Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 113 reacties

Eigenaars van de eerste generatie Mac Pro's kunnen een Nvidia Geforce 8800GT-videokaart in de Apple Store aanschaffen. Deze optie was eerst alleen beschikbaar als upgrade voor de begin dit jaar aangekondigde Penryn-Mac Pro's.

Wegens firmware-problemen was deze videokaart volgens Apple niet compatibel met de vorige Mac Pro-generatie, maar klaarblijkelijk hebben Apple en Nvidia het euvel verholpen. De Nvidia Geforce 8800GT, nu overigens alweer een videokaart voor het middensegment, is voor 230 euro te bestellen in de Apple Store. Pc-eigenaren zijn voor dezelfde kaart ongeveer vijftig euro goedkoper uit. Bij aanschaf van een Mac Pro is de 8800GT optioneel verkrijgbaar voor 120 euro.

800GT Mac Pro eerste generatie
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (113)

Ik snap niet dat er mensen zijn die zoveel dicureseren of het nou wel of niet waard is.
Je moet een mac qua hardware willen vergelijken met een pc je moet dan gelijk naar alles kijken en zelf dan nog.
Het is een feit dat een mac duurder is maar daar krijg je dan ook een stabieler systeem voor (athans daar ga ik van uit).

Ik werk al jaren met windows. Als er komt er nieuws uit de linux kant komt dan barst daar weer een hele discussie over los wat beter is enz enz.

Er zijn maar weinig mensen die weten waar ze over praten, je kunt alleen iets zinnigs zeggen als je elk systeem waardeerd op zijn voordelen. Ik ben daarom zelf bezig om me te verdiepen in linux en binnenkort hoop ik mijn mac pro binnen te krijgen.

Het enigste nadeel van MAC vind ik is dat ze geen systeem hebben tussen de mac pro en imac met een uitbreidbare kast.

[Reactie gewijzigd door eatualive op 16 april 2008 18:07]

Precies, als ik bij velen in de profielen kijk staat daar geen ervaring met een Mac, danwel Linux...dus als men dan zo emotioneel reageert, weet ik vaak al weer beter. Dat emotionele snap ik zowiezo niet zo, iedereen heeft zijn duidelijke redenen om ervoor te kiezen, zo ook ik. Het zou mooi zijn als men ipv op de prijs te mieren, ook gewoon leuke discussie kan voeren over het nieuws zelf.
Nee jij vertelt geen onzin HAMMER_99.....

Er zijn vele onder ons die een macpro wel kunnen waarderen en gebruiken osx omdat windows gewoon niet voldoet of te buggy is of teveel malware en virussen etc etc....
En dat zijn niet alleen maar NASA freaks hoor.....

En probeer jij maar eens een zelfbouw pc samen te stellen die EXACT dezelfde componenten heeft als een macpro (alleen 1 cpu kost al iets van 900 euro los)...

En wil je dat niet neem dan een single core macpro of een imac...

Nee er zijn vele redenen om GEEN macpro te willen of juist wel maar vertel alsjeblieft geen onzin !!!

[Reactie gewijzigd door CanonUser op 16 april 2008 17:47]

Er zijn vele onder ons die een macpro wel kunnen waarderen en gebruiken osx omdat windows gewoon niet voldoet of te buggy is of teveel malware en virussen etc etc....
Als je mede-Tweakers erop wil wijzen dat ze geen onzin moeten verkopen, lijkt het me zinvol om je eigen argumenten dan anders te formuleren, niet in de laatste plaats omdat zowel de iPhone als de MacBook Air de laatste tijd erg veel in het nieuws zijn vanwege het feit dat je binnen enkele minuten ze kan "ontmantelen" en kan gebruiken voor andere doeleinden (kijk bijvoorbeeld naar de uitslag van CanSecWest security conference 2008).

Ook de berichten over stilgezwegen installatie van Safari als je iTunes wilde installeren (zeg maar, malware), de bugs in QuickTime en dergelijke, doen niet veel goed aan de argumenten om Apple-software te verkiezen boven Microsoft-software.

Desondanks heb je wel 100% gelijk als het gaat om de redenen waarom iemand een MacPro aan zou schaffen ongeacht of het gaat om het merk, de hardware, de functionaliteit of de looks. Het zijn gewone hele krachtige en mooie werkstations en werken waarschijnlijk als een zonnetje met het bijgeleverde OS maar niet voor iedereen geschikt. :)

[Reactie gewijzigd door MAX3400 op 16 april 2008 18:05]

Mischien heb je andere ideeen bij stil, maar bij mij (vista) stond er gewoon een vakje voor de safari installatie die je aan of uit kan vinken. dat apple een update programma heeft voor meerdere programma's is wat anders.
die update blijft anders wel elke week opnieuw zeuren dat er een update is voor mijn itunes waar dan alleen safari staat.. als die nou eens zou onthouden dat ik dat kreng niet op mijn pc wil hebben...
DivX vraagt toch ook niet om de week of ik nu wel de google bar wil installeren?? nee blijft nee...
inderdaad, en als ik dan toch beslis die google bar te installeren zal ik die heus zelf wel vinden.

Zelfde met safari.
Ja die software perikelen kan ik van andere fabrikanten in meervoud zo opnoemen, dat is ook weer een probleem met oogkleppen ophebben als er Apple in beeld komt te staan.
@canonuser: of ik da onzin vind is mijn eigen zaak, niewaar? ik vertel niks, ik ventileer mijn mening, en jij mag t daar best nie eens mee zijn hoor :)

Ik bedoel maar.. waarom zou je een veel te dure xeon in je pc willen als de core2quad tzelfde kan (op t koppelen van 2 processoren na dan) Ik wacht wel weer tot op t eind van dit jaar voor m'n nieuwe procje ;)

maar goed; nogmaals; ieder t zijne. Ontopic: Ik ben blij dat mac users nu eindelijk ook een midrange gamekaart tot hun beschikking hebben :)

[Reactie gewijzigd door Hammer op 16 april 2008 23:02]

Eeeeh, 230 euro? Dat is toch al snel 90 euro meer dan de laagste prijs in de pricewatch. En waarom moest het zo lang duren voordat dit kon? Er is toch geen apparte kaart voor de Mac? Het zijn toch gewoon dezelfde kaarten als in PC's?
Het zijn dezelfde kaarten maar met een andere firmware (geen BIOS, maar een EFI firmware). Het probleem was dat de 8800 GT voor de Early 2008 Mac Pro beschikte over EFI64 terwijl de oude Mac Pro van voor 2008 EFI32 heeft. De oorspronkelijke 8800 GT had dus ook alleen EFI64 en werkte dus niet in oude Mac Pro's. Vandaar dat NVIDIA samen met Apple een nieuwe 8800 GT heeft uitgebracht met EFI32 speciaal voor de oudere Mac Pro.

[Reactie gewijzigd door Frietsaus op 16 april 2008 17:47]

Ik dacht dat EFI zoveel beter en flexibeler was dan Bios. Waarom dan EFI-firmware? OSX86 heeft met Bios nergens last van en ondersteunt bijna alle kaarten. Dan maar 10 seconde naar VGA-text modus gapen. Ik drink wel een bakkie ondertussen.

Waarom heeft nooit iemand trouwens een BIOS met instelbare resolutie/verversfrequentie gemaakt? Zelfs een brakke TV van 3 tientjes of een gratis af te halen Digitenne Tuner heeft al een beter grafisch menu.
jij weet niet waar de B van BIOS voor staat zeker?

Basic... met de uitbreiding die jij suggereert zit je al direct aan vele regels code en geheugen ruimte meer, dat doet men liever niet, want een BIOS moet eigelijk gewoon in 1 keer goed zijn.
EFI is gebruikt zodat het makkeljker is om proprietary hardware uit te brengen en zo meer winst te kunnen maken. Afgezien daarvan zijn er vooralsnog geen argumenten voor.
Door OSX86, kun je vast ook een niet-apple 8800GT in je MacPro jassen.
Nee, wel in een normale computer. OSX86 heeft overigens wel BIOS drivers voor Mac OS X die een 8800GT ondersteunen.
Het ligt niet alleen aan de software. Het komt ook door de firmware. De kaarten moeten daarom voorzien zijn van een macbios om te kunnen werken. Dus ook al zou je OSX86 draaien, dan nog gaat een 8800GT niet zomaar werken.

Misschien als je er een apple bios in flasht wel (dat kon je vroeger nog wel eens doen, geen idee of het nu nog kan).
Dit is mogelijk met bepaalde 8800 GT kaarten door er een Mac Pro 8800 GT EFI firmware in te flashen. Hierover loopt een behoorlijk topic op MacRumors.com.
Toch wel een beetje flauw dat je niet gewoon iedere geforce-kaart in een Mac Pro kan douwen, zeker gezien het niet meer is dan een PC met een "raar" besturingssysteem.
De firmware op de videokaart moet EFI-compatible zijn en verschilt daardoor met een 'normale PC' versie. Voor de rest heeft OS X drivers nodig voor die 'iedere geforce-kaart'. Het ligt iets lastiger dan 'een PC met een "raar" besturingssysteem', hoewel Apple er zeker van zal profiteren op deze manier.
Misschien een hele domme vraag, maar zou een bootcamp met bv Vista hier dan niet iets kunnen doen?
Zou je 'm dan alsnog niet kunnen gebruiken?
Of blokkeerd dat EFI het gehele gebeuren?
Bootcamp gebruikt een BIOS-emulatie bovenop EFI om Windows te kunnen starten, dus dat zal niet gaan werken.
Uh, je kunt onder Bootcamp alles draaien wat je op een "gewone" PC kunt. De videokaart zal werken in XP of Vista onder Bootcamp, maar wordt gezien als "Unknown VGA device" in OSX. Je zou een stock Mac videokaart kunnen houden, en een extra high-end kaart voor Windows kunnen nemen. De stock kaart disable je in Windows simpelweg. Het wordt gedaan!
Dus ik moet twee kaarten in mijn mac prikken wil ik kunnen gamen?

Wat is nou het grote voorbeeld van een mac behalve het coolheid gehalte? Volgens mij wordt dat steeds minder.
Nee want de 8800 GT voor de Mac werkt prima in Windows...
Mac's zijn niet bedoeld voor 15/16-jarigen die spelletjes willen spelen op de computer, maar meer voor de professional uit de grafische, geluids- of game-industrie die zijn brood moet verdienen op de computer.
@Boris Jeltsin, ik verdien m'n boterham anders met webdevelopment, en windows kan zich prima redden met alle software. Alles was ik nodig heb is de Adobe suite, en die werkt op beide platformen.

Macs zijn er niet voor de handigheid, maar omdat ze gewoon snel lijken.
Sterker nog, in de xbox 360 zit een PowerPC processor.

Voor mijn game behoeften heb ik naast mijn iMac dus een 360 staan :+
en gebruikt ook nog eens een simpelere x1900 die werd gebruikt in de dev kit.
opmerkingen maken over hoe oud iemand is, is extreem kinderachtig en heeft niets met de discussie te maken.

Daarbij is het nog belachelijker van jouw kant, gezien jij je geboortedatum niet eens hebt opgegeven.

Dat maakt jou imo de kleuter hier :+
Wie zegt dat hij zijn eigen bedrijf heeft ?
Microsoft gebruikt de G5 waarschijnlijk gewoon omdat dat een cpu is van ibm en dezelfde soort opbouw heeft als de ibm cpu die in de xbox360 zit. En er zijn genoeg mensen die mac fijner vinden als workstation.
ain't never = is not never = always, dus chilly zou dan wel altijd cool zijn :P
not never != allways

not never=sometime(s)
euh... apple gebruikt EFI en geen BIOS? Dat zal het wel verklaren.

tevens is het vast wel mogelijk een normale pc kaart te pakken en de firmware van deze kaart erin te prakken ;)
De Nvidia Geforce 8800GT, nu overigens alweer een videokaart voor het middensegment, is voor 230 euro te bestellen in de Apple Store. Pc-eigenaren zijn voor dezelfde kaart ongeveer vijftig euro goedkoper uit.
Grappig hoe Apple altijd hardware minstens 20% duurder weet te maken, ik denk om die reden dat Mac users liever wachten op de betere GeForce 9xxx lijn.
50 euro voor een aanpassing pc -> mac (al is het software/hardware matig) is in mijn ogen niet veel. Als je toch wil wachten, wacht dan op de opvolger van de 9xxx. Want zoveel verschil zit er nu niet tussen 8800gt en de 9xxx serie.
aanpassing?
waarom maken ze het niet gewoon compatible met elkaar in the first place? 1 kaart die op beide systemen werkt?

omdat het apple geen donder kost om die dingen "aan te passen", en nu gewoon weer een product in eigen winkels hebben waar ze de hoofdprijs voor kunnen vragen en 100 euro winst op maken.
leuk, maar ik doe niet mee aan die geldtrekkerij :p
waarom maken ze het niet gewoon compatible met elkaar in the first place? 1 kaart die op beide systemen werkt?
weet je, windows vista drivers doen 't niet zo goed op een Mac.

daarnaast hadden ze, naar ik begrepen heb, problemen met EFI. EFI wordt alleen op Mac's en Itanium machines gebruikt, en die laatste kom je niet snel tegen onder een bureau.

Daarnaast is er een betrekkelijk kleine markt voor dergelijke kaarten in het Mac Pro segment, je zult in een hoop gevallen (3D workstation bijvoorbeeld) kiezen voor een Quadro FX kaart.
weet je, windows vista drivers doen 't niet zo goed op een Mac.

Het gaat natuurlijk om firmware, welke in een flash rom op de kaart zelf leeft. Dat heeft niet direct iets te maken met Vista drivers.

Aangezien het wel gewoon allemaal "simpel" kan voor Linux, XP, Vista, etc, vraag ik me af wat de moeilijkheid voor MacOS zou zijn, of 't x86 Mac platform.

EFI wordt alleen op Mac's en Itanium machines gebruikt,

Ook geen waar. Vista bijvoorbeeld kan perfect overweg met EFI, zo ook andere OS-en tegenwoordig. Er zijn gewoon moederborden te kopen voor het x86 EFI platform. Het is alleen niet populair in gebruik omdat men het nut (op consumenten niveau) er niet onmiddellijk van inziet.

daarnaast hadden ze, naar ik begrepen heb, problemen met EFI.

Wat zou het probleem dan moeten zijn mbt EFI?

Een videokaart is een losstaande entiteit met z'n eigen aansturing/firmware, welke over een geheel gestandaardiseerde bus met het OS op driverniveau samenwerkt om beeld af te leveren. Als 't EFI voorziet in die standaard bus, het zou belachelijk zijn als het niet zo was, dan komt 't nicht im frage afaik. Het kan best zijn natuurlijk.. Maar mij lijkt het meer een (te) makkelijk excuus, wat vervolgens weer te makkelijk gepapegaaid wordt.

[edit:]
typo

[Reactie gewijzigd door houseparty op 16 april 2008 18:21]

Alleen de 64 bit versie van Vista kan met EFI overweg, alle andere versies niet.
Wat zou het probleem dan moeten zijn mbt EFI?
De Mac Pro en de 8800 GT uit begin 2008 hebben EFI64 terwijl de oude Mac Pro en de 8800 GT uit het nieuwsbericht EFI32 hebben.
Nou, ik kan toch ook Nvidia drivers op Ubuntu installeren? Daar is het toch ook voor aangepast...
het heeft niets met drivers te maken, maar met firmware.
je kan in een kaart prima firmware integreren die werkt met zowel windows als applemachines, en ja er is weinig markt voor, maar misschien komt dat wel door dit soort dingen, als een mac gewoon normaal te gebruiken was met een groot deel van de verkrijgbare hardware enz zou het misschien wat meer verkopen.
Omdat er zo weinig goede videokaarten zijn voor de mac wordt deze ook niet gebruikt om te gamen, en komen er dus ook bijna geen games voor uit, als ze dit anders aan zouden pakken, wie weet verkoopt apple dan straks wat beter...
En dan komen er ook nog andere dingen om de hoek kijken waardoor de firmware geupgrade moet worden en noem maar op. Zijn we ineens zoveel geld verder dat de kaarten 50 euro duurder worden...

@ ILoveAmor: Ubuntu draait op machines waar Windows ook gewoon op draait dus in dat opzicht hoeven ze niets te veranderen. Volgens mij zit de Nvidia driver zelfs zo in elkaar dat ze alleen maar wat schrijven zodat de kernel de binary aan kan spreken. Die binary is hetzelfde als die voor Windows. Punt is dat MacOS X een ander systeem is en dat deze aanpak daar wellicht niet kan werken.

[Reactie gewijzigd door ppl op 16 april 2008 19:27]

Weet je, dat er ook drivers geschreven kunnen worden voor een Apple-platform? Natuurlijk werken de Vista drivers niet!!
Denk je nou echt dat 'ie dat niet weet? Proef jij geen enkel sarcasme in zijn opmerking? Het is een reactie op een opmerking daarvoor. Lijkt me ook vrij duidelijk.
omdat je dan 2 firmwares moet hebben die Bios compatible zijn, aangezien niet 1 mac kaart bios compatibel is.
2 firmwares zijn ook twee keer zo duur als 1 ;)
Ik had eerder verwacht dat ze 400 zouden kosten. Dit is gewoon een nette prijs.
Ik had verwacht dat ze 10 euro zouden kosten. Dit is gewoon een belachelijk dure prijs.
Apple rekent standaard altijd 20% store profit op haar "richtprijzen" (lees geforceerde prijzen waar niemand onder mag)

zolang mensen liever een pc als een vrouw kopen (het moet er ook mooi uitzien) en niet letten op wat ECHT belangrijk is (raw specs and performance) zal er hiervoor een markt blijven bestaan.
zolang mensen liever een pc als een vrouw kopen
Waar slaat dit nou weer op? Hoe KOM je erop? |:(
wat heb je hier aan? Gamen op een mac is niet echt de shit en als je veel 3d werk doet zijn er betere kaarten (Quadro?) of zijn die ook niet beschikbaar, of is dit een middenweg tussen onboard en dure quadros?
plus, misschien koop je wel een mac pro om er daarna xp of vista op te zetten, om daar in te gamen. OSX kan met niet bekoren maar de hardware is erg slick.
OSX kan met niet bekoren maar de hardware is erg slick.

Het ziet er leuk uit als het je smaak is, maar verder is het gewoon veel te duur betaald voor wat je ervoor terugkrijgt.


@vgroenewold
Sowieso niet. Maar denk je serieus dat Apple de enige is die dat levert? Bovendien heb je er behalve in enkele professionele toepassingen echt geen zier aan. Zeker wanneer de rest van de hardware in schril contrast staat tot de kracht van 8 cores.

@Aerosul
OSX absoluut. Het ging alleen over hardware. Die ofwel te duur verkocht wordt, ofwel de zaak onnodig duurder maakt.

@Jack
Ver onder de prijs? Absoluut niet. Via de andere OEMs is het of net zo duur, of goedkoper.
Ik snap juist niet dat er telkens mensen die beweren wat jij nu weer beweert.

Natuurlijk is het goede hardware, maar FB DIMM heb je bijvoorbeeld weinig aan behalve in wat uitzonderlijke situaties en in servers. Dat spul is stervens duur. En dan nog maar 2GB FB DIMM ook, voor 2500 euro is die hoeveelheid geheugen uiterst minimaal. Om een beetje degelijk te kunnen werken moet er nog minimaal 2GB bij geprikt worden. En bij 2500 euro is ook slechts een HD2600XT inbegrepen, en een harde schijf van 320GB.. Daarnaast krijg je voor die 2500 euro maar een jaar garantie inbegrepen. etc.

Ik zie echt totaal niet in wat er nou zo voordelig aan is.

MacOSX heb je gelijk in, uiteraard.

@Ronny
Doe er even een link bij. Zo is het makkelijk getallen spuien. En HP is standaard ook veel te duur, net zoals apple.

[Reactie gewijzigd door houseparty op 17 april 2008 17:45]

Ik denk dat het zinloos is maar toch probeer ik het:
HP

HP XW6600 2X XEON 5450 3.00GHZ
4GB
250GB SATA VBUS

Fabrikant: HP
Partnummer: KX876AW#ABH

Voorraad: 0 (verw. levertijd: binnen 2 weken) (real-time)

3.654,00
4.348,26 incl. BTW (Beat-it.nl)


Gegevens

Two 3.0GHz Quad-Core Intel Xeon
4GB (4x1GB)
ATI Radeon HD 2600 XT 256MB GDDR3
320GB 7200-rpm Serial ATA 3Gb/s
En 16x SuperDrive
Apple Mighty Mouse
Apple Keyboard en Mac OS
Five USB ports
Two FireWire 400 ports
Two FireWire 800 ports

Prijs: Eur 3,074.79
BTW: Eur 584.21
Subtotaal: Eur 3,659.00

Verzendklaar:
3 dagen
Gratis geleverd

Dus met een grotere harde schijf is hij nogsteeds 600 Euro goedkoper!
Dus het is wel veel geld maar vergelijkbare systemen zijn meestal duurder. Het is eerder zo dat het niets voor jouw is, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat het ook niets is!
Een 8-core systeem? Zie ik nog niet al teveel moet ik zeggen.
Denk even na voor je wat zegt, dat is je mening, dit is geen feit.

Al zouden macs 2x zo duur zijn zou ik alsnog 'n mac kopen puur omdat ik 'n mac gewoon veel lekkerder (en vooral vanwege het OS) vind werken dan 'n bak waar Windows en/of een Linux/bsd op draait.
Je krijgt een slick systeem en een geavanceerd besturingssysteem voor een prijs die (voor dezelfde soort hardware) eigenlijk ver onder de prijs ligt van een PC + Windows Vista Ultimate. En OSX is een pak lichter en stabieler dan Vista Ultimate.

Die vlieger gaat dus niet op. Helaas trapt >80% van de Windows-addicts hier altijd weer in en ook in deze thread is dat weer goed te zien.

* Jack Flushell gebruikt uitsluitend Windows (XP), dat ook nog :)... dat gamen he ;)

[Reactie gewijzigd door Jack Flushell op 17 april 2008 00:36]

Er zijn wel Quadro kaarten, maar waarom is het gamen op een Mac niet echt 'de shit'? Ik zie het verschil in elk geval niet, [insert-mac-compatible-game] zal op een Mac toch echt even goed lopen als op een normale PC lijkt me zo?
Er zijn gewoon veel minder games beschikbaar voor de mac.
Een Mac Pro heeft geen onboard kaart. Gamen via Bootcamp is een optie, en er is een klein aanbod van Mac games. Maar je hebt gelijk. Gamen in OSX is niet echt interessant.

Crysis schijnt overigens prima te draaien met de 8800GT onder Bootcamp!
Oordeel pas als je er mee gewerkt hebt!
Ik dacht ook altijd dat MacOS gehypte zooi was, totdat ik met de nieuwste MacBook Pro van een maatje mocht werken...in 1 woord: PERFECT!!!

Zodra ik het geld ervoor heb, koop ik er ook een.
Alles aan dat ding klopt gewoon, dit is zoals computeren hoort te zijn!
De hardware, de software, alles loopt 'slick' en vergeleken hierbij is M$ een kleine jongen, die net om de hoek komt kijken met 'Vista'.

No.1 Mac(OS)
No.2 Ubuntu Linux
No.3 De rest

Zo zijn de kaarten geschud! Vergeet al die Acers/Dells/Asus'es met betere hardware specs, natuurlijk vind je bij de computerboer om de hoek een laptop voor E699,- met 3 gb ddr2-ram en een 250 gb hdd en 8600gs shared mem videokaartje, maar je kunt dit echt niet vergelijken met hoe een Apple werkt met vergelijkbare specs, puur omdat het systeem zo doordacht is (hardware+MacOS). :)

Een timmerman huur je om zijn vakkennis, een hamer vasthouden kan je zelf ook wel toch?
Maar weten waar je exact de spijker moet slaan, om bijv. een krakende houten vloer niet meer te laten kraken, dat weet alleen die timmerman!
Rekening voor het slaan van de juiste spijker op de juiste plaats: E50,-
Vind je dat duur? Vergelijk deze metafoor met een Mac.
Dan heb je je antwoord. :+
50 euro is voor jou misschien veel. Een Mac Pro is misschien overdreven voor jou.

Voor mij is 50 euro geen reet en heeft een Mac Pro wel degelijk meerwaarde tegenover 'n eventueel vergelijkbare PC en ik werk niet bij de Nasa.

Ben je dus gewoon heel kortzichtig? Of komt er nog 'n verdere uitleg?
Profiel, geen mac ervaring. Oftewel, weet je niet waarom je, als je er 1 hebt, merkt dat iets meer geld uitgeven soms best kan uitmaken. Neem eens de tijd en ga eens achter een Mac Pro zitten, run wat mooie Mac programma's tegelijkertijd en dan praten we weer verder. Ik ben niet pro-Mac, ook niet pro-PC, ik heb met beiden gewerkt en met alle plezier mijn eigen super-pc gebouwd...maar de Mac Pro is toch wel even wat anders.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 16 april 2008 23:03]

Ik zie Nvidia niet specifiek drivers uitbrengen voor een Mac, gering aantal gebruikers tov andere bsturing systemen maar waarom maakt Apple dan zelf geen drivers voor deze kaarten ? Veel OEM verkopers kopen alleen de chip en maken er onafhankelijk drivers voor.
Nvidia maakt wel degelijk de drivers voor deze kaarten voor Mac OS X, net zoals ATi dat doet.

en vergis je niet, het is een belangerijk segment voor ze.
nee hoor Apple maakt zelf de drivers voor nvidia kaarten, het maakt wel gebruik van Linux Source-code maar Apple doet het maken van de OS x drivers.

Nvidia geeft alleen maar source-code.
vraag maar ff bij apple's WWDC ;)

Ati doet iets meer, die maken soms zelf drivers voor OS X voor hun retail mac kaarten, die Nvidia niet maakt.

[Reactie gewijzigd door stewie op 18 april 2008 20:39]

Nvidia maakt al jaren drivers voor OS X, dat is het probleem niet zo. In dit geval moest de firmware van de kaart speciaal worden aangepast om met Mac hardware (meer specifiek EFI) om te kunnen gaan, dat is kennelijk lastiger...
Ik zie Nvidia niet specifiek drivers uitbrengen voor een Mac, gering aantal gebruikers tov andere bsturing systemen

Oh? En Linux dan? Dat wordt wereldwijd toch nog een stuk minder gebruikt dan MacOS icm een mid-hidh end videokaart.

Natuurlijk brengt nVidia zelf specifiek drivers uit voor de Mac. Net zoals ze dat voor nagenoeg ieder ander platform doen.

Sowieso gaat het in het artikel niet eens over drivers. Het gaat over firmware.
Waarom kun je voor je Mac Pro niet een normale losse videokaart van merk X kopen? De nVidia-drivers zijn toch voor iedere GeForce-kaart hetzelfde...
Omdat de grafische drivers in Mac OS X alleen hardware ondersteunen die Apple verkoopt. Daarbij kan een Mac Pro niks met een grafische kaart waar een BIOS op zit.

Het is niet alleen een kwestie van drivers dus, firmware is ook een verschil. Natuurlijk zal een willekeurige PCI-E kaart wel werken in Windows, want het EFI van een Mac zal zodra het nodig is (lees: zodra een OS boot dat geen EFI ondersteunt) een BIOS emuleren.

[Reactie gewijzigd door Frietsaus op 16 april 2008 20:31]

Dus zelfs met Vista op je Mac Pro moet je nog steeds dingen van Apple kopen ;)

(Ja, Vista ondersteunt EFI, vziw)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True