Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Beveiligingsbedrijf komt in 2021 met BlackBerry-telefoon met fysiek toetsenbord

Volgend jaar verschijnt een nieuwe Android-telefoon onder de BlackBerry-merknaam. Die heeft 5g-ondersteuning en een fysiek toetsenbord, maar verder is er weinig over bekend. De merknaam is overgenomen door het beveiligingsbedrijf OnwardMobility.

Het Amerikaanse beveiligingsbedrijf OnwardMobility maakt melding van de nieuwe telefoon op zijn website. Daar staat dat het bedrijf samenwerkt met BlackBerry en FIH Mobile om een nieuwe Blackberry-telefoon te maken. Die laatste is een dochterbedrijf van Foxconn. Details over die deal zijn niet bekend. In de eerste helft van volgend jaar komt het toestel uit, zowel in de Verenigde Staten als in Europa.

BlackBerry-ceo John Chen zegt in een persbericht dat de telefoon een fysiek toetsenbord heeft. Daarnaast zou het toestel zich vooral richten op veiligheid, en dan met name in het bedrijfsleven. "Enterpriseprofessionals hebben behoefte aan veilige 5g-apparaten zonder daarmee de gebruikerservaring op te geven", zegt Peter Franklin van OnwardMobilty.

BlackBerry maakt zelf geen telefoons meer, maar sluit deals met andere bedrijven die telefoons onder die merknaam verkopen. Sinds 2016 had het Chinese bedrijf TCL wereldwijd het recht die telefoons te verkopen. Per september stopt die deal, en worden er geen nieuwe TCL-telefoons met de BlackBerry-naam verkocht.

Door Tijs Hofmans

Redacteur privacy & security

19-08-2020 • 15:42

81 Linkedin

Reacties (81)

Wijzig sortering
Ik mis nog dagelijks het toetsenbord van mijn oude zakelijke blackberry (curve). Met twee duimen kon ik makkelijk en snel (lange) mails tikken, zonder spelfouten.
Mijn motoriek is gewoon niet afgestemd om te werken met een on-screen toetsenbord.
Ik mis nog steeds een goed slider keyboard op een goed Android toestel met open bootloader, een Snapdragon en goede community ondersteuning.
Gewoon een Nokia E7 of Sony Ericsson Xperia X1 anno 2020.
of de Samsung Star Qwerty :)
nokia n900 O+ wat was ik verliefd op die telefoon zeg
Oef! De gevoelige snaar! Wat een magisch toestel was dat O+ mis hem nog regelmatig
Toen zelfs nog op jouw advies gekocht _/-\o_

Binnenkort wordt de Fx tec pro 1 geleverd, opzich een prima vervanger

[Reactie gewijzigd door TheSniper1990 op 19 augustus 2020 16:48]

Komt in de buurt maar mist nog wat stylish design..
HTC Touch Pro 2! - helaas nooit gehad. Ik ging voor de HD2 daarn een Lumia 930.
https://duckduckgo.com/?q...ro+2&iax=images&ia=images
Alleen die prijs... en dat voor een toestel met een erg goedkope mediatec soc er in...
Daarom scoor ik ook geen toestel van planet computers , alhoewel de astro al stukken beter betaalbaar is..
Ja, hier ook. Het was het beste toestel wat ik heb gekend.
Maemo was beter dan elk OS. Volledige multitasking en vrij simpe root-toegang op je telefoon.
Het fysieke toetsenbord mis ik nog steeds, zelfs na 8 jaar ...
Ik heb m'n N900 nog in een laatje. Kon m niet weg doen, veels te dierbaar. ;P
Idem, ik heb hem ook nog! :D
ja de n900. wat een beest :D
Inderdaad een vervanging voor mijn blackberry priv zou welkom zijn!
Dat hoef je helemaal niet te missen. Ze zijn extreem zeldzaam, maar nog niet uitgestorven. Kijk eens naar de Fxtec Pro1. Dit toestel heeft precies wat jij zoekt. Open bootloader, Snapdragon en goede (weliswaar kleine, maar zeer actieve) community ondersteuning. Aanrader.
Alleen is het toetsenbord zeer slecht, ook een aantal ergonomische missers in de vorm van vreemde plaatsing fingerprint lezer en standby knop.
Maar zoals ik al verwachtte staat ie nog altijd op pre-order... de keyboard add-on voor de moto Z hebben ze ook nooit geleverd...
Ruim 7 meier voor een 835 soc is ook wel heel erg ruig imho , dan kun je net zo goed een van de planet computers modellen pakken.
Dan krijg je ook een cheapo soc maar is de prijs wel stukken lager..
Ik weet niet waarom er nog steeds pre-order op de site staat. Ik heb mijn exemplaar gewoon besteld via die site en al maanden binnen. Gek genoeg staat verderop wel gewoon een buy now-knop, vreemd.

Het is inderdaad wel een prijzig toestel. Ik kreeg gelukkig een flinke korting omdat ik de toetsenbord-addon voor de Moto Z had gebacked. Het is jammer dat het zo'n duur toestel is, maar beggars can't be choosers vrees ik.

Overigens, mocht je liever iets zoeken met een Blackberry formfactor, maar dan waterdicht en een 6000mAh-accu kijk dan eens naar de Unihertz Titan. Die Planet-toestellen zijn ook mooi trouwens, heb ik ook even mee mogen stoeien, maar die formfactor is niet helemaal naar mijn smaak.
Nadeel van een fysiek toetsenbord is dat je er tig moet maken voor iedere taal. En wat als je van layout wil switchen?... Dan moet je toch iets (half-)onscreen gebruiken. Bijv voor emoji of symbolen.
Mini E ink in de toetsen moet ook kunnen.
Of je neemt een afneembaar toetsenbord (beetje Surface achtige constructie), dat lijkt mij demeest ideale oplossing.
Echt een non-issue, totaal geen problemen mee gehad.
Jij niet, want jij typt wellicht alleen Nederlands en Engels... Maar wat denk je als je iets in het Japans moet typen? (of iedere andere niet-puur-alfabetische taal) Zou een fysiek toetsenbord dan handig zijn denk je? Zelfs als je alléén maar Japans moet typen, dan werkt het niet, omdat voor die taal alleen al meerdere valide layouts bestaan (T9, qwerty, kana-invoer). En dan mis je nog steeds het emoji-keyboard. En alle vormen van swiping (op de spatiebalk bijv om pijltjestoetsen na te bootsen). En al het bovenstaande in landscape layout.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 21 augustus 2020 09:20]

Voor die talen bestaan ook modellen, tot en met arabisch aan toe. Als je veel tussen die talen wisselt dan kan je daar talen voor installeren. Emojis heb ik totaal geen moeite mee, er is gewoon een balk die je kan oproepen waar ze in staan, hetzelfde geldt voor leestekens. Zelf gebruik ik de Key2 zelfs om scripts te schrijven en code snippets te sturen in reviews.

En als we dan toch met uitzonderingen gaan gooien: hoe moeten slechtzienden of blinden in godsnaam op een schermtoetsenbord gaan werken? En nee, dicteren werkt daar nog niet goed genoeg voor (ook kan je daar je speciale tekens niet mee doen). Voor iedere oplossing is wel een scenario te bedenken waarbij geen aansluiting is (al vond ik de jouwe geen relevante aangezien er ook keyboard phones gebruikt worden in Japan). Voor de productieve mensen is een PKB phone echter nog steeds erg comfortabel.

Daar komt overigens bij dat als je een schermtoetsenbord wilt, je méér dan genoeg keuze hebt. Echt, veel meer. Oneindig veel meer. Gi-gan-tisch veel meer. Wij die een PKB willen hebben daarbij keuze uit 3 modellen in totaal.

[Reactie gewijzigd door nst6ldr op 21 augustus 2020 14:55]

al vond ik de jouwe geen relevante aangezien er ook keyboard phones gebruikt worden in Japan
Klopt, en die zijn (waren) allemaal T9. Maar dat maakt andere layouts niet minder valide, zeker gezien pc-toetsenborden geen T9 zijn.

Maar zou het niet handiger zijn als een fysiek toetsenbordje een losse module is die als het waren tegen een deel van het scherm aan klikt? Dat deel wordt dan zwart, zodat het geen stroom gebruikt, en de toetsen kunnen nog steeds klikken *en* het scherm eronder op de juiste punten aanraken voor de software om te weten welke toets je indrukt. Bijkomend voordeel is dat zo'n module passief is, en dus goedkoop gehouden kan worden.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 21 augustus 2020 18:57]

[...]

Maar zou het niet handiger zijn als een fysiek toetsenbordje een losse module is die als het waren tegen een deel van het scherm aan klikt? Dat deel wordt dan zwart, zodat het geen stroom gebruikt, en de toetsen kunnen nog steeds klikken *en* het scherm eronder op de juiste punten aanraken voor de software om te weten welke toets je indrukt. Bijkomend voordeel is dat zo'n module passief is, en dus goedkoop gehouden kan worden.
Nee, om legio redenen. Mechanisch slijtgevoelig, er moeten veel variaties gebouwd worden waarvan je niet kan stellen welke er meer verkocht gaan worden, er komt vaak druk op het koppelstuk het onvermijdelijk tolerantie gaat ontwikkelen (lees: wiebelen). Én er is al eerder een LG telefoon geweest met losse modules die flopte (zelfs harder dan de KEY1/2).
Te meer reden om die modules los te houden. Dan zijn ze tenminste vervangbaar.

Maar losse/goedkope modules hoeft niet te betekenen dat het flutdingen zijn. Ik denk dat BB best de kennis in huis heeft om goeie kleine toetsenbordjes te maken.

Maargoed, het is maar een idee heh!

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 21 augustus 2020 20:40]

Gaat niet alleen om motoriek. Je hebt de feedback niet van fysieke knoppen waardoor je al snel naastliggende knoppen gaat aanraken. Sommige toetsenborden halen gelukkig de meeste van die fouten r wel weer uit. Sinds ik swiftkey gebruik (zonder woorden samen te vegen in mijn geval) merk ik dat ik minder fouten heb in mijn berichten omdat dit toetsenbord in staat is van vele fouten zelf te detecteren en recht te zetten.
Ik mis mijn Galaxy S Relay om dezelfde redenen.
Typen op een scherm werkt ook echt niet voor mij, ik type dan ook als een bejaarde.
Er bestaan hoesjes voor telefoons met een slider toetsenbord er in. De details heb ik niet beken en ideaal is anders qua dikte, maar het kan een oplossing zijn.
Ik heb er weleens naar gezocht voor mijn telefoon, maar kon niets vinden. Ook in het algemeen niet, behalve de onderstaande voor de S8, en iets voor oudere iPhone modellen.
In Android kun je in de ontwikkelaarsopties Tikken weergeven inschakelen. Dan kun je zien waar je typt en maak je veel minder fouten.
Als dit zoiets wordt als de KEYone dan neem ik dit toestel meteen mits betaalbaar. Fysiek typen gaat zo veel sneller zonder foute.


https://www.businesswire....ry-Foxconn-Subsidiary-FIH

https://www.onwardmobility.com/about/

[Reactie gewijzigd door Noresponse op 19 augustus 2020 22:39]

Klopt, mijn favoriet was toch echt de Bold. Heerlijk dat typen. Het OS zelf was waardeloos. BBM was fantastisch, voorloper op Whatsapp. Maar goed. Mijn droom toestel zou een telefoon met een blackberry toetsenbord en het OS zou ik graag iOS willen. Totaal fantasie uiteraard, maar toch.
De Bold was idd een geweldig toestel. Ook de slider Torch was prima, ik ben zonder problemen bereid om 50 euro extra te betalen voor zo'n form factor, en ik neem aan dat de fabrikage meerprijs (tov een klassieke candybar) een stuk lager ligt dan dat. Helaas verwachtte Blackberry/TCL destijds in 2018 met de Key2 dat ik 300+ euro meerprijs betaal (tov een gelijk gespecte Xiaomi Mi A2 bv), en dat is me echt te gortig.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 19 augustus 2020 16:58]

Ik had vroeger nog de Nokia E71. Wat een leuk toestel, maar kan mij niet inbeelden hoe het scherm (vergelijkbaar met de typische blackberry in den tijd) nu zou aanvoelen voor op internet te gaan.
Maar het typen ging inderdaad wel zeer vlot.

Gezien ik weinig mails stuur en in SMS'sen niemand je echt scheef bekijkt als er hier en daar een fout in zit zou ik nu niet terug willen.
Ook een slider met volwaardig toetsenbord zie ik niet zitten (zal dan alleen maar een dikke telefoon zijn). Ik vrees dat dit dan ook meteen de redenen zijn waarom ze amper nog bestaan.
HTC Touch Pro2 met een 6" scherm zou perfect.
Wat een heerlijk toestel was dat, met dat kantelende scherm!!
Vroeger zelf sliders gebruikt, zeker de Qtek 9100 was erg fijn. Ik mis nog steeds een fysiek toetsenbord, vind touch gewoon niet fijn.

Toevallig de afgelopen tijd gekeken naar de Priv en Key2, maar beide te oud. Dit is wel heel interessant.
Dat zou mooie dingen op kunnen leveren. Wellicht eindelijk een telefoon met iets meer privacy dan gemiddeld! Dat met een toetsenbord en de hub, ben benieuwd!

Ok, OS is android

[Reactie gewijzigd door 7ven op 19 augustus 2020 15:58]

Dat zou mooie dingen op kunnen leveren. Wellicht eindelijk een telefoon met iets meer privacy dan gemiddeld! Dat met een toetsenbord en de hub, ben benieuwd!

Ok, OS is android
Juist, zolang het Android (met Google services) is kun je privacy wel vergeten. Dat is van de basis af ontworpen om data te lekken.

Disclaimer: Blackberry fan die Android gebruikt sinds BBOS10 verwaarloosd werd.

[Reactie gewijzigd door GeoBeo op 19 augustus 2020 16:30]

Ik weet het, de hoop dat BB10 wellicht een nieuwe episode zou krijgen leeft wel maar leek mij ook erg onwaarschijnlijk. Wel jammer want BB10 heeft veel sterke punten en de ondersteuning voor de apps uit de playstore zou ook nog wat opgepoetst kunnen worden. Daarmee zet je wel de deur open naar de google meuk maar toch.

Op zich zou dat niet eens zou moeilijk hoeven zijn want de basis achter het BB10 OS wordt volgens mij nog doorontwikkeld voor carpc's etc.

Oja, 'k doe het tegenwoordig nog met een Z10 want mijn oude vertrouwde Q10 wil niet meer opladen ;(

[Reactie gewijzigd door 7ven op 20 augustus 2020 09:03]

Daar gaan enkele van onze gebruikers blij mee zijn. Die houden vandaag nog vast aan een Key2, maar die ondersteunen we volgend jaar niet meer met onze mail oplossing wegens een te oude Android versie.
Unihertz Titan hier.

Veel betere formfactor dan KEY2 en bovendien: water dicht, extreem stevige behuizing, makkelijk 2 dagen op een accu lading (4 dagen haalt hij ook wel als je rustig aan doet), grotere toetsen voor grote Nederlandse worsten vingers, Android 9 ipv 8.1 (al is Android altijd jammer), draadloos laden, USB host, en meer van dat leuks.


Overigens weet ik nu al vrijwel zeker dat ik de nieuwe Blackberry ook wel zal kopen. Als je blind kunt typen is het eigenlijk de enige optie.

[Reactie gewijzigd door GeoBeo op 19 augustus 2020 16:28]

Unihertz is teruggekomen op de waterdichtheid. Op Facebook roepen ze op om 'm niet nat te laten worden, ondanks de vele advertenties waar dat ding in een beekje onder water ligt. Oh, en standaard met spyware geleverd natuurlijk (adups).

[Reactie gewijzigd door nst6ldr op 19 augustus 2020 22:24]

Unihertz is teruggekomen op de waterdichtheid. Op Facebook roepen ze op om 'm niet nat te laten worden, ondanks de vele advertenties waar dat ding in een beekje onder water ligt. Oh, en standaard met spyware geleverd natuurlijk (adups).
Nog steeds veel waterdichter en degelijker dan de KEY2, die volledig niet waterdicht is.

KEY2 in water laten vallen = gegarandeerd stuk. Titan in water = waarschijnlijk niets aan de hand. Nogal een verschilletje...

Voor wat betreft spyware is het een vreemd punt. Als je Android met Google services gebruikt dan gebruik je per definitie spyware. Het hele OS en de services zijn doelbewust ontworpen met als hoofd doel: data lekken. Beetje spyware meer of minder, sja...
Nog steeds veel waterdichter en degelijker dan de KEY2, die volledig niet waterdicht is.
Die indruk willen ze wel wekken ja, onder de gebruikers van het toestel blijkt het tegen te vallen en is het alles behalve rugged. Tevens staat er nul garantie tegenover, Unihertz weet dat hun quality control niet goed genoeg is om die kosten te kunnen dekken aangezien teveel mensen het toestel zouden terugbrengen.
KEY2 in water laten vallen = gegarandeerd stuk. Titan in water = waarschijnlijk niets aan de hand. Nogal een verschilletje...
En dat klopt dus niet, Unihertz heeft deze oproep gedaan omdat een koper beroep wilde doen op z'n garantie. Zijn toestel ging stuk omdat hij deze wilde schoonmaken (afspoelen met water), en daar kon dat ding niet tegen. Na een hoop getouwtrek kwam Unihertz met het volgende:
Hey everyone! Do not wash your Titan! Liquid damage is not covered under our warranty!!!
Titan is waterproof and this was tested under controlled laboratory conditions with a rating of IP67 under IEC standard 60529. Since splash and water resistance are not permanent conditions and resistance might decrease as a result of normal wear!
Also, do not attempt to charge a wet Titan! Please refer to the user guide for cleaning and drying instructions.
In Nederland kennen we dit als "spatwaterdicht", oftewel "goed genoeg om te bellen in de regen". En dat is heel wat anders dan de advertenties impliceren waarbij het apparaat nog net niet door een duiker wordt gebruikt.
Voor wat betreft spyware is het een vreemd punt. Als je Android met Google services gebruikt dan gebruik je per definitie spyware. Het hele OS en de services zijn doelbewust ontworpen met als hoofd doel: data lekken. Beetje spyware meer of minder, sja...
Ook daar mag wat meer nuance in: Google Android is het ergste wat er is, daar is geen twijfel over mogelijk, maar Android op zich is niet slecht. Je kan een Android image hebben die netjes OTA updates ontvangt zonder dat je daarbij Google services hoeft te gebruiken of uberhaubt geïnstalleerd hebt staan. ADUPS is naast telemetrie/analytics ook nog verantwoordelijk voor de updates van het toestel. Zonder deze spyware ben je overgeleverd aan handmatige updates (die overigens keer op keer ADUPS herintroduceren die je dan weer uit moet zetten).

[Reactie gewijzigd door nst6ldr op 20 augustus 2020 13:40]

Wat is aan jullie e-mail oplossing dan zo anders dan pop3/imap, als ik vragen mag?
Wat heeft pop3/imap te maken met Android versie? Outdated Android versies missen security fixes en bijvoorbeeld TLS 1.3 support. Google komt nog wel met wat kleine fixes voor Android 8.1 maar BlackBerry implementeert deze allang niet meer op de Key2 apparaten.
Dat vind ik toch wel echt opvallend, toen je 'een te oude android versie' noemde verwachte ik iets als android 5.1. Maar die telefoon is met Android 8.1 geleverd en met Android 9 heb ik zelf geen enkel probleem met de apps. Ik kan mij haast niet voorstellen dat Android 8 niet meer ondersteund wordt. Welke feature mist Android 8 die je wel nodig hebt in de apps?
Welke feature mist Android 8 die je wel nodig hebt in de apps?
Android 8 mist: dark mode, night mode, touchscreen gestures, duraspeed (aannemende dat dat een Android iets is) en vast nog een hele berg.

Vooral die eerste 2 zijn voor mij onmisbaar. Geen zin om op mijn 40ste half blind te zijn.
Telefoon op lage helderheid zetten en een aparte app tegen blauw licht downlaoden lost ook al iets op ;). Zo doe ik het al jaren
Oude Android versie?
De KEY2 draait Android 8.1, en is recent nog geüpdatet met beveiligingsupdates.
Welke mailoplossing ondersteunt 8.1 volgend jaar niet meer? En waarom?
Dit had ik niet helemaal meer verwacht, CrackBerry post bijna geen nieuwsberichten meer en dan op eens dit. Op de website van Onwardmobility wordt zelfs gesproken over Smartphones.

Ik ben erg benieuwd waar ze uiteindelijk mee gaan komen.
Zolang John Chen aan het roer is zal hij waarschijnlijk altijd toestellen (laten) uitbrengen. Hij heeft een zwak daar voor.
Zou tof zijn mijn key2 is wel aan vervanging toe (vooral door lack of software support en mega slechte camera software)
Ergens verlang ik nog steeds naar een toestel met fysiek toetsenbord. Echter ben ik een groot/volledig scherm nu zo gewend, dat een slider een enige oplossing zou zijn.
Ik zou er bijvoorbeeld nu niet meer aan moeten denken om maar een half scherm te hebben als ik een spelletje speel of een film kijk.
Een slider met hedendaagse specs zou voor mij wel een instant buy worden.
Echter vrees ik dat ik best tot een minderheid behoor. ''Zelfs'' op de Chinese markt worden deze toestellen steeds zeldzamer.
Een slider met hedendaagse specs zou voor mij wel een instant buy worden.
Je bedoelt Planet Computers AstroSlide?
Mooi ding maar die mediatek soc is niet echt een hoogvlieger..
Voor dik 5 meier is ie ook nog eens erg aan de prijs voor wat je er voor krijgt imho..