Apple breidt kantoorsuite uit met spreadsheetprogramma

Apple heeft gisteren niet alleen een nieuwe iMac en iLife '08 gepresenteerd, maar ook een nieuwe release van zijn kantoorpakket iWork '08. De belangrijkste nieuwe feature is een spreadsheetprogramma.

iWorks 08 - NumbersNumbers, zoals het rekenpakket is gedoopt, is voorzien van de basisfunctionaliteit voor een spreadsheet. Het is mogelijk om getallen in te voeren, er berekeningen op los te laten en de resultaten zowel in getal- als in grafiekvorm weer te geven. De spreadsheet kan worden opgeleukt met afbeeldingen en zelfgemaakte vormen. Verder worden er een aantal templates meegeleverd, om tabellen en grafieken op een aantrekkelijke manier op te maken. Tekstverwerker Pages heeft vanaf nu twee modi: een voor het werken met gewone teksten en een die bedoeld is voor desktoppublishing. Verder bevat Pages een contextuele werkbalk, die afhankelijk van de activiteit andere knoppen bevat, en kunnen nu ook wijzigingen in de tekst door de software worden bijgehouden.

De presentatiesoftware Keynote heeft enkele nieuwe afbeeldingsfuncties gekregen. Zo is Instant Alpha toegevoegd om delen van een afbeelding transparant te maken, zonder dat daarvoor een fotobewerkingsprogramma gestart hoeft te worden. Verder is het met Smart Builds mogelijk om automatisch presentaties te laten maken van een set afbeeldingen. Daarnaast is Keynote voorzien van nieuwe mogelijkheden om animaties te maken. Alle programma's in de iWork-suite kunnen omgaan met het nieuwe ooxml-bestandsformaat, een functie die Microsofts Office for Mac pas over enkele maanden native zal ondersteunen. De look-and-feel van de iWork-programma's is zoveel mogelijk geüniformeerd. De nieuwe office suite is per direct verkrijgbaar voor 79 euro in de Apple Store en – later ook in – gewone winkels.

iWork 08 - Numbers (klein)iWork 08 - Keynote (klein)
Links: Numbers | Rechts: Keynote

Door Harm Hilvers

Freelance nieuwsposter

08-08-2007 • 14:55

63 Linkedin

Bron: Apple

Reacties (63)

63
60
45
17
0
0
Wijzig sortering
Niet in de headlines van T.net, maar nog veel intressanter dan numbers vind ik toch iphoto, en vooral imovie.
Ik heb met Windows Baby maker nog nooit een fatsoenlijke movie kunnen maken, maar met de nieuwe imovie zou het een simpel clusje worden.
Ook Iphoto vind ik superintressant. Ik heb het er niet zo op als een programma mijn bestanden begind te organiseren in virtuele mappen en dergelijke (zoals bij itunes), maar de manier waarop iphoto omgaat met de photo's lijkt met toch wel super intressant, en nog inderukwekkender, met 1 klik staat alles zoals je het ziet op het web!
Gedaan met moeilijk doen met een eigen upload fomuliertje steeds opzoeken en aanklikken, gewoon 1 knop!

Numbers vind ik eigenlijk niet zo intressant, voor mij als student. Het ziet er heel leuk uit, en het zou leuk zij moest redmond het concept kopieren, aar numbers beidt me echt veel te weinig itt excel, waar ik toch ontzettend veel specialistische functies gebruik (voor mijn wetenschappelijk richting is dat ook niet meer dan normaal).
De word van apple zou ik echter wel eens willen uitproberen. De word van MS vind ik intressant, maar deze is zo moelijk om te beheren, ik vind het makkelijker om een document op te maken met html&css, dan bij word te prutsen met de hoofding en titels en dergelijke. De reden dat ik toch word gebruik is dan ook omdat het makelijk en lui is, en na een lange tekst vind ik het wel leuk om even uit te rusten.
De powerpoint gebruik ik niet zo uitgebreid, omdat ik tijdens een presentatie alleen maar in de war geraark van die rare effecten, voor mij geld hou het zo simpel mogelijk. Toch zijn er verbeteringen mogelijk, en dan vooral gericht op web! Daar klaag ik nu al zolang over.

Of mijn volgende computer een mac word?
Na de nieuwe producten gezien te hebben is het steeds intressanter. Ik heb tijd, maar kijk toch al een tijdje uit naar een laptop. Als ik voor mijn budget een laptop bij apple die heeft wat ik er op wil hebben, dan zal ik hem zeker kopen.Ook al komt hij duur uit door wat hij mist, als het in mijn budget past is het geen probleem. Vroeger dacht ik er niet eens aan, maar sinds de switch naar intel en ik ook "verzekerd voor windows" programma's, hardware,... .
Het zou vrij naar zijn van Apple om in elk geval gevorderde formule's niet te ondersteunen, aangezien compatibility vanuit Word, Excel en Powerpoint wordt ondersteund, sorry, beloofd. Tot nog toe worden ook de wat gevorderde opdrachten (countif bijvoorbeeld) bij mij gewoon gepakt door Numbers.

Ik zou trouwens eens kijken naar LaTeX, als student dan. Zoveel meer waarde biedt Pages niet over Word als het gaat om opmaak en tekstverwerking, ware het niet dat het flink veel sneller is dan Word op de op Intel gebaseerde Macintosh'es.

[Reactie gewijzigd door Sgreehder op 9 augustus 2007 00:46]

ik heb LaTeX een tijd lang gebruikt (ik moest voor mijn opleiding :+) en je kan er idd veel mee, voor een thesis of grote documenten met vooral tekst zou ik het miss wel aanraden, maar wanneer je echt aan opmaak doet raad ik eerder Pages aan.
Word zou ik enkel gebruiken voor kleine tekstdocumenten.
ik moet zeggen dat numbers echt lekker werkt een een paar hele mooie features heeft!

de 30 dagen trial met ALLE functies vindt je hier: http://mac.softpedia.com/get/Business/Apple-iWork-06.shtml

persoonlijke highlights:

- printview zodat ik eindelijk (makkelijk) goeie prints kan maken ipv screenshots e.d.
- de grafieken zijn heerlijk makkelijk mooi te krijgen
- soort ajax drag-and-drop functie qua lay-out > heerlijk!

alleen zodra het ff serieus rekenen wordt met bijvoorbeeld pivot tables schiet numbers tekort.
Numbers vind ik eigenlijk niet zo intressant, voor mij als student. Het ziet er heel leuk uit, en het zou leuk zij moest redmond het concept kopieren, aar numbers beidt me echt veel te weinig itt excel, waar ik toch ontzettend veel specialistische functies gebruik (voor mijn wetenschappelijk richting is dat ook niet meer dan normaal).
De word van apple zou ik echter wel eens willen uitproberen. De word van MS vind ik intressant, maar deze is zo moelijk om te beheren, ik vind het makkelijker om een document op te maken met html&css, dan bij word te prutsen met de hoofding en titels en dergelijke. De reden dat ik toch word gebruik is dan ook omdat het makelijk en lui is, en na een lange tekst vind ik het wel leuk om even uit te rusten.
De powerpoint gebruik ik niet zo uitgebreid, omdat ik tijdens een presentatie alleen maar in de war geraark van die rare effecten, voor mij geld hou het zo simpel mogelijk. Toch zijn er verbeteringen mogelijk, en dan vooral gericht op web! Daar klaag ik nu al zolang over.
imo kun je iWork niet echt met office vergelijken, met als uitzondering keynote met powerpoint.
Pages is iets totaal anders als word, je kunt het ebter vergelijken met Adobe InDesign, het is een Lay-outprogrmma met alle basiscomponenten van InDesign, gecombineerd met Word-processing. Het is dus een soort WordDesign :p
Numbers is weer hetzelfde, naar wat ik gezien heb. Het heeft dezelfde basisfuncties als Excel (we weten echter niet wat het allemaal precies kan, dus eigenlijk zijn vele commentaren hier nogal voorbarig) weer gecombineerd met Het InDesign-achtige lay-outen. SheetDesign dus :+
Over Keynote moet je in mijn ogen echt nies slecht zegge:p sorry, maar ik ben echt een fan van dat programma. Laat je vooral niet misleiden door de berichten die je nu gehoord hebt, want blijkaar brengt deze update niet veel nieuws buiten veel effecten.
Keynote is echter meer dan PowerPoint met andere effecten. Ik heb keynote 1maal gebruikt, en sindsdien walg ik gewoon van powerpoint. KeyNote is vele malen simpeler en tegelijk vele malen krachtiger dan powerpoint. Gebruik het eens je zie wat ik bedoel :+
Kijk 79 euro... dat zijn nog eens leuke prijzen :)

Ik ga de nieuwe iWork nadat ik terug kom van mallorca direct kopen :)

Goede keus overigens dat ze een duidelijke scheiding tussen dtp en tekstverwerking hebben gemaakt. bij de vorige versie was het een beetje van beide en wist ik soms niet altijd even goed waar ik bepaalde functionaliteit moest zoeken.

Dat wijzigings systeem lijkt me ook een nuttige toevoeging!

iWork loopt soms achter op de feiten in vergelijking met andere office pakketen zoals MS Office en Open Office... maar apple neemt altijd in ieder geval de tijd om het geen wat ze maken, helemaal volgens de Apple filosofie te implementeren! In mijn ogen is het altijd goed uitgewerkt.

[Reactie gewijzigd door Laurens-R op 8 augustus 2007 15:03]

Waarom zou je in godsnaam een volledig pakket zoals MS Office Pro 2007 willen hebben. Het is eigenlijk gewoonweg te compleet.
Er is bijna niemand die echt het volledige pakket gebruikt en hier vergissen veel mensen zich in. Ze zijn hebberig en willen meteen het beste van het beste. Terwijl de meeste mensen al voldoende hebben met de basis meegeleverde Works bij elke OEM windows.

Als je dan echt Office moet hebben, dan ben je ofwel student, ofwel heb je veel geld (zeg niet dat een simpele arbeider een volledig Office pakket nodig heeft).
Studenten kunnen Office dan ook kopen voor €130.
Niet alleen studenten.

Voor Office 2007 is de student versie ook voor gewoon thuis.

"Office 2007 Thuisgebruik en Studenten".

Deze versie kost 149,- en mag op 3 pc's worden geinstalleerd.

Voor consumenten is MS Office lang niet zo duur als mensen hier wel eens doen geloven.
Nog steeds te duur als je kijkt naar de meerwaarde ten opzichte van Open Office!
Studenten kunnen via Surfspot voor net geen €50 office 2007 enterprise aanschaffen. Mits je school/uni is aangesloten.

Gebruik van office 2007 alleen onenote (nog) niet. Een simpele arbeider :? kan een heel office pakket ook nodig hebben. Mocht hij/zij toevallig actief zijn bij een vereniging oid dan is access / excel nodig en misschien powerpoint. Access zit al niet in de basis versie van office dus dan heb je al een uitgebreidere versie nodig.
of je neemt OpenOffice ;)
Het bijzondere aan Numbers is dat het niet 1 grote 'hokjes-sheet' is zoals je gewend bent van Excel, maar dat je pagina's kunt opmaken met meerdere tabelletjes erop. Het is dus een stuk meer dan Excel geschikt om een resultaat te behalen dat er mooi en presentabel uit ziet. Bijvoorbeeld als je twee tabellen onder elkaar wilt hebben die verschillende kolombreedtes hebben.

Met name nu Numbers er aan toegevoegd is, begint iWork echt een alternatief te worden voor mensen die geen zin hebben om Office aan te schaffen!

[Reactie gewijzigd door mddd op 8 augustus 2007 15:06]

Alle programma's in de iWork-suite kunnen omgaan met het nieuwe ooxml-bestandsformaat, een functie die Microsofts Office for Mac pas over enkele maanden native zal ondersteunen.
Wat ik me dan wel weer afvraag is: Heeft iWorks ook ondersteuning voor ODF formaat, of heeft men alleen gekeken naar OOXML?
Is het met Numbers ook mogelijk om je eigen functionaliteiten te programmeren zoals met Visual Basic in Excel? Dat is juist wat Excel zo krachtig maakt. Numbers lijkt mij zo op het eerste gezicht meer gericht op de visuele output, ipv complexe bewerkingen.
En ook dat zal de Office 2008 voor de Mac niet meer ondersteunen. Numbers gaat weer terug naar de kern. Excel is in de basis gewoon een rekenblad, ze hebben er alleen zo gigantisch veel features in gestopt, die ook zeer krachtig kunnen zijn.

De interface van excel is eigenlijk nog precies hetzelfde als die van VisiCal. MS heeft hier totaal geen innovatie ingestopt.

Apple bouwt zijn producten zo, dat het voor 80-90% van de mensen perfect is. Hierdoor kunnen de producten zeer gebruiksvriendelijk blijven.

MS wil alles leveren, maar overdenken hierdoor vaak niet meer de interface. Zie mijn referentie aan VisiCal. Voorwat ik gebruik, en met mij nog 80% van de mensen, is Numbers een veel fijner pakket dan Excel. (Heb er vanochtend mijn bedrijfsberekeningen in gemaakt). Excel kan heel veel, maar het wordt te vaak misbruikt om hele applicaties (of virussen) mee te bouwen.
Die contextuele werkbalk in Pages klinkt anders exact hetzelfde als de ribbon en contextuele tabbladen die in Office in alle applicaties verwerkt zijn (en vreselijk goed werken) - en volgens het artikel alleen in Pages gebruikt worden.

Misschien wil MS juist niet alle functionaliteit dubbel maken in alle applicaties. Dus presentatie doe je juist niet in Excel. Op die manier kan elk programma doen waar het goed in is, zonder dat er tijd wordt verspild om in elke applicatie functionaliteit te bouwen die het net niet is. Juist in een programma als Excel wil je je niet bezig houden met vormgeving; je wilt je bezig houden met getallen en data.

Je presentatie bouwen doe je in een applicatie die daar specifiek voor gemaakt is, in het geval van Office is dat Publisher of PowerPoint, afhankelijk van het doel. De gegevens die je wilt gebruiken haal je op uit Word, Excel of Access documenten of combinaties daarvan die op zichzelf ook weer combinaties daarvan kunnen zijn. En maak je updates in je sheet, dan wordt je presentatie ook automagisch geupdate. Dit is veel krachtiger en flexibeler. Het is echter ook ingewikkelder, dus meer gericht op professioneel gebruik en zeker niet geschikt voor de 'occasional user'. De laatste spendeert gewoon te weinig tijd met het pakket om echt te leren met alles om te gaan.

Zoals ik het zie, hebben iWorks en MS Office dan ook totaal andere doelgroepen. Iets wat ook al duidelijk wordt door de prijzen. MS Office is duidelijk gericht op Enterprise; dat ook veel mensen het thuis gebruiken doet daar niets aan af. En als je bv naar Apple's Aperture of Final Cut Studio (of Adobe CS3) kijkt, zit je ook een totaal andere prijs catagorie dan iWorks - en andere doelgroep.

[Reactie gewijzigd door afterburn op 9 augustus 2007 07:31]

Nee. Het is op dat punt niet zo uitgebreid als Excel / Office. Het is inderdaad meer voor 'dagelijks gebruik'.
Nee. Het is op dat punt niet zo uitgebreid als Excel / Office. Het is inderdaad meer voor 'dagelijks gebruik'.
Apple kennende zit er ondersteuning voor Applescript in, net zoals bij de iWork Pages applicatie (en vrijwel ieder Apple gebruikersprogramma). Het werkt waarschijnlijk langzamer dan een embedded scripting module, maar je kunt wel veel makkelijker scripts schrijven waarin je meerdere programma's laat samenwerken. Persoonlijk vind ik van Applescript de object type casting wat onvoorspelbaar (het gedrag kan verschillen per applicatie), maar je kunt alles automatiseren zolang de afhankelijke applicaties maar genoeg osascript methods en objects gedefinieerd hebben.

[Reactie gewijzigd door benoni op 8 augustus 2007 16:59]

Ik ben de nieuwe iWork even aan het testen en KeyNote is nu toch wel de absolute koning van het toneel. De vorige versie was al beter dan de concurrentie, maar dit is super.

@wvdburgt: Pages kan Word 2007 documenten en opslaan in het oude doc formaat. Over KeyNote weet ik het nog niet. Microsoft heeft zelf nog niet eens een goede converter voor de Mac, dus Apple doet hier hele goede zaken!

Als je op de Mac dus wordx documenten in word wil openen kun je dus Pages gebruiken, geniaal.
Absollut dat was het inderdaad al. Ik heb een paar presentaties met Keynote gemaakt en sindsdien heb ik constant ruzie met Powerpoint en ziet het resultaat vergeleken met Keynote er altijd uit als iets uit het stenen tijdeperk. Je kunt al snel veel indruk maken met je presentatie als je Keynote gebruikt zonder echt moeite te hoeven doen.

Ik denk dat ik deze versie ook maar ga aanschaffen al moet ik wel zeggen dat ik over de vorige versie van Pages niet echt te vreden was, Word was toch echt een stuk strakker maar hopelijk hebben ze dat nu verbeter.
Anoniem: 88387
8 augustus 2007 15:18
Verder bevat Pages een contextuele werkbalk, die afhankelijk van de activiteit andere knoppen bevat
klinkt een beetje als wat ik begrepen heb hoe de "ribbon" in de nieuwste ms office applicaties werkt. klopt dit, heeft apple iets gekopieerd van ms?
Het hebben van context afhankelijke menu's en opties die verschijnen afhankelijk van de activiteit, is juist iets wat vaker in OS X voorkomt. "Inspectors" noemen ze dat. Het bestaat al veel langer dan de laatste Office versie. De vorige twee Office versies voor de Mac hadden zelfs al dat soort functionaliteit.
Als ik het me goed herinner had xrn op mijn DEC station in '92 al verschillende knopjes in de menu balk naar gelang de modus (lezen, schrijven). Zulke dingen zijn IMHO meer common-sense dan nieuwe, revolutionaire functionaliteit.
Apple kopieert wel vaker wat kleine dingetjes van MS (de album view in iTunes ook bv), maar zolang ze handig zijn hoor je mij niet klagen - die Ribbon is een van de beste nieuwe features in Office 07. Apple ziet dat de interface werkt in een Office suite, dus gebruiken ze dat. Net zoals jaren geleden iemand bedacht dat een sheet met celletjes een handige manier om op de PC te rekenen.

Verder lijkt Numbers me erg interessant voor de thuisgebruiker, het is goedkoop en je kan er mooie grafieken mee maken. Voor het bedrijfsleven waar een complete industrie rondom complexe en specialistische excel-addins is gegroeid zit Excel de komende tien jaar nog wel vast in het zadel.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 8 augustus 2007 16:01]

zo gek is dat niet hoor, rechtermuisklikken heeft Apple ook van MS gekopieerd

(ok ok, muisinvoer heeft MS dan weer van Apple gejat )
(...die het op hun beurt weer van XeroX hebben gejat :+)
Numbers verdient toch echt wat meer dan
is voorzien van de basisfunctionaliteit voor een spreadsheet. Het is mogelijk om getallen in te voeren, er berekeningen op los te laten en de resultaten zowel in getal- als in grafiekvorm weer te geven. De spreadsheet kan worden opgeleukt met afbeeldingen en zelfgemaakte vormen. Verder worden er een aantal templates meegeleverd, om tabellen en grafieken op een aantrekkelijke manier op te maken.
De vernieuwende, innovatieve functies staan op http://www.apple.com/iwork/numbers/ - velen met demofilmpje :)

Het is meer dan een "excel-kloon door Apple"

[Reactie gewijzigd door xaveriussmet op 8 augustus 2007 15:03]

Noem er eens wat dan? Als ik daar kijk zie ik zes dingen genoemd - intelligent tables (dit lijkt me een basisfunctie?), een print preview (wauw!), 'flexible canvas' (de mogelijkheid dingen neer te zetten waar jij ze wil hebben - wauw!), de mogelijkheid tot importeren en exporteren van Excel bestanden (nuttige functie), de mogelijkheid grafieken te maken (ook een basisfunctie), en aanpasbare templates. Ik zie hier niet echt iets wereldschokkends wat me Excel doet vergeten, of mis ik iets?

Het is niet meer dan een Excel kloon, het is mínder.
print preview: Ik weet niet of jij in excel wel eens geprobeerd hebt iets fatsoenlijk uit te printen? Dat is echt geen doen als je eenmaal je tabellen hebt gemaakt.. Je kan met deze preview ook blijven editten en onderdelen van je layout verkleinen of op andere pagina's zetten..

Door de flexibele canvas kan je zelf je indeling kiezen, vind ik zelf een groot voordeel en het gebeurd zonder gezeik en zonder je hele layout te verklooien..

Die intelligent tables houdt in dat je niet meteen je hele tabel verkloot als je iets gaat aanpassen naderhand.. Met je ingevoerde data kan je ook meer dingen doen zoals sliders en steppers toevoegen zodat je makkelijk kan zien in een 'wat als' situatie.. Het houdt ook in dat je formules kan gebruiken die makkelijk te lezen zijn (namelijk, gewoon engels) en je kan meerdere spreadsheets/tabellen hebben die met formules wel aan elkaar verbonden zijn, maar kwa vorm totaal anders mogen zijn..

Daarnaast kan je er alles ook nog eens visueel aantrekkelijk uit laten zien.. En daar is niets mis mee..

Ik weet niet hoe het in power-user situaties zal zijn, ik heb het programma ook nog niet uitvoerig kunnen testen, maar het belooft veel.. Alle denkbare formule's zijn aanwezig.. Daarnaast is het ook nog intuïtiever vormgegeven wat heel wat zoeken door miljoenen context-menu's overbodig maakt.. Voor de normale mensen zit het al zo goed gevuld dat het uitermate goed bruikbaar is en ook nog eens voordeliger kwa prijs..

Maar uit je post blijkt blijkbaar denk ik al dat je het programma nog geeneens geprobeerd hebt en je je conclusie wel erg snel trekt..

Ik vind het zelf een modernere kijk op spreadsheets en hoe je er mee wilt werken dan M$ die al jaren heeft.. Het is in ieder geval al een stuk leuker om nu een spreadsheet te gaan maken denk ik..
Het gaat juist niet alleen om de ingewikkelde dingen. Zijn de veelgebruikte basisfuncties nou niet net de functies die sowieso heerlijk moeten werken? Als de basistaakjes me irriteren omdat het omslachtig is (bijvoorbeeld inderdaad een print preview die niet weergeeft hoe het op papier eruit gaat zien, en ik het niet ter plekke even kan aanpassen), hoe moeten de geavanceerde functies dan wel niet werken?

Ander voorbeeld van een basisfunctionaliteit die gewoon moet werken is het niet verkloten van andere informatie als ik ergens anders een tabel wil verbouwen o.i.d... dat was er een waarbij ik meeknikte tijdens het zien van die keynote, zoiets rechtbreien kost gewoon weer tijd. Iets gedaan krijgen lukt je met beide platformen wel... hoeveel tijd het gaat kosten en hoe natuurlijk/lekker het werkt is een ander verhaal, en Apple is nogal gespecialiseerd in het lekker laten werken van gebruikers met computers.

En nog niet eens acht tientjes voor een Office suite is ook niet verkeerd :P En nou niet aankomen met 'office heeft meer features', want ten eerste betaal je je daar compleet blauw aan en ik zou verbaasd zijn als de gemiddelde MS Office gebruiker meer dan 10% van de features gaat gebruiken (of zelfs maar weet te vinden).
Ik zou echt niet weten hoe je in Excel zo'n layout moet maken als ik in dat filmpje zie. Het lijkt erop dat ze een ondergrond hebben waar je alles op kan plaatsen zoals je wilt. Tabellen zijn slechts een soort content die je kan plaatsen. Dit is i.t.t. Excel waar het basisbestand de spreadsheet is.
Beetje mee gespeeld al... het is minder in die zin, dat er geen duizenden verschillende opties inzitten. Voor de meeste mensen die wel eens Excel gebruiken biedt het wel een stuk betere gebruikservaring, en nog een stuk sneller ook. Het is ook beter in die zin, dat je net als Pages en Keynote binnen no-time een professioneel-uitziende document kan opmaken.
het is geen excel kloon, het is pages met alle basisfuncties van excel (en pages kun je dan weer vergelijken met alle basisfuncties van InDesign):
je begint met een wit blad en voegt objecten in, in Numbers ligt de nadruk op tabellen en grafieken, bij pages ligt de nadruk op gestylede tekst.

Als je puur wiskundige tabellen wilt maken is Excel the way to go, maar als je eenvoudige wiskundige tabellen wilt presenteren, lijkt Numbers me meer aangewezen. (alleen al door de prijs :p)
het is nauwelijks een excel kloon, daarvoor is de functionaliteit echt te beperkt.
Maar een aardige voorzet om de goede richting op te gaan. De naam geeft al aan dat ze zelf ook niet verrukt zijn van het eindresultaat lijkt me zo ;)


lijkt meer op een numbers presentatiepakket om je sheets leuk op te maken.

[Reactie gewijzigd door SED op 8 augustus 2007 15:43]

Meest verrotte is alleen dat Apple geen 'upgrade' kent... dus je betaald (ongeacht of je nou vorige week iWork 06 kocht) altijd de volle prijs.
Duur is het ook niet echt: 79 euro. Daar koop je bij een willekeurige andere leverancier nog niet eens een upgrade voor.
Anoniem: 207627
@willyb8 augustus 2007 18:46
Zijnde minder dan een upgrade van een Microsoft-product?
Ik vind de prijzen van de Apple-software altijd meer dan behoorlijk voor wat je ervoor krijgt. En meestal hoef je nog niet eens dingen extra te kopen.
Je OS zit bij de computer, iLife wordt bijvoorbeeld standaard meegegeven, en zoiets heb je bij Windows niet.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 207627 op 8 augustus 2007 18:48]

Nee, dat mogen ze ook niet, want dan staat er gelijk weer iemand te gillen dat ze hun monopolie misbruiken en staat heel T-net weer op zijn kop over hoe slecht MS wel niet is.

Terwijl Apple zich pas echt als een monopolist en dictator opstelt binnen de markt van hun platform. En zeg niet dat Apple geen monopolie heeft, want dat is je kop in het zand steken. MS heeft ook alleen een monopolie op het PC platform, niet binnen de computer industrie in het algemeen. Dat dit het meest zichtbare deel is doet daar niets aan af.
Wow. Als dit net zo geniaal is als Pages en Keynote ben ik happy. Ik mis nu nog alleen Access voor os x , Apple stijl. Ik had mijn afstudeer project in Pages en mijn presentatie in keynote gemaakt en ik was op slag verliefd op de eenvoud. Wat ik al heb gezien vind ik meer dan een clone van Excel. Zoals slimme formules van een kolom. zulke dingen maken het leven net wat makkelijker. Goed zo Apple! Hoe gaat iWork eigelijk om met xdocs?
Zou wel fijn zijn als dat er in zit.
Anoniem: 141389
@wvdburgt8 augustus 2007 15:50
Access? Voor databases zijn er wel beter oplossingen. Wat dacht je van de typische Mac-applicatie Filemaker Pro? (als je echt veel wilt kun je natuurlijk MySQL of iets dergelijks gebruiken).

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee