Nederland werkte mogelijk mee aan onderscheppen metadata telefoontjes

De Nederlandse overheid werkte mogelijk mee aan het onderscheppen van metadata van 1,8 miljoen telefoontjes in Nederland in december en januari afgelopen jaar. Dat kan worden opgemaakt uit berichtgeving van de Spaanse krant El Mundo.

In een document waarvan de Spaanse krant El Mundo een screenshot publiceert, staat Nederland genoemd in een lijst van negentien landen waarmee de Amerikaanse geheime dienst gegevens uitwisselt. El Mundo noemt specifiek dat de Spaanse geheime dienst het onderscheppen van metadata van telefoontjes 'faciliteerde', waarbij het in het midden laat of de Spaanse geheime dienst de metadata zelf onderschepte en doorgaf aan de Amerikanen of dat het alleen toestemming had gegeven. Het document heeft als titel 'Sharing computer network operations cryptologic information with foreign partners'.

Omdat Nederland in hetzelfde rijtje staat, samen met landen die eerder in verband zijn gebracht met Boundless Informant, de tool waarmee de NSA metadata van telefoontjes onderschept, ligt het voor de hand dat ook in Nederland een geheime dienst zoals de AIVD heeft meegewerkt aan het onderscheppen van metadata.

Vorige week berichtte Tweakers dat vorig jaar in een maand tijd metadata van 1,8 miljoen telefoongesprekken is onderschept. Het hoofd van de NSA, Keith Alexander, sprak in een hoorzitting deze week tegen dat de NSA op grote schaal metadata onderschept.

Minister Plasterk zei eerder deze week in een Kamerbrief dat als de NSA de metadata wil onderscheppen van Nederlandse telefoongesprekken, deze toestemming moet vragen aan de AIVD. Of dat is gebeurd, heeft de minister niet bevestigd of ontkend. De AIVD is in gesprek met de NSA over de afluisterpraktijken.

Met de metadata, zoals gegevens over wie wanneer met wie heeft gebeld, kan de NSA sociale contacten in kaart brengen van personen die de NSA in de gaten wil houden.

NSA-document Snowden over samenwerking buitenlandse geheime diensten (bron: El Mundo)

NSA-document Snowden over samenwerking buitenlandse geheime diensten (bron: El Mundo)

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

30-10-2013 • 14:07

81

Lees meer

Reacties (81)

81
73
47
7
3
1
Wijzig sortering
En binnenkort weer allerlei laffe ontwijkende antwoorden van het kabinet. Leg nou gewoon eens uit WAAROM dit gebeurt, en wat Nederland eraan heeft dat dit zgn moet gebeuren. Dan kunnen WIJ het volk besluiten of we dit nog wel willen.
Het waarom is heel simpel. Als wij in Nederland die gegevens willen gebruiken dat zitten we met allerlei vervelende regeltjes die het gebruik beperken. Maar als wij nu al deze gegevens aan de NSA geven, dan is dat geen probleem meer. De NSA is niet gebonden aan de Nederlandse regels en kan naar hartelust in de gegevens grasduinen. En als ze iets leuks tegenkomen dan krijgen wij hier in Nederland een waarschuwing. Aangezien die van de NSA komt hebben we geen extra bewijs nodig. Win-win voor de spionnen. Zelfde truuk hebben ze ook al eerder toegepast op de Swift data.
Anoniem: 551235 @Ryack30 oktober 2013 15:09
Eindelijk, heldere uitleg.

Heel simpel is het waarom niet, onze overheid heeft er nog steeds moeite mee om op politiek correcte wijze aan een normaal antwoord richting de bevolking te komen.

Ryack, kijk dan ook niet raar op* dat jij nu wordt gevolgd door de AIVD omdat jij wel Brains bezit.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 551235 op 23 juli 2024 19:30]

Even het geheugen opfrissen. Dataretentierichtlijn:

http://eur-lex.europa.eu/...2006:105:0054:0063:NL:PDF

Internet- en telefonieaanbieders verplicht metadata bewaren om ter beschikking te stellen van de AIVD. Kortom, het is geen geheim dat de overheid zijn burgers bespioneert. Ook de telecomwet moet je eens lezen: GSM is één groot mechanisme om te weten waar jij je zoal begeeft. Grote Broer ziet u!

Enig nieuwtje is dat de gegevens doorgespeeld worden naar andere Big Brothers.

Het zit er dik in dat KPN de waarheid spreekt dat er in ons telecomnetwerk geen lekken zitten waar de NSA gebruik van kan maken. De NSA gaat gewoon door de voordeur via de AIVD die toegang heeft tot de officieel opgeslagen gegevens.

[Reactie gewijzigd door dmantione op 23 juli 2024 19:30]

Als wij kopieerheffing betalen omdat er toch wordt vanuit gegaan dat iedereen kopieert, kan er dan niet een afuisterkorting op datacommunicatie komen omdat de overheid toch alles afluistert?

Lijkt me wel zo eerlijk.
Overigens is de locatie slecht bekend tot op celniveau, niet nauwkeuriger dan dat. Als je dan bedenkt dat je meestal kunt kiezen uit meerdere cellen is jouw locatie maar bij benadering te bepalen en ook alleen nog maar als de locatie actief wordt opgevraagd door de autoriteiten (of als je 112 belt).
Anoniem: 524877 @OMX200030 oktober 2013 14:13
Er komen altijd laffe ontwijkende antwoorden van het kabinet als het om geheime operaties gaat. De kans is nihil dat wij een antwoord krijgen. Ze weten meer van jou dan je denk de geheime dienst. Wij kunnen wel een partij oprichten die misschien veel aandacht aan deze praktijken geeft maar daar zal het waarschijnlijk ook bij ophouden.
Gewoon tussen de regels doorlezen mensen. Plasterk zegt dat de NSA toestemming moet hebben van de AIVD. Een directeur van de NSA, James Clapper, stelde gister tijdens een hoorzitting dat niemand onwettig wordt bespioneerd. Ik ga er dan maar gemakshalve van uit dat we de metadata gewoon binnen die wetgeving hebben verstrekt aan de VS.

Bronnen: http://www.standaard.be/cnt/dmf20131029_00815657, http://www.rtlnieuws.nl/n...ting-nsa-zij-doen-het-ook
Anoniem: 399807 @Jarlian30 oktober 2013 23:31
Ja, n.a.v. de recente berichten van tweakers heb ik al in elke reactie sinds die berichten gesteld dat de AIVD meewerkt. Nog geen week later zien we nu dat de bewijzen zich beginnen op te stapelen.

Er is NIETS dat nog verbaast. Je kunt het meest fantastische verhaal uit de duim zuigen en dan nog is het niet onwaarschijnlijk dat er iets van waarheid in zit.
Was transparantie niet 1 van de speerpunten van de piratenpartij?
Anoniem: 524877 @it031 oktober 2013 10:34
Ja, daarom heb ik ook op de Piratenpartij gestemd.
Was transparantie niet 1 van de speerpunten van de piratenpartij?
Anoniem: 382732 @it030 oktober 2013 22:06
Er is genoeg transparantie: alle metadata wordt verzameld na goedkeuring door het parlement. Daar is niet geheims aan. Ook het bestaan van de AIVD en het feit dat zij toegang hebben tot die gegevens is niet geheim.
Dat ben ik niet met je eens, want NL is in europa in absolute getallen de NR 1 aftapper van gegevens. Het hoe en waarom daarover is niet bekend, wordt het meer of minder. Gebeurt dat degelijk, met de juiste aanleidingen?
Nee, het is namelijk niet uit te leggen. Het is gewoon voordeel willen behalen op een ander. Net als bedrijven die allerlei informatie over je verzamelen.
Leg nou gewoon eens uit WAAROM dit gebeurt, en wat Nederland eraan heeft dat dit zgn moet gebeuren. Dan kunnen WIJ het volk besluiten of we dit nog wel willen.
Nou ik vind inderdaad ook dat het allemaal wat transparanter mag, aangezien ze door 'ons' gekozen en betaald worden.

Kunnen we niet zo'n wittehuispetitie-systeem invoeren maar dan een beetje anders; als we 100.000 stemmen op een zelf aangemaakte petitie krijgen dan moet het kabinet helderheid verschaffen?

Konden we maar zeggen: Zo moet het en anders betalen we jullie niet meer.

Of dat de website van het jaar (Tweakers) een deal sluit dat iedereen met 100k karma in een clubje komt die bindende adviezen mag geven. :+

[Reactie gewijzigd door Sando op 23 juli 2024 19:30]

In het kader van jouw reactie. Ik moet wel lachen om de reactie van Rusland van vandaag http://nos.nl/artikel/568...oneerde-met-usbstick.html

Gewoon keihard (en superstom) spioneren en dan zeggen dat je het niet gedaan hebt.
Een woordvoerder van president Poetin zegt dat de beschuldigingen pogingen zijn om de aandacht van echte problemen af te leiden. Herman van Rompuy wilde niet reageren.
Dat is imho ook de enige rede waarom het naar buiten is gebracht, ongeacht of het waar is of niet. Er is toch overduidelijk een haat-campagne (gespeelt in/door de media) richting Rusland gaande...

Maargoed ik heb geen vertrouwen in overheden dus imho liegen ze allemaal :) Ze zitten er stuk voor stuk voor hun eigen belangen...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 23 juli 2024 19:30]

En binnenkort weer allerlei laffe ontwijkende antwoorden van het kabinet. Leg nou gewoon eens uit WAAROM dit gebeurt, en wat Nederland eraan heeft dat dit zgn moet gebeuren. Dan kunnen WIJ het volk besluiten of we dit nog wel willen.
Het gebeurt omdat de VS het wil, het in hun economisch belang is, en wij sinds de 2e wereldoorlog een vasalstaat zijn van de VS.
Wat denk je. ?

Er lopen/preken hier veel van die (buitelandse) mannen met lange baarden en die halve spoken hoofdoekjes rond.
En wordt gretig voor de "foute' islam geworven hier in ons land. En ik overdrijf niet want waarom is NL een van de grootse westerse/europese 'leverancier' van jongeren/strijders voor Syrie enz. ?

En Nee, ik ben geen PVV'er. Maar dit moet eens gezegd kunnen worden.

[Reactie gewijzigd door Dr.Jake op 23 juli 2024 19:30]

Wat een bullshit. Die kinderen zijn ook met conventionele middelen makkelijk in de gaten te houden.
Nee die data dient over het algemeen het economisch belang van de VS. Natuurlijk kun je de geldstromen van verdachte personen volgen. Maar dit gaat over controle van de overheid over de burgers, niet eenhoger doel. Dat hoger doel is het excuus naar ons, en velen trappen daar in.
Men speelt in op de angst van de burgers voor aanslagen.
"Maybe Bullshit it is .... but what kind of bullshit ?" ;)


Maar wel de simpele en aangewezen redenering / voorwendselen om hier te spioneren, zeggen de amerikanen.

[Reactie gewijzigd door Dr.Jake op 23 juli 2024 19:30]

Is het niet mogelijk om met zo veel mogelijk Nederlanders een groepsvordering's rechtszaak aan te spannen tegen de staat voor met voorbedachte raden inbreuk maken op de privacy van de burgers?

Deze afluisterpraktijken zijn toch volledig tegen de wet?

We moeten in ieder geval iets ondernemen, als we nu geen actie ondernemen laten we zien dat het blijkbaar prima vinden dat niet alleen onze overheid ons buitenwettelijk afluistert maar dat ze dit ook nog eens met andere landen delen?
Als dat niet de grofste vorm privacy schending is weet ik ook niet meer!
Wel, misschien zijn er advocaten onder ons of misschien rechtsstudenten.

Als ze er zijn, dan houden ze zich erg stil. Het CBP ook trouwens.
Dit soort meldingen moeten toch eigenlijk geen verrassing zijn.
Het enige waar alle landen nu druk mee zijn is damage control richting de burgers.
De mensen die wat meer thuis zijn in dit soort materie kijken er niet van op.
Het is nu alleen Jan en Piet die het ook krijgen te horen.
Dit is ook meestal de groep die roept van ik heb niets te verbergen.

Je ziet nu ook dat Amerika terug begint te wijzen naar de andere landen omdat ze iets teveel in de spotlight komen te staan als de boze boeman terwijl er geen 1 land meer zuiver is.(al jaren niet meer)

De privacy van burgers schenden is geen probleem zolang het maar geen mensen zijn uit de politiek ;)

Alles onder het mom van terrorisme

[Reactie gewijzigd door PBloem op 23 juli 2024 19:30]

Leuk dit.

Dit is dus precies de reden waarom wij niks horen van onze overheid. Geen minister spreekt zich hierover uit. Waarom? Omdat wij als land, als lid van de EU, deze informatie stuk voor stuk zelf aan de NSA aanleveren! Fantastisch toch? De AIVD en de CIA gaan gewoon mee met de tijd. Zolang je er voor kiest om facebook, twitter, gmail of eigenlijk het internet in zijn geheel te gebruiken, word je bekeken.

Bovendien, nu dit bekend is, zal geen terrorist of zware crimineel ooit nog een telefoon/internet dienst gebruiken voor zijn criminele activiteiten. Dus deze praktijken waren eigenlijk al mislukt voordat ze begonnen waren. Tenzij het opsporen van terroristen niet het primaire doel was...
We hebben de perfecte infrastructuur voor een dictatuur:
- Automatische aftapsystemen voor telefonie en internet
- ANPR & trajectcontrolesystemen om de bewegingen van auto's te volgen
- Om het nog beter te maken parkeerautomaten die de kentekens van voertuigen registereren
- OV-chipkaart die iedereen volgt die via het openbaar vervoer reist
- Pinbetalingen die iedere betaling die je doet registreren
- Nationale databanken van vingerafdrukken

De Stasi zou jaloers geweest zijn! Het enige dat nog ontbreekt is een nieuwe Hitler om er misbruik van te maken.

[Reactie gewijzigd door dmantione op 23 juli 2024 19:30]

De veiligheid van wie gaat omhoog? Denk daar maar eens over na.
Ach wat. Mensen die praten over veiligheid zijn er al lang ingetrapt. Wat voor onveiligheid?
Terrorisme, privacy. Allemaal dingen om mensen angstig en dom/bekrompen te houden. Dit maakt mensen meer beïnvloedbaar en makkelijker onder de duim te houden door mensen met hebzucht. Vanuit een microperspectief slaat het allemaal nergens op maar vanuit een macroperspectief kan er veel makkelijker een dieptriest plan in worden gezien.
Anoniem: 551235 30 oktober 2013 14:49
Dit gaat dus om selectief afluisteren. Ik geloof er nog steeds in dat onze overheid onze veiligheid wilt waarborgen, daar waar Nederland zijn belang heeft liggen. Om de burgers te beschermen, wel jammer dat wij hier dan weer belastinggeld voor betalen..

Een verassing is niet dat ''Geheime diensten'' met elkaar samenwerken. Dat zij elkaar informatie verschaffen, is logisch en hoort bij hun vak. Dat zij elkaar bespioneren, hoort ook bij hun vak..

Ik heb ook het vermoeden, dat wij hier de helft nog niet eens van kennen, van wat er allemaal ''bespioneerd en gespioneerd wordt''

Dat alles het label krijgt ''Anti-Terrorisme bestrijding'' is dan wel erg wonderbaarlijk. Er zijn vervelendere praktijken dan alleen terrorisme... praktijken die de burger direct raakt, zoals oplichting op internet (gewoon een stom voorbeeld) Waarom gaan zij dit niet oplossen?

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 551235 op 23 juli 2024 19:30]

Als de Blegische overheid nu alle Belgen op terrorisme zou bespioneren, tot daar aan toe. Dat België mogelijk data van zijn burgers aan Amerika heeft overgedragen, is gewoonweg onaanvaardvaar.

Amerika heeft die data en zal die altijd blijven bijhouden. Er is geen enkele controle wat zij ermee aanvangen.

Edit:
Wat als nu elke techneut begint met:
-Website maken over bommen, aanslagen en terrorisme
-In elk mail zetten we vanaf nu ook keywords naar bovenvermelde onderwerpen
-In elk telefoongesprek herhalen we weer enkele terrorisme termen en eventueel wat exotische woordjes.
-Botnetje opzetten met als enige taak de 3 bovenstaande taken.
-...

In mijn ogen is dat het enige wat wij direct zouden kunnen doen om hun filters in de war te brengen.

[Reactie gewijzigd door THA_ErAsEr op 23 juli 2024 19:30]

De Belgische overheid / het land, kan mij niet zoveel interesseren. Het gaat mij om Nederland :)

Dat Belgie data aan de Amerikanen heeft overgedragen, daar zal wel een heel erg goede reden voor moeten zijn. Aangezien er ongeveer 4000 ''moslim jongeren'' vanuit Belgie naar Syrie zijn gegaan, vindt ik het niet vreemd dat het afluisteren in Belgie nog wat meer is voorgekomen en dat zij daarom zoveel data aan de NSA hebben doorgespeeld.

Amerika is naast Israel nogsteeds het meest gehate land in het midden-oosten. Of zij zichzelf hier schuldig aan hebben gemaakt, daar zijn de meningen over verdeeld.

De Amerikanen gebruiken deze informatie puur en alleen om zichzelf te beschermen tegen terrorisme. ''Homeland Security'' als daar gegevens voor nodig zijn van collega inlichtingendiensten, so be it. Nederland zal hetzelfde doen (aanvragen bij de NSA voor info/data)
There ya go. Wie had dit niet verwacht. Iedereen zit te zeuren op Amerika. Maar het zijn de Europese landen die het braaf aanleveren. En ondertussen verontwaardigd reageren :')
Anoniem: 382732 @ZpAz30 oktober 2013 22:14
Andersom gebeurt het ongetwijfeld ook hoor.
Anoniem: 254370 30 oktober 2013 15:13
Het lijkt wel het dopingschandaal in de wielerwereld.
Eerst is niemand erbij betrokken, dan verschijnen de eerste barsten in het verhaal en vervolgens knappen de sluizen open. Ik verwacht dat veel van Amerika's bondgenoten hier ook zelf actief aan mee hebben gewerkt.
Ze willen de wereld toch zo graag transparant hebben... :+

[Reactie gewijzigd door eheijnen op 23 juli 2024 19:30]

Oh er zijn gegevens uitgewisseld? Dan kun je dat prima tegen elkaar wegstrepen toch, en ben ik benieuwd wat de AIVD met de telefoongegevens van Amerikanen gaat doen. :)
Dus als ik het goed begrijp gebruiken de Europese landen de NSA om de data uit volk-bespioneerde media te analyseren. (soort/vorm van uitbesteding)

Wat waar deze discussie eigenlijk naar toe wil zal resulteren in dat alle Europese landen bij de EU gaan aankloppen om te vragen of de EU niet zo spoedig mogelijk zelf een NSA gaat opbouwen om te kunnen blijven spioneren maar dan met behoud van Europese "privacy".

(Want als het echt zo erg was met die Snowden hadden ze hem allang laten verdwijnen, het feit dat hij er nog is doet mij denken dat er een politiek spelletje gespeeld wordt. (maw oplossing wordt uitbreiding van (contra)spionage vanuit de EU ipv inkrimping van spionage wereldwijd)

[Reactie gewijzigd door enchion op 23 juli 2024 06:05]

We geven toch alles weg aan bevriende naties

Wat de gein met Diginotar was is niet dat men er kon inbreken, de bevriende veiligheidsdiensten hadden allang toegang tot beveiligde verbindingen met Diginotar certificaten, dat maakte de NL regering niks uit, pappen en nat houden!

Men begon paniek te schoppen omdat Iran (bestempeld door de USA als lid van de Axis of Evil) toegang had tot beveiligde verbindingen met een Diginotar certificaat!

Als een niet bevriende natie als Iran ook de mogelijkheid krijgt, dan weten de overheden uit paniek niet hoe snel ze moeten reageren en smijten met geld.

Natuurlijk moet er eerst stemming gemaakt worden om het geld te mogen uitgeven.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.