Hoofdcategorieën

Apple toont Mac Pro, nieuwe Xserve en MacOS 'Leopard'

Door Wouter Tinus, dinsdag 8 augustus 2006 05:30
Bron: Apple, views: 36.636

Apple heeft op zijn jaarlijkse WWDC in San Francisco afgetrapt met de introductie van de nieuwe Mac Pro en Xserve. Tevens werd er een demo gegeven van MacOS X 'Leopard'. Met de aankondiging van de nieuwe workstations en servers rondt het bedrijf zijn overstap naar Intel-processors - het grote nieuws van vorig jaar - na precies 210 dagen af. De nieuwe Mac Pro is voorzien van twee dualcore Xeons Woodcrest op 2,0, 2,66 of 3,0GHz en 1 tot 16GB FB-DIMM-geheugen op 667MHz. Er kunnen in totaal vier videokaarten geplaatst worden: één dubbelbrede en drie gewone. Het basismodel heeft slechts een GeForce 7300 GT aan boord, maar onder andere de Radeon X1950 XT en Quadro 4500 zijn verkrijgbaar als optie. Binnen de kast is ruimte voor vier verwisselbare SATA-schijven - goed voor een maximale capaciteit van 2TB - en twee optische drives. Verder is er vijf keer USB2, vier keer FireWire en twee keer gigabit ethernet aanwezig. Ondersteuning voor WiFi en Bluetooth is optioneel, maar een Apple Keyboard en Mighty Mouse zitten wel standaard in het pakket. De Mac Pro is per direct verkrijgbaar en de standaardconfiguratie (met 2,66GHz processors, 1GB geheugen en 250GB-schijf) heeft een adviesprijs van 2499 euro meegekregen.

Apple Mac Pro (Woodcrest)

De nieuwe Xserve zal in oktober beschikbaar komen. Net als de Mac Pro is deze 1U-server voorzien van een dubbele Woodcrest. Hij ondersteunt 32GB geheugen, drie SAS-kanalen, twee PCI Express x8-slots, drie FireWire- en twee USB2-poorten. Een geïntegreerde Radeon X1300 verzorgt de grafische kant. Het basismodel met 2,0GHz-processors, 1GB geheugen en 80GB schijfruimte kost 3299 euro, maar de Xserve kan nog uitgebouwd worden met snellere of grotere schijven, meer geheugen, snellere processors en een redundante voeding. Volgens Apple is het nieuwe model tot vijf keer sneller dan zijn op PowerPC gebaseerde voorganger. Ondanks het feit dat zowel de Xserve als de Mac Pro splinternieuwe processors aan boord hebben is het besturingssysteem (Tiger) nog steeds 32-bits. De 64-bit extensies zullen pas ondersteund worden door Leopard.

Apple Xserve (Woodcrest)

MacOS X 10.5 'Leopard' wordt in het voorjaar van 2007 verwacht en zal zowel in server- als desktopsmaak verschijnen. Voor consumenten worden er vier speerpunten genoemd: ten eerste Time Machine, een backupsysteem dat alle bestanden die zich op de Mac bevinden veilig stelt op een externe schijf of server. Als er iets mis gaat kan de gebruiker met een simpele grafische interface terug in de tijd reizen om hersteloperaties uit te voeren. Dat kan dan gaan om alles van een enkel bestand tot het hele systeem. De tweede toevoeging is een feature die Spaces wordt genoemd, wat eigenlijk niet meer is dan de mogelijkheid om meerdere virtuele desktops te gebruiken.

Nummers drie en vier zijn verbeteringen in de bestaande applicaties Mail en iChat. Apple spreekt zelf over 'vernieuwende technologieën die nog in geen enkel vergelijkbaar programma beschikbaar zijn', maar als we vervolgens lezen dat het gaat om 'sjablonen, notities en taakoverzichten' moeten we daar toch een schepje zout bij gooien. De ondersteuning voor RSS en het groeperen van e-mails over hetzelfde onderwerp zijn ook niet bepaald uniek, maar daardoor natuurlijk niet minder handig. De instant messenger iChat kan in Leopard gebruikmaken van Photo Booth-effecten. Behalve foto's kunnen er in de nieuwe versie ook video's en presentaties gedeeld worden. Ook wordt het mogelijk om de controle over de desktop over te dragen aan een chatpartner. Naast de vier kernpunten zijn er een hoop andere dingen opgepoetst en uitgebreid in 10.5, waaronder een phishingfilter in Safari, een animatiepakket, nieuwe tools voor ontwikkelaars en functies voor ouderlijk toezicht.

Apple MacOS X 10.5 Leopard

De serverversie van Leopard wil men net zo gebruiksvriendelijk maken als de desktopversie: met de Server Assistant zouden gebruikers zonder technisch inzicht binnen enkele klikken hun machine kunnen configureren. Verder is er onder andere een nieuwe iCal Server om agenda's te delen, Spotlight server om op het netwerk te kunnen zoeken en een Wiki-server om informatie te delen met een team.

Volgende 09:26
Vorige 21:38

Reacties

«  1  2  3  4  »

ff gechecked op dell, en inderdaad is de Dual Dual core xeon duurder.

2x2=quad ;)

Hyperthreading ;) 8 CPU's volgens linux. Ik heb er een aantal, vandaar dat ik het weet :)

Hmm nee. De op Core Duo gebaseerde Xeons hebben geen Hyperthreading.

processor : 7
vendor_id : GenuineIntel
cpu family : 15
model : 6
model name : Intel(R) Xeon(TM) CPU 3.20GHz
stepping : 4
cpu MHz : 3193.569
cache size : 2048 KB
physical id : 1
siblings : 4
core id : 3
cpu cores : 2
fdiv_bug : no
hlt_bug : no
f00f_bug : no
coma_bug : no
fpu : yes
fpu_exception : yes
cpuid level : 6
wp : yes
flags : fpu vme de pse tsc msr pae mce cx8 apic sep mtrr pge mca cmov pat pse36 clflush dts acpi mmx fxsr sse sse2 ss ht tm pbe nx lm pni monitor ds_cpl cid xtpr
bogomips : 6386.06

Daar is mijn dual duo core xeon het niet met je eens. Zie: coreId in vergelijking met processorId op CentOS

Linux version 2.6.9-34.0.2.ELsmp (buildcentos@v20z-i386) (gcc version 3.4.5 20051201 (Red Hat 3.4.5-2)) #1 SMP Fri Jul 7 19:52:49 CDT 2006

@FunzoneQ!

Dual Core is niet hetzelfde als Core Duo

Jouw Dual Core is een op pentium 4 / D gebaseerde Xeon.

De nieuwe Xeons gebaseerd op de Core 2 Duo's (woodcrest) hebben geen hypertreading meer dat is niet langer nuttig voor de nieuwe generatie intels.

Werd alleen maar gebruikt om de extreem lange pipeline van de P4 en Pentium Extreme (Pentium 4 of D met hypertreading) te kunnen gebruiken.

edit:typo

lijkt me ook vrij stug dat er al mensen met 3.2 Ghz woodcrest Xeons rondlopen hier :)

Ook wordt het mogelijk om de controle over de desktop over te dragen aan een chatpartner.
Lijkt me interessant als er hier veiligheidslekken naar boven komen.

Inderdaad. Een prachtige functie, maar het leent zich wel voor misbruik. Ook het eerste waar ik aan moest denken bij deze functionaliteit. Dus: standaard uitzetten Apple!

alleen jammer dat je een user adress en log-in pasword moet hebben.
anders was het well intresant geweest, je kan ook verder geen systeem bestanden vervangen.

gelukkig maar.... :D

microsoft heeft het ook al hoor...en ik heb eigenlijk weinig gehoord van dat die functionaliteit in MSN/windows messenger misbruikt word...

Waar ik me wel aan geërgerd heb tijdens de keynote: de uitlatingen naar Microsoft ivm het copiëren van hun software. Er zijn inderdaad verschillende zaken van Tiger opgenomen in Vista. Maar die laatste heeft ook verscheidene nieuwe zaken die Tiger niet heeft.
Maar dan toont Steve Jobs Leopard:
Time Machine : Volume Shadow Copy, maar wel een mooie interface moet ik toegeven.
Mail: Outlook
Spaces: Desktop manager is al beschikbaar voor OSX. Iedere *Nix heeft dit al.
Kortom: veel zaken dat je al gezien hebt in andere OS-systemen. Hopelijk zitten er nog een paar prachtige dingen in de lijst van verborgen zaken (tijdens de Keynote vermeld). Daarom dat ik over Leopard maar een matige indruk kreeg na de presentatie. Mooi OS terug, maar daarvoor zou ik nog niet de upgrade doen. Dus de komende maanden mogen er gerust nog meer features toegevoegd worden :)
De MacPro's zelf: mooie configuratie voor de prijs. Maar ik vraag me nu af: welk mac model krijgt nu de Conroe? De iMac?

Maar dan toont Steve Jobs Leopard:
Time Machine : Volume Shadow Copy, maar wel een mooie interface moet ik toegeven.
Moet ik wel even ter zijde vermelden dat het principe van Time Machine sterk gerelateerd is aan de OSS Dirvish en dus niet zoals VSS.

bij MS zijn sp gratis, en dan boeit het niet zo, maar deze 4 "speurpunten" zijn idd geen upgrade waart

misschien dat er onderhuids veel is gewijzigd, maar wat de gebruiker krijgt is niet echt de moeite, tenzij men enkele dingen nog niet wil vermelden omdat men bang is dat MS ze nog zou kopieren, maar dat lijkt mij ook wel ongeloofwaardig

de nieuwe Mac Pro ziet er wel zeer goed uit :)

uiteindelijk zal je tochh hopeloos verouderd zitten als je nog met Tiger werkt... dus upgraden (en betalen) verplicht
edit@ thalord
dat heet bij windows security updates

Service packs zijn bij Apple ook gewoon gratis. Voor Tiger zijn er zelfs 6 verschenen. Je kunt van 10.4.0 helemaal naar 10.4.6 gaan.

10.4.7 is de laatste ;)

Onderhuidsgewijzigd zeg je...

Leopard is slechts van voor tot achter 64bit. (Ok Tiger is ook la agrote delen 64 bit.)

En allemaal wel zo dat het 32bit backward compatible is.

ok, maar heb ik, als gebruiker, daar voordeel van?

men roept nu al een paar jaar dat 64bit veel beter en sneller is, maar ik heb er nog niks van gemerkt:
- WindowsXP64 is niet/nauwelijks sneller (misschien een slecht voorbeeld)
- er is nauwelijks software die er gebruik van maakt

@catfish

Geef je volkomen gelijk.

64bit heb je alleen wat aan als je het nodig hebt. Dus fotobewerking, animatie, rendering, hogere wiskunde. Dat soort spul. Maar voor je gemiddelde game of desktop applicatie: niet echt.

Wat me stoort is hun "OS X is beter dan Vista" slogans overal.

Kan ik OS X dan ook op elke willekeurige pc installeren ?
En waarom boot camp ? Blijkbaar is er toch heel veel vraag naar Windows, hoe zou dat toch komen ?

@catfish:

Dit is dan ook geen service pack, maar een nieuwe release. Alleen in tegenstelling tot Microsoft komt Apple vaker dan eens in de 5 jaar met een nieuwe release ;) En voor 129 euro een nieuwe release krijgen vind ik een scherpe prijsstelling. Neemt niet weg dat er meer nieuw zal moeten zijn om mij mijn portmonnee te laten trekken voor Leopard.


@GoldrusherXT:

Dit jaar zijn er inderdaad wel veel MS-bashing slogans, maar dat hoort er in de IT branche nu eenmaal een beetje bij; het patsen met 'ik ben beter dan de concurrent'.

Je vragen slaan echter nergens op.
Kan ik OS X dan ook op elke willekeurige pc installeren ?
Nee dat kan niet, en dat is meteen het grote voordeel: geen driver-hell, geen compatibiliteits-issues, en betere stabiliteit doordat het aantal toegestane hardwareconfiguraties beperkt is.

En waarom boot camp ? Blijkbaar is er toch heel veel vraag naar Windows, hoe zou dat toch komen ?

1 woord: Marketing.
Microsoft heeft Windows op een hele slimme manier gemarket en het daardoor doorgedrukt als 'industry standard'. Jan de Buurman heeft Windows, omdat jij het ook hebt. Omdat -zoals men dat zegt- 'iedereen Windows heeft'. Iedereen klaagt erover, maar het wordt je min of meer door de strot gedrukt (belastingdienst had tot voor kort ook alleen maar een Windows client). En puur om die reden moeten andere OS'en werken aan Windows compatibiliteit zoals wine, cedega, bootcamp, etc.

Het heeft dus niets te maken met of Windows beter of minder goed is dan OSX.

idd, vista is nog niet eens final, niemand weet hoe het écht zal lopen... Als MS zou besluiten zijn producten niet meer voor macOS te ontwikkelen (office, messenger,...) zouden er vele afhaken van macOS imo

let op je woorden apple, andere producten afkraken komt bij mij over als zwakte en lafheid, en ik ben zeker niet de enige

"yea amerika suxxorzz m$ winblows noobzz" is gedrag van een 13 jarige die niet beter weet

@ rick2019
een strakke desktop is nogthans niet zo moeilijk te maken in windowsXP.. hier mag je tenminste prullen, experimenteren en tweaken met je desktop. vind het altijd al zo jammer dat je apple-desktops bijna niet kan tweaken. op deviantart moet je maar eens de meest bekeken desktopscreens bekijken.. zitten pareltjes tussen waar eender welke computergebruiker alleen maar van kan dromen qua design

microsoft is ook groter omdat ze meer dan 1 (verplichte) hardwareconfiguratie moet onderhouden, en 't ligt 99% aan crappy/goedkope hardware of je EIGEN fout (virussen, verwijderen van belangrijke files) dat een windows-bak vastloopt of raar doet... hier werkt ie fenomenaal goed op 4 pc's, al jaren aan een stuk! ik ben tevreden gebruiker

@ Nietzman
alle maccers die ik ken (zeker 30, studeren reclame) gebruiken ALLEMAAL windows messenger... en ik hoor hen maar al te vaak klagen over allerlei dingen dat ze niet kunnen op hun mac, maar wel op een pc die ze dan uit het stof moeten halen. Allemaal leuk en wel zo'n apple-out-of-the-box, mooi en knap.. maar dan begint imo de miserie van verplichtingen, opgedragen software en hardwarelimitaties
(klein voorbeeld: o wat is dat design toch mooi!; maar waarom staat die verdomde aan-knop zo verstopt op een iMac (g4 of eMac)? zo kan ik ook een strak/minimalistisch design maken hoor

Vista mag dan nog wel niet final zijn, het is al wel feature complete. Op bugfixes na zal er niet zo denderend veel meer aan veranderen.

@goldrusherXT:
Kan ik OS X dan ook op elke willekeurige pc installeren ?
En waarom boot camp ? Blijkbaar is er toch heel veel vraag naar Windows, hoe zou dat toch komen ?


Windows kan je ook niet op elke willekeurige PC installeren (ppc bijvoorbeeld al niet), dat het wel op een Apple kan is dus alleen maar een voordeel ten opzichte van MS. Bovendien, mensen die met Apple werken willen juist helemaal geen OS X op wat voor systeem dan ook installeren. Ze willen gewoon een makkelijk te gebruiken computer die er leuk uitziet en ook nog krachtig en flexibel is. Op elk punt dus een plus voor Apple.

Bovendien zou MS niks met hardware details te maken moeten hebben, als hun driver abstractie goed genoeg is. Dat Apple door de jaren heen al vrolijk van 6800->ppc->intel, van OS7/8/9->OS X, van verschillende videochips->andere videochips gaat zonder noemenswaardige problemen geeft aan dat ze het daar in ieder geval wel kunnen.

Dat er vraag naar boot camp op een apple is, geeft mijns inzien eerder aan dat Windows gebruikers eigenlijk wel graag naar OS X willen, dan dat OS X gebruikers Windows willen gebruiken. Met andere woorden: het is een hulpmiddel voor een makkelijke overstap naar OS X, bijvoorbeeld doordat je op die manier nog steeds computerspelletjes op je Apple kan spelen (gelijk ook het enige waar ik Windows op mijn IMac voor gebruik).

@musback
idd, vista is nog niet eens final, niemand weet hoe het écht zal lopen... Als MS zou besluiten zijn producten niet meer voor macOS te ontwikkelen (office, messenger,...) zouden er vele afhaken van macOS imo

Wake up & smell the coffee... Office voor OS X is al sinds 2004 niet meer doorontwikkeld, en ik denk dat de gebruikers van Messenger voor de Mac op 1 hand te tellen zijn. Waarom zou je zo'n prutprogramma uberhaupt willen installeren als je als alternatief AdiumX, iChat, GAIM, Jabber, Mercury, aMSN, ... kan gebruiken... IE voor de Mac is er ook al niet meer, Windows Media Player voor de Mac is er al niet meer, Virtual PC voor de Mac volgens mij ook al niet meer, en zo zullen er nog wel wat zijn. Maak jezelf niks wijs, Apple heeft MS helemaal nergens voor nodig, voor elk MS product is een adequate vervanger die ze veelal nog zelf gemaakt hebben ook...

De enige reden dat bootcamp er is, komt omdat gebruikers willen overstappen of toch niet vastzitten aan een bepaalde software maar niet altijd zomaar direct alles kunnen laten vallen. Daarnaast is het ook een stap denk ik richting virtualisatie van de 2.

Het feit dat Apple zelf de hardware en software in handen heeft maakt het voor hun mogelijk om 1) een compleet geintegreerd pakket te maken 2) enorm stabiel te blijven doorheen de hardware en 3) dingen te veranderen (Motorola/PPC/Intel) zonder de gebruikers al te veel in de problemen laten lopen.

Blijkbaar heeft Microsoft reeds gezegd geen ondersteuning voor VB in Office voor Mac meer te steken (en ik denk dat er maar weinig zijn die het gebruiken) en ze hebben ook Connectix met VirtualPC gewoon laten doodbloeden. Gelukkig kom Xen en VMWare nu hopelijk met een degelijke oplossing, ik gebruik persoonlijk QEmu (open source). Ik heb er totaal lak aan wat Microsoft doet op het Mac platform. Ze proberen gebruikers te forceren niet te gaan door het Mac platform tegen te werken maar eigenlijk zorgt het gewoon dat gebruikers gaan overschakelen naar niet-Microsoft software en dan opeens dit ook gaan veranderen op hun Windows platformen.

Als ze nu Office laten doodbloeden gaat mijn bedrijf (2000 pc's) opeens alles moeten laten overstappen op OpenOffice, ook omdat de staat tegenwoordig aan het overstappen is op ODF. Het bedrijf zelf zal er misschien wel eens over klagen maar gewoon het geld uitgeven voor de migratie.

Messenger for Mac wordt wel gebruikt binnen een bedrijfsomgeving voor Live Communications bijvoorbeeld, maar het is eigenlijk een omgebouwde SIP client. Dat is iets dat mij zo tegensteekt, ze nemen een standaard (SIP) en maken het compleet incompatible in hun implementatie. Hier ook, denk ik eraan de mensen in de Windows wereld de iChat Server te laten tonen die zij ook dankzij XMPP gratis kunnen implementeren.

Microsoft heeft begin dit jaar alle ondersteuning voor Internet Explorer en Messenger voor de Mac stopgezet. IE voor de Mac is zelfs niet meer te downloaden.
Een aantal jaren gelden heeft Microsoft Virtual PC opgekocht en per deze week ook stopgezet voor de Mac. In die zin is er wel oorlog tussen Microsoft en Apple. Hun overeenkomst uit 1998 is in 2003 afgelopen. Het is nog maar de vraag hoe lang Office nog blijft bestaan.

Helemaal mee eens. Als Mac-gebruikers schaam ik me er een beetje voor.

Het is echter bedoeld voor en "in-crowd". Niemand behalve de echte mac fans kijken naar de WWDC keynote. Het is niet voor de rest van de wereld, en zeker niet voor Windows gebruikers bedoeld.

Het is ook zo dat Microsoft ermee begonnen is: Toen Apple met Mac OS X kwam in 2001, lanceerde Microsoft de eerste campagne voor Vista, in het kader van "wij hebben het ook maar veel beter", om Windows gebruikers te weerhouden over te gaan op Mac OS X.

Klopt helemaal. Vergelijk het met Ballmer die zijn dansje "Develloppers".

Men moet een een select groepje zien te overtuigen zeker voor Apple te programmeren. En dan is dit wel de juiste opzet. Developpers zijn heel belangrijk voor OS X en de Mac dus alle truken zijn goed om dze dan ook aan je gebonden te houden.


Maar ik vond het anders toch wel grappig ;)

de uitlatingen naar Microsoft ivm het copiëren van hun software.
Ergens hebben ze wel een punt. MacOS heeft al een tijdje Spotlight, Smart folders, encrypted filesystems, dashboard widgets en vloeiende animaties van vensters (zie de demo's van expose, user switching, ichat bijvoorbeeld)

Dat zijn allemaal features die in de nieuwe Vista gaan komen. Apple loopt voor, en ze weten dit. Steve Jobs heeft niet voor niets alleen de features laten zien waarvan hij het niet erg vind als de concurrentie dit overneemt. IHet zal me niets verbazen als de echt innovatieve zaken pas gepresenteerd worden als Vista in de schappen ligt.

Maar Apple kan naar hartelust features toevoegen omdat ze relatief weinig moeten werken aan het onderliggende systeem (hoeft maar op weinig systemen te werken, waar ze zélf de configuratie van kunnen bepalen. En bovendien hebben ze Mac OS X gebouwd op een al bestaande kernel), terwijl Microsoft daar helaas zijn handen voortdurend aan vol heeft.

terwijl Microsoft daar helaas zijn handen voortdurend aan vol heeft.
Klopt.. En de enige reden hiervoor is dat MS vanaf het begin geen deftig design had en nog steeds niet heeft.

OK, maar vergelijk de twee bedrijven eens op vlak van financiele ondersteuning en aantal werkkrachten.

Microsoft heeft die kernel anders ook al een tijd in handen. De Windows XP waar jij nu achter zit te werken heeft gewoon een Windows NT kernel. Misschien hier en daar wat aanpssingen maar dat heeft Apple in de loop der jaren ook gedaan met de Darwin kernel. Ze zijn nou eenmaal inovativer bezig omdat ze moeten overleven. Ze moeten dus iets bieden dat beter is dan de standaard om te kunnen concureren. Microsoft is de standaard dus die hoeft niet zo nodig te innoveren.

@Green.Velvet: Een OS behoeft ook geen "design", kijk naar Linux. Linux heeft géén design... just add features & rewrite as we go (zie ook Myths, Lies and Truths about the linux kernel)... maar dat is iets dat MS nooit heeft durven doen vanwege hun backwards compatibility. Linux en BSD wel... en Apple ook met hun OS X.


@Boogerschmidt: OS X is wel meer dan het voortborduren op een bestaande kernel alléén. Er is enorm veel ontwikkeling aan vooraf gegaan en sommigen hier herinneren zich zeker de eerste buggy OS X server versies.

En de Windows NT kernel is bovendien grotendeels gebaseerd op reeds bestaande VMS-technologieën, dus het is echt een non-argument.

@Tha Lord
Darwin Kernel? Het is XNU en is een spin-off van de Mach 3 kernel, wat een micro kernel is.

Meer info:
http://www.kernelthread.com/mac/osx/arch_xnu.html

Onwetendheid, de Mach 3/XNU (micro)kernel is een zodanig klein component van OS X dat daar niet de kracht ligt. Hetzelfde geldt voor de NT kernel, ook een microkernel. Echter is OS X wel ontworpen volgens opbouw die inderdaad makkelijker uit te bouwen is; en juist daar heeft Microsoft het wat moeilijker mee.

Wat een onzin, Microsoft is groot en zal veel meer personeel dan Apple hebben, om maar iets te noemen. Verder hebben ze aparte afdelingen die elk een stukje van het Os voor hun rekening nemen. Kan me niet voorstellen dat MS niet genoeg middelen heeft om een strak design/desktop te ontwikkelen.

@Alex4you

Ze hebben middelen genoeg, personeel te over, zoveel afdelingen dat je bewegwijzering nodig hebt...

en tóch komt er maar bar weinig goeds uit.

Ik vraag me serieus met enige regelmaat af hoe het toch kan dat Microsoft zijn producten maakt zoals ze deze maakt. Er zal en moet een rationele verklaring voor zijn, maar ik zie hem niet.

Apple heeft om te overleven een aantal stappen gemaakt waarbij ze hun gebruikers gewoon in de steek lieten. Vreemd genoeg acepteren die dat. De overstap naar OS x liet alle oude systemen in de kou zitten. Virutele oplossingen maakten de zaak onwerkbaar traag. Raar genoeg accepteren apple fan dat, ze zijn het kennelijk gewend ;)
Oom de overstap naar het intel platform is een vlucht vooruit van apple. Ook hier laten ze de oude gebruiker sin de steek. Straks is er voor de oude os-x varinat geen ondersteunijg meer te krijgen. raar genoeg...je snapt het rees.

Apple vallen op door bijv design. dat heeft echter allen zin als je met de mode meeloppt en dus met grote regelmaat je modiueze pc blijft vernieuwen.

al dit soort zaken moet je in de ontekbaar veel ruimere Windows gebruikers groep niet mee aankomen. Die zouden dat terecht niet accepteren.

Nu ziet ook Apple/jobs kennelijk Windows en zelfs het nog te verschijnen Vista als maatstaf waaraan ze zich moeten optrekken. een zwaktebod... raar genoeg...

Tja, was pas in amerika, als je de mac reclame op tv ziet, das 1 grote afkraak partij van de pc, dus dan kijk ik hier niet van op. Vrij aggressieve manier van reclame maken in amerika. Maar daar maakt niet alleen Apple zich schuldig aan :)

Je moet met al deze grapjes richting MS wel rekening houden dat ze voornamelijk intern gericht zijn. De WWDC is een event voor developers en professionals en niet voor de gewone consument. Alle "Redmond, start your photocopiers" en dergelijke zijn altijd voor interne aangelegenheden gebruikt, extern zul je ze niet zien.

Ze zijn soms een beetje kinderachtig en soms een beetje grappig maar heel storend vind ik ze niet. Soms zit er een kern van waarheid in, soms zijn ze een beetje kort door de bocht.

Richting consumenten gebruikt Apple een hele andere campagne om zich te onderscheiden van MS en die heeft een andere insteek. Sommige zijn trouwens erg leuk! http://www.apple.com/getamac/

Ook wordt het mogelijk om de controle over de desktop over te dragen aan een chatpartner.

Je kan met Messenger ook je desktop sharen, Apple jat van Windows! :+

Een desktop sharen is wel iets anders als de controle of de desktop weggeven.

Meer in de trand van "remote assistance".

Via Hulp op Afstand via Messenger geef je toch echt de controle van je desktop weg aan de andere partij

Dat is gewoon niet waar. Via hulp op afstand (Messenger), krijg je eerst de optie om "mee te kijken" met je chatpartner; je krijgt pas controle over zijn/haar systeem als je hier de tegenpartij om vraagt.

Ach ja, Microsoft heeft echt het desktop sharen uitgevonden. pcAnywhere anyone? Of misschien zelfs telnet (wat je als de logische voorloper ervan zou kunnen zien).

Ik zeg niet dat MS het heeft uitgevonden, alleen dat de functionaliteit al in Windows zit en Apple die functionaliteit nu ook krijgt.

P.s Check de clownsface in mijn post, take it lightly :)

RemoteDesktop voor de Mac is er ook al jaren heur. Het is nu alleen ook op een simpelere manier in iChat verwerkt.

telnet, microsoft? eh? back to school dude... kom maar terug als je de historie van unix doorhebt :P

Ja, vanaf Windows NT kun je telnetten naar je Windows bak, gewoon even de telnet service laten starten. Welkom in Windows land...

Ik zie MSN voor Windows anders het volgende nog niet doen:

http://www.apple.com/macosx/leopard/ichat.html

Met name het tweede deel van de video is heel cool: delen van foto's via ichat, vooral de wijze waarop het geanimeerd kan worden.

Nummer 5 is natuurlijk dat Leopard volledig 64bit zal zijn, Tiger is nu nog 'maar' 32bit. D

Klopt voor het grootste deel, vrijwel alles is 32bit in Tiger maar je kan wel 64bit (console) applicaties draaien. In de praktijk is dat alleen handig voor b.v. wetenschappelijk werk, je kan op de achtergrond een enorm model in 64 bit door laten rekenen en dan de resultaten in de 32 bit interface laten zien.

Maar for most intents and purposes is Tiger idd gewoon 32 bit.

Apple marketing roept al sinds Panther dat OS X "volledig 64-bit" is. De werkelijkheid bij Panther en Tiger was dat er een aantal 64-bit libraries aan het 32-bit OS X werden vastgeschroefd (ongeveer zoals, wie herrinnert het zich nog, Win32s als 32-bit library bij het 16-bit Windows 3.11 zat). Het lijkt me bijzonder stug dat Apple voor Leopard ineens een compleet nieuwe kernel, I/O en GUI subsystem uit de hoed haalt.

Maar dat neemt niet weg dat meet 64-bit libraries een goede zaak is. Tiger had alleen 64-bit support voor de G5, niet voor de 64-bit Intels - ongetwijfeld zet Leopard dat recht. En voor de GUI libraries (Carbon? Quartz?) zit het er ook wel aan te komen.

Apple heeft nooit geroepen dat OS X volledig 64-bit is. Dat slaat nl. ook nergens op omdat het gewoon niet zo is.

Oh en er waren voor deze aankondiging nog geen 64-bit Intel Mac's

was de G5 niet 64 bit?

Jawel, maar de focus heeft er nog nooit opgelegen. Apple zal vanaf dit moment geen nieuwe 32-bits modellen meer introduceren, dus wordt het nu pas echt de moeite waard alles op 64-bit te laten draaien. Zeker op de instapmodellen zal 64-bit grote verandering kunnen brengen. In de top modellen is dit niet zo zeer nodig, want deze leveren eigenlijk al genoeg 32-bit power, maar voor zware taken is het ook hier handig.

Op lowlevel unix-niveau was tiger wel 64 bit. Het verschil is dat de 64bit-ondersteuning nu ook in de middleware (hence: carbon en cocoa) zit en de applicaties er ondersteuning voor hebben. :)

met de Server Assistant zouden gebruikers zonder technisch inzicht binnen enkele klikken hun machine kunnen configureren.
Noooooooooo.... net zoiets als "iedereen kan programmeren in Java, want we houden hun handje vast!". En de gedrochten die daar uitkomen *shiver*

Niet iedereen kan programmeren en niet iedereen kan servers beheren. Er is een reden dat daar mensen voor zijn zeg maar. *zucht*

Als zij een brakke server willen hebben...laat ze lekker.
De professionals zullen er alleen maar meer werk door krijgen...om die troep weer recht te breien ;)

Nette config voor dat geld. En eindelijk een minimum aan geheugen van meer dan 512 MB. Uitbreidbaarheid laat weinig te wensen over.

En gingen alle kastenbouwers maar eens zo met de ruimte/vormgeving om :)

Ramzzz spaart nog even verder...

Kun je hier trouwens om het even welke videokaart inprikken, of houden ze die aparte piefjes??? Want dan koop je 'm gewoon zonder en haalt een voordeliger kaart :)

Ik bedoel uiteraard, dat Apple nu systemen op de markt brengt die weliswaar integraal worden geleverd, maar zich niet wezenlijk meer onderscheiden van een zelfbouwbak, afgezien van het moederbord (chipset) en OS. Dan zou je (in principe) dus evenals in andere systemen de videokaart, OS-onafhankelijk, moeten kunnen vervangen/upgraden.

Je bedoelt 'n PC videokaart bij Computerland scoren om 'm dan in de Mac te stoppen?

Weet wel dat je dan op dat moment 'n mijnenveld betreedt dat heet 'ROM flashen' - ATI -pardon, AMD- en NVIDIA support voor de Mac is erg beperkt tot een kaart of 2, 3.

Ik zet mijn kaarten in op XFX Graphic dat OS X compatible videokaarten heeft aangekondigd...

Eh ja, maar dat was voornamelijk ook een beperking omdat je toen nog aan de PowerPC architectuur vast zat...

Nu met de x86 architectuur zijn alleen de drivers alleen nog maar noodzakelijk en hoef je de videokaart ook niet meer te flashen...

Het feit dat MacOS ook gehacked op andere x86 systemen draaide is al het bewijs daar van.

Ze laten het hier blijken alsof die dingen de enige zaken zijn die nieuw zijn in OS 10.5, maar Jobs heeft duidelijk gezegd dat dit alles is wat hij momenteel wil laten zien zodat de concurrentie niet met alles al kan gaan lopen ;)

Ik hoorde ook een gerucht over ingebouwde VM ondersteuning :9~

Dat gaat niet (meer) door. Wine schijnt al wel te draaien en daar wordt nu hard aan gewerkt. Ook van de Cider game engine valt veel te verwachten op dat gebied.

Whow, mooi ding. Hoewel ik nog steeds erg tevreden ben met mijn eigen p3.4 met 2gb is dit toch andere koek.

Het ziet er goed uit.
Het is makkelijk uitbreidbaar.
Geheugen: FB-DIMM. (Zou gewoon overal standaard moeten zijn)

Er wordt hier boven mij dan wel gemopperd over de features, maar Dell krijgt zijn 500 systeem niet eens geleverd, en dan kan je ook dit (binnenkort) kopen. Ik verwacht namelijk dat Apple wel kan leveren.

Alleen jamer dat ik er het geld niet voor heb ;(

technologieën die nog in geen enkel vergelijkbaar programma beschikbaar zijn'

Dat is de zin die ze altijd gebruiken als ze weer eens iets presenteren wat nieuw is voor de mac, maar de rest van de computerwereld al eeuwen heeft...

Beter opletten, we krijgen nu enkel de features die te zien nieuw voor de mac zijn. Degene die echt revolutionair zijn krijgen we pas later te zien.

Hoop ik.
«  1  2  3  4  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 09:26
Vorige 21:38
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden - Uw Privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van: