Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Paul Hulsebosch en Jurian Ubachs

De laatste games van de E3 2019

PES, Call of Duty Mobile, Final Fantasy en meer

Destroy All Humans!

Sciencefiction neemt zichzelf vaak behoorlijk serieus, terwijl de meeste beweringen en aannames in de vele boeken en films uit dit genre behoorlijk lachwekkend zijn. Sciencefiction is dan ook bij uitstek een genre dat zich leent voor parodie. Dat vond Pandemic Studios ook, toen het in 2005 Destroy All Humans! uitbracht, een hilarische game waarin je als alien precies kunt doen wat de titel suggereert: er lustig op los schieten en de hele mensheid uitmoorden.

Titel Destroy All Humans! Platform Windows, PlayStation 4, Xbox One
Ontwikkelaar Black Forest Games Verwacht 2020

Na het succes van de eerste game maakte Pandemic nog een opvolger, waarna de studio opging in Electronic Arts en niet lang daarna werd opgeheven. De rechten op de serie zijn alweer geruime tijd in handen van THQ Nordic, dat ervoor zorgde dat de eerste game compatibel werd gemaakt met PlayStation 4 en Xbox One. Dat is echter nog niet alles, want tijdens de E3 maakte de uitgever bekend dat hij dochteronderneming Black Forest Games opdracht heeft gegeven een volwaardige remake te maken. Die moet ergens in 2020 uitkomen, voor Windows, Xbox One en PlayStation 4. Wij mochten alvast een blik op de nieuwe versie werpen.

Voor we ingaan op de remake, bespreken we eerst even de basis. In Destroy All Humans! ben je Cryptosporidium-136, een alien afkomstig van de planeet Furon en meestal aangeduid als 'Crypto'. De Crypto's hebben geen genitaliën en kunnen zich dus niet voortplanten. Ze kunnen zichzelf wel klonen, maar hebben daar andermans dna voor nodig. Daarom gaan ze ernaar op zoek op aarde. Vooral menselijk dna is bruikbaar, dus moet de hele mensheid eraan geloven. De Crypto's zijn technologisch een stuk verder dan wij, zeker in 1959, het jaar waarin de game zich afspeelt. Ze hebben vliegende schotels, jetpacks en laserwapens, en de mensheid moet het stellen met geweren en kanonnen. Maar de mensheid heeft ook massa, de kracht van het getal.

Maak het niet te bont

Dat laatste betekent dat je het als Crypto vrij makkelijk hebt, zolang je jezelf maar een beetje inhoudt. Ga je te hard tekeer, dan zet de mensheid steeds meer en grotere middelen in. Als je hier en daar wat dna oppikt van de slachtoffers die je maakt, komt er hooguit wat politie bij kijken. Ga je door met oogsten, dan worden steeds grotere aantallen legereenheden ingezet en kun je het toch behoorlijk lastig krijgen tegen al die vuurkracht.

Black Forest Games heeft grootse plannen met de remake. Toen THQ Nordic de rechten op de serie kocht, kreeg het van de vorige eigenaar een keurige bundel met documenten en assets. Daar kan de Duitse studio nu uit putten. Het betekent bijvoorbeeld dat de studio de beschikking heeft over alle originele maps en originele character models. Die gaat men niet gebruiken, maar ze leveren belangrijk referentiemateriaal op. Wat de studio wel gaat gebruiken, zijn de originele stemmen. In de nalatenschap zaten alle originele geluidsbestanden. Vooral de vele teksten in het origineel zijn zo kenmerkend dat het zonde is om ze niet te gebruiken, zo redeneerde de Duitse studio. Zo krijg je met Destroy All Humans! straks een game voorgeschoteld waarin alles wat je ziet opnieuw is ontworpen, maar de stemmen origineel zijn.

De stemmen waren dus goed bruikbaar. Voor de rest van de assets gold dat veel minder. Nu we bijna vijftien jaar verder zijn, is er grafisch veel meer mogelijk dan in 2005. Personages kunnen veel meer detail krijgen, en de spelwereld veel meer invulling. Wie de originele game door de ogen van nu bekijkt, ziet een vrij kale wereld. Daarom heeft Black Forest de plattegrond van de nieuwe maps weliswaar vrijwel gelijk gehouden, maar de omgevingen van die maps veel rijker aangekleed. Zo liet men een voorbeeld zien van een klein eilandje aan de rand van een van de originele maps. Dat was in 2005 niet meer dan een kale rotsheuvel die boven het water uitstak. Hoewel het nog steeds slechts aan de rand van het level staat, is het eiland nu voorzien van allerhande bebouwing. Die dient grotendeels slechts ter verfraaiing, maar het geeft wel aan dat de remake er grafisch veel beter uit gaat zien dan het origineel.

Nieuwe middelen

Veel belangrijker is dat de studio ook de gameplay onder handen neemt. Het doel en de missies die je krijgt zijn hetzelfde als in 2005, maar je hebt meer opties om ze te verwezenlijken. Pandemic had in de opvolger uit 2006 al wat opties toegevoegd, en Black Forest gaat daarin nog een stapje verder. Zo was het in de game uit 2005 wat lastig om te mikken, dus is er nu Focus Mode, de optie om een tegenstander in je vizier te houden. De belangrijkste verandering is echter dat je nu twee opties tegelijk kunt gebruiken, waar dat in 2005 niet kon. Je hebt nu ook een dash die erg handig is.

Dat wil bijvoorbeeld zeggen dat je met je jetpack kunt zweven en tegelijk met je Zap-o-Matic op tegenstanders kunt schieten. Of een koe kunt laten zweven - Crypto's hebben iets met koeien - en er tegelijkertijd op kunt schieten. Dat geeft zoveel meer vrijheid dat de studio de wapens uit de oorspronkelijke game onveranderd heeft gelaten. Het wapentuig van jezelf en van je ufo is dus hetzelfde als in 2005, al zien de effecten van bijvoorbeeld de vlammenwerper uit je ufo er beduidend beter uit dan vroeger. Er zijn overigens ook nog wat kleinere wijzigingen. Zo kunnen Cryto's niet tegen water, zodat een meer, sloot of rivier een obstakel kon vormen. Anno nu hebben ze een manier gevonden om ongedeerd aan de overkant te komen. Een andere toevoeging: je ufo kan op en neer bewegen. Dat kon wel in de opvolger uit 2006, maar niet in het eerste deel.

Ook de omgeving kan kapot

Voordeel van een moderne engine is dat er in de nieuwe versie veel meer kapot kan dan in 2005. Al die nieuwe gebouwen die de levels bevatten, kun je vanuit je ufo bestoken en vernietigen, waarna je het luchtschip op de grond kunt zetten om het slagveld te voet te inspecteren.

Dat kan in de zes levels die Pandemic voor de game heeft gemaakt en die Black Forest dus nagebouwd heeft. Er is echter meer. Toen de Duitse studio in de bestanden van Pandemic snuffelde, vond het de opzet voor een zevende level. Dat was zo goed als af en had ergens halverwege de zes uiteindelijke levels moeten worden geplaatst. Het is waarschijnlijk geschrapt wegens tijdgebrek. Het verhaal in de oorspronkelijke game bevat inderdaad een wat onduidelijke overgang, die met dit zevende level een stuk duidelijker wordt. Het maakt van deze nieuwe versie een soort directors cut, met de game zoals Pandemic hem ooit bedoeld heeft.

Voorlopige conclusie

Daarmee is de nieuwe versie een prettige verbetering van het origineel. Niet alleen het uiterlijk van Destroy All Humans! is gemoderniseerd, ook de gameplay is weer van deze tijd, met hier en daar wat nieuwe gameplay-opties. De game speelt een stuk soepeler en prettiger dan in 2005. De humor en funfactor zijn dus overgenomen uit de versie uit 2005, maar verpakt in een veel mooier jasje. En met het ontbrekende level is het geheel ook nog beter te begrijpen.

Lees meer

[E3] Het Grote E3 2019 Topic Forumtopic van 4 augustus 2019 1.131

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True