Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 220 reacties

Apple gaat zijn pc-producten goedkoper maken. Dat gerucht meldt Apple Insider. De Amerikaanse fabrikant zou bang zijn dat consumenten door de economische teruggang minder geld uitgeven en wil zijn producten aantrekkelijk houden.

Apple-logo gemaakt van fruit

Hoeveel de Mac-producten in prijs zouden dalen, weet Apple Insider niet. De prijsverlaging is vooral bedoeld om Macbooks aantrekkelijk te houden, die veel concurrentie zouden ondervinden van veel goedkopere netbooks. Apple zou zelf geen netbook willen maken, maar wel een product dat enigszins doet denken aan de Apple Newton-pda van begin jaren negentig.

Eerder bleek al dat niet alle productlijnen van Apple goed verkopen: zo werden Macs in het eerste kwartaal van 2009 minder verkocht, bleek uit de kwartaalcijfers. Een prijsverlaging van de kleinste Macbooks en iMacs moeten de verkopen weer opdrijven. De prijsverlagingen zouden nog dit kwartaal worden doorgevoerd.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (220)

Ik typ dit nu op mijn Windows machine (notebook) , deze heb ik vorig jaar gekocht en draait met Vista. Tevens heb ik een Imac boven staan die ik ook vorig jaar heb gekocht. Ik heb ruime ervaring met Windows en sinds een jaar dus ook met Apple machines...
Ik had dit stuk liever op een macbook getypt dan op mijn huidige machine, niet dat het deze goed werkt oid , maar ik ben helemaal hooked aan dat mac os. De eerste twee weken was het een beetje zoeken, ik had altijd met Windows gewerkt en kreeg bepaalde dingen niet gedaan.. Totdat ik "simpel" ging denken en gewoon sleur en pleur ging toepassen.... De windows man/vrouw zegt dan , dat werkt ook onder windows, ja maar niet goed / zo goed als op m'n mac. De prijs is / was echter de enige reden waarom ik nu nog geen mac notebook heb gekocht. Toch net iets te duur voor MIJ om het te rechtvaardigen... Ik gebruik mijn notebook puur voor de lol. Wat nooit in de discussie meegenomen word is de software. De prijzen van de software voor de mac zijn over het algemeen goed te doen. Veel beter dan voor windows machines. Ik heb dan ook totaal geen illegale software op mijn Mac pc staan , terwijl ik voor de windows machine wel eens iets download. Dat komt simpel weg omdat het mac os eigelijk compleet is en als er iets toch mist je het vaak voor een klein bedrag kunt kopen. Dit is voor de windows omgeving vaak anders... just my 2 cents
Wat ik me altijd heb afgevraagd is hoe duur een apple zou zijn als ze er net zoveel winst zouden op willen maken als bijvoorbeeld hp of een oem-builder. Want volgens mij worden apple's dan een stuk goekoper behalve dan waarschijnlijk de mac's met een xeon want die zijn gewoon duur.

Volgens mij betaal je bij een apple vooral voor het logo. Stel je maakt je eigen mac dan ben je volgens mij veel goedkoper uit.
http://www.efi-x.com/index.php?view=article&id=23
De marges van Apple zijn een stuk groter dan van bijna alle andere partijen. Dus ja, als Apple zijn marges zou verkleinen dan zou de prijs een stuk lager uitkomen.

Maar wat volgens mij interessanter is, is de vraag waarom dit zo is. Waarom kan Apple computers verkopen met 30% marge terwijl andere fabrikanten het met veel minder moeten doen? Ligt dat puur aan de marketing van Apple? Of is er meer aan de hand? Ik denk het laatste.

De hele pc-markt is al tientallen jaren gefixeerd op 1 ding: prijs. Alles moet zo goedkoop mogelijk. Daardoor is een markt gecreëerd waar eigenlijk niemand geld kan investeren in innovatie. Als je 100 dollar extra besteed om je computer een mooi uiterlijk te geven, of om andere vernieuwende dingen te doen, dan prijs je jezelf uit de markt en verkoop je gewoon niks meer. Computers zijn hiermee net pakken melk geworden: welk merk je koopt doet er niet toe. Als de ander iets goedkoper is dan neem je die toch. Persoonlijk denk ik dat dit ook een gevolg is van het beleid van Microsoft. De alomtegenwoordigheid van Windows draagt immers bij aan het idee dat een computer totaal uitwisselbaar is: er zit toch allemaal hetzelfde op.

Apple heeft zich hierbuiten geplaatst. Lange tijd kon dat door de andere architectuur: omdat Macs met Power processors werkten, waren ze niet 1-op-1 te vergelijken met pc's en speelde de 'prijs-race' minder. Maar de laatste 10 jaar is OS X samen met het design het belangrijkste punt van differentiatie. Blijkbaar is het dus met computers tóch mogelijk om een meerwaarde te bieden.
Nu is mijn vraag, welke medewerker van Apple heeft aan jou verteld wat de marge is op hun producten? Of zuig je het uit de grote duim. (Aka, heb je alleen specs zitten vergelijken.)

Just my 2cts, je brengt hetzo alsof je het weet, en je hier een goede bron voor hebt, maar mijn gevoel zegt dat je dit denkt, breng het dan ook zo.
Apple is een beursgenoteerde onderneming en je kunt de bruto marge op hun producten daarom gewoon lezen in het kwartaalverslag.
http://www.apple.com/pr/l...22results.html?sr=hotnews
bovenste 3 regels van eerste tabel als je naar beneden scrollt.

De enige kanttekening is dat dit een totaalgetal is voor alle producten. Daaronder ook iPods etc. Maar aangezien de prijsconcurrentie op MP3 spelers vrij groot is, zal de marge op die iPods in elk geval het totaal niet overdreven omhoog stuwen.
Marges staat gewoon in de jaarcijfers die iedereen mag inzien. Afgelopen kwartaal was de bruto marge 34%..
Wat ik me altijd heb afgevraagd is hoe duur een apple zou zijn als ze er net zoveel winst zouden op willen maken als bijvoorbeeld hp of een oem-builder.
De marge's van de meeste PC fabrikanten zijn gebaseerd op volume en naar mijn mening veel te laag.

Gevolg, de verkoop hoeft maar iets te dalen en de winst slaat meteen om in verlies.
Er wordt steeds gedaan alsof Apple het slecht doet, en zelfs Tweakers ziet niet in dat Apple het goed doet in vergelijking met pakweg alle PC fabrikanten. Een daling van 3% is peanuts in dit economisch klimaat. Hun relatief marktaandeel is alleen maar gestegen.

Schrik hoeven ze dus niet te hebben, misschien willen ze gewoon agressiever zijn om nog meer marktaandeel te pakken. Apple is zeer gezond en heeft de nodige rezerves. In deze tijd zouden ze wel eens goede zaken kunnen doen.
apple doet het zeker goed zelfs in het macbook en imac segment, vergeleken met de pc wereld.

maar ergens begrijp ik de prijsverlaging niet helemaal, want mensen die al in het mac kamp zitten zullen niet snel gaan "downgraden" naar een pc.

ook zijn veel mac gebruikers tamelijk crisis resistent. het zijn over het algemeen succesvolle mensen die bewust leven en om die reden ook kiezen voor een mac ipv het default "non-keuze" pc platform.

en als je al moet bezuinigen dan stel je aanschaf van een nieuwe computer uit, veel computers gaan tegenwoordig veel langer mee voor huis, tuin en keuken dingen. dat geldt zeker voor apple machine omdat os x ook nog eens telkens performanter wordt met elke nieuwe release (vergelijk dat eens met de windows wereld!).

kennelijk is de prijsverlaging gericht op de switchers; de ongewassen massa die pc's gebruikt moet verleid worden over te stappen op een mac. dan kan het wel nodig zijn om mee te ademen met de dalende prijzen van beige box pc oplossing. apple heeft daar de nodige kas reserves voor en omdat de retentiewaarde van het mac platform hoog is betalen deze marketing kosten zich heus wel terug.
Ik snap het heel goed. Apple koopt gewoon bij intel in en betaalt net als ieder ander minder voor die c2d die al weer een tijdje onveranderd in de macbook en co zit.

Apple rekent dat nu door aan zijn klanten.

In het verleden heeft apple zijn prijzen wel vaker verlaagd.

[Reactie gewijzigd door lowfi op 1 mei 2009 15:21]

Sure, Apple denkt heus niet dat de netbooks concurentie is voor de Macbook, de netbooks zijn van een heel ander kaliber. En duurder dan een 'gemiddelde' laptop zijn ze altijd al geweest. Dus ik verwacht niet dat de prijs omlaag gaat. In ieder geval niet om de reden om beter te kunnen concureren met netbooks. Aangezien die een 3e van de prijs kosten.

En dan mogen ze dus de prijs wel heel erg omlaag halen willen ze op prijs gaan concureren.

[Reactie gewijzigd door ZpAz op 1 mei 2009 13:21]

Toen ik een ibook kocht (5 jaar geleden) was apple de goedkoopste in dat segment, idem toen ik mn mac pro kocht: als ik een vergelijkbare pc zou hebben gebouwd dan was ik destijds bijna net zoveel kwijt geweest.

Ze hebben zeker hun producten die prijzig zijn, maar het dure imago is ook in veel gevallen niet terecht
Apple zit nou eemaal in de High End sector.

hardware is bij vergelijkbare producten nauwlijks duurder.
Zie Mac Mini die is 500 Euro. Das echt niet veel duurder dan een PC die vergelijkbare hardware heeft.

iMac zelfde. Alleen je koopt teglijk bij de iMac ook een beeldscherm. Bij kopen van een PC koop je vaak geen beeldscherm erbij. die heb je immers al staan
Voor 500 euro heb je op het moment een quad-core PC met 4GB aan geheugen, Je hebt dan misschien geen pittige videokaart, het enige verschil dan is op het moment de iets kleinere case, waar je dan weer uit voordeel haalt dat je een snellere harddisk er in kan doen.

Het vergelijkbare product is dus goedkoper en heeft zelfs een betere performance.
Ik kom met de PC builder van B.V. Alternate al snel op 700 Euro uit.
en dan heb ik zelfs niet eens alleen maar A merk apperatuur gekozen.
Wel Windows Vista Ultimate OEM aangezien OSx ook een all in one OS is.
Zowel voor de Thuis gebruiker als voor een enterprise gebruiker kan OS x worden gebruikt ;)

En dit is dan een een C2D machine met 2 Gig geheugen!!
Alternate is dan ook veel te duur, gebruik gewoon de Pricewatch.
Dan betaal je voor elk onderdeel weer verzendkosten...
Die je weer mee kunt laten nemen in de berekening. Daarnaast hoef je niet Alternate te betalen voor het assembleren maar kun je dit gewoon zelf doen (als je een beetje tech savvy bent dan).
Ik heb liever een Mac. Steek de stekker erin en het werkt met wireless muis, toets en netwerk, geen kabels, niks. Direct aan het werk.
Graag even een linkje naar de site. Dan kunnen wij kijken welk A-merk dit is en hoe klein de 'iets' grotere kast is.

(En dan vergeten we natuurlijk nog Mac OSX, de kers op het slagroom.)
Yawn, iedereen weer huilen dat Apple producten zo duur zijn. Ik snap niet dat tweakers dat zich zo aantrekken, blijkbaar is het nogal een belediging. Design en user expierence mag uiteindelijk niets kosten, het gaat om de bullet points achterop de doos.
En het grijze appeltje voorop de doos ;)

Hoe dan ook, ik vind het ook raar dat zoveel mensen het vervelend vinden dat Apple producten wat duurder zijn. Het is niet dat mensen te weinig geld hebben om dingen te kopen, waarom dan doen alsof je zo zuinig met geld omgaat? Overigens heeft de gemiddelde consument niet veel aan 'pure rekenkracht'. Ze hebben wel iets aan een goede gebruikers ervaring en makkelijk te bedienen interfaces. Daar zoeken mensen naar, en dat kan beter in overweging worden genomen dan het aantal Gigabytes en Gigahertz je kunt krijgen voor een bepaalde prijs.
Waarom moeten we onder elk artikel met Apple in de headline altijd dezelfde discussie voeren? Zo zielig. iPhone is niet beter als andere mobiele telefoons, wel anders. En of dat anders fijn is of niet, ligt aan de verwachtingen van de gebruiker. Een vriendin van mij heeft een LG gekocht puur voor de goede kwaliteit van de fotocamera en videocamera. Het is maar net wat je als gebruiker als wensen en eisen hebt.

En heel simpel:
Een Mac is een combinatie van de hardware en de software. En als je die combinatie bekijkt dan is het absoluut niet duur te noemen. Ga bijvoorbeeld maar eens het aantal uren dat je kwijt bent om je PC "schoon" en "snel" te houden vermenigvuldigen met je eigen uurloon. Is een Apple dan nog steeds "te duur"? Ik vind van niet. Ik heb al jaren geen problemen meer en hoef ook zelden onderhoud te plegen. Hetzelfde geld voor mijn iPhone.

Apple is dus qua hardware absoluut niet bijzonder. Je betaald voor design en voor een deel ook gewoon voor de gebruikerservaring. En ik denk dat niemand kan ontkennen dat een Mac, als je kijkt naar productiviteit van de gebruiker, een slechte deal is.

Waarom moet iedereen elkaar toch altijd weer aanvallen over dit onderwerp?
Eerder bleek al dat niet alle productlijnen van Apple goed verkopen: zo werden Macs in het eerste kwartaal van 2009 minder verkocht, bleek uit de kwartaalcijfers.
Lijkt me erg logisch gezien het huidige economische klimaat. Apple producten zijn nu eenmaal duur, mensen gaan kiezen voor een gewone PC / iets anders.
Ik denk niet dat door deze prijsverlaging er veel meer verkocht gaat worden, of het moet wel een heel drastische prijsverlaging zijn, maar dat zie ik Apple eigenlijk niet doen ;)
Hoe verklaar je dan dat Apple de afgelopen maanden juist minder is gedaald dan de pc-markt als geheel?

De stelling dat Apple minder goed verkoopt door de crisis, is in absolute zin wel waar. Maar alle merken verkopen minder goed door de crisis. In vergelijking met de concurrentie houdt Apple zich juist best goed (3% omlaag in afgelopen kwartaal, ten opzichte van 7% voor de totale markt).

Apple is altijd al duurder geweest dan de prijsvechters en heeft ondanks dat haar eigen groep kopers. Ik verwacht niet dat dat nu plotseling anders zal zijn.
Ik bedoelde vooral dat die eigen groep kopers door de prijsverlaging niet direct groter word. Er zijn denk vrij weinig tot geen mensen die nu het slecht gaat, juist overstappen naar Apple. Iedereen blijft waar die is of gaat een stapje goedkoper, maar overstappen naar de duurdere merken als Apple doet niemand, en deze prijsverlaging gaat daar vrij weinig aan veranderen.
Het is Apple ook niet te doen om gebruikers te laten overstappen van een goedkoper laptop naar een Apple, het is Apple te doen om de gebruikers die nu een stapje terug doen dat stapje niet te laten maken.
Misschien gaan mensen juist bewustere keuzes maken en willen ze meer bang-for-their-bucks.

Die twee miljoen verkochtte Macs van afgelopen kwartaal waren echt niet allemaal Mac-gebruikers. Apple heeft telkens zo'n 45% van de klanten die voor het eerst een Mac kopen.
Meer bang-for-bucks valt wel mee. Als ik de Macbook die naast het artikel staat met bijv. de Dell Studio XPS 13 vergelijk vind ik dat de dell toch meer bang-for-bucks levert hoor: iets snellere processor, grotere harde schijf voor 150,- minder. Zullen ongetwijfeld nog betere voorbeeld te vinden zijn, maar ik ben te lui om even door te klikken ;)
Als je kijkt naar specs heb je gelijk... Maar het beeld van een Mac is, is dat ze goed werken en gebruikersvriendelijk zijn en weinig tot geen problemen opleveren. Op een gegeven moment zijn mensen Windows zat, het gezeur zat enz. Dan stappen ze weloverwogen over op een Mac die iets meer kost. Vervolgens is 95% van de kopers tevreden, waarvan 80% oid zeer tevreden.

Blijkbaar werkt het dus toch prettiger, want tot op heden switchen maar weinig mensen terug naar Windows.
Volgens mij gaat het artikel over de hardware, niet over OSX/Windows. Het is een 'fout' die veel gemaakt wordt vind ik, dat men de hardware en de software maar op 1 hoop gooit met de vergelijking. Een Mac kan net zogoed Windows Vista draaien, net als dat OSX al draait (met mods) op een PC (iig op een Samsung NC10 netbook).
En toch draait windows net wat lekkerder op de hardware van apple.. Ookal zullen de mensen er achter komen dat ze liever met OS X werken.

Ook zijn de mensen die standaard x86 hardware hebben windows zat, testen Mac OS X en kopen daarna een 'echte' mac :)

Maar gelijk moet ik je wel geven, het gaat over hardware, niet over software!
Als iedereen dat nou eens duidelijk had..
toch wel, als ik naar mijn Dell Latitude met een 2.2 Ghz c2d + 2GB kijk of naar de Macbook van vrouwlief met 'maar' 1 GB Ram en een 2.0 Ghz c2d, werk ik toch echt liever op de Macbook. Niet alleen qua snelheid, maar vooral ook vanwege het gezeur met Vista. Toegegeven, als de Dell Ubuntu 9.04 draait dan is dat laatst weg. Blijft het feit dat zelfts opa en oma prima overweg kunnen met OSX, zie ik ze nog niet doen met Ubuntu (no offence, maar Ubuntu heeft het nog net niet)
Die bang-for-a-buck zit hem niet in die snellere processor en die rij met features wat ze er nu weer bij hebben gepropt... het zit hem in het feit dat je makkelijker en meer met je computer doet. En daar hebben zelfs luie mensen wat aan :D
Die grotere processor wil niet zeggen dat de prestaties/gebruikerservaringen beter zijn....Specs zeggen niet alles
je maar je zit wel met windows. kijk naar de iphone er zijn zat toestellen die qua specs veeeeeeeel sneller zijn met hun hardware maar ook dat os is niet fijn om mee te werken. en die iphone met minder specs wel. en als jij een dikke bak hebt (met veel lawaai) maar de software is brak heb je er niks aan. mijn ervaring met apple is dat ze echt alles uit de hardware halen en daarom niet altijd de dikste van de dikste er in hoeven te doen want het is toch al snel zat met hun software. Ik heb het zelf ondervonden.
Apple is en blijft deels ook een soort statussymbool. En mensen gaan heel ver om hun huidige aangemeten status te behouden. Mac zit simpelweg in een hoger prijssegment. Degene die al wat meer geld hebben (en dus wat meer kunnen lijden) en een Mac kopen blijven dit dan nog wel even doen.
Maar onderaan vallen dus blijkbaar al wel de eerste slachtoffers die het toch net niet meer redden om een Mac te kopen. En dat is een deel van die 3%.
Dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Als je op die manier redeneert, is er ook 7% van de pc-kopers die het niet meer red om een pc te kunnen betalen. En dat geloof je toch zelf ook niet.

Het is veel waarschijnlijker, dat men gewoon even afwacht tot een gunstig moment, of dat men denkt 'ik houd die oude machine nog even'. Zowel in de pc- als Mac markt.
Je snapt mijn beredenering niet. Als ik zo rondkijk zijn het toch de bedrijven/mensen met veel geld en/of een bepaalde status die Macs aanschaffen. Een Mac koop je niet meer omdat je er zo goed op kunt editen of grafisch werken.
Het gros van de mensen heeft minder geld, dus koopt minder snel een nieuwe PC. De Mac-kopers hebben over het algemeen een iets grotere buidel en kunnen dus iets langer hun Gadgets blijven kopen.
Maar dat houd dus ook een keer op.

PC's bedienen de het onder/midden/hoog-segment van de markt. Mac ga ik vanuit merendeel het midden/hoog-segment.
status symbool ? waar heb je het over man :?

Een mac koop je omdat het gewoon goed werkt. Niet om leuke tweakbenchmarkjes te draaien met zoveel mogelijk power en loeiende fans (zoals eerder aangehaald). Mensen hebben er geld voor over om zonder gezeik met hun fijne mac te werken.

Noem mij 1 computer ander merk dat dezelfde ervaring oplevert als een mac ? Voor dezelfde prijs.....I rest my case.
Dit slaat dus echt to-taal nergens op. Ik heb niet veel geld (student), maar ik gebruik wel Macs. Ik heb ook geen bedrijf. Waarom gebruik ik dan een Mac? Omdat het voor mij veel en veel lekkerder werkt dan een PC met Windows. Daarnaast vind ik Macs ook mooier.

Macs mogen van mij best wat goedkoper, maar wat ze er nu voor vragen heb ik er ook wel voor over.

[Reactie gewijzigd door Frietsaus op 1 mei 2009 18:12]

ik ben ook student heb gewoon gespaard voor mijn mac. waarom een mac nou omdat ik zonder vast lopers gewoon super veel open kan hebben staan en er ontspannen mee kan werken. dat is me veel geld waard. op school zie je toch vaak die windows gasten kutten hoor als een zware pfd opgestart moet worden haha. dat complete adope pakket moet opgestart worden slaat echt nergens op. in mac gaat dat super soepel want pdf kan die al lezen als die uit de doos komt zonder dat adobe paket. en zo zijn er nog 1000 voorbeelden.
Dat adobe argument is natuurlijk onzin.
Apple heeft blijkbaar een alternatieve pdf reader die ook in grote getale voor windows te vinden zijn. Kijk dat je mac voor jou beter werkt geloof ik graag. Zelf werkt voor mij linux het allerbeste. Maar kom wel met goede argumentatie.
het is gewoon een voorbeeld van de dingen die zo handig zijn op een mac. Het gaat er om dat ik nooit iets heb geïnstalleerd en dat er nog tig van dit soort voorbeeldjes zijn. bij windows en ook linux werkt het niet out of the box en moet je zelf moeite doen. dit is een groot meer waarde van een mac. Mijn buurvrouw liep alvast met windows toen ze geen flash kon bekijken in internet explore ze weet niet eens wat flash is. In osx weet ze nog steeds niet wat het is maar het werkt gewoon. en zo kan ik nog wel doorgaan
Apple is en blijft deels ook een soort statussymbool. En mensen gaan heel ver om hun huidige aangemeten status te behouden
Dat moet je me toch eens uitleggen dan, want dat zeggen wel meer mensen.

Hoe, in hemelsnaam, kan een computer of een laptop een statussymbool zijn?? Ga jij met je laptop over straat lopen flashen, zodat iedereen kan zien wat een kekke laptop jij hebt gekocht met je poen? Of nodig je ze bij je thuis uit ofzo, om te komen genieten van jouw dikke computersysteem?

Ik snap het niet, mobieltjes als statussymbool (ooit, lang geleden) snap ik nog wel, iPods en iPhones idem dito, kleren als statussymbool, is wel iets bij voor te stellen, auto's als statussymbool, soit. Maar een _computer_ als statussymbool? Dat gaat er bij mij gewoon niet in.

Dat is nou volgens mij precies het verschil tussen mensen die een fijne mooie computer willen hebben en tweakers die meteen beginnen te roepen dat je voor minder geld betere specs en een grotere e-Penis kunt krijgen. Dan heb je ergens toch iets helemaal verkeerd begrepen als je het mij vraagt.

[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op 1 mei 2009 18:29]

Dus jij denkt ook dat CEOs de duurste laptops en de grootste schermen binnen een bedrijf hebben omdat ze die echt effectief gebruiken? En de luxe lederen stoelen en mahoniehouten buros zijn ook om mee op straat te flashen?

Statussymbool wil niet zeggen dat je à la Mr. T gouden kettingen om je nek hebt die iedereen moet zien.

Als je met een duurdere/hippere laptop rondloopt dan die je eigenlijk nodig hebt, dan is het gewoon een statussymbool. En Macs vallen voor veel gebruikers in die categorie.
Het is al een tijdje zo dat de prijs-kwaliteitverhouding bij Apple ver te zoeken is. Een MBP is bijvoorbeeld redelijk duur voor wat je krijgt, namelijk problemen. Slecht scherm e.d. Terwijl MBP toch vaak wel wordt gezien als een product voor grafici.
bij een MBP kun je tussen twee type schermen kiezen...dus dat is onzin... Maar ga er gewoon eens een weekje op werken...dan voel je het verschil

Apple gebruikers zijn over het algemeen het meest tevreden met hun systeem..:
http://www.macnn.com/articles/07/10/09/apple.tops.survey/

Laatst ook nog een artikel gelezen over een auteur van windows boeken (schijnt bekende in het wereldje te zijn) en een echte windows die hard....die ze twee weken op een mac hebben gezet....Hij was een en al positief..

http://www.computerworld....leBasic&articleId=9131558

[Reactie gewijzigd door sanderzw op 1 mei 2009 14:51]

Het is menselijk om niet goed je fouten toe te kunnen geven. Dit was zichtbaar in de oorlog in Vietnam (oorlog was niet te winnen, toch ging men nog lang door), en nu in Irak. Mensen willen niet hun fout toegeven, omdat ze dan aan zichzelf toegeven dat ze niet altijd de goede keuze maken.
Uiteraard gaat een mac eigenaar niet toegeven dat hij een foute koop heeft gemaakt. Dan heeft hij 1000+ euro "weggegooid". Hij houdt dan liever zichzelf/anderen "voor de gek", door te zeggen dat hij tevreden is. Bij een goedkopere laptop is dit probleem minder aanwezig, omdat de investering (=verlies) minder is.

Ik betwijfel dus hoe betrouwbaar het eerste onderzoek is.
Zelfde geldt toch ook voor de pc gebruikers in zulk onderzoek? Die betalen hun pc ook niet met niks zeg maar. Die zijn dan dus eerlijker ofzo? Niet kritisch zijn op producten die je koopt is een algemeen trekje, kijk de reviews van gebruikers hier op Tweakers er maar op na, zelden zie ik cijfers waarvan ik denk "ja, die heeft ze duidelijk goed overwogen gegeven". Mensen met een XPS laptop, of een HTC mobieltje, of... zijn net zo. De meeste echter maakt het niets uit en zijn gewoon eerlijk over problemen die zich voor kunnen doen, ik ook, maar dat betekent dus niet dat als ik positief ben, dat dus niet waar kan zijn.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 1 mei 2009 16:19]

Werk je maar eens een tijdje met en MBP, er zijn weinig andere laptops die zo vlot werken.
Lang meegaan op batterij en het scherm is niet zo slecht als jij beweert.
Ik werk dagelijks met mijn MBP Unibody of MBP'06 en het scherm is nou niet echt fantastische. Kleurverlopen zijn niet smooth, vage ruis in het Dashboard klokje. Ik nou niet zeggen dat je zoiets verwacht in topmodel notebook. Verder valt er helemaal niet te werken met de MBP Unibody gezien de redraw problemen die continue optreden. Waardeloos en Apple wilt niet helpen. Qua service is Apple echt bagger zelfs Acer is nog gemakkelijker om service te krijgen in het eerste garantiejaar.
Verder valt er helemaal niet te werken met de MBP Unibody gezien de redraw problemen die continue optreden.
Ik maak voor m'n werk ook regelmatig gebruik van een MacBook Pro (4GB 15.4" unibody), maar van redraw problemen heb ik nog niets gemerkt, ook niet als ik beide core's uren lang DV films naar h.264 laat omzetten.
Waardeloos en Apple wilt niet helpen. Qua service is Apple echt bagger
Garantie afhandeling via de AppleStore krijgt van mij een dikke 10, wat wel verbeterd mag worden is de garantie afhandeling via sommige resellers.
Apple is goed kwa garantie...

Ze hebben gratis mijn voeding EN mijn accu vervangen NA de garantie periode.
Geen vragen, gewoon vervangen.

Omdat ik toen der tijd een witte macBook had waarbij de kleur vervaagde hebben ze me ook en nieuwe top+ keyboard gegeven, ook na garantie.

Met mijn iMac en alu macBook nog geen problemen gehad.


Wat me opvalt aan de teksten die ik hierzo lees ida dat er erg veel irritatie is tussen mac en win gebruiker. Vooral de windows gebruikers klinken erg geirriteerd.
Komt dat mischien omdat je net WEER moest re-booten??

Mischieen iets voor tweakers om een test te doen??

Geen Aso W90 test vs MacBook Pro... maar goed vergelijkbare testen...

Ries
Persoonlijk denk ik dat de terugloop in de afzet meer te maken heeft met de warmte problemen dan met de aanschafprijs. Het middenkader heeft minder verloren per saldo dan de lage inkomens en de multinationals, anders dan in de VS waar mensen juist meer op de pof leefden dan elders in de wereld. Er is nog genoeg ruimte voor consumentenbesteding, afhankelijk wat met name de belasting zal doen met landelijke en lokale verhogingen, welke direct voelbaar zijn voor alle consumenten/bedrijven.

Een prijsverlaging zal daarom denk ik niet bijdrage aan een hogere afzetmarkt.
Ik blijf het altijd zo typisch vinden dat mensen iets wat ooit bij 1 model in het begin een probleem was, als structureel feit plaatsen bij alles van een merk. Kom op Parabellum.
Misschien is het typisch dat je dan op andere websites/fora je informatie haalt. Het is en blijft een algemeen probleem, buiten de Nvidia perikelen om. Als je, en dat geldt voor elk product, een goeie prijs betaald dan mag je een goed product verwachten.

Met Apple producten mag je dat zelfs nog minder verwachten aangezien ze voor al hun producten conform 1 hardware profiel werken en slechts met enkele hardware updates waar je van mag verwachten dat deze ook grondig getest zijn. Dat is de weg die Apple nu juist tracht te zoeken en probleem opleverd, minimaal design met gorte hardware specs.

Ik ben nu zelf onlangs overgstapt op een iMac en heb geen last van warmte problemen maar ik kan me de vele frustratie's voorstellen als je je inkomsten moet verdienen met een degelijk stuk hardware waarbij het ene model nergens last van heeft en het andere model alleen maar.

Afijn, verdiep je er eens in en kijk eens naar de laatste serie modellen en laat de gebruikers hun ervaringen je dan mogelijk meer inzicht geven in de huidige problematiek. En of je nu een produkt koopt van 1000 of 3000euro maakt verder weinig verschil, als het maar goed werkt ;)
Er zijn geen modellen waar alleen maar problemen mee zijn, dat gaat vaak over 1 model waar later gewoon verbeteringen hebben plaatsgevonden. Er kan altijd iets fout gaan, maar dan zorgt de fabrikant ervoor dat de boel gefixed wordt. Die ervaring heb ik overigens ook met pc-laptops gehad hoor, ook vervelend als daar wat stuk gaat. What's the point dus? Je laatste alinea, daar ben ik het geheel mee eens inderdaad, mensen zeuren vaak over de prijs, maar ik merk er nu al niets meer van dat ik ooit die prijs heb neergeteld.
Warmte problemen????....De computer die juist warmteproblemen had was mijn oude zakelijke dell.....die ik terug heb geven om vervolgens een prive Macbook pro te gaan gebruiken......Alleen om de windows irritaties af te kopen.....
als de ze prijs nu eens naar de gemiddelde pc prijs met dezelfde specs zouden verlagen dan zouden de macbooks, imacs enderlijke niet aan te slepen zijn imo.
Ja klopt. En als ze bij de Italiaan de prijs van een pizza zouden verlagen tot een pizza uit het diepvriesvlak van de plaatselijke supermarkt zouden ze het bij de Italiaan ook veel drukker krijgen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True