Hoofdcategorieën
Device Settings

Apple verkoopt recordaantal Macs

Door Jeroen Rosier, woensdag 21 juli 2010 10:14, views: 21.556

Apple heeft in het afgelopen derde fiscale kwartaal een recordomzet geboekt. Nog nooit eerder werden zo veel Macs verkocht als in de afgelopen drie maanden. Ook de verkopen van de iPad gingen in deze periode voortvarend van start.

Ten opzichte van het vorige kwartaal daalden de verkopen van iPhones en iPods, maar de verkoopcijfers van Mac-computers en de marktintroductie van de iPad maakten veel goed. Apple wist een recordomzet te realiseren door 3,47 miljoen Macs, 8,4 miljoen iPhones, 9,41 miljoen iPods en 3,27 miljoen iPads te verkopen.

Als de afgelopen drie maanden worden vergeleken met dezelfde periode in 2009, dan gingen 33 procent meer Macs en 61 procent meer iPhones over de toonbank. De daling van 8 procent in de iPod-verkopen werd hierdoor ruim gecompenseerd. Apple lichtte bij monde van Tim Cook de Mac-verkopen toe: "De verkopen zijn goed als een nieuw model wordt geïntroduceerd, maar in het afgelopen kwartaal daalde de verkoop van desktopsystemen. De Macbooks compenseerden dit ruimschoots."

De omzet van de onderneming uit Cupertino steeg met 61,4 procent tot 15,7 miljard dollar. Het plafond is nog niet in zicht volgens Apple. Voor het vierde kwartaal van dit fiscale jaar wordt een nieuw omzetrecord van 18 miljard dollar verwacht. In het vierde kwartaal gaan de verkopen van de iPhone 4 en iPad van start in een aantal landen, waaronder Nederland en België.

Volgens Apple heeft de negatieve berichtgeving over de ontvangst van de iPhone 4 nauwelijks invloed op de verkoopcijfers. "Het aantal mensen dat de iPhone 4 retourneert, ligt lager dan bij de iPhone 3GS. Elke iPhone 4 die we maken is verkocht", jubelde Tim Cook.

Volgende 10:48 Zweedse piratenpartij gaat eigen isp oprichten
Vorige 09:52 Microsoft maakt prijzen van Kinect bekend
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  4  »

Goed nieuws in mijn optiek. Zorgt voor wat concurrentie tov alle windows machines.

Heb overigens zowel mac als pc's. Iets blijer met mac's osx maar win 7 is ook top. Hopelijk stumulans om meer software ook op de mac te maken.

Apple heeft anders ook een mooie monopolypositie dus er blij mee zijn lijkt me niet? Een goedkoop open besturingssysteem waarmee je kan gamen zou mooi zijn. Opzich kan je zo wel doorgaan: goedkope literatuur, films, dvd's, muziek en applicaties en intellectuele copyrights de deur uit zodat er gebruik kan worden gemaakt van alle kennis op het gebied van bijv. kankerbestrijding en AIDS, dat zou mooi zijn.

[Reactie gewijzigd door m0nkey op woensdag 21 juli 2010 10:26]


Dit kan toch tegenwoordig al met Linux? En het is daarnaast Open Source en gratis... dus volgens mij wat jij wilt bestaat al effe :p

En het is daarnaast Open Source en gratis... dus volgens mij wat jij wilt bestaat al effe :p
Open Source betekend niet gelijk / automatisch gratis, sla bijvoorbeeld de GPL licenties er maar op na... ;)

Waar zegt hij dat dan? Hij zegt niet dat het open source is, dus gratis is. Hij zegt dat het open source is en gratis is.

Ontopic:
Dit is inderdaad mooi nieuws. Wat concurrentie ten opzichte van al die Windows-PC's en Windows-laptops die worden verkocht is inderdaad wel goed.

Alleen heb je nauwelijks de mogelijkheid om dat af fabriek bij te kopen. Systemen die je zonder OS (of met Linux geïnstalleerd) kunt kopen zijn steevast duurder als systemen met Windows omdat de aanbieders daarvan niet kunnen profiteren van de schaalvoordelen van de grote fabrikanten.

Als je dus een systeem wilt zonder OS kun je dus meestal beter een systeem kopen met, en vervolgens zelf je eigen distro er op zetten. Voor Apple gaat dat slechts ten dele op omdat Apple's meestal duurder zijn als vergelijkbare Windows-PC's, dus die Apple's zijn vaak weer wel duurder als een gelijk gespecificeerd OS-loos-systeem, maar dan speelt wederom dat de Apple's wel duurder zijn, maar toch niet helemaal vergelijkbaar.

De Apple's hebben een ander (geliefd) design, en zijn ook qua hardware meestal net iets anders (o.a. notebook-cpu, low-power-hardware, MagSafe voeding) zodat je, als je echt een gelijkaardig systeem wilt dus toch echt die Mac moet kopen, en dan zit OS-X er dus weer bij.

Waarin heeft Apple dan een monopoly? Ze maken geen produkten die anderen niet maken. Dat ze goed verkopen wil niet zeggen dat ze ook automatisch een monopolist zijn.

Denk dat m0nkey meer doelt op een soort 'koppelverkoop'. Een Mac is er alleen met MacOS. Daarnaast heb je op een iPhone een beperkte vrijheid (je kunt alleen goedgekeurde (door Apple) apps kopen / installeren, tenzij je de boel jailbreakt).

On-topic: Als ik die winsten zo zie, dan vraag ik me af waarom we dan niet eens wat minder gaan betalen voor Apple-producten. De marges zijn, blijkbaar, dik genoeg.

@Exirion: Je reageert op 'm0nkey' omdat hij het over monopolie heeft. Wat ik zeg, is dat hij het niet over monopolie heeft, maar meer op de koppelverkoop en het 'gesloten' systeem waar Qreed het over heeft. Dat is wat ik bedoel. Zelf heb ik het niet over monopolie gehad. :)

[Reactie gewijzigd door Frizzz op donderdag 22 juli 2010 12:04]


Dat heeft allemaal niks met een monopoly positie te maken :) Dat behelst iets anders dan wat jij/hij bedoelt.

Dat heeft allemaal niks met een monopoly positie te maken :) Dat behelst iets anders dan wat jij/hij bedoelt.
Inderdaad, maar Apple is wel het meest gesloten systeem wat ik ken.

Wat versta jij onder gesloten? OSX zelf of het feit dat je er een mac bij moet kopen?

Pak de terminal erbij en je zult zien dat de vrijheid die je hebt meer overeenkomt met linux dan met windows.

Ik denk dat er met gesloten het Vendor lock-in principe wordt bedoelt.

Ontopic: zou dit dan ook impliceren dat de wereld economie ook beter gaat. Aangezien een computer volgens mij toch echt een luxe product is

@ Frietboer
Maar een applicatie die je doet tetheren of borsten toont met de iPhone....

Inderdaad, maar Apple is wel het meest gesloten systeem wat ik ken.
Verklaar je nader, want dit is weer zo'n opmerking die echt kant noch wal raakt, in ieder geval als je het over OS X hebt. Ongeveer 3 kwart van heel OS X bestaat uit open-source software, en zo'n beetje alles behalve een paar commercieel te gevoelige API's/protocollen (denk aan iTunes) in OS X is gebaseerd op open standaarden.

Nee, wat jij nu zegt klopt niet. Als 3/4 van OSX bestaat uit open-source, waar kan ik dan de source downloaden / bekijken?

De definitie van open-source is namelijk dat de broncode openbaar is en dat is bij OSX, noch delen van OSX het geval.

Dat er met OSX een 200-tal open-source projecten worden meegeleverd is iets anders, maar maakt OSX zelf zeker geen open-source.

Nee, wat jij nu zegt klopt niet. Als 3/4 van OSX bestaat uit open-source, waar kan ik dan de source downloaden / bekijken?

De definitie van open-source is namelijk dat de broncode openbaar is en dat is bij OSX, noch delen van OSX het geval.

Dat er met OSX een 200-tal open-source projecten worden meegeleverd is iets anders, maar maakt OSX zelf zeker geen open-source.
http://www.opensource.apple.com/

Misschien eerst even uitzoeken hoe het zit voordat je conclusies trekt ;)

Dan is OS X altijd nog een stuk opener dan Windows, dus het statement dat OSX het meest gesloten systeem zou zijn is volslagen onzinnig. Ik kan me namelijk niet herinneren dat Microsoft echt noemenswaardig veel source heeft vrijgegeven.

Even een paar belangrijke componenten binnen OSX:

Cups : http://www.cups.org/
Webkit : http://webkit.org/
Bonjour : http://developer.apple.com/opensource/index.html

Hiereen volledige lijst met componenten binnen OSX: http://www.apple.com/opensource/

Niet slecht toch, voor een gesloten OS??

Met mijn Arch linux bakken connecten naar een airport-extreme is mooi wel onmogelijk. En ik vraag me af waarom....
"Gebruik maar Apple" is in mijn optiek wat Jobs ea. hiermee willen zeggen....

Terwijl er niks geslotens aan zou hoeven te zitten... :'(

Met mijn Arch linux bakken connecten naar een airport-extreme is mooi wel onmogelijk. En ik vraag me af waarom....
Huh? Een airport extreme is gewoon een wireless router met printer sharing mogelijkheden? Als jouw linux bak daar niet mee kan connecten heb je simpelweg iets niet goed ingesteld in je wifi configuratie op jouw Arch linux bak. De printer sharing zou ook moeten werken volgens mij, dat zou ik tenminste denken want bijvoorbeeld de Time Capsule (=Airport Extreme + HDD) is vanuit linux te benaderen met Samba (net als vanuit Windows trouwens).

Correctie: ik kan wel gewoon gebruik maken van het internet mbv de router mogelijkheden van de airport extreme. Ik kan echter geen muziek afspelen, da' s een ander protocol en gesloten. Google weet alleen te melden dat er via de CLI en ettelijke scripts mogelijkheden zijn. Allemaal zonder de medewerking van Apple en zeer gebruiksonvriendelijk. Dank U.

Correctie: ik kan wel gewoon gebruik maken van het internet mbv de router mogelijkheden van de airport extreme. Ik kan echter geen muziek afspelen, da' s een ander protocol en gesloten.
Met een Airport Extreme kan helemaal niemand muziek afspelen! Dat is met een Airport Express te doen en er bestaat software onder linux om dat te bereiken.

Several third-party AirPort Express clients can connect an AirPort Express to sources other than iTunes, including Rogue Amoeba's Airfoil for Mac OS X and Windows, axStream (former oAEP) for Windows, JustePort for Windows, and raop-play for Linux.

http://raop-play.sourceforge.net/

Edit: oeps zo te zien was dit al gepost ;-)

Anyway, iTunes en alles wat daarmee te maken heeft (inclusief het protocol dat de Airport Express gebruikt) is idd nu net 1 van die dingen die niet 'open' zijn, maar ik neem toch aan dat je wel begrijpt dat daar genoeg goede redenen voor te verzinnen zijn?

[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op woensdag 21 juli 2010 17:50]


Je bent niet verplicht om die spullen te gebruiken hoor? Als je het zo gebruiksonvriendelijk vind, koop dan gewoon wat anders.

Als in 'Wifi'? Ik heb hier een TimeCapsule (Airport Extreme met HD) en kan vanuit OSX prima bij de bestanden en via Wifi verbinden, via Windows hetzelfde en via Ubuntu ook hetzelfde. Denk eerder dat jij iets verkeerds doet.

dan is er toch iets mis met je linux bak want een airport extreme is gewoon een wireless router waar je elke computer, windows, linux, mac kan op aansluiten.

Bedankt om me er even op te wijzen dat Linux nog steeds niet volwassen is ;)

Probeer het eens, zou ik zeggen. Zie mijn post hierboven over de gesloten protocollen om muziek draadloos af te spelen. Met dank aan het oh zo volwassen Apple.

http://raop-play.sourceforge.net/

Geeky stuff, waar ik niet bang voor ben. Maar waarom zou ik niet gebruik mogen maken van een stukje apple hardware? Waarom niet open?

Geld verdienen en exclusiviteit zijn uiteraard de antwoorden.

Ik denk dat je je wpasupplicant gewoon niet goed ingesteld hebt, want ik kan het wel. Ook met debian, of gewoon een mini-distro zoals dd-wrt..

Apple is een bedrijf geen systeem. ;)

Systems thinking? Kant?

Ik vind het wel een mooie vergelijking. Apple is een systeem binnen een systeem wat eigenlijk enorm goed zelfstandig kan bestaan. Tuurlijk, het heeft de huidige maatschappij nodig, maar verder verzorgt het alles binnen het "Apple-systeem" en pakt het ook belachelijke winstmarges. Microsoft heeft dan wel een monopolie, het kan veel minder makkelijk z'n systeem in stand houden zonder fabrikanten als HP, Dell of Intel.

$3,25 miljard winst op een omzet van $15,7 miljard? Dan pakt Apple (gemiddeld) op elke iPhone 4, net even gekeken wat dat kost, €130 van de €650 (prijs excl. btw). 20% winstmarge! Philips zit bijvoorbeeld op 10%, en als je zoiets uitdrukt in de Lerner Index dan heeft Apple best een aardige marktmacht.

Als je het vergelijkt met bedrijven in dezelfde sector via Yahoo Finance krijg je een ander verhaal. Philips is namelijk een heel ander bedrijf dan Apple omdat ze zich veel meer richten op de consumenten electronica. Een winstmarge van rond de 20% is als ik me niet vergis redelijk normaal voor een gezond bedrijf.

Apple: 21.15%
http://finance.yahoo.com/q/ks?s=AAPL+Key+Statistics

Google: 28.26%
http://finance.yahoo.com/q/ks?s=GOOG+Key+Statistics

Microsoft: 29.03%
http://finance.yahoo.com/q/ks?s=msft+Key+Statistics

Dus, hoe zit het nu met die belachelijke winstmarges?

Je draait ook de afhankelijk van Microsoft en de pc-bouwers om; Als Microsoft opeens niet meer aan Dell wil leveren kunnen ze opdoeken maar andersom lacht Microsoft zich rot als Dell opeens gaat dreigen om alleen maar Linux systemen te gaan leveren.

[Reactie gewijzigd door curumir op woensdag 21 juli 2010 13:16]


Nee hoor. Mijn vaatwasser en wasmachine van Miele zijn niet eens te jailbreaken... Er is niet eens een appstore! En in die 4 jaar dat ik ze heb is er nog nooit een firmware update geweest. Dat hele systeem zit echt op slot. Dan heeft Apple hele open systemen hoor!

En vergelijk nu eens met een PS3 of Xbox? Daar doet nooit iemand moeilijk over, maar die zijn toch ook echt gesloten...

[Reactie gewijzigd door cmegens op woensdag 21 juli 2010 11:11]


Jouw miele is behoorlijk open. ga naar de supermarkt en koop willekeurige vaatwastabletten en ze passen er allemaal in.

Er zijn miele reserveonderdelen, maar er zijn ook merkloze (goedkopere) reserveonderdelen te koop voor je vaatwasser.

Jouw miele is behoorlijk open. ga naar de supermarkt en koop willekeurige vaatwastabletten en ze passen er allemaal in.

Er zijn miele reserveonderdelen, maar er zijn ook merkloze (goedkopere) reserveonderdelen te koop voor je vaatwasser.
Die zijn er ook voor Mac's.

Jouw miele is behoorlijk open. ga naar de supermarkt en koop willekeurige vaatwastabletten en ze passen er allemaal in.
Ik zou geen vaatwastabletten in je wasmachine doen persoonlijk... :+

Maargoed dit soort analogieen zijn zinloos... In ieder geval kan ik ook overal OS X software die niet van Apple is kopen, en ik kan zelfs kostenloos OS X software schrijven want de volledige ontwikkelomgeving en API's zijn vrij beschikbaar. Veel opener dan compleet open-source kan je het niet maken volgens mij...

En de aarde is plat.

Je vergelijking raakt kant nog wal, vaatwassers/wasmachines etc. zijn embedded systemen die bedoeld zijn om maar een paar dingen te kunnen, een computer is een veel ingewikkelder systeem waar ook op een hele andere manier mee gewerkt wordt. Zeggen dat Apple open systemen heeft is een klein beetje overdrijven, als je kijkt naar de manier waarop zij applicaties etc. toestaan voor hun mobiele apparaten.

*typos

[Reactie gewijzigd door drdelta op woensdag 21 juli 2010 11:41]


Ja die eerste vergelijking maak ik dan ook express om die reden...

Maar vergelijk nu eens met een PS3, een X-Box of een DS?

Ik kan geen enkele andere browser installeren op mijn PS3 bijvoorbeeld....

Op de iPhone / iPad ook niet.. ;)

Oh ja, Opera mini staat natuurlijk niet in de App Store.

Welke resolutie gebruik jij op je ronde scherm van je wasmachine? iets met 1080 pi r2 ? :+

[...]


Inderdaad, maar Apple is wel het meest gesloten systeem wat ik ken.
Allereerst is Apple een bedrijf, en geen systeem. Ze hebben oplossingen (systemen) in de vorm van iPhone + iOS, iPod + iTunes, en Mac (+Mac OS X).

Allemaal zijn ze tamelijk gesloten. En terecht.. Open source, in een consumenten- of zakelijk gedreven markt, is een illusie. ]

Open source is leuk voor hobbyisten die elkaar kunnen en willen helpen met het ontwikkelen van stukken code. Open source is minder leuk voor mensen die van de door hun verrichte arbeid willen financieel willen rondkomen, en voor bedrijven die mensen willen inhuren om hun software te laten ontwikkelen. Wanneer Windows en Mac OS open source worden kunnen ze sluiten, ze gaan failliet. De miljoenen geïnvesteerd in R&D zijn dan weggegooid, omdat de volgende dag iemand anders het in een handomdraai namaakt.

Prima voor hobbyisten, die samen een stukje software willen ontwikkelen waar toch geen markt voor is. Zelfde als muziek die wordt gedownload: een heleboel zou nooit voor betaald worden, ook als het niet gratis te verkrijgen valt. Dat kunnen grote (Linux) en kleine projecten zijn (een Torrent client)

De discussie gaat dan ook niet of Open of Closed Source beter is dan de ander. De ene werkt beter in de ene situatie, de andere in andere situaties. Mac OS X werkt uitstekend als closed source. Linux is open source, and it works for them.


En tot slot dit.

Een voorbeeld van een écht goed Open Source programma is Adium X. Een fenomenale messenger client die alle verschillende chat-diensten op goede wijze integreerd, tot in detail is aan te passen etc. Prachtig programma, waar de ontwikkelaar veel tijd in heeft gestoken. En geen cent voor heeft teruggezien. Gevolg: op een gegeven moment wordt het project verlaten, want de ontwikkelaar moet ook brood op de plank hebben.

Op de iPhone, ontwikkeld via Apple's SDK en gedistribueerd via de App Store, is een vergelijkbare client: BeeJive IM. Wederom een mooie oplossing die veel verschillende chatdiensten met elkaar integreerd, en die door de jaren geen druk verder wordt ontwikkeld. Het programma kwam op iPhone OS 2 uit, in iOS3 kreeg het Push Notifications, en in iOS4 werkt het sneller via Fast App Switching. Het programma kost eenmalig €8 (varieert een beetje) en iedere update is gratis. Maar telkens blijven mensen het kopen (nieuwe iPhone gebruikers, of gebruikers die wilden wachten op een specifieke feature, zoals ondersteuning van hun favoriete chatdienst), en verdient de ontwikkelaar een vergoeding voor de verrichte tijd. Bovendien hoeft-ie zich niet met marketing bezig te houden, want dat gaat vrijwel vanzelf. En dat is fijn voor iemand die alleen kan programmeren.

Conclusie: open, gesloten. Beide zijn niet ideaal boven elkaar, het gaat erom hoe je er invulling aan geeft. En volgens mij valt Apple daar weinig te verwijten. Alle cijfers (omzet, tevredenheid, retouren) laten dat zien.

Open source, in een consumenten- of zakelijk gedreven markt, is een illusie.
Wat een gelul, hoe verzin je het. Probeer eens gebruik te maken van internet zónder het gebruik van open source. Sterkte, je bent direct offline.
Open source is leuk voor hobbyisten die elkaar kunnen en willen helpen met het ontwikkelen van stukken code. Open source is minder leuk voor mensen die van de door hun verrichte arbeid willen financieel willen rondkomen, en voor bedrijven die mensen willen inhuren om hun software te laten ontwikkelen. Wanneer Windows en Mac OS open source worden kunnen ze sluiten, ze gaan failliet. De miljoenen geïnvesteerd in R&D zijn dan weggegooid, omdat de volgende dag iemand anders het in een handomdraai namaakt.
Geen idee onder welke steen jij vandaan komt, maar misschien is het een idee om snel terug te gaan. Bedrijven zoals bv. Google, Yahoo, Skype, Apple, TomTom, NTT, NASA, Boeing, ING, Delta Lloyd, etc. etc. etc. maken allemaal op grote schaal gebruik van open source. Dat jij daar niets vanaf weet, dat zegt iets over jouw gebrek aan kennis en niets over het zogenaamde hobby-niveau van open source. Dat je open source óók voor je hobby mag gebruiken, dat is meegenomen.

Wake up en lees eens een krant.

een soort 'koppelverkoop'. Een Mac is er alleen met MacOS.
Eigen hardware met eigen software leveren, kan denk ik niet als koppelverkoop worden aangemerkt. Dat de hardware in principe gewoon x86-meuk is, verandert daar niets aan, het gaat om het stikkertje.
Als ik die winsten zo zie, dan vraag ik me af waarom we dan niet eens wat minder gaan betalen voor Apple-producten. De marges zijn, blijkbaar, dik genoeg.
Zolang de verkopen voldoen aan de gestelde targets en forecasts, is de prijs goed, en is er voor Apple weinig reden om iets aan die prijzen te doen... Kan ik ze, vanuit commercieel oogpunt, geen ongelijk in geven.

[Reactie gewijzigd door RefriedNoodle op woensdag 21 juli 2010 10:40]


Officieel moet je in NL een computer die automatisch met een Windows licentie geleverd wordt, de Windows licentie weer terug kunnen geven en daar geld voor krijgen. Waarom zou dat voor Apple anders moeten zijn?

Ik heb best wel wat mensen gehoord die graag de Apple hardware willen, maar liever een ander OS dan OSX.

1. BootCamp.
2. Apple levert OS + hardware, het is een totaalpakket. MS levert geen computers maar enkel software. HP / Acer / Dell / etc leveren computers met MS' OS. Daar is het verschil.
3. BootCamp.
4. Je hoeft geen Mac te kopen...
5. BootCamp.

[Reactie gewijzigd door sanderev66 op woensdag 21 juli 2010 11:03]


HP levert hardware + OS. Je hoeft geen HP te kopen als je geen Windows wil...

Ik heb best wel wat mensen gehoord die graag de Apple hardware willen, maar liever een ander OS dan OSX.
Dat kan dan ook met een Apple. De installatie van Windows is zelfs eenvoudiger dan menig andere PC. Met 1 cd installeer je in 1 keer meteen alle drivers voor alle hardware...

Daarnaast kun je ook gewoon Linux installeren.... Dus niks aan de hand..

En dan krijg je ook nog eens gratis Max OS X er bij, ook een heel goed OS!

[...]

En dan krijg je ook nog eens gratis Max OS X er bij, ook een heel goed OS!
Dat er geen apart prijskaartje voor Mac OS bijzit betekent niet dat het gratis is. De kosten voor Mac OS worden wel degelijk meegenomen in de totaal-prijs van het product.

Die drivers hebben niks met W7 te maken, maar met de hardware. Ik heb op m'n laptop in een uurtje W7 opnieuw geinstalleerd en heb gewoon op de Dell website de benodigde drivers gedownload. Lukt makkelijk.

Wel mooie sales van Apple, ookal haat ik het bedrijf.

Niet altijd. Installatie van Windows 7 op mijn iMac was een kleine ramp.
installeer bootcamp meegeleverd op de mac.
installeer drivers op USB drive.
installeer windows met de USB drive in de USB poort.
upgrade bootcamp.
Installeer drivers.

Niet echt hetzelfde als stop de windows disk in de DVD speler en wacht....

Linux installeren is een nog "leuker" verhaal....

Eh?

Via bootcamp partitie aanmaken..

Windows CD erin. Opstarten met alt..

Windows Installeren..

Mac OS X schrijf erin in windows -> alle drivers worden geinstalleerd...

Klaar!

Hoe moeilijk is dat? Waarom zou je in hemelsnaam een USB drive gebruiken?

Hij heeft vast een 27" iMac, daarbij moet inderdaad een USB stick met drivers in de Mac zitten want anders zit je met een zwart beeld na de installatie van Windows 7. Zeker niet van toepassing op alle Macs, maar wel op de 27".

Zie ook http://support.apple.com/kb/TS3173

[Reactie gewijzigd door Frietsaus op woensdag 21 juli 2010 19:31]


Nou leg die mensen dan maar uit, dat de Mac de enige computer is die je legaal toelaat om elk OS toe te laten. Naast Windows en Linux kan je namelijk op de Mac ook OSX draaien ;)

Ik vraag me eigenlijk af wat jij op een site als tweakers doet als je nog steeds met de perceptie leeft dat je op een Mac geen ander OS zou kunnen installeren dan Mac OS.

Beste BazElfunk. Waar lees jij dat ik de perceptie heb dat je op een Mac geen ander OS dan Mac OSX zou kunnen installeren? Een cursus begrijpend lezen zou geen kwaad kunnen. Verder weet ik dat jij onmiddelijk op de barricades staat wanneer iemand ook maar een kwaad woord over Apple schrijft.

Het punt ging dus over de KOSTEN van OSX.

En de mensen die ik gesproken heb die klagen dat je OSX niet kunt inruilen zijn helemaal niet geinteresseerd om OSX te draaien. Dat jij met dat argument komt laat dus ook weer zien dat je alleen maar bezig bent met je Apple propaganda en je totaal niet verdiept in wat andere mensen mogelijk willen.

En voor de andere mensen, natuurlijk weet ik dat Bootcamp bestaat, maar dat lost het probleem van de kosten niet op. Natuurlijk hoef je geen Mac te kopen, maar waarom ben je verplicht om bij die Mac meteen OSX af te nemen? Je krijgt toch ook niet meteen iWork, Aperture en noem het allemaal maar op voor dezelfde prijs?

Wij als "echte" Nederlanders willen toch alleen voor de dingen betalen die we ook daadwerkelijk gebruiken? Of is dat bij een Apple opeens anders?

Koop een Opel en probeer er een VW motor in te krijgen. Ik denk dat je dat in de shop niet voor elkaar krijgt.

Vraag me ook af waarom die auto's ook steeds duurder worden.


Zo lust ik er nog wel een stuk of honderd :)

hum mja mijn wasmachine kwam ook met wasprogramma's van miele, terwijl ik die van aeg wil gebruiken. Dat fabrikanten software meeleveren maakt het nog geen koppelverkoop.

Dat het niet mogelijk is, wil niet zeggen dat er geen behoefte aan is.
Ik zou best mijn eigen wasprogramma willen maken, incl. temperatuur, duur, drogen, enz.
Maar ja, die producten worden voor de massa gemaakt net als Apples en daar val ik niet onder.

Daar val je dus wel onder, als je die items koopt :)

Dus heb jij je eigen OS gemaakt? Al die andere massa-producten zoals Windows, Linux en OSX... brr

Omdat Apple hun centjes nodig hebben voor alle R&D die er in de innovatie van hun producten kruipt.
Nu, het is wel geweten dat Apple de grootste berg "cash" geld heeft liggen die volgens Jobs nog gebruikt gaat worden voor het nemen van "risico's" en waarmee ze natuurlijk vrij agressief andere bedrijven kunnen kopen...

Als ik die winsten zo zie, dan vraag ik me af waarom we dan niet eens wat minder gaan betalen voor Apple-producten. De marges zijn, blijkbaar, dik genoeg.
De marges zijn aanzienlijk lager dan de 85% nettowinst die Microsoft op Windows heeft, waar je zeer weinig mensen over hoort klagen...

Ook is er geen sprake van koppelverkoop want het betreft hier 1 fabrikant.
Je kunt nu eenmaal ook geen Volkswagen kopen zonder motor zodat je zelf de motor kan uitkiezen.

Ik zou toch een beetje oppassen met de auto analogie. Aangezien die VW motor wel in mijn Audi, Seat of Skoda past.

Maar als het geen koppel verkoop is, waar kan ik dan een Apple kopen zonder OSX er op. Of waar kan ik OSX kopen zonder Apple hardware.

Volgens mij is dat niet mogelijk.

Dat het bij een wasmachine niet kan vind ik minder ergerlijk omdat ik bij een wasmachine niet daarnaast nog gedwongen wordt om wasmiddel X te kopen (vergelijking met Istore) en als ik dat wel doe mijn garantie kwijt te raken (jailbreaken)

....

On-topic: Als ik die winsten zo zie, dan vraag ik me af waarom we dan niet eens wat minder gaan betalen voor Apple-producten. De marges zijn, blijkbaar, dik genoeg.
Omdat het geen liefdadigheid is. En omdat Apple's nettowinst percentage niet bijzonder hoger ligt dan dat bij concurrenten Google, Microsoft, Dell of Nokia. Door de volumes en de hoge prijzen zijn de bedragen alleen torenhoog.

Denk dat m0nkey meer doelt op een soort 'koppelverkoop'. Een Mac is er alleen met MacOS.
En, om maar wat te noemen, een Dell alleen met Windows... daar gaat je punt...

Binnenkort komt Steam for Linux, dat is al een flinke stap vooruit.
http://tweakers.net/nieuw...ook-op-linux-draaien.html

(daarnaast vind ik Windows 7 of Mac OSX niet perse duur voor de geleverde functionaliteit)

Is de beta voor linux al niet online :) ?

Is de beta voor linux al niet online :) ?
Als het goed is nog niet:
Following the announcement of Steam for Mac OS X, Linux benchmark and news website Phoronix found Linux-related references in a beta release of the Mac Steam client. This was followed later by the discovery of files for an incomplete Linux client available for download on Valve's own web servers. On May 12, 2010, The Daily Telegraph claimed that Valve had confirmed that a Linux client was planned to be released "in the coming months", but gave no other details.

[Reactie gewijzigd door drdelta op woensdag 21 juli 2010 11:47]


Dat gezeur over een monopoly van Apple. Er is geen monopoly. Het product wat Apple verkoopt is een totaalproduct. Mac OS X op een Windows computer zou het totale bedrijfsmodel van Apple onderuit halen. Het is tevens een niche product.

Wanneer Apple dit onmogelijk zou worden gemaakt haal je het bedrijfsmodel onderuit.

Vergelijk het met een exclusief product wat alleen in exclusieve winkels wordt verkocht. Zou je dit verbieden en een producent verplichten zijn exclusieve producten te leveren aan ali op de hoek van de straat, dan is natuurlijk het hek van de dam.

In dit geval gaat het om Mac OS X op een Mac. Alle apparaten van Apple worden door hun zelf ontworpen waardoor je dus over een uniek en exclusief ontwerp kan spreken.

Wanneer je Apple verplicht om hun besturingssysteem ook op iedere computer te kunnen laten installeren, krijg je precies hetzelfde als eerder genoemde voorbeeld.

[Reactie gewijzigd door Arosf op woensdag 21 juli 2010 10:50]


Stel een PC samen in een normale winkel.
Stel een vergelijkbare Mac samen en je bent 3x zoveel kwijt.
Tuurlijk willen ze dat besturingssysteem niet vrij geven...

pure onzin. Ik word echt zo moe van dat gezeur dat Apple zo duur is.

Stel jij even een PC samen met een 27" IPS scherm, uiteraard met OS en mooi metalen keyboard en bluetooth muis en laat me weten waar je dat lukt voor zo'n 500 euro?

Stel even een powermac samen met 3TB hd en 8gb geheugen.
En doe hetzelfde bij Dell of wie dan ook.

Krijg je bij Dell ECC controlled geheugen, metalen case, server-grade harddisks etc?

Interessant zeg. Laat eens zien?

Een machine vergelijkbaar met de Mac Mini (formaat, specs, non-crippled versie OS) voor €270,-?

Een machine vergelijkbaar met de goedkoopste iMac (all-in-one, specs, non-crippled versie OS) voor €370,-?

Een notebook vergelijkbaar met de goedkoopste MBP (metalen behuizing, specs, non-crippled versie OS) voor €400,-?

...

Nee, dat dacht ik al.

Mac mini is zeker te doen.

No way. Maar nogmaals: laat maar zien.

Het is lastig om een all-in-one desktopmachine zoals een iMac te vergelijken met systemen van Dell, HP, etc. Bij laptops is het ook niet heel makkelijk, maar ik heb een poging gedaan, met dingen die voor mij persoonlijk erg belangrijk zijn. Ik heb een laptop omdat ik m mee wil nemen, dus hij moet lang meegaan op een accu, niet te zwaar zijn, niet te groot, en hij moet wel snel genoeg zijn om een beetje te developpen.

pricewatch filters

valt dus best mee, 3x zo duur is het zeker niet. En bij een apple machine weet je wel zeker dat de sleep functionaliteit gewoon goed werkt (vind ik persoonlijk ook erg belangrijk), dat is iets wat je bij andere fabrikanten nog maar af moet wachten...

Als jij je laptop niet meeneemt, of je wilt een hogere resolutie scherm, of je vindt een Apple lelijk, of je wilt eSATA, of je hebt andere wensen, dan is een Apple voor jou misschien niet de beste keuze. Maar voor de prioriteiten van een heleboel andere mensen leveren ze hele concurrerende machines.

[Reactie gewijzigd door smokalot op woensdag 21 juli 2010 11:29]


laat mij die die vergelijkbare PC dan maar eens zien, want ik ben nog nooit, nooit, echt nog nooit een vergelijkbare PC tegen gekomen voor een goedkopere prijs. Ja je kan een PC samenstellen die goedkoper is maar geen vergelijkbare want dan moet je weer excuses komen als "ja maar een magsafe is niet belangrijk" of "is toch niet erg dat er een schuiflade inzit" of "mja zo'n trackpad werkt toch niet lekker" of "deze PC is een pak goedkoper dus kan je echt niet verwachten dat de batterij langer mee gaat" of finaal "wat is er mis met dat ie het nog geen 2 jaar heeft volgehouden, bij een Mac krijg je ook maar 2 jaar garantie en is veel duurder"

Donder toch op met dat "Apple is veel te duur" want PC's zijn gewoon te goedkoop vandaar dat het ook de grootste boecht is en dan hebben we het enkel nog maar over de hardware gehad en niet het belangrijkste aan heel de Mac beleving, namelijk OSX.

/zout-op-slak-mode aan/
bedoel je niet een laptop? da's toch echt iets anders dan 'n pc in mijn (en in heel veel mensen hun optiek)
/zout-op-slak-mode uit/

Mijn persoonlijke gemis bij Apple is vooral dat ik ZELF wil kunnen klooien eraan, en dat kun je daarbij wel vergeten. Mijn vader heeft 'n HP all-in-one en die zou ik zelf ook never nooit niet willen, omdat ik daar ook niet aan kan klooien.
En dat een paar Yanks voor mij uitmaken wat ik er op kan kijken gaat me ook veel te ver; ik ben een volwassen vent, en ik kan zelf wel kiezen wat ik wil zien.

Maar wie blij is met 'n apple, moet 't vooral houden, ieder z'n meug.

En dat een paar Yanks voor mij uitmaken wat ik er op kan kijken gaat me ook veel te ver; ik ben een volwassen vent, en ik kan zelf wel kiezen wat ik wil zien.
Die moet je toch even uitleggen denk ik. Want ik ben nog niets tegengekomen wat ik op mn mac niet "mocht" kijken.

[Reactie gewijzigd door edwingr op woensdag 21 juli 2010 18:54]


Blueray mag je van Apple niet kijken op je mac

Blueray mag je van Apple niet kijken op je mac
Da's geen kwestie van 'niet mogen'.

[Reactie gewijzigd door edwingr op woensdag 21 juli 2010 20:46]


Dat het een Niche product is wil niet zeggen dat ze dit daarom wel mogen doen.

Ja er zit wel degelijk verschil tussen hardware en software (iMac + MacOSX), en hardware en firmware (Wasmachine + Wasprogramma's).

Daarnaast, is het bedrijfsmodel van Microsoft toch ook overhoopt geschopt, omdat zij geen Internet Explorer en Windows Media Player standaard mogen meeleveren?

Zelf wil ik echt wel MaC OS X gebruiken / proberen, maar ik vind de iMac computer gewoon te duur voor de specs die je terug krijgt. Daarnaast vind ik ze niet mooi, maar dat is smaak.

[Reactie gewijzigd door vandeGerrit op woensdag 21 juli 2010 11:05]


Tja, wat is te duur? Zie reacties van stefimke en Zpottr

Oké, dan stel ik niet dat het te duur is. Maar dan vind ik het te duur. Als Apple zo ongelofelijk veel pure winst kan maken dan mogen ze best nog concurrerender worden. Door de prijzen naar beneden te halen.
Laat er alstublieft concurrentie komen die het gevecht met Apple waardig aan kan.

Zou Microsoft plus elke andere hardware maker de 'concurentie' niet waardig aankunnen dan, je stelt nu dus zelf dat Apple beter spul maakt?

@ iMars
Maar wàt als je apple na 1 jaar de geest geeft? en je hebt geen 300€ applecare?
Dan gooi je dat mooie ips schermpje maar meteen mee op de vuilbak. Want veel meer kan mag je er toch niet mee doen van apple

Dan bel je sowieso met Apple om de opties te bespreken. Soms zijn ze coulanter dan je denkt.

Dat het een Niche product is wil niet zeggen dat ze dit daarom wel mogen doen.
Dat klopt. Het is een slecht argument. Dat neemt niet weg dat ze het wel mogen.
Daarnaast, is het bedrijfsmodel van Microsoft toch ook overhoopt geschopt, omdat zij geen Internet Explorer en Windows Media Player standaard mogen meeleveren?
Dat kwam om hele andere factoren dan die bij Apple spelen. Je kan die bedrijven domweg niet met elkaar vergelijken. (anders dan dat ze in dezelfde industrie actief zijn)
Zelf wil ik echt wel MaC OS X gebruiken / proberen, maar ik vind de iMac computer gewoon te duur voor de specs die je terug krijgt. Daarnaast vind ik ze niet mooi, maar dat is smaak.
Het is een keuze, en die keuze vrijheid heb je. Apple is niet verplicht hun manier van werken aan te passen omdat mensen wel OS X willen maar geen geld uit willen geven voor een Mac.

En voor iemand komt met het eeuwig verkeerd gebruikte argument van 'koppelverkoop': dit is om te beginnen geen koppelverkoop (daarvoor moet Apple de hardware maken, en een ander bedrijf het OS, of andersom). Daarnaast zijn lang niet alle vormen van koppelverkoop verboden of slecht. Apple maakt de hardware en het OS en verkoopt dat als 1 geheel. En dat is een dusdanig succesvolle combinatie dat ze er niet vanaf zullen wijken. (sterker nog, toen ze dat wel probeerden, heeft het ze bijna de kop gekost - dat model werkt dus overduidelijk niet!)

En voor iemand komt met het eeuwig verkeerd gebruikte argument van 'koppelverkoop': dit is om te beginnen geen koppelverkoop (daarvoor moet Apple de hardware maken, en een ander bedrijf het OS, of andersom).

Dus als Microsoft Internet Explorer maakt, en Windows 7, en ze dit bijelkaar doen is het geen koppelverkoop? Want dan zou het van een andere leverancier moeten zijn?
De EU denkt hier anders over (zie onder), en noemt het zelf ook koppelverkoop.

Daarnaast zijn lang niet alle vormen van koppelverkoop verboden of slecht. Apple maakt de hardware en het OS en verkoopt dat als 1 geheel.

Microsoft verkocht Windows ook als 1 geheel. Is het daarom goed? Nee blijkt dus.

(sterker nog, toen ze dat wel probeerden, heeft het ze bijna de kop gekost - dat model werkt dus overduidelijk niet!)
Dat ze het anders niet goed kunnen wegzetten in de markt, is ook nog geen reden waarom ze Mac OS X samen mogen verkopen.

Het voorlopige standpunt van de Commissie was dat Internet
Explorer een distributievoordeel had ten opzichte van
andere webbrowsers en dat het downloaden van webbrowsers
van het internet werd belemmerd. De Commissie was
voorlopig ook van mening dat de koppeling van Internet
Explorer aan Windows, naast Microsoft's positie op de
markt voor besturingssystemen voor client-pc's te versterken,
de web- en sofwareontwikkelaars tevens op kunstmatige
wijze ertoe had aangezet hun producten primair
op Internet Explorer af te stemmen. (http://eur-lex.europa.eu/...2010:036:0007:0008:NL:PDF)

microsoft kreeg heibel omdat ze hun MONOPOLY van >80% marktaandeel van desktops gebruikten om andere producten uit de markt te drukken. Bijvoorbeeld door het niet mogelijk te maken IE te verwijderen. De rechtzaken hebben zover ik weet nooit iets met koppelverkoop te maken gehad.

Inderdaad die rechtzaken hadden/hebben te maken met markt-macht misbruik.
De (gedwongen) verkoop van pc's met windows is wel koppelverkoop

weet jij wel wat een monopolie positie is? Apple heeft nergens een monopolie. Apple haalt net het monopolie van Microsoft onderuit dus mag je inderdaad wel blij zijn met deze cijfers.

Ik vraag me echt af hoe het gratis verspreiden van muziek kanker en aids zal bestrijden. Volgens mij moet jij je pijlen op de farmaceutische industrie richten in plaats van op Apple.

Alleen in de mp3-speler markt worden ze gevaarlijk groot

Alles moet maar goedkoop. Maar het moet ook door iemand gemaakt worden en die persoon moet ook ergens, op een redelijke manier, met een redelijke hoeveelheid werk, z'n geld mee verdienen en dat op een redelijke manier kunnen beschermen zodat niet iedereen met de eer van al zijn jaren werk gaat lopen.
En dat kost nou eenmaal geld.

Een onderzoeker aan een universiteit moet heel wat langer studeren dan iemand die met z'n 16e straten gaat leggen. En mag daar dus ook meer voor verdienen imho. Hoewel imho een stratenmaker ook wel wat meer mag verdienen, want die werkt ook keihard.

[Reactie gewijzigd door Romke op woensdag 21 juli 2010 14:01]


Jammer dat Foxconn (producent die veel Apple spul maakt) recentelijk in het nieuws kwam vanwege zelfmoorden. Metname vanwege de werkomstandigheden en beloningen. Daar is wel wat aan gedaan, maar het blijft discutabel.

balk is Apple gebruiker overigens

[Reactie gewijzigd door balk op woensdag 21 juli 2010 14:29]


Dat Foxconn zelfmoord nieuws ding gaat nergens over, het aantal zelfmoorden bij dat bedrijf lag lager dan het landelijk gemiddelde (en niet alleen van China, ook onder het gemiddelde in NL of Amerika bijvoorbeelld). En toch komt het in de media.

Vind je het gek dat er een paar zelfmoorden zijn op de 800.000 mensen die er werken.

[Reactie gewijzigd door ZpAz op woensdag 21 juli 2010 18:00]


Productie is wat anders dan ontwikkeling.

Overigens heb ik zowel een Mac als een iPhone

Het leuke aan apple is dat deze niet erg geschikt zijn om op ta gamen, en als je een configuratie zou willen kopen met w7 in bootcamp en een dikke six-core cpu, hd5870cf / gtx480sli setup om te gamen, zou je bij apple al gauw 5000 euro kwijt zijn (minimaal). Voor mij dus geen apple, als je al moet adverteren dat windows op je systemen draait, zegt voor mij genoeg. En die absurde prijzen die ze hanteren houden mij ook tegen, het zijn meer sieraden dan het eigenlijke doel waar ze voor gemaakt zijn, heb nu ook een mp3 van 15euro liggen nadat mijn sandisk sansa een kapot scherm had, en die doen precies hetzelfde als de 280 euro kostende ipod 80gb van mijn zus, muziek draaien, zonder poespas, dat scheelt! (265 euro).

"Hee Henk, wat een mooi schilderij, wat is het?" "Dat is een macbook pro late 2008" "En geheel in werkende staat, zonder schade" "Dat ding is zijn gewicht in goud waard Henk" 8)7

Vind het mooi dat apple winst maakt, ze maken mooie apparatuur, maar ik ben o zo gelukkig dat er nog altijd een alternatief is voor nuchtere mensen, die niet kiezen voor vorm maar voor functie, leuke meevaller is dat het altijd goedkoper kan dan bij apple :)

Had je voor 15 euro een video player met 80 GB, kleurenscherm, die contacts laat zien uit je adressenboek, met een agenda ? geef me ff het adres !!!


Sims 1 speelde ander toch behoorlijk goed toendertijd op mn linux pc die ik toen nog had beter dan op de windows bak.

Allerlei op de Quake-engine gebaseerde spellen draaien ook prima op Linux hoor...


pardon? hoeveel nieuwe spellen spelen er op native linux??? precies.. bull dus

World of Warcraft draait beter onder Linux/Wine/OpenGL dan onder Windows/Direct3D op dezelfde machine. OpenGL loopt gewoon een stukje lekkerder.

Ben het niet helemaal met je eens.
Ik mis de optie om de muislag te verminderen, waardoor het spel op windows mij veel beter aanvoelt.

Ik speel GTA IV nog thans via wine op mijn linuxbox... tesamen met GTA:SA, Audiosurf en Tomb Raider Legends.

Wine?

Ik heb in de weet-ik-hoeveel-jaar dat Wine nu bestaat nog nooit een spel normaal kunnen spelen. Alles heeft hacks nodig en speelt ronduit waardeloos.

Prima initiatief, respect voor het feit van ze de halve windows API hebben nagebouwd, maar wat mij betreft is het geen serieus platform om op te gamen helaas :(

En nu Steam eindelijk games gaat ontwikkelen voor OS X zie ik mezelf ook wel een keer overstappen.

Dat werkt niet echt handig denk ik, met een windowsbak moet je om de zoveel tijd upgraden (1,5 jaar) om de nieuwste spellen full te kunnen spelen.
Als gamen voor de MAC mainstream wordt mag je dus elke 1,5 jaar 2500 euro uitgeven voor een nieuw macbook/mac pro.

Is geen probleem, kijk maar eens wat je voor je 1,5 jaar oude Mac/MBP terug vangt in het 2e hands circuit. Zal je niet meer kosten dan upgraden voor de gemiddelde Windowsbak gok ik.

Als gamen voor de MAC mainstream wordt mag je dus elke 1,5 jaar 2500 euro uitgeven voor een nieuw macbook/mac pro.
Ik kan de games die Valve via steam heeft uitgebracht voor de Mac anders uitstekend spelen op m'n 2 jaar oude MacBook Pro (15", non-unibody model, met een Core2Duo)

Upgraden? Waarom zou ik dat willen? Het doet 't allemaal nog prima!

[Reactie gewijzigd door arjankoole op woensdag 21 juli 2010 11:51]


Met dat verschil je dat een PC die om het half jaar blij mag zijn als je er nog 100 euro voor krijgt terwijl je een Mac op dat tijdstip voor nog minstens 75% van zijn nieuwprijs kan verkopen. Elke Mac die ik tot nu toe kocht na mijn eerste kostte me maximum 300 euro toch best goedkoop voor een splinternieuwe Mac?!

Lol jij zegt dat als je een splinternieuwe pc koopt van zeg 1500 euro dat je daar na een half jaar 100 euro voor krijgt :? Je kan ook overdrijven

Tja ik heb het over een PC die niet is upgegrade natuurlijk. Moest je nog extra ram hebben gestoken dan haal je misschien €110 :)

Valt reuze mee! Ik heb mijn MacBook Pro begin 2007 gekocht, en is vandaag de dag nog steeds goed genoeg voor games:
  • Intel Core 2 Duo 2.33GHz
  • 4GB ram
  • ATI Mobility Radeon X1600 met 256 MB GDDR3
Ja het kan altijd sneller, maar dan moet je een systeem kopen die je makkelijk kan updaten (sowieso dus niet een laptop)

De gemiddelde consument doet geen upgrades aan z'n pc. Die koopt gewoon een compleet nieuwe en doet dat eens in de 3 tot 5 jaar. Alleen tweakers lijken zo vaak te upgraden omdat ze een fps'je minder halen.

Inderdaad. Dus als je een echte tweaker bent maar wel een upgradable powerhouse/workstation wil hebben met pro support, dan kan je ook naar de Mac Pro kijken.

Steam heeft wel wat moeten aanpassen voor de mac gamers. In TF2 krijg ik nu steeds warning over de moeilijkheids graad van online spelen en verwijzingen naar tutorials. vond ik wel grappig dat et nodig was voor de mac game noobs.

Aldus Benne vanaf zijn Windows PC waar hij TF2 op speelde en daar de melding kreeg. Nee dan zal het er in zijn geplaatst voor de 'Mac game noobs'.

Elke iPhone 4 die we maken is verkocht", jubelde Tim Cook.
Dat komt om dat Timmy zo goed is in het logistiek proces en het plannen van alle hardware op de juiste plek en altijd net even te weinig voor het aantal kopers. Op die manier is het een speciaal iets als je het ding in handen kunt krijgen en zullen er dus vele mensen in de rij staan elke keer weer als Apple nieuwe producten uitbrengt omdat zij bij de eerste mensen willen horen die het ding kopen.
Apple zou makkelijk meer dan genoeg iPads kunnen maken om iedereen die er een kopen wil op de eerste dag van een nieuwe iPad te voorzien maar veel mensen zullen dan zo iets hebben van ach, ik wacht nog wel een dagje of een paar daagjes het heeft toch niet zo'n haast. En dan komt er iets anders voorbij dat ze ook willen hebben of denken ze er toch nog even over na en besluiten ze de aankoop uit te stellen etc. Op deze manier zijn alle impuls kopers die er alleen maar bij willen horen of die juist de eerste willen zijn verplicht om in de rij te komen staan. Als je eenmaal zo ver gaat dat je daar staat en het je niet lukt er een te kopen dan zul je alleen al daarom terug komen en er later toch een kopen gewoon omdat je als mens nu eenmaal zo in elkaar zit.

Wat ik veel interessanter vind om te zien is dat de Macbook verkopen ook flink in de lift zitten. Dat betekend dat Apple steeds belangrijker wordt op dit gebied en het nog wel eens zou kunnen zijn dat zelfs Microsoft echt gaat merken dat ze mensen verliezen aan Apple omdat mensen die een iPad, iPhone, iPod, iWTF hebben schijnbaar zo tevreden zijn dat ze ook de aanschaf van een Macbook overwegen. Daarnaast heeft Apple het grote voordeel dat er geen concurrentie is voor hun Macbooks. In de zin dat alleen zij Mac OSX leveren op een door hun ontworpen laptop. Waar HP bijvoorbeeld een van de tientallen bedrijven is die een laptop met Windows 7 levert en dus alleen op design kan concurreren met alle andere die namelijk exact de zelfde hardware in hun systemen kunnen steken met een zelfde OS etc... Apple hoeft zich geen zorgen te maken over de beste hardware of iemand die net even meer geheugen voor een zelfde prijs kan leveren niemand kan immers concurreren op een gelijk vlak en dus hebben zij een eigen markt in handen waar niemand anders ze uit kan drukken.

Daarom zijn ze ook zo duur.

bedoel je dat ze tweedehands zo duur zijn? Tja een Mac behoudt dan ook goed zijn waarde!

Q: Supply-demand for each product line? Any constraints?
A: On Mac and iPod, no supply-demand issues during quarter or currently. iPad and iPhone are backlogged. Selling as fast as we can make them...quoting longer lead times than we'd like. Working around the clock to get things balanced. iPad supply constrained by our initial "bold" assumption of 1 million per month for sales. We're already selling at that level and trying to increase capacity to support demand beyond that. iPhone 4 still ramping...no specific constraint there, just getting up to speed.

Q: iPhone shortages...shouldn't you be prepared for the demand?
A: We do not purposely create shortages for buzz. Demand for iPhone 4 is absolutely stunning. Working very hard to catch up, but I can't predict when that will occur.
Je eerste alinea klopt dus niet.. En nou niet denken dat dit marketing-praat is, bij de presentatie van jaarcijfers letten ze heel goed op dat ze wel de waarheid zeggen, anders heb je nogal een groot probleem.

Ik heb wel een vermoeden waarom de desktop systemen minder werden verkocht...

Ik denk juist dat iMACs op dit moment razend populair zijn. Zeker sinds de laatste update (in combinatie met een Core i7 ) komen ze qua performance steeds meer in de buurt van de MAC PRO en dat voor een heel scherpe prijs.

Van de MAC PRO kan ik me juist amper voorstellen dat deze nog veel worden verkocht. De laatste versie gaat al weer twee jaar mee en door de nieuwste iMAC heeft de MAC PRO voor veel mensen weinig meerwaarde om zo'n prijsverschil te verantwoorden.

Op enkele uitzonderingen na is iedereen eigenlijk nu aan het wachten op de volgende update van de MAC PRO. Mocht die eindelijk uitkomen, dan komt er qua omzet voor Apple zeker weer een nieuwe boost.

De MAC MINI heeft kort geleden nog een nieuwe update gehad, wat wellicht weer een positieve invloed heeft gehad op de omzet.

Linkje naar de apple site waar ook de andere cijfertjes van de geconsolideerde w/v rekening etc. staan.

wat een bedragen!!

http://www.apple.com/pr/library/2010/07/20results.html

464.000.000 research/development in de afgelopen drie maanden.....

edit: linkje overbodig stond al in het artikel :+

[Reactie gewijzigd door SnowLeopard op woensdag 21 juli 2010 10:33]


Probleem voor de Apple-minded people. Straks is een Apple gemeengoed en is het niet meer hip om er 1 te hebben.
Apple verkoopt geen computers maar een 'way of life' via een slim marketingsysteem. Technische en kwalitatief gezien zijn systemen niet beter of superieur aan bijv. Windows-computers. Voor mij persoonlijk is het om het even als het maar werkt, en daar is geen kudde-gedrag voor nodig.



Pardon?

Laten we eerlijk wezen. De menigte hobbelt allemaal achter elkaar aan omdat ze van iedereen te horen kijk ik heb mijn nieuwe mooie iDinges/MacDinges. Mensen kijken in eerste instantie niet eens wat ze er echt mee willen want dan krijg je alleen maar vage antwoorden. Het gaat om design en kennelijk is Apple daar goed in.

Maar ik ga niet omdat 99% van mijn vrienden een iPhone heeft een iPhone kopen. En omdat ik dan geen iPhone koop wil ik niet als zielig figuur uitgemaakt worden puur en alleen omdat ik een smartphone op basis van andere keuzes koop.

In dit voorbeeld haal ik de iPhone aan, maar dit is uiteraard te vervangen door elk Apple product.

edit:

Uiteraard zijn er ook mensen die voor Apple kiezen die er wel een goede reden voor hebben. Over deze mensen heb ik het dus duidelijk niet.

[Reactie gewijzigd door LollieStick op woensdag 21 juli 2010 12:07]


Heb je dan wel een pc met Windows? Of een HTC? Daar zie ik er pas echt veel van...

FYI Ik heb PC's met Linux, Windows en OpenBSD en een HTC Desire (Android 2.1)

Kap eens met die vooroordelen dat Apple-gebruikers het alleen maar doen voor de hipheid.

Iedereen die ik ken met een Mac, inclusief mezelf, doet dit omdat ze OS X prettiger vinden werken dan Windows. Ik geef toe dat 7 prima is, maar ik heb liever een Unix-achtige commandline, en een gui die het gewoon doet zonder gehannes met videodrivers. Linux heeft het eerste, Windows heeft het tweede, OS X heeft beiden.

Iedereen heeft z'n reden om voor een bepaalde computer en/of os te kiezen, maar het stigma dat Apple-gebruikers alleen maar hip willen zijn, is een beetje achterhaald.

[Reactie gewijzigd door RefriedNoodle op woensdag 21 juli 2010 10:46]


precies...

feitelijk wil ik linux omdat dat mijn programmeer platform is maar dan met een goed werkende GUI en ondersteuning voor Photoshop en Itunes (waardeloos programma maar je kan niet zonder, met een Iphone). Dat de hardware er goed uitziet en erg stil is, is een extra.

Overigens ben ik een multigebruiker...
- voor mijn server gebruik ik linux
- als werkstation gebruik ik windows, waarbij putty wel de meest gebruikte app is :)
- en ik heb een macbook omdat ik dan bovenstaande voordelen combineer


Ja, daarom heeft Mac ook de hoogste customer satisfaction van alle computers. Omdat mensen het kopen om er bij te horen, niet omdat het gewoon fijn werkt.

Jou stelling als 95% van de mensen koopt Apple omdat ze niet weten wat ze kopen gaat nergens over. Er zijn zoveel Computer winkels (veel meer dan Apple stores) en dan komen ze 'toevallig' allemaal in de Apple winkel terecht.

De kans zou groter zijn dat als ze een 'computer' zochten bij de computer boer ze een standaard 'beige bak' op zouden halen niet?

[Reactie gewijzigd door ZpAz op woensdag 21 juli 2010 12:34]


Als ik een andere videokaart in een Mac stop dan heb ik volgens mij een probleem in Mac OS X. Namelijk helemaal geen drivers (Als ik een videokaart erin stop die nooit door apple is geleverd) ??? Het zelf kunnen vervangen en upgraden van hardware staat bij mij op nummer 1 in het lijstje.

Is bij Apple de videokaart niet geïntegreerd in het mainboard? Volgens mij zit in ieder geval in de notebooks de videochip meegebakken op de logicboard en zul je geen losse kaart aantreffen.

Zoals bij de meeste notebooks zeg maar? Dat is echt niet een specifiek iets voor Apple...

De Mac Pro heeft overigens gewoon PCI-Express videokaarten (wel met een EFI ROM ipv. een VGA BIOS uiteraard). Mensen die van upgraden houden zou ik van harte een Mac afraden, gaan ze zeker weten spijt van krijgen.

[Reactie gewijzigd door Frietsaus op woensdag 21 juli 2010 19:53]


De gemiddelde koper op dit moment doet het omdat het hip is. Binnen de onderwijsinstelling waar ik werk zie ik steeds vaker Macbooks en verwanten opduiken bij leerlingen.
Deze worden gekocht om de volgende reden word mij dan door de leerlingen gezegd:
1. Kijk eens wat een mooi ding.
2. De verkoper van MM zei dat dit op dit moment DE laptop is om te hebben en dat ze kwalitatief beter zijn dan elk ander merk (en dat laatste is dus gewoon gelogen).
3. Pa en ma hebben veel geld en willen iets sjieks voor hun kind.

En daar zitten de groeiende verkoopcijfers. Apple is HOT. Simpel. Die leerlingen weten niet eens dat het Unix-based is. Laat staan dat ze ooit van een commandline hebben gehoord. Dat is simpelweg geen argument voor de koper van nu om een Mac te kopen.
Vanwege de voordelen voor jullie hadden jullie hem toch wel gekocht.

Hetzelfde geld voor de iPhone. Dat is gewoon een toestel dat je moet hebben. HOT dus.

[Reactie gewijzigd door ManiacsHouse op woensdag 21 juli 2010 15:36]


En daar zitten de groeiende verkoopcijfers. Apple is HOT. Simpel. Die leerlingen weten niet eens dat het Linux-based is.
Dan weten ze er meteen meer van dan jij (OS X heeft niets met Linux te maken nl.)
Laat staan dat ze ooit van een commandline hebben gehoord. Dat is simpelweg geen argument voor de koper van nu om een Mac te kopen.
De beste desktop UI + krachtige command line is inderdaad een argument voor een klein deel van de kopers van een Mac. Maar de overgrote meerderheid gebruikt de terminal nooit (ook jaren geleden niet) dus ik zie niet hoe dit relevant is. De consistentie van de grafische schil is veel en veel belangrijker.
Hetzelfde geld voor de iPhone. Dat is gewoon een toestel dat je moet hebben. HOT dus.
Jij denkt echt dat dat het enige argument is...? Dan heb je er niet veel van begrepen.

Het is niet Linux based. Het is BSD/Mach based. En dat is wel degelijk anders. Dus jij verkoopt ook een leugen :)

En tsja. Hier op kantoor ben ik de enige met een MacBook (alu) en ik zie gewoon dat mijn laptop veel minder lomp en zwaar is dan de rest. En kleiner, en steviger omdat 'ie uit 1 stuk aluminium is gemaakt. Dat scheelt aardig hoor.

En onder een Unix-achtige (OS X in mijn geval) gaat het compilen van C++ code een heel stuk sneller dan bij de collega's met windows.
Bij de collega met Linux overigens ook, maar die heeft wel een grote, lompe, zware bak bij zich.

Mijn zusje van 17 heeft mijn inmiddels 3.5 jaar oude MacBook een jaar terug overgenomen en is er tevreden mee omdat 'ie altijd snel is en blijft. Dat snel zijn en blijven is toch iets waar ik bij de Acer met Vista van mijn vriendin toch iedere zoveel tijd weer werk voor moet verrichten.

Mijn Windows 7 installatie is nu nog steeds snel (geïnstalleerd tijdens de introductie van Windows 7). Ligt gewoon geheel aan je zelf. Ik denk dat ik een Mac ook traag en om zeep kan helpen. Met Ubuntu lukt mij dat ook altijd. Uiteraard lukt mij dat ook op Windows. (Vooral XP)

Wat boeit het dat ze niet weten dat het UNIX-based is? Hoeveel mensen weten dat Windows 7 op NT is gebaseerd? "Normale" gebruikers hebben ook niks in de Terminal te zoeken, net zoals eenzelfde Windows gebruiker niks op de command prompt te zoeken heeft, daar is de GUI voor.

[Reactie gewijzigd door Frietsaus op woensdag 21 juli 2010 19:57]


Kan niet voor anderen spreken, maar ik ben niet overgestapt van WIndows naar iMac/MacOX omdat het 'hip' is.
Mijn motivatie was (en is: het werkt prettig en het ontwerp en de uitvoering daarvan zijn goed (persoonlijke mening, natuurlijk).

Aan de andere kant: voor sommige dingen zijn onder Windows meer freeware tooltjes te vinden. Lang leve Bootcamp...

[Reactie gewijzigd door Wodger op woensdag 21 juli 2010 10:47]


Kudde gedrag bij Apple gebruikers? Accepteer nou een dat er ook een wereld is naast Microsoft Producten. Over kudde gedrag gesproken: Microsoft gebruikers volgen niet de kudde? Precies! LOL!

Hoezo is OsX technisch gezien niet beter dan Windows? Heb je dit zelf onderzocht/ondervonden?

Als je het hebt over de hardware is het moeilijk te vergelijk aangezien Windows kan draaien op enorme brakke bassie-en-adriaan systemen of degelijke Dell/HP machines.

Probleem voor de Apple-minded people. Straks is een Apple gemeengoed en is het niet meer hip om er 1 te hebben.
Apple verkoopt geen computers maar een 'way of life' via een slim marketingsysteem.
Dat zit in jouw hoofd, niet het mijne. Dus spreek voor jezelf, als jij zo gevoelig bent voor dit soort zaken.

Als de rest van mijn omgeving op Macs over zou gaan weet ik in ieder geval dat iik heel wat minder tijd kwijt ben aan sysadmin spelen, da's al voordeel nummer 1. Kan mij het nou rotten dat andere dezelfde (goede) keuze maken als ik?

Wat heeft hip er nu mee te maken? Ik koop al 11 jaar Apple producten, de iPod bestond toen nog niet en toen verkocht Apple al een way of life. Toentertijd snapte ik niet waarom PC's zo moeilijks moesten doen, je moest het bijna behandelen als een huisdier. Goed onderhouden was alvast een must en logica hoorde er blijkbaar niet thuis. De Mac heeft mij 11 jaar geleden getoond het anders kan en dat je een computer niet moet onderhouden. Gewoon op werken en klaar.

Heeft niks met hip te maken enkel met een way of life die zegt dat je geen slaaf moet worden van je computer. Je computer moet voor jouw werken, jij niet voor je computer.

Kuddegedrag zag je net heel hard bij Windows, mensen kochten het omdat iedereen het had met het resultaat dat de meer dan de helft van de wereld zo'n ding had maar er niet mee kon werken. Tot zelfs vandaag bestempelen we jan modaal als iemand die wat patience speelt, surft en mailt. Eigenlijk een imbeciel die iets gekocht heeft waar hij totaal geen verstand van heeft en ja dat heeft Apple veranderd. Jan modaal met een Mac zit niet constant rond te bellen omdat hij het internet kan vinden op zijn computer of omdat het systeem veels te traag loopt en contant crasht.

Windows is zowiezo al inferieur omdat de afwikkeling van de hardware door derden moet. Microsoft kan je niets garanderen over het eindresultaat, Apple kan dat wel.

Kudde gedrag is bij beide systemen aanwezig. Bij windows omdat het vertrouwd is en ze het ook op hun werk hebben. Bij mac toch vooral de wow/hip factor . Natuurlijk zijn er voor beide soorten mensen vele uitzonderingen.
Dat windows inferieur is vindt ik misplaatst. Zonder windows was er minder concurentie tussen de hardware bouwers , dus ook minder snelle voruitgang in de hardware.
iets waar mac nu ook profijt van heeft aangezien ze op x86 machines draaien.

Wat doet het er toe of je 100 hardbouwers hebt als hun enige doel is je zo goedkoop mogelijk een PC te leveren. Of ie goed werkt hebben zij weinig mee te maken, het hangt toch af van welk systeem je er op zet en als dat dan voor problemen zorgt zeg je als hardwarebouwer dat het jouw schuld niet is.

Dan zou ik liever 5 systeembouwers zien die zelf hun OS hebben en elkaar beconcurreren op innovatie ipv op prijs

En dan krijg je weer een probleem met software.
Apple zou wel eens wat meer hardwarebouwers mogen licensen voor OS X. Beetje controle is niets mis mee, voorkom je rotzooi mee.

Waarom zou je dan problemen met software krijgen? Ik kom toch geen software tekort op mijn Mac die toch wel een heel marginaal marktaandeel scoort?

MacOS is al eens geprobeerd onder licentie en waar kwamen ze toen op uit? Hardwarebouwers die met Apple concurreerden op prijs ipv kwaliteit. Je kreeg dus brakke systemen waar het MacOS op draaide. Dat is echt niet wat de Apple klant wil want deze licenties zetten helemaal niet aan tot een stormloop op MacOS.

[Reactie gewijzigd door Bazilfunk op woensdag 21 juli 2010 15:23]


Als je 5 systeembouwers in de wereld hebt met elk hun eigen OS. Dan krijg je nogal verdeeldheid.

Ik heb op mijn Mac ook geen softwaretekort, maar er zijn genoeg zaken die dan helaas weer niet 100% compatible zijn met software die de windows users gebruiken.

En dat ze op prijs gaan concurreren is niet zo gek, want dat is het meest gehoorde kritiekpunt op Apple, namelijk dat het zo duur is. De licentievoorwaarden zouden dan waarschijnlijk enigzins strikt moeten zijn, waarbij er goed wordt gelet op kwaliteit.

Hardware via derden is naar mijn mening een voordeel i.p.v. een nadeel. Concurrentie, marktwerking, gevolg: Lage prijzen, veel innovatie.
Sterker nog, is dat niet de reden waarom Macs tegenwoordig op x86 hardware draaien? Ze kunnen het anders niet meer bijbenen?

En als je het om de "superieure" kwaliteit van de Apple hardware gaat - neem dan eens een kijkje bij b.v. sony in dezelfde prijsreeks, vind je er ook wel een aluminium i.p.v. plastic hoesje eromheen. Goed je zult nog steeds geen magnetische power connector of 'unibody' vinden maar de bouwkwaliteit zal van een vergelijkbaar of zelfs hoger (sony is immers niet de enige op de markt en moet concurren) niveau.

[Reactie gewijzigd door Xthemes.us op woensdag 21 juli 2010 14:26]


Mooi maar wat draait er op die systemen? Windows! Moest er nu Sony OS op draaien zou ik benieuwd zijn, nu weet ik al wat ik kan verwachten. Hetzelfde als op al die andere bakken van de concurrentie met dat verschil dat ik bij Sony langer met problemen zal geconfronteerd worden omdat hun hardware langer meegaat.

Ik ben naast Apple fan ook een Sony fan maar geen haar in mijn hoofd dat er ooit zou aan denken een Sony notebook te kopen.

hhhhmmmmm......
Ik heb toen mijn trouwe windows laptop de geest gaf echt problemen gehad om een "stevige" laptop te vinden.
Ik heb werkelijk erg veel modellen in mijn handen gehad en was erg ontevreden over de bouwkwaliteit van de gemiddelde laptop.
laptops van rond de €800 die piepen en kraken als je de klep dichtdoet is eerder regel als uitzondering.
de flexibiliteit van de schermen viel me ook op in negative zin, als je de klep opent buigt alles mee, waarbij een enkeling zelfs verkleuring in het scherm kreeg!!
tot ik een macbook in handen kreeg, dan voel je wat bouwkwaliteit is, als je de klep opendoet buigt niet het hele scherm mee.... als je je handen laat rusten kraakt er niets of drukt niet in.....
ziet er ook nog eens errug mooi uit(ok, is een persoonlijk iets)

Ik ben (nog) geen applefanboy ik heb een macbookpro gekocht omdat de laptop mij toen het beste beviel, ik heb het mac osx er op te koop toe bijgenomen, waar ik tot op heden nog steeds geen spijt heb!

maar de bouwkwaliteit van de gemiddelde laptop kan echt vele malen beter imho.


Edit: mijn ik kocht mijn mbp nieuw voor €999

[Reactie gewijzigd door SnowLeopard op donderdag 22 juli 2010 11:23]


Elke iPhone 4 die we maken is verkocht", jubelde Tim Cook.
Misschien omdat ze er te weinig maken?

De laatste keer dat ik een 'gewone PC winkel' binnenliep was daar anders ook niet zoveel keus; Windows of Windows. Ja, je kan er Linux opzetten, maar dat kan je op een Mac ook.

Ook de gewone PC winkel bied om de 'huismerk' systeem wel een optie zonder windows aan ;)
Op de Dell, HP, Sony, etc systemen is het inderdaad helaas onmogelijk deze zonder windows (en de prijs hiervan) te krijgen.

Bij laptops is het een stuk erger, doordat alles in zo'n kleine compacte behuizing word gestoken word er gebruik gemaakt van een hoop maatwerk waardoor je vrijwel geen keuze hebt naast de systemen van de grote OEMs.
* Xthemes.us Is nu ook een in bezit van MSI GX640 met bijgeleverde Windows 7 Home versie welke bij de eerste keer opstarten van de laptop al overschreven is met een Windows 7 pro / openSUSE installatie..
«  1  2  3  4  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 10:48 Zweedse piratenpartij gaat eigen isp oprichten
Vorige 09:52 Microsoft maakt prijzen van Kinect bekend
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011