Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

HiSense brengt L5-projector met hdr-ondersteuning en bijgeleverd alr-scherm uit

HiSense brengt in de Verenigde Staten een nieuwe laserprojector uit in de L5-serie. De beamer heeft een helderheid van 2700 lumen en ondersteunt hdr10 en hlg. Het apparaat draait op Android TV en wordt met een antireflectiescherm geleverd.

HiSense kondigde de L5 Laser TV al in januari aan tijdens de CES-beurs, maar zegt nu dat het apparaat beschikbaar is. De ultra-short-throw-projector wordt geleverd met een alr-scherm van 100" dat de reflectie van omgevingslicht moet tegengaan. Het apparaat draait op het Android TV-besturingssysteem en heeft Google Assistant geïntegreerd. Die kan worden opgeroepen via de afstandsbediening.

De projector kan die 100" vullen bij een afstand van slechts dertig centimeter van de muur. Het apparaat heeft een resolutie van 3840x2160 pixels. De L5 heeft ondersteuning voor hdr10 en hlg en een memc-functie die zorgt voor een verversingssnelheid van 60Hz. De projector toont 83 procent van het dci-p3-kleurenruimte en HiSense zegt dat de lamp 25.000 uur mee kan gaan.

De L5 heeft twee 30W-speakers die samen kunnen werken met home cinemaspeakers en het apparaat heeft vier hdmi-poorten met ondersteuning van arc. Verder zijn er twee usb-poorten en een ethernetpoort. Het apparaat kost 3999 dollar, wat omgerekend met btw zo'n 4050 euro is. Het is niet bekend of de projector ook in Nederland en België uitkomt.

Door Tijs Hofmans

Redacteur privacy & security

19-08-2020 • 13:34

50 Linkedin

Reacties (50)

Wijzig sortering
Dat ziet er wel heel gaaf uit. Mooi alternatief voor een tv. Natuurlijk wel poepduur maar ach.

Ik kan alleen niet vinden of dit een spanscherm of een oprolbaar scherm is. Op de site staat er niets over vermeld, dus het zal wel een spanscherm zijn? Daar zou je zelfs nog middels een rails een schilderij oid voor kunnen hangen, zodat je niet zo'n spuuglelijk zwart vlak in je woonkamer hebt als het apparaat uit staat.
het zal wel een spanscherm zijn? Daar zou je zelfs nog middels een rails een schilderij oid voor kunnen hangen, zodat je niet zo'n spuuglelijk zwart vlak in je woonkamer hebt als het apparaat uit staat.
Want dat kan bij een tv niet?
Jawel, maar tv's zijn toch een stuk dikker, op enkele hele platte na. Een scherm komt meestal maar een paar centimeter van de muur, waardoor dat wat makkelijker gaat.
MIjn dochter heeft een 'ouderwetse' beamer hangen op haar kamer. Daar tegenover hangt een bioscoopdoek (Aliexpress) gespannen op een zelf gemaakt houten frame. De achterzijde van het frame is 'afgewerkt' met fotobehang (Action!). Het scherm hangt aan een tweetal haakjes aan bij de muur en kan simpel gedraaid worden. Zo kijkt ze het ene moment op een bioscoopscherm een filmpje en het andere moment hangt er een boslandschap aan de muur.

Geen zin in zelfbouw, maar wel geld zat, dan is dit een leuke.. klikkerdeklik :)

Wij zijn overigens ook aan het kijken voor op het moment dat onze TV aan vervanging toe is. Een beetje 4K-projector heeft een vergelijkbare prijs met lager- en middensegment OLED TV's. Daar kun je al hele mooie Xiaomi's voor kopen. Of in elk geval laser projectoren die passen in het Xiaomi-ecosysteem.

[Reactie gewijzigd door Frituurman op 19 augustus 2020 14:30]

MIjn dochter heeft een 'ouderwetse' beamer hangen op haar kamer. Daar tegenover hangt een bioscoopdoek (Aliexpress) gespannen op een zelf gemaakt houten frame. De achterzijde van het frame is 'afgewerkt' met fotobehang (Action!). Het scherm hangt aan een tweetal haakjes aan bij de muur en kan simpel gedraaid worden. Zo kijkt ze het ene moment op een bioscoopscherm een filmpje en het andere moment hangt er een boslandschap aan de muur.
Dat is eigenlijk een briljant idee! Geweldig _/-\o_
Je moet wat met kinderen. V.w.b. de projector, het is een simpele 1080P met niet al te veel lichtkracht (4500 volgens de doos, effectief kun je die 4 weglaten ;)) via Banggood, wat me nog geen 100 euro inclusief inklaring kostte. Het gebrek aan lumens wordt goedgemaakt door het feit dat ze met rolluiken haar kamer helemaal kan afschermen van daglicht. Het scherm (doek + hout voor het frame + fotobehang) heeft me pakweg 50 euro gekost (waarvan de helft voor het fotobehang!). Nog een Android TV-box erbij, Netflix, Primevideo en de Canal Digitaal-app erop en je hebt een complete oplossing voor op een tienerkamer voor > 200 euro. Probeer maar eens een 90" flatscreen te kopen voor 200 euro ;)

EDIT 1: Vergeet ik nog een cheap 20 euro bluetooth soundbar die ze erbij heeft, maar ze zit meestal met een koptelefoon op om haar broers/zus niet te storen :)

EDIT 2: Overigens, hiervoor had ze een rolgordijn als 'scherm'. Werkte op zich ook prima (beter dan de witte muur), maar ik vond dit een mooiere oplossing. En ik kon de schroefgaten gebruiken voor de haakjes. :)

[Reactie gewijzigd door Frituurman op 19 augustus 2020 16:14]

Dat is wel heel goedkoop, ik heb nog geen 1920x1080 projector gezien voor die prijs (meestal zijn 800x480 projectoren die een 1080p signaal kunnen downgraden). Heb je een link naar de projector die je hebt gekocht?
https://www.banggood.com/...s=search&cur_warehouse=ES

Deze heb ik gekocht met '60% off'. Nu 47% off, maar nu ook nog redelijk goedkoop geprijst. Ik heb ook even een EU-warehouse geselecteerd; scheelt weer met douane enzo :)

Overigens heb ik het aantal lumen helemaal verkeerd.. er moest nog een 4 voor. Maar in de praktijk komt het dan eerder neer op die 500 die ik noemde. In een donkere kamer geen enkel probleem. :)
Dat is inderdaad wel een mooie! En dat voor die prijs, zou hier ook wel leuk zijn voor erbij :)
Ik heb ook zo'n spanscherm, geloof me dat ziet er echt retestrak uit :Y

Ik heb overigens de Epson: pricewatch: Epson EH-LS500B want ik heb helaas wat minder diepe zakken om dit ding aan te schaffen (of die van Optoma of LG).
ik heb een 18 mm plaat mdf (van 244 bij 122) met speciale projectieverf. dat is superplat en projecteert fantastisch.
zwarte randen om contrast te verbeteren is ook erg mooi.
als je geen helemaal vlakke muur hebt
Glasvezel behang en dan witten subliem beeld.

Ik had vroeger een duur Kingpin scherm
Zie geen verschil met een gewitte muur
https://youtu.be/oSMh6mIgm3o

[Reactie gewijzigd door wim1928 op 20 augustus 2020 22:55]

Oh dat is ook wel een mooie beamer, vriend van me is op zoek naar een UST, ik zal hem deze eens laten zien :)
Heel erg blij mee, geweldig contrast ook. Op Amazon.de is hij het goedkoopst.

Je moet er alleen wel een Android TV box bij nemen, Zelf heb ik de Himedia S500, werkt super.
Chromecast is ook een optie!
Zo op de foto lijkt het haast een opgespannen scherm in lijst, zoals een schilderij.
Dan zou je toch graag een schilderij ervoor hangen als je de beamer niet gebruikt...

Vind het wel een heel mooi apparaat, jammer dat de prijs zo hoog is...
Je kan die schermen voor vrij weinig zelf maken en zorgen dat ie mobiel is. Ik heb er zelf een gemaakt die ik met twee haakjes aan de muur kan hangen. Als ik hem niet nodig heb til ik hem er zo af, weegt niks, en schuif ik hem op een zelfgemaakte rails onder m'n bed.

https://gathering.tweaker...message/63204494#63204494
Ik denk tadfri..... en dan de hele zooi aan.google.assistent.

Zou heel gaaf zijn op mijn slaapkamer....
Tot nu toe waren het altijd bezelloze grijze stof/soms zichtbaar lenticular schermen. 100"of 120", diagonaal. Gespannen om een aluminium profiel rechthoek.

[Reactie gewijzigd door donaldk op 20 augustus 2020 18:32]

Ziet er op de render mooi uit! Kan Tweakers er eentje reviewen?
Graag zeer geïnteresseerd.
Kijk ff op HDTV Test van Vincent Teoh. Daar is de voorganger gereviewd.
348W verbruik vind ik nogal veel, de warmte die het toestel afgeeft word nergens vermeld. Wel een prachtig alternatief voor een TV
En een kachel, kennelijk. Als daar nog een gameconsole of PC aan hangt en een 5.1 versterker zoals die Denon van me, dan hoef je 's winters niet meer te stoken.

's Zomers daarentegen zou ik het zonder airco niet meer uit kunnen houden, dat is nu al een hele opgave.
Dit is natuurlijk een prachtige oplossing, maar de vraag is wel even hoeveel geluid die projector maakt. Dat blijft toch vaak een uitdaging bij projectors. maar platter gaat de TV aan de muur niet worden dan dit ;)
Ja dat is een dingetje. Plus dat het overdag goed beeld moet geven.

Het zou wel staan bij mij. Heb een zwevende tvmeubel van ca 2m breed en mn 55 inch tv is eigenlijk te klein daarop :P
Hisense komt ook met een 100L9-pro voor €12000 ongeveer. Deze heeft drie kleuren lasers met een kleurbereik van 100% bt.2020 echt bizar

https://www.baopons.com/taobao/623303865884 hier een product pagina

[Reactie gewijzigd door Squats op 19 augustus 2020 18:01]

holy shit dat is echt bizar goed inderdaad. is die ook gekalibreerd? alleen jammer van de lage nits (430)

[Reactie gewijzigd door t link op 19 augustus 2020 14:33]

ik was zeer geinteresseerd, maar toen ik 3 kleuren laser zag staan ging ik toch nog eens naar de prijs kijken en merkte ik dat ik door men lichte vorm van dislectie 1200€ had gelezen ipv 12000€ (1200€ had zeer interessant geweest maar dan had ik 1080p verwacht geen 4k)

Edit als 1080p Ultra Short Trow Laser voldoet kan je voor deze gaan voor nog geen 1500€
XIAOMI Ecosystem WEMAX ONE Ultra-Short Laser Projector

[Reactie gewijzigd door bugcyber op 19 augustus 2020 17:21]

Klopt hoor, het is ook een haloproduct, en je kan idd goedkopere vinden. Maar er is nog niet eens een tv die volledig bt2020 kan weergeven, laat staan een projector. Op 100 inch vind ik ook de helderheid van 400+ nits best wel wat als je bedenkt dat menig oled dat niet eens haalt behalve op een 25% window of kleiner. Ook als ze laserdimming/iris onder controle hebben kan je nog best een goede hdr ervaring krijgen denk ik, wie weet zelfs dolby vision

[Reactie gewijzigd door Squats op 19 augustus 2020 17:59]

Het ziet er prachtig uit, maar HDR op een projectiescherm?
Dat werkt dan alleen echt als je huiskamer volledig donker is.
Volgens mij is dat scherm niet wit dus het lijkt me dat je dan betere resultaten haalt.
Meer zelfs, het scherm is gemaakt om vooral licht terug te kaatsen dat er haaks op wordt geprojecteerd. Licht dat langs de zijkanten toekomt wordt niet volledig teruggekaatst.
vanop 30 cm van de muur projecteert dit apparaat allerminst haaks...
Vroeger had ik een platte Tv maar al vele jaren speel ik alles af met mijn beamer
Ook Tv
Kijk mijn filmpje ... beeld is geprojecteerd op een vlakke muur die simpel alleen maar gewit is gain 1.0 = gewoon is witte verf muur & plafond van de Gamma 5 ltr voor 30€ het is Beeld 335x190 =150 inch
De kleuren zijn super en rustig en echt... en de grote maakt het helemaal af

De vuilniszakken voor de ramen maken plaats voor verduisterde rolgordijnen

De beamers van de laatste jaren hebben veel lichtopbrengst en hoge contrast


En zeker de laser projectie

Ultra short zoals hier in dit artikel om gaat kan ik niet aanraden ivb vervorming beeld

Neem dan deze

https://www.optoma.nl/product-details/uhz65lv


https://youtu.be/oSMh6mIgm3o

[Reactie gewijzigd door wim1928 op 19 augustus 2020 17:09]

Ik had vroeger een beamer in de bioscoopkamer hangen, maar die heb ik toch vervangen door een 75" TV (zit er 2.5m vandaan). Veel fijner om te kijken zowel 's avonds als overdag. Je hoeft niet meer te verduisteren en het beeld is een stuk beter en de prijs nog steeds een stuk lager.

Ik ga niet meer terug naar een beamer, behalve als ik ooit verder van het scherm af ga zitten en een nog groter scherm moet.
Als ik naar je filmpje kijk is dat dus precies het probleem: je hebt alle gordijnen dicht moeten doen en dan nog ziet het beeld er flets uit. Dat is voor velen dus een probleem voor het gewone TV kijken. Je wilt niet de kamer verduisteren om Rutte een persconferentie te zien geven.
Ik had vroeger ook zo’n setup met goed verduisterde kamer. Probleem is strooilicht van projectiescherm weerkaatst via wit plafond en wanden: Je zult zo nooit goed contrast krijgen. Geen projector die hier helpt. Een anti-reflectiescherm helpt wel iets, maar dan krijg je weer last van kleurschifting en kijkhoek. Omdat ik geen behoefte had aan een batcave toch maar naar OLED gegaan.
Klopt allemaal ...maar dat was vroeger.
Ik projecteerde eerst op een Kingpin scherm 260x149 maar nu gewoon op een witte muur
De projectors zijn zo veel beter en zeker de Laser projectors
De grote van het beeld is toch wel een bioscoop ervaring.

Zeker vanavond met voetbal

En dit wordt mijn volgende Beamer maar dan Laser 4k 5000 lumen

https://www.optoma.nl/product-details/uhz65lv
Ah, een Kingpin spanscherm had ik ook :) Maar voordat je grof geld uitgeeft aan een laserbeamer: Bedenk dat contrast goed zal zijn bij een geprojecteerde zwarte sterrenhemel, maar slecht wordt op het moment dat de Imperial Star Destroyer in beeld komt. Het scherm verlicht dan de hele kamer en dat reflecteerd terug als grijze waas. Kun je alleen goed oplossen door wanden en plafond donker te maken zoals in een bioscoopzaal. Ook ik dacht eerst dat dit effect wel zou meevallen, wordt (te) weinig voor gewaarschuwd in de bekende forums. En dan zit je met een dure 5 sterren projector 8)7 |:(
Zo'n ALR scherm doet net hetzelfde zonder alles donker te maken.
Het helpt, maar zoals gezegd: met beperkte kijkhoek en artifacts. Verschilt per schermtype, Projector Central had ooit een roundup gedaan met tips voor beste match. Zelf had ik geen zin meer om 800 euro erbij te leggen. Dat was nog vrij goedkoop, nu vraagt Optoma 1300 euro voor hun 100” ALR101 scherm :z
Hier was het een 900 euro, 1100 euro voor de projector dus nog geen 2000 euro. Dat was 2015 , een 65" TV kostte toen al 5000+ .
Mijn scherm is nu een 4 keer zo groot en over enkele jaren vervang ik die voor een 4k beamer .

Artifacts zie ik niet echt, dit valt enkel hard op als je het beeld stilzet en dan iets gaat halen in de keuken, dan zie je duidelijk de hoek waar alles wel donkerder word , maar die is ruim genoeg voor onze living/zitplaats. Is 1.2 gain en een grijs scherm zodat zwart beter uitkomt. Heel tevreden mee kan het iedereen aanraden die echt een cinema gevoel wil hebben thuis.

[Reactie gewijzigd door k995 op 20 augustus 2020 11:24]

Goede setup voor in de woonkamer. Het ALR scherm is dan bijna zo duur maar ook net zo belangrijk als een goede projector. In mijn geval was de projector ~2000 euro met een 200 euro wit vinyl 106” spanscherm (Kingpin FS240), dat is dus minder slim. Voorlopig hou ik het nu bij mijn 77” OLED. Maar wie weet ooit nog een keer.
Kijk al bijna 20 jaar op de projector ooit begonnen met een epson TW-10, en ziende dat mijn vrouw geen probleem heeft met een scherm in de woonkamer maar wel met in een donkere grot kijken was dat de beste oplossing.

Momenteel met de kinderen alle marvel films aan het zien :-) , denk dat ik maar zal overschakelen als 100+ inch TV's betaalbaar zijn. En zelfs dat is 36% minder beeld en dus een pak kleiner.
Ze praten hier over een ALR scherm, dat is wel iets heel anders, die worden speciaal gemaakt voor ultra short throw (UST) beamers, hebben ook aanzienlijk minder last van omgevingslicht (vandaar de naam Ambient Light Rejection), omdat deze alleen licht vangt vanuit een bepaalde hoek.
Weet iemand of zo'n laser projector actief gekoeld wordt?

Ik heb op zolder een mooie 4k beamer hangen, maar in de woonkamer zou ik die toch niet snel gebruiken vanwege het geluid van de fans. Daar hangt nu nog gewoon een tv.
Hoor je enkel als het echt stille scenes zijn, en dan nog heb je instellingen die dat naar beneden kunnen halen.
Heb zelf epson EH-TW6600 met een draper ALR scherm van 125". Kijken gaat gewoon goed voor alles zelfs doorheen de dag met uitzondering van een hele donkere film smiddags als de zon echt pal op het scherm zit.

Leuke evolutie dit dus, alleen is de prijs toch wel enorm duur.