sluiten

Geef je mening over Best Buy Guides!

We doen onderzoek naar jouw ervaring en voorkeuren bij het lezen van Best Buy Guides. We hebben een korte vragenlijst die slechts een paar minuten van je tijd kost, maar ons enorm helpt om de Best Buy Guides nog beter te maken.

Alvast bedankt — jouw mening telt!

Vul hier de vragenlijst in

De beste 4k-game-pc

Desktop Best Buy Guide

111

4k-game-pc

Net als bij de andere Desktop-BBG-systemen zoeken we naar een goede mix tussen prijs en prestaties voor het 4k-systeem. De lat voor de prestaties ligt uiteraard hoger: we willen comfortabel games kunnen spelen op een resolutie van 4k, ofwel 3840 bij 2160 pixels. Dat zijn acht miljoen pixels die elke seconde tientallen keren gerenderd moeten worden door de videokaart, dus reken erop dat een flink deel van het stevige budget naar die videokaart gaat.

In deze nieuwste versie hebben we, vergeleken met het vorige 4k-systeem, primair de videokaart vervangen. De overige onderdelen zijn nog goede keuzes, maar de 4080 Super in het vorige systeem is niet langer verkrijgbaar. We vervangen de videokaart daarom door de RTX 5080, een kaart van de nieuwe Blackwell-generatie. Zoals we inmiddels gewend zijn, geldt ook voor Nvidia's nieuwe generatie kaarten dat de voorraden vooralsnog mager zijn, maar we hopen dat de videokaart snel beter leverbaar en goedkoper wordt.

Ook als je niet op 4k wilt gamen, maar juist hoge framerates op een 1440p-monitor nastreeft, is deze build uitstekend geschikt, net als voor ultrawide monitors die een extra brede beeldverhouding van 21:9 of zelfs 32:9 hebben. Net als het vorige 4k-systeem hebben we iets luxere componenten uitgezocht, omdat dit het duurste gamingadvies van de Desktop Best Buy Guide is. We willen geen geld over de balk smijten, maar wel onderdelen inbouwen die passen bij een luxe high-end game-pc. Zoals altijd hebben we het advies uitgezocht samen met de Tweakers-community.

We hebben het systeem zelf gebouwd om de compatibiliteit te kunnen garanderen en onze benchmarks gedraaid, die vanzelfsprekend voornamelijk gefocust zijn op de prestaties in games. Ook geven we je een aantal tips voor mogelijke upgrades.

Updates

24-4-2025 We hebben de koeler terug aangepast naar de Scythe Mugen 6 Dual Fan Black Edition, nu die weer goed verkrijgbaar is.
31-3-2025 We hebben de voeding aangepast naar de Corsair RM850x (2024).
17-2-2025 We hebben de bijpassende monitor aangepast naar de LG 32GR93U-B.
13-2-2025 Dit is de eerste publicatie van deze nieuwe versie.

Direct naar:

Desktop BBG februari 2025: 4k-gamepc
Desktop BBG februari 2025: 4k-gamepcDesktop BBG februari 2025: 4k-gamepc

De bouw

Tijdens het bouwen van dit systeem vielen twee dingen op. Ten eerste heb je vrij weinig ruimte om de 4- en 8-pinsstekkers in het moederbord te prikken; dat is te wijten aan de geringe ruimte aan de bovenkant van de behuizing. Het tweede punt betreft ook de behuizing: we moesten de drivecage weghalen om de voeding en zijn kabels comfortabel in te kunnen bouwen. De duimschroeven van die drivecage zaten echter goed vast en er is nauwelijks ruimte voor een schroevendraaier. We hebben het opgelost door een afdekplaatje van de uitbreidingsslots als horizontale schroevendraaier te misbruiken. Ten slotte: let erop dat je geheugenmodules in de grijze slots steekt; vergeet ook niet om het bios te flashen met FlashBack voordat je verdergaat met de installatie van je besturingssysteem, daarna EXPO in te schakelen en je fanprofiel op autotune te zetten.

Kies je, bijvoorbeeld op basis van verkrijgbaarheid, een andere kaart, check dan even de lengte. In de 4000D passen kaarten tot 360mm: grotere 5080-kaarten zijn er ook niet. Wel kan het even passen zijn met de grootste kaarten, en eventueel kun je de ventilator aan de voorkant van de 4000D naar boven of onder verplaatsen om wat speelruimte te creëren.

Onderdelen

Videokaart

Nvidia GeForce RTX 5080 Founders Edition
Nvidia GeForce RTX 5080 Founders Edition Max. 2,62GHz • 16GB GDDR7 • 3x DP, HDMI Prijs bij publicatie: € 1.190,-
Bekijk product

Aangezien de RTX 4080 Super-chips al langere tijd niet meer aan fabrikanten geleverd worden, en de voorraad echt op is, zijn we overgestapt op de GeForce RTX 5080 om ons 4k-systeem van pixels te voorzien. De ironie wil dat de 5080 ook nauwelijks verkrijgbaar is, maar daar moet de komende tijd als het goed is verandering in komen. De 5080 is op onze 4k-resolutie ongeveer 10 procent sneller dan de 4080 Super, waarmee de framerates ook in veeleisende games speelbaar blijven. 

Welke RTX 5080 je zou moeten kopen, is sterk afhankelijk van de prijzen en beschikbaarheid. En uiteraard kan ook de esthetiek van je beoogde kaart meespelen. In de 4000D passen in de praktijk kaarten tot ruim 38cm, en de grootste RTX 5080 meet 360mm, dus echte beperkingen heb je niet qua formaat. Mocht je in de luxe positie komen dat je kunt kiezen uit meerdere verkrijgbare 5080's, check dan onze RTX 5080 Round-up voor een vergelijking van modellen van diverse fabrikanten.

AMD's topmodel van de vorige generatie, de RX 7900 XTX, vormt nog een goedkoper en (vooralsnog) veel beter verkrijgbaar alternatief. Die kaart is wel ongeveer 11 procent langzamer en heeft geen ondersteuning voor DLSS.

Bekijk hier alle leverbare RTX 5080's

Processor

AMD Ryzen 7 9700X Boxed
AMD Ryzen 7 9700X Boxed AM5 socket • Octa (8) core @ 3,8GHz-5,5GHz Prijs bij publicatie: € 318,-

De processor hebben we ongewijzigd gelaten: de R7 9700X beschikt over acht Zen 5-cores die gezamenlijk op ruim 4,5GHz draaien, terwijl de singlethreaded kloksnelheid tot 5,5GHz stijgt. Dat laatste is vooral prettig voor oudere games, die de werklast wat minder goed verdelen. We hebben niet voor de X3D-processor gekozen, deels omdat die aanzienlijk duurder is (de 9800X3D kost 539 euro en de oudere 7800X3D kost 437 euro), en omdat de videokaart op resoluties van 4k eerder de beperkende factor is dan de processor. Het systeem is uiteraard wel geschikt voor beide X3D-processors.

Moederbord

ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI
ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI Socket AM5 • ATX • AMD B650 chipset Prijs bij publicatie: € 169,-

Ook het moederbord is ongewijzigd. Dat is nog steeds de TUF Gaming B650-Plus (met wifi) gebleven. Het bord is niet superluxe, maar heeft desondanks drie M.2-slots voor opslaguitbreidingsmogelijkheden, ingebouwde wifi, een snelle 2,5Gbit/s-netwerkchip en een prima stroomvoorziening. Je kunt een luxer bord met X870-chipset uitzoeken, maar wij investeren dat budget liever in hogere framerates.

Processorkoeling

Scythe Mugen 6 - Dual Fan Black Edition
Scythe Mugen 6 - Dual Fan Black Edition 120mm diameter met 26,88dB(A) geluidsproductie Prijs bij publicatie: € 55,-

Net als de 7800X3D wordt de 9700X zonder koeler geleverd. Voor deze build kozen we in beginsel voor dezelfde Mugen 6-koeler, maar ditmaal hebben we gekozen voor de zwarte variant, met twee ventilators in plaats van een. Die is iets duurder: het scheelt ongeveer twaalf euro, maar de zwarte uitvoering past beter bij de cleane, sobere build. Bovendien zijn de koelprestaties beter dan die van de gewone Mugen 6, al kun je die altijd overwegen als je een tientje wilt uitsparen. Monteer de koeler zoals gebruikelijk voordat je het moederbord inbouwt: je kunt dan overal beter bij en zeker als de videokaart op zijn plek zit, zijn de beugeltjes voor de fans lastig bereikbaar voor iedereen met driedimensionale vingers.

Geheugen

G.Skill Flare X5 F5-6000J3038F16GX2-FX5
G.Skill Flare X5 F5-6000J3038F16GX2-FX5 32GB DDR5 @ 6.000MT/s, kit van 2 Prijs bij publicatie: € 114,-

We hebben voor een vrijwel identiek geheugenkitje als in onze vorige 4k-build gekozen, maar als je goed kijkt, zie je een subtiel verschil. De 'J30' in plaats van 'J36' houdt namelijk in dat de timings van dit geheugenkitje iets strakker zijn af te stellen dan ons vorige Flare X5-kitje. Verder is het nog steeds een set van in totaal 32GB geheugen, dat ook weer EXPO ondersteunt. Met die functie, AMD's equivalent van Intels XMP, werkt het geheugen op 6000MT/s. Wil je fancy rgb op je geheugen, dan zul je een ander kitje moeten uitzoeken: deze Flares zijn 'utilitair'. Je kunt natuurlijk ook nog altijd gaan voor het X5-kitje uit de vorige build: dat is iets langzamer, maar je bespaart wel twee tientjes.

Ssd

Lexar NM790 (zonder heatsink) 4TB
Lexar NM790 (zonder heatsink) 4TB M.2 80mm • PCI-e 4.0 x4 Prijs bij publicatie: € 245,-

De NM790 is bijna altijd extreem aantrekkelijk geprijsd, maar de prestaties doen allesbehalve aan een budgetdrive denken. In onze ssd-BBG is deze Lexar-ssd dan ook al maandenlang een van onze belangrijkste aanraders geweest. Alleen als je echt de allersnelste drive zoekt, kun je verder kijken, anders is dit een uitstekende keuze.

We kiezen de 4TB-editie, zodat je voldoende ruimte hebt om echt al je games te installeren. Je kunt natuurlijk eenvoudig een lagere capaciteit kiezen, mocht je zoveel opslag niet nodig hebben. Omdat het door ons gekozen moederbord met ssd-koelblokjes wordt geleverd, kun je hier de variant zonder heatsink kiezen.

Voeding

Corsair RM850x (2024)
Corsair RM850x (2024) 850W (Cybenetics ETA Gold (230V)) • volledig modulair Prijs bij publicatie: € 150,-

De RMx (2024) van Corsair is een Gold-gecertificeerde voeding die aan de nieuwste standaard voldoet: het is een ATX 3.1-voeding. Het grootste verschil met een 3.0-voeding zit in de 12-pinsconnector voor high-end videokaarten. Die is verbeterd bij de 3.1-voedingen, zodat je met een gerust hart de nieuwste videokaarten van stroom kan voorzien. Deze voeding heeft 850W aan vermogen ter beschikking, wat meer dan voldoende is voor onze build: die vraagt ongeveer de helft. Daarmee ben je ook voorbereid op nóg krachtigere systemen.

Behuizing

Corsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart
Corsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart Tower • 4 interne bays Prijs bij publicatie: € 90,-

De Corsair 4000D Airflow is al jarenlang een van de populairste kasten in de Pricewatch. Deze behuizing doet voor een scherpe prijs dan ook alles wat je van een kast wilt: alle hardware past erin, de koelprestaties zijn goed en de bouwkwaliteit is degelijk. De 4000D is wat kleiner dan de Chieftec Apex Air uit ons 1440p-advies, maar wat inbouwmogelijkheden betreft zijn er amper verschillen en de Corsair-kast zit merkbaar een stukje steviger in elkaar. Voor een onderdeel waarmee je misschien wel het langst gaat doen van allemaal, geven we in dit advies dus graag een beetje extra uit. Overigens: Corsair bracht onlangs een opvolger van deze kast uit: de Frame 4000D. Deze behuizing zullen we op korte termijn reviewen, maar voor nu is het goed om in je achterhoofd te houden dat er een modernere uitvoering is met onder meer ondersteuning voor back-connectmoederborden en meer USB-poorten. 

Product Prijs Act.Prijs
Videokaarten Nvidia GeForce RTX 5080 Founders Edition € 1200,- Onbekend
Processors AMD Ryzen 7 9700X Boxed € 346,99 € 316,75
Processorkoeling Scythe Mugen 6 - Dual Fan Black Edition € 55,00 € 55,-
Geheugen intern G.Skill Flare X5 F5-6000J3038F16GX2-FX5 € 114,56 € 113,90
SSD's Lexar NM790 (zonder heatsink) 4TB € 230,99 € 243,90
Voedingen Corsair RM850x (2024) € 139,- € 150,-
Behuizingen Corsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart € 95,- € 102,06
Moederborden ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI € 169,- € 169,-
Totaalprijs bij opstellen BBG € 2.339,43 € 1.150,61

De goedkoopste leveranciers van deze configuratie kun je hier bekijken.

Upgrades

Je kunt elk onderdeel upgraden, mits de upgrades natuurlijk bij elkaar passen. Onderstaand zie je de upgrades en alternatieven die wij voor het 4k-systeem zouden overwegen.

Videokaart

Nvidia GeForce RTX 5090 Founders Edition
Nvidia GeForce RTX 5090 Founders Edition Max. 2,41GHz • 32GB GDDR7 • 3x DP, HDMI Prijs bij publicatie: € 2.369,-
Bekijk product

De RTX 5080, welke variant je ook zou kiezen, presteert beter dan de RTX 4080 Super in ons vorige 4k-systeem. Maar als je nog meer grafisch geweld wilt, dan kun je voor de allersnelste kaart kiezen die te koop is: de RTX 5090. Voor een klein fortuin kun je alle games op 4k-resolutie op Ultra-instellingen spelen, dus je hoeft geen concessies te doen om een mix tussen grafische kwaliteit en framerate te vinden.

Ook voor de RTX 5090 geldt dat elke kaart in de Corsair 4000D moet passen, aangezien de langste 5090 360mm meet. Net als bij de RTX 5080 geldt dat je op zoek moet naar een kaart die je mooi genoeg en betaalbaar genoeg vindt en die verkrijgbaar is. Wel zou je kunnen overwegen een iets zwaardere voeding, zoals de NZXT C1000 Gold, in te bouwen om de energiehongerige kaart zonder problemen van stroom te voorzien. 

Bekijk hier alle leverbare RTX 5090's

Processor

AMD Ryzen 7 9800X3D Boxed
AMD Ryzen 7 9800X3D Boxed AM5 socket • Octa (8) core @ 4,7GHz-5,2GHz Prijs bij publicatie: € 521,-

Wegens de oplopende prijs van de 7800X3D zijn we naar de 9700X uitgeweken: eveneens een uitstekende keus. Maar wil je van deze nieuwe generatie AMD-processors de beste gameprestaties? Dan zul je dieper in de buidel moeten tasten voor de 9800X3D. Dat is met afstand de allersnelste processor voor gaming.

Ga je meer de workstationkant op, dan zou ook een kitje van 64GB ram vermoedelijk niet misstaan.

Bijpassende monitor

Op veler verzoek hebben we ook een advies voor een goede gamingmonitor die past bij dit systeem. Daarvoor schakelen we collega-redacteur Friso Weijers in, die voor Tweakers monitors test. Net als bij de onderdelen zelf kiezen we niet de allerbeste en duurste optie, maar letten we ook goed op de verhouding tussen prijs en kwaliteit.

Bijpassende monitor

LG UltraGear 32GR93U-B Zwart
LG UltraGear 32GR93U-B Zwart 31,5" • 3840x2160 (4K) • 144Hz • IPS • 1ms Prijs bij publicatie: € 469,-

De LG UltraGear 32GR93U-B is een van de goedkoopste 32" 4k-gamingmonitors van dit moment, hoewel je de Gigabyte M32U soms met een aanbieding nog voor minder kunt vinden. Het donkerpaarse design ziet er niettemin best luxe uit, en op twee HDMI 2.1-poorten met volledige bandbreedte heeft LG niet bespaard - perfect voor je console. USB-C heeft de monitor echter niet, enkel een simpel USB-hubje met twee poorten. Redelijk uniek voor een gamingmonitor is de mogelijkheid voor hardwarekalibratie middels een los aan te schaffen colorimeter. Om de beste kleurafstelling te bereiken heb je dat wel nodig, want af fabriek is de kleurweergave van het ips-paneel niet beter dan gemiddeld. Voor hdr heeft het scherm het voordeel van een breed kleurbereik, maar het contrast is net als bij andere ips-schermen zonder local dimming te laag. De responstijden van het 144Hz-paneel zijn prima, met weinig last van overshoot. Gelet op formaat en resolutie is de monitor lekker zuinig.

Benchmarks

We zetten de prestaties van de 4k-game-pc met de nieuwe RTX 5080 uiteraard af tegen ons vorige advies, met RTX 4080 Super, en we vergelijken met andere advies-pc's die we dit jaar hebben gepubliceerd. Dat doen we op basis van onze vaste benchmarksuite van vier moderne, relatief zware games en een aantal andere tests van de prestaties, het stroomgebruik en de geluidsproductie.

In Avatar lopen de resultaten wat uiteen: de game is sneller in zijn oudere versie en sinds een recente update zijn de framerates gezakt. Daarom hebben we Avatar opnieuw getest met zowel de 4080 Super als de RTX 5080 in ons 4k-systeem. De RTX 5080 is in de lagere resoluties 3 tot 5 procent sneller dan de 4080 Super, maar het verschil neemt toe als we op de beoogde 4k-resolutie testen.

In Cyberpunk 2077 zijn de kaarten op lage resolutie nog een beetje cpu-gelimiteerd en zit er weinig verschil tussen de 4080 Super en de 5080, maar naarmate de resolutie stijgt, komt de 5080 tot zijn recht. Iets soortgelijks zien we bij F1 24 en Starfield, waar de 4080 Super op lage resolutie soms iets sneller blijft dan de 5080, maar op hogere resoluties wint de 5080 het met gemak. We hebben overigens geen resultaten van oudere systemen met F1 24: we zijn overgestapt op de 2024-editie van dit spel om de testsuite gelijk te trekken met die van videokaarten.

Avatar: Frontiers of Pandora

  • 3840x2160 - Medium
  • 3840x2160 - Ultra
  • 2560x1440 - Medium
  • 2560x1440 - Ultra
  • 1920x1080 - Medium
  • 1920x1080 - Ultra
Avatar: Frontiers of Pandora - 3840x2160 - Medium
Pc Gemiddelde framerate in fps (hoger is beter)
Tweakers DBBG februari 2025 - 4k-gamepc
84,9
Tweakers DBBG december 2024 - 4k-gamepc
78,7
Avatar: Frontiers of Pandora - 3840x2160 - Ultra
Pc Gemiddelde framerate in fps (hoger is beter)
Tweakers DBBG februari 2025 - 4k-gamepc
55,2
Tweakers DBBG december 2024 - 4k-gamepc
53,1
Avatar: Frontiers of Pandora - 2560x1440 - Medium
Pc Gemiddelde framerate in fps (hoger is beter)
Tweakers DBBG februari 2025 - 4k-gamepc
145,1
Tweakers DBBG december 2024 - 4k-gamepc
138,9
Avatar: Frontiers of Pandora - 2560x1440 - Ultra
Pc Gemiddelde framerate in fps (hoger is beter)
Tweakers DBBG februari 2025 - 4k-gamepc
100,5
Tweakers DBBG december 2024 - 4k-gamepc
97,7
Avatar: Frontiers of Pandora - 1920x1080 - Medium
Pc Gemiddelde framerate in fps (hoger is beter)
Tweakers DBBG februari 2025 - 4k-gamepc
194,7
Tweakers DBBG december 2024 - 4k-gamepc
186,6
Avatar: Frontiers of Pandora - 1920x1080 - Ultra
Pc Gemiddelde framerate in fps (hoger is beter)
Tweakers DBBG februari 2025 - 4k-gamepc
139,3
Tweakers DBBG december 2024 - 4k-gamepc
136,2

Cyberpunk 2077

  • 3840x2160 - Medium
  • 3840x2160 - Ultra
  • 2560x1440 - Medium
  • 2560x1440 - Ultra
  • 1920x1080 - Medium
  • 1920x1080 - Ultra
  • 3840x2160 - Ultra (DXR - Ultra)
  • 2560x1440 - Ultra (DXR - Ultra)
  • 1920x1080 - Ultra (DXR - Ultra)
Cyberpunk 2077 - 3840x2160 - Medium
Pc Cpu/soc Videochip Gemiddelde framerate in fps (hoger is beter)
Tweakers DBBG februari 2025 - 4k-gamepc Ryzen 7 9700X GF RTX 5080
105,9
Tweakers DBBG december 2024 - 4k-gamepc Ryzen 7 9700X GF RTX 4080 Super
89,0
Tweakers DBBG mei 2024 - 4k-gamepc Ryzen 7 7800X3D GF RTX 4080 Super
86,7
Tweakers DBBG oktober 2024 - mITX-gamepc (4080 Super) Ryzen 7 7700 GF RTX 4080 Super
85,0
Tweakers DBBG februari 2024 - 1440p-gamepc Ryzen 7 7800X3D Rad. RX 7900 XT
81,0
Tweakers DBBG Oktober 2024 - mITX-gamepc (7900 GRE) Ryzen 7 7700 Rad. RX 7900 GRE
66,3
Tweakers DBBG mei 2024 - 1440p-gamepc (7800 XT-upgrade) Ryzen 5 7600 RX 7800 XT
54,5
Tweakers DBBG mei 2024 - 1440p-gamepc Ryzen 5 7600 Rad. RX 7700 XT
45,3
Tweakers DBBG februari 2024 - 1080p-gamepc Ryzen 5 5600 GF RTX 4060
29,3
Cyberpunk 2077 - 3840x2160 - Ultra
Pc Cpu/soc Videochip Gemiddelde framerate in fps (hoger is beter)
Tweakers DBBG februari 2025 - 4k-gamepc Ryzen 7 9700X GF RTX 5080
71,4
Tweakers DBBG mei 2024 - 4k-gamepc Ryzen 7 7800X3D GF RTX 4080 Super
55,7
Tweakers DBBG december 2024 - 4k-gamepc Ryzen 7 9700X GF RTX 4080 Super
54,0
Tweakers DBBG februari 2024 - 1440p-gamepc Ryzen 7 7800X3D Rad. RX 7900 XT
53,6
Tweakers DBBG oktober 2024 - mITX-gamepc (4080 Super) Ryzen 7 7700 GF RTX 4080 Super
52,7
Tweakers DBBG Oktober 2024 - mITX-gamepc (7900 GRE) Ryzen 7 7700 Rad. RX 7900 GRE
41,8
Tweakers DBBG mei 2024 - 1440p-gamepc (7800 XT-upgrade) Ryzen 5 7600 RX 7800 XT
36,0
Tweakers DBBG mei 2024 - 1440p-gamepc Ryzen 5 7600 Rad. RX 7700 XT
29,4
Tweakers DBBG februari 2024 - 1080p-gamepc Ryzen 5 5600 GF RTX 4060
16,8
Cyberpunk 2077 - 2560x1440 - Medium
Pc Cpu/soc Videochip Gemiddelde framerate in fps (hoger is beter)
Tweakers DBBG februari 2025 - 4k-gamepc Ryzen 7 9700X GF RTX 5080
202,0
Tweakers DBBG december 2024 - 4k-gamepc Ryzen 7 9700X GF RTX 4080 Super
188,9
Tweakers DBBG mei 2024 - 4k-gamepc Ryzen 7 7800X3D GF RTX 4080 Super
168,4
Tweakers DBBG oktober 2024 - mITX-gamepc (4080 Super) Ryzen 7 7700 GF RTX 4080 Super
166,0
Tweakers DBBG februari 2024 - 1440p-gamepc Ryzen 7 7800X3D Rad. RX 7900 XT
158,8
Tweakers DBBG Oktober 2024 - mITX-gamepc (7900 GRE) Ryzen 7 7700 Rad. RX 7900 GRE
132,3
Tweakers DBBG mei 2024 - 1440p-gamepc (7800 XT-upgrade) Ryzen 5 7600 RX 7800 XT
102,4
Tweakers DBBG mei 2024 - 1440p-gamepc Ryzen 5 7600 Rad. RX 7700 XT
94,1
Tweakers DBBG februari 2024 - 1080p-gamepc Ryzen 5 5600 GF RTX 4060
74,4
Cyberpunk 2077 - 2560x1440 - Ultra
Pc Cpu/soc Videochip Gemiddelde framerate in fps (hoger is beter)
Tweakers DBBG februari 2025 - 4k-gamepc Ryzen 7 9700X GF RTX 5080
150,1
Tweakers DBBG december 2024 - 4k-gamepc Ryzen 7 9700X GF RTX 4080 Super
125,3
Tweakers DBBG februari 2024 - 1440p-gamepc Ryzen 7 7800X3D Rad. RX 7900 XT
119,7
Tweakers DBBG mei 2024 - 4k-gamepc Ryzen 7 7800X3D GF RTX 4080 Super
119,7
Tweakers DBBG oktober 2024 - mITX-gamepc (4080 Super) Ryzen 7 7700 GF RTX 4080 Super
116,1
Tweakers DBBG Oktober 2024 - mITX-gamepc (7900 GRE) Ryzen 7 7700 Rad. RX 7900 GRE
99,0
Tweakers DBBG mei 2024 - 1440p-gamepc (7800 XT-upgrade) Ryzen 5 7600 RX 7800 XT
78,1
Tweakers DBBG mei 2024 - 1440p-gamepc Ryzen 5 7600 Rad. RX 7700 XT
69,9
Tweakers DBBG februari 2024 - 1080p-gamepc Ryzen 5 5600 GF RTX 4060
42,1
Cyberpunk 2077 - 1920x1080 - Medium
Pc Cpu/soc Videochip Gemiddelde framerate in fps (hoger is beter)
Tweakers DBBG mei 2024 - 4k-gamepc Ryzen 7 7800X3D GF RTX 4080 Super
234,1
Tweakers DBBG december 2024 - 4k-gamepc Ryzen 7 9700X GF RTX 4080 Super
228,2
Tweakers DBBG februari 2025 - 4k-gamepc Ryzen 7 9700X GF RTX 5080
224,6
Tweakers DBBG oktober 2024 - mITX-gamepc (4080 Super) Ryzen 7 7700 GF RTX 4080 Super
224,3
Tweakers DBBG februari 2024 - 1440p-gamepc Ryzen 7 7800X3D Rad. RX 7900 XT
221,2
Tweakers DBBG Oktober 2024 - mITX-gamepc (7900 GRE) Ryzen 7 7700 Rad. RX 7900 GRE
195,5
Tweakers DBBG mei 2024 - 1440p-gamepc (7800 XT-upgrade) Ryzen 5 7600 RX 7800 XT
147,5
Tweakers DBBG mei 2024 - 1440p-gamepc Ryzen 5 7600 Rad. RX 7700 XT
140,1
Tweakers DBBG februari 2024 - 1080p-gamepc Ryzen 5 5600 GF RTX 4060
104,7
Cyberpunk 2077 - 1920x1080 - Ultra
Pc Cpu/soc Videochip Gemiddelde framerate in fps (hoger is beter)
Tweakers DBBG februari 2025 - 4k-gamepc Ryzen 7 9700X GF RTX 5080
194,1
Tweakers DBBG december 2024 - 4k-gamepc Ryzen 7 9700X GF RTX 4080 Super
187,0
Tweakers DBBG mei 2024 - 4k-gamepc Ryzen 7 7800X3D GF RTX 4080 Super
183,8
Tweakers DBBG februari 2024 - 1440p-gamepc Ryzen 7 7800X3D Rad. RX 7900 XT
176,9
Tweakers DBBG oktober 2024 - mITX-gamepc (4080 Super) Ryzen 7 7700 GF RTX 4080 Super
175,8
Tweakers DBBG Oktober 2024 - mITX-gamepc (7900 GRE) Ryzen 7 7700 Rad. RX 7900 GRE
150,4
Tweakers DBBG mei 2024 - 1440p-gamepc (7800 XT-upgrade) Ryzen 5 7600 RX 7800 XT
117,6
Tweakers DBBG mei 2024 - 1440p-gamepc Ryzen 5 7600 Rad. RX 7700 XT
108,7
Tweakers DBBG februari 2024 - 1080p-gamepc Ryzen 5 5600 GF RTX 4060
64,9
Cyberpunk 2077 - 3840x2160 - Ultra (DXR - Ultra)
Pc Cpu/soc Videochip Gemiddelde framerate in fps (hoger is beter)
Tweakers DBBG februari 2025 - 4k-gamepc Ryzen 7 9700X GF RTX 5080
35,2
Tweakers DBBG december 2024 - 4k-gamepc Ryzen 7 9700X GF RTX 4080 Super
30,5
Tweakers DBBG mei 2024 - 4k-gamepc Ryzen 7 7800X3D GF RTX 4080 Super
30,4
Tweakers DBBG oktober 2024 - mITX-gamepc (4080 Super) Ryzen 7 7700 GF RTX 4080 Super
29,5
Tweakers DBBG februari 2024 - 1440p-gamepc Ryzen 7 7800X3D Rad. RX 7900 XT
18,2
Tweakers DBBG Oktober 2024 - mITX-gamepc (7900 GRE) Ryzen 7 7700 Rad. RX 7900 GRE
15,0
Cyberpunk 2077 - 2560x1440 - Ultra (DXR - Ultra)
Pc Cpu/soc Videochip Gemiddelde framerate in fps (hoger is beter)
Tweakers DBBG februari 2025 - 4k-gamepc Ryzen 7 9700X GF RTX 5080
69,2
Tweakers DBBG mei 2024 - 4k-gamepc Ryzen 7 7800X3D GF RTX 4080 Super
61,5
Tweakers DBBG december 2024 - 4k-gamepc Ryzen 7 9700X GF RTX 4080 Super
61,4
Tweakers DBBG oktober 2024 - mITX-gamepc (4080 Super) Ryzen 7 7700 GF RTX 4080 Super
60,2
Tweakers DBBG februari 2024 - 1440p-gamepc Ryzen 7 7800X3D Rad. RX 7900 XT
37,5
Tweakers DBBG Oktober 2024 - mITX-gamepc (7900 GRE) Ryzen 7 7700 Rad. RX 7900 GRE
31,4
Tweakers DBBG mei 2024 - 1440p-gamepc (7800 XT-upgrade) Ryzen 5 7600 RX 7800 XT
26,7
Tweakers DBBG mei 2024 - 1440p-gamepc Ryzen 5 7600 Rad. RX 7700 XT
23,8
Cyberpunk 2077 - 1920x1080 - Ultra (DXR - Ultra)
Pc Cpu/soc Videochip Gemiddelde framerate in fps (hoger is beter)
Tweakers DBBG februari 2025 - 4k-gamepc Ryzen 7 9700X GF RTX 5080
102,0
Tweakers DBBG mei 2024 - 4k-gamepc Ryzen 7 7800X3D GF RTX 4080 Super
98,4
Tweakers DBBG december 2024 - 4k-gamepc Ryzen 7 9700X GF RTX 4080 Super
96,7
Tweakers DBBG oktober 2024 - mITX-gamepc (4080 Super) Ryzen 7 7700 GF RTX 4080 Super
69,3
Tweakers DBBG februari 2024 - 1440p-gamepc Ryzen 7 7800X3D Rad. RX 7900 XT
58,8
Tweakers DBBG Oktober 2024 - mITX-gamepc (7900 GRE) Ryzen 7 7700 Rad. RX 7900 GRE
49,5
Tweakers DBBG mei 2024 - 1440p-gamepc (7800 XT-upgrade) Ryzen 5 7600 RX 7800 XT
42,5
Tweakers DBBG mei 2024 - 1440p-gamepc Ryzen 5 7600 Rad. RX 7700 XT
38,6
Tweakers DBBG februari 2024 - 1080p-gamepc Ryzen 5 5600 GF RTX 4060
35,7

F1 24

  • 3840x2160 - Medium
  • 3840x2160 - Ultra
  • 2560x1440 - Medium
  • 2560x1440 - Ultra
  • 1920x1080 - Ultra
  • 1920x1080 - Medium
  • 3840x2160 - Ultra - DXR
  • 2560x1440 - Ultra - DXR
  • 1920x1080 - Ultra - DXR
F1 24 - 3840x2160 - Medium
Pc Cpu/soc Videochip Gemiddelde framerate in fps (hoger is beter)
Tweakers DBBG februari 2025 - 4k-gamepc Ryzen 7 9700X GF RTX 5080
223,1
Tweakers DBBG december 2024 - 4k-gamepc Ryzen 7 9700X GF RTX 4080 Super
206,4
F1 24 - 3840x2160 - Ultra
Pc Cpu/soc Videochip Gemiddelde framerate in fps (hoger is beter)
Tweakers DBBG februari 2025 - 4k-gamepc Ryzen 7 9700X GF RTX 5080
157,1
Tweakers DBBG december 2024 - 4k-gamepc Ryzen 7 9700X GF RTX 4080 Super
147,1
F1 24 - 2560x1440 - Medium
Pc Cpu/soc Videochip Gemiddelde framerate in fps (hoger is beter)
Tweakers DBBG december 2024 - 4k-gamepc Ryzen 7 9700X GF RTX 4080 Super
302,5
Tweakers DBBG februari 2025 - 4k-gamepc Ryzen 7 9700X GF RTX 5080
297,5
F1 24 - 2560x1440 - Ultra
Pc Cpu/soc Videochip Gemiddelde framerate in fps (hoger is beter)
Tweakers DBBG februari 2025 - 4k-gamepc Ryzen 7 9700X GF RTX 5080
211,2
Tweakers DBBG december 2024 - 4k-gamepc Ryzen 7 9700X GF RTX 4080 Super
206,7
F1 24 - 1920x1080 - Ultra
Pc Cpu/soc Videochip Gemiddelde framerate in fps (hoger is beter)
Tweakers DBBG december 2024 - 4k-gamepc Ryzen 7 9700X GF RTX 4080 Super
242,7
Tweakers DBBG februari 2025 - 4k-gamepc Ryzen 7 9700X GF RTX 5080
242,2
F1 24 - 1920x1080 - Medium
Pc Cpu/soc Videochip Gemiddelde framerate in fps (hoger is beter)
Tweakers DBBG februari 2025 - 4k-gamepc Ryzen 7 9700X GF RTX 5080
341,1
Tweakers DBBG december 2024 - 4k-gamepc Ryzen 7 9700X GF RTX 4080 Super
337,5
F1 24 - 3840x2160 - Ultra - DXR
Pc Cpu/soc Videochip Gemiddelde framerate in fps (hoger is beter)
Tweakers DBBG februari 2025 - 4k-gamepc Ryzen 7 9700X GF RTX 5080
71,4
Tweakers DBBG december 2024 - 4k-gamepc Ryzen 7 9700X GF RTX 4080 Super
64,4
F1 24 - 2560x1440 - Ultra - DXR
Pc Cpu/soc Videochip Gemiddelde framerate in fps (hoger is beter)
Tweakers DBBG februari 2025 - 4k-gamepc Ryzen 7 9700X GF RTX 5080
120,6
Tweakers DBBG december 2024 - 4k-gamepc Ryzen 7 9700X GF RTX 4080 Super
112,2
F1 24 - 1920x1080 - Ultra - DXR
Pc Cpu/soc Videochip Gemiddelde framerate in fps (hoger is beter)
Tweakers DBBG februari 2025 - 4k-gamepc Ryzen 7 9700X GF RTX 5080
155,1
Tweakers DBBG december 2024 - 4k-gamepc Ryzen 7 9700X GF RTX 4080 Super
149,5

Starfield

  • 3840x2160 - Medium
  • 3840x2160 - Ultra
  • 2560x1440 - Medium
  • 2560x1440 - Ultra
  • 1920x1080 - Medium
  • 1920x1080 - Ultra
Starfield - 3840x2160 - Medium
Pc Cpu/soc Videochip Gemiddelde framerate in fps (hoger is beter)
Tweakers DBBG februari 2025 - 4k-gamepc Ryzen 7 9700X GF RTX 5080
88,2
Tweakers DBBG december 2024 - 4k-gamepc Ryzen 7 9700X GF RTX 4080 Super
86,4
Tweakers DBBG mei 2024 - 4k-gamepc Ryzen 7 7800X3D GF RTX 4080 Super
81,2
Tweakers DBBG oktober 2024 - mITX-gamepc (4080 Super) Ryzen 7 7700 GF RTX 4080 Super
79,7
Tweakers DBBG februari 2024 - 1440p-gamepc Ryzen 7 7800X3D Rad. RX 7900 XT
76,6
Tweakers DBBG Oktober 2024 - mITX-gamepc (7900 GRE) Ryzen 7 7700 Rad. RX 7900 GRE
59,3
Tweakers DBBG mei 2024 - 1440p-gamepc (7800 XT-upgrade) Ryzen 5 7600 RX 7800 XT
55,9
Tweakers DBBG mei 2024 - 1440p-gamepc Ryzen 5 7600 Rad. RX 7700 XT
44,2
Tweakers DBBG februari 2024 - 1080p-gamepc Ryzen 5 5600 GF RTX 4060
32,1
Starfield - 3840x2160 - Ultra
Pc Cpu/soc Videochip Gemiddelde framerate in fps (hoger is beter)
Tweakers DBBG februari 2025 - 4k-gamepc Ryzen 7 9700X GF RTX 5080
80,4
Tweakers DBBG december 2024 - 4k-gamepc Ryzen 7 9700X GF RTX 4080 Super
74,9
Tweakers DBBG oktober 2024 - mITX-gamepc (4080 Super) Ryzen 7 7700 GF RTX 4080 Super
71,7
Tweakers DBBG mei 2024 - 4k-gamepc Ryzen 7 7800X3D GF RTX 4080 Super
68,2
Tweakers DBBG februari 2024 - 1440p-gamepc Ryzen 7 7800X3D Rad. RX 7900 XT
60,8
Tweakers DBBG Oktober 2024 - mITX-gamepc (7900 GRE) Ryzen 7 7700 Rad. RX 7900 GRE
53,9
Tweakers DBBG mei 2024 - 1440p-gamepc (7800 XT-upgrade) Ryzen 5 7600 RX 7800 XT
46,2
Tweakers DBBG mei 2024 - 1440p-gamepc Ryzen 5 7600 Rad. RX 7700 XT
36,8
Tweakers DBBG februari 2024 - 1080p-gamepc Ryzen 5 5600 GF RTX 4060
23,8
Starfield - 2560x1440 - Medium
Pc Cpu/soc Videochip Gemiddelde framerate in fps (hoger is beter)
Tweakers DBBG mei 2024 - 4k-gamepc Ryzen 7 7800X3D GF RTX 4080 Super
129,9
Tweakers DBBG februari 2025 - 4k-gamepc Ryzen 7 9700X GF RTX 5080
128,5
Tweakers DBBG december 2024 - 4k-gamepc Ryzen 7 9700X GF RTX 4080 Super
128,3
Tweakers DBBG oktober 2024 - mITX-gamepc (4080 Super) Ryzen 7 7700 GF RTX 4080 Super
121,8
Tweakers DBBG februari 2024 - 1440p-gamepc Ryzen 7 7800X3D Rad. RX 7900 XT
120,1
Tweakers DBBG mei 2024 - 1440p-gamepc (7800 XT-upgrade) Ryzen 5 7600 RX 7800 XT
97,8
Tweakers DBBG Oktober 2024 - mITX-gamepc (7900 GRE) Ryzen 7 7700 Rad. RX 7900 GRE
94,6
Tweakers DBBG mei 2024 - 1440p-gamepc Ryzen 5 7600 Rad. RX 7700 XT
76,5
Tweakers DBBG februari 2024 - 1080p-gamepc Ryzen 5 5600 GF RTX 4060
53,3
Starfield - 2560x1440 - Ultra
Pc Cpu/soc Videochip Gemiddelde framerate in fps (hoger is beter)
Tweakers DBBG februari 2025 - 4k-gamepc Ryzen 7 9700X GF RTX 5080
113,6
Tweakers DBBG december 2024 - 4k-gamepc Ryzen 7 9700X GF RTX 4080 Super
110,4
Tweakers DBBG oktober 2024 - mITX-gamepc (4080 Super) Ryzen 7 7700 GF RTX 4080 Super
107,0
Tweakers DBBG mei 2024 - 4k-gamepc Ryzen 7 7800X3D GF RTX 4080 Super
104,4
Tweakers DBBG februari 2024 - 1440p-gamepc Ryzen 7 7800X3D Rad. RX 7900 XT
91,9
Tweakers DBBG Oktober 2024 - mITX-gamepc (7900 GRE) Ryzen 7 7700 Rad. RX 7900 GRE
81,4
Tweakers DBBG mei 2024 - 1440p-gamepc (7800 XT-upgrade) Ryzen 5 7600 RX 7800 XT
71,7
Tweakers DBBG mei 2024 - 1440p-gamepc Ryzen 5 7600 Rad. RX 7700 XT
58,6
Tweakers DBBG februari 2024 - 1080p-gamepc Ryzen 5 5600 GF RTX 4060
39,6
Starfield - 1920x1080 - Medium
Pc Cpu/soc Videochip Gemiddelde framerate in fps (hoger is beter)
Tweakers DBBG mei 2024 - 4k-gamepc Ryzen 7 7800X3D GF RTX 4080 Super
160,9
Tweakers DBBG februari 2024 - 1440p-gamepc Ryzen 7 7800X3D Rad. RX 7900 XT
148,0
Tweakers DBBG december 2024 - 4k-gamepc Ryzen 7 9700X GF RTX 4080 Super
135,4
Tweakers DBBG oktober 2024 - mITX-gamepc (4080 Super) Ryzen 7 7700 GF RTX 4080 Super
132,9
Tweakers DBBG februari 2025 - 4k-gamepc Ryzen 7 9700X GF RTX 5080
125,1
Tweakers DBBG Oktober 2024 - mITX-gamepc (7900 GRE) Ryzen 7 7700 Rad. RX 7900 GRE
115,7
Tweakers DBBG mei 2024 - 1440p-gamepc (7800 XT-upgrade) Ryzen 5 7600 RX 7800 XT
113,1
Tweakers DBBG mei 2024 - 1440p-gamepc Ryzen 5 7600 Rad. RX 7700 XT
98,6
Tweakers DBBG februari 2024 - 1080p-gamepc Ryzen 5 5600 GF RTX 4060
60,0
Starfield - 1920x1080 - Ultra
Pc Cpu/soc Videochip Gemiddelde framerate in fps (hoger is beter)
Tweakers DBBG december 2024 - 4k-gamepc Ryzen 7 9700X GF RTX 4080 Super
131,1
Tweakers DBBG februari 2025 - 4k-gamepc Ryzen 7 9700X GF RTX 5080
129,7
Tweakers DBBG oktober 2024 - mITX-gamepc (4080 Super) Ryzen 7 7700 GF RTX 4080 Super
126,1
Tweakers DBBG mei 2024 - 4k-gamepc Ryzen 7 7800X3D GF RTX 4080 Super
125,5
Tweakers DBBG februari 2024 - 1440p-gamepc Ryzen 7 7800X3D Rad. RX 7900 XT
110,8
Tweakers DBBG Oktober 2024 - mITX-gamepc (7900 GRE) Ryzen 7 7700 Rad. RX 7900 GRE
99,4
Tweakers DBBG mei 2024 - 1440p-gamepc (7800 XT-upgrade) Ryzen 5 7600 RX 7800 XT
87,2
Tweakers DBBG mei 2024 - 1440p-gamepc Ryzen 5 7600 Rad. RX 7700 XT
72,3
Tweakers DBBG februari 2024 - 1080p-gamepc Ryzen 5 5600 GF RTX 4060
48,7

Opgenomen vermogen en geluid

De benchmarks waar de videokaart niet aan te pas komt, hebben we niet opnieuw gedraaid; de 9700X hebben we immers niet aangepast, en ook het moederbord, het geheugen en de ssd zijn ongewijzigd. Wel hebben we de vermogenstests en geluidsproductie opnieuw gedaan. Dat geldt ook voor de PCMark-tests; die benchmark test immers het volledige systeem.

Onbelast, idle dus, is het vermogen met de RTX 5080 marginaal lager dan met de 4080 Super aan boord, maar onder belasting zijn de rollen omgedraaid. De build met de RTX 5080 vraagt dan bijna 50W meer dan met de 4080 Super. Dat extra vermogen gaat natuurlijk naar hogere framerates, maar onze 5080 ging er niet bepaald van zweten: de temperatuur bleef aanmerkelijk onder die van de 4080 Super. Deze tests zijn uitgevoerd met de Founders Edition: een andere kaart met andere koeling kan uiteraard warmer of kouder worden.

De cpu-temperatuur is hetzelfde gebleven uiteraard, maar de geluidsproductie van de RTX 5080 is aanzienlijk lager dan van de RTX 4080 Super. Die Founders Edition is dus niet alleen sneller en koeler, maar ook een stuk stiller.

  • Opgenomen vermogen - Idle
  • Opgenomen vermogen - Load - Max
Opgenomen vermogen - idle
Pc Cpu/soc Videochip Gemiddelde vermogen in watt (lager is beter)
Tweakers DBBG februari 2024 - 1080p-gamepc Ryzen 5 5600 GF RTX 4060
52,0
Tweakers DBBG februari 2025 - 4k-gamepc Ryzen 7 9700X GF RTX 5080
56,1
Tweakers DBBG mei 2024 - 4k-gamepc Ryzen 7 7800X3D GF RTX 4080 Super
58,0
Tweakers DBBG Oktober 2024 - mITX-gamepc (7900 GRE) Ryzen 7 7700 Rad. RX 7900 GRE
58,0
Tweakers DBBG mei 2024 - 1440p-gamepc Ryzen 5 7600 Rad. RX 7700 XT
58,3
Tweakers DBBG december 2024 - 4k-gamepc Ryzen 7 9700X GF RTX 4080 Super
65,0
Tweakers DBBG oktober 2024 - mITX-gamepc (4080 Super) Ryzen 7 7700 GF RTX 4080 Super
68,0
Tweakers DBBG februari 2024 - 1440p-gamepc Ryzen 7 7800X3D Rad. RX 7900 XT
89,0
Opgenomen vermogen - Load - Max
Pc Cpu/soc Videochip Gemiddelde vermogen in watt (lager is beter)
Tweakers DBBG februari 2024 - 1080p-gamepc Ryzen 5 5600 GF RTX 4060
248
Tweakers DBBG mei 2024 - 1440p-gamepc Ryzen 5 7600 Rad. RX 7700 XT
299
Tweakers DBBG mei 2024 - 4k-gamepc Ryzen 7 7800X3D GF RTX 4080 Super
346
Tweakers DBBG Oktober 2024 - mITX-gamepc (7900 GRE) Ryzen 7 7700 Rad. RX 7900 GRE
380
Tweakers DBBG oktober 2024 - mITX-gamepc (4080 Super) Ryzen 7 7700 GF RTX 4080 Super
414
Tweakers DBBG december 2024 - 4k-gamepc Ryzen 7 9700X GF RTX 4080 Super
427
Tweakers DBBG februari 2024 - 1440p-gamepc Ryzen 7 7800X3D Rad. RX 7900 XT
442
Tweakers DBBG februari 2025 - 4k-gamepc Ryzen 7 9700X GF RTX 5080
472
  • Temperatuur CPU - Max
  • Temperatuur GPU - Max
Temperatuur CPU - Max
Pc Cpu/soc Videochip Gemiddelde temperatuur in °C (lager is beter)
Tweakers DBBG februari 2024 - 1080p-gamepc Ryzen 5 5600 GF RTX 4060
64
Tweakers DBBG februari 2025 - 4k-gamepc Ryzen 7 9700X GF RTX 5080
67
Tweakers DBBG december 2024 - 4k-gamepc Ryzen 7 9700X GF RTX 4080 Super
67
Tweakers DBBG Oktober 2024 - mITX-gamepc (7900 GRE) Ryzen 7 7700 Rad. RX 7900 GRE
76
Tweakers DBBG oktober 2024 - mITX-gamepc (4080 Super) Ryzen 7 7700 GF RTX 4080 Super
76
Tweakers DBBG februari 2024 - 1440p-gamepc Ryzen 7 7800X3D Rad. RX 7900 XT
78
Tweakers DBBG mei 2024 - 1440p-gamepc Ryzen 5 7600 Rad. RX 7700 XT
81
Tweakers DBBG mei 2024 - 4k-gamepc Ryzen 7 7800X3D GF RTX 4080 Super
86
Temperatuur GPU - Max
Pc Cpu/soc Videochip Gemiddelde temperatuur in °C (lager is beter)
Tweakers DBBG februari 2025 - 4k-gamepc Ryzen 7 9700X GF RTX 5080
52
Tweakers DBBG mei 2024 - 1440p-gamepc Ryzen 5 7600 Rad. RX 7700 XT
54
Tweakers DBBG februari 2024 - 1080p-gamepc Ryzen 5 5600 GF RTX 4060
62
Tweakers DBBG oktober 2024 - mITX-gamepc (4080 Super) Ryzen 7 7700 GF RTX 4080 Super
65
Tweakers DBBG februari 2024 - 1440p-gamepc Ryzen 7 7800X3D Rad. RX 7900 XT
65
Tweakers DBBG mei 2024 - 4k-gamepc Ryzen 7 7800X3D GF RTX 4080 Super
67
Tweakers DBBG december 2024 - 4k-gamepc Ryzen 7 9700X GF RTX 4080 Super
68
Tweakers DBBG Oktober 2024 - mITX-gamepc (7900 GRE) Ryzen 7 7700 Rad. RX 7900 GRE
77
  • Geluidsdruk idle - 50cm
  • Load cpu
  • Load cpu en gpu
Geluidsdruk idle - 50cm
Pc Cpu/soc Videochip Gemiddelde geluid in dB(A) (lager is beter)
Tweakers DBBG mei 2024 - 1440p-gamepc Ryzen 5 7600 Rad. RX 7700 XT
21,4
Tweakers DBBG december 2024 - 4k-gamepc Ryzen 7 9700X GF RTX 4080 Super
21,8
Tweakers DBBG februari 2025 - 4k-gamepc Ryzen 7 9700X GF RTX 5080
21,8
Tweakers DBBG mei 2024 - 4k-gamepc Ryzen 7 7800X3D GF RTX 4080 Super
24,6
Tweakers DBBG Oktober 2024 - mITX-gamepc (7900 GRE) Ryzen 7 7700 Rad. RX 7900 GRE
30,7
Tweakers DBBG oktober 2024 - mITX-gamepc (4080 Super) Ryzen 7 7700 GF RTX 4080 Super
31,0
Tweakers DBBG februari 2024 - 1080p-gamepc Ryzen 5 5600 GF RTX 4060
32,1
Tweakers DBBG februari 2024 - 1440p-gamepc Ryzen 7 7800X3D Rad. RX 7900 XT
36,6
Blender - LAeq
Pc Cpu/soc Videochip Gemiddelde geluidsdruk in dB (lager is beter)
Tweakers DBBG december 2024 - 4k-gamepc Ryzen 7 9700X GF RTX 4080 Super
29,6
Tweakers DBBG februari 2025 - 4k-gamepc Ryzen 7 9700X GF RTX 5080
29,6
Tweakers DBBG Oktober 2024 - mITX-gamepc (7900 GRE) Ryzen 7 7700 Rad. RX 7900 GRE
30,9
Tweakers DBBG oktober 2024 - mITX-gamepc (4080 Super) Ryzen 7 7700 GF RTX 4080 Super
31,2
Tweakers DBBG mei 2024 - 4k-gamepc Ryzen 7 7800X3D GF RTX 4080 Super
32,8
Tweakers DBBG mei 2024 - 1440p-gamepc Ryzen 5 7600 Rad. RX 7700 XT
33,5
Tweakers DBBG februari 2024 - 1080p-gamepc Ryzen 5 5600 GF RTX 4060
36,4
Tweakers DBBG februari 2024 - 1440p-gamepc Ryzen 7 7800X3D Rad. RX 7900 XT
47,4
F1 2020 - 1080p ultra - LAeq
Pc Cpu/soc Videochip Gemiddelde geluidsdruk in dB (lager is beter)
Tweakers DBBG februari 2025 - 4k-gamepc Ryzen 7 9700X GF RTX 5080
33,2
Tweakers DBBG mei 2024 - 1440p-gamepc Ryzen 5 7600 Rad. RX 7700 XT
33,5
Tweakers DBBG mei 2024 - 4k-gamepc Ryzen 7 7800X3D GF RTX 4080 Super
33,7
Tweakers DBBG oktober 2024 - mITX-gamepc (4080 Super) Ryzen 7 7700 GF RTX 4080 Super
34,7
Tweakers DBBG Oktober 2024 - mITX-gamepc (7900 GRE) Ryzen 7 7700 Rad. RX 7900 GRE
34,9
Tweakers DBBG februari 2024 - 1080p-gamepc Ryzen 5 5600 GF RTX 4060
37,8
Tweakers DBBG december 2024 - 4k-gamepc Ryzen 7 9700X GF RTX 4080 Super
40,7
Tweakers DBBG februari 2024 - 1440p-gamepc Ryzen 7 7800X3D Rad. RX 7900 XT
48,1

Overige benchmarks

De cpu-benchmarks hebben we zoals gezegd niet opnieuw gedraaid. De 9700X staat in singlethreaded prestaties, zoals met Cinebench getest, bovenaan, en ook met alle cores actief is de 9700X sneller dan de 7800X3D. Alleen in 7-Zip duurt het inpakken van data marginaal langer, maar met die paar seconden zul je moeten leven. Je kunt daar nog iets vanaf schaven door met je geheugensnelheid te spelen, mocht je daar behoefte aan hebben.

In de diverse PCMark-tests is ons nieuwe systeem met de RTX 5080 wel consequent iets sneller dan de build met RTX 4080 Super. In de Gaming-subtest staat de kaart logischerwijs met afstand bovenaan.

  • 7-Zip - 15GB inpakken
  • Cinebench 24 - Multi
  • Cinebench 24 - Single
7-Zip - 15GB inpakken
Pc Cpu/soc Videochip Gemiddelde tijd in seconden (lager is beter)
Tweakers DBBG mei 2024 - 4k-gamepc Ryzen 7 7800X3D GF RTX 4080 Super
4m2s
Tweakers DBBG Oktober 2024 - mITX-gamepc (7900 GRE) Ryzen 7 7700 Rad. RX 7900 GRE
4m12s
Tweakers DBBG oktober 2024 - mITX-gamepc (4080 Super) Ryzen 7 7700 GF RTX 4080 Super
4m12s
Tweakers DBBG februari 2024 - 1440p-gamepc Ryzen 7 7800X3D Rad. RX 7900 XT
4m20s
Tweakers DBBG december 2024 - 4k-gamepc Ryzen 7 9700X GF RTX 4080 Super
4m32s
Tweakers DBBG mei 2024 - 1440p-gamepc Ryzen 5 7600 Rad. RX 7700 XT
6m4s
Tweakers DBBG februari 2024 - 1080p-gamepc Ryzen 5 5600 GF RTX 4060
6m55s
Cinebench 24 Multi
Pc Cpu/soc Videochip Gemiddelde score in punten (hoger is beter)
Tweakers DBBG december 2024 - 4k-gamepc Ryzen 7 9700X GF RTX 4080 Super
1.179
Tweakers DBBG mei 2024 - 4k-gamepc Ryzen 7 7800X3D GF RTX 4080 Super
1.092
Tweakers DBBG februari 2024 - 1440p-gamepc Ryzen 7 7800X3D Rad. RX 7900 XT
1.033
Tweakers DBBG Oktober 2024 - mITX-gamepc (7900 GRE) Ryzen 7 7700 Rad. RX 7900 GRE
1.019
Tweakers DBBG oktober 2024 - mITX-gamepc (4080 Super) Ryzen 7 7700 GF RTX 4080 Super
1.019
Tweakers DBBG mei 2024 - 1440p-gamepc Ryzen 5 7600 Rad. RX 7700 XT
841
Tweakers DBBG februari 2024 - 1080p-gamepc Ryzen 5 5600 GF RTX 4060
660
Cinebench 24 Single
Pc Cpu/soc Videochip Gemiddelde score in punten (hoger is beter)
Tweakers DBBG december 2024 - 4k-gamepc Ryzen 7 9700X GF RTX 4080 Super
137
Tweakers DBBG Oktober 2024 - mITX-gamepc (7900 GRE) Ryzen 7 7700 Rad. RX 7900 GRE
118
Tweakers DBBG oktober 2024 - mITX-gamepc (4080 Super) Ryzen 7 7700 GF RTX 4080 Super
118
Tweakers DBBG mei 2024 - 4k-gamepc Ryzen 7 7800X3D GF RTX 4080 Super
114
Tweakers DBBG mei 2024 - 1440p-gamepc Ryzen 5 7600 Rad. RX 7700 XT
113
Tweakers DBBG februari 2024 - 1440p-gamepc Ryzen 7 7800X3D Rad. RX 7900 XT
111
Tweakers DBBG februari 2024 - 1080p-gamepc Ryzen 5 5600 GF RTX 4060
91
  • PCMark 10 Gaming
  • Digital Content Creation
  • Productivity
  • Extended
  • Essentials

Reacties (111)

111
109
52
6
0
50
Wijzig sortering
Bedankt voor de guide. Ik was benieuwd waarom het moederbord (ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI) nog steeds van de oude generatie is, ipv van een B850 bord?

Van de X870 guidehttps://tweakers.net/revi...-met-usb4-en-pcie-50.html begrijp ik dat de chip niet veranderd is, maar is de laatste generatie dan nog steeds niet een betere keuze?
Dat jullie nu een RTX5080 selecteren verbaast me wel een beetje. Ze zijn zeker niet verkrijgbaar voor 1200 zoals aangegevens en de vraag is of ze daar zelfs in de komende maanden voor kunnen worden aangeschaft.

Als je prijs/performance meeneemt in de built dan zul je toch al snel uitkomen bij AMD kaarten zoals de 7900XTX die nog steeds voor minder dan 1000 te krijgen is.
Anders is de 4080 super een betere keus omdat die een paar honder euro goedkoper is dan de 5080 en de prestaties dicht bij elkaar liggen
Het is geen keuze uit luxe, ben ik bang. De productie van de RTX 4080 Super is al enkele maanden geleden stopgezet en die is nu echt uitverkocht; er staat as-we-speak geen enkele 4080S in de Pricewatch die binnen 3 dagen leverbaar is.

De 7900 XTX is wel nog goed leverbaar en was toen 'ie uitkwam een prima optie voor 4k-gaming - hij heeft anderhalf jaar geleden oid ook nog wel eens in een 4k gaming DBBG gezeten als ik me niet vergis - maar nieuwe games worden ook steeds zwaarder. Zelfs met de 5080 zitten we in een aantal van de geteste games rond of zelfs iets onder de 60fps op 4k ultra, wat betekent dat je eigenlijk iets lagere settings of upscaling/DLSS zou willen gebruiken. Daar zit dus niet veel marge naar beneden meer in. Anyway, ik ben met je eens dat die kaart wel genoemd mag worden dus daar heb ik een paar zinnen over toegevoegd bij de videokaart.

Uiteraard hadden we de situatie rondom videokaarten ook graag anders gezien, maar daar hebben we helaas geen invloed op, anders dan hopen dat het snel verbetert.

[Reactie gewijzigd door Tomas Hochstenbach op 13 februari 2025 08:51]

Leverbaarheid voor de prijs is het belangrijkste aspect. Bij de 3000 series kwam Nvidia in alle aanbevelingen omdat ze zogenaamd goedkoop waren. Maar de kaarten waren nergens voor hun beloofde prijs te krijgen voor het komende jaar.

Naar mijn mening moeten er nooit aanradingen op MSRP gedaan worden. Anders worden fabrikanten beloond voor MSRP prijsbedrog.

[Reactie gewijzigd door Osiummaster op 14 februari 2025 17:07]

To be fair, die 3000-serie is wel soort van beschikbaar geweest. Ik heb een 3070 voor zo'n 650 euro gekocht in de eerste 3 maanden.

Dat daarna scalpers en miners ermee aan de haal gegaan zijn en de prijzen opgedreven hebben, kan Nvidia nios aan doen.

Maar daarvan hebben ze wel geleerd dat mensen blijkbaar bereid zijn om 1200-1600 euro neer te leggen voor subtopmodellen, dus vandaar nu 1200 euro msrp voor een 5080 ipv 700 (zoiets was de 3080 volgens mij)
Ik had 4 verschillende 3070's besteld vrijwel direct na launch en wilde de rest annuleren (wegens lange wachtrij bij 4 webwinkels). Geen enkele was geleverd. Webshops zoals Azerty haalde zelfs smerige praktijken uit met een nieuwe EAN waarna ze dezelfde kaart duurder verkochten om niet hun huidige bestellingen uit te hoeven leveren.

[Reactie gewijzigd door Osiummaster op 14 februari 2025 17:09]

Oeh, dat is wel smerig inderdaad!
Een EAN wordt niet door AZERTY bepaald. Maar of een revisie van een product met dezelfde adviesprijs AZERTY ontslaat van haar eerdere overeenkomsten...
Misschien was het dan gewoon stoer geweest om als tweakers.net te benoemen, in de huidige schaarse markt is een 4K pc het uitstellen waard. Hardware adviseren die niet leverbaar is helpt niemand
En op Alternate dan, heb er verleden week nog 1 besteld en was binnen 24uur afgeleverd.
Staat vol met RTX4080SUPER's .. natuurlijk niet meer voor de prijs van minder dan €1200 zoals verleden jaar.

https://www.alternate.be/...hekaart&utm_term=JHXV0T46

https://www.alternate.be/...hekaart&utm_term=JHXY0T42

https://www.alternate.be/...hekaart&utm_term=JHXN0T43

https://www.alternate.be/...hekaart&utm_term=JHXN0T41


.

[Reactie gewijzigd door MPIU8686 op 13 februari 2025 10:00]

Dat is Alternate BE. Die shop is standaard niet zichtbaar voor onze noorderburen. Die zien standaard Alternate NL. Logisch ook.

En dan de kaarten die je linkt.. RTX4080Super's die tussen de1499EUR en 1599EUR kosten. Lijken me al een even slechte value.

Het Chinese nieuwjaar is nu wel achter ons dus ik vermoed dat we snel meer voorraad gaan zien van de RTX 5080 waardoor de prijzen bij gevolg ook gaan dalen.
Maar dat is toch het hele punt? als je de beste performance wilt, moet je naar de 5090. Wil je goede 4k performance voor de prijs? Dan is de 5080 voor €1200 (als dat ook een echte prijs wordt, dat is voor mij nog maar de vraag...) duidelijk slimmer dan een 4080 voor €1500.

[Reactie gewijzigd door batteries4ever op 13 februari 2025 13:47]

Bij beste game PC horen nu eenmaal de 5080 en 5090, een 7900 is trager. Deze guide geldt voor langer dan vandaag en de beschikbaarheid van de 5080 zal zeker omhoog gaan de komende maanden.
De 5080 is 100% duurder dan de 7900 XTX op dit moment. Daarbij scoort de 5080 15% hoger op 4k ultra en 50% hoger op 4k met ray tracing. Gezien de 80,5 fps op 4k ultra settings, lijkt me de 900 euro voor de 7900 een stuk aantrekkelijker als je nu een kaart nodig hebt. Ook de 5080 biedt namelijk niet de ervaring van zet alles maar op ultra en je hebt 100+ fps.

review: Nvidia GeForce RTX 5080 - Vooral interessant dankzij de extra AI-frames

Ik zou dus voor een 4k pc nu niet voor de 5080 gaan als we het hebben over een best buy guide. Tsja als performance echt de enige is dan is het natuurlijk makkelijk, een 5090 een 9800x3d.
Best buy guide is de reeks van versies, in dit geval gaat het om de beste 4K game PC. Dan telt performance en geen prijs. Ze hadden eigenlijk 5090 en 9800X3D moeten neerzetten met als eerste optie 5080 en 9700X, ipv andersom. Eigenlijk 5080 en een 14900K of 7950X omdat die sneller zijn dan de 9700X in games.

Maar eigenlijk had dit draadje met advies pas in een paar maanden gepost moeten worden. Het is te rumoerig en hectisch met de release van de 50 serie kaarten. Alhoewel het niks afdoet aan de prestaties, alleen de prijsvorming.

[Reactie gewijzigd door kujinshi op 13 februari 2025 17:48]

Voor alle duidelijkheid: ook de "beste 4k game pc" is een Best Buy Guide, wat betekent dat de prijs zeker meeweegt. In dit geval betekent "beste" dus niet snelste of duurste, maar "beste koop" - voor dit specifieke gebruiksdoel.

De Best Buy Guides staan elke dag van het jaar prominent in het hoofdmenu, en we proberen ze altijd up to date te houden. Het vorige advies bevatte een kaart die end-of-life/niet langer te koop is, dus we moesten wel een update publiceren. En ik help je hopen dat de situatie over enkele weken of maanden minder hectisch is... Maar daarop geldt natuurlijk garantie tot de voordeur ;)
Volgens mij snap je niet wat een best buy guide is.

Er is namelijk een groot verschil tussen de beste 4K game-pc (prijs speelt geen rol) en de 4K best buy guide (letterlijk 'beste koop gids').

De beste koop is effectief het product met de beste prijs/kwaliteitsverhouding, dus prijs speelt zeker een rol. Je kan het vergelijken met hoe consumentenorganisaties zoals de Consumentenbond of Test-Aankoop werken. Zij wijzen ook steeds een 'beste van de test' aan (prijs speelt geen rol) en een beste koop (goede producten aan een lage prijs).
De guide geldt ook voor nu. De 5080 is niet te koop onder de € 2.000, dus dan is dat voor nu geen reële optie voor deze build. Dan moet de build maar geüpdatet worden met een 5080 als deze wel te koop is voor MSRP. Of desnoods geen bbg 4K build op de website zetten als het de beste optie is om te wachten op een 5080 voor MSRP. Beetje vreemd artikel zo.

[Reactie gewijzigd door Hulleman op 13 februari 2025 13:27]

De XT zelfs maar 700 en doet er niet veel voor onder. Ik had op zijn minst ergens verwacht ze als alternatief te zien maar alleen de 5090 als nog absurdere optie wordt genoemd...
De prijzen en tekorten spelen gewoon op ..

RTX4080 SUPER kaarten die maandenlang minder dan €1200 waren geprijsd zijn sinds de aankomende release van de RTX50** en release van de RTX5080 en RTX5090 de hoogte ingeschoten tot boven de €1800 alsof ze goud zijn.

Momenteel zijn de prijzen voor de RTX4080 SUPER opnieuw aan het relativeren, maar het is gewoon geen goed moment om een nieuwe build te bouwen.
Afwachten tot ergens in de lente net voor de zomer lijkt me het beste.

En wat met de nieuwe AMD RX 9070 XT 32GB die er zit aan te komen ?

Lijkt me een futureproof kaartje te worden .. :P
Die zal zeker relatief lang meegaan, maar wel op iets lager performance niveau. AMD zelf gaf al aan dat die niet op de 7900XTX performance zou zitten, maar meer mainstream. Desondanks kijk ik ook wel naar de 9070 XT 32GB uit als optie, tegenover de 5090 is het ook zien wat die prijs dan weer gaat doen. Maar als dat duizend euro scheelt is zonder DLSS en CUDA zo erg nog niet. Voor meeste open source AI projecten komt er ook al steeds meer AMD support.
Volgens geruchten komt de 32GB versie eerst ergens in Q2 2025. Ik zou er niet extra voor gaan wachten als je nu een GPU nodig hebt.

[Reactie gewijzigd door Jacco011 op 13 februari 2025 14:20]

Nodig, nu onmiddellijk ? .. :D

Elke keer weer opnieuw als de nieuwe GPU's uitkomen moeten ze PC's beginnen bouwen of onmiddellijk de nieuwste GPU's hebben. Sommigen komen al 6 maand in de winkel langs terwijl je gedurende heel die tijd een RTX4080 SUPER voor minder dan €1000 kon aankopen, maar nee .. willen wachten tot de nieuwste GPU's uitkomen en dan klagen dat ze "weer" niet verkrijgbaar zijn of voor scalperprijzen worden verkocht en de oude serie in prijs gestegen is of niet meer verkrijgbaar is. Het is toch elke keer hetzelfde verhaal en het is altijd "die nieuwe unieke build".

Minder dan 1% heeft nu onmiddellijk een GPU nodig en anders wacht je wel gewoon even een half jaartje tot de prijzen weer normaliseren wat het altijd wel doet (buiten die miningperiode gerekend).

Gedurende geheel 2024 hebben slechts enkele mensen mij gecontacteerd om hen te helpen een nieuwe build te bouwen. Nu dit jaar enkele weken terug ondertussen al wel 60 mensen met de vraag, kun je aan een RTX5080 raken voor €1200 - €1500 .. dit terwijl die nieuwe GPU's tal van problemen geven met hun stroomstekkers en nog steeds blackscreens geven ..

Zelf zou ik die nieuwe RTX50**'s nog niet eens in mijn build willen voor ze hun problemen ermee hebben opgelost.
Maar je gaat ook geen 2 jaar oude GPU voor het volle pond kopen en dat is bij nvidia duidelijk wel het geval of zelfs meer, want nvidia is al rond december gestopt met het produceren van de 4080-4090. Meestal krijg je voor hetzelfde geld meer prestaties en was de *80 van de vorige generatie even snel of langzamer als een nieuwe *70 van de huidige generatie.
Ik zou zelf ook geen 7900XTX kopen terwijl de geruchten vrij duidelijk zijn dat de 9700XT goedkoper wordt met betere raytracing.

[Reactie gewijzigd door Jacco011 op 13 februari 2025 15:00]

Maar je gaat ook geen 2 jaar oude GPU voor het volle pond kopen en dat is bij nvidia duidelijk wel het geval of zelfs meer, want nvidia is al rond december gestopt met het produceren van de 4080-4090. Meestal krijg je voor hetzelfde geld meer prestaties en was de *80 van de vorige generatie even snel of langzamer als een nieuwe *70 van de huidige generatie.

Ik zou zelf ook geen 7900XTX kopen terwijl de geruchten vrij duidelijk zijn dat de 9700XT goedkoper wordt met betere raytracing.
Niet altijd, soms valt er zelf een model tussenuit in vergelijkbare benchmarks.

RTX2080TI -> RTX3070Ti -> RTX4060Ti
RTX3090Ti -> RTX4070Ti

RTX4080SUPER -> RTX5070Ti

RTX5080
RTX4090 -> ... mogelijks de RTX5080Ti .. :?
RTX5090

.

Nochtans wordt de 7900XTX 24GB vram nog steeds goed verkocht.

Maar ik zou zeker niet de 9070XT 16GB vram aanschaffen als er een RX 9070 XT 32GB zit aan te komen ..
Of een 4090. Als je echt 4K met alle toeters en bellen wilt is dat tot de 5090 beschikbaar is nog steeds de beste keuze.
Mee eens, de BBG is nu op een haar na € 3.000 (met een RTX 5080 van minstens € 1.829).

Het systeem hieronder kost de helft, en presteert zo'n 25% minder. Dat betekent de settings niet op ultra maar op high zetten, en je kan er alsnog prima mee gamen.

AMD Ryzen 5 9600X Boxed | € 248,93
ASRock B650M-HDV/M.2 | € 119,-
Sapphire Pulse AMD Radeon RX 7900 XT | € 710,99
Fractal Design Focus 2 Black Solid | € 69,90
Arctic Freezer 36 (Black) | € 28,86
G.Skill Flare X5 F5-6000J3636F16GX2-FX5 | € 96,90
be quiet! Pure Power 12 750W | € 94,60
Lexar NM790 (zonder heatsink) 2TB | € 123,90

Totaalprijs | € 1.493,08
Ik snap niet waarom iemand een 5080 zou kiezen boven een 7900XTX, zelfs als je je een toekomstige prijsdaling inbeeldt zitten ze nog mijlenver uit elkaar qua prijs, maar over prestaties is niet hetzelfde te zeggen.
Ik snap het ook niet helemaal. Het hele idee van het nieuwe BBG concept is dat ze periodiek geupdate worden bij oa prijsveranderingen of nieuwe product launches.

Ik had voor nu de 7900XTX erin gezet. Die kun je tenminste kopen en nog voor een "normale" prijs ook ten opzichte van de afgelopen maanden.
De 5080 kun je erin zetten zodra die daadwerkelijk te koop is.

De redactie kan die kaart te traag vinden en opzich ben ik het niet volledig oneens met ze, maar het is de komende tijd wel letterlijk je beste optie. Er is niks snellers fatsoenlijk te koop. De goedkoopste 4080S, 4090, 5080, 5090 die daadwerkelijk leverbaar is in de PW is 1800 euro.

[Reactie gewijzigd door youridv1 op 13 februari 2025 14:04]

En 6 weken terug kocht je nog gewoon een RTX4080SUPER voor €1000 .. maar elke keer net voor en bij de release van een nieuwe serie stijgen de prijzen en zijn er tekorten en kopen scalpers massaal op. Dit moet iedereen onderhand toch al weten.
DLSS 4 ligt gewoon echt heel ver voor op FSR. Voor MSRP is de 5080 de beste kaart die je momenteel kunt kopen. Wat overigens niet direct betekent dat het een hele goede of toekomstbestendige kaart is. Ik hoop dat AMD in de nabije toekomst weer enigszins weet op te krabbelen qua GPU’s.
Voor MSRP is de 5080 de beste kaart die je momenteel kunt kopen
1. Je kan hem niet kopen
2. Als je hem al kan kopen is het 50% boven msrp

Het is totaal onzinnig om een kaart te beoordelen in omstandigheden die simpelweg niet bestaan, zo is het makkelijk: "de 7900xtx is de allerbeste deal ooit als je hem voor €50 kan krijgen"!
Blijkbaar zijn fake frames en Raytracing belangrijker dan beschikbaarheid en raw performance....
Als je AI doet is er voor NVIDIA veel meer open source software en zijn er veel meer python libraries en projecten die in 1x goed en geoptimaliseerd draaien.

Dat scheelt bakken met tijd en bergen frustratie dat iets het niet doet.
Lastige keuze om in deze periode een BBG te maken. Ik zou toch kiezen voor onderdelen die wèl verkrijgbaar zijn. Het kan nog wel een half jaar duren voor de 5080 goed verkrijgbaar is en voor de adviesprijs.
En ik zou er sowieso een X3D CPU in stoppen als het een pure game-pc moet worden.
Jammer dat door tweakers met reviewen de cpu's op lage resoluties getest worden, https://www.techpowerup.c...d-ryzen-7-9800x3d/20.html op 4K is het verschil tussen een 9600x, 9700x of 9800x3d nog geen 2%, lijkt mij geen 200-300 euro waard.
en ook op de 1% low op 4K is het verschil erg klein https://www.techpowerup.c...d-ryzen-7-9800x3d/21.html

[Reactie gewijzigd door Mschrijver88 op 13 februari 2025 08:48]

Dat hangt er ook erg vanaf welke games je speelt.

Shooters: not so much
MS Flight Sim: 20-25% ?
Geen idee dit zijn geen 4K reviews. Het zou fijn zijn als tweakers ook 4K zou reviewen, ik zie namelijk toch wel verband tussen mensen met bijvoorbeeld een 9800x3d en high end GPU die graag op 4K gamen.
Ik vind die MSFS scores opvallend (het is ook een afwijkend spel, maar toch): kennelijk zit er geen enkel verschil tussen 1440 en 4K: dat is op zijn minst verdacht te noemen, vaak is 4K sneller dan 1440p, zowel op medium als op ultra!
Ook vind ik het raar dat er op "medium" geen enkel verschil tussen de 2 CPUs is, dus ik vraag me af waarom de CPU het op "ultra" zo zwaar voor de kiezen krijgt.
De enige conclusie die ik kan trekken is dat MSFS slecht geoptimaliseerd is...
Nou is dat wel de situatie met geen enkele garantie dat het bij de volgende update spontaan beter wordt, dus de 9800X3D is een beter keus als je voor "ultra" gaat en er niet op durft te rekenen dat MSFS verbeterd wordt.
Tegelijk is een tussentijdse GPU upgrade waarschijnlijker dan een CPU upgrade. Een volgende of zelfs twee generaties nieuwere GPU kan dat verschil nog een stuk groter worden. Komt ook een nieuwe generatie consoles aan, die games zullen vermoedelijk ook weer wat meer CPU durven gebruiken dan veel games van vandaag die toch ook op een console moeten kunnen draaien, dan moet je met relatief weinig CPU uit kunnen in vergelijking met deze monster CPU's in gaming PC's. Ook daar altijd oppassen met gemiddelden, dat niet net de PC games / PC simulaties die jij veel speelt juist wel geoptimaliseerd zijn voor (veel) meer cores bijvoorbeeld.
Dat hoor ik vaak: deze generatie GPU 5080 is 10% sneller dan de vorige generatie, dus dat houdt je zeker met een 6080 vol, dus reken maar 5 jaar tot wellicht de 7080 soms wat te zwaar wordt t.o.v. de CPU. Dan ben je sowieso beter af met een nieuw moederbord met betere USB snelheden, geheugen nieuwe SSD standaards e.d. De computerindustrie verdient zich suf met die "toekomstbestendige" CPUs. Als je 1080 gamed maar wel per see 200 fps nodig hebt wordt het wellicht anders.
Wij hebben een amd 5950X cpu nu erin zitten, en die heeft een doorschuivende 2080 gezien, toen een 3080 in een buitenkansje tweedehands en straks gaat die ook nog een 9070 XT 32GB of een 5090 32GB meemaken. Kost dan een paar procent performance op PCI-e 4.0 en met DDR4 RAM. Usb is nog altijd dikke prima ondertussen, 10 en 20Gbps poorten, kan ook een pci-e kaartje in zelfs nog, maar ik zou niet weten waarvoor
Vaak laten reviewers de cpu-benchmarks met gaming de hoge resoluties achterwege omdat het toch niet veel uitmaakt. Maar het is inderdaad fijn een bevestiging te zien dat op 4k de cpu niet zoveel invloed heeft.
Bijzonder dat dit een +2 krijgt.

In MMO's of online shooters maakt een snellere cpu wel degelijk verschil op 4k. Ook in single player games waar de CPU veel werk moet verzetten zoals Assassins creed games. En dat verschil is significant.
Kan je die claims eens laten zien in reviews?
Ik vraag me toch echt af wat de reden is dat de meeste serieuze reviews juist niet op 4K testen, is dat dan toch omdat het verschil veel kleiner is dan 1080P?

Het is lastig om 4K reviews met een 9800x3d te vinden, YouTube: AMD Ryzen 7 5800x3D vs Ryzen 7 7800x3D vs Ryzen 7 9800x3D - 1080p, 1... hier zie je dat op 1080P er zeker verschil is, en op 4K minimaal.

Ook linus zegt dat met 4K het verschil minimaal is YouTube: One CPU To Rule Them All - Ryzen 7 9800X3D Review helaas wel tegenover een 5800x3d en niet een 9600x of 9700x
YouTube: 9800X3D vs 7800X3D vs 5700X3D - 7 Games Tested in 1080, 1440, 4K

De rest die jij linkt zijn enkel single player games. Ook Linus test wat random single players games. En de reden is simpel, multiplayer games kun je niet benchmarken omdat elke ronde anders is. Zoek wat specifieke mp games en op 4k maakt dat wel degelijk een enorm verschil. In MP games is een snelle cpu veel belangrijker dan zware gpu ook op hoge resoluties. Simpelweg omdat berekeningen van andere spelers in mp games voornamelijk door de cpu worden gedaan.

Speel je enkel sp games maakt het niet veel uit, speel je veel mp games zou ik altijd voor de 98003d gaan. Kijk je enkel naar de prijs prestatie is 78003d de beste keuze.

[Reactie gewijzigd door biggydeen2 op 13 februari 2025 21:16]

Als je DLSS gebruikt en je game dus gerenderd wordt op een lage resolutie dan is de CPU meteen weer relevanter. Bijna niemand gamed op native 4k in nieuwe zware games. Je bent ook bijna gek als je niet op zn minst DLSS quality aanzet.
Inderdaad, de AMD Ryzen 7 9800X3D presteert momenteel als beste in een gamebuild
Het verbaast mij dat jullie kiezen voor de scythe muggen terwijl de Thermalright peerless assassin 120se beter en goedkoper is. Een grotere cpu koeler met 2 heatsinks en 2v ventilatoren die 260 watt ongeveer kunnen koelen is beter dan een simpele enkele toren.
9700X wordt niet zo extreem heet bij gamen, het valt wel mee.
Dit klopt. Ik heb zelf ook een 9700X en dit valt echt goed mee.

Omdat ik nog nooit met watercooling had gewerkt heb ik nu een AIO gekocht (
Arctic Cooling Liquid Freezer III 240). Volledig overkill maar de pomp en ventilatoren draaien bij max belasting op 40%. Heel stil dus :)
Hoe kan iets een 'best buy' zijn als 'buy' niet eens mogelijk is? En €1200 voor de 5080 is niet realistisch. Waarom geen verkrijgbare alternatieven, op z'n minst? Denk aan de 7900XTX

[Reactie gewijzigd door Fulkini op 13 februari 2025 07:30]

Denk niet dat de 5080 ooit weer voor 1200 te koop gaat zijn, de 3rd party fabrikanten gaan allemaal meerprijzen in rekening brengen en aangezien ze gezien hebben wat mensen bereid zijn om voor de 5080 te betalen gaan ze die echt niet voor 1200 euro aanbieden...
"Ooit"?

Natuurlijk wel, je moet maar eens kijken naar de prijsevolutie van bijvoorbeeld de 4080 (na een half jaar 20% gezakt) of de 7900XTX (na een half jaar 33% gezakt)
ik heb een 3060ti 8gb en game op 1440p. Met DA veilguard (of ac mirage? weet niet meer) loop ik tegen de 8b aan dus ik zou nooit een 4060 8gb kopen, of een 7700xt. Ik kijk nu naar een 7800xt 16gb of een 4070 12gb. Zo rond de 500 euro.
Een 4K BBG zonder X3D processor en met een niet verkrijgbare videokaart. Tsja, wat moet ik er van zeggen ...
Een x3d voegt op 4k weinig toe.
https://www.techpowerup.c...d-ryzen-7-9800x3d/20.html

Kan je die 250 euro meerprijs beter uitgeven aan een scalper om een 5080 te kopen. (daar heb je wel een punt, de 7900xtx is een prima alternatief voor nu en bespaart ook nog aardig munten)
Een X3D voegt op 4k weinig toe als je NATIVE 4k speelt.
Dat is uiteindelijk wat je wilt, maar dat doet op dit moment zo goed als niemand.
De videokaarten trekken dat gewoon nog niet, zelfs een 5090 heeft het daar moeilijk mee.

Wil je boven de 90 FPS uitkomen, ben je toch gebonden aan op z'n minst DLSS-Quality.
Dan kijk je dus naar de performance tabellen van 1440p en geeft zo'n X3D chip ineens 20-30% extra FPS.
Daar zit wat in natuurlijk, maar de genoemde kaarten zijn capabel om op medium settings te gamen op 4k met RT uit.

Zelf heb ik een 4k monitor en is budget voor 600-700 euro aan een videokaart beschikbaar. Ik ben benieuwd of 300 euro extra uitgeven aan een x3d cpu dan nog zoveel nut heeft. Vraag is ook wat dlss/fsr4 aan resources kost en oplevert. @willemdemoor @Tomas Hochstenbach interessant om te reviewen.

[Reactie gewijzigd door Nox op 13 februari 2025 21:14]

Voor een budget van €600 á €700 denk ik snel aan een 2e hands 4070(s) ti
Toevallig had ik die voordat ik de 5080 heb gekocht.
Tijdens dat bezit ben ik van een 5800x naar een 9800X3D gegaan en ik kon rekenen op zo'n +10% performance (op 4K met DLSS-Q).
Een 9800X3D zal z'n meerprijs in zo'n situatie dus niet waard zijn, dan kan je die meerprijs beter in een 4080 stoppen.

Een 7600X3D kost exact even veel als een 9700X en zal sowieso meer performance geven. Dus dan heb je alsnog je X3D CPU, maar dan zonder een euro extra uit te geven :)

[Reactie gewijzigd door Valandin op 13 februari 2025 21:36]

Ik hoop een 9070(xt) te scoren dit voorjaar. Nvidia komt er niet in (fanboy). Hopelijk zijn er dan redelijke x3d's te koop.
Een systeem voor een hoge prijs met niet verkrijgbare onderdelen. Ik speel nog wel een poosje op de PS5 in 4k.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.