan de omschrijving nog wel kloppen die er bij staat maar toch klopt de ervaring niet en ben je dus misleid. Zelfde verhaal met telefoon fabrikanten die met een DSLR gemaakte foto's promoten alsof ze met de camera van de telefoon geschoten zijn. Ja, de foto kan je idd maken, de kwaliteit krijg je alleen niet, dus misleiding.
Je kan simpelweg geen zwart projecteren!
Ik snap waar je vandaan komt, maar zo simpel is het helaas niet. Wat jij en ik zien is een interpretatie van de wereld en websites om ons heen. Onze oog en hersenen kunnen geen absolutie kleur/grijswaarden waarnemen.
Een wereld bekend voorbeeldje is deze : https://en.wikipedia.org/...ecker_shadow_illusion.svg

Wij zien toch echt de kleur in de schaduw donker dan buiten de schaduw, toch... Is dat wel zo?? Het kleur vakje in B en A zijn precies dezelfde kleur, meet maar op. En toch zie jij en ik dat vakje B een heel stuk donkerder is. Zelfs de letters B en A hebben dezelfde kleur tint, toch interpreteren wij dat anders.

Marketing?? jazeker, de foto is duidelijk 'shopped' maar zal het in de praktijk kun jij best kleuren donkerder interpreteren cq waarnemen dan deze in werkelijkheid zijn.
Hoe kan jij bepalen dat hij wel verstand heeft van zaken op basis van deze ene reactie? :+

Ik zeg alleen dat ze technisch gezien geen onjuistheden zeggen. Zo werkt marketing. Dingen precies op de grens van waarheid zeggen en er voor zorgen dat de meeste mensen het anders interpreteren en daardoor meer verkoopt.
Lijkt me dat ze dat hier perfect gedaan hebben. Niks mis mee.

Zegt ook niks over het feit dat ik het er mee eens ben of niet, dit verdedig of niet. Dat is een aanname van jouw kant.
Hoe kan jij bepalen dat hij wel verstand heeft van zaken op basis van deze ene reactie? :+
Dat doe ik niet, ik vraag aan je hoe jij kan beoordelen dat hij geen verstand van zaken heeft, wat je tenslotte zelf zegt.
Ik zeg alleen dat ze technisch gezien geen onjuistheden zeggen. Zo werkt marketing. Dingen precies op de grens van waarheid zeggen en er voor zorgen dat de meeste mensen het anders interpreteren en daardoor meer verkoopt.
Lijkt me dat ze dat hier perfect gedaan hebben. Niks mis mee.
Het gaat toch ook niet om de tekst... |:(
Ehh, zonder verstand van zaken? Juist MET verstand van zaken
Maar nu is het klaar. Ga niet meer reageren op iemand die niet eens weet wat hij/zij 1 comment geleden heeft gezegd. :?
Je kan simpelweg geen zwart projecteren!
Nee, maar je kan wel op die punten die zwart moeten zijn, geen licht projecteren. Dat is hoe alle projectoren zwart weergeven, door daar niet te projecteren.
Als het onderliggende scherm donker genoeg is wanneer er geen licht vanuit de juiste hoek (want UST) invalt, dan ziet het er zwart uit en klopt dit plaatje gewoon.
Misschien een overeenkomst met Vantablack gesloten? :+
Dan zou het gewoon een compleet zwart vlak zijn... tenzij je tig mega lumen gaat projecteren. Heb je gelijk muurverwarming :)
Ik zie geen zwart in het geprojecteerde beeld of zie ik het verkeerd?
Welk geprojecteerd beeld?
Ja. En onder die hoek krijg je wel een vreemde lichtverdeling. Allemaal strijklicht dus hoe men dat wil doen zonder echt werkelijk alle oneffenheden te zien? Bah, wat een marketing onzin.
Veel werk voor de topstucadoors!
Een spanscherm? Op de muur projecteren is idioot.
Eens. En zo zal iedereen hem ook gaan gebruiken lijkt mij. Maar dat is niet wat de marketing suggereert.
Je had z'n vrouw ook meteen wel van die andere bank mogen shoppen, alsof die hiernaar zou kijken :P
@Koekiemonsterr kun je de foto bij het artikel vervangen door die van @VroepVroep dat geeft beter de werkelijkheid weer. En wellicht de inches naar cm omrekenen ~ 3 meter en 3m en 25 cm toch?
Je weet dat er speciale ALR schermen zijn he?
Ook voor UST projectoren.
Anders zou ik je adviseren die eens in het echt te bekijken in een ruimte met daglicht. Verbluffend goed.
6499,- en 3499,- leverbaar dit najaar, Bron Samsung Nederland https://news.samsung.com/...eme-thuisbioscoopervaring

[Reactie gewijzigd door magicnl op 2 september 2020 14:36]

Is dat niet kei duur als je ziet dat Xiaomi dit al twee jaar aanbied voor een derde van de prijs?
Dat is een keuze, bij Xiamoi heb je de menu's in het Chinees en die moet je aanschaffen via banggood of gearbest dus hoe zit het dan met garantie.

En contrast is vooral belangrijk, ik heb zelf de Epson EH-LS500B en die heeft een contrast van 1:2.500.000 waar dit bij de Xiamoi 1:3000 is en dat zal bij deze Samsung ook wel beter zijn.

Maar ik leg liever wat meer bij voor een A-merk en een product met garantie binnen de EU.
Een beetje meer? dit is drie keer meer.

Op ons werk is dat alvast niet chinees, maar gewoon Engels, er is namelijk een EU versie.
Hij word dagelijks gebruikt al twee jaar aan een stuk.

En wat A merken betreft moeten we tegenwoordig ook niet meer te veel illusies maken, ze gaan soms nog sneller kapot dan B merken, je zou soms denken dat ze het express doen voor een nieuw toestel te verkopen.

[Reactie gewijzigd door sebastienbo op 2 september 2020 17:00]

Die Epson heeft helemaal geen contrast van 1:2.500.000 op papier ja maar gemeten zal dit niet veel hoger zijn dan die van Xiamoi
De Xiaomi laserprojector is ook gewoon in Europa verkrijgbaar, in één van de Xiaomi stores, bijvoorbeeld in Düsseldorf. Niet direct naast de deur als je in de Randstad woont, maar als je in het zuidoosten van Nederland woont, dan kan het de moeite waard zijn.
En dan dus gewoon Europese garantie ;)
Xiaomi is allemaal leuk en aardig, maar kan niet eens goed omgaan met 24p. Eén en al judder.
Je hebt ook nog Vava. Dit is volgens mij hetzelfde apparaat als de xiaomi maar met betere boxen erin en redelijke Engelse software. Was iets van EUR 2800 voor een 4K UST projector.
Ah kijk, ik zat kennelijk op de verkeerde Nederlandse pagina te kijken. Ik voeg toe, thanks!
Gebruik nu 1080 projector op 3,5 mtr scherm in geheel donkere kamer, ingericht als cockpit ( 737 )hogere resolutie lijkt mij toch wel nice
zo te lezen niet native 4k https://www.4kfilme.de/sa...ojektoren-mit-hdr10-plus/ staan ook meer specs bij

[Reactie gewijzigd door zwerfkater op 2 september 2020 22:59]

Maar toch komt de ervaring nooit in de buurt van die van een goede bioscoop. Al was het maar omdat je dan de audioinstallatie op standje burenruzie moet hebben staan. En voor de prijs van een echt goede thuisbioscoop kan je best wel vaak naar een echte bioscoop. 3500 euro is 350 keer naar de bioscoop, dus iedere week 1 keer en dat 7 jaar lang. Zoveel films zijn er geeneens die de moeite waard zijn.

[Reactie gewijzigd door K-aroq op 2 september 2020 14:54]

Dat is juist de reden dat ik zelden nog in bioscoop kom. Zo idioot hard! Liever wat meer detail en minder luid op mijn Marantz en B&W's
Het bioscoopkaartje zijn de kosten niet. Het zijn vaak de snacks. Dat loopt bij ons twee snel op tot 20-30 euro.

Ik ben het wel met je eens er gaat niets boven de bioscoopervaring, maar dit komt wel het dichtste in de buurt. Eigenlijk gaan wij enkel nog naar de bioscoop voor IMAX films, voor de audio/visuele ervaring, maar een drama film ofzo kun je prima thuis op een beamer kijken. Door het grote scherm zit ik toch meer in de film.

En trouwens met Corona gaan we helemaal niet meer want hier in Belgie moet je met een mondkapje op in de zaal gaan zitten, zolang dat zo is zie je ons niet meer in de bios.
Ik denk dat die rekensom goedkoper uitvalt dan je opsomt, iig voor mijn situatie. Iets meer dan de helft van de tijd dat ik naar de film ga is dat met het gezin of vrienden. Voor die eerste groep betaal je ook en zou je dus kunnen meenemen om de terugverdien tijd korter te maken.

Een van de grootste voordelen van een thuisbioscoop is dat je geen overlast ervaart van andere bezoekers en de snacks 'gratis' (lees: goedkoper) zijn.
Amai in België heb je tegenwoordig 20 euro minimum nodig.
12.8 euro voor de voorstelling,4 euro parking, diesel om heen en weer te rijden, en verplicht voedsel kopen ter plaatse, en dan hopen dat je niet moet plassen ginder...

Ik betaal gemiddeld 22 euro per bezoek en verlies 40 min reis tijd per keer.

3500 is trouwens een vraag prijs, Samsung kennende kan je al 25÷ korting hebben over een aantal maanden.

[Reactie gewijzigd door sebastienbo op 2 september 2020 15:07]

3500 is absurd duur en onrealistisch.
Je hebt beter voor 2000 euro . Eens naar de cinema (met 4 hier) is toch al snel 60-70 euro. Als je dus elke 2 weken gaat heb je dat na een jaar er al bijna uit.

Je vergeet trouwens dat series en sport hier gewoon ook veel beter op uitziet en dit oneindig veel makkelijker (en beter) is.
Het geluid is wel minder maar daar hoef je geen burenruzie voor te krijgen, die moet je gewoon uitnodigen. Heb je tenminste ook nog iemand die door de film heen kan praten en popcorn kan gooien net als in de bioscoop :)

Vergeet niet dat hoe jij rekent betekend dat je alleen naar de bios gaat, met z'n 2en of meer gaat het natuurlijk een stuk sneller.

Daarnaast kan je hier op kijken wat je wilt (en gamen) op het moment dat je wilt, dus je hebt alle vrijheid die een bioscoop nooit kan bieden. Ik kijk veel films maar heb nooit echt behoefte naar de bios te gaan, muv de michael bay films :D

PS ik heb een SVS pb-1000 en heb heeeeeel weinig te klagen over het geluid, woon gewoon in een rijtjeshuis, nog nooit wat van de buren gehoord.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 2 september 2020 15:46]

Mijn thuisbioscoop met beamer zal redelijk naar het dubbele gaan van die 3500 euri. En het is niets speciaals. Beamer (Epson TW-9400), Receiver (Denon AVR X2600), Subwoofer (SVS SB1000), Front speakers 3x (KEF Q100/200), Projectiescherm, Surround speakers, Hoogte speakers, beugel, bedrading, blu-ray speler, media streamer. Ik heb het er graag voor over, maar het blijft stiekem aardig wat geld. En dat is nog afgezien van het programma materiaal (Schijfjes en streams). Als het gaat om de vraag wat goedkoper uitpakt, dan zal dat voor de meeste mensen de bioscoop zijn.

Maar een eigen home cinema is gewoon leuker!
Dat is natuurlijk helemaal waar.

Om in de buurt te komen van een bioscoop ervaring moet je minimaal een totaal verduisterde donkere ruimte maken.
Overigens is het wel zo dat er natuurlijk tegenwoordig heel veel film op netflix en disney+ uitkomen die je niet in de bioscoop kunt kijken.
Niet mee eens als je vrijstaand woont bv. En je gaat vaak mijn zijn 2en naar de bios
Je gaat die beamer wel wat meer gebruiken dan om enkel 1 keer in de week naar een film te zien ...
Uhm.. Ik kijk zowat meer dan 350 films per jaar.. en je kunt tegenwoordig ook perfecte beamers kopen voor veel minder dan 3500 euro (dat is wat ik nog betaalde voor mijn Optoma H79 (720p) in 2006, maar in 2013 kocht ik de Optoma HD131x (1080p) voor nog geen 700 euro, die was wat betreft beeld beter dan de H79).
MAAR je moet natuurlijk ook nog wel een fatsoenlijk scherm er bij kopen, en die was voor mij ook wel een paar honder euro, 118" spanscherm.. Wat betreft geluid ben ik het wel met je eens hoor, maar ook dat verschilt natuurlijk per woonsituatie, bij sommige mensen hoor je een scheet al door de muur/plafond heen en bij anderen kun je zowat een atoombom af laten gaan..
Betaal jij de oppas? ;-)
Ik heb recent een thuisbioscoop gebouwd.
Volledig zwart gemaakt en een 99 inch scherm geplaatst. Verder 5.1.2 surround.
Betere zetel dan in de bioscoop. Beter beeld en beter geluid. Pauze wanneer ik wil. Geen idioten in de zaal die tijdens de film op hun mobiele telefoon zitten te loeren. Geen geouwehoer en geen knisperende chipszakken.

Neuh. Voor mij hoeft de bioscoop niet meer zo nodig. Ook al heeft het me een klein fortuin gekost. Het is mijn hobby en het geld meer dan waard.
De bioscoop ervaring, het geluid zo hard dat je horen én zien je vergaat, en ook nog eens uitermate kut kwaliteit want het "mot wel stampuh jonguh!!!!"

Nee dank je, de betere bioscoop ervaring heb je thuis met een projector.
Is al bekend of het native 4K of pixel shift is?
Inderdaad, jammer dat er verder zo weinig extra specificaties worden vermeld. Ik zou ook graag willen weten wat de input lag is bijvoorbeeld, of de beamer hogere verversingssnelheden ondersteunt, etc.

Als er nou eens een 4k ULP laser projector zou verschijnen die alle gaming gerelateerde opties ondersteunt die een moderne OLED ook heeft (VRR, ALLM, 120Hz) dan zou ik wellicht mijn 1080p beamer eens kunnen vervangen, zonder dat ik naar een TV hoef over te stappen. Maar de ontwikkelingen in projector land gaan helaas tergend langzaam...
De prijs is wel behoorlijk, dus mogelijk dat het een native 4K is.. Maar de pixel shift varianten is helemaal niets mis mee, die zijn allemaal gewoon pixelperfect 4K ofwel elke pixel van het videoframe wordt netjes getoond..
Zo die foto is wel een strak staaltje marketing hoor. In daglicht toch zwarte diepe beelden op de muur... 8)7
Ik vind de witte stralen die uit de beamer komen ook best interessant.

"Artists impression" zullen we maar zeggen...
Veel stof in die woonkamer. Dan kan Samsung dit beeld vervolgens als startpunt voor de reclames voor hun stofzuigers gebruiken!
Ja, dit kan alleen als dat ding een lamp is, die een poster belicht.

Ook als je kijkt naar die gordijnen, hoe licht het is. Het lijkt wel een advertentie uit een interieurgids.
Dit is niet bepaald wat je daglicht noemt. Een laser beamer op een projectie doek met een grijstint kan hier dicht bij komen.
Het is natuurlijk bewerkt t.o.v de werkelijkheid maar niet zoveel als je denkt.
Ik geloof dat die ALR doeken bijna net zo duur zijn als een projector.
Als je voor een short throw projectie gaat is budget niet je prioriteit.
Zeker niet 120″ €580

Xyscreen en de kwaliteit is gewoon zeer goed.
Ja eens, maar echte productfoto's/afbeeldingen heb ik zo snel nog niet kunnen vinden.
Op een witte muur nog wel _/-\o_
Heel geavanceerde beamer. Kan negatief licht uitzenden.

[Reactie gewijzigd door clueless12 op 2 september 2020 14:40]

Met een "Ambient Light Rejection Screens (ALR Screens)" kan het wel.
Werkt ook alleen met dergelijke short-throw projectoren (omdat ze (gebruikelijk) van beneden schijnen).
Lijkt me best wel tof om straks geen zwarte TV meer aan de muur te hebben hangen, en zo te zien maken deze beamers dit wel aardig mogelijk :) zal nog wel veel te duur zijn maar over een paar jaar...
De kosten zijn naar mijn mening niet exorbitant als je kijkt wat voor niche dit bedient. LG heeft ook al wat redelijke modellen.

Mijn probleem met deze projectors is dat als je de beste kwaliteit wilt gewoon zo een projector scherm moet hebben wat het al een stuk lastiger maakt. Ook moet de kamer erg donker zijn voor een goed beeld en als je op de muur projecteert heb je een grote lege witte muur nodig wat overdag erg saai oogt.
Ik heb een elektrisch uitrollend scherm dat voor het venster komt (er is nog een bijkomende verduistering). Met een projector aan het plafond laat dit me toe een zeer minimalistische layout te hebben. En met het scherm naar boven heb je van in de zetel een mooi zicht naar buiten.
idem hier. Scherm zit zelfs deels in de rolluikbak verwerkt. Valt zo nog minder op...
Enig nadeel: zo een oprollend scherm staat nooit 100% strak. Met een short throw projector zou dit een ramp zijn, maar ik heb een gewone projector :-)
Er bestaan zelfspannende oprolschermen die vlakker zijn, maar zelf heb ik ook nog een gewoon. Nu ja, een paar cm onbenut laten links en rechts doet al heel wat.
Als je toch al een projectiescherm ophangt kan je er een extra rol in doen met muurdecoratie. Als je dan film gaat kijken haal je de decoratierol omhoog, en het projectiescherm omlaag.
Als je toch een projectiescherm ophangt kun je net zo goed de muur gewoon normaal decoreren, heb je geen rol muurdecoratie voor nodig :-D
Als je het scherm een stukje van de muur hangt kan je een mooi schilderij tegen de muur hangen.
Ik vind een zwarte tv aan de muur eigenlijk wel tof juist... Beter dan een kale lege muur. Daarnaast is inderdaad de techniek nog steeds niet zo ver dat je de helderheid haalt van een gewone tv en dat je een lelijk blok op je tv meubel of achter in de kamer hebt hangen. Al met al ben ik nog steeds fan van een mooie platte tv aan de muur zonder zichtbare kabels eronder
Dan mag ik hopen dat je een heel strakke muur hebt. Ik zou me dood gaan ergeren aan iedere oneffenheid in het beeld. ;)
Een scherm is wat mij betreft wel een must. Ik heb een Elitescreen en dat staat erg fancy. Strak en modern. Ook geen gezeik met uitrollen enzo.
Tv uit de woonkamer vind ik een verademing.. heb het een aantal jaren geleden gedaan met een beamer. (die alleen werkte als het ECHT donker is..)
Ondertussen staat de TV in een aparte TV/game/werk kamer, erg fijn! ... je word er veel bewuster van wanneer je tv gaat kijken..
Er komen een hoop goede gesprekken uit mensen als er geen tv (aan) staat

[Reactie gewijzigd door makkie88 op 2 september 2020 15:12]

Bedenk wel dat je hier wel een fatsoenlijk scherm voor nodig hebt, puur een witte muur is niet voldoende. En tegenwoordig is het zelfs beter om een zwart scherm te gebruiken.
De afbeelding lijkt me niet echt... De witte muur is het "donkerste" wat geprojecteerd kan word. de zwarte beelden kunnen onder deze lichtomstandigheden toch nooit als zwart weergegeven worden.. vooral rond die randen zal je een hoop "blend" hebben met de muur.
Nee joh, ze hebben gewoon anti-licht toegepast! Ze kunnen perfect voorspellen wat de fase is van alle fotonen die op de muur vallen, en sturen de correcte tegenfase uit, waardoor ze wit licht kunnen cancellen en True Blacks kunnen creëren

:+
Wie zegt dat er een wit scherm is toegepast? tegenwoordig heb je ook zwarte schermen..
Eens zien wat de prijs eerst is maar ziet er wel goed uit, de 1080p projector is nu een jaar of 7 oud, over een 2 jaar word die wel eens vervangen door een 4k model.
Als je goed ziet, staat de prijs er al bij vermeld ;)
Daarjuist nog niet, en dat is toch echt wel te duur sorry.
Epson heeft iets soortgelijk voor een 2000 euro en gewone 4k beamer die deftig is kost een 1200euro.
Xiaomi ook en die dingen zijn al twee jaar op de markt