Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Bedrijven VS mogen vanaf 20 september niet meer handelen met TikTok en WeChat

De Amerikaanse president Donald Trump heeft een decreet ondertekend om personen en bedrijven in de VS vanaf 20 september te verbieden om te handelen met TikTok of WeChat, twee van de populairste apps van Chinese makelij.

Het decreet noemt de dataverzameling en Chinese censuur binnen de app als belangrijkste redenen voor het verbod. "Deze dataverzameling dreigt de Chinese communistische partij toegang te verschaffen tot privé-informatie van Amerikanen en die kunnen ze mogelijk gebruiken om de locatie van ambtenaren te achterhalen, om zo dossiers voor chantage op te bouwen en bedrijfsspionage uit te voeren."

In het decreet verwijst Trump ook naar de Oeigoeren en protesten in Hongkong. "TikTok zou ook video's censureren die de Chinese communistische partij politiek gevoelig vindt, zoals over de protesten in Hongkong en de behandeling van Oeigoeren en andere moslim-minderheden in China." Bovendien, zo redeneert de Amerikaanse president, kan China de app gebruiken om desinformatie te verspreiden. "Zoals over de oorsprong van het coronavirus."

Om dezelfde redenen wil Trump ook het handelen met WeChat en moederbedrijf Tencent verbieden in een apart decreet. Het decreet is de laatste stap na drie jaar van zorgen en onderzoeken bij de Amerikaanse overheid naar TikTok. De Chinese eigenaar ByteDance nam de app over in 2017 en wijzigde de naam van Musical.ly naar TikTok. De app heeft honderden miljoenen gebruikers.

Microsoft bevestigde maandag met ByteDance in onderhandeling te zijn over de TikTok-overname. Microsoft en ByteDance hebben van de Amerikaanse president Trump tot 15 september de tijd gekregen om een deal te sluiten. Het decreet gaat in op 20 september. India verbood eerder al het gebruik van TikTok en tientallen andere Chinese apps.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

07-08-2020 • 07:21

76 Linkedin

Lees meer

TikTok gaat deepfakes weren in de VS Nieuws van 5 augustus 2020

Reacties (76)

Wijzig sortering
Trump's persoonlijke agenda tegenover Chinese bedrijven terzijde, de Chinese overheid gebruikt WeChat wel degelijk als een werkmiddel. De United Front van de Chinese overheid bijvoorbeeld gebruikt WeChat om te astroturfen of zelfs verkiezingen in het buitenland te beïnvloeden met hulp van de Chinese diaspora. Terwijl Facebook, Twitter en co onder vuur liggen voor het bemachtigen van de verspreiding van desinformatie vloog WeChat de hele tijd gewoon onder de radar.

Zoals elke goede dictatuur, heeft de CCP ook een monopolie op communicatie en Tencent maakt zich zelf schuldig aan censuur en bewaking. Berichten die bijvoorbeeld "gevoelige" woorden bevatten worden nooit verstuurd (zoals bijvoorbeeld het woord "virus" in de beginfase van de nu wereldwijde pandemie die we kennen), accounts die pro-HK berichten plaatsen worden gebanned en gebruikers die in het buitenland (!) democratie promoten op WeChat worden bij hun aankomst in China gearresteerd voor het ondermijnen van de Chinese staat.

Of het bannen van de app de juiste oplossing is spreek ik mij niet over uit maar het is belangrijk om te weten dat WeChat niet enkel een communicatieplatform is om met mama en papa te praten maar ook een censtuur- en propagandatool.
Een ander vervelend aspect van WeChat is dat het de enige goed bruikbare chat app is in China zelf. Met als gevolg dat Chinezen buiten China (en westerlingen met Chinese contacten) de app noodgedwongen moeten installeren om contact te houden met vrienden en familie.

Wij kunnen wel klagen over Facebook maar desgewenst ontsnappen we naar Signal, Telegram, of iets anders. Dat vereist weliswaar wat overredingskracht naar familie en vrienden toe, maar de optie is er in elk geval. Ben je in China, of heb je banden met China, dan is er geen andere optie dan WeChat.

(Mocht iemand "VPN" willen roepen - daar kom je als buitenlander in China misschien mee weg. Maar voor Chinezen zelf is dat echt niet zonder risico: https://mp.weixin.qq.com/s/24GaJ-fcNzl-6ibCfAgTAQ ).
Woon zelf in China.

En klopt volledig dat je eigenlijk wel WeChat moet downloaden in China ( het is wel een heel handige app) maar er is inderdaad ook niet echt een alternatief afgezien van alipay alhoewel dat meer voor betalingen is.

Zit vast in NL maar volgens mij moet je het nu sowieso hebben ivm de health code anders kom je gewoon nergens binnen in china ( soort van corona tracking app)

Whatsapp / Instagram / Facebook stuk voor stuk werken niet, wij deden trainingen etc via zoom ..... wat nog werkt we hebben een bedrijfsaccount voor webinairs maar mijn collegas in China kunnen geen meetings meer hosten en na 20min in een meeting kunnen ze de microfoon niet meer gebruiken.

Linkedin voor zakelijk contact is een mogelijkheid. VPN is leuk ik heb er ook 1 en me bedrijf ook... alleen met regelmaat is er weer 1 of ander samenkomst in Beijing dus dan ligt de VPN er voor 2-3 dagen uit ( is niet heel makkelijk als je totale baan gericht is op verkoop in het westen :+ )

On Topic : Zoals ik al in eerdere post zei : Ik zou graag willen dat er gelijke regels komen dan heb ik tenmiste niet constant last ervan voor me werk :+ maar dat is wensdenken.... Het gaat niet minder erg worden maar erger.... Ik verwacht dat europa over een half jaar als de trade deal klapt dezelfde regels gaat hanteren als Amerika doet. Je kunt het ook lezen in de verklaringen die ze geven.

https://ec.europa.eu/comm...rner/detail/en/ip_20_1419

Commissioner Hogan said: “EU-China bilateral and trade relations must be based on the key principles of reciprocity and level-playing field based on clear and predictable rules. Today I have called upon China to engage in serious reform of the multilateral system and its rulebook and to remove the existing barriers impeding access to the Chinese market of EU exporters of goods and services as well as of European investors. Such an approach by China would show a level of responsibility which reflects its economic and trade importance.”

Er wordt niet meer onderhandeld over de puntjes op de I het is overduidelijk dat de EU nu gewoon een punt heeft gezet : We hebben lang genoeg gewacht... je doet het nu of wij gaan ook onze markt beschermen.

Je merkt gewoon in het hele geo-politieke spel dat westerse landen het geduld op is en ze gelijke regels willen omdat ze tot de realisatie zijn gekomen dat China niet meer democratisch wordt maar juist minder en daarom ze niet langer oogluikend dit toelaten.

Je kunt er over discussieren dat het oneerlijk is etc maar het is de realiteit en ik zie het ook echt niet meer veranderen als er op hetzelfde pad doorgegaan word aangezien ik het ten zeerste betwijfel dat apps zoals facebook/google in 1 klap toegang krijgen tot de chinese markt dus zolang dat niet gebeurt heeft China geen poot om op te staan om te zeggen dat het oneerlijk is en dat maakt een onderhandeling al onmogelijk.


PS: Mijn vrienden en ouders hebben inderdaad Wechat moeten downloaden om met mij in contact te blijven :+


The move will also make foreign capitalists think twice about partnering with companies from the People’s Republic. Beijing has invested a lot of political and economic capital incubating global tech champions, but Washington is now leveraging its regulatory advantages over internet infrastructure and operating systems to contain those ambitions. The White House’s swipe at Tencent could sting for a long time.

https://www.reuters.com/a...oftest-spot-idUSKCN2530PZ

WASHINGTON (Reuters) - Trump administration officials have urged the president to delist Chinese companies that trade on U.S. exchanges and fail to meet U.S. auditing requirements by January 2022, Securities and Exchange Commission and Treasury officials said on Thursday.

https://www.reuters.com/a...t-standards-idUSKCN25235B

Mijn inschattingen zijn dat het nu gewoon het spelletje word vanuit Amerika : We gaan alles wat jullie bij onze bedrijven doen net zo hard terug doen.

Nogmaals je kunt discussieren of het eerlijk of oneerlijk is terecht of onterecht.. Het is de realiteit.

[Reactie gewijzigd door Zyphlan op 7 augustus 2020 14:39]

Dit is een behoorlijk goed compleet verhaal volgens mij.

Als dit bericht klopt, moeten ze toch in EU wakker zijn geworden dat China een probleem is voor de EU ?:

https://www.newsbreak.com...-5g-in-exchange-for-masks
Er zijn wel alternatieven voor WeChat, zoals Delta Chat, maar dat werkt dan achter de schermen weer met e-mailservers, dus in China is dat niet veiliger.
Hoe zit het dan met Matrix bijvoorbeeld?
"The Panopticon Is Already Here

Xi Jinping is using artificial intelligence to enhance his government’s totalitarian control—and he’s exporting this technology to regimes around the globe."


https://www.theatlantic.c...a-ai-surveillance/614197/
Een ge-decentraliseerd, open source alternatief voor Social Networks waar de data bij niemand anders ligt dan de gebruiker zelf zou ideaal zijn.

Moet wel zeggen dat TikTok op dit moment de grootste boef is als het gaat om het vergaren en stelen van data. (zie: Reddit )
Ik zou toch oppassen met Reddit posts zomaar voor waar aan te nemen. Ik heb hier in het verleden eens een vlugge breakdown gedaan van de Redditor die toen claimde dat de app zelfs zips kon/zou gaan downloaden en meer.

Robby517 in 'nieuws: Facebook stopt met TikTok-concurrent Lasso'

Reddit is ook een heel belangrijke tool geworden voor overheden en bedrijven om te gaan astroturfen. Dat gebeurt heus niet enkel door Russische bots. Er heerst ook een enorme paranoïde cultuur mbt tot alles wat Chinees is, zo ver dat het vaak gewoon in racisme over gaat.

Uiteindelijk is het vrij simpel. In de basis kan de TikTok app gewoon hetzelfde als elke andere Android app. Ja tuurlijk verzamelen ze hopen data en is dat niet wenselijk, maar dat doen andere apps ook, en de sociale netwerken die al betrapt werden op misbruik mogen blijven, zolang ze maar in Westerse handen zijn.

[Reactie gewijzigd door Robby517 op 7 augustus 2020 07:58]

Dat is dus helemaal niet waar. Sanne Maasakkers van Fox-it heeft aangegeven dat de data verzameling van TikTok niet groter is dan Andere social media apps.

Het advies is dan ook om niet de app te gebruiken maar de website. Die kan een stuk minder data verzamelen. Plus als je geen content kijkt: Weiger toegang tot de camera, microfoon en fotoalbum.
TikTok is door alle kritiek wel wat minder data gaan verzamelen. Voorheen werd bijvoorbeeld ook de copy-buffer gelezen.
Het nadeel van langdurige onderzoeken is dat deze niet altijd netjes de laatste stand van zaken meenemen. Praktijken uit het begin, die allang niet meer worden toegepast kunnen daardoor de conclusie ernstig beïnvloeden. Eigenlijk zal dit soort onderzoeken moeten eindigen met een snelle scan om na te gaan of de eerdere onderzoeksresultaten nog wel juist zijn. Als een onderzoek jaren duurt, is het verstandig om zo nu en dan een quick-scan te doen om de bevindingen te valideren.

Ik weet niet precies wat TikTok allemaal verzamelt, maar de vinger alleen naar China wijzen is niet netjes. Google en Apple hebben de mogelijkheid om zoveel data te verzamelen wel in hun systeem ingebouwd en zij hebben de apps goedgekeurd. Apple en Google zullen de mogelijkheid om data te verzamelen niet snel afsluiten, want dan beperken ze ook hun eigen mogelijkheden.

Wat betreft het excessief data-verzamelen betreft mogen de Amerikanen ook wel eens naar hun eigen tech-bedrijven kijken. Wat Facebook en Google verzamelen is eigenlijk ook te gek voor woorden. Verschil is wel dat dit niet naar de overheid gaat (denken we) en dat er in Amerika zelf veel geld mee verdient wordt. Dat maakt meten met twee maten (want dat is het gewoon) erg aantrekkelijk.
Het lezen van de copy-buffer is niet iets unieks. Dit is iets wat meerdere apps doen. Bij TikTok gaven ze aan dat het tegen spam is maar dat is iets wat je moet vertrouwen.

Het probleem wat je aangeeft klopt wel. Mensen zijn steeds banger voor China en haar leveranciers en diensten. Wat op zich wel terecht is. Er zitten in het bestuur van de grotere bedrijven (en dus ook ByteDance) leden van de CCP. Op deze manier kunnen ze goed in de gaten houden wat bedrijven doen. Dan komt nog iets belangrijkst wat veel mensen niet weten. De Chinese weet staat het niet toe dat buitenlandse bedrijven Chinese bedrijven overnemen. Dat zal ook niet zonder reden zijn.

Daarnaast is het wel zo dat onze -westerse- social media bedrijven ook niet de leukste kinderen van de klas zijn. Zeker als je na gaat hoeveel data er al gelekt is en hacks er zijn geweest.
Dat is ook precies waarom ik op dit moment een Huawei telefoon heb met Google services. Zowel China als de VS bespioneren en daar zitten wij tussen als Europeanen. Ik ben daar heel sociaal in wat voor de Chinezen van mijn data en voor de Amerikanen enkel niet voor de Russen.
> TikTok is door alle kritiek wel wat minder data gaan verzamelen. Voorheen werd bijvoorbeeld ook de copy-buffer gelezen.

Net zoals o.a. Facebook and Microsoft (LinkedIn) dat deden? Kennelijk was dat de best-practice in de industrie, voordat Apple dreigde om dat aan gebruikers te tonen.
De Amerikaanse bedrijven zijn geen haar beter dan de Chinese bedrijven, alleen is de grens tussen bedrijf en overheid heel erg dun als het gaat om het gebruik van de data. In de VS is die grens wel duidelijk en strikt.
Kwa open source zijn er afdoende alternatieven. Het punt is echter de naamsbekendheid waardoor dergelijke projecten vaak niet of nauwelijks tegen grote commerciële partijen zoals bijvoorbeeld Facebook kunnen opboksen en maar mondjesmaat gebruikt worden.
Dit dus, merk je al aan het aantal WA gebruikers en hoe moeilijk het is om ze bijvoorbeeld telegram te laten gebruiken.....

Mijn nerd clubje gebruikt, de 'normale' weigeren halsstarrig dus moet ik beiden gebruiken...
Je bedoelt zoals Diaspora? Of Delta Chat (mits je een eigen e-mailserver opzet i.p.v. bestaande te gebruiken)? Of Mastodon?
is er ook, het is alleen niet interessant
Ik weet het niet. Alle social apps vergaren. Grootste is en blijft Google en Facebook in de westerse wereld.
Die weten exact alles van je. Je hele contacten wereld met wie je allemaal praat en waarover. Ik heb TikTok bekeken op IOS maar daar wordt helemaal niet gevraagd naar mijn contacten, camera, microfoon of bestanden. In tegenstelling tot vele andere sociale apps.

[Reactie gewijzigd door SoloH op 8 augustus 2020 11:39]

"Deze dataverzameling dreigt de Chinese communistische partij toegang te verschaffen tot privé-informatie van Amerikanen en die kunnen ze mogelijk gebruiken om de locatie van ambtenaren te achterhalen, om zo dossiers voor chantage op te bouwen en bedrijfsspionage uit te voeren."
De VS spreekt uit jarenlange ervaring met de diverse gegevensbanken die o.a. de NSA heeft opgebouwd via VS gecontroleerde "social media" en communicatie apparatuur


De EU zou er goed aan doen om een zelfde ban op b.v. FB, Twitter, Google, enz. op te leggen. De VS spionage gaat tot in de diepste lagen van onze bevolking en organisaties.

Ik ben mij bewust dat dit momenteel een onrealistisch scenario is, meer bedoeld om een denkpatroon aan te geven.
De spionage die de overheid van de VS kan uitvoeren dmv een beroep op de Patriot Act en CLOUD Act gaat vrij ver. Maar wat de Chinezen kunnen gaat nog veel verder, en is publiekelijk in het Westen veel minder bekend dan FB, Google, Twitter etc waar al een aantal boekjes over open zijn gedaan door klokkenluiders van de NSA, publieke bekendmakingen etc.

Uitgezonderd wat geanalyseerd is op basis van bekende wetten van China, is er hoegenaamd niks bekend over hoe de Chinese overheidsdiensten invloed uitoefenen op social media in Chinees eigendom buiten China. En de analyse van de Chinese wetten etc schetsen een beeld welke veel verder gaat dan de VS, terwijl je ook in je achterhoofd moet houden dat China al decennia lang alles probeert te stelen wat maar ook van enige interesse is. En dat op een bijna ongekende schaal.
Wat kan China meer dan de VS mbt de beschikbare data en internet verbindingen? De VS kan namelijk al alles. Zowel live tappen als alle in de VS vorderen. Buiten de VS opgeslagen data van een in de VS gevestigd bedrijf is ook niet veilig. Tenzij je leger van top advocaten en veel geld hebt (Microsoft).
In de VS lekt met regelmaat eea uit aan 'gag orders' en andere bedenkelijke praktijken. We weten ook mede dankzij Snowden hoe ver de NSA mag gaan.

China kan informatie vrij ongezien vorderen. Uitgezonderd klokkenluiders die het lukt om een buitenlandse ambassade te bereiken, zal je nooit ofte nimmer uit China horen wat daar precies allemaal gebeurt. China kan overigens, als ik het goed de analyses heb onthouden, nog makkelijker dan de VS buitenlandse data vorderen - en daar is helemaal geen mogelijkheid tot verzet tegen. In de VS - zolang je beetje goede advocaten kan betalen - kan je tot desnoods de Supreme Court het uitvechten. In China? Welkom in het werkkamp als je dat probeert waarschijnlijk.
In de VS - zolang je beetje goede advocaten kan betalen - kan je tot desnoods de Supreme Court het uitvechten.
Ik vraag me dat elke keer af, als Trump weer eens een decreet ondertekent.
[...]

Ik vraag me dat elke keer af, als Trump weer eens een decreet ondertekent.
De snowden-sage komt uit de obama tijdperk. Gaarne niet suggereren dat als Trump weg is, dat alles beter gaat. De Democraten zijn hierin net zo erg.

Tevens ook al ondertekent Trump een decreet, dan mag/kan je nog steeds in de VS naar de rechter / Supreme Court. Trump kan dat niet stoppen, maar of daarna je gelijk krijgt is een 2de.
N.v.t.

[Reactie gewijzigd door GeroldM op 7 augustus 2020 17:01]

En de analyse van de Chinese wetten etc schetsen een beeld welke veel verder gaat dan de VS, terwijl je ook in je achterhoofd moet houden dat China al decennia lang alles probeert te stelen wat maar ook van enige interesse is. En dat op een bijna ongekende schaal.
Boeing spioneert Airbus, Airbus spioneert Boeing, alle landen stelen als het hun beter uitkomt. Maak je geen illusie dat China slechter is dan de rest, alleen de schaal is anders. Gerelateerd aan het aantal inwoners / export is het logisch dat China meer "steelt" dan de rest.

Wel zou je Chinese non-EU investeerders moeten inperken, tot maximaal 49% van de stemrecht aandelen. Praktisch alles wat verkocht wordt en niet persé in de EU moet blijven qua productie, wordt gesloopt door non-EU investeerders. Kijk bijv. naar Tata Steel, naar Burgers, etc.
Re non-EU - ben ik het mee eens. Echter dat zal waarschijnlijk nooit gebeuren.
https://youtu.be/BZa0FGThXak

Volgens mij een interessante video waarin twee relevante dingen worden aangestipt:

- De CEO van ByteDance die door het stof gaat voor de CCP, over het niet ingrijpen bij het verspreiden van niet-socialistische zaken. Ongeacht waar de servers staan of wat voor wetgeving er geldt: als de CCP ze iets opdraagt gaat ByteDance echt niet tegenwerken.
- In Amerika vinden zowel democraten als republikeinen dat TikTok gevaarlijk is, maar in de media wordt het gebracht alsof het slechts een republikeins idee is. Wat vervolgens verdeeldheid onder de bevolking veroorzaakt. Wat de CCP weer goed uitkomt.
Heel zeldzaam dat ik het met Trump eens ben, maar dit vind ik een volkomen logische beslissing en ik hoop (hoewel ijdel) dat dit navolging krijgt in Europa.

Edit: volkomen mee eens @Calypso

[Reactie gewijzigd door Rabelais op 7 augustus 2020 13:51]

Als je reactie gebaseerd is op "een regering zou geen toegang mogen hebben tot data van burgers van een social mediabedrijf" dan ben ik het helemaal met je eens.

Als je toevoeging is "want het is China" wordt het verhaal over politieke overtuiging, en dan ben ik het een stuk minder met je eens. Ja, ik denk dat China een regime heeft wat het minder nauw neemt met burgerrechten. Ja, ik denk dat je daarom beter af bent in het Westen als dat je in China bent. Maar in principe heeft een land als Verenigde Staten ook de regelgeving "in place" om hetzelfde te kunnen als dat China doet, en met een regering zoals er nu zit in de VS weet je niet of die data al niet misbruikt wordt.

Misschien (nog?) niet om mensen te op te sluiten en/of te martelen, maar ik verdenk bepaalde krachten binnen de (regering van de) VS er wel van om mensen met een "interessant profiel" (van andere mogendheden tot anders stemmenden) nauwkeurig in de gaten te houden. En dan zit je wel heel dicht bij hetgeen waarvan ze China betichten en komt deze maatregel in een ander daglicht te staan.
Calypso ontkent dat toch niet? Wat is precies je punt, dat China momenteel op grote schaal afschuwelijke dingen aan het doen is? Check, helemaal mee eens. Helpt mijn gebruik van TikTok daarbij? Nee denk het niet.

Denk je dat je in NL veilig bent voor de VS als ze jou verdenken van (volgens hun aan) terrorisme gelieerde activiteiten? Absoluut niet. En van welk land weten we zeker dat ze op enorme schaal, geïnstitutionaliseerd grote tech bedrijven dwingen mee te werken aan spionage (PRISM anyone?)? That's right, the big ol' US of A.

Volgens mij is het punt van Calypso (correct me if im wrong) dat het goed is dat deze actie ondernomen wordt tav TikTok maar dat het eigenlijk hypocriet is tov westerse Social Media bedrijven waarvan wij weten dat (nu blijkt heel onbetrouwbare bondgenoot) VS precies hetzelfde doet.
Dat is inderdaad precies mijn punt; en daarom was mijn vraag of dat @tja zijn reactie ingegeven is door het gedrag van China t.o.v. bevolking, of dat dit komt vanwege het kunnen/willen/mogen inzien van de data van gebruikers van TikTok.

Het lijkt het eerste te zijn: het gedrag van China t.o.v. bevolking(sgroepen). Prima, maar besef dat de regelgeving in de VS dit ook mogelijk maakt - misschien met niet dezelfde uitwerking, maar het principe is hetzelfde. En daarom vind ik de actie an sich goed, maar wel enorm hypocriet.

Waar je mijns inziens voor moet oppassen is dat je te snel 'bravo' roept over een maatregel; alsof je een lintje geeft aan een maffiabaas die een oude vrouw geholpen heeft met oversteken. Deze maatregel is daarnaast voor de buhne. Alsof het datavergaren door de Chinese regering minder wordt omdat TikTok geen handelsrelaties mag onderhouden met US bedrijven. Misschien is de regering juist blij dat dit gebeurd omdat hierdoor potentieel de overname van (een deel van) TikTok voorkomen wordt en ze nog wat langer door kunnen gaan...
Gaan we doen, lees jij ondertussen over het inzetten van het leger tegen eigen burgers in eigen land, Guantanamo, WMD's in Iraq, lees gerust verder, we gaan naar de golfoorlog, nog wat tijd? Laten we Vietnam er bij pakken. Als je dan nog tijd hebt mag je kiezen, ben je Belg, lees over vrijstaat Congo, ben je Nederlander kijk naar de VOC, want zelf waren we ook geen heilige boontjes.

Wat de VS nu doet is de eigen problemen maskeren en de bevolking afleiden/entertainen met een gemeenschappelijke vijand zodat iedereen weer netjes acht vlag en president staat.

Wat we enkele jaren geleden gezien hebben; als er wat leugens nodig zijn om dat te rechtvaardigen, dan doen we dat gewoon (WMD). Het grote gevaar is dat de VS (of de president van de VS) nu een vijand gekozen heeft die wellicht op alle vlakken sterker is, ipv een failed state met olie.

[Reactie gewijzigd door Yalopa op 7 augustus 2020 08:25]

Laten we zeggen dat de Amerikaanse wapenindustrie een vijand nodig had om wapens en diensten aan het Amerikaanse leger voor te verkopen. En dat de president en vicepresident best wel veel aandelen en bestuursmandaten hadden in die bedrijven zodat ze zich aan die oorlogen verrijkt hebben.

Dat is niet nieuw. Crassus deed dat soort 'staatsuitgaven om zichzelf te verrijken' ergens 100 voor Christus ook al.
Het meeste wat ik post heeft trump niets mee te maken, het waren zijn voorgangers, ik vermeld hem overigens niet eens..

Je burgers bescherm je niet door ze in eigen land aan te vallen (dit gebeurt nu en is idd Trump) of door een land 10000 km verder aan te vallen.

Tot slot, speel ik in tegenstelling tot jou niet op de man, maar haal ik zaken aan die echt gebeurd zijn om mijn punt te maken..
Over je laatste alinea, Gitmo vergeten? Irak, waar duizenden vast zijn gezet en velen zijn daar ook gemarteld. Oh nee, waterboarden is geen martelen volgens de VS. Behalve toen de Vietcong het met Amerikanen deed.

Illegale ontvoeringen wereldwijd, waaronder volkomen onschuldigen. Ze dan jarenlang opsluiten zonder enige vorm van proces. Het was voor de VS vooral vervelend dat het uit is gekomen, als "mensenrechtenland" hebben ze eigenlijk direct afgedaan.
Wel eens gehoord van guantanamo, en andere buitenlandse VS folterkampen, waar mensen zonder enige vorm van proces vastgehouden worden ?
Ik hoop eigenlijk dat grote Amerikaanse bedrijven eens belasting gaan betalen.
Ook ijdel zeker?

Iets met een splinter en een balk.
Maar gaan we dan in de EU apps uit de USA verbieden? Die doen namelijk exact het zelfde.
Data verzamelen, Nog veel meer data verzamelen en koppelen. Zelfs als je de apps van de dataverzamelaars niet gebruikt wordt en een profiel van je gemaakt.
Wel grappig dat ze de onderdrukte moslims aanhalen, aangezien rechts Amerika al jaren aan het verkondigen is dat ALLE moslims slecht zijn...

Nu mogen ze ook niet meer klagen als landen als bv. Turkije amerikaanse apps als facebook/twitter verbiedt. Dat is dan wel zo eerlijk :)
Waar een moslim in China een heropvoedingskamp ingaat voor de simpele gedachte aan een vrij Oost-Turkestan, mag een moslim in Amerika wapens kopen, een militie oprichten en geld doneren aan CAIR.

Wat rechts Amerika, of jij en ik, daar van vinden is niet zo relevant. Als moslim ben je objectief toch echt veel vrijer in de VS dan in China.
Die vrijheid hebben ze vooral niet te danken aan deze president, die bijvoorbeeld met precies zo´n zelfde decreet een inreisverbod aankondigde vanuit diverse landen met een moslimmeerderheid. Ik denk dat dit ondermeer de hypocrisie is die @JAVE hekelt.
En hierom hebben we dus open ecosystemen nodig.
Inderdaad anders blijven overheden en bedrijven hun positie misbruiken ten nadele van gebruikers!
Deze actie tegen TikTok is om de prijs te laten zakken voor Microsoft.

De strijd tegen sociale media komt nog.
Binnenkort mogen de platformen kiezen, zijn ze media bedrijven en modereren ze wat op de site staat, of platformen die in principe niets filteren of toevoegen zolang het niet tegen de wet is..

https://www.ntia.gov/fcc-...on-230-communications-act
Mooi, nu Europa nog. Tijd om wat strenger tegen China op te treden.
Dus geen reclame inkomsten meer vanuit de VS voor TikTok?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True