Apple voorziet Mac OS X van update naar versie 10.4.8

Gisteren heeft Apple een nieuwe update vrijgegeven voor Mac OS X 10.4 'Tiger'. De nieuwe versie die het besturingssysteem krijgt na de update is 10.4.8, waarbij de nieuwste versie met name problemen op het gebied van printen, de Finder en het netwerk oplost.

Mac OS X 10.4.8 De verwachting is dat na deze update er nog slechts één laatste update is te verwachten voor Mac OS X 'Tiger', voordat de nieuwe versie van het besturingssysteem wordt uitgebracht, bekend onder de naam Leopard. De meest recente update van OS X verhelpt problemen met het printen van documenten met Chinese of Koreaanse tekens, verbetert de synchronisatie met diverse iPod-muziekspelers en verhelpt prestatieproblemen met diverse draadloze netwerken. Ook zijn er problemen met bepaale modems verholpen en is het niet meer nodig om de computer opnieuw te starten wanneer NFSD wordt gerestart. De bestandsdeling met Windows netwerken zou ook beter moeten werken door een bugfix. Ook ondersteuning voor 'third party' applicaties is verbeterd. Zo wordt er een probleem verholpen dat ervoor zorgde dat Word crashte wanneer een document wordt opgeslagen met bepaalde OpenType-lettertypen en wordt een probleem met de schermresolutie opgelost wanneer MS PowerPoint wordt gebruikt. Voor fotografen die met RAW-bestanden werken is er ook verbeterde ondersteuning. De nieuwste versie van Mac OS X kan namelijk ook omgaan met RAW-bestanden van de Sony A100, Nikon D2X, Fuji FinePix S2 Pro en S3 Pro en de Konica-Minolta 7. Verbeteringen zijn er in de RAW-ondersteuning van de Canon 30D en andere Canon EOS-camera's.

Naast een update van Mac OS X heeft Apple deze week ook diverse andere toepassingen van een update voorzien. Zo is Aperture 1.5 uitgebracht, die in totaal meer dan 20 verbeteringen bevat, waaronder de mogelijkheid om albums en de Aperture Library te doorzoeken met de Media Browser in iLife '06 en iWork '06 en is de keuzemogelijkheid toegevoegd om te bepalen hoe de fotobestanden beheerd moeten worden door Aperture, waarbij onder andere kan worden gekozen om ze te kopiëren naar de Aperture Library of om ze op te slaan op externe harddisks, netwerk shares of dvds. Verder heeft Apple een nieuwe versie van Logic Pro en Logic Express uitgebracht, die voornamelijk snelheidsverbeteringen bevatten en zijn er nieuwe updates voor iLife '06 en iWork '06.

Door Martin Sturm

Nieuwsposter

30-09-2006 • 10:53

81 Linkedin

Bron: BetaNews

Reacties (81)

81
77
27
6
2
18
Wijzig sortering
Ach ja altijd maar dat modder gooien......
Windows is beter...... MacOSX is beter......

Beide Osen hebben zo hun good and bad, maar het blijft allemaal persoonlijke voorkeur. Mijn reden om na 8 jaar Windowsgebruik over te stappen naar Apple's OSX was omdat ik het zat was om naast het gebruik van de computer ook nog eens 'monteurtje' te moeten 'spelen' om Windows draaiende te houden. En de soms voor mij onlogische manier van werken van Windows.

Uiteraard zullen diehard Windows fans altijd roepen dat ze nooit gezeur hebben en dat altijd alles vlekkeloos loopt, maar dat is de kop in het zand steken. Windows loopt wel eens vast, is virusgevoelig en kan niet zo goed tegen verandering.

Uiteraard zullen diehard MacOSX fans altijd roepen dat ze nooit gezeur hebben maar ook MacOSX loopt wel eens vast (heb het zelf nog niet meegemaakt) en soms is er een bepaald stukje software niet voor handen. (waar ik de machine voor gebruik is alle software ook voor OSX te krijgen).

Ik ben in ieder geval blij met de overstap; ik zet de Mac aan, doe mijn ding en zet daarna de Mac weer uit.
... Het is iets anders, iets wat moeilijk uit te leggen valt. Met OS X heb ik nooit het gevoel dat ik 20% van de tijd bezig ben met systeemonderhoud, defragmenteren, drivers bijhouden, tempfiles verwijderen etc. etc. Dat had ik met Windows vaak wel. Ik heb ineens veel meer tijd voor écht werk. Ik weet het, het klinkt vaag maar iets simpels als stabiliteit is het niet, het is eerder het "Just works" principe denk ik, voornamelijk door een beter doordachtte interactie tussen mens en machine...
Inderdaad, helemaal mee eens, Maurits
Anoniem: 183683
30 september 2006 12:37
Er is hier weer een mooie Windows vs Mac OS aan de gang. Ik werk zelf vanaf Windows 95 met Windows dus :P en XP bijvoorbeeld werkt gewoon erg goed. Ik heb heel weinig vastlopers (maar ik heb ze wel) en ik ben ook tevreden over het systeem. Persoonlijk vind ik het ook wel veilig, ik heb nog nooit een virus gehad, maar dat is ook niet zo moeilijk. Met een beetje verstand krijg je ook geen virus.

Ik heb sinds augustus een Macbook en ik ben dus ook Mac OSX gaan gebruiken. En ik vind het erg goed werken moet ik zeggen. Het voelt gewoon heel goed. Het klinkt raar maar het werkt allemaal net even sneller dan bij Windows XP. Vooral Mac + iPod is ideaal (logisch ook) maar toch.

Ik heb ook nog geen enkele vastloper met m'n Mac gehad en de opstart tijd is echt fenomenaal. Dat haalt mijn XP bak echt niet (en mijn XP bak heeft toch goeie specs).
Wat een gezeur zeg welke os beter is. Ik snap niet dat er tweakers zijn die reactie gaan geven op iets dat ze nog nooit hebben gebruikt.
Laat de mensen in hun waarde.
Anoniem: 121387
30 september 2006 11:39
Ik ben een echte windows man , maar ik krijg van windows steeds meer de kriebels sinds in een imac heb gekocht.... nu draai ik een macpro met soms windows in Parallels....uit de kunst en supersnel...
MS gaat de strijd op de duur toch verliezen denk ik.. Vista voor 400Euro gaat bedrijven en consumenten natuurlijk veel te ver ;(.....
hoe kom je drbij dat vista 400e voor consumenten gaat kosten :?
+ met het geld dat je daarvoor betaald krijg je tenminste (!!) 5 jaar maandelijkse updates, patches, security.. en vernieuwingen.
als ik jaarlijks 150€ moet uitgeven, of al is het om de 2 jaar (stel je slaagt een versie van MacOSx over) kom je nog duurder uit... terwijl dit al haast wordt gezien als een van de laatste updates voor Tiger... en je haast verplicht wordt binnenkort over te stappen. Aangezien veel software op Mac enkel zal draaien op de laatste nieuwe versie..
windows XP zal nog jaaaren lang gepatcht en geüpdate worden en 98% van alle software zal blijven draaien op winxp (_denk ik_), zelfs over 5 jaar... kijk maar naar windows 2000 of zo

os-smaak is subjectief. Maar imo zijn dit feiten die je in rekening moet achten.
Als dit na 1 jaar Tiger al de voorlaatste of laatste update zou zijn... :/
Wow je verwart een paar feiten. Het is niet zo als je een paar versies overslaat je software niet meer werkt |:(

Sommige software updates zullen enkel werken in de laatste versie. Dus niemand verplicht je te updaten. Het is gewoon zo dat als je de laatste nieuwe software updates wil je leopard zal moeten aanschaffen want die zitten daar gratis bij.

Maar als je tevreden was hoef je niet up te daten
Anders kijk je even in nieuws: Prijzen Windows Vista officieel gepresenteerd
Dan zul je zien dat de prijzen wel meevallen. Al zou je er inderdaad ook 400 euro op stuk kunnen slaan.
Dat een iMac dan weer relatief een stuk duurder is dan een gemiddelde pc, is dan weer net jammer. ;)
Sinds er Intel in de Apples zit, zijn ze echt niet duur. Qua prijs gewoon vergelijkbaar met een PC van dezelfde specs. Het verhaal dat Apple duur is, is al lang achterhaald
Hmmm een ferrari vergelijk je ook niet met iets willekeurigs dat 4 wielen heeft. Een ferrari vergelijk je met iets vergelijkbaars. In dit geval moet je ook een iMac vergelijken met bijvoorbeeld een Sony alles in een computer en niet computer-jan.nl's super week aanbieding.

Waarom snappen mensen dit nou niet. En voor de record. Er zijn ook erg veel apple gebruikrs die het niet helemaal eens zijn met al dat modder gooien tijdens WWDC.
IK ben ook een Windows user, en dacht vorig jaar laat ik eens de switch maken. Nou er was geen beginnen aan. Als je een beetje vaak MSN't krijg je zoveel bestandjes toegestuurd die je wel op je Windows apparaat moet open dat ik er gek van werd en me Mac wegdeed.

Ik had het overgens over een PowerPC Mac Mini, thirdparty software zoals Flip4Mac om WMV bestandjes af te spelen verliep altijd met een hoop lag. En dit had ik meer met verschillende software. Me Mac Mini zelfs 2x 'geformat' ;)
Achja, ik hoor Mac users zo vaak zweren dat de Mac zoveel beter is als Windows.. Maar zelf komt dit in mijn ogen omdat ze nooitecht windows hebben gebruikt. Ik gebruik het al 10 jaar en windows XP is gewoon ook geweldig, nooit vastlopers. Tis meer het punt om je systeem stabiel te houden maar daar moet je wat ervaring in hebben...

Verder vind ik een Mac soms heel traag werken. Met een presentatie die we hadden voor ons profiel werkstuk was de presentatie door een Mac user in keynote gemaakt (= de enige reden waarom ik Mac zou willen btw, daar kan MS wel wat van leren met PP) ging de stekker er perongeluk uit... 5 minuten bezig geweest om het allemaal weer op te starten terwijl mijn Windows bak het in 1 a 2 minuten zou hebben gedaan...
Ik ben Windows gebruiker sinds Windows 2.0, ben beta-tester geweest van Windows 2000, heb vanaf Win95 tot XP privé en professioneel duizenden Windowsinstallatie opgezet, onderhouden, gerepareerd. Ik zal de eerste zijn om in de bres te springen voor MS als ze onheus worden bejegend (en dat is vaak!).

Toch, sinds ik nu anderhalf jaar een Mac heb is er toch wel wat veranderd. Mijn 'Mac-voor-erbij' is binnen twee maanden mijn hoofdmachine geworden, na een half jaar heb ik mijn Windowsmachine weggedaan en ik heb er geloof ik nog nooit spijt van gehad.

Let wel, het is niet zozeer een kwestie van stabiliteit van Windows, dat is een argument uit het Win9x tijdperk en dat gaat voor XP zeker niet op. Het is iets anders, iets wat moeilijk uit te leggen valt. Met OS X heb ik nooit het gevoel dat ik 20% van de tijd bezig ben met systeemonderhoud, defragmenteren, drivers bijhouden, tempfiles verwijderen etc. etc. Dat had ik met Windows vaak wel. Ik heb ineens veel meer tijd voor écht werk. Ik weet het, het klinkt vaag maar iets simpels als stabiliteit is het niet, het is eerder het "Just works" principe denk ik, voornamelijk door een beter doordachtte interactie tussen mens en machine.
dat was de clou dus ook ... |:( :Z

mijn mini mac ervaring trouwens
Nou, met windowsXP heb ik dat gevoel ook niet (onderhoud etc), ligt denk ik dus aan jezelf... Defragmenteren is op een Mac net zo nodig als op Windows.. Ik denk dat het gewoon tussen je oren heeft gezeten of dat je echt gewoon slecht bezig bent geweest met je windows...

En de interactie tussen mens en MacOS is gelijk aan die van mens en Windows... dat is in iedergeval mijn belevenis.. voordeel van windows is ook dat ik niet veel tijd kwijt ben aan het zoeken van werkende software...
Het is iets anders, iets wat moeilijk uit te leggen valt. Met OS X heb ik nooit het gevoel dat ik 20% van de tijd bezig ben met systeemonderhoud, defragmenteren, drivers bijhouden, tempfiles verwijderen etc. etc. Dat had ik met Windows vaak wel. Ik heb ineens veel meer tijd voor écht werk.
Ik denk dat dit objectief niet klopt.

Op het temp files verhaal na dan.

Ik heb zelf prive aardig wat computers, en neem professioneel zo heel af en toe een workstation onder handen, maar op dagelijkse basis drivers updaten doe ik nooit. Daar is alleen noodzaak toe als je gamed, en als je pech heb't en de driver in je initiele build is niet stabiel.

Voor m'n laptop waar ik zelf nie op game wordt de grafische kaart out of the box herkent, werkt stabiel en ik zie dus ook niet in waarom ik elke keer als de Driver Update sectie een nieuwe driver laat zien die moet gaan installen.

Bij Mac heb je in feite die 'luxe' niet, want in vergelijking met driver support van vendors is het om te janken op de Mac.

Zeggen dat dat op Mac allemaal zo goed geregeld is, is van een nood een deugd maken.

Drivers worden helemaal niet zo vaak geupdate voor de Mac derhalve mis je de laatste nieuwe gizmo's die Windows gebruikers wel voor hun kiezen krijgen (inclusief bugs!) en dat doen noem je dan 'iets goeds'.

Een defragger is leuk speelgoed, maar ik ken professioneel eigenlijk geen bedrijven die daar iets mee doen. Ook zwaar dikke servers waar veel op gebeurt worden nooit gedefragmenteerd. En er valt niet objectief te constateren dat de performance daar onder leid.

En qua 'Systeem onderhoud' je hebt wel 1001 dingen die in je in windows aan en uit kan zetten, maar daarvoor geld net als drivers "If it ain't broke..", en vraag ik me af of dat voor OSX ook niet geld? (gezien waar het beestje vandaan komt, de *nix hoek, ben je dan niet weer van een nood een deugd aan het maken in de zin van 'Apple levert een veel meer dichtgespijkert OS op, waar je minder in kan stellen?')

Dan blijft idd over dat Windows de domme gewoonte heeft om z'n temp dir's niet te legen, en dat is zelfs banaal, want hoe moeilijk is het om een een routine te schrijven die die dirs cleared..

Ik ken OSX voor de rest niet, maar mss blijven er diep in de dir structuren van OSX ook welis bestanden staan, maar weten we dat niet. Mss heeft Apple die banale routine wel geimplementeerd.

Maar al met al vind ik het verschil niet zo groot.

Als je je niet mee laat slepen in de tweaker hype dat Windows zoveel onderhoud nodig heeft, valt het namelijk wel mee.
Perfectdisk 8 defragmenteert hier als de screensaver opstart
crapcleaner reinigt men HD van tempfiles als ik opstart
tot zover mijn onderhoud

na jaren gebruik loopt men pc nog steeds als een trein. zelfs sneller als dag 1 dankzij de vele updates en patches die het machientje oliën.

imo moet je maar zoveel onderhouden als dat je ermee bezig bent, ben je een pc-guru die vanalles experimenteert en overal maar gaat installeren en testen, dan heb je meer onderhoud dan dat je gewoon je internet, je spelletje en je word/excell opent...
windowsXP is imo een veel bredere "speeltuin" die je helemaal naar eigen zinnen kan manipuleren, maar dat hoeft niet. Out of the box werkt ie imo net zo goed. Misschien is een perfectdisk en ccleaner wel nodig. maar daar houdt het wel op, da's 10 minuten werk, eenmalig instellen en voila
en zoals Extec zegt hierboven is het een feit dat OSX dichtgespijkerd is. erg weinig in te stellen, te veranderen... zelfs in de kasten van de computers. (probeer eens iMac hardware te veranderen?)
ik zag het wel aankomen dat extec naar 0 gemod zou worden aangezien je maccers gewoonweg érg snel op de tenen trapt vanaf je hun OS bekritiseert.
ik verwacht hetzelfde
Grapjas, defragmenteren is op met OSX niet nodig, hij zet het namelijk zelf constant op de 'goeie' plek.
Anoniem: 117762
@GENETX30 september 2006 13:06
waarom zou een computergebruiker zijn kostbare tijd moeten opgeven om zijn/haar computer stabiel te houden. Een OS hoort gewoon te werken, zeker als je weet hoeveel een legale licentie tegenwoordig kost ...
sja, het hangt er gewoon vanaf wat je met je computer doet.
je wilt toch het maximum performantie uit je computer halen? dan kan je best af en toe wat orde op zaken stellen, je hd wat reinigen. maar dat kan snel en automatisch worden gebeurd.
als je zoals vele gewoon msn't, word/excell, internet surft en sporadisch een spelletje doet gaat je computer nooit vertragen.
als je wekelijks nieuwe spellen installeert, je wilt alle mogelijke div-x filters up-to-date houden, je bent-die hard tweaker die alles wilt verwijderen wat niet nodig is (soms ook essentiële dingen per ongeluk) dan ligt het niet aan winxp dat je soms op een probleem kan stuiten omdat je onbtrouwbare/brakke Third-party-software gebruikt of zélf dingen hebt uitgezet zonder juist te weten wat je gedaan hebt.
op een mac heb je zoveel tweak-functies niet, waardoor je nooit op problemen zal stuiten, omdat er ook nooit iets verandert op je systeem.
hetzelfde bij windows-XP als je het gewoon met rust laat
Met een presentatie die we hadden voor ons profiel werkstuk was de presentatie door een Mac user in keynote gemaakt (= de enige reden waarom ik Mac zou willen btw, daar kan MS wel wat van leren met PP) ging de stekker er perongeluk uit... 5 minuten bezig geweest om het allemaal weer op te starten terwijl mijn Windows bak het in 1 a 2 minuten zou hebben gedaan...
Opstarttijd van OSX significant langer na een powerfailure?

Dat gebeurt alleen als de drive niet geformateerd is als MacOS Extended (Journaled) of iemand achteraf journaling heeft uitgezet.
Euhm, ik wil niet bot zijn maar in essentie heb je dus je Mac Mini weg gedaan omdat je de bestandjes die je over msn gestuurd kreeg niet kon openen..?

Met de Intel generatie kun je met parallels windows in een schermpje draaien en dan zou je daar jouw msn in kunnen hebben zodat je de bestandjes die je toegestuurd krijgt wel kan openen.

Ik begrijp je redenatie niet echt denk ik :).
ook erg handig -->
"sjonnie zegt: bekijk dit zalige filmpje"
en stuurt je video.wmv
"marina zegt: w8 ff windows XP opstarten, daar openen en weer afsluiten."
dan zit ik ook liever op windowsXP permanent
als dit vaak zou voorkomen
niet te denken aan de plaats op je hd dat winxp inneemt om gewoon simpele filmpjes af te spelen...

edit: .wmv was maar voorbeeldje. Ik ken flip4mac wel
twas omdat Herc parallels voorstelde

@ N_Freak - "Zo kun je .wmv en andere Windows troepjes afspelen."
waarom is het weer meteen troep? WMV en WMA vind niet te onderschatten in kwaliteit. 't is omdat het van MS komt zeker? :Z
Flip4Mac.. Google toch eens...

Zo kun je .wmv en andere Windows troepjes afspelen.

edit: Ik bedoelde met troepjes, gewoon dat soort bestanden, niet negatief bedoeld..
mplayer onder linux heeft nooit die problemen bij mij, maar weet niet hoe dat onder Mac OS X is. Sterker nog, ik heb onder linux minder problemen met codecs dan onder windows ;)
ok erg handig -->
"sjonnie zegt: bekijk dit zalige filmpje"
en stuurt je video.wmv
"marina zegt: w8 ff windows XP opstarten, daar openen en weer afsluiten."
dan zit ik ook liever op windowsXP permanent
als dit vaak zou voorkomen
niet te denken aan de plaats op je hd dat winxp inneemt om gewoon simpele filmpjes af te spelen...
Daarvoor heb je dus flip4mac die WMV ondersteuning toevoegd aan QuickTime ;)
Mag ik vragen wat voor bestanden je niet via MSN kon binnen halen/openen? Ik gebruik Adium en soms Windows Messenger for Mac 6.0. Nergens last van.

Flip4Mac is sterk verbetert. En gelukkig eindelijk voor Intel Macs beschikbaar.
Ik wil geen partij kiezen, maar ligt dat aan Apple of aan het feit dat de overgrote meerderheid van de mensheid met Windows werkt. Ik gebruik zelf alleen maar Linux en liep ook vaak te klooien met dit soort dingen. (Toch ben ik heel blij met Linux.)
Het is en blijft het kip-en-ei probleem.
Ik kan niet wachten tot Leopard uitkomt! Wat een gave nieuwe functies zitten daarin. Voor de geinteresseerden: check de Keynote van Steve & Friends op de WWDC '06
zie ze allemaal eens juichen omdat je andere computers kan doorzoeken in search, of dat je een nota niet meer naar jezelf moet doormailen.

toch maar ff een hoge piet erbij halen met een vreemd accent om de vergelijking met vista te maken en de superioriteit trachten aan te tonen.

op deze worldwide developers conference zijn 4200 deelnemers, op een microsoft meeting zijn er enkel al 10.000 werknemers.

500 miljoen omzet, da's het dubbel van de boete die MS dit jaar moet betalen, wat 5% omzet is.

een half miljoen downloads van bootcamp op 19 miljoen users: to me it says: 2.7% van de gebruikers wil van hun mac een windows-machine maken.

continue the bashing i say :Z
Er rijden meer mensen in een Opel Astra dan in een Porsche 911.

Een Opel Astra rijdt dus beter volgens jou?

Dit wel de wereld van een MS-fanboy zijn maar ik begrijp het niet.
ik heb de mensen van porsche zich niet zien verlagen tot dit soort moddergooierij of interessant zitten doen over een feature van niets zoals bvb eindelijk een achteruitkijkspiegel oid.

blijkbaar zitten alle mac-gebruikers in diezelfde glazen kubus, waarin ze denken dat niets hen kan deren en alles wat daarbuiten ligt een woesternij is, waar nix goeds uit komt, misschien is het wel een doorkijkspiegel die naar de foute kant staat gericht.
Dus? Omdat MS meer geld omzet is hun software beter? Omdat het zo'n belachelijk groot bedrijf is, is hun software beter? Omdat de licenties duurder zijn, is het beter? Omdat gewoon 95% van de wereld het gebruikt, is het beter?

Die puntjes die jij eruit haalt om de boel belachelijk te maken zijn nou net de kleinste updates, dus lekker makkelijk bashen dan :z

Ik ben zelf opgegroeid met Windows, van versie 3 af. Later linux en BSD gebruikt maar ik ben toch echt veruit het meest tevreden met OS X. Mensen die het niet kennen blijven braaf Windows verdedigen, maar ze moesten eens weten ;) Vista loopt qua functionaliteit nu al achter op OS X, en het is nog niet eens uit. Redmond, start your photocopiers :D
Anoniem: 163940
@BezurK30 september 2006 11:26
ik zit niet zo te wachten op Leopard :) , ik heb een iMac G3 400 Mac OS X 10.4.8 voor Palmdesktop en TomTom home omdat daar nog geen Linux versies voor zijn :(

maar van wat ik gezien heb ziet het er erg goed uit, kunnen ze bij ms nog wat van leren
Een windows PC is tegenwoordig al realiseerbaar voor 400 euro! Daar kan Mac nog een puntje aan zuigen... Mijn ibook doet mijn nederlandse portemonee nog steeds bibberen,...
De bestandsdeling met Windows netwerken zou ook beter moeten werken door een bugfix.
Is dan eindelijk de bug gefixed dat als je windows sharing aan zet soms de cpu volledig belast wordt, en hij een logfile volpompt?
Ik heb er zelf nooit last van gehad dus kan het niet met zekerheid zeggen maar het lijkt er op van wel. Op MacRumors las ik dat het opgelost zou zijn. Je had zeker tientallen smbd processen tegelijk?
Leukste nieuwe feature op 10.4.8 tot nu toe is zoomen. Kon altijd al, maar nu is het echt makkelijk te gebruiken.

Druk CTRL in en geef een zwengel aan je mousewheel of ga tweevingerig scrollen als je een laptop hebt die dat ondersteund.

Wheeeeeee!!

Als je zwaar ingezoomd bent, moet je ook is Apple + Alt + \ indrukken. :Y)
Jammer dat het nogsteeds niet werkt als je een tweede monitor hebt aangesloten, waarbij de tweede montitor boven de eerste monitor is geplaatst.
Leuk een upgrade naar iets wat door je eigen hardware nauwelijks wordt ondersteund...Mousewheel? Tweevingerig scrollen? En Mac heeft er weer een onmogelijke bij Apple + alt + \.... . |:(

Ik snap de nieuws waarde van dit bericht helemaal niet, blijft mij als ordinaire reclame in de oren klinken, hoera een patch voor een OS?

Naja.. ieder zijn ding.
Nu weten we wel dat je het ordinaire reclame vindt...
Ik was weggemod in mijn vorige reactie, dus dit is een compleet overbodige reply van je, maar bedankt voor je reactie. 8-)
Blijf je houden he, die mensen die nooit eens volwassen worden. :z
@superdre:

Mooi dat je zo tevreden bent met Windows XP, niks mis mee, maar mijn ervaringen zijn toch anders, en het lag zeker niet aan de hardware die ik destijds had. Of je moet een Dual Intel Xeon 2,4GHZ workstation van 3500 euro slecht noemen...

En het is jammer dat je het toch niet kan laten om te bashen: Deze 'versie' van MacOSX zoals jij het noemt is een update en kost je niks. Je koopt 1 keer voor 129,00 Tiger en je kunt alle daarop volgende 10.4.x updates gratis downloaden....
Zo werkt dat ook met Windows toch??? Je betaalt toch ook niet voor elke SP of wel?

En dat Windows onderhoud nodig heeft kun je niet gaan ontkennen en dat doe je nu juist wel. Het is een feit dat je voor een goed werkende Windows installatie veel onderhoud moet plegen.

MacOSX heeft ook onderhoud nodig maar veel minder en daarbij doet het systeem dat zelf.
gewoon om eens te proberen zo'n osx4intel iso gedownload (10.4.7) en op m'n Dell gezet (workstation 470, xeon 2.8 Ghz, 1 GB geheugen). Out of the box werd alles herkend, behalve de videokaart die na de installatie van een officieele Mac ati driver het ook gewoon deed.
In absolute snelheid merk ik eigenlijk geen verschil met XP. Wat wel een verschil is is dat het allemaal gewoon net even wat soepeler lijkt te werken, minder hakkelend en minder wazige 'zandlopers'.

Als het voor reguliere machines te koop was zou ik het zo gaan halen.
Hoezo "als het voor reguliere machines te koop was"? Die Dell van jou was duurder dan een Mac Pro hoor, met vergelijkbare specs ;) En ziet er nog vetter uit ook, voor zover dat belangrijk is dan...
In absolute snelheid merk ik eigenlijk geen verschil met XP.
Als je op een echte Mac werkt zal je wel degelijk het verschil merken. Het is niet voor niks dat een MacBook met Windows XP de snelste Windows XP laptop is (en dat was nog in de tijd dat er geen Boot Camp was). Bovendien is MacOS X ook nog eens helemaal geschreven voor hardware in een Mac, waardoor het echt helemaal soepel en snel werkt. Het is dus totaal geoptimaliseerd voor de hardware. Het blijft een totaal-concept.

Opstarten in MacOS X is echt een kwestie van een kleine minuut op m'n MacBook Pro (tenzij er allerlei dingen moeten worden aangepast, zoals bij een update). En afsluiten, tsja, daar ben je jaloers op.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee