Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 76 reacties

In het derde kwartaal van Apples fiscale jaar heeft het bedrijf zijn hoogste omzet en winst ooit voor de periode van april tot en met juni gerealiseerd. De nettowinst bedroeg 818 miljoen dollar op een omzet van 5,41 miljard dollar.

Steve Jobs met iPodsTen opzichte van hetzelfde kwartaal in het vorige boekjaar, is de winst met 345 miljoen dollar - of 73 procent - gestegen, terwijl de kwartaalomzet er ruim 1 miljard op vooruit ging. Bovendien steeg de bruto winstmarge in vergelijking met het tweede kwartaal van 2006 van 30,3 procent naar 36,9 procent. Veertig procent van de totale omzet werd bovendien buiten de Verenigde Staten gerealiseerd. Mede verantwoordelijk voor deze cijfers zijn de 1.764.000 verkochte Mac-computers en 9.815.000 iPods, wat respectievelijk een stijging van 33 en 21 procent inhoudt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Het bedrijf overtrof met deze aankondiging de verwachtingen van analisten en hoopt deze trend in het komende kwartaal door te zetten. Volgens Apples eigen aankondigingen zouden in de eerste twee dagen na de lancering al 270.000 iPhones verkocht zijn, maar het bedrijf hoopt er in de komende drie maanden nog ruim 700.000 aan de man te brengen. De 270.000 verkochte iPhones brachten ongeveer 5 miljoen dollar op, maar omdat de omzet van deze apparaten over twee jaar uitgespreid wordt, is dit amper zichtbaar in de gepubliceerde boekhoudcijfers. Ondanks enkele negatieve berichten blijft Apple mikken op een marktaandeel van 1 procent op de mobiele-telefoniemarkt tegen het einde van dit jaar, waarvoor het bedrijf 10 miljoen iPhones aan de man moet zien te brengen.

AT&T deelde overigens nog wel mee dat amper tienduizend gebruikers problemen hadden om hun abonnement te activeren, waaruit blijkt dat er ruim honderdduizend kopers zijn die dat niet eens geprobeerd hebben gedurende het openingsweekend. De partners zijn er echter van overtuigd dat de doelstelling haalbaar is en dat het verschil tussen verkoopcijfers en activatieaantallen veroorzaakt wordt door gebruikers die hun telefoon pas na enkele dagen - toen het nieuwe financiŽle kwartaal voor AT&T al begonnen was - geactiveerd hebben. MacBooks en MacBook Pro's blijven voorlopig het leeuwendeel van de computerverkopen uitmaken en met een aantal nieuwe modellen zal Apple de verkoopcijfers van de iPod ook in de komende maanden een flinke duw in de rug geven, zo verwacht analist Benjamin Reitzes. Na de bekendmaking stegen de Apple-aandelen op de Nasdaq met 6 procent, wat de totale stijging voor dit jaar alleen al op 62 procent brengt.

Steve Jobs - iPhone
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (76)

Na de bekendmaking stegen de Apple-aandelen op de Nasdaq met 6 procent, wat de totale stijging voor dit jaar alleen al op 62 procent brengt.
Dat kan niet op de Nasdaq geweest zijn want die was tijdens de aankondiging al dicht.

AAPL staat trouwens inmiddels al ruim 9% hoger.
Merk dan ook even op dat het aandeel gister 6% gedaald is, na de iPhone berichten van AT&T. De record cijfers geven na die correctie een stijging van 3% te zien.
Ondanks enkele negatieve berichten blijft Apple mikken op een marktaandeel van 1 procent op de mobiele-telefoniemarkt tegen het einde van dit jaar, waarvoor het bedrijf 10 miljoen iPhones aan de man moet zien te brengen.
Ze hadden het over 10 miljoen voor het eind van 2008, niet voor het eind van dit jaar.

[Reactie gewijzigd door cc bcc op 26 juli 2007 02:30]

De 270.000 verkochte iPhones brachten ongeveer 5 miljoen dollar op, maar omdat de omzet van deze apparaten over twee jaar uitgespreid wordt, is dit amper zichtbaar in de gepubliceerde boekhoudcijfers.

Dit is (semi) onjuist (of het staat er een beetje raar).

De 270.000 iPhones brengen juist 5 miljoen x 24 maanden op. dit is 120 miljoen.
(klopt ook beter want dan kom je op een een gemiddeld bedrag van ongeveer 444 Dollar uit in plaats van iets van 18...)

De 5 miljoen is dus wat werkelijk op de balans is gezet van dit afgesloten kwartaal.

Apple aandelen zijn trouwens tot boven de 150$ gestegen in after hours trading, ik blij ;)

[Reactie gewijzigd door xChOasx op 26 juli 2007 08:54]

En hoe zit het dan met dit bericht:
Het aandeel Apple is vandaag ruim 6% lager gesloten op basis van tegenvallend nieuws over de verkoop van de iPhone.
Bron: http://www.dutchcowboys.nl/mobile/10849 ?

Was ook op TV, ik meen RTL-Z.

Over tegenstrijdige berichtgeving gesproken.............

Herinner me een doc over Jobs en Gates, waarbij verteld werd dat Jobs beweerde dat de verkoop gigantisch liep, terwijl in werkelijkheid de opslagloodsen vol stonden met onverkocht spul. Het liep in werkelijkheid voor geen meter.............

Moeilijk om nu te bepalen wat te geloven. Gezien het verleden en ook de daling van het beursaandeel, neig ik de bewering van Apple met een korrel zout te nemen....

@ junjur en mdd: Het gaat me niet zozeer om de koers, maar vooral om het feit dat binnen 2 dagen tijd twee kompleet tegenstrijdige berichten verschijnen. (Over de verkoopcijfers van de iPhone dus....)
Dat Jobs in verleden al eens over omzet en verkoopcijfers gelogen heeft, helpt ook niet echt.....

[Reactie gewijzigd door Synthiman op 26 juli 2007 10:17]

AT&T maakt bekend dat er 146.000 iPhones zijn aangesloten in de eerste 2 dagen.
Apple maakt bekend dat er 270.00 iPhones zijn verkocht in de eerste 2 dagen.

Waarom het verschil?
1. e-bay, veel mensen hebben een iPhone gekocht en die op e-bay te zetten in de hoop flinke winst te maken
2. Reserveringen, sommige winkels hadden geen iPhone meer maar mensen hebben hem dan besteld (betaald) en na een week 1 gekregen.
3. Netwerk switchers, sommige mensen moesten van netwerk verwisselen en dat duurde een beetje langer dan die 2 dagen. (Dit is niet hetzelfde als de 2% die activatie problemen hadden)
4. 2% activatie problemen.
+ veel mensen kochten via de online store van apple, en konden dus onmogelijk al activeren

+ 2 dagen is eigenlijk 30 uur in dit geval
De koers van het aandeel is een reactie op hoe mensen denken dat het met het bedrijf gaat. Dat het aandeel daalt betekent dus dat mensen vinden dat het iets beter had gekund (of dat ze hun winst willen pakken die ze tot op dat moment hebben behaald).

Dat de koers deze week af en toe wat daalde, komt omdat men zulke onrealistische ideeŽn had over de iPhone (700 000 stuks in 1 weekend verkocht) dat het wel tegen moest vallen. Terwijl als je het objectief bekijkt, een verkoop van 270 000 stuks prima is. Zeker in verhouding tot het doel om er in de komende anderhalf jaar 10 mln te willen verkopen.
Precies, zelfs Tweakers.net deed mee aan deze negatieve berichtgeving (eerst werd hier vrolijk meegedaan aan het verhogen van de verwachtingen, en daarna werd hier gedaan alsof de werkelijke resultaten tegenvielen).
Aandelen kunnen per dag wel 80x dalen en stijgen. Dit zegt dus helemaal niets. ga bijvoorbeeld eens naar google finance, dan zie je dat het aandeel stijgt en daalt. Kijk je dan naar de resultaten over een jaar dan zie je dat het gewoon een omhooggaande lijn is.

Verder denk ik dat het moeilijk is tegenwoordig voor een beursgenoteerd bedrijf als Apple om de boel te flessen. Ze zullen heus wel externe accountants moeten inhuren en ze zullen gecontroleerd worden door de beurswaakhond. De boeken moeten goed in orde zijn, anders is het zo gebeurd met je bedrijf.
Het bericht dat gisterenavond op de meeste websites stond, was fout. De cijfers zijn gisteren nabeurs bekend gemaakt.

Nu is het iets gedaald, maar het staat nog steeds 9.4% in de plus. Een stijging van $12.
Al met al mooi voor de mensen die dat aandeel in bezit hebben. Ik vraag me wel af hoe het aandeel gaat reageren op de Iphone. Ik lees vaker negatieve berichten hierover en ben benieuwd of ze hun doelstellingen kunnen bereiken.

Hier is de website waar je de standen kunt zien nabeurs:
http://www.marketwatch.co...fterhours.asp?siteid=mktw
Het is ook slim dat ze combi Macbook etc + ILife software aanbieden , als je een mac koopt is die gewoon voor een groot deel compleet. Is toch anders als een "kale" pc met alleen xp erop :-)
vind het toch vreemd dat apple zulke dingen wel mag verkopen, terwijl de EU al zeurt als microsoft mediaplayer mee levert
Apple heeft ook nog nooit zo'n goede productline gehad als nu: een perfecte MP3-speler.
Geweldige computers, voornamelijk door hun doordachte design, stabiel en goed OS en door hun switch naar Intel. (waardoor Linux en Windows mogelijk worden). En als laatste nog hun iPhone. Ondanks het feit dan 'tweakers.net' over het algemeen Apple niet zo weet te waarderen, want 'Windows draait ook prima (Vista) en je kan veel meer hardware kopen voor die prijs' vind ik dat er geen enkele andere computerbouwer in de buurt van het gehele Apple concept komt.

Het verbaast mij altijd dat een HP of Dell ook niet hun eigen hardware + software voor de consument uitbrengen. Als Linux echt zo geweldig en 'af' is, is dat toch een peuleschil?
Ze maken een goed uitziende + eenvoudig te gebruiken computer en doen het kunstje van Apple na?
Ondanks het feit dan 'tweakers.net' over het algemeen Apple niet zo weet te waarderen, want 'Windows draait ook prima (Vista) en je kan veel meer hardware kopen voor die prijs' vind ik dat er geen enkele andere computerbouwer in de buurt van het gehele Apple concept komt.
Kijk eens naar Sony, met hun Vaio laptops...
... waarmee je net zo afhankelijk bent van Windows als met elke andere laptop ;)

Je hebt gelijk, Vaio's zien er bijna net zo gelikt uit als MacBooks, maar Finder doelt volgens mij juist op de goede integratie van designer hardware en software die voor een veel betere gebruikerservaring zorgen.

@ Finder: ik denk dat die bedrijven niet zelf software anbieden omdat ze geen softwarebedrijven zijn. Als ze dat zouden willen gaan doen, moeten ze eerst alle know-how van buiten halen. Daarnaast lopen ze dan de eerste 15 jaar achter op de concurrentie (Microsoft, apple en Linux), die al veel langer de tijd heeft gehad om de boel te tweaken en verbeteren.
Het voordeel van Apple is denk ik dat ze van oorsprong zowel hardware als software hebben gemaakt, waardoor ze de know-how voor beiden gewoon in huis hebben. Op die manier kunnen ze de hele gebruikerservaring beÔnvloeden en zijn ze minder afhankelijk van de keuzes die door andere bedrijven worden gemaakt.

[Reactie gewijzigd door Ohcyt op 26 juli 2007 09:42]

De iPod is ver van perfect in technisch opzicht, de marketing en achter de iPod zit echter wel tegen perfect aan :z
Er zitten heel wat fanboys tussen onze gelederen. ;)
Maakt het uiteindelijk dan ook maar iets uit aan je eigen productiviteit? Ik heb nu een Mac, maar stel dat ik over twee jaar een nieuwe laptop koop, dan loop ik echt niet automatisch naar Apple.

Op dit moment zijn die laptops het best (dual boot, mooi, klein etc), maar dat zal vast wel 's een keer veranderen. Net als AMD/Intel, heb ze allebei gehad op momenten dat ik ze beter vond dan de ander (Celeron Montecino, Athlon Thunderbird, Northwood etc).

Mooi dat het nu goed gaat met Apple, laat die concurrentie maar zweten!
Het gaat er niet om dat er Mac en Microsoft mensen zijn, dat is gewoon een feit. Het gaat erom of deze mensen met goede argumentatie komen en leuke discussies kunnen voeren. Er zitten helaas ook aardig wat mensen tussen die alleen bezig zijn met den onderbuik.
Waar baseer je je mening op?

Ik zie vrij veel nieuwe MacBooks, en die zijn prima. Bij alle massaproductie zal je altijd een aantal defecten hebben. Waar het om gaat is hoeveel het er zijn t.o.v. hoeveel er gemaakt worden. Naar mijn informatie zijn het aantal defecte MacBooks laag. Kom eerst maar met wat cijfers voordat je uitspraken als "De macbooks donderen bij bosjes uit elkaar" komt.

Wat de afwerking betreft heb je het eveneens bij het verkeerde end. De afwerking van alle Apple producten is hoog, zeker wanneer je het vergelijkt met de gemiddelde Windows laptop. Naar mijn mening zijn de enige PC's die dezelfde afwerkingsniveau heeft als de MacBooks de duurdere Sony Viao's. Die overgens duurder zijn dan de MacBooks.

Je mening over de iPod Nano is mogelijk gebaseerd op je eigen ervaring met ťťn exemplaar. Je ongenuanceerde uitspraak is echter niet terecht. De iPods hebben een vrij goede D/A converter en klinken behoorlijk goed. Apple's koptelefoontjes zijn echter niet zo best en je kan echt de geluidskwaliteit van de iPod niet met die dingen beoordelen. De koptelefoontjes dat de andere MP3 spelers meekrijgen zijn echter meestal nog beroerder. Koop een setje Sennheiser CX300's of iets dergelijks en luister nog eens. Of sluit de iPod aan op een goede installatie. Niet via de koptelefoonuitgang, maar via de line-out, anders heb je een impedantie mismatch en klink het ook beroerd. Vergeet niet je MP3'tjes op minimaal 256Kbps te coderen anders hoor je compressie artifacts in het hoog.

[Reactie gewijzigd door MacTweak_IA op 26 juli 2007 22:26]

Voor de mensen die in het andere Apple topic zoveel vertrouwen hadden in financieel analisten; als de 270.000 klopt, is dit weer bijna 2x zoveel. Gaat het aandeel nu plots weer omhoog? Indeed, analisten weten precies wat er gebeurd. ;)

Maar dit is heel mooi nieuws. Simpelweg omdat het leuk is een andere frisse speler op de computer-markt erbij te houden. Ik ben echt benieuwd of Steve deze lijn weet aan te houden, Apple vind ik nog steeds erg belangrijk in het af en toe opschudden van markten, belangrijk voor de algemene ontwikkeling.
De filosofie van Apple heeft in mindere mate met de 'lijn' te maken waarmee ze bezig zijn...
Punt is dat ze nu gewoon de courante hardware verkopen (dit was anders toen ze de PowerPC gebruikten) voor een redelijk normale prijs, en dat hun OS en apps een filosofie volgen die enorm aantrekkelijk is voor windowsgebruikers: geen spyware/adware/malware/minder crashes en - vooral ook - mooi.

De mini mag dan een uitzondering zijn op die 'courante hardware', deze heeft andere capaciteiten (stil, extreem zuinig voor een desktop, ongezien qua design (zo klein) goedkoper dan de iMac entoch OSX en bijkomende voordelen).

Ok, ik ben biased maar ik denk niet dat dit er ver af zit...

Dat apple belangrijk is voor de algemene ontwikkeling is zeer zeker waar...
Kijk naar vista, misschien al het geld niet waard maar mits de meest moderne hardware qua features het beste OS van microsoft. Het feit dat MS de zoekfunctie en gadgets e.d. heeft overgenomen is misschien niet enorm inventief, het zorgt wel voor een groot gebruiksgemak bij windowsgebruikers.

Maar persoonlijk zweer ik toch bij apple en de gedachte dat ik OS 10.7 waarschijnlijk nog wel op mijn macbook zal kunnen installeren :).
Ik vind die getallen een beetje vreemd..

"Volgens Apples eigen aankondigingen zouden in de eerste twee dagen na de lancering al 270.000 iPhones verkocht zijn, maar het bedrijf hoopt er in de komende drie maanden nog ruim 700.000 aan de man te brengen"

en

"Ondanks enkele negatieve berichten blijft Apple mikken op een marktaandeel van 1 procent op de mobiele-telefoniemarkt tegen het einde van dit jaar, waarvoor het bedrijf 10 miljoen iPhones aan de man moet zien te brengen. "

Dus in 2 dagen verkopen ze 270.000, in de komende 90 dagen hopen ze op 700.000 \[augustus/september/oktober] en in de 60 dagen daarna \[november/december] willen ze er ongeveer 9.000.000 verkopen? Klopt dat wel?

Oke, tijdens de feestdagen zullen er meer iPhones worden verkocht dan normaal, maar toch niet het twintigvoudige (per maand) in vergelijking met de 3 maanden ervoor?

Edit: Ik heb nu weliswaar de iPhones die in de maand juli zijn verkocht niet meenemen, dit kan ik ook niet zo snel vinden.. Maar ook al zijn dit 2 of 3 miljoen, dan nog blijft het verschil in orde van grootte gigantisch.

[Reactie gewijzigd door Hbeez op 26 juli 2007 13:57]

De tweakers redactie heeft het bericht verkeerd overgenomen. Het doel van 10 miljoen geldt voor eind 2008, niet eind 2007. Ze hebben dus nog anderhalf jaar om die 10 miljoen te halen.
Ik snap ook niet waarom de bron niet bij dit nieuwsbericht is gezet.. :?
Gebeurd vaker de laatste tijd. Ik merk ook niet dat men de berichten verbeterd naderhand.
apple gaat als een trein. jaar op jaar maakt apple grote sprongen vooruit. Er is altijd van alles aan kritiek op apple maar ze flikken het toch keer op keer weer.
Een grote trein kan zwaar ontsporen ;) Apple teert nog even op hun iPod hype maar de verwachting is dat dat sterk zal teruglopen, aangezien de markt verzadigd is, de hype is er af en de concurrentie is ook niet stil blijven zitten.

Als Apple nu nog wat kan doen aan hun Mac lijn dan zouden ze nog wel eens kunnen verder groeien maar zoalng ze hoge bedragen er voor blijven vragen en statisch voort borduren op 1 model blijven ze hun eigen markt tegenwerken.

Steve Jobs is net zoals Bill Gates, een visionair, maar met het minpuntje dat Apple nog steeds laag blijft scoren op vernieuwing op hun uiterlijke modellen en kostprijzen. Misschien veranderd jobs nog wel eens op dat punt :)
Apple teert nog even op hun iPod hype maar de verwachting is dat dat sterk zal teruglopen, aangezien de markt verzadigd is, de hype is er af en de concurrentie is ook niet stil blijven zitten.

Neen, dat wordt verwacht door iPod haters of waarzeggers. Idd, alles moet ooit eindigen, maar naar mijn verwachtingen zal dat niet gauw zijn, gezien IMO de concurrentie nog steeds niet veel beter is als de iPod.

De iPod 'hype' zal pas stoppen wanneer er werkelijk een veel betere speler op de markt komt

Verder zou ik willen weten welk deel van Bill Gates jij visionair noemt? :+
“640K ought to be enough for anybody.” -Bill Gates (1981)
ik denk dat hij ook bedoeld dat de meeste mensen die interesse zouden hebben in een mp3 speler alwel een ipod hebben. de mp3 speler is in 4 jaar zwaar opgerukt en iedereen die het wou heeft er opeens een, nu wordt verwacht dat nou iedereen het zowat heeft die het wil er alleen nog verkopen geslagen kunnen worden uit kapotte oude of erg verouderde mp3spelers en jonge mensen die er eerst nog te jong voor waren en dat het daarom een stuk minder goed gaat verkopen.
Mensen die 3 of 4 jaar geleden een mp3-speler kochten, zijn onderhand wel aan een volgende toe. Dat geldt trouwens voor elke markt die wat langer bestaat. Kijk naar de mobiele telefoon markt: worden er zo veel mobieltjes verkocht aan mensen die voor het eerst kopen? Ik denk het niet. Er worden elk jaar enorm veel mobieltjes verkocht omdat mensen weer eens een nieuwe willen. Toegegeven, door de sponsoring van de providers kost een mobieltje vaak minder in directe aanschafprijs dan een iPod. Maar ook in die markt heb je een groeiend aandeel 'tweede kopers'. Dus het feit dat iedereen onderhand een mp3 speler heeft, hoeft naar mijn idee echt niet te betekenen dat de omzetten daardoor gaan dalen. Stel dat het 6 jaar duurt om iedereen aan een mp3-speler te krijgen. Vervolgens gaan die mensen allemaal om de 3 a 4 jaar een nieuwe kopen. De omzet daarvan is dan eerder hoger dan lager dan tijdens het 'eerste koop' traject.
Lees het artikel nog eens na Parabellum, de verkoop van Macs is 33 procent gestegen ten opzichte van vorig jaar. En dat terwijl er dit kwartaal helemaal geen bijzonderheden op dat vlak waren te melden. De iMacs zullen binnenkort wel een vernieuwing krijgen en mogelijk weten we dan ook wat er met de Mac mini gaat gebeuren. Wellicht komt die in een andere vorm terug. Hoe dan ook, het zit er in dat die nieuwe modellen de verkoop alleen maar zullen bevorderen. Ook omdat de "back to school" periode traditioneel goed loopt. Ik zie dus geen enkele basis voor jouw idee dat ze het niet goed doen met de Macs. Kijk eens om je heen, er zijn steeds meer mensen met MacBooks.

En dat Apple laag scoort op uiterlijke vernieuwing.. dat geloof je toch zelf niet. Elke keer als zij een nieuwe formfactor uitbrengen moeten vriend en vijand toegeven hoe mooi het ontworpen is. Kijk naar de Mac mini.. fabrikanten vielen over elkaar heen om soortgelijke doosjes te presenteren. Kijk naar de iMac, de meeste andere fabrikanten komen niet in de buurt met hun grijze doosjes.

En het punt van de prijzen, daar hebben we het al zo vaak over gehad. Kijk naar een compleet systeem van een ander A merk en dan is het verschil helemaal niet zo groot.
Zolang iPod synoniem staat aan MP3 speler zal de iPod hype echt niet af nemen.
Er komen nog dagelijks nieuwe (3rd party) producten uit voor de iPod, en hoeveel MP3 spelers ken jij die zoveel steun krijgen in de vorm van 3rd party producten?
Hmm, zelf zie ik Bill Gates meer als een verdomd goed zakenman, en Steve Jobs als visionair. :)
Ik ben 't gruwelijk met je oneens. Jobs is een groter visionair dan Gates. Apple is een van de grootste trendsetters van dit moment, Microsoft volgt (Apple, Google, ...).

Apple heeft het door en hun slogan "it just works" is zeker op z'n plaats. Ik heb nu nog een normale PC, maar mijn volgende computer wordt zeker een Apple. Het feit dat ze wat duurder zijn gaat ze echt niet om zeep helpen, zoals jij dat denkt. Sommige merken zijn duurder en daardoor wat exclusiever en charmanter. Besides, Mac OSX en alle applicaties die Apple daarbij levert werken gewoon echt lekker en veel intuitiver dan waar Microsoft (en vele anderen) mee op de proppen komt.

Wacht maar tot alle mainstream software ook op de Apple werkt, ben benieuwd hoelang mensen dan nog vast blijven houden aan Windows. Ik denk niet lang, want iedereen is 't spuugzat.

[Reactie gewijzigd door abraxas op 26 juli 2007 19:28]

Tja, de iPod maakte Apple machtig. Toch ruik ik een einde aan de iPod hype. Hij word nog gekocht maar de modebewuste generatie praat er niet meer over. Het is van een hippe broek die iedereen wilt hebben aan het veranderen in een spijkerbroek die iedereen al heeft. Als Apple dit gat niet opvult zullen andere bedrijven met andere features erop in springen en opvullen.

De iPod zal best een mooi apparaat zijn, maar het heeft mij nooit aangetrokken tot zich. Teveel gehyp rondom het product heeft me tot nu toe afgeschrikt.

@mddd; Apple doet inderdaad innoveren. De vraag is natuurlijk hoe lang ze innovatief kunnen zijn en wanneer men gaat denken dat het uitzuigerij is. Iets wat zelfs ik nog niet denk bij de ipod op dit moment. (dus maak je daar maar geen zorgen over :P )

@aToMac
Niemand praat hier over al dan niet succesvolle groei. Alleen over het 'normaal' worden van de iPod waardoor zijn fashionstatus verliest.

@Brennes
Die docu heb ik ook gezien. ;)

@rdegraaf
De iPhone is zeker een leuk apparaat maar niet helemaal gerelatteerd. Bovendien moet de iPhone zich nog bewijzen. ;)

[Reactie gewijzigd door Auredium op 26 juli 2007 12:38]

Het is inderdaad gemeengoed geworden. Maar wat Apple tot nu toe heel goed doet, is steeds weer een nieuw product op de markt zetten, net als de verkoop aan zijn top zit. Dus niet -zoals sommige andere fabrikanten- wachten tot ze merken dat de vraag terugloopt. Ze leveren, als hun product nog steeds aan de top zit, gewoon een nůg leuker product. De iPod verkocht goed, dan maken we hem kleiner: de iPod mini. De iPod mini was vanaf de introductie de best lopende iPod, toch hebben ze hem vervangen door de iPod nano.

Als ze deze herfst een iPod leveren in de form-factor van de iPhone (met touchscreen bediening) dan is dat ineens weer verreweg de gaafste muziekspeler die je kunt krijgen.

Naar mijn idee vullen ze het gat dus steeds op nog voor het echt een gat is, om het zo maar te zeggen. In ieder geval heeft tot nu toe nog geen andere fabrikant kans gezien om "in een gat te springen". En ze zijn slim genoeg (en hebben geld genoeg) om dat nog even zo te houden.
Wat zit iedereen nou uit zijn nek te kletsen over de iPod hier bij Tweakers. Een GROEI van 21% is niet voldoende? Waar MS er 9 maanden (270 dagen) over doet 1 miljoen Zunes te verkopen doet Apple dit in 10 dagen.

Zolang er groei is, is de markt blijkbaar nog niet verzadigd. Mss idd dat het niet meer bijzonder is om een iPod te hebben, dus wordt er niet meer over gepraat. Zou dit misschien betekenen dat het door de consument geaccepteerd is als de beste MP3 speler die je voor je geld kan kopen?

Als het product niet de hype had waar kunnen maken waren de verkopen allang ingezakt. De consument vindt het gewoon de beste MP3 speler!
Dat dacht ik ook maar ik zag afgelopen week (discovery channel) een docu hierover, genaamd "the ipod revolution".

Er blijkt toch een duidelijke strategie achter te zitten. kijk maar naar de snelheid tussen de verschillende ipods en en de onderlinge verschillen in functionaliteit. Ik begreep dat Apple 70% van de amerikaanse markt bezit op mobiele muziekdragers. Dit is zo snel gedaan om de markt te verzadigen en de concurentie buiten te houden. een speler voor elke behoefte.

de insteek van steve is dat het niet gaat om de techniek maar om de muziek. de mensheid kent al honderden jaren muziek en pas kort de computertechniek. daarom draait zijn strategie op een oer behoefte "muziek".

het is niet alleen de Ipod die apple groot maakt maar dat pakket dat iedereen gebruikt om het erop te zetten: iTunes. Apple is een van de grootste muziek distributeurs en heeft een aardige finger in de pap. daarnaast kun je met apple techniek ook je muziek afspelen/delen/meenemen via verschillende apparaten. het gaat meer naar home entertainment.

Apple verkoopt een groter concept dan alleen de ipod. Ipod vergaat maar er zijn genoeg apple alternatieven.

een woord "respect" voor apple.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True