Zweedse EV-accufabrikant Northvolt kondigt 'stroomlijning' en ontslagronde aan

De Zweedse EV-accufabrikant Northvolt zegt te gaan 'stroomlijnen' en stopt daarom de geplande bouw van een fabriek. Het bedrijf zoekt ook 'partners of investeerders' voor een Poolse accufabriek en pauzeert het maken van eigen kathodematerialen.

Northvolt spreekt over 'uitdagende macro-economische omstandigheden' en heeft daarom de 'kortetermijnprioriteiten' van het bedrijf heroverwogen. Het bedrijf wil focussen op het op grote schaal maken van accucellen en pauzeert daarom het maken van eigen kathodematerialen. Dit betekent dat het bedrijf die kathodematerialen zal moeten blijven importeren. Die kathodematerialen zijn een cruciaal onderdeel van EV-accu's en bestaan vaak uit bijvoorbeeld een samenstelling van nikkel, mangaan en kobalt voor een NMC-accu, of lithium, ijzer en fosfaat voor een LFP-accu.

Het lijkt erop dat het voor Northvolt nu goedkoper is om die kathodematerialen te importeren dan om deze zelf te maken. Het bedrijf had in Zweden al een fabriek waar die kathodematerialen werden gemaakt en had plannen om een tweede fabriek te bouwen. De plannen voor die tweede fabriek worden gestopt. Het terrein dat hier al voor was gekocht, is al verkocht. Die eerste productielocatie wordt tot nader order 'verzorgd en onderhouden', meldt Northvolt.

Northvolt heeft in Polen een fabriek voor de productie van accusystemen. Deze, naar eigen zeggen Europa's grootste fabriek voor deze productie, blijft open, maar Northvolt zoekt wel naar 'potentiële partners en investeerders' om de fabriek open te houden.

De keuzes betekenen dat Northvolt 'moeilijke keuzes zal maken rondom de grootte van ons personeelsbestand'. Het bedrijf zegt 'alles er aan te doen' om het aantal ontslagen te 'verkleinen' en meldt nog niet hoeveel ontslagen er zullen vallen. Northvolt zegt in de komende weken en maanden meer informatie te delen.

Het bedrijf zegt voor een deel afhankelijk te zijn van de wereldwijde markt van elektrische auto's. Die markt groeit nog, maar groeit minder hard dan verwacht. Kenniscentrum ElaadNL zei bijvoorbeeld begin dit jaar dat het aantal EV's in Nederland tot 2030 'beperkt' zal groeien, vanwege afnemende stimuleringsmaatregelen en de beperkte beschikbaarheid van betaalbare EV's. ElaadNL verwacht dat het aantal EV's daarna echter 'flink' zal doorgroeien. Ook Northvolt zegt te blijven geloven in de toekomst van het bedrijf en van de elektrische auto.

Northvolts eigen accufabriek Ett in het noorden van Zweden.
Northvolts accufabriek Ett in het noorden van Zweden

Door Hayte Hugo

Redacteur

09-09-2024 • 19:38

84

Lees meer

Reacties (84)

Sorteer op:

Weergave:

Ik woon in Zweden en dit bedrijf is wekelijks in het nieuws. Er zijn enorm daar veel bedrijfsongevallen. Geen enkele Zweed wil hier werken, dus ze hebben moeite om personeel te vinden en halen mensen uit het buitenland.

Lijkt mij dat deze situatie ook een grote rol speelt in de keuzes waar ze voor staan.
en ook moeite om die te huisvesten, in ieder geval in Skellefteå. Zou voor de Borlängefabriek makkelijker moeten zijn geweest maar die is nu weer in handen van de gemeente en een en voor een deel komt er een datacenter.
Het bedrijf van de mysterieuze doden inderdaad maar is daar ooit duidelijkheid over gekomen ?

En hoe kan zoiets in zweden notabene ?

[Reactie gewijzigd door boyette op 11 september 2024 09:42]

Het klinkt vaak alsof Zweden alles goed op orde heeft en alles netjes en fijn is, maar dingen zoals Arbo of VCA bestaat hier niet in een vorm zoals wij kennen. Het is veelal afgezwakt en vaak ook helemaal niet verplicht. De maatschappij draait op vertrouwen, soms zijn er bedrijven die er een zooitje van maken en dan krijg je dit soort nare situaties.

Er lopen voor zover ik weet wel onderzoeken naar de bedrijfsongevallen, maar dat soort trajecten zijn enorm bureaucratisch. Zou mij niets verbazen als dat nog een flink aantal maanden duurt.
Duidelijk is dat ze het moeilijk hebben , CAM "Cathode active material" bestaat vooral uit oxide materiaal zoals Cobalt etc , macro economisch is gewoon een vlucht woord omdat het uit Congo ( ca 63% ) en schoon is het ook niet, ook uit Rusland , Canada en Australien , de EV markt maakt ook een duik vlucht , ze raken het aan de straat stenen niet kwijt en mensen zien hun geld verdampen alsof het niks is , nee macro economisch is toch echt het coverup woord voor ze
het artikel wat je deelt gaat niet over de EV-markt, maar de tweedehands EV-markt waar tweedehands EV's sneller afgeschreven worden dan niet-EV's. Dat lijkt me ook niet zo vreemd omdat die technologie nog flink aan het ontwikkelen is. Daarnaast worden nieuwe EV's ook goedkoper (staat ook in het artikel), wat de prijs van tweedehands markt drukt (wat goed is voor de consument).

Dus je schetst het alsof de EV-markt aan het instorten is, maar dit is juist een teken van een gezonder wordende EV-markt met meer, goedkoper aanbod - wat betekent dat Jan Modaal ook steeds meer de kans gaat krijgen een EV aan te kunnen schaffen.
Uit de bron:

"De daling van het restwaardeniveau is vorig jaar al ingezet en de vooruitzichten zijn volgens Autotelex niet goed. De combinatie van dalende nieuwprijzen (onder druk van Tesla), de toenemende stroom van gebruikte auto’s en weinig vraag aan de kant van de consument zet de restwaarden nog verder onder druk."

Hoezo niet een duikvlucht ? , weet niet wat jij leest maar ik lees dat je geld verdampt als je zo'n ding koopt ook al koop je dat ding goedkoper nieuw de restwaarde zal sterk afnemen naarmate de markt word overspoeld , veel aanbod weinig vraag is lage prijzen maar hoe laag worden deze prijzen ?. De consument is onzeker over de toekomst van EV's dat is duidelijk.
Laat de prijs maar zakken. Kan ik een mooie goedkope tweede hands ev oppikken.

De nieuwwaarde van een benzine auto verdampt ook als je de deur uitrijd van de winkel.
Wat een hinkstap sprong industrie, alle hype en investeringsplannen en dan alles weer op pauze. Lijkt me een erg uitdagende baan daar de dagelijkse leiding te voeren!
De podcast NRC Vandaag heeft een aflevering hier over gedaan op 3 september waarbij de journalist ook op locatie is geweest in Zweden. Kennelijk blijkt het nogal een technische uitdaging te zijn om een betrouwbaar productie proces op te zetten. De techniek is dus weerbarstiger dan ingeschat.

Kennelijk wordt er nog steeds driftig geëxperimenteerd met dat productie proces en draait het dus - ondanks al pogingen - nog steeds geen schaalbare productie. De indruk werd gewekt dat Europa best wel de boot gemist heeft en de inhaal race dus niet zomaar gelopen is. Dan bloed je geld, nog even los van de afnemende vraag naar accu's.
Ik heb ook zelden een industrie zo de plank mis zien slaan. Goedkoope auto's verkochten altijd het beste. B segment liep als een tierelier, gevold door het A segment.

En wat doen de Europese fabrikanten, ze bouwde die segmenten af en kwamen met peperdure EVs als alternatief. En dan verbaasd zijn dat ze veel minder auto's verkopen.

Dus zijn er ineens veel minder accu paketten nodig dan verwacht en welke industrie heeft de EU net zwaar opgeschaald met dikke subsidies...
A en een flink deel van B segment is weggeruguleerd. De hoeveelheid verplichte veiligheidsmaatregelen en emissiebeperking plus de BPM maakt het onmogelijk om een eenvoudige auto zoals de welbekende Aygo of Up te homologeren, de “10.000 euro auto”. Die kost nu 16.000 euro.

Sinds ongeveer 15 jaar is de marktgedreven innovatie verdrongen door een reguleringsgedreven innovatie. Men bouwt steeds minder wat mensen zouden willen kopen en steeds meer waarmee je door het hoepeltje van de regels springt. Dat geeft als bijverschijnsel dat de markt heel nukkig wordt.

Twee jaar geleden moest het allemaal
electtisch, nu zijn de belastjngvoordelen vrij snel afgebouwd en nu moeten halsoverkop de
benzinemodellen worden afgestoft.
Dit is wel opgevallen inderdaad. Mijn zus kocht haar eerste nieuwe autootje (aygo) ruim 15 jaar geleden en ik weet nog dat de wagen toen geen 10.000 euro kostte. Autoweek bevestigt het.

Er zat dan ook echt niks op. Geen airco, geen cruise control, toerenteller? Vergeet het. Gewoon starten, rijden en met wat mazzel had je een leuke radiozender. Wagentje had niks, kostte niks maar crosste gewoon door.

Tegenwoordig moeten er verplicht toeters en bellen op. Tyre pressure monitoring, lame assist, anti-bots, verkeersbordherkenning, automatisch de ambu kunnen bellen enz. Het volgende lijstje is verplicht:


– Intelligente snelheidsassistent
– Achteruitrijcamera
– Een noodremsysteem
– Rijbaanassistentie
– Datarecorder voor ongevallen
– Parkeersensoren
– Vermoeidheids- en smartphonegebruik-waarschuwingen
– Voorbereidingen voor een alcoholslot

Tja, als je gewend was alles simpel en analoog te houden zijn dit soort dingen echt wel een stuk duurder voor een fabrikant dan 4 wielen met een motortje en een stuur.
Alle auto's worden duurder; ik neem even de standaard, de VW golf:
De goedkoopste in 2017, die was € 21.120
De goedkoopste in 2022, die was € 26.760
De goedkoopste nu, in 2024, die is € 34.990

Dus in 7 jaar tijd is de instapper golf 65% duurder geworden.
Is deels uit te leggen door inflatie; want een bedrag van 21.120,00 euro uit 2017 is nu € 26.544,23 op het prijskaartje volgens inflatiecalculator omdat alles duurder is geworden.
Waar de rest van het verschil (ruim 8 duizend euro) vandaan komt is onduidelijk.

Het kan ook anders, als je heel goed op de kosten let door efficiënt te produceren;
Zo was in 2019 de goedkoopste Model 3 van Tesla € 48.980 en dat is nu, 5 jaar later € 42.490.
En de nieuwe is geen uitgeklede versie van het 2019 model, sterker nog, die is in alles beter.

En dat is knap want een bedrag van 48.980,00 euro uit 2019 is nu € 59.694,74 op het prijskaartje, daar zit de huidige Tesla model 3 dus ruim 17 duizend euro onder......

[Reactie gewijzigd door procyon op 10 september 2024 15:20]

Tesla heeft dan vooral het voordeel dat zij met een nieuwe techniek werken (EV) die nog heel veel groeipotentie had. Appels en peren.

Die overige 8 ruggen zitten waarschijnlijk vooral in de extra toeters en bellen en gecompliceerdere techniek.

[Reactie gewijzigd door Nox op 11 september 2024 09:57]

Natuurlijk zijn accu's nu goedkoper geworden en heeft Tesla nu meer schaalgrootte voordeel dan voorheen, maar de redenen doen er uiteindelijk niet veel toe.
Feit blijft, gecompenseerd voor inflatie, is een Golfje nu 8.000 euro duurder en een Tesla nu 17.000 euro goedkoper.

Geef dit nog 2 jaren en een Model 3 is goedkoper dan een Golfje in aanschaf. Lees: Het einde van ICE.
De afgelopen 2 jaar is een Model 3 volgens mij juist weer duurder geworden. Tijdens de introductie van het product betalen de early adaptors altijd de hoofdprijs tot productie zo gemaximaliseerd is dat het haast niet efficiënter kan, dan gaat de prijs weer omhoog.

Dit effect zie je ook bij telefoons en pc-onderdelen. In het begin was een stofzuiger ook nagenoeg niet te betalen tot ze retegoedkoop werden en daarna weer duurder. Reden doet er echt wel toe.
De afgelopen 2 jaar is een Model 3 volgens mij juist weer duurder geworden.
Die 500 euro bedoel je? Dat valt volledig weg tegen de 17.000 euro die het model gecorrigeerd voor inflatie goedkoper is geworden he?

Kan je garanderen dat de komende jaren, de auto nog goedkoper wordt. Niet duurder zoals je nu beweerd.
Dat is eenvoudig te weerleggen. Ik heb in 2020 een Ford Fieste ST line gekocht voor 20K. Daar zitten alle veiligheidsmaatregelen op, inclusief keep-your-lane. Auto heeft een vooruit camera, kan nummerborden herkennen, heeft cruise control, active braking, zelf 112 bellen bij een ongeluk (al werkt het nog niet maar het zit er wel vast op) noem het maar op.

Emissie beperking is niet van toepassing. De Ford EcoBoost 1.0 motor valt gewoon binnen de norm.

Bijna niemand kocht twee jaar geleden zelf een nieuwe elektrisch auto, het ging via de zakelijke lease. Door de lage bijtelling en lage belasting was het zakelijk aantrekkelijk.

De elektrische vervanger van de Fors Fiesta ST line is de elektrische Puma. Dezelfde veiligheidsmaatregelen, zelfde interieur, dashbord et cetera. Alleen is de prijs nu vanaf 35K.

Oh ja, en de best verkochte auto in Nederland afgelopen juli was de Kia Picanto. Kia verkoopt namelijk wel gewoon een auto uit het wat opgeleukte A segment vanaf 16K. Al moet ik wel zeggen dat ook die met de goedkope uitvoeringen willen gaan stoppen en daarmee 2K duurder zal gaan worden.

Het probleem is dat particulieren geen nieuwe auto's kopen van boven de 35K. Dat is waar de autofabrikanten nu tegenaan lopen.
A-segment, dus de Ka, niet de Fiesta.
Dat er allang geen " echte" Ka meer is (en dus geen namaak-Fiat) geeft al aan dat het allang duidelijk was dat het lastig werd voor A-segemnt.
En toch is de Kia Picanto nu in Nederland de best verkopende auto met een prijs vanaf 16K.

De goedkoopste EV begint bij 30K.

Het is gewoon raar dat het niet mogelijk is om een kleine EV te maken met een prijs vanaf 16K. Daar snap ik dus niets van.
Voor 16K heb je net een accupakket. Dan moet de rest er nog omheen zeg maar.
Welnee, een 39KwH accu van de Nissan Leaf is nog geen 5.000 euro.
Dan pak je wel de kleinste. Maargoed, als ik hier lees: https://vandebron.nl/blog/levensduur-accu-elektrische-auto

Ben je 10 rooitjes kwijt voor het kleine ding. Anyway, een accu kost heel veel geld en dat merk je gewoon ten opzichte van een prijs van een auto. Het komt er nog gewoon bij, een benzinetank van een auto is een stuk goedkoper. En de vermogenselektronica is ook niet goedkoop.
Klopt maar een ICE motor is veel duurder dan een elektromotor. Koppeling, versnellingsbak, uitlaat met katalysator bespaart de fabrikant weer uit.

Volgens Autoweek kost de accu van de Nissan Leaf 5000 euro.

https://www.autoweek.nl/a...0%E2%82%AC15.000%20kwijt.
Ik vind dat toch vrij goedkoop, is dat een nieuwe accu? Prijs voor een kWh lithium ion accu was eind vorig jaar nog 140 USD per kWh, en dat zijn als het goed is gewoon de cellen (2170's bijv). En met alleen dat kom je al voorbij de 5000 euro. Dat is ex het maken van het pakket, het meten en de behuizing.

We kunnen er lang over discussieren, maar een elektrische auto is gewoon duurder om te maken. Als dat niet zo was, was er wel een fabrikant die hem goedkoper aanbood dan de ICE modellen; en dat is er niet. Je geeft aan versnellingsbak, koppeling enz. te besparen maar die randonderdelen zijn een fractie en een versnellingsbak wordt soms nog gebruikt in EV's. De vermogenselektronica voor het laden enz. is ook prijzig. Een uitlaat is gewoon een stuk buis, dat kost echt de wereld niet en 2 koppelingsplaten zijn tientjeswerk.

En van een niet-koekblik is een accupakket nog steeds gewoon 16 rooitjes ;) Het is net welke wagens je vergelijkt.
Fiesta ST (zoals de meeste hot hatches): weg uit deprijslijsten.

A segment: de meeste modellen niet meer leverbaar. Die er nog zijn kosten >15k. Sommige fabrikanten hebben hun A segmenter iets vergroot in een poging om in het “B segment prijssegment” te concurreren, denk aan de Augo X.

Maar het is al 15 jaar bezig. Het begon
met de introductie van 14% bijtelling ol zuinige auto’s in 2008. Ineens bestelde men heel veel Priussen, een model dat voorheen nauwelijks werd verkocht.

Door de jaren heen had dan het ene merk een auto die nipt in de lage bijtellingpaste, dan weel het andere merk. Gevolg was dat het ene jaar de V40 aan de top ban de verkopen stond en het jaar daarna de 308.

Dat soort grilligheid is kenmerkend voor een markt die vooral door wetgeving wordt bepaald.
Op een bepaald moment was de Tesla model 3 de absolute verkoopknaller, toen werden de EV subsidies teruggedraaid en lopen EV’s ineens helemaal niet meer zo hard.
Vergeet ook in die 10k nieuwprijs ook niet 15 jaar aan inflatie en de (onder dwang regelgeving) toegenomen opties. Dan is die 16k eigenlijk nog best goedkoop.
Zelfs in een rijk land als Nederland is het percentage mensen dat 50k of meer kan neerleggen voor een auto beperkt. En dat zijn dan juist weer de petrol heads die lange afstanden willen rijden in grote SUVs.
En daar zit dus dan ook het probleem van de auto fabrikanten. Die dachten dat Nederlands wel krom wilde gaan liggen voor en elektrische auto, al hun spaargeld van de bank zouden gaan trekken voor een ID3 van 35K.

Is dus niet zo, Daarom was de Kia Picanto in juli de best verkochte auto van Nederland. Die kon je toen nog vanaf 16K kopen.
Plus nog eens de bpm wat het erg duur maakt. Nederland heeft zeer veel oude auto's op de weg hierdoor.
De hoop en inschatting was dat accu's sneller in prijs zouden dalen dan wat er gebeurd is. En de fabrikanten moeten uiteindelijk toch naar volledig elektrisch. Als je dan te vroeg begint met de investeringen verdien je het niet terug. Begin je te laat, dan ga je failliet. Dus ga je mee met de markt, en die ging een paar jaar geleden vol in op elektrisch. Uiteindelijk is het uitstel en geen afstel, die markt gaat er hoe dan ook komen als brandstof wordt verboden.
Uiteraard komt die markt er, na 2035 kan je alleen maar EVs kopen. Maar dat is hier niet het probleem, ze zijn te drastisch geweest in het afbouwen van hun goedlopende lijnen.

Dus zijn de verkopen ingestort en is het naar afwachten welke fabrikanten uberhaupt 2035 gaan halen. Volkswagen is echt in paniek, de CEO zei letterlijk: ons dak staat in brand.
Dat 2035 zal ook hard terug gelopen worden als doel als EV's zo door blijven gaan.

Weet niet of verstandig is 2de hands EV te kopen vooral als tegen garantie aan loopt van batterij als die stuk gaat is je 2de handse auto schroot waarde.
na 2035 kan je alleen maar EVs kopen
Dat gaat natuurlijk ook binnenkort sneuvelen. Aantal grote fabrikanten heeft de EV-only plannen al in de ijskast gezet of op de (hele) lange baan geschoven. De markt, techniek en infrastructuur is er niet klaar voor. Dat met dwang proberen te forceren is gedoemd om te mislukken. Helemaal als de EU voorzitter openlijk roept minder afhankelijk van China te moeten worden. Zorg dan eerst dat je volledig zelf spullen kan produceren zonder die landen en hun grondstoffen. Eerst Europees de basis op orde, dan pas verplichten. Andersom is heel kortzichtig.
Niet alleen bij VW, maar ook bij Mercedes Benz en BMW de hele automotive is in paniek behalve Stelantis maar ja die komt met kleinere goedkopere EV's. BTW Transport begint ook te stokken er worden minder trucks verkocht en dat is een graadmeter voor economische krimp.
Ik overweeg niet eens een EV te kopen. Mijn partner en ik (gezin, 3 jonge kinderen) verdienen bovenmodaal, goedkope hypotheek ten opzichte van wat nu gangbaar is. Ik kan me niet voorstellen dat er veel mensen zijn die een EV prijstechnisch interessant vinden, dan moet je toch 2x modaal zitten / single zijn. Een brandstofauto is simpelweg bang for buck.
Ik rijdt een tweedehands Tesla Model S uit 2018. Dat is pas bang voor bucks. Begin van deze maand feilloos door de keuring gekomen, en nog twee jaar garantie op de batterij en motor (en bij Model S uit 2018 niet gemaximaliseerd op kilometers). Batterij is nog prima. Onderhoud? kennen we niet, ja ruitenwisservloeistof bijvullen en banden (die ook lang meegaan anders dan wat sommigen doen geloven).

Hij is all-risk verzekerd, geen wegenbelasting (pas in 2026 op zijn vroegst), thuis laden of bij Superchargers voor 25,6ct/kWh (thuis), en regelmatig 22 of 24ct/kWh bij Tesla superchargers. Ik rijdt 26k kilometers per jaar en het kost mij bij elkaar ongeveer 350 euro in de maand, en dat is bijna het bedrag wat ik aan reiskostenvergoeding krijg. Kom maar op met je gezinsauto op benzine. Die kost je veel meer aan onderhoud, verzekering en brandstof.
En snelle kijk op de verkoopsites laten Tesla's model S uit 2018 zien voor een prijs vanaf 27.000 euro tot 39.000 euro.

Het probleem is alleen hoe bepaal je je afschrijving op de auto? Wat is een tweedehands Tesla model S uit 2018 nog waard in 2028 als alle garanties verlopen zijn?

Verzekeringen van een ICE auto's zijn niet duurder dan die van een EV.

Onderhoud van een moderne ICE is ook erg beperkt. Ford hanteert tegenwoordig een schema van een beurt om de twee jaar. Eerste beurt na twee jaar was alleen olie vervangen, nieuwe ruitenwisser bladen en wat ruitenwisser vloeistof bijvullen. Tweede beurt na 4 jaar werd naast de olie ook hydraulische vloeistof vervangen, twee nieuwe voorbanden en drie nieuwe bougies. Valt allemaal reuze mee.

Brandstof is iets duurder van rijden op stroom maar dat scheelt ook niet zoveel. Uiteraard geldt wel dat je je EV met je eigen zonnepanelen kan opladen, dat is wel een voordeel van een EV nu salderen steeds minder opbrengt. Maar dan moet je wel eigen zonnepanelen en een eigen laadpaal hebben.
Hier altijd een benzine auto gereden, onderhoud over de afgelopen 15 jaar zit beneden de 300 per jaar. Electrisch rijden ('tanken') is goedkoper maar vergeet niet dat mijn auto een fractie kost van wat een Tesla kost. 3 kinderen kosten veel geld, een EV staat hier stipt onderaan het lijstje. En hier rijden we misschien 5000-6000 kilometer per jaar.

Daarbij is zo'n Tesla gewoon geen handige auto wanneer je 3 kinderen hebt, past simpelweg niet. Nu rijden een SUV waar ook wat in te vervoeren valt.

[Reactie gewijzigd door paradoXical op 13 september 2024 07:48]

Dit is logisch toch?
Alle "groene" technologie richting de consument is ingestort. Zonnepanelen, electrische auto`s etc.
Dat de batterijfabrikanten daar ook last van krijgen kon je zo wel voorspellen.
Zonnepanelen ingestort? Dat sommigen zich bang laten praten door media of social media doet niks af van het feit dat zonnepanelen super zijn!
Ik heb ze en ik zou zo weer kopen. En wat is er niet “groen” aan gratis stroom van de zon?
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @Daejji9 september 2024 20:48
De zonnepanelen markt is inderdaad relatief ingestort, vele bedrijven stoppen of zien hun afzet verdampen. Ik vrees dat het in het huidige tempo met de EV markt een soortgelijke kant op kan gaan wanneer we niet snel en hard ingrijpen. De 2e hands EV markt is al een duik aan het maken. Niet alleen in Nederland maar ook in bv Duitsland waar een groot deel van de autoverkopers bv geen EV meer aannemen als inruil simpelweg omdat ze hem niet kwijt raken of er veel verlies op draaien.

Zie bv:
Verkopen elektrische auto's in Duitsland blijven sterk dalen
EV-verkoop Duitsland stort in, vraag naar brandstofauto’s stijgt
Particuliere koper vreet ze niet: tegenwind elektrische auto brengt EU-deadline in gevaar

Dit soort nieuws heeft impact.

[Reactie gewijzigd door Bor op 9 september 2024 20:50]

Het is eigenlijk alleen Duitsland, de rest (inc Nederland) blijft gewoon groei zien.

De redenen voor DE zet ik hier even uiteen:

Duitsland heeft geen BPM, dus het prijsverschil zoals we dat hier zien in Nederland, bestaat daar niet tussen ICE en BEV.
Duitsland heeft geen wegenbelasting, dus het prijsverschil zoals we dat hier zien in Nederland, bestaat daar niet tussen ICE en BEV.
Duitsland heeft fors lagere brandstofprijzen dan Nederland (+/- € 1,60 vs € 1,90) en fors hogere stroomkosten dan Nederland (Supercharger prijzen per kWh vandaag; DE € 0,46, NL €0,26), de lagere prijzen voor energie voor je BEV auto, bestaat daar niet of nauwelijks.
Dan de aanschafsubsidie; die was in Duitsland 4500 euro. Die is zomaar, eerder dan initieel de bedoeling was, afgeschaft. Mensen gaan nu het risico niet lopen door nu een auto zonder subsidie te kopen om er vervolgens achter te komen dat het een "oepsje" was van de overheid en dat er vanaf X, weer subsidie te krijgen is.

Dus de Duitser kiest nu weer vaker voor een ICE.
En ondanks al deze bovenstaande redenen, is in Augustus, toch weer 12% een BEV in Duitsland. Met andere woorden, het zit weer in de lift.
Helemaal met je eens dat dat impact heeft. De EV’s blijven ook nog belachelijk duur en is voor de meesten nog lang niet te betalen.
Tel daarbij op dat ons netwerk overvol zit en op social media de “wappies” alles ook nog eens 19 keer erger laten lijken maar toch ook veel onzin verkopen.

Zelf wil ik heel graag een EV, maar kan het nog niet betalen. Een betaalbare private lease achtige constructie zou ik best willen… wil er dan best 6 jaar aan vast zitten.
Hoe dan ook, we gaan het zien, maar er moet zeker nog het één en ander gebeuren.
Gelukkig komen de Solid State accu’s er aan en hopelijk geeft dat veel consumenten in elk geval meer vertrouwen.
Weet niet wat er wappie aan is dat hier dit jaar de stroom al 4x is uitgevallen.
En ja, ik heb een EV voor de vrouw en een hybride waar ikzelf in rij. Voor mij dus geen probleem, maar voor de vrouw kan het wel heel vervelend uitpakken als er stroomstoring is.
Ik kook nog op gas en dat vond ik tijdens de storingen helemaal niet erg, tenminste gewoon warm eten op tafel. Vader en broertje mee eten want de electrische kookplaat / magno / frituurpot werkt ook niet.
FF patatje halen? Moest je echt ver rijden, want de lokale patatboer, u raadt het al, dicht. Want geen stroom.

Ja, mensen worden voorzichtig door dit soort dingen en geef ze s ongelijk. Ze zien gewoon de problemen onstaan en denken, de EV laat nog maar even. Veel te duur en onbetrouwbaar qua energievoorziening.

En europees gezien komen ze er nu ook achter wat die energietransitie kost, VAG op zijn gat etc. Er is paniek in de tent. En terecht, als europa prijzen we onszelf de markt uit.
Ja we prijzen onszelf de markt uit maar het was wel de eigen keuze van de fabrikanten. Want de prijzen kloppen niet, ze zijn de afgelopen jaren echt extreem verhoogd.

Een accu pakket is inderdaad duur, kost tussen de 4.500 en 13.000 euro. Maar een elektromotor is wel veel goedkoper dan een benzine motor. Ook heb je geen versnellingsbak nodig. En geen uitlaat et cetera. dus daar bespaar je dan weer vele duizenden euro's als fabrikant.

Dus waarom moet een elektrisch 208 dan ineens vanaf 35K kosten terwijl je zes jaar geleden nog een instap model Peugeot 208 kocht voor 15K ?
Omdat het kan en waarschijnlijk om een buffer op te bouwen op het mislopen van het reguliere onderhoud van een ev. Ik denk dat met name de terugloop van beurten de merken veel pijn doet.
Mijn normale diesel 208 uit 2015 rijd op een tank gewoon 800/900 km. Per tankbeurt rij ik ongeveer 1/23.
Deze auto heeft mij 9500€ gekost met toen zo'n 65.000 km op de teller.
Nu ik bijna de 200.000km begin aan te tikken ben ik een beetje rond aan het kijken voor iets nieuws maar iets vergelijkbaars met wat ik nu heb is gewoon niet te betalen.
Daar komt bij dat diesel bijna niet meer te krijgen is en dus zou moeten overstappen op benzine/hybride en dat begint ongeveer bij 15/16.000€ en dat is geld wat ik er eigenlijk gewoon niet voor over heb.
Stroomstoringen zijn nog steeds enorm zeldzaam in Nederland. De betrouwbaarheid is heel hoog. Maar wat mij betreft zou het het beste zijn als gas en benzine heel duur zouden worden, wanneer iedereen electrisch kan koken en rijden; dan doet iedereen dat electrisch want veel goedkoper, behalve in bijzonder omstandigheden.
Was zo. Sinds de vergroeningsgolf merk ik duidelijk dat er veel vaker uitval is. Zoals gezegd, nu al 4x dit jaar. Woon al 25 jaar op dit adres en de 24 jaar hiervoor was denk ik in totaal ook iets van 4x totaal.

De energiemaatschappijen zeggen het zelf ook dat we rekening moeten houden met veel vaker uitval vanwege een overbelast netwerk. Dus jou idee, harstikke leuk. Maar zo denken heeft deze ellende veroorzaakt.
Eerst de verbruikers vergroenen en dan pas je netwerk op orde hebben.
Tja, Netbeheer Nederland geeft dat zelf niet zo aan:

https://www.netbeheernede...-9999-procent-betrouwbaar

Het is wel de slager die zijn eigen vlees keurt, maar betrouwbaarder bronnen zijn er denk ik niet. De betrouwbaarheid is volgens de beheerders nog steeds heel hoog. En overbelasting van het net speelt maar een heel kleine rol in het aantal storingen. Ik denk dat het heel lastig is om dit gehele cijfer als ene gebruiker in te schatten. Ik heb b.v. helemaal niet meer storingen dan vroeger. Maar dat bewijst ook niets over het gemiddelde. Het is mogelijk dat er bij jou in de buurt toevallig net wel een klein probleem is. Maar elders dan weer niet.
Nou hebben de energiemaatschappijen het gewoon gezegd, wen maar aan meer storingen.
En ik woon in Oost-Groningen. Het gebied wat ze volplempen met zonnepaneel velden van kilometers lang en giga windmolens.
Dat zal inderdaad niet meehelpen voor de betrouwbaarheid hier.
Ik heb niet gehoord dat energiemaatschappijen zeggen dat er meer storingen zijn, vooral niet dat dat te wijten zou zijn aan overbelasting?
Ik beschouw gas en benzine hier in Nederland al als heel duur wanneer de overheid ruim meer dan de helft van de verkoopprijs zich toe-eigent. Ook in vergelijking met het buitenland. Trouwens stroom voor de particulier is ook geheel overbelast door de overheid.
Het is nog steeds veel te goedkoop om het verbruik ervan te verminderen. Maar dat zou nu ook niet kunnen, want we zijn er nog lang niet klaar voor: zoals ik zei kan nog niet iedereen electrisch koken/rijden/verwarmen e.d. Maar wanneer dat wel zo zal zijn, zullen gas en benzine veel duurder moeten worden, anders schakelen mensen nooit over op schone energie.
Dat is vaak het devies van links: Dwang en onbetaalbaar maken ipv aantrekkelijk en goedkoop. In een goedwerkende markteconomie, het beste economische systeem, krijgen consumenten het meeste waar voor hun geld.
Marktwerking werkt niet voor dingen die in het algemeen belang zijn maar elk individu wat kosten.
Wat je zegt strijkt niet helemaal.

Als je kookt op een gasplaat, kook je misschien 3 kuub per maand weg voor een heel gezin.

Als je kookt op inductie, in de huidige, niet idealistische maar realistische wereld, gaan er gascentrales branden voor jouw inductieplaat. Deze gaan tientallen kuub aan gas verbranden per kookbeurt.

Als alles rond is, heb je gelijk. Als we genoeg groene stroom produceren en het stroomnet is op orde, kan niets of niemand je met een geldig argument tegenspeken. Maar dat is niet de situatie.

Wat is er overigens zo mis met een beetje gas? Dat brandt toch schoon? Uiteindelijk moeten we er vanaf maar lijkt me niet zo haastig als benzine?
Als alles rond is, heb je gelijk. Als we genoeg groene stroom produceren en het stroomnet is op orde, kan niets of niemand je met een geldig argument tegenspeken.
Dit is precies wat ik bedoelde: wanneer dat het geval zal zijn. Niet eerder.

Gas is overigens minder vervuilend dat benzine en kolen, maar het stoot nog steeds veel CO2 uit.
Stroomstoringen zijn zeer zeldzaam, en hoeft niet te maken te hebben met zonnepanelen of EV's. 4x in een jaar is zeer bijzonder, maar zeker niet het geval in de rest van Nederland.

Daarnaast, een EV kan je ook helpen een stroomstoring te "overleven" wanneer de CCS stekkerstandaard geupdate wordt naar versie 3.0 waarin terugleveren ook opgenomen zit. Dan kan je je auto met een mega accupakket inzetten als thuisbatterij.
Alle VW's ID-auto's zouden daar al op voorbereid zijn overigens.
Niet iedereen kan van thuis werken, maar een niet gering aantal wel. Daarmee zouden de EV's de oplossing van het netprobleem kunnen zijn
Met “wappie” bedoel ik niet als je terecht kritisch bent op zaken.
Dat zou iedereen moeten zijn.

Maar onwaarheden vertellen, de boel verdraaien.
De overheid of wetenschap zegt A, dan zeg ik automatisch B en dan is het ook B.
Of het nou over Corona gaat, Oekraine, het klimaat, EV’s, zonnepanelen of wat dan ook.

Hoe dan ook, het heeft tijd nodig en we lopen achter op bepaalde zaken en randvoorwaarden.. maar EV’s hebben de komende decennia of langer echt wel de toekomst
Heel veel mensen zijn dol op hun zonnepanelen alleen hebben de meeste huiseigenaren ze inmiddels wel liggen. Dan krimpt de markt behoorlijk want ze gaan best lang mee.
Dat ze lang mee gaan is bijna een nadeel te noemen genoeg panelen zijn nog de oude ~12% blauwe panelen die kunnen nu makkelijk voortijdig vervangen worden door 20% panelen voor niet al te veel geld.
Als je de stroom zelf kwijt kan, dan kan vervanging wellicht aantrekkelijk zijn. Maar als je oude panelen genoeg opbrengen t.o.v. je eigen verbruik, dan weet ik niet of het financieel aantrekkelijk is, immers de terug leververgoeding wordt steeds minder of beter gezegd, de in rekening gebrachte terug lever kosten worden hoger. Dan kan gewoon doorgaan met je oude panelen economisch weleens het beste uitpakken.
Tja en allemaal omdat we zo achterlijk conservatief stemmen. De rest van de wereld rent ons voorbij en we schoppen onszelf weer de armoede in omdat we te bekrompen zijn. Europa en vooral Nederland ten voeten uit. Het geloof dat geld niet een middel is en een menselijke afspraak die je goed moet besturen door nieuwe economische vooruitgang te creëren. En wat doen we: denken dat oude koeien uit de sloot de gouden kippen met eieren zijn. Het is tenenkrommend.
Sorry maar, wat heeft dit precies met "conservatief stemmen" te maken? Of mis ik hier iets?
Wanbeleid of geen beleid op natuur en economie zorgt ervoor dat mensen geen vertrouwen hebben om op bijvoorbeeld EVs, zonnepanelen of warmtepompen te investeren. Een salderingsregeling had gewoon volgens plan moeten worden afgebouwd, dan weet iedereen waar ie aan toe is, en had iedereen gewoon een fatsoenlijke terugverdientijd. Nu is het heel de tijd onduidelijk en durven mensen de stap niet meer zomaar te zetten.
Nou, dat is niet hoe ik me erover voel (en ik stem niet "conservatief"-- is er überhaupt nog conservatief in NL buiten de CU???)

Er is al heel lang gedoe over de saldering. Naar mijn weten is de reden van het directe stoppen van de saldering, gewoon zodat het heen-en-weer touwtje trekken en alle daarbij behorende onnodig gemaakte kosten vervallen. Ze mogen vanaf dat moment dan ook geen terugleververgoeding meer vragen, als het goed is... wat een goede stap is, toch?

Saldering is al niet meer relevant vanaf het moment dat de terugleververgoeding om de hoek kwam kijken. Ik heb zonnepanelen en betaalde vorig jaar 33 euro aan stroom over het hele jaar.
Nu betaal ik 40 euro per maand.

Saldering was al overleden met de teruglevertarieven. Dat was een non-politieke reactie van energieleveranciers. Weinig met stemmen te maken, toch? Dit ging geloof ik ook al op met het vorige kabinet. Ik zie gewoon niet wat dit met stemmen te maken heeft...?

Betreft EV's enz is het gewoon simpelweg niet aantrekkelijk.

Veel mensen kunnen het om te beginnen al niet betalen. Ze gaan niet erg lang mee ivm de batterij, ze kosten aanzienlijk meer in vaste lasten (wegenbelasting en verzekering) en als genoeg mensen een EV nemen, kan niemand ze meer opladen omdat we niet genoeg stroom produceren voor de krengen én het stroomnet NU al overbelast is tot het punt waar er zonnepanelen worden uitgeschakeld om het stroomnet te ontlasten.

Ik ben helemaal fan van groen enzo, maar dan moet het wel doenbaar zijn. Het is gewoon een zootje ongeregeld in de meeste gevallen en we moeten zorgen dat het stroomnet de ontwikkelingen daadwerkelijk aan kan alvorens we maar doorgaan ons stroomverbruik met tienvoud te vergroten.

Ik weet nog steeds niet zeker wat je met conservatief bedoelt, maar naar mijn weten is het huidige kabinet gewoon bezig met het ontlasten van het stroomnet en het opslaan van groene stroom?

We zijn als NL erg goed bezig geweest met de zonnepanelen. Zo goed zelfs, dat ons stroomnet er van opblaast... 1 van de beste stroomnetten ter wereld, nota bene. Mensen hebben EV's ook een eerlijke kans gegeven en een groot deel ziet er vanuit eigen keuze vanaf wegens de nadelen.

Dat kun je toch niet allemaal op stemmers afschuiven?
Dit heeft niks met conservatisme te maken. Of wil je misschien verder beargumenteren dat China zo een progressief land is? Want China raast iedereen voorbij met accutechniek.

En dat komt niet omdat ze daar progressief 'stemmen', maar dat komt omdat ze honderden universiteiten hebben waar je op accutechniek(en) kunt afstuderen en deze 4 jaar lang op het hoogste niveau kunt bestuderen.
Probleem is volgens mij ook dat dit een sector is die serieus gesubsidieerd wordt als in aankooppremies en subsidies vanuit de overheden. Die veranderen zoals we weten om de 5 maand van gedacht en de sector valt ineen. Hier in Belgie net hetzelfde met de zonnepanelen voorgehad en ik geloof nu ook weer met EVs als de regeringsonderhandelingen hoor. Zo overtuig he consumenten niet en vallen volledige sectoren heel gemakkelijk stil. Business hier mee opbouwen lijkt me inderdaad heel lastig en tricky. Je moet wel snel mee expanden maar loopt het risico dat alles ineenvalt het jaar erna
De meeste EV's zijn duurder dan de 45k grens die gesteld was voor de subsidie. Daaronder kreeg je het volledige bedrag, daarboven helemaal niks. Dat soort strenge grenzen helpen ook niet mee. onder de 45k kreeg je alleen ID3's met het kleinste accupakket. En die zijn al helemaal tweedehands niet interessant voor de burger, met maar 250km range (oorspronkelijke range + degradatie). Je kan er niet me zonder te laden van Amsterdam naar Maastricht op en neer.
Vanaf 450km range verdwijnt de range-anxiety van burgers pas een beetje.

Dus niet raar dat die tweedehandsmarkt ingestort is, er is te veel gefocussed op wat het gros van de consumenten (tweedehands) wil. Terwijl dat net het doel was van de subsidies, om na 5 jaar ook een werkende tweedehandsmarkt voor Jan Modaal te hebben.

[Reactie gewijzigd door DropjesLover op 10 september 2024 08:45]

Ik hoop vooral dat we dit soort materialen hier kunnen blijven produceren. Nog meer afhankelijkheid van landen buiten Europa lijkt me geen wenselijke situatie.
Denk toch dat het weer de Chinese staatskas vullen wordt als je weer spullen moet importeren buiten de EU
Iedere transitie gaat met ups en downs.
Ik zou wel een EV willen die ik zelf kan repareren. LFP cellen zijn nu zo goedkoop.
En ze vliegen niet in de fik wanneer je ze kortsluit.
Een accupakket van 40kW kost nog geen 3k (voor alleen de cellen)
Dan is er nog 10k over om er een leuke behuizing en vier wielen onder te zetten.
Wanneer de Chinezen met zoiets komen, dan gaan de europeanen helemaal nat.
Dat een EV nu zo duur is, is ook omdat alles zoveel mogelijk snufjes moet hebben.
Dat interesseert me niets.
Ik wil naar de winkel kunnen als het hard regent. We rijden met 3 auto’s nog geen 10k km per jaar.
Ik zou nog eerder een aygo/c1/107/108 met 200k km op de teller dan een nieuwe EV van 2000kg snufjes en het formaat waar je 30 jaar geleden 7 of meer mensen mee kon vervoeren.
Liever een EV, maar voor mij is een auto geen status symbool. Ik hoef dat pompeuze niet. En ik wil al helemaal niet afhankelijk zijn van een garage.
Deze markt was alleen winstgevend vanwege de subsidies en de trendsetters graag wilde meedoen. Sinds de subsidies worden afgebouwd, stort de vraag in omdat het te duur is voor de mainstream consument.
Zonde, bij veel bedrijven zie je dat kortetermijnvisie (snel winst maken) het wint van langertermijnvissie! Ondertussen neemt China, VS en de rest van de wereld wel de moeite om de kosten nu te pakken zodat we bij hun kopen en later als ze op wereld niveau hun handen op de grondstoffen hebben gelegd de prijs weer zelf te bepalen.
de europese concurrentie positie is gewoon shit.

Was gisteren in het nieuws dat er een kapitaal injectie voor nodig is groter dan het Marshall plan om te voorkomen dat we voorgoed wegzakken tov Amerika en China die veel makkelijker en goedkoper kunnen produceren.

tuurlijk we kopen het liefst met zijn allen zo goedkoop mogelijk onze spullen en dat betekent dat we onszelf steeds afhankelijker maken van landen als china. Als we zelf niet meer gaan produceren dan zijn we straks al deze industrie kwijt en dan begint de oorlog pas echt.

hoe graag ook we ethisch correct willen zijn en fatsoenlijke lonen willen bieden, we kopen nog veel liever (of kunnen niet meer veroorloven) goedkope spullen van landen bij wie dit allemaal minder speelt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.