Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Spotify heeft storing - update

Spotify heeft een storing. De muziekstreamingdienst bevestigt dat er problemen zijn, maar het is onduidelijk wat er precies aan de hand is. Gebruikers melden dat ze geen muziek kunnen luisteren of lege playlists krijgen te zien.

Op Twitter bevestigt een officieel Spotify-account dat er iets aan de hand is met de streamingdienst. De dienst zegt de problemen te onderzoeken en later met een update te komen. Diensten als Allestoringen tonen dat veel gebruikers problemen ondervinden met de muziekstreamingdienst. Meldingen daarover kwamen vanaf ongeveer 14:00 Nederlandse tijd binnen.

Gebruikers die problemen ervaren, melden dat een nummer begint met afspelen, maar na een paar seconden weer stopt. Vervolgens verschijnt er een foutmelding in beeld. Ook Spotify Connect, om verbinding te maken met andere apparaten, werkt niet. Niet alle Spotify-gebruikers hebben last van de storing. Het is niet duidelijk hoe wijdverspreid het probleem is.

Update 15:43: Spotify meldt dat alles weer werkt. Details over wat de storing heeft veroorzaakt, geeft de muziekstreamingdienst niet.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

19-08-2020 • 14:52

130 Linkedin

Reacties (130)

Wijzig sortering
Voor zover ik kon zien was het SSL-certificaat op de server(s) waar de clients verbinding mee maken verlopen. Dat lijkt nu gefixt te zijn, ik kan in ieder geval weer muziek luisteren.
Screenshot
Ze hebben nu een nieuw certificaat, geldigheid vanaf vandaag tot 24 augustus 2021. Nieuw nieuwsitem volgend jaar dus! :+

[Reactie gewijzigd door DataGhost op 19 augustus 2020 15:46]

.... wat bizar slecht dat zoiets bij een bedrijf als Spotify kan gebeuren zeg! 🤐
Waar mensen werken worden fouten gemaakt. Zo simpel is het. Niets anders.

Slordig? Zeker. Maar het is een soort fact of life waar je met SSL werkt.
Ik begrijp dat browsers 'insecure' aangeven, maar beter had geweest 'expired' oid, iets specifieker. De verbinding is nog steeds versleuteld met een verlopen certificaat.
Je moet ergens een grens trekken. Als een oud certificaat incl private key uitlekt is het makkelijker daar een MITM mee uit te voeren als je mensen aanleert dat je gewoon door kan klikken bij verlopen certificaten. Het is juist zo rot gemaakt om ervoor te zorgen dat je de boel wel in de gaten MOET houden.
Expired kan je nog steeds zien, als je op de juiste dingen doorklikt, maar dat is voor vrijwel 100% van de gebruikers niet interessant.
Waar mensen werken worden fouten gemaakt. Zo simpel is het. Niets anders.
Nou, daar ben ik het in dit geval niet mee eens. Een SSL certificaat verloopt. Dat is vooraf te voorzien en dat moet je dus organiseren, en monitoren. Daar zit dan geen ruimte voor een menselijke fout.

Prima met Let's Encrypt doen, maar dan nóg: monitoren. 30 dagen tevoren warning, 5 dagen tevoren critical.

Een menselijke fout kan heel goed voorkomen bij werk als het geen routine is. Een upgrade van uniek stuk hardware (core router of bijzondere switch), een failover bij twee servers die niet lekker gaat omdat een versie-verschil roet in het eten gooit, een bug die zich alleen manifesteert in productie en niet in een zorgvuldig opgetuigde acceptatie omgeving, dat soort dingen.

[Reactie gewijzigd door casberrypi op 19 augustus 2020 21:10]

Je kan het monitoren, zeker. Dit zou ook niet moeten gebeuren, maar het gebeurd. Spotify deze keer, een tijdje terug nog Microsoft en ga zo maar door.

Vooraf is niet alles te voorzien, want het kan zijn dat wat je nu bouwt om het te monitoren volgende week kapot gaat door een regression of iets anders. Jij denkt dat je monitoring het allemaal goed doet, maar het blijkt achteraf toch net wat anders.
Dat is waar, en is mij recent ook overkomen inderdaad. Nagios monitoring stuk, wel online maar geen er werden geen nieuwe tests uitgevoerd, én de monitoring daarvan bleek ook niet te werken.

Natuurlijk zijn er grenzen aan wat je kunt monitoren, en hoever je daarin gaat.

Ik zou dat geen 'menselijke fout' meer noemen. Dat is écht wat anders.
Is dat niet de reden om zoiets te automatiseren met een LetsEncrypt scriptje?
Zeker weten. Maar ook daar gaat het fout. Zo veel parameters en draaiende radertjes die er voor moeten zorgen dat het goed gaat.

Ook die software wordt door mensen gemaakt en ook dat bevat dus fouten. Hoe vervelend dat ook is.
Idd, zelfs als ze 1 persoon zouden aanstellen met alleen die taak, zouden ze meer geld sparen dan zulke downtime lijkt me.
Keurig gevonden! Heel toevallig vandaag na 2 uur 's middags een storing, wat precies strookt met dat certificaat.
Helaas zijn dit van die terugkomende dingen die dan gewoon blijven mis gaan. Best weel vervelend als je dit soort systemen onder SLA hebt draaien. Dan kost dit je mogelijk gewoon echte harde euro's. Gelukkig levert spotify alleen diensten aan consumenten en dan kun je er wel mee wegkomen.
Snap niet dat men dit niet gewoon in de agenda zit.. recurring elk jaar met een notificatie een week van te voren.
Tsja komt vaak ook doordat andere teams daar dan weer versntwoordelijk voor zijn. Ik had dit soort issues bij vorige opdracht continu. Verlopen db licenties, ssl certificaten. Ligt vaak bij meerdere teams en als je er dan geen proces voor hebt ingericht voelt niemand zich er verantwoordelijk voor want er zijn nog dertigduizend van dit soort dingetjes.

Die is zowel mentaliteit als bussiness probleem. En ja jouw oplossing is relatief simpel en redelijk doeltreffend, maar wie gaat die reminder dan in de agenda zetten en in wiens agenda? Ik ken projecten waarbij in een jaar tijd het halve development team gewisseld is. Zul je net diegene met de reminder niet meer in dienst hebben bijvoorbeeld.
Goed punt. Ik had het, als ontwikkelaar, sowieso in mn agenda gezet.. maar inderdaad voor je het weet werk je weer ergens anders.
Certificaten opvolgen en hernieuwen, een probleem van de moderne tijd. Kleine of grote bedrijven, ze slagen er allemaal in. 8)7
Haha en ik dacht een van de weinige te zijn die af en toe vergeet een certificaat tijdig te verlengen :D
Aha, dat was / is er aan de hand. Ik kon net bepaalde nummers die niet tussen mijn 'liked songs' staan niet luisteren.
Is dat een kwestie van caching? Liked songs stonden misschien al in je mobiel terwijl andere nummers nog gedownload moeten worden.
Ik denk het wel. Echter ondervind ik nu gelukkig geen problemen meer. Het valt me op dat de macOS spotify app vaker probleempjes heeft.
Er bestaat een Spotify app voor MacOS? Dat verbaast me. Kun je niet gewoon de website gebruiken?
Tuurlijk kan ik de website gebruiken. Maar een app is er voor het gemak ;)
Ironisch genoeg is de app "gewoon" een Electron app, dus ook een webapp.

Maar je hebt gelijk, ik heb o.a. spotify liever in een eigen app / venster met uniek icoon.
niet alleen dat, maar ook het idee dat de 'app' buiten je browser leeft, vind ik een fijne gedachte, met zaken als email / messaging, todo's/ agenda's en met mediaspelers is dat wel zo prettig.

electron is volgens mij een prima brug om webapps naar de lokale desktop te halen en ze lokale rechten en mogelijkheden te bieden.

in grote mate kan ik zeggen dat ik die functionaliteit ook mis voor bijv de google apps suite,
Waarom verbaast je dat? Er is een app voor Android, iOS, MacOS, Windows, en Linux (verschillende distro's).
Zo bedoelde ik het niet maar gezien de -17 kwam het zo wel over ;)
Zoeken werkt ook niet.
weird, ik cache niks en kan alles nog doen

edit: nu kan ik ook niks meer helaas...

edit 2 : muziek speelt weer af

[Reactie gewijzigd door juliank op 19 augustus 2020 15:16]

Een gestarte playlist bleef gewoon verder spelen. Browsen, zoeken enz. werkte niet. Dat kon rond 15:40 pas weer.
Opgeslagen nummers werkten bij sommigen wel, bij anderen niet.
Een gestarte playlist stopte ook hier
Bij mij ook, maar pas nadat alle nummers afgespeeld waren. Normaal voegt Spotify dan extra nummers toe, maar dat lukte vandaag niet.
Gelukkig werken nummers van de local storage wel :)
Maar daar heb je in het allerergste geval Spotify niet eens voor nodig ;)
Gewoon een vraagje aan de Spotify gebruikers, waarom Spotify?, bijna alle andere diensten (qobus Tidal etc..) leveren hogere kwaliteit audio...Spotify blijft maar hangen op die MP3's

[Reactie gewijzigd door bArAbAtsbB op 19 augustus 2020 15:17]

Met een Premium lidmaatschap kun je 320kbit/s streamen. Ik kan dat verschil echt niet horen, en volgens mijn kan niemand dat. Niet mee eens? Ik zie graag een linkje met een dubbel blind onderzoek waar luisteraars dat onderscheid wel kunnen maken.

https://thenextweb.com/pl...d-test-on-lossless-music/
Mja, allemaal van die testpersonen die "heel geconcentreerd luisteren" en dan toch wel wat verschil horen. Zo'n test moet je dubbelblind doen en dan is het ineens helemaal niet zo duidelijk meer. Het verschil tussen gratis Spotify en betaald hoor ik nog wel, maar bij Tidal en Spotify zit het verschil vooral tussen je oren IMO.
Ik hoor het verschil. Heb 3 keer zo’n test online met koptelefoon gedaan. 2 keer dezelfde en een paar jaar later nog een andere test. Ik had ze allemaal goed. Alle 3 keren. Ik hoorde ook het verschil tussen 320 kbit/s en lossless. Dat laatste voelde nóg ‘completer’ aan in mijn oren.

Dat gezegd hebbende, vind ik alles vanaf 192 kbit/s goed klinken. Hoe hoger de bitrate, hoe beter natuurlijk, maar Spotify biedt voor mij voldoende kwaliteit. (Premium ‘extreme’ setting, niet de gratis variant, want 128 kbit/s vind ik lelijk klinken) Wel vond ik dat Apple Music dynamischer en iets crisper klonk. En dat terwijl de bitrate van AM lager is, maar dat ligt er dan weer aan dat Spotify Ogg Vorbis gebruikt en Apple Music AAC. Maar Spotify heeft voor mij een fijnere gebruikerservaring: werken met afspeellijsten, de Daily Mixes, betere aanbevelingen etc.

Maar als Spotify zou kiezen voor nog betere kwaliteit, zal ik dat altijd aanmoedigen.
Wij gebruiken het hier allemaal, waarom zou ik switchen (Spotify family). Ik heb geen last van lage kwaliteit voor mij is het goed genoeg. Niet dat ik het ooit heb vergeleken maar ik hoor dat verschil toch niet en ik heb zeker niet van die dure hifi waarbij je dat dan zou moeten merken.

Ik vind de app ook goed en de interface is handig. Ik gebruik het al jaren dus ja totaal geen reden om te switchen.
Spotify gebruikt een aantal codecs maar geen MP3.
How does Spotify process my audio files?
When we receive your audio files, we apply the following processes:

Check they aren’t corrupt and that their format and container is known.
Convert to WAV 44.1 kHz (keeping bit depth).
Transcode the file into the following delivery formats for the quality options available to listeners:
- Ogg/Vorbis [96, 160, 320 kbps]
- AAC [128, 256 kbps]
- HE-AACv2 [24 kbps]

Calculate the loudness using ReplayGain.
Files are also encrypted before they’re delivered to the platform, but this doesn’t affect the resulting files.
Bron: https://artists.spotify.c...fy-process-my-audio-files

En verder bevalt Spotify gewoon. Heeft 99% van de artiesten die ik onderweg wil luisteren en thuis heb ik mijn platencollectie.
Spotify gebruikt geen MP3, maar OGG Vorbis. Tidal zit, als je je niet helemaal scheel wil betalen, op AAC. Volgens mij doet het een niet echt onder voor het andere op 320kbps. Verder is het een Europees bedrijf, pretentieloos, redelijk transparant (op de website van Tidal staat niet eens wat het kost per maand 8)7) en goedkoop (€13 per maand voor twee gebruikers).
Omdat Spotify Connect naar mijn versterker een stuk gebruiksvriendelijker is. Ik heb tot 2x toe Tidal een maandje aangeschaft, na een paar dagen was ik het al zat.
maar wederom niet een keuze voor kwaliteit maar voor gebruiksgemak. ;)
Ik ga zeker wel voor de kwaliteit... van de software. Als Tidal een beetje zou werken was ik overstag maar het was gewoon drama.

Helaas ondersteunt mijn versterker ook niet de Hi Res Audio van Tidal, dus ik weet ook niet welke kwaliteit daadwerkelijk gebruikt wordt...

Sowieso heb ik enkele van mijn favoriete albums in CD kwaliteit flac's op een server staan. Zelfs een paar in 24bit/96khz maar of ik dat verschil echt hoor weet ik niet, ik denk van wel maar dat is waarschijnlijk psychisch 😆. De CD's zelf draai ik niet meer... die staan op zolder stof te happen.
Omdat Spotify waarschijnlijk goedkoper is, en zuiniger met je data en opslag. Als je het vergelijkt met diensten als Tidal in ieder geval. Meer vergelijkbare diensten bieden dezelfde kwaliteit.
Omdat voor mij de kwaliteit van Spotify nu voldoende is. De DAC in mijn iPhone en Macbook als Sonos spul is toch geen hifi kwaliteit dus heeft het weinig zin om dan een dure abbo te nemen. Mijn koptelefoon is wel instap hifi maar de bottleneck zit bij de DAC. En een abbo bij Tidal zal daar weinig aan veranderen. :)

Pas als ik beter hardware met ditto DAC heb wordt het interessant om eens een proef abbo te nemen bij een andere aanbieder.
Talloze integraties en apps, het makkelijk kunnen delen van nummers en afspeellijsten, reeds opgebouwde collectie na 8 jaar gebruik, discover functies die simpelweg werken, statistieken (jaarlijks), het kunnen aanmaken van een gedeelde queue (momenteel in beta).
Dat is niet anders dan bij een Netflix abonnement. De juiste content en gebruiksgemak gaat voor velen verder dan het kwaliteitsverschil tussen 320 kbps Ogg/Vorbis v. lossless.
Niet iedereen is uit op ultieme audio kwaliteit als dat 1. betekent dat ze meer moeten betalen en 2. ze het verschil tussen lossy en lossless compressie met "consumenten" audioproducten niet eens (duidelijk) kunnen horen.
Natuurlijk, het verschil tussen een 128 kbps en 320 kbps MP3'tje is goed hoorbaar, maar tussen 320 kbps en een lossless audio bestand ga je nauwelijks verschil horen als je op je Skull Candy's in de trein naar Ali B aan het luisteren bent.

[Reactie gewijzigd door Tomvl117 op 19 augustus 2020 16:23]

Doet het hier gelukkig nog prima, zal dus niet wereldwijd zijn denk ik!
Ging goed tot 1 minuut geleden. Speelt niet meer af. Soms een seconde en dan weer niks.
Het gaat al een paar dagen niet goed. Ik had enkele dagen geleden al dat muziek niet afspeelde en dat de verkeerde album cover bleef hangen bij het afspelen. Ook na reboot van telefoon en Spotify. Ook waren er problemen met apparaten selecteren in spotify
Ook last van inderdaad. Lost zich wel eens op door het disconnect/reconnect van het bluetooth apparaat waar ik het op af wil spelen.

[Reactie gewijzigd door thelightning op 19 augustus 2020 15:26]

Ik heb al weken/maanden lang soms last van precies dit probleem. Erg frustrerend, zeker wanneer je onder de douche staat..
De titel van het onderwerp dekt in ieder geval de lading :+
je zou zeggen het is vrijdag.. maar helaas 8)7
Hier ook storing op the windows app. Alles opnieuw geïnstalleerd en cache geleegd, ook geen oplossing.
Webplayer werkt wel gewoon: https://open.spotify.com/
In mijn geval werkt het downloaden van afspeellijsten nog wel, vanuit de Windows-app op pc, terwijl het streamen steeds stopt na enkele seconden of helemaal niet werkt. Zo kan ik nog wat favorieten blijven luisteren; misschien dat andere Tweakers hier ook iets aan hebben.

[Reactie gewijzigd door geert1 op 19 augustus 2020 15:44]

Probleem is dat na het legen van de cache alle afspeellijsten leeg zijn. Ook die van Spotify zelf, dus er valt niets meer te downloaden. Dus zolang je nog geen geleegde cache hebt, is jouw fix zeker een optie!
Hier geen problemen, al sinds deze morgen aan het luisteren, 15 minuten geleden nog van nummer verandert handmatig, ben alleen de hele dag al uit de liked nummers lijst het luisteren. Ik laat hem gewoon even lopen dan nu.
Misschien heeft het met de update te maken? Hele dag geen problemen gehad tot 1 minuut terug. Ik startte Spotify opnieuw op vanwege een update en gelijk problemen dat bepaalde nummers na 4 sec stoppen.
Toen ik in de auto zat met spotify gekoppeld merkte ik nergens wat van. Ook nu op mijn laptop werkt alles zoals behoren.