Door Paul Hulsebosch en Jurian Ubachs

De laatste games van de E3 2019

PES, Call of Duty Mobile, Final Fantasy en meer

Final Fantasy VII Remake

Vier jaar geleden ontplofte de zaal tijdens de E3-persconferentie van PlayStation. De Japanse consolebouwer toonde in zijn presentatie destijds meerdere opzienbarende titels. Zo gaf het door velen dood gewaande The Last Guardian er een teken van leven, werd Horizon: Zero Dawn aangekondigd en werd de door fans gewenste remake van Final Fantasy VII aangekondigd. Nu zijn The Last Guardian en Horizon: Zero Dawn natuurlijk al lang en breed verschenen, maar rond 'FFVII' werd het stil. Tot deze E3. Square Enix trakteerde zijn publiek op een uitvoerige presentatie tijdens de persconferentie, en had een speelbare demo klaarstaan op de beursvloer. 22 jaar na het verschijnen van het origineel konden gamers weer aan de slag met Final Fantasy VII.

Titel Final Fantasy VII Remake Platform PlayStation 4
Ontwikkelaar Square Enix Verwacht 3 maart 2020

Mocht je je afvragen wat nou het verschil is tussen een remaster en een remake, dan is Final Fantasy VII misschien wel de beste game om dat te laten zien. De game vertelt namelijk hetzelfde verhaal als in het origineel, maar dat verhaal is in een heel nieuw spel gegoten. Dat betekent: compleet nieuwe, moderne graphics, een nieuw vechtsysteem, modernere user interface, en ga zo maar door. Een remaster komt meestal neer op een simpele poetsbeurt, maar dit is dus veel meer dan dat. Wel zijn er nog wat vragen, die ook op deze E3 niet werden beantwoord. Duidelijk is namelijk al dat deze remake niet de hele game zal bevatten. Square Enix hakt de game in stukjes en verdeelt de nieuwe versie van Final Fantasy VII in meerdere episodes. Hoe die verdeling precies zal zijn, dus hoeveel games er in totaal komen, is nog niet bekendgemaakt.

Begin van de game

Wel duidelijk - en logisch - is dat dit eerste deel het begin van het verhaal vertelt en het eerste beginnetje daarvan was ook speelbaar op de E3. Dat betekent dat we hernieuwd kennismaken met Cloud Strife, het hoofdpersonage, en de stad Midgar. Het draait allemaal om wat Shinra Electric Power Company aan het uitspoken is. Zij zijn bezig de 'Lifeforce' van de planeet leeg te trekken, wat de planeet en het leven op de planeet in gevaar brengt. Cloud was ooit onderdeel van de militaire kant van Shinra, maar is van zijde gewisseld. Hij sluit zich als huursoldaat aan bij Avalanche, een groep eco-terroristen die uit zijn op het tegenwerken en verslaan van Shinra. In de eerste missie van het spel trekt Cloud samen met Avalanche-leden Barret Wallace en Tifa Lockhart richting een Shinra Mako-reactor in Midgar.

Het duurt geen twee seconden voor je door hebt dat dit inderdaad een compleet nieuwe game is. De graphics doen nauwelijks onder voor die van Final Fantasy XV, al verraden sommige textures wel dat deze remake al enige jaren in aanbouw is. Verder vallen sommige details op, zowel in positieve als in negatieve zin. De haren van de personages bewegen bijvoorbeeld natuurgetrouw en waaien mee met de wind, maar Clouds haar ziet er raar uit, het oogt op een gekke manier een tikje pixelig.

ATB-meter

De veranderingen gaan echter veel verder dan alleen de graphics. Alles in de gameplay werkt ook anders dan voorheen. Final Fantasy VII stamt nog uit de tijd dat actie turn-based verliep. Deze game werkt echter met real-time actie. Tenminste, je vecht in real-time tot je de 'ATB-meter' hebt gevuld. Als het zover is, kun je de 'Active Time Battle' activeren. Op dat moment pauzeert het spel en kunnen spelers magie, speciale acties en items gebruiken. Al die handelingen zijn overigens ook aan knoppen te koppelen, zodat je ze eventueel in real-time kunt gebruiken. Volgens de makers zal de ATB zeker bij moeilijkere gevechten soms onmisbaar zijn om de juiste keuzes te kunnen maken.

In de speelbare E3-demo konden we dit systeem naar hartenlust uitproberen met Cloud en Barret, die het samen opnamen tegen wat vijanden in de fabriek en uiteindelijk ook tegen een Guard Scorpion die de Mako-reactor bewaakt. Daarbij valt op dat het heen en weer switchen tussen beide personages soepel werkt. Het personage dat je niet bestuurt, zal op eigen houtje doorgaan met het gevecht, maar je kunt hem of haar altijd orders geven. Cloud heeft een groot zwaard en is sterk met melee, en Barret is juist van afstand gevaarlijk. Beide beschikken over eigen specifieke aanvallen, die uiteraard van belang zijn in een tussenbaasgevecht als dit. De Guard Scorpion blijkt over flink wat aanvallen te beschikken. Cloud en Barret moeten zelfs dekking zoeken achter wat brokstukken, als de robot ze bestookt met raketten.

De beste aanvallen die het duo kan uitvoeren, vinden plaats wanneer de vijand door zijn mechanische knieën gaat. Dit heeft te maken met een 'staggering'-systeem. Wanneer je schade aanricht bij je vijanden, vult een focusbalkje boven hun hoofd. Is die balk vol, dan is de vijand staggered en kun je tijdelijk extra sterke aanvallen uitvoeren. Het is slim om je ATB- en magiebalk vol te hebben op dat moment, want daarmee kun je echt stappen zetten in zo'n gevecht. Bewapend met deze kennis en gebruikmakend van bovengenoemde systemen, rekenden wij op de E3 relatief snel af met de Scorpion, waarmee de korte speelbare demo ook meteen eindigde.

Interessant voor fans en nieuwkomers

In een presentatie zagen we, naast stukken van de hierboven beschreven scène, ook wat kleine teasers. Zo zagen we de eerste beelden van Aerith en Sephiroth, en kregen we wat sfeervolle beelden uit latere scènes. Die onderstreepten nog maar eens wat we inmiddels al wisten: deze versie van Final Fantasy VII wordt in alle opzichten een volwaardige, moderne game, maar dan met een verhaal dat, zo verwachten we, tot op de dag van vandaag zijn mannetje staat. Daardoor zou 'FFVII' weleens interessant kunnen worden voor zowel terugkerende fans als voor gamers die het origineel nooit hebben gespeeld, en dat is een knappe prestatie. Die fans en nieuwelingen zullen echter nog wel even moeten wachten, want Final Fantasy VII staat gepland voor 3 maart 2020. De game verschijnt alleen voor PlayStation 4.

[E3] Het Grote E3 2019 Topic Forumtopic van 4 augustus 2019 1.131

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Microsoft

'14 '15 '16 '17 2018