Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 74 reacties

Apple heeft in het vierde kwartaal van 2008 boven de verwachtingen van Wall Street gepresteerd door een winst van 1,61 miljard dollar te boeken bij een omzet van 10,17 miljard. Beide cijfers zijn de hoogste die Apple ooit in een kwartaal realiseerde.

De cijfers betreffen officieel het eerste kwartaal van het fiscale boekjaar 2009, voor de periode die op 27 december 2008 eindigde. In vergelijking met dezelfde periode vorig jaar, toen ook recordcijfers werden genoteerd, boekte Apple 30 miljoen dollar meer winst en groeide de omzet met 570 miljoen dollar. Per aandeel boekte Apple een winst van 1,76 dollar, terwijl het analistengilde op Wall Street op 1,39 dollar had gerekend. Apple zelf had eerder naar buiten gebracht een winst van 1,06 tot 1,35 dollar per aandeel te verwachten.

Apple-logo De resultaten zijn opvallend vanwege de verslechterde economische situatie, waarbij consumenten in toenemende mate geneigd zijn de hand op de knip te houden. In de afgelopen zes maanden liepen de consumentenverkopen in de VS steeds verder terug, en zelfs in de traditioneel drukke decembermaand verslechterde de situatie verder. Niettemin slaagde Apple erin om 4,36 miljoen iPhones te slijten, 88 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar, terwijl de afzet van Macs met 9 procent groeide tot ruim 2,5 miljoen. Het bedrijf wist het aantal aan de man gebrachte iPods met 3 procent te laten aanwassen tot bijna 23 miljoen. Apple zette 54 procent van het totaal aantal verkochte producten in de VS af.

Apple ziet de zieke Steve Jobs nog steeds als ceo, zo maakte het bedrijf bij de publicatie van de kwartaalcijfers bekend. Volgens Jobs is het bedrijf ingenomen dat er voor het eerst een omzet groter dan 10 miljard dollar is gedraaid. De ceo-taken worden wegens ziekte van Jobs zeker tot eind juni waargenomen door operationeel directeur Tim Cook. Onzekerheid over de gezondheid van Jobs en onduidelijkheid in de berichtgeving hierover van Apples kant hebben al tot onderzoek van de beurswaakhond SEC geleid, maar ook tot een daling van Apples aandelenkoers. Koopjesjagers zullen opgewekt kennis hebben genomen van de goede financiële resultaten: tijdens after hours trading tikte het aandeel reeds de 90 dollar aan, terwijl het eerder op woensdag op de beursvloer tot nabij de 78 dollar was gezakt.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (74)

Ik denk dat dit onder andere te wijten is aan het feit dat de doelgroep van Apple minder gevoeilig is voor de economische recessie.

edit:

@jordees: Je waarschijnlijk gelijk. Er zullen wel meer factoren in het spel zijn.

[Reactie gewijzigd door Blecchi op 22 januari 2009 09:16]

Ik denk dat er meerdere factoren zijn;

- De negatieve sfeer rondom Windows Vista drijft mensen te zoeken naar alternatieven
- Apple wordt veelal gebruikt door hoger opgeleiden c.q. de Nederlandse elite (acteurs, grafici), welke qua inkomsten niet veel van een recessie merken
- De iPhone, een troefkaart, heeft in December ontzettend goed verkocht (http://www.appleinsider.c...ndroid_nearly_6_to_1.html)

Er zullen vast nog wel meer redenen zijn waarom Apple goed verkoopt, waaronder ook die van jou. Feit is wel dat Apple goed aan de weg timmert en meer en meer een goed alternatief blijkt voor de pc met Windows.

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar de grafieken betreffende het gebruik van OS-en wereldwijd. Wie groeit, wie krimpt, enz.
Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar de grafieken betreffende het gebruik van OS-en wereldwijd. Wie groeit, wie krimpt, enz.
De beste cijfers die ik daarvoor ken worden bijgehouden door Net Applications. Als je naar hun grafieken kijkt, zie je duidelijk een dalende trend voor Windows en een stijgende trend voor Mac OS X. Maar je moet het ook niet overdrijven: het marktaandeel van Windows zit nog stevig tegen de 90% aan en die van Mac OS X is nog geen 10%.
De beste cijfers die ik daarvoor ken worden bijgehouden door Net Applications. Als je naar hun grafieken kijkt
Wie zei ook alweer dat statistiek vaak een gelogen waarheid is?
De cijfers van NetApplications zijn aantoonbaar fout, ze overwaarderen Apple met enkele procenten, dat gaat dan ten koste van Windows en Linux.
Het komt waarschijnlijk omdat toch, net als alle anderen, geografisch of qua marktsegment of beide een bepaalde groep te zwaar wordt gemeten.

Dat NetApplications ernaast zit wordt op Webwereld ongeveer uitgerekend en onderbouwd (http://webwereld.nl/comments/54211/#comment_378310), de conclusie klopt, de berekening is een beetje warrig, blijkbaar heeft die schrijver wel een idee waar de klepel hangt, maar komt het er niet zo goed uit.
Ik doe de berekening hier over en wat nauwkeuriger en eenvoudiger, en volgens mij is dat juist.:

- Apple's CFO, Peter Oppenheimer, heeft door de jaren heen meerdere keren aangegeven dat 50% van de Mac's gekocht worden door mensen die nooit eerder een Mac hebben gehad.
(http://www.businessweek.c...006/tc20060420_719591.htm)
- Verkoopcijfers van en door Apple van okt 2007 tot sept 2008: 10 miljoen.

Deze twee getallen geven een uitbreiding van het Apple marktaandeel met 5 miljoen computers weer.

Wereldwijd zijn er 800 miljoen tot 1 miljard computers op het Internet aangesloten.

Dit betekent dat het marktaandeel Apple dan met ((5/800)*100) procent toegenomen is: 0,625%

Volgens NetApplications is het marktaandeel Apple van okt 2007 tot sept 2008 toegenomen met 1,65%.

NetApplications registreert dus een 2,5* zo hoge toename van Apple-marktaandeel, dan dat er geconcludeerd kan worden uit de cijfers van Apple zelf.

We hebben dus te maken met het feit dat NetApplications de Apple toename groter heeft gezien, veel groter, dan Apple zelf in haar cijfers over de periode oct2007 sept2008.

Het is onbekend wat dit zegt over de marktaandeel cijfers, maar aannemelijk is wel dat deze door NetApplications worden overschat, en dat in werkelijkheid het marktaandeel Apple wereldwijd enkele procenten lager zal liggen, dus geen bijna 10% maar eerder 5%.

Hoe komt NetApplications tot deze foute meting. Ze zeggen het zelf, hun getallen komen van hun klanten. Hoewel dit heel veel metingen betreft, zijn er toch wel ernstige beperkingen.

Het grootste deel van hun klanten is in de USA, en het grootste deel van hun klanten zijn commercile en grote bedrijven. NetApplications is niet het goedkoopste bedrijf in haar sector.
Hun cijfers worden bepaald door Internet-consumenten in voornamelijk de USA. Dit is niet representatief voor de wereldwijde bevolking, dat blijkt dus ook uit bovenstaande berekening.

[Reactie gewijzigd door nieuwstip op 22 januari 2009 12:38]

Inderdaad, het aandeel van Apple op de consumenten OS markt groeit al een tijdje heel langzaam. Langzaam maar zeker. Elke 1% erbij voor Apple is echter relatief heel veel geld.
Voor hun is dat een +/-10% groei.
Als hun marktaandeel voorlopig zo blijft groeien, overleven ze de resessie en de stagnatie (verzadiging) van de Ipod verkopen makkelijk.
Een groter marktadeel haalt developers ook makkelijker over om mac versies van hun waren te maken wat weer meer groei oplevert.

[Reactie gewijzigd door SuperNull op 22 januari 2009 09:53]

De recessie zullen zo heus wel overleven. De prijselasticiteit van Appleproducten is redelijk klein, kijk maar naar Mac-kopers: Als je het wilt, koop je het toch wel en iedere euro die je er aan uitgeeft, is het waard volgens de kopers.

Ik denk dat het voor de developers ook makkelijker gemaakt is vanwege de overstap naar het intel-platform. Op deze manier is het in zijn geheel makkelijker geworden voor zowel consumenten, als developers om de overstap te wagen.
Inderdaad, iedere cent die je aan een apple computer uitgeeft is het meer dan waard.
Het verklaart ook waarom overstappers direct zo hilarisch zijn over hun Mac.
Dat is niet omdat ze een hekel hebben aan een PC, maar omdat ze relatief veel kennis moeten bezitten om goed onderhoud te plegen en virussen buiten de deur te houden.
Dat is niet omdat ze een hekel hebben aan een PC, maar omdat ze relatief veel kennis moeten bezitten om goed onderhoud te plegen en virussen buiten de deur te houden.
1. een mac is een pc
2. een pc staat compleet los van virussen, dat probleem ligt vooral een de gebruikte software/os, dezelfde verwarring zie je ook bij mensen die windows spelletjes consequent "pc-games" noemen.
Dat is slechts semantiek, iedereen weet wat je bedoeld als je het over PC vs. Mac hebt. Maak het niet onnodig ingewikkeld.
blouwekip. Een Mac is geen PC. Een Mac is een totaalconcept : PC+OS = Mac.
Beetje gaan mierenneuken over wat nu net een PC is en wat is niet is een beetje overdreven. Wie PC game zegt is niet verward en weet goed waar hij over spreekt.
Gezien het hoge percentage van Windows en lage van Apple en andere is het niet meer dan logisch dat Windows daalt en Apple stijgt ... Windows kon gewoon niet groter worden.
Alleen als er dus meer interesse in in Apple producten, anders maakt het weinig uit of je nu laag staat of niet. De interesse is groeiende, jaar op jaar, dat is een momentum en dat kan hard gaan op een gegeven moment.
K.C. jij hebt dus geen enkel zakelijk inzicht.
het gaat om gestegen omzet, niet om het percentage gebruikers.
Redelijk goede argumenten, maar er is nog iets veel belangrijkers waar ik minder over lees hier: prognoses voor het komende jaar.

De koers van apple is gedaald o.a. door speculaties over Jobs gezondheid, maar ook door signalen ( ook vanuit apple ) dat de mp3 markt langzamerhand is verzadigd.
De verwachting is dan ook dat de verkoop van ipods geleidelijk terug zal lopen .( vervangingsaankopen )

Wel heeft Apple ondertussen een redelijk goede spreiding van aangeboden producten, met Iphone, Ipod, Imacs en de Macbooks. Dat zal de risico's wel beperken.

De opmerking van barchettanl : "Mooie cijfers, als je bedenkt dat ze de lucratieve markt van de netbooks naast zich leggen." snap ik niet helemaal.
Zo lucratief is deze markt over het algemeen niet. Marge's zijn in de laptop/pc normaal al laag, maar in de netbook in de regel vaak nog lager. Alleen bij grote pruductie hoeveelheden is deze markt interessant. Het past geheel niet bij Apple's strategie.
Juist de mensen in de ontwerp sectoren hebben extra veel last van een recessie, zoals onder andere grafisch vormgevers. Dit is een van de eerste onderdelen waar bedrijven op bezuinigen. Bedrijven zullen uitgaven zoals een nieuwe huisstijl, website of brochure nu uitstellen.

Waarom jij acteurs als groep erbij haalt is mij een raadsel. Ok, ze hebben waarschijnlijk geen last van een recessie maar dit is geen groep die ervoor zorgt dat er significant meer Apple producten worden verkocht. Hoeveel acteurs zijn er op de wereld? Waarschijnlijk zijn er meer werkloze acteurs dan acteurs die er een goed salaris mee verdienen.
Ik denk dat er meerdere factoren zijn;

- De negatieve sfeer rondom Windows Vista drijft mensen te zoeken naar alternatieven
Ik denk dat het voornaamste alternatief van vista nog altijd XP is, mensen die met vista werken gaan niet allemaal gemakkelijk over op apple. Eerder denk ik dan nog Linux, omdat je daar geen andere HW voor nodig hebt die zeker niet zo duur is.
- Apple wordt veelal gebruikt door hoger opgeleiden c.q. de Nederlandse elite (acteurs, grafici), welke qua inkomsten niet veel van een recessie merken
Dat is een gevaarlijke stelling, je beweert bijna dat als je geen apple gebruikt dat je daarom niet slim bent. En, met alle respect, maar ik vind niet dat je acteurs bij de hoger opgeleiden kunt mee rekenen. Of dat je 'elite' daar zomaar aan mag gelijk stellen.
- De iPhone, een troefkaart, heeft in December ontzettend goed verkocht (http://www.appleinsider.c...ndroid_nearly_6_to_1.html)

Er zullen vast nog wel meer redenen zijn waarom Apple goed verkoopt, waaronder ook die van jou. Feit is wel dat Apple goed aan de weg timmert en meer en meer een goed alternatief blijkt voor de pc met Windows.
Ik zie bij mij op het werk eerder andersom, mensen die genoeg hebben van apple. Mensen die eerder naar Linux gaan kijken. Meer en meer apple servers die verdwijnen en vervangen worden door Linux versies. Maar ook dat is weer een te beperkte doelgroep om als algemeen te gebruiken.

Ik denk ook dat in dit geval voornamelijk de iPhone de reden is van de record cijfers. Mensen die een mac hebben, zullen naar mijn ervaring niet snel een nieuwe kopen. Het lijkt me dat apple kwa computers het imago heeft dat als je een mac koopt dat je er lang mee kunt werken, waar een windows/linux pc veel sneller afgeschreven is, of geupdate wordt.
Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar de grafieken betreffende het gebruik van OS-en wereldwijd. Wie groeit, wie krimpt, enz.
http://www.w3schools.com/browsers/browsers_os.asp Natuurlijk geeft dat een vertekend beeld, de site die de logs verzamelt trekt voornamelijk beginnende en licht gevorderde webdevelopers aan, waardoor je een bepaalde (niet gewone) doelgroep gaat hebben.

[Reactie gewijzigd door kluyze op 22 januari 2009 09:39]

[...]
Ik denk dat het voornaamste alternatief van vista nog altijd XP is, mensen die met vista werken gaan niet allemaal gemakkelijk over op apple. Eerder denk ik dan nog Linux, omdat je daar geen andere HW voor nodig hebt die zeker niet zo duur is.
[...]
Zijn punt gaat niet over welk besturingssysteem als eerste in aanmerking komt, maar dat het niet meer standaard is om voor de nieuwste Windows release te gaan. Dat de meeste mensen XP blijven gebruiken sluit niet uit dat verder kijken dan Vista ook leidt tot mensen die een kijkje nemen bij Apple (als tevreden Macbook gebruiker verbaas ik me er overigens elke keer weer over dat men zo negatief is over Vista. Problemen met incompatibiliteit heb je immers ook als je switcht naar Linux of de Mac, waar men vaak lyrisch over is. Wie Vista an sich bekijkt moet toch concluderen dat Microsoft best aardig werk heeft afgeleverd voor wie van de ietwat gecompliceerde Windows-manier van werken houdt, maar dat terzijde.)
Dat is een gevaarlijke stelling, je beweert bijna dat als je geen apple gebruikt dat je daarom niet slim bent. En, met alle respect, maar ik vind niet dat je acteurs bij de hoger opgeleiden kunt mee rekenen. Of dat je 'elite' daar zomaar aan mag gelijk stellen.
[...]
Dat beweert hij helemaal niet. Hij zegt dat er een elite bestaat waarvan het percentage Mac-gebruikers hoger is dan bij de rest van de bevolking, waaronder hoogopgeleiden als acteurs en grafici. Wat jij ervan maakt is logisch niet geldig.

Hoewel ik persoonlijk vind dat je hoger opgeleid bent als je in het bezit bent van een PhD, geldt in Nederland doorgaans dat iemand met een HBO-opleiding of hoger hoger is opgeleid. Het gros van de acteurs volgt de toneelschool of de kleinkunstacademie, en beide zijn een HBO-opleiding, dus in die zin zijn zij wel degelijk hoger opgeleid.
Ik zie bij mij op het werk eerder andersom, mensen die genoeg hebben van apple. Mensen die eerder naar Linux gaan kijken. Meer en meer apple servers die verdwijnen en vervangen worden door Linux versies. Maar ook dat is weer een te beperkte doelgroep om als algemeen te gebruiken.
Conclusies trekken uit selectieve waarneming is gevaarlijk om meerdere redenen, hetgeen je zelf al concludeert.
Tja, een universitaire master (of alleen een bachelor) is imho al wel voldoende om van hoger opgeleid te spreken, daarvoor hoef je niet perse gepromoveerd te zijn.

Wat betreft mac gebruikers, ik denk dat het niet perse langs opleidingslijntjes te verdelen is, ik ken net zo veel domme mac gebruikers als domme windows gebruikers, als mijn omgeving enigzins representatief is dan zou eerder linux een grotere aantrekkingskracht op hoger opgeleide mensen hebben.
Hier is onlangs onderzoek naar gedaan.
http://news.cnet.com/2100-1040-943519.html

Het blijkt dus dat Mac-gebruikers inderdaad gemiddeld hoger opgeleid zijn dan Windows-gebruikers.
Dat mag ook wel omdat je een goed betaalde baan nodig hebt om een Mac te mogen bezitten ;) Voor 150 euro heb je een nette 2ehands PC en kan je jezelf al Windows gebruiker noemen. Met dezelfde 150 euro kan je geen 2e hands Mac krijgen.
Mensen die een mac hebben, zullen naar mijn ervaring niet snel een nieuwe kopen. Het lijkt me dat apple kwa computers het imago heeft dat als je een mac koopt dat je er lang mee kunt werken, waar een windows/linux pc veel sneller afgeschreven is, of geupdate wordt.
Dat is inderdaad wel het imago wat ze hebben. Op mijn werk lopen de managers met een Macbook Pro en die worden na 2 1/2 jaar vervangen, het 'normale' personeel heeft een Dell en die gaat drie jaar mee. De vervanging van de Macbooks is imo ook niet perse technisch noodzakelijk (ze zouden nog best een jaartje mee kunnen), maar meer gedreven door het 'want to show of' principe. Dat is volgens mij onder Apple gebruikers een reden voor vervanging die een grotere rol speelt dan de technische noodzakelijkheid en daar verdient Apple goudgeld aan.

P.S. de langere levensduur en hodere restwaarde zijn wel de argumenten die bij ons worden gebruikt om de aanschaf van Macbook Pro's te verantwoorden. De oude Macbooks met hun hogere restwaarde verdwijnen meestal ergens in een hoekje of gaan prive.

[Reactie gewijzigd door resma op 22 januari 2009 10:22]

Onzin, zo zit ik in ieder geval al niet meet in elkaar sinds m'n pubertijd. En showing off met zulke dure computers, dat lukt mij echt niet iedere 2 jaar. Juist onder pc gebruikers (tweaks, fancy cases, etc) lijkt er meer te showen, tis ook goedkoper om te doen. De macs van vandaag de dag zijn gewoon mooi en professioneel van uiterlijk. Dat is zeker fijn om mee te werken maar ik show liever niks, wordt het ding of gejat of je krijgt weinig inhoudelijke discussies. En dat is waar de Mac gewoon voor wordt gebruikt, professioneel werk (in mijn omgeving anyway).
Ik zou het raar vinden als mensen een OS van 10 jaar geleden als alternatief zouden beschouwen voor Vista. Van Vista is geweten dat het het MS antwoord op OSX is. Het zou dan wel heel raar zijn dat mensen de ideefix zouden opzetten dat ze liever met een OS zouden werken dat niet meer van deze tijd is.

Tuurlijk zien veel mensen OSX als alternatief voor Windows. meeste mensen zijn dan ook geen tweakers en hebben meestal hun eigen PC op aanraden van een tweaker in de familie gekocht. Ondertussen die gebruiker gevolueerd tot een gebruiker die zelf zijn computer wil opzetten zonder beroep te moeten doen op de tweaker van de familie en dan is OSX een zeer degelijk alternatief.

Het zijn niet de tweakers die overschakelen op OSX het is de gewone gebruiker die het beu is om om steeds maar weer de schuld te krijgen dat zijn computer het niet doet.
Natuurlijk is XP het voornaamste alternatief, maar OSX komt toch ook om de hoek kijken. En dat hoeft maar bij een relatief klein aantal mensen het geval te zijn en het aandeel OSX stijgt. Ik denk dat ik vast niet de enige ben die, als tweaker, toch om zich heen is gaan kijken, bij mij was het puur uit nieuwsgierigheid na osx86project en het niet kunnen wennen aan Vista.

Verder zie je Apple erg veel op universiteiten en in het onderzoek (waarin ik werk), maar dat is al sinds jaar en dag zo, dus of dat nu zo'n nieuwe trend is... ik denk eerder dat het nu pas echt als serieus systeem gezien wordt. De computers hebben er nog nooit zo mooi, professioneel en degelijk uitgezien en OSX staat echt als een huis. Dat begint zich nu langzamerhand te laten gelden. Zulke zaken duren altijd een paar jaar.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 22 januari 2009 10:03]

Denk dat die negatieve sfeer zo goed als weg is of de mensen weten er niks van, mensen die vista niet willen zullen eerder naar XP grijpen dan plots naar OSX.

Apple gebruikt door hoger opgeleiden? OSX ten dele, al de rest helemaal niet zelfs niet de iphone .

Iphone zou je dan moeten vergelijken met voorgaande maanden, niet met een andere telefoon om te zien hoe goed slehct die verkoopt.

OS usage

volgens deze :
http://www.w3schools.com/browsers/browsers_os.asp

lichte achteruitgang tov hoogtepunt oktober

http://en.wikipedia.org/w...desktop_operating_systems

toont ongeveer hetzelfde martkaandeel van niet windows OS'en stijgt heel langzaam over de jaren.
de stats van w3schools gaan over de bezoekers van w3schools.com, niet bepaald representatief voor de hele bevolking.
Dat ten eerste, bovendien gaan deze statistieken over het internet gebruik. W3 registreerd enkel de gegevens die een web-browser verstuurd tijdens het bezoeken van een webpagina. wie weet gebruiken apple gebruikers wel veel minder vaak een web-browser? of andersom.
Ze weten hun producten zo op de markt te brengen dat niet alleen de zakenlui het gebruiken maar juist een grote groep jongeren. Dit komt waarschijnlijk omdat apple zich profileert als merk met leuke technische nieuwigheden. (een beetje net als een armani, gucci etc dat doet).

Ik vraag me alleen af hoe lang het nog kan duren. Andere merken zoals samsung die hebben toch ook de mogelijkheid om hetzelfde te presteren als apple.

Ik moet daarbij wel zeggen dat veel mensen die een iphone ofzo kopen eigenlijk apparatuur aanschaffen waar ze eigenlijk veel te veel voor betalen, de meeste mensen bellen volgens mij alleen met hun telefoon, en voor internet heb je ook geen telefoon van 800 euro nodig.

[Reactie gewijzigd door 1103318 op 22 januari 2009 09:15]

Maar goed dat ik dan maar 520 euro betaald heb voor mijn iPhone. 800 euro zou inderdaad iets van het goede teveel zijn..
520 euro? dan heb je hem niet in europa besteld neem ik aan?
Belgi. Hier kost hij 520
Waarom zou je teveel betalen voor een iPhone? De meeste smartphones liggen in dezelfde prijs categorie als de iPhone maar de iPhone zou te duur zijn terwijl hij net alle innovatie aan boord heeft die smartphones tot nu toe moesten ontberen?

Beetje raar om technische nieuwigheden te vergelijken met armani en gucci. Blijkbaar ben je niet vertrouwd met Apple producten en heb je niet door dat er een groot verschil is tussen mode en technologische vooruitgang.

Ik vind het ook bizar dat je een merk als samsung aanhaalt als een bedrijf dat evengoed zou moeten presteren als Apple. Samsung kan je nu moeilijk een pionier in vernieuwing noemen. Samsung gooit zich gewoon op alles waar het geld inziet. Ik zie samsung dan ook niet als een pionier die het kan op tegen Apple.
800 euro? waar haal je dat vandaan?
Als je een abo van 30 euro in de maand neemt, zit je 2 jaar vast, dat is dus 720 euro, plus nog 80 voor de phone, dan ben je 800 euro kwijt idd, maar dat is niet lauter voor de telefoon, dit is dus inclusief belkosten, je krijgt immers elke maand belminuten en sms-jes en flatfree internet. Wat ben je normaal voor een abo kwijt zonder phone? Hier moet je wel rekening mee houden in die price.
owja en bellen kost t-mobile zo veel :S. het kost ze echt bijna niets. Een paar jaar geleden had ik een sim only abonnement waarbij ik 2 cent per minuut betaalde. Sms'en kost t-mobile ook minder dan 1 cent per bericht.

[Reactie gewijzigd door 1103318 op 22 januari 2009 09:44]

Wat de kosten voor T-Mobile zijn, doet niet ter zake, het gaat erom wat je als consument voor het bellen en internetten moet betalen. Kijk eens naar een vergelijkbaar sim-only abonnement en je krijgt een redelijk idee wat je voor het gebruik moet betalen. Stel dat dit 15 euro per maand is (bellen, sms-en en internetten), dan betaal je voor de harware uiteindelijk maar 24x 15 euro = 360 euro + nog eens de 80 euro extra = totaal 440 euro voor de iPhone. Dat is toch wel hl wat anders dan de 800 euro die hier wordt genoemd. Al betaal je 20 euro per maand voor de hardware, je blijft royaal onder de genoemde 800 euro zitten.
Waarom zouden acteurs en grafici minder van de recessie merken? Ik kan mij best voorstellen dat nu minder geld in theaterproducties gestoken wordt. En grafische vormgevers/productontwerpers zullen nu ook wel iets minder makkelijk hun frivoliteiten kwijtraken.

Overigens wist ik dat grafici zweren bij Apple, maar acteurs :?.

Ik denk dat het succes van Apple ligt in de toch wel redelijke spreiding van het productengamma. Als je een brede basis hebt ben je minder gevoelig voor extremen.
En om nou acteurs (en grafici) de hoger opgeleiden te noemen :?
En grafici zijn ook niet bepaald het best betaald. Als DTP'er is het behoorlijk moeilijk om een schappelijk loon te krijgen als je net begint.
Dat is een beetje afhankelijk van het product. Het is misschien waar voor de mensen die een computer van Apple kopen, maar niet voor de mensen die iPods kopen en muziek via iTunes.
Het zijn vooral hele grote aankopen, zoals auto's waarbij de consumenten minder kopen. Zaken waarvoor je moet lenen, en waar de kredietcrisis sowieso invloed op heeft, maar ook iets waarbij vertrouwens in de toekomst een rol speelt. (Kan ik de lening voor de auto in de toekomst nog betalen.... )

Maar voor de rest valt het allemaal nogal mee.... Voor de meeste mensen is er niets verandert aan hun inkomen. Sterker, door de extreem lage benzine prijs, is de koopkracht voor velen juist toegenomen! En daardoor dat de normalere producten nog prima verkocht worden.
Precies, ik begrijp dan ook weinig van al die nieuwsgeving waarbij mensen de handen op de knip zouden houden. Alleen als je grote leningen overal en nergens hebt staan, dan begrijp ik het, maar ik verdien niets minder, mijn kosten zijn niet echt gestegen en dus koop ik gewoon nog dure producten. Dat geldt volgens mij voor het merendeel van de werkende mensch.... misschien meer voor mensen met modaal en hoger.
feit is ook dat apple zeker stukken minder heeft verkocht dan het anders had gedaan. Vorig jaar heeft het een record gezet naar eigen maatstaven maar als het dit jaar economisch gezien normaal was verlopen waren ze hier zwaar overheen gegaan.

Het lijkt nu alsof Apple niet crisis gevoelig is door publicatie van deze cijfers, desondanks denk ik dat het hun omzet + winst alsnog zwaar heeft aangeslagen in verhouding wat het had kunnen zijn.

-Dit jaar is de Iphone 3G geintroduceerd en is de iphone meer mainstream geworden
-De Ipod touch is goedkoper en populairder geworden
-Macbooks en Imacs komen steeds meer bij de doorsnee consument terecht

Oftwel het had veel hoger uit kunnen......... dit is in apple termen in deze fase een flinke slinking naar wat ze verwacht hadden in 2008
Jullie hebben het allemaal over iPhones, meer hardware sales, etc. Maar ik hoor niemand over de App store. Hebben jullie wel eens opgezocht hoeveel applicaties er al verkocht zijn in de app store?

Daarnaast is sinds de aankondiging van DRM-vrije muziek in iTunes de verkoop verdubbeld.

Apple is als een van de weinige bedrijven op het goede pad, en dat komt omdat hun producten en diensten bruikbaar zijn, ook voor mensen die niet de hele dag achter hun computer bivakkeren. Het is bijna om te huilen om te zien hoe klakkeloos Microsoft al jaren bezig is om Apple te imiteren, ze geven het zelfs ronduit toe. O.a. de plannen om Windows Mobile op minder hardware platformen te laten draaien, om een mobileme alternatief te maken, het na-apen van de interface van OSX in Windows 7, etc.
Inderdaad!
De appstore voor de iPhone heeft 500.000.000 verkochte softwarepakketjes opgeleverd
Daarnaast is de iTunes store de grootste muziekwinkel ter wereld met enkele miljarden liedjes die jaarlijks gedownload worden......
Niet 500.000.000 verkocht, maar gedownload. Apple maakt niet bekend hoeveel daarvan gratis en hoeveel betaald zijn. (Een alalyst had dat gevraagd op de persconferentie, maar daar kwam geen antwoord op.)
Dat klopt. Maar neem een heel voorzichtige schatting dat 1 op de 10 downloads betaald is en dat die betaalde programma's gemiddeld $1,50 kosten. Dan nog is er 75 miljoen omgezet, in een markt die tot een half jaar eigenlijk nog niet bestond. Knappe prestatie vind ik.
Waarvan weer 70% doorgeschoven wordt naar de ontwikkelaars...
normaal gesproken zijn producten ook niet uit de lucht komen vallen, en mddd heeft het terecht over omzet.
Apple doet ook niet alles goed. Ik ben al maanden aan het wachten op de juiste Mac, vooral qua hardware vind ik de tijd tussen updates veel te lang.

Ik heb een tijd terug een PC gekocht omdat Apple het na liet de Mac Pro een update te geven (en de prijs blijft gelijk).

Ik had mijn hoop gevestigd dat Apple een nieuwe MacMini (voor HTPC) aan zou kondigen bij de afgelopen key note...helaas...die key notes was overigens in zijn geheel erg telleurstellend.

Het is dat ik al teveel laptops heb...anders had ik wel een MacBook Pro gehaald... (niet de fout van Apple uiteraard :) ).

Voorlopig moet ik het met de iPhone doen, waar ik heel erg tevrede over ben.

[Reactie gewijzigd door Abom op 22 januari 2009 11:57]

Dat is idd het grote zwaktebod van apple (of iig de mac pro lijn), zolang er nog nauwelijk bedrijven zijn die een efi compatible product uitbrengen ben je zeer gelimiteerd in eventuele hardwareupdates.

Gelukkig is het naast de efi bios gewoon een pc met een betere afwerking (toen ik mijn mac pro kocht was deze zelfs goedkoper dan een verglijkbare "pc") dus zodra efi wat meer voet aan de grond krijgt opent dat meer mogelijkheden
grafici, acteurs?

Voor wie het nog niet gemerkt heeft, ongeveer elke professionele tak die is gespecialiseerd in een "creatieve" of ontwikkelende niche, schakelt over naar mac.

Kijk maar eens backstage rond op festivals: merendeel techniekers werken op macbooks, de artists en hun entourage: macbooks. De managers: meer en meer macbooks (anders vallen ze uit de boot).
Journalisten en auteurs: veel macbooks.

Maar belangrijkste groep is de volgende: sinds de Intel-processor (beste move ever), is zowat elke independent programmeur / web-ontwikkelaar die verder kijkt dan z'n neus lang is aan het overschakelen naar een macbook (viel me gisteren nog op: kijk eens naar slideshow onderaan: http://www.engineyard.com/ ). Unix-platform en kinderlijk simpel bruikbare toepassingen als bootcamp zullen er wel voor iets tussenzitten.

De groep waarvoor een overstap niet interessant is, zijn de MS Office-gebruikers: dit pakket wordt artifiieel traag en lomp gehouden op mac OS - erg vuile zet, trouwens.
Wat maakt het uit, iWorks is een goed alternatief voor MS Office.
Behalve numbers, want MS excel exceleert. Maar zet je Pages af tegen Word, dan is Pages ten eerste veel gemakkelijk in het gebruik en bovendien ook nog eens grafisch een stuk sterker. Iedere afdelingssecretaresse kan er een prachtige nieuwsbrief mee maken, daar waar Word al snel problemen geeft in de opmaak. En dan Keynotes, zoveel mooiere presentaties dan de immer oersaaie Powerpoint....

Daarnaast heeft Apple een slimme truuk uitgehaald door de retail versie van iWorks 09 niet van een serienummer te voorzien! Ik wed dat Apple dat gedaan heeft om meer (ondanks illegaal) gebruikers over de streept te trekken om iWork te gaan gebruiken. En wat is nu 79,- euro voor iWork tegen bijna 300 euro voor MS Office voor Mac?
Leg mij eens uit wat Apple er aan heeft om dat te doen. Wat heeft Apple eraan als er veel mensen zijn die iWork gebruiken maar er niet voor betalen?

Je moet niet vergeten dat Apple een heel andere insteek heeft dan Microsoft. Voor Microsoft was Office een middel om zoveel mogelijk mensen binnen het "Microsoft universum" te houden: als iedereen met .doc bestanden werkt, dan moet je daar wel aan meedoen. Om die dominantie van de Microsoft standaarden te behouden, is wel eens gezegd dat Microsoft expres het illegaal gebruik van Office niet te hard aanpakte.

Bij Apple ligt het anders. Apple is er niet op uit om een groot marktaandeel voor haar bestandsformaat te krijgen. Sterker nog, iWork werkt juist zo goed mogelijk samen met de formaten van Microsoft. Apple heeft er volgens mij heel weinig aan als veel mensen hun spullen gebruiken maar er niet voor betalen..

Hoeveel mensen denk je dat iWork gaan kopen nadat ze het illegaal uitgeprobeerd hebben? Sommige tweakers denken misschien op die manier, maar dat zijn de enigen hoor. De gewone burger gebruikt voor de rest van zijn leven de illegale versie, die gaat echt niet opeens betalen voor iets wat hij al heeft.

Als je er goed over nadenkt, kom je tot de conclusie dat het een heel slechte business tactiek zou zijn om te stimuleren/expres door de vingers te zien dat men nu je programma illegaal gebruikt in de hoop dat ze het in de toekomst gaan betalen. Dat werkt alleen als het illegaal gebruik een "hoger doel" dient zoals bij Microsoft de dominantie van het Office formaat en haar bijbehorende serverdiensten.
Rechtstreeks heet Apple daar inderdaad mss niet veel aan, maar onrechtstreeks wel.

Voor presentaties gebruik ik keynote. Gevolg, iedereen ziet Apple blinken in zijn volle glorie. Vraagt iemand, h, dat effect heb ik nog niet gezien in Powerpoint. Antwoord: Ha, meneer, dit is ook geen Powerpoint h, het is keynote, enkel voor Apple. Door je Macbook in gezelschap van andere mensen te gebruiken, leren anderen de mogelijkheden kennen. En als je dan iWork hebt staan en anderen zien dat, dan is dat gratis reclame. Dat zal anderen mss niet overtuigen om iWork te kopen, maar mss dat hun volgende computer wel eens een Mac wordt, en dat is iets waar Apple vast wel iets aan.

En ja, ik heb iWork ook gewoon gedownload

BTW: Apple gebruikt deze licentiepolitiek trouwens ook met iLife en OSX.
Ik ontken ook niet dat dat "hee wat leuk" effect bestaat. Ik zeg alleen dat het niet een business tactiek kan zijn, om te stimuleren dat mensen dingen illegaal gebruiken zodat ze het later misschien gaan kopen.

Om jouw voorbeeld te gebruiken: het klinkt een beetje alsof je jouw illegale gebruik van iWork goedpraat door te zeggen 'andere mensen gaan Apple er leuker door vinden'..
Nou weet je, als jij gewoon zou betalen dan vinden mensen Apple k leuk hoor. En hadden ze ook jouw 79 euro gehad. Ik denk dat de kans heel klein is dat mr dan 1 persoon het gaat kopen omdat ze jou hebben gezien met je illegale versie. En dus verliest Apple erop, ondanks jouw mooie verhaal over 'onrechtstreeks voordeel'.

Ik vind het heel lomp als je blijkbaar wl zo blij bent met de software dat je het graag gebruikt en inziet dat het een positieve uitstraling heeft, maar geen zin hebt om er voor te betalen.
Ik weet het niet, ik weet niet welke gedachte hier bij Apple achter zit.

Feit is wel dat veel software bekend en groot is geworden juist door het door de vingers zien van illegale kopieen.

Kijk naar een Adobe. Photoshop was nimmer zo populair geweest als vroeger niet makkelijk was geweest om het te kopieeren en te installeren. De beveilging die Adobe nu hanteert, maakt het illegaal gebruik wel een stuk lastiger, maar nog steeds niet onmogelijk.

Kijk naar Windows, dat was nooit zo populair geworden als het niet makkelijk te kopieren was geweest. Eigenlijk is MS pas moeilijk gaan doen nadat SP2 voor XP op de markt kwam.

Kijk naar MS Office.... Ook dat was in het verleden een eitje om illegaal te bezitten, maar tegewoordig niet echt een pretje meer.....

Het zou mij dus niet verbazen als hier wel een tactiek achter zit. Immers, wanneer je die grote user base wel bezit stapt een gebruiker ook niet snel meer over.
De tactiek om mensen te laten wennen aan een bepaald software programma om ze zo binnenboord te houden, is er wel een die op zich werkt.

Het is bovendien bekend dat Apple niet veel verdient met haar eigen software, maar vooral op de hardware.....
Ik probeer helemaal mijn illegaal gebruik helemaal niet goed te praten hoor (k heb immers niet echt geen last van schuldgevoelens wat betreft gebruik van illegale software)

Het "h wat leuk effect" gaat ook niet over iWork alleen h. Ook OSX werkt zonder licenties. Ik kon de DVD die mijn broer gekocht heeft zonder probleem om mijn Mac installeren ook. Apple wil gewoon dat iedereen Leopard heeft staan. Apple weet volgens mij ook maar al te goed dat er mensen zijn die, beveiliging of niet, OSX sowieso zullen kopiren/downloaden en andere die het sowieso kopen. Als ze hun software niet beveiligen weten ze dus ook dat er niemand miserie mee zal hebben, de koper niet en de downloader niet, en veel mensen zullen dan ook Leopard hebben staan. Wat als gevolg heeft dat veel andere die features van Leopard zullen zien. Zelfde verhaal wat betreft iLife.

Klinkt mss wat onzinnig, maar als er iemand vraagt: kost dit veel geld? En je geeft als antwoord: Niet echt, maar het kan ook bijzonder gemakkelijk gedownload worden, kan dat ook iemand over de streep trekken h. En daar hebben ze veel meer winst aan dan een een iWork/iLife/OSX versie te verkopen.

@mezelf: Genoeg getypt nu, terug beginnen studeren
Nee.
http://www.viddler.com/explore/rentzsch/videos/4/
Will Shipley van Delicous Library verwoordde het al het goed:
So what if 90% of the downloads is illegal, als long a 10% of my customers buy my product.
The distribution of my product is practicly free. And what if 10% of the illegal user pay for upgrade version?
Do i ban them? NOOOO, i take there 10 bucks!"
Tuurlijk, als iemand van illegaal naar legaal swicht is dat mooi. En het is inderdaad geen echte kostenpost als men het illegaal gebruikt. Maar je gaat voorbij aan mijn punt, namelijk: is het de bedoeling van Apple om expres mensen illegaal in contact te laten komen met iWork, in de hoop dat ze het daarna gaan kopen? Nee, dat is niet de tactiek van Apple. Dt probeerde ik uit te leggen omdat er werd gesuggereerd dat dat wel zo was.

Wat Shipley van Delicious Monster zegt, is ook totaal niet in tegenspraak hiermee. Hij zegt 'ik accepteer dat het gebeurt, en als er wat positiefs uitkomt ben ik daar blij mee'. Dat is iets heel anders dan dat het een tactiek zou zijn om mensen illegaal in contact te laten komen zodat ze misschien gaan kopen. Je moet gewoon zorgen dat je product en prijs zodanig zijn, dat je het overgrote deel van de mensen gewoon overtuigt met je aanbod.

Ik denk dat de groep mensen die niet iWork van Apple koopt voor $79, maar wel illegaal downloadt en daarna toch koopt, heel klein is! Veel te klein om dat als een soort tactiek te gebruiken.
Waarom moeten Apple gebruikers nu altijd "Hoger opgeleiden c.q. de Nederlandse elite (acteurs, grafici), " zijn ?
In 2008 heb ik op mijn IT afdeling (!) 6 medewerkers gehad die in 2008 een Apple gekocht hebben.
Op de andere afdelingen ik heb 7 medewerkers gehad die overstap gemaakt hebben.
Van administratief medewerker tot MT lid.
13 overstappers in 1 jaar tijd, van alle pluimage.

Dan heb ik het nog niet over de medewerkers die een iPod of iPhone aangeschaft hebben.
En ik ken geen medewerkers die trots riepen " ik heb nou toch een mooie nieuwe Vista/Linux laptop gekocht"

Mag Apple nu eindelijk eens met bijvoorbeeld Miele vergeleken worden?
Een Miele wasmachine is gewoon steengoed.
Niets hype, of " veel gebruikt in het wereldje" , maar gewoon goede huishoudelijke apparaten.
Apple is ook gewoon een IT leverancier, net zoals Dell, HP & Microsoft, en toch lukt het ze om ondanks de wereldwijde crises gewoon meer te verkopen, en nieuwe klanten aan zich te binden.
En de bestaande klanten blijven ook gewoon klant.
Dus vaste en nieuwe klanten.
Dan doe je echt iets goeds.

Het eco systeem iTunes/ Quicktime is voor illegale downloaders een doorn in het oog, maar voor de normale consument een geweldig iets.
Zonder converteren of moeite een Apple TV in de woonkamer plaatsen, zonder moeite een Airport Express in de keuken,slaapkamer of studeerkamer te plaatsen.
En je kan gratis een app downloaden die je iPod/iPhone is een luxe remote verandert.
Zonder enige probleem (en tegenwoordig zonder enige beperking) je muziek overzetten naar je iPod Shuffle,nano, video,classic en Touch.

Ondanks de matige accu ken ik geen enkel persoon die spijt heeft van zijn iPhone.
En daar zitten ook gewoon verstokte Windows users tussen.
De klagers over de LG & Samsung telefoons hoor ik wel veel meer.

[Reactie gewijzigd door weeraanmelden op 22 januari 2009 11:47]

Apple is eigenlijk heel erg Nintendo. Ook Nintendo maakt grote winst ondanks de "recessie". ;)
Mooie cijfers, als je bedenkt dat ze de lucratieve markt van de netbooks naast zich leggen.
Ik had juist begrepen dat er wel veel Netbooks worden verkocht, maar dat er nauwelijks winst op die dingen wordt gemaakt.
inderdaad, ze laten juist netbooks aan zich voorbij gaan omdat deze zo'n lage winstgevendheid hebben. Als je leest dat ze een marge hebben van 35% dan moet ik ook zeggen dat dit erg veel is voor een electronicabedrijf
Inderdaad. En ik denk dat een netbook toch slecht past tussen de MacBook en de iPod Touch. Het zou in beide markten bijten.
Hoeveel kost een netbook zo gemiddeld? 350, 400 euro? Dat is evenveel als de winst die Apple maakt op een MacBook. Je kunt dus wel begrijpen dat ze echt achterlijk veel netbooks zouden moeten verkopen om daar serieus geld aan over te houden. Met het risico dat mensen die nu de goedkoopste MacBook van $999 kopen, in plaats daarvan een "netbook Mac" aanschaffen..
Ik denk persoonlijk dat ze geen netbooks uitbrengen omdat ze daar hun core users niet goed mee kunnen bedienen :)

Ga jij lekker al je grafische paketten op een atom proc draaien :)

Niet echt handig :P daarom denk ik dat Apple lekker zijn eigen doelgroep zo goed mogelijk wilt bedienen

(vandaar oa de overstap van Ipod naar Iphone)

@k995: wat voor het ene bedrijf geldt hoeft niet voor de ander te gelden...
Als ze alles in Dollars inkopen en in dollars verkopen hebben ze daar minimaal last van
Het ligt er dus totaal aan hoe zei de verkopen binnen de rest van de wereld hebben geregeld (en nee daar bedoel ik natuurlijk niet de winkels mee)

IBM heeft ook veel met de klant zelf te maken en apple (op de Istore na) niet, ze hebben waarsch ook niet super veel met de winkels te maken maar eerder met distrubiteurs

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 22 januari 2009 09:43]

schermpjes op een netbook zijn natuurlijk niet geschikt om grafische paketten op te draaien ook, meer om wat surfwerk & lichte kantoortoepassingen mee te verrichten.

Ik zie er eigenlijk nog een redelijke markt in, aangezien de Acer one en consoorten nu vaak gekocht wordt als showartikeltje meer dan als nuttig toestel, en in die markt heeft Apple natuurlijk een enorme voorsprong. Als er 2 artikels in de winkel liggen met dezelfde functie, en op het ene staat het apple logo en op het andere niet, dan kan je zeker zijn dat meer dan de helft van de klanten die met het apple logo verkiest zelfs al is de doos nog niet open gedaan om het toestel te bekijken.

Knap werk van de marketingsafdeling van Apple, echt knap.
Zo werkt het met de meeste mensen, hoeveel mensen denk je dat er voor windows kiezen omdat ze niet beter weten, zonder dat ze echt weten wat er te koop is, ik denk al gauw 2/3e als t niet meer is, dus zo goed doet apple t nog niet ;)
Volgens IBM gisteren was het door de dollarkoers, waarom zou dat hier ook niet het geval zijn?
Dat hangt er heel erg vanaf in welke valuta bedrijven zich laten betalen. IBM laat zich waarschijnlijk betalen in dollars maar heeft personeel in heel de wereld. Dus personeelskosten worden deels afgerekend in euro's bijvoorbeeld. Als de euro meer waard wordt ten opzichte van de dollar, stijgen de personeelskosten voor hen dus.

Als Apple meer personeel in de VS heeft zitten dan IBM, of ze sluiten hun inkoopcontracten in dollars af, dan lopen ze minder koersrisico en heeft de dollardaling dus minder invloed.
Deze cijfers hebben hebben wel te maken met de iPhone en de iPods (iPods in mindere mate), maar de grote oorzaak ligt volgen mij vooral in de computerverkoop. 1% winst in marktaandeel van OSX betekent gewoon 8.000.000 nieuwe gebruikers (lees computers) in korte tijd. 1% is enorm.

Dat zijn alleen nog maar aankopen van nieuwe gebruikers en nog niet eens de vervanginsaankopen van vaste klanten. Dat zijn heel veel dure computers, je moet heel veel iPhones verkopen om aan zo'n omzet te komen. Dan bestellen we er nog een Cinema display erbij, Airport, tasje..

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True