Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 93 reacties

De verkoop van iMacs en MacBooks is in de eerste drie maanden van 2009 gedaald. Apple verkocht 2,22 miljoen Macintosh-computers, drie procent minder dan in dezelfde periode van vorig jaar. Er werden wel meer iPods en iPhones verkocht.

Bij de presentatie van de kwartaalcijfers gaf Apple geen verklaring voor de teruglopende verkopen van desktops en laptops. In de begeleidende conference call zei topman Peter Oppenheimer wel dat de verkoopcijfers over het eerste kwartaal van vorig jaar 'extreem goed' waren vanwege de lancering van de Macbook Air. Eerder bleek echter ook al dat de verkoop van MacBooks in thuisland Verenigde Staten afnam. In Nederland doen de Apple-producten het overigens onverminderd goed.

Apple had traditiegetrouw ook goed nieuws te melden: de verkoop van iPhones is met 123 procent gestegen naar 3,79 miljoen.Dat ligt vooral aan de introductie van de iPhone 3G, die in veel meer landen te koop is dan de eerste iPhone. Ook het aantal verkochte iPods steeg met drie procent naar 11,01 miljoen exemplaren.

De omzet en de winst stegen eveneens. De omzet groeide met acht procent tot 8,16 miljard dollar en de winst steeg met veertien procent naar 1,21 miljard dollar. Daarmee was het afgelopen kwartaal volgens Apple het succesvolste kwartaal uit de geschiedenis - als tenminste het vierde kwartaal van het jaar buiten beschouwing blijft. In de laatste maanden van het jaar geven met name Amerikaanse consumenten altijd meer uit, waardoor bedrijven hogere omzetten maken.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (93)

Het effect van dit goede resultaat zag je gisterenavond na de beurs sluiting van de NASDAQ. After hour trading zorgde voor een boost van +- -0,2% naar +- +2,5%.

Apple heeft daarmee de verwachtingen van de analisten ruim geklopt: omzet nam toe met 5% tov de verwachtingen, de winst zelfs met 40%.
Je ziet het aandeel ook weer langzaam terugkrabbelen, het staat weer hoger dan de afgelopen 6-10 maanden. Dat men minder macbooks heeft verkocht verbaasd mij dan wel weer lichtelijk, vorig jaar had je de Air, maar dit jaar de prachtig nieuwe Macbook pros. Wellicht dat bestaande gebruikers er nog niet een upgrade in zagen en natuurlijk die eeuwige crisis in de VS. Hier maken we ons daar dus duidelijk minder druk om. Desondanks is het duidelijk dat Apple een goede strategie volgt, wedden op meer paarden (markten) en daar dus in totaal veel beter uitkomen.
Volgens mij heeft het meer te maken met de crisis. Mensen houden hun handen op de knip of nemen goedkopere versies (een Jopie Goedkopie van 400-500 euro ofzo). Apple heeft volgens mij gewoon last van hetzelfde effect als waar autoverkopers nu mee zitten: de verkopen van nieuwe auto's zijn gedaald tot een dieptepunt en de verkopen van 2de hands modellen zijn gestegen.

Hieronder zullen wel weer allemaal windows fanboys aan komen zetten met "windows is beter dan os x", wat gewoon onzin is, of "apple is te duur voor wat je krijgt", wat natuurlijk ook onzin is, aangezien je voor OS X niet dezelfde hardware nodig hebt als voor een vista machine, maar het OS heeft er in dit geval weinig mee te maken. Wat er vooral mee te maken heeft is dat Apple geen goedkope machines uitbrengt en goedkope rotzooi in deze tijd nou eenmaal beter verkoopt. Zo gauw die crisis over is gaan mensen hun uitgestelde inkopen weer doen en gaan de macbook verkopen weer omhoog.
Ik merk meestal omgekeerd, het bashen op windows is redelijk populair in deze topics.

En goedkope rotzooi? Omdat het dus geen 2000 euro kost (of van apple is?) is het rotzooi? Onzin natuurlijk hangt ervanaf wat je nodig hebt maar de overgrote meerderheid van die PC's voldoen ruim en zijn net zo goed als moest je daar een duurdere apple (of andere ) voor gekocht hebben.

Niet iedereen hoeft perse te stoefen met hun nieuwste apple macbook pro hoor .
Pff jammer dat het nieuwsbericht weer wordt verkl**t door dit soort reacties. Het gaat hier over kwartaalcijfers. Kunnen we nu even niet gaan Apple/Microsoft bashen?

Ontopic:
Ik vind het erg knap van apple dat apple in deze tijd toch zo een cijfers weet neer te zetten. De iPhone en Mac's zijn toch duidelijk op de duurdere markt gericht en ik had verwacht dat de klappen hier veel zwaarder zouden zijn vanwege de crisis.
Ik denk dat aandeelhouders ook niet zo bang hoeven te zijn dat apple de crisis niet overleeft, mede door dit soort kwartalen. Maar apple heeft ook 30 miljard op de bank en geen schulden. Dus ze hebben erg veel reserves..
De iPhone en Mac's zijn toch duidelijk op de duurdere markt gericht en ik had verwacht dat de klappen hier veel zwaarder zouden zijn vanwege de crisis.
De mensen die een Mac kopen behoren natuurlijk niet tot de 'armeren' der samenleving. Hier komt de klap van de kredietcrisis misschien ook wel aan, maar heeft waarschijnlijk niet hetzelfde effect als bij iemand met een modaal of minder dan modaal inkomen.
Lekker boeien dat overclocken.. volgend jaar kan iedereen voor een fractie van de prijs eenzelfde processor kopen met meer power!!!
de verkopen van nieuwe auto's zijn gedaald tot een dieptepunt en de verkopen van 2de hands modellen zijn gestegen.
offtopic:
Grappig, dacht dat ik op de radio toch juist een nieuwsbericht hoorde wat het omgekeerde beweerde. Daarin werd verteld dat vanwege de BPM verlaging de 2e hands markt veel moeilijker geworden is, omdat nieuw kopen interessanter is geworden.
Het zal inderdaad wel met de crisis te maken hebben maar Apple houdt goed stand. De rest van industrie ging achteruit met 7% tegenover maar 3% voor Apple wat er dus op duidt dat Apple het bij het rechte eind heeft en dat prijsverlagingen of goedkoper spul niet de oplossing biedt tijdens deze crisis.
In het artikel op Apple Insider vermelde ze dat de verkopen van Mac's minder daalde dan de computermarkt in het algemeen (dat 7% zou gedaald zijn)

Ook zei Peter Opperheim dat men zich daar geen zorgen om maakte.
Apple is "positive" about Mac performance, which shrank more slowly than the rest of the industry (3 percent versus 7 percent). On a sell-through basis, Macs were actually flat. It was hard to compare sales from a year ago as those were spurred by the launch of the MacBook Air.
@kozue: als het klopt dat de rest van de markt met 7% zou gedaald zijn, dan is het zeker niet zo dat mensen switchen van duurdere Macs naar goedkopere pc's. Wel is hun omzet sterker gedaald: dus binnen de Macs zal men inderdaad goedkopere modellen gekocht hebben.

[Reactie gewijzigd door AndrewF op 24 april 2009 00:32]

Conclussie; de winstmarge op iPods en iPhones is enorm.

toevoeging; Grappig dat veel reacties gelijk aannemen dat het kritiek is. Het is (zoals er ook redelijk duidelijk staat) slechts een conclussie. Het is eerder interessant om te zien hoe belangrijk deze markt voor Apple is in vergelijking met hun oorspronkelijke bedrijfstak. Ongetwijfeld zal het ook invloed hebben op de toekomstige richting van Apple.

[Reactie gewijzigd door mvdlee op 23 april 2009 10:16]

Het is eerder interessant om te zien hoe belangrijk deze markt voor Apple is in vergelijking met hun oorspronkelijke bedrijfstak.
Het is ook niet voor niets dat ze 2 jaar geleden van naam zijn veranderd, van "Apple Computer Inc." naar "Apple Inc.", om aan te geven dat de nadruk niet meer op alleen computers ligt.
Als de consument dit wil betalen, staat het ze vrij om zo'n bedrag te vragen. Of hun winstmarge daarbij enorm is of niet maakt verder niet uit. Voor jou portemonnee wel, maar voor de economie niet.
of ze verdienen goed aan iTunes.

of ze pakken goed geld op software verkoop

of ze ...

En waarom doet iedereen altijd alsof het slecht is als een bedrijf winstmarge pakt? goeie marges al helemaal? Mensen zijn bereid om geld te betalen voor Apple producten, puur omdat het z'n geld waard is, punt, uit, klaar, stop met zeuren.

je hoeft 't niet te kopen, maar ik krijg soms het idee (algemeen bedoeld en niet tegen mvdlee) dat mensen zo lopen te trappen tegen Apple uit wrok omdat ze zich een Apple niet kunnen veroorloven. *zucht*
Dat geldt voor alle producten he. Conclusie is eerder, ze verkopen veel meer.
Hopelijk heb je meer verstand van verzekeren. Ofzo. Ergens van.

Traditie-getrouw levert ook dit jaar hardware niet heel erg veel op. De grote bronnen van inkomsten van Apple zijn de iTunes Music- en App-stores. Daar wordt het echte geld gemaakt.

Overigens is een winst per aandeel van een dollar op een aandeel van 121 dollar niet heel erg veel. Een aandeel microsoft is zeg maar 20 dollar en levert per aandeel iets meer op.
(bewezen feit: de winstmarge op windows en office is enorm (>75%))
Ik vraag me alleen af hoe ze dit zo goed doen, iedereen lijd zowat onder de crisis. Apple lijkt er zowat juist van te profiteren :D
Ja, maar wat denk je van de prijzen van bijvoorbeeld de iPhone? Het is gewoon abnormaal hoog maar toch koopt men dit ding (heb er zelf ook 1).

Ik ken veel mensen die spullen Apple kopen, omdat het een Apple is. Hierdoor kunnen ze ook hogere prijzen vragen, want mensen kopen het toch.
Lariekoek,

De high-end Nokia's, HTC's gaan ook voor bedragen weg die redelijk op dezelfde lijn liggen als de iPhone.
Dus zo abnormaal vind ik het bedrag van de iPhone echt niet. Dit is puur FUD van de anti-iPhone lobby. De iPhone 8GB is er al vanaf §599 ter vergelijking:

Een Nokia E90 gaat weg voor §555
Een Samsung OmniaHD; §542
HTC Touch2 Pro; §525

Daarbij vind ik persoonlijk dat Apple prima producten op de markt zet waarbij gebruiksvriendelijkheid, beloofde user-experience en kwaliteit/afwerking van hoogwaardige kwaliteit is. Ik kan dat helaas in mijn ervaring van andere producenten niet altijd zeggen.
Als voorbeeld neem ik mijn Nokia E51. Een prima toestel op het eerste oog met een vertrouwd Nokia menu en goede specs. Echter na een paar maanden kon ik dat ding wel uit het raam gooien. Continu stof onder het scherm, een browser om te janken en een emailclient om te ****, laat staan dat ik het heb over vastlopers :X
Ik heb sinds een half-jaar een iPhone en ik heb er absoluut geen spijt van ondanks de forse aanschafprijs. De software die op de telefoon zit werkt meer dan uitstekend samen met een prima bouwkwaliteit. Inderdaad had mijn E51, MMS, copy/paste en nog meer fratsen maar als de basissoftware van matige kwaliteit is maakt het geen donder uit of je al die features wel of niet hebt.
Wellicht kopen veel mensen Apple, omdat het het enige "mainstream" alternatief is als je om wat voor reden dan ook besloten hebt geen microsoft OS te willen.

Daarnaast heeft Apple z'n marketing altijd goed voor elkaar gehad; ze zijn zeer goed zichtbaar en herkenbaar.

En mijn persoonlijke ervaring is dat Apple producten - ondanks of misschien wel dankzij de hogere prijs voor vergelijkbare specs t.o.v. Windows-based hardware - gewoon goed uitgedachte producten zijn. Qua user experience en kwaliteit van het product.
Daarnaast heeft Apple z'n marketing altijd goed voor elkaar gehad; ze zijn zeer goed zichtbaar en herkenbaar.
Welke marketing heb je het dan over ? Ik zie in Nederland in elk geval bar weinig reclameuitingen van Apple.
De gemiddelde Apple shop is toch een stuk mooier dan de gemiddelde PC shop. Dat zou je ook als marketing kunnen zien.

Een groot leeg bureau met een macbook staat een stuk mooier dan de opgepropte windows machines bij de MM...
Dat is inderdaad ook marketing maar niet het soort waar je de massa mee bereikt en een hype creŽert.

Waar ik naartoe wil is dat er vaak heel makkelijk gezegd wordt dat het succes van Apple een marketing verhaal is. Terwijl er door Apple volgens mij eerder minder dan meer aan marketing wordt uitgegeven in ons land, als je het vergelijkt met andere bedrijven in de sector. Ik heb bijvoorbeeld nog nooit een Apple foldertje op mn deurmat gezien, terwijl die van Dell met regelmaat door de bus geduwd werden. Ook zie je Dell's, HP's, Acer's enz in vrijwel elk reclamefoldertje van de bekende winkelketens. Terwijl dat voor Mac's zeker niet het geval is. iPods staan daar inmiddels al wel een tijdje in, maar dat is eigenlijk pas gekomen toen die iPods al populair waren en de winkelketens als dixons ze toch ook wel graag op de plank wilden hebben.
"Daarnaast heeft Apple z'n marketing altijd goed voor elkaar gehad; ze zijn zeer goed zichtbaar en herkenbaar."

Wat ik daarmee wil zeggen, is dat Apple als geen ander heel consequent is in haar communicatie. Zowel de vormgeving van de boodschap als de boodschap zelf. En deze herkenbaarheid ook doortrekt in productvormgeving en product USP's. Daarnaast zal menig bedrijf jaloers zijn op de strakke cross mediale communicatiemix.

Ik ben zeker overtuigd van de stelling dat de manier waarop Apple marketing inzet, bijdraagt aan haar herkenbaarheid en bekendheid.

ik heb niet beweerd dat Apple veel (meer dan de concurrentie) uitgeeft aan marketing. Ik heb eerlijk gezegd geen flauw idee.

[Reactie gewijzigd door rudimental op 23 april 2009 13:33]

Er bestaat geen betere reclame dan positieve mond-tot-mond reclame. Vraag een willekeurig persoon op straat of die weet wat een ipod is en het zou me verbazen als iemand nee zou zeggen.
Als je ongeveer in je pc leeft, dan wil je wel een zekere mate van comfor (uiterlijk, functionaliteit, gewicht).

Net als dat je luxe (airco, stilte, goed geluid, navigatie) in je auto wilt als je er veel km's mee maakt dagelijks. Als je er alleen de boodschappen mee doet is een derdehands autootje zonder stuurbekrachtiging ook al genoeg.
Ik denk dat veel mensen een Apple kiezen omdat het gewoon een veel mooiere machine is.

Wat wil je zelf liever? Een mooi iMac in je huiskamer, of een PC kast met alle kabels, losse speakertjes en dan nog eens al die kabels!!!

Dit geld ook voor de laptop, een macBook (alu, with of zwart) is nu eenmaal een veel mooiere machine dan zo'n plastic Delletjes of HP.
Die windows laptops zitten vol geplakt met van die lelijke stickers (moet van windows en Intell geloof ik). Ik kijk toch liever naar een macBook.

Kwa stikkers, zou je zelf willen... als je een nieuwe auto koopt dat die vol geplakt zit met macDonald stickers, de bijekord stikkers, de efteling stickers etc??

Vergelijk ook maar eens de prijsen van tweede hands apple producten, die zijn veel meer waard dan tweede hands PC producten. Dus meer waarde voor je geld...

Ries
Mja 600 euro is een prijs voor een redelijke laptop :X
Maargoed.. je betaald voor de service bij apple.
Nee een high end HTC of Nokia is veel goedkoper.
Ruilen die je telefoon ook gratis in, na het van te voren maken van een afspraak met de Genius Bar (hier in de US), voor een nieuwe als je zelf het klepje van de SIM kaart hebt afgebroken?

Dat doet Apple dus wel.

[Reactie gewijzigd door mstam op 23 april 2009 17:49]

Je moet de prijs van de iPhone natuurlijk wel vergelijken met een toestel van een ander merk dat dezelfde specs en mogelijkheden heeft, en dan is de prijs van een iPhone niet eens zo overdreven.
an is de prijs van een iPhone niet eens zo overdreven.
Als je sec naar het lijstje specs kijkt waarschijnlijk juist wel.

Als je ze een tijdje naast elkaar gebruikt waarschijnlijk niet. Voor zo ver ik gezien heb raken de meeste mensen vooral onder de indruk als ze zien hoe simpel het ding werkt.
waarschijnlijk heeft de doelgroep van apple niet zo veel last van de crisis. dit zijn over het algemeen mensen die bovenmodaal zitten qua salaris. en als je je baan gewoon behoudt tijdens de crisis merk je er eerlijk gezegd niet zoveel van.

overigens zijn de verkopen van de mac computers minder gedaald (3%) dan de pc industrie in het algemeen (6.5%).

meer details op het voortreffelijke ars technica:

http://arstechnica.com/ap...ales-grows-via-iphone.ars

verder heeft apple iets in de pipeline voor de netbook markt:
Netbooks still suck

Once again, Apple COO Tim Cook shot down the idea of Apple selling a netbook. "When I look at what's being sold in the netbook space today, I see cramped keyboards, terrible software, junky hardware, very small screens," Cook said. "[That's] not something that we would put the Mac brand on, quite frankly. It's not a space, as it exists today, that we're interested in."

Cook went on to emphasize the point that Apple already has products that accomplish many of the tasks that a netbook would. "If people want a small computer, so to speak, that does browsing or e-mail might, they want to buy an iPod touch or an iPhone," he said. We agree.

Finally, Cook wrapped up his netbook trash talk by dragging out the old "we're still watching the space" line, emphasizing that Apple has some "interesting ideas." He stopped short of saying the company was working on anything, however, and noted that the product pipeline for the Mac was already pretty "fantastic."
http://arstechnica.com/ap...att-still-no-netbooks.ars
Zou dat het geval zijn dan zou de omzet ook niet gedaald zijn.
dit zijn over het algemeen mensen die bovenmodaal zitten qua salaris
Apple en stereotypering, gotta love it. Heb je hier nog een statistische onderbouwing voor? Heb je marktonderzoek gedaan?
verder heeft apple iets in de pipeline voor de netbook markt:
nieuws: Apple boort geruchten over Mac-netbook de grond in

[Reactie gewijzigd door k7of9 op 23 april 2009 19:19]

Ik denk dat dat komt omdat ze op een slimme manier aangeven, of in ieder geval de klant het gevoel geven, dat ze kwaliteit verkopen met een gebruiksgemak waar je over het algemeen U tegen zegt. Dat is in een tijd als deze voor een consument een veiligere uitgave dan een PC waarbij ze de kwaliteit niet altijd goed genoeg vinden. Dan maar liever iets meer betalen en verder zo goed als zorgeloos kunnen computeren denk ik :)

Dan doel ik natuurlijk wel op de gemiddelde consument, die weinig tot niets weet van de onderliggende techniek en niets meer wil dan "gewoon" een werkend apparaat in handen te hebben.

Daarnaast ligt Microsoft ook niet echt goed in het nieuws met de boetes die ze krijgen (Nelie Kroes iemand?) en het geklungel met de naam Vista.

@Mvdlee; de conclusie is niet zozeer dat de winstmarges enorm zijn, maar dat ze een apparaat weten te verkopen dat de consument het gevoel geeft dat ze iets kopen wat de prijs ook echt waard is. Dat geldt misschien niet voor iedereen, maar wel voor de mensen die nu een Apple-product hebben gekocht.
Hoe Microsoft in het nieuws ligt, daar weet de consument helemaal niets van en dat interesseert ze ook niet, men gebruikt gewoon Windows. Dat is dus niet de reden lijkt mij, de meeste weten ook niets van het gemak van OSX af (waar je overigens net zo goed mee kan prutsen tot en met). Wat wel flink in het nieuws is geweest is de iPhone, de iPod die iedereen al heeft en op die manier hebben ze dus bekendheid vergaart. Macbooks en iMacs zijn voor velen nog steeds gewoon te duur, dus koopt men (en zeker in de VS met al die angst) minder snel zoiets of men stelt het nog even uit (wat ik eerder denk, aangezien je niet zomaar voor de centen volledig van systeem switched met al de mogelijke problemen van dien). Volgend jaar trekt de economie langzaam weer aan, gok ik zo, en dan zie je vanzelf ook een vooruitgang in het duurdere segment.
Meerdere markten aangeboord dus, daarin behoorlijk succesvol zijn en uiteraard de goede deals die ze maken. Verder hebben ze enorm veel op de bank staan voor de mindere tijden en dus nog steeds het vermogen om te innoveren, erg belangrijk in tijden van crisis.
Vraag en aanbod ;) Als de kwaliteit of het imago niet voldoet aan de verwachtingen van de klanten betalen ze ook niet de prijs die er gevraagd wordt.

Ik betaal bijvoorbeeld ook niet 2500,- voor een mbpro omdat ik de mogelijkheden te beperkt vind voor die prijs. Ik betaal echter weer wel §600 voor een iPhone omdat daar de mogelijkheden en het imago me wel aanstaan.

Achja, hoe je het ook draait of keert, ze hebben er bij Apple slim aan gedaan om op een gegeven moment de mp3 markt op te gaan... Van iPod classic tot iPhone, die weg heeft ze duidelijk geen windeieren gelegd.
Ga nou niet zo stoer doen over je telefoon van §600 euro, als T-mobile die aanschafprijs niet zou subsidieren (eigenlijk wordt hij gewoon gefinancierd op afbetaling) bij het afsluiten van een abonnement dan kocht niemand zo'n telefoon, geldt natuurlijk net zo goed voor andere merken.
Doe eens even normaal. waaruit maak jij op dat DJMurtz zijn iPhone bij T-Mobile vandaan heeft? Ik ken een aantal mensen die niet aan dat abonnement van T-Mobile wilden, bijvoorbeeld omdat ze uitermate tevreden zijn over hun huidige abonnement en het toestel gewoon los hebben gekocht. Ik weet niet of die iphone wel of niet bij T-Mobile vandaan komt, maar jij trekt wel heel erg snel conclusies...
Inderdaad. Ik ben ook zo iemand en heb mijn iPhone gewoon in Belgie gekocht omdat ik niet van Vodafone naar T-Mobile wilde switchen. En ik heb er nog geen moment spijt van gehad.
In Belgie verkopen die toestelletjes namelijk wel heel goed. Desondanks de aankoop prijs van 525 en 615 euro. Zelfs nu nog verkopen wij er dagelijks enkele.

Dus...HA :P
Ik heb de mijne 615 euro betaald en die telefoon is zijn prijs waard.
@ RoccoS : De daadwerkelijke prijs van de iPhone die T-Mobile subsidieert ligt hoger dan § 600,-
En dat is misschien een fors bedrag voor een telefoon, toch heeft de iPhone naar mijn mening op sommige aspecten een grote vorm van meerwaarde boven andere telefoons, qua ...

- gebruiksgemak in bediening ( gemakkelijke touchinterface )
- groot 3,5" scherm ( met tot in zekere mate krasvast glazen display )
- de simpele manier van synchronisatie qua mail, agenda, contacten ( push via MobileMe )
- 8 / 16 GB aan apps, mail, muziek, foto's & video
- naar mijn mening toch de beste internetbrowser op een mobiele telefoon.

En als Apple dit aan de consument weet aan te beiden voor § 29,95 per maand ( en dan eenmalig § 79,95 ) of gratis bij hogere abonnementen, of via eerder genoemde buitenlandse import slaan ze de plank blijkbaar niet mis. De provider zelf is er ook alleen maar gebaat bij door de klanten die het aantrekt. Het zal Apple stiekem waarschijnlijk niets uitmaken dat de iPhone los verkocht word via diverse markten en het daarnaast het toestel aanbied via een geselecteerd provider.

Bijkomend effect natuurlijk is dat de Appstore en iTunes Music Store ze ook geld opleveren via de iPhone ( iPod Touch ) en daarnaast nog MobileMe en dan is dit toch waar de gemiddelde consument naar zoekt op dit moment en het op zich logisch dat de verkoopcijfers van Apple vrij goed uitvallen. Wat een nette prestatie is in tijden dat vele bedrijven te leiden hebben onder een financiŽle crisis.

- - - - -

Als je kijkt naar Nokia die mindere cijfers had en Sony Ericsson wat minder telefoons wist te verkopen. Samsung die een bescheiden plus maakt samen met HTC en dan alleen LG & Samsung die vrij goede resulaten laten zien.

Dan komt dit doordat de telefoons van beide fabrikanten blijkbaar gewild zijn bij de consument. LG doet dit bijvoorbeeld goed me de LG KP500 Cookie die voor een lage prijs een touchscreen toestel bied met vrij veel functies, zo ook de LG KS360 alleen dan zonder touchscreen ( dial only ) en als hoger gepositioneerd model de KC910 Renoir. Echter is de kwaliteit en de gebruikte materialen naar mijn mening wel minder als je dat vergelijkt met dan van Apple.

[Reactie gewijzigd door sem_cr op 24 april 2009 03:17]

Kunnen we een keer ophouden over de prijzen van Apple computers? We weten nu wel dat ze duurder zijn.

Vreemd genoeg zijn de meeste mensen die klagen over de prijs van Apple zelf gebruikers van Windows en niet van Linux (no flame intended, maar Prodigy heeft ook alleen Windows-ervaring), dus waarom zij met het prijs-argument komen terwijl ze alleen maar een peperduur OS kennen en niet de gratis alternatieven, snap ik niet helemaal.

OS-keuze (en dus computer-keuze) hoeft niet moeilijk te zijn. Gamen, stabiliteit, goedkoop: welke van de 3 vind je het belangrijkst?

[Reactie gewijzigd door 19339 op 23 april 2009 10:29]

Nou ja, mag iemand geen mening hebben over de prijs van Apple produkten omdat hij geen ervaring met mac OS heeft aangevinkt in z'n profiel?
Bovendien (als we echt naar iemand's profiel moeten gaan kijken om kommentaar te gaan leveren) gebruikt hij z'n computer voor video- en fotobewerking, dus interesse in mac is niet eens onwaarschijnlijk. Een Apple niet kunnen/willen betalen is niet het zelfde als tegen Apple zijn hoor.

Verder vind ik het te kort door de bocht om windows af te schrijven als peperduur, de OEM prijzen liggen niet zo ver van OS-X, bij de retail prijs zit dan weer support voor het draaien op een zeer uitgebreid scala van hardware, iets waar Apple toch een stukje minder last van heeft.

Gezien het nieuws onderwerp lijkt het me juist wel relevant om over de prijs van Apple produkten te hebben. Samen met intercompatibiliteit is het de reden dat ik nog steeds geen mac hardware in huis heb. Apple maakt mooie produkten, en biedt fijne totaal-oplossingen, maar je betaalt er wel voor.
Nou ja, mag iemand geen mening hebben over de prijs van Apple produkten omdat hij geen ervaring met mac OS heeft aangevinkt in z'n profiel?
Dat bedoelde ik niet. Ik vind het alleen raar dat iemand zegt dat Apple duur is, terwijl die persoon kennelijk alleen Windows kent, en niet de goedkopere alternatieven.

Beetje alsof een BMW-eigenaar een Mercedes-eigenaar gaat zeggen dat hij een te dure auto heeft.
Beetje alsof een BMW-eigenaar een Mercedes-eigenaar gaat zeggen dat hij een te dure auto heeft.
Hij zou hypocriet zijn maar wel gelijk hebben :P

Trouwens is de vraag of linux een alternatief voor hem is, als je aan foto en videobewerking doet kan ik me voorstellen dat je toch windows of mac wilt hebben.
Nou dit is wel heel simpel gesteld. Voor heel veel mensen gelden andere doorslaggevende criteria. Ik ben sinds een paar jaar helemaal over op OS X, wat voor mij het beste van twee werelden brengt (unix+ voor mij belangrijke applicaties). Heb een paar servers op Linux draaien, maar ik heb echt geen tijd voor Linux op m'n desktop. Ik kan er domweg niet alles op een (voor mij) prettige manier op gedaan krijgen.
OS X is niet echt duur... Zeker niet zo duur als Windows en in mijn opzicht gebruik je een apple niet voor gamen (vind ik persoonlijk) dus eingelijk is het lijstje:

Windows: gamen, stabiliteit, goedkoop
OS X: gamen, stabiliteit, goedkoop
Linux: gamen, stabiliteit, goedkoop
klopt wel niet, windiws is net zo stabiel als OSX of linux imho. Gamen op linux en osc is idd moeilijk omdat er weinig games voor zijn.

goedkoop: linux , windows en osx zijn beiden duurder (vergeet niet dat voor osx je mac hardware nodig hebt)
OS-X is net zo duur als Vista hoor, Leopard kost 100 euro, Vista HP OEM ook, zolang je Leopard niet op een willekeurige pc mag installeren vind ik de vergelijking met Vista HP retail krom.

En stabiliteit... sinds 2000 is windows wel degelijk stabiel te noemen, de meuk die je er allemaal op kan installeren levert vaak rotzooi op, maar daar zouden OS-X en linux echt niet beter bestand tegen zijn.

Mijn lijstje (voor thuisgebruik):

Windows: gamen, multimedia
OS-X: multimedia, video- audio- en fotobewerking
Linux: budget, flexibiliteit, hobby
Oh wat zijn we toch weer lekker kort door de bocht en stereotyperend.
Ik kan op een Windows PC gamen, het is stabiel en (in ieder geval vergeleken met een Mac) goedkoop.
Apple maakt op vele manieren geld en wat wel eens over het hoofd word gezien is dat ze best ook wel een deal hebben met Adobe, de shareware progjes, en alle de rest wat voor de iPhone en iTouch word aangeboden. Pak overal een paar euro op en kleine beetjes worden al gauw bergen, alles in totaal genomen.

Kijk ik naar de games op de iTouch dan vind ik persoonlijk dat dat er wat beter uit ziet dan DS of een gemiddelde andere handheld. Apple doet het wat dat aangaat gewoon slim, slimmer dan Sony met een PSP. Nu ook loopt er weer een actie wat niet helemaal binnen hun segment valt maar wat een instap van een Apple/MacOS vergemakkelijkt :

http://www.icentre.nl/acties/macminibundel.php

Daarmee krijgen aandeelhouders een klein tikje op hun neus, zeker gezien de cijfers, aangezien ze het aandeel flink lieten vallen na het nieuws van Steve Jobs dat deze ernstig ziek was.
Apple maakt op vele manieren geld en wat wel eens over het hoofd word gezien is dat ze best ook wel een deal hebben met Adobe, de shareware progjes, en alle de rest wat voor de iPhone en iTouch word aangeboden. Pak overal een paar euro op en kleine beetjes worden al gauw bergen, alles in totaal genomen.
Heb je daar een link van?

Dat ze 30% van de AppStore-verkopen opstrijken wist ik, maar van deals met Adobe en andere devs kijk ik wel op. Bij mijn weten is geen licentie nodig om software uit te geven voor OS X.

[Reactie gewijzigd door 19339 op 23 april 2009 10:36]

Waarom zou je daar een "link" van willen hebben ? Zowel Apple als Adobe is er bij gebaat dat er veel Adobe software word verkocht voor MacOS, met name de studenten pakketten en dus zal Apple daar wel speciale deals voor hebben met Adobe.

En voor de rest van de insteek van dat verhaal, als men zich eens wat verder zou verdiepen in het marktsegment en wat vaker zou kijken naar wat voor deals bedrijven onderling hebben dan kun je daar als klant je voordeel mee doen maar het is naief om te denken dat dat niet gebeurd.

Met name in marktsegmenten waar consumenten en of geen verstand van hebben en of wat ze zelf niet kunnen beheren of repareren word juist "misbruikt". In het verlengde daarvan word induvidueel per zaak zelfs in het algemeen verschillende kortingen gegeven of bedongen. Dat zie je ook bijvoorbeeld met de MM wat op zichzelf staande winkels zijn maar wat door ťťn inkoopgroep word beheerd. Vandaar ook de verschillende product prijzen per filiaal.

En andere devs zijn niet meer of minder software/games die prive gemaakt worden en online worden gezet waarmee Apple ook een hoop geld genereerd, immers, het is alleen via hun systeem/website te kopen en hebben dus vrijwel ook geen administratiekosten daarvoor om bij te houden. 1 klik en ze weten precies wie/wat er omgezet is. Overigens een slim systeem, bespaard een hoop op overhead kosten :)
Ik geloof daar niks van. Je hebt wel gelijk, als twee bedrijven erg van elkaar afhankelijk zijn dan kan het voordelen hebben om deals te sluiten. Zoals wederzijds promoten van elkaars product, of korting geven op elkaars product.

Bij Apple en Adobe is daar echter geen sprake van. Adobe verkoopt volgens mij ongeveer evenveel OS X software als voor Windows. Het is in elk geval niet zo dat het Apple platform voor Adobe zoveel belangrijker is dat ze daarvoor speciale deals zouden sluiten. En waarom zouden ze ook. Ze verkopen hun software toch wel. Of het een Mac of pc versie is die ze verkopen boeit weinig.

Verder vergeet je volgens mij, dat OS X software, net zoals voor Windows, gewoon door een ontwikkelaar geschreven en verkocht wordt. Apple heeft in dat proces niets te zoeken. De App store voor iPhone en de iTunes store wel, maar normale software is compleet vrij en kan door iedereen ontwikkeld worden. Sterker nog, de tools om dat te doen krijg je gratis bij aankoop van een Mac.

Dus dat Apple op de een of andere manier geld zou krijgen uit de verkoop van bijvoorbeeld shareware daar geloof ik absoluut niets van!!
Waarom zou je daar een "link" van willen hebben ? Zowel Apple als Adobe is er bij gebaat dat er veel Adobe software word verkocht voor MacOS, met name de studenten pakketten en dus zal Apple daar wel speciale deals voor hebben met Adobe.
Waarom is Adobe gebaat bij verkoop van OS X software? Zolang je maar Adobe software koopt, maakt het hen weinig uit of dat voor OS X of voor Windows is, niet?
En voor de rest van de insteek van dat verhaal, als men zich eens wat verder zou verdiepen in het marktsegment en wat vaker zou kijken naar wat voor deals bedrijven onderling hebben dan kun je daar als klant je voordeel mee doen maar het is naief om te denken dat dat niet gebeurd.
Sorry hoor, maar jij zegt dat er onderlinge deals zijn, puur en alleen op basis van de gedachte "beide partijen zouden erbij gebaat zijn". Ik ga liever niet uit van giswerk, vandaar dat ik benieuwd was waar je deze wijsheid vandaan haalde. Ik vind het eerder naief om op andermans speculaties af te gaan.

Geen enkele developer zou graag Apple (of Microsoft) royalties betalen voor een verkocht product. In de gameconsole-wereld werkt het zo, maar niet in de computer/os-markt. Eerder andersom, ik zou eerder verwachten dat een 3rd party geld van Apple of MS krijgt om een stuk software te ontwikkelen voor hun platform.
Het toont hoe kwetsbaar Apple is - aandeelhouders reageren op het feit als Steve Jobs bij Apple zou wegvallen om wat voor reden dan ook. Het signaal dat je ziet is dat het aandeel Apple meteen wordt gedumpt - het debacle tijdens de afwezigheid van Steve Jobs zullen aandeelhouders niet snel vergeten.
Gedumpt is ook weer een groot woord. Het dipt en hersteld zich daarna weer automatisch.
Apples aandeel is vrij vroeg omlaag gegaan ten opzichte van de totale markt. Natuurlijk ook door het gedoe met Jobs' gezondheid. Ik denk dat Apple daardoor nu eigenlijk sterker staat. In de huidige waardering van het aandeel is de onzekerheid over Jobs immers al verwerkt. Ik denk dat als hij wegblijft de koers wel wat zal lijden maar niet zo erg als men soms denkt. Andere kant van deze medaille: als Jobs terugkomt en tegelijk een mooi, aansprekend product gepresenteerd wordt, zal de koers juist een flinke boost krijgen.
Toch grappig hoe de laatste maanden steeds weer berichten terugkeerden alsof Apple het slecht zou doen, en presenteren ze nu zo eventjes hun beste kwartaalcijfers ooit.

Ik vraag me steeds af vanwaar die geruchten altijd komen...
Analisten, zoals gewoonlijk. Die stellen vaak ook bovengemiddelde verwachtingen en als je dan enorme winst maakt, maar niet aan die verwachting voldoet dan heb je meteen een slecht nieuws-bericht.
Grappig, mensen blijven het zo erg vinden als een bedrijf winst maakt en goede marges heeft, alsof ze beroofd worden o.i.d. Mac's zijn iets duurder, maar zo'n groot verschil is het niet. Probleem is dat tweakers alleen naar de bullet points op de doos kijken, daar gaat het om. Want stel je voor dat je zou betalen voor design, dat mag niets kosten.
@dokzero5
Voor design mag best een leuke meerprijs betaald worden .

Maar ik heb het in een eerder topic al gezegd, een bedrijf dat voor 4 GB werkgeheugen ( upgrade van 4 naar 8 GB ddr3 1066 bij de iMac) een bijna buitenaards bedrag van §900,- vraagt, is toch echt wel van de (i)POD gerukt.

Dat kost Apple zelf maar een fractie van het te vangen bedrag.

In mijn ogen pure diefstal, en ja een beetje Tweaker voert de upgrade zelf wel uit,maar feit is dat men bij Apple met een vinger in de neus het lef heeft om zulke bedragen te vragen.
Het gaat natuurlijk ook om type geheugen, merk, ddr3, ECC controlled geheugen, vaak in grotere modules ook. Dus het is nog steeds duur ja, maar niet meteen overdreven gek. Het probleem wat Apple betreft en prijzen, is altijd dat men geen goedkopere varianten van hardware aanbiedt. Je koopt in de keuzes altijd hogere kwaliteit, wat vaak een stuk duurder is.
Als je bij Informatique 2 dimmetjes koopt van elk 4 gig elk (zitten twee sloten in) dan betaal je 755, 145 meer dus, dat is idd aardig wat, maar buitenaards?
@dokzero5
Je krijgt bij de iMac standaard configuratie 4GB, daar betaal je voor , en het verschil in prijs naar 8GB, is wat mij betreft een beetje teveel van het goede. Goede zaken voor Apple.Maar niet mijn ding.
Mee eens, ik zou het er ook niet voor betalen. Maar de 2 gig dimmetjes kosten een paar tientjes, de 4 gig dimmetjes niet. Wij zetten het er zo in. Het is ook erg makkelijk, maar een beginnende gebruiker wil graag een compelte machine uit de doos halen zonder er ook maar iets aan hoeven te veranderen. Die betalen het wel.
Ja, ik heb me er ook over verbaasd maar die enorme prijs wordt dus veroorzaakt door het feit dat er in de iMac SO-DIMM modules zitten. Die zijn aanzienlijk duurder dan gewone DIMM's omdat er nog geen massamarkt voor is. Over een jaartje of zo zal dat wel anders zijn als er meer DD3 in laptops van andere merken zit.
DDRII SO-dimms op die snelheid zijn nu eenmaal erg duur, 2x een 4GB reepje gaat het om he. Dat is niet te vergelijken met 4x 2GB DDRII waar je de prijs waarschijnlijk op basseerd.
Apple's marketingmachine zorgt ervoor dat hun producten als een duurzame investering gezien worden (wat op sommige vlakken ook zo is, zelfs de windowsgeeks moeten dit toegeven... alu unibody computers zijn nu eenmaal duurzamer dan kunststof pc's...)

dit zorgt er IMO voor dat Apple blijft verkopen, omdat genoeg mensen toch een nieuwe Apple willen...
Kortom de winst die behaald is, komt voornamelijk van de iPhone af als ik het artikel zo lees.

Dat in nederland de Mac's in opkomst zijn is mooi, hoor ook steeds meer mensen over Mac's. Ik denk dat het moderne desing van de producten beter in de woonkamer passen dan die grote HP of DEL bakken
Zeker. Eigenlijk vind ik mijn Macbook pro unibody, de eerste Mac die echt professioneel en superdegelijk aandoet. Mijn zus (totaal geen computer gebruiker) zei laatst ook "wauw, wat een modern ding zeg". Het was naast gewoon het gebruik, 1 van de redenen dat ik nu juist switchte.
Hoe "professioneel" een computer is wordt bepaald door wat de gebruiker ermee doet, niet door de computer zelf, maar als jij denkt dat je met een Macbook professioneler bent dan laat ik je graag in die illusie voortleven. Blijkbaar vindt je het niet professioneel als je slechts Word en Excel gebruikt op een computer van § 600, ondanks dat 90% van het bedrijfsleven de hele dag niets anders doet.
haha, nee dat bedoel ik niet natuurlijk. Ik doe er inderdaad professionele dingen mee, maar daarbij is dit wat mij betreft de eerste Mac die qua bouwkwaliteit ook echt professioneel aandoet, meer staat er in mijn comment niet.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 23 april 2009 11:53]

Vorige macbook pro (en powerbook) edities stonden qua bouw ook op hoog niveau. Dat aluminium speelt daar uiteraard een belangrijke rol in. Maar ik geef toe dat de nieuwe unibodies met afstand de mooist en degelijkst gebouwde laptops zijn die ik ken.
Goed bezig daar bij apple. Ik zelf zou overigens echt nooit iets van apple kopen vanwege die veel te hoge prijzen die ze ervoor vragen maar blijkbaar is er toch wel een behoorlijke markt voor mooi vormgegeven producten waar een apple logo opstaat. Maar dat heeft apple denk ik ook wel te danken aan het imago wat ze op hebben gebouwd in de afgelopen jaren.

Nuja, OSX is dan wel een schitterend OS, dus mocht ik ooit geld te veel hebben zou ik zelf wellicht ook niet twijfelen maar toch. :P De macbook air is echt ganz geil !

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True