Nvidia kondigt Super-varianten RTX 4070, 4070 Ti en 4080 aan met meer CUDA-cores

Nvidia introduceert Super-varianten van zijn RTX 4070, 4070 Ti en 4080. Deze videokaarten krijgen meer CUDA-cores dan hun non-Super-tegenhangers en in het geval van de RTX 4070 Ti Super ook meer geheugen. De videokaarten verschijnen verspreid in januari.

De Nvidia GeForce RTX 4070 Super verschijnt als eerste op de markt. Deze videokaart krijgt 7168 CUDA-cores, een toename van ruim twintig procent ten opzichte van de gewone RTX 4070. De videokaart krijgt daarmee ook een hogere tgp van 220W, waar de huidige RTX 4070 een tgp van 200W heeft. De Super-variant is verder ongewijzigd ten opzichte van zijn voorganger. De kaart beschikt nog steeds over 12GB GDDR6X-geheugen met een 192bit-geheugenbus, voor een totale geheugenbandbreedte van 504GB/s.

Nvidia brengt de GeForce RTX 4070 Super op woensdag 17 januari uit en krijgt een adviesprijs van 669 euro, net als de huidige GeForce RTX 4070. De eerste reviews verschijnen een dag eerder. Die zullen draaien om de RTX 4070 Super Founders Edition en de zogeheten MSRP-modellen van andere fabrikanten, die tegen de adviesprijs van Nvidia worden uitgebracht. Een dag later, op de dag van release, verschijnen ook reviews van duurdere modellen. De huidige RTX 4070 blijft, in tegenstelling tot de 4070 Ti en 4080, gewoon beschikbaar na de release van de 4070 Super. Die videokaart krijgt een prijsverlaging naar 549 dollar. Nvidia deelt nog geen nieuwe europrijs voor de gewone 4070.

Nvidia GeForce RTX 4070 Super CES 2024Nvidia GeForce RTX 4070 Super CES 2024Nvidia GeForce RTX 4070 Super CES 2024

RTX 4070 Ti Super krijgt 16GB geheugen en grotere AD103-gpu

De GeForce RTX 4070 Ti krijgt ook een nieuwe Super-variant. Deze krijgt een AD103-gpu met 8448 CUDA-cores. De huidige RTX 4070 Ti heeft een kleinere AD104-chip met 7680 CUDA-kernen. Dat is een toename in CUDA-cores van tien procent. De RTX 4070 Ti valt daarnaast op omdat deze kaart als enige meer geheugen meekrijgt: 16GB GDDR6X in plaats van 12GB. Ook de geheugenbus is breder, met 256bit ten opzichte van 192bit in de RTX 4070 Ti non-Super. De bandbreedte stijgt daarmee ook naar 672GB/s. De tgp van de kaart blijft hetzelfde, met 285W.

De RTX 4070 Ti Super verschijnt op woensdag 24 januari, een week na de release van de RTX 4070 Super. Ook in dit geval verschijnen een dag eerder de Founders Edition- en MSRP-reviews, gevolgd door reviews van duurdere modellen op de dag van release. De RTX 4070 Ti Super kost 899 euro en vervangt daarmee de RTX 4070 Ti, die van de markt gaat verdwijnen.

Nvidia GeForce RTX 4070 Ti Super CES 2024Nvidia GeForce RTX 4070 Ti Super CES 2024Nvidia GeForce RTX 4070 Ti Super CES 2024

RTX 4080 Super wordt 200 dollar goedkoper dan RTX 4080 non-Super

Nog een week later verschijnt de GeForce RTX 4080 Super, die relatief gezien de kleinste upgrade meekrijgt van de drie nieuwe Super-varianten. Deze kaart wordt voorzien van 10.240 CUDA-cores, een toename van ongeveer vijf procent ten opzichte van de 9728 cores in de bestaande RTX 4080. De videokaart behoudt zijn 16GB GDDR6X-geheugen, hoewel de snelheid wel wordt opgehoogd van 22,4 naar 23,0Gbit/s. Daarmee krijgt de RTX 4080 Super een geheugenbandbreedte van 736GB/s. De tgp van deze kaart blijft ook ongewijzigd, met 320W.

De RTX 4080 Super komt op woensdag 31 januari op de markt. Ook bij deze videokaart verschijnen de Founders Edition- en MSRP-reviews een dag eerder, met reviews van duurdere modellen op de dag van uitkomst. De RTX 4080 Super krijgt een adviesprijs van 1119 euro. Dat is 350 euro minder dan de introductieprijs van de RTX 4080 non-Super, die van de markt wordt gehaald.

Het is niet de eerste keer dat Nvidia halverwege een generatie nieuwe Super-varianten van zijn videokaarten uitbrengt. Het bedrijf deed dat ook in de RTX 20-generatie. Het bedrijf hanteerde toen bovendien een soortgelijke strategie: de gpu-maker bracht drie Super-varianten uit: de RTX 2060 Super, RTX 2070 Super en RTX 2080 Super. Ook deze kaarten kregen destijds meer CUDA-cores dan hun respectievelijke non-Super-varianten en kwamen beschikbaar tegen lagere adviesprijzen.

Nvidia GeForce RTX 4080 Super CES 2024Nvidia GeForce RTX 4080 Super CES 2024Nvidia GeForce RTX 4080 Super CES 2024

Nvidia GeForce RTX 40 Super CES 2024

Videokaart Gpu CUDA-cores Geheugen Tdp Introductieprijs
GeForce RTX 4090 AD102 16.384 24GB GDDR6X 450W 1959 euro
GeForce RTX 4080 Super AD103 10.240 16GB GDDR6X 320W 1119 euro
GeForce RTX 4080 AD103 9728 16GB GDDR6X 320W 1469 euro
(verdwijnt van markt)
GeForce RTX 4070 Ti Super AD103 8448 16GB GDDR6X 285W 899 euro
GeForce RTX 4070 Ti AD104 7680 12GB GDDR6X 285W ~910 euro
(verdwijnt van markt)
GeForce RTX 4070 Super AD104 7168 12GB GDDR6X 220W 669 euro
GeForce RTX 4070 AD104 5888 12GB GDDR6X 200W 669 euro / 599 dollar
(wordt verlaagd naar 549 dollar,
nieuwe europrijs onbekend)

Door Daan van Monsjou

Nieuwsredacteur

08-01-2024 • 17:30

143

Lees meer

Reacties (143)

143
138
30
3
0
87
Wijzig sortering
De Euro prijzen zijn op de site van Nvidia te vinden:

€1119 voor de 4080 Super
€899 voor de 4070 Ti Super
€669 voor de 4070 Super

https://www.nvidia.com/nl...0-series/rtx-4080-family/
https://www.nvidia.com/nl...0-series/rtx-4070-family/
Toch weer een best wel grote prijsverhoging voor de europese markt waardoor de kaarten weer dicht tegen de oorspronkelijke prijzen aankruipen.

Ben met name nieuwsgierig wat MSI en ASUS gaan doen gezien ik de FE meestal niet echt de mooiste kaarten vindt :D
In Europa zijn consumenten pruducten geprijsd incl btw en in Amerika niet. Daarom lijkt het alsof hetzelfde product hier een stuk duurder is, maar in de praktijk valt het prijsverschil mee.

Ik vind de prijzen alleszins meevallen, met name van de 4080 Super, maar alle prijzen zijn lager dan ik van te voren had gedacht. AMD moet meegaan in de prijsverlagingen, dus voor de consument is dit een feestje.

[Reactie gewijzigd door ABD op 22 juli 2024 15:50]

Prijzen zijn inderdaad bijna gelijk aan de US prijzen, al heeft Nvidia wel overal naar boven afgerond :P

4080 Super is $999, tegen de huidige wisselkoers is dat €911,09, doe de BTW erbij en je komt op €1102,40
4070 Ti Super is $799, tegen de huidige wisselkoers is dat €728,68, doe de BTW erbij en je komt op €881,70
4070 Super is $599, tegen de huidige wisselkoers is dat €546,29, doe de BTW erbij en je komt op €661,01

Grote verschillen tussen US en EU zie je daar dus niet, behalve dan dan inderdaad het normale US prijzen zijn excel BTW in het marketing materiaal en EU prijzen worden altijd inclusief BTW geadverteerd in het marketing materiaal.
Niet te vergeten: EU is 2 jaar garantie, in de VS is 90 dagen gebruikelijk. Dat kost ook een paar euro extra.
Dat zal inderdaad soms wat schelen, echter in dit geval niet vermoed ik. Zowel de US als NL shop linken naar deze site: https://www.nvidia.com/en-us/support/warranty/

En als je dan GPU's openklapt lijkt Nvidia dus zowel in de EU als de US op (founders) kaarten door hunzelf verkocht 3 jaar garantie te geven.
Ja, van compleet schandalige prijzen (1469-1369,-) naar een iets minder schandalige prijs (1119,-) en dan gaan zowaar mensen geloven dat Nvidia goed bezig is en iets redelijks aanbiedt..

De RTX 4080 Super adviesprijs is nog steeds ruim 55% hoger dan die van de RTX 3080, die bij launch in 2020 €719,- kostte.. En daar krijg je gemiddeld 45% meer prestaties voor.. Oftewel, nog steeds een dikke achteruitgang vergeleken met de vorige generatie hoeveel fps je krijgt voor je geld.. Waar het normaal was dat je juist meer fps kreeg voor je geld bij een nieuwe generatie, dat noemden we "vroeger" vooruitgang.. De GPU markt staat nu echter al ruim 3 jaar stil en gaat dus zelfs achteruit qua waar voor je geld..

Wat de RTX 4070 Ti Super kost, dat had de prijs van de 4080 bij launch moeten zijn.. Een prijsverhogjng van €719,- naar €899,-, oftwel 25%, is al behoorlijk maar had ik nog enigszins geaccepteerd i.v.m. inflatie etc, maar 55% na intieel zelfs een verdubbeling van de prijs te durven vragen (719->1469)?!? No way, stik er maar in.. Ik wacht wel op de nieuwe 50-serie, en zal dan waarschijnlijk voor een **70 serie moeten gaan om een fatsoenlijke upgrade voor mijn 3080 onder de 1000 euro te kunnen krijgen..

[Reactie gewijzigd door Inflatable op 22 juli 2024 15:50]

? Een 4080 super is beter en 350 euro goedkoper, is imho meer dan wat ik verwacht had.
Maar een klein beetje beter en 350 euro goedkoper is het niet. De kaart staat nu op Nvidia's webshop voor 1330, de Super is 1119, dat is een verschil van 211 euro, misschien als je een Strix 4080 en Inno3D 4080 Super gaat vergelijken dat je wel komt op een verschil van 350 euro.

Maarja, ik had eigenlijk verwacht dat het hetzelfde zou kosten.
Bedenk wel dat de oorspronkelijke adviesprijs van de 4080 1469 EUR was. De prijswijzigingen ondertussen komen door de wisselkoersveranderingen van Dollar naar EUR. Daarnaast zijn de niet-FE modellen ook lichtjes in prijs gedaald.

[Reactie gewijzigd door nzall op 22 juli 2024 15:50]

Oh, ja in dat geval wel. Ben de EU MSRP helemaal vergeten.

Nu ik het besef, 1469 euro voor een 4080 is absurd.
De 4090 was toen zelfs 1949 EUR...
Er is helemaal geen prijs verhoging... dit heeft te maken met sales tax / btw.
Toch blij dat ik voor 100 euro minder de 4070 gekocht heb. Zo zie je maar, wachten heeft vaak weinig zin tenzij je werkelijk meer wilt betalen voor wat meer performance.
Wachten heeft geen zin tenzij er een bekende release date is. Anders ga je alleen maar zitten wachten.

"Niet de 4070 halen, wacht op de 4070 Super."
"Niet de 4070 Super halen, wacht op de 5070."
"Niet de 5070 halen, wacht op de 5070 Super."

Je moet gewoon accepteren dat er altijd iets nieuws en beters gaat komen.
Ik snap je gedachten gang, maar mensen die bijvoorbeeld nu een nieuwe kaart willen kopen of het al een paar weken van plan zijn, is het wel echt verstandig om nog even te wachten voor de super kaarten.
Daarom staat er ook "tenzij er al een bekende release date is".

Als er al 100% een officiele release date is, wacht dan wel even, maar anders niet, want dan zit je al heel gauw alleen maar te wachten op iets nieuws. Er zal altijd wat nieuws zijn.
Mawh, ook over de feestdagen was het kopen van een nieuwe GPU absoluut niet aan te raden. Niks van deze aankondiging was werkelijk nieuws als je de betrouwbaardere leakers volgt en voor 2/3 kaarten gaat het uiteindelijk om een forse prijs/prestatieverhoging. Als je dan ook nog bedenkt dat veel shops over de feestdagen de prijzen van GPUs nog net een beetje gespekt hadden, was het eigenlijk waanzin om in die periode te kopen (ondanks dat er nog geen officiële aankondiging was). Nu krijg je in het bereik van de 4070 Ti 20% meer prestaties en de toekomstbestendigere 16GB tegen dezelfde prijs en voor de 4080 krijg je over een kleine maan 5% meer prestaties tegen 20% minder geld. nVidia weet wel waarom ze dit niet vlak voor de Kerstdagen hebben gedaan. Nog even lekker melken de nVidia fanboys.

Officiële aankondiging doet er vrij weinig toe als je niet 100% allergisch bent voor onzekerheid. Wat uitmaakt is wat de cyclus van het product, de concurrentie en de tijd tot de nieuwe release zijn. In dit geval was het 2 maanden wachten voor 20% betere condities in een markt waar dit soort sprongen typisch gezien om de ~2 jaar komen en de laatste verbetering in waarde eerder 3.5 jaar geleden is. Gewoon een redelijk termijn om te wachten. De volgende move die prijzen bij nVidia gaat drukken is nu rond de 11 maanden verder op en dat is in de context van deze markt best veel.

In de zelfde lijn zou ik iedereen afraden nu een nieuwe CPU te kopen. Zen 5 komt binnen de komende 3 maanden uit en gaat zowel Zsn 4,als ook alle Intel CPUs aardig in prijs laten zakken. En de kans is redelijk dat goed dat er nieuwe chipsets komen waardoor ook moederborden van de huidige generatie voor AM5 binnen korte termijn goedkoper worden. Daarna echter wordt het afwachten minimaal tot de X3D varianten van Zen5 die op zijn vroegst in het najaar een debuut maken of nieuwe intel chips die mogelijk eind van 2024 komen. Dat is allemaal veel te onzeker.

Wat de cutoff bij zekerheid en tijdlijn zijn moet je natuurlijk uiteindelijk voor jezelf bepalen maar de officiële aankondiging hoeft helemaal niet de bepalende factor te zijn. Je kunt je klok zetten na de nieuwe iphone aankondigingen van iPhones in September. Een iphone kopen in Augustus/September (voor de aankondiging) tegen volle prijs is bijna altijd een slecht idee als je een beetje geeft om waar voor je geld, want in bijna alle gevallen krijg je een maand later een betere telefoon voor hetzelfde bedrag of hetzelfde model tegen een prima korting. Er zijn jaren geweest waar het net iets later was of waar het nieuwe model beduidend duurder was (maar dan met grote verbeteringen, zoals voor het laatst met de iphone X) maar je had ook toen weinig verloren door die een of twee maanden te wachten terwijl je in de meeste gevallen aardig wat extra waarde kon krijgen.
NVIdia verkoopt niet bijzonder rond de feestdagen. De bulk van GPU's gaan via derde partijen, en die kopen maanden eerder in bij NVidia. En vervolgens heb je nog retail. Een prijsverhoging rond de feestdagen zal dus niet bij NVidia terecht komen.
Het komt bij hun partners terecht en die gaan dan ook enorm zeiken. Voor een of een paar keer gaat dat vast wel goed omdat nVidia zo dominant is, maar het is op lange termijn geen slimme strategie je partners telkens voor het blok te zetten. Het is ook gebruikelijk dat partners retroactief kortingen krijgen als GPU fabrikanten prijzen officieel aanpassen. Dus het zou zeker voor een deel alsnog bij nV terecht komen (van de lange-termijn reputatieschade niet te spreken)
AuteurAverageNL Nieuwsredacteur @kiiv3H8 januari 2024 18:02
Inderdaad! Ik heb de tabel en het artikel aangepast, bedankt :)
Staat een klein foutje in de tekst bij 4080 super prijs. 1119 euro dollar staat er.
AuteurAverageNL Nieuwsredacteur @Jiraiya388 januari 2024 21:30
'Dollar' is geschrapt - bedankt voor het melden :)
Gewoon te veel Cyberpunk gespeeld :*)
Dis is een goede stap in de richting en ik ga hopelijk een mooie 4080S kunnen vinden en anders een 4070TI S voor die prijs. AIB zal denk een 50€ duurder zijn wat ik wel acceptabel vind.
Dan kom je nog steeds tegen de €1200 aan.. Liever een afgeprijsde 4080 halen denk ik dan zelf, want winkels zullen die wel kwijt willen. Je verliest weinig performance, maar betaalt ( veel ) minder.

Anders gewoon even wachten totdat de prijs van de 7900 XTX verder omlaag gaat.
Jup zag ik …. Maar zijn dat ook de prijzen van 31-jan ?
Ik snap niet helemaal waarom ze de 4070 ti van de markt afhalen. Er zit 200 dollar tussen de 470 super en 4070 ti super, daar past prima nog een kaart tussen, en nou is er geen kaart meer die de volledige ad104 gebruikt.
Van wat ik begreep was de 4070ti een beetje een rare kaart, omdat de geheugenbus eigenlijk te klein was voor de toepassing van de kaart (1440p+). Ik heb zelf erg lang zitten twijfelen, omdat ik op 1080p/360hz game, maar ook een oculus quest 2 heb waar dat geheugen weer extreem van belang is. Ik denk daarom ook dat ik een 4070ti super ga halen.
De 4070 S komt heel dicht in de buurt van de huidige 4070ti. Dan gaat niemand toch voor een gewone 4070ti als de 4070ti S bv 100€ duurder is en de 4070S 200€ goedkoper is dan de gewone 4070ti?

Als je voor 100€ 16 ipv 12 en 10% meer cores krijgt en een hogere bandbreedte heeft de 4070ti gewoon geen bestaansrecht meer en logisch dat ze die wegdoen.

[Reactie gewijzigd door Mindfree op 22 juli 2024 15:50]

klopt, hij gaat ook van de markt staat in de tekst. Jammer, heb er net 1 maand een :(.. had toch liever de 16gb versie, hoewel hij erg goed bevalt.
Er zijn nog wel zakelijke workstation en datacenter Sku's die de volle AD104 gebruiken, dat kan juist in deze markt ook een reden zijn om geen consumenten Sku meer te hebben met de volledige die.

Bijvoorbeeld de L4: https://www.nvidia.com/en-us/data-center/l4/
En de RTX 4500 https://www.nvidia.com/en-us/design-visualization/rtx-4500/
wellicht moeten ze chips kwijt.
Er zijn ook nog laptop (RTX 4080 Mobile), workstation (RTX 4500 Ada) en server (Nvidia L4) producten waarin ze (bijna) volledige AD104’s in kwijt kunnen.
Nu deze aankondiging eindelijk officeel is, ben ik heel benieuwd wat voor impact dit heeft op de prijzen van de huidige non-Super kaarten.

Vooral de 4080 non-Super aangezien de 4080 Super 200(!) dollar goedkoper is.
imho mag er nog eens 20% af om wat redelijk geprijsd te zijn, net zoals de rest van de line-up. Mij zal je de komende jaren geen nieuwe nvidia kaart zien kopen, enkel nog used
De used kaarten zijn anders ook bedroevend geprijsd. Mensen vragen nog steeds rond der €250 voor een 3060 (bijna wat je voor een nieuwe betaalt) en 3090s vangen geregeld nog rond de €900 op eBay. Echt veel te besparen valt daar ook alleen als je aardig mazzel hebt en veel geduld/tijd investeert om deals te jagen. Heb laatst zelf nog een 2070 die in 2018(!) voor €400 was gekocht voor €200 verkocht. Echt absurd.
Adviesprijs ja, ga er maar vanuit dat je ze daarvoor voorlopig niet in de retail gaat zien, zeker in het begin niet.. Zou mij niks verbazen als de 4080 Super amper goedkoper wordt in de winkels dan wat de gewone 4080 nu kost.. De huidige voorraad 4080's zal men dan wel voor inkoopprijs te koop zetten met de Super er net iets boven qua prijs..

Maar hopelijk heb ik het fout en gaan we inderdaad straks een RTX 4080 Super kunnen kopen voor rond de €1000-1100,-.. Onder de 1000 gaat ie sowieso niet worden, zeker niet met de ook nog eens 21% BTW die wij hier extra moeten betalen t.o.v. de $ 999,- USD prijs..

[Reactie gewijzigd door Inflatable op 22 juli 2024 15:50]

In de US hebben ze die BTW ook maar dat verschilt per staat.
Veel Staten hebben geen btw of een btw van ruim onder de 10%
Ik ben wel blij met de 4080 super voor $999 msrp, hopelijk komt de kaart daarmee rond de €1100 uit met de basismodellen. Nu afwachten of er voldoende voorraad gaat zijn.

Ieder geval is het (eindelijk) een prijsbeweging de goede kant op, wel nog steeds aan de prijs maarja, onder de €1000 zie ik de xx80 kaarten nooit meer gaan.

Ook kan dit een win/win worden voor de reguliere 4080 kaarten, die moeten nu wel lager geprijsd gaan worden t.a.v de super varianten.

Voor nu ben ik blij, ik ben van plan om m'n 1080 Ti vervangen, die heeft het best wel goed uitgehouden... Die krijgt een ereplaatsje op m'n boekenplank om naar terug te kijken. :)
Ik ben het met je eens. Als ik een goede 4080S kan vinden voor 1100€ of een 4070TI S voor 900€ zijn beide opties aantrekkelijk om mijn RX7900XT te vervangen.

Ik ben gewoon niet tevreden over de AMD drivers en issues ermee. En wil weer terug naar Nvidia die wel weet hoe ze drivers maken die werken. En als er een driver probleem is bij Nvidia is dat heel snel opgelost. AMD kan jaren duren en soms gewoon nooit opgelost.

(Heb 2 monitoren verschillende refreshrate en resolutie en idle verbruik blijft om te huilen ook met de laatste drivers waar het zogenaamd is opgelost maar de werkelijkheid is dat een aantal monitoren nu het probleem niet meer hebben en ze doen alsof het is opgelost.)

Heb altijd heel goede ervaringen gehad met Nvidia en teveel ellende met AMD.
vraag ik me wel af wat je idle verbruik dan is bij welke refresh/resolutie :)
Ik heb zelf een 3440x1440 240hz monitor en een 2560x1440 144hz monitor verbonden aan mijn 7900 XTX, idle verbruikt het rond de 50w. Misschien wel een beetje hoog, maar dat vind ik zelf geen probleem.
Is toch veel te veel? Hoort gewoon 10 watt te verbruiken. Absurd dat AMD hiermee wegkomt jarenlang.

Dit fenomeen is er 1 die altijd terug komt bij ze. Maar ondertussen wel een UI maken waarvan een paard de hik krijgt.

Geef mij maar stabiel en zuinig ipv een fancy UI. Nvidia snapt dat heel goed.
Ik heb een idle verbruik van 45 watt bij 144hz op 1440p en mijn andere monitor is een 60 hz op 1080p.

Als ik mijn main op 60hz zet zakt het verbruikt naar ongeveer 10 watt wat normaal is. Zet ik mijn main naar 165hz wat die ook kan is het zelfs 88 watt idle. Absoluut schandalig! Dat is gewoon zo een 70 watt teveel voor niets! En nu dus zeg een goede 30 watt voor niets weggegooid.

Ik heb de laatste drivers van alles geprobeerd maar het werkt gewoon niet. Vervelend is dan te zien dat Tweakers een bericht post een tijd geleden die zegt de issues zijn opgelost terwijl in de driver beschrijving staat op een aantal displays...m.a.w een aantal monitoren van de duizenden op de markt.

Bij Nvidia nooit last mee gehad. Ga daarom ook terug. Buiten dat de 4000 serie ook nog een stuk zuiniger is.
Dat is relatief veel ja, ter vergelijking:
Ik draai een 4080 met 1x 4K 144hz - 1x 1080P 144hz - 1x 1024x800 60hz idle rond de 40watt.
bij full load (dus zeg Baldurs Gate 3) trekt die rond de 300-310watt.
Als ik een goede 4080S kan vinden voor 1100€ of een 4070TI S voor 900€ zijn beide opties aantrekkelijk om mijn RX7900XT te vervangen.

Ik ben gewoon niet tevreden over de AMD drivers en issues ermee. En wil weer terug naar Nvidia die wel weet hoe ze drivers maken die werken. En als er een driver probleem is bij Nvidia is dat heel snel opgelost. AMD kan jaren duren en soms gewoon nooit opgelost.

(Heb 2 monitoren verschillende refreshrate en resolutie en idle verbruik blijft om te huilen ook met de laatste drivers waar het zogenaamd is opgelost maar de werkelijkheid is dat een aantal monitoren nu het probleem niet meer hebben en ze doen alsof het is opgelost.)

Heb altijd heel goede ervaringen gehad met Nvidia en teveel ellende met AMD.
Dat specifieke probleem van die refreshrate is natuurlijk balen.
Heb je dat al gemeld bij AMD?
Dat dat op jouw monitoren nog steeds niet werkt?

Ben ook benieuwd wat voor `issues` je nog meer allemaal hebt ?
Ik heb zelf namelijk ook een RX9700XT van Sapphire.

En dat AMD niet zou weten hoe ze drivers moeten maken is wel erg kort door de bocht.
Heb zelf geen problemen, en zal daar ook niet de enige mee zijn.
Elke maand komt er automatisch een driver update, maar let daar niet echt op omdat alles werkt. (tot nu toe)

Maar je moet maar net een probleem hebben wat te lang blijft liggen.
Snap dat ergens ook wel.

Ik kan me herinneren dat nVidia vroeger ook soms langlopende problemen had.
Dat waren voor mij zeker ook niet altijd goede ervaringen.
Maar de laatste jaren heb ik zelf ook geen driver problemen meer ondervonden.

Dit is mijn eerste AMD kaart ooit, na voorheen altijd nVidia te hebben gekocht.
Was het plukgedrag van nVidia beu, dus maar eens AMD genomen.

Heb overigens nog steeds een GTX1060, GTX1070 en GTX1080TI in gebruik in andere pcs.
Het idle probleem kun je vrij makkelijk oplossen door je 2e monitor in je igpu te steken (mits aanwezig). Neem aan dat je toch vaak dezelfde monitor gebruikt voor games. Ik zit met hier met 2 monitoren (1440/165 en 1080/60) netjes op 10-12w idle verbruik van de gpu.
Die 2e monitor is bij mij toch alleen maar voor youtube/chat e.d.

Zou niet moeten hoeven, ben ik met je eens.

Verder ben ik juist erg tevreden over mn 7900xt. Eigenlijk 0 driver related issues.

Vind de nieuwe release van Nvidia daarom eigenlijk ook niet zo interessant. Een 4070ti super is een duurdere 7900xt, en een watt of 20-40 zuiniger (stock, bij amd is veel te winnen met undervolt, kan op Nvidia natuurlijk ook) is ook niet heel interessant tov de hogere aanschafprijs.

[Reactie gewijzigd door junneh op 22 juli 2024 15:50]

Ieder geval is het (eindelijk) een prijsbeweging de goede kant op, wel nog steeds aan de prijs maarja, onder de €1000 zie ik de xx80 kaarten nooit meer gaan.
Inderdaad eindelijk weer wat betere prijzen van nVidia.
Bedank AMD daar maar voor met hun huidige aanbod van kaarten.
Dat is de reden dat ze nu met die Super varianten en lagere prijzen komen.

Zonder concurentie van AMD en in mindere mate Intel kan en zal nVidia vragen wat ze willen.
Dat hebben we de afgelopen jaren wel gezien.
JA toch OP DIE BOEKENPLANK met een mooie lampje er op :)
Fijn toch ook dat de slides niet de huidige generatie kaart (bijv. 4070) met de nieuwe Super-variant vergelijken, maar in plaats daarvan met de vorige twee generaties. Natuurlijk in klassieke Nvidia-stijl met een appels-met-peren-vergelijking door Frame Gen (exclusief tot de 40-series) aan te zetten voor de nieuwe en niet voor alles van de oude generatie. Dat lijkt mij een slecht teken, geeft waarschijnlijk aan dat het procentenwerk is tussen Super en non-Super, anders hadden ze hier wel meer over getoond.

Wel fijn dat de prijzen naar beneden gekomen zijn, en de 4070 Ti eindelijk dezelfde hoeveelheid VRAM heeft als de consoles! Dit is hoe de generatie had moeten zijn vanaf het begin.
Blij met de 16GB versies. Met 12Gb liep ik al vaak tegen de limieten aan bij het trainen van mijn ai modellen. Die 4GB extra zal enorm helpen. Bij games wellicht niet zo.
Ik ga eindelijk dan over naar de 4xxx generatie. Wil de 4070 Ti Super. Die 12GB van de 4070 Ti was te weinig waar voor mn geld, maar met 16GB is het wel erg aantrekkelijk. Mooi Blender weer de sporen geven.

[Reactie gewijzigd door - peter - op 22 juli 2024 15:50]

Ze moeten vergelijken met de 4000 non super reeks niet met de 3000 en zelfs 2000 reeks.
Wat een kansloze, nietszeggende vergelijking op deze manier.
Het is sowieso de moeite waard om onafhankelijke reviews af te wachten. Verschillende tech sites en 'techtubers' zullen ongetwijfeld een goed beeld kunnen schetsen en de juiste vergelijkingen maken.
Leuk allemaal, totdat je nog steeds naar 16 of 12 gb Vram kijkt. dat gaat de tweedehands prijs flink afmaken over 2 jaar. ik wacht nog wel een jaartje voor een RTX 5070 met hopelijk meer dan 16gb vram

ik zou voor AMD gaan als ik geen 1st gen gsync monitor had :'(
Daar geloof ik niet in.. Ik heb een RTX 3080 10GB en die draait alles nog prima, op de 3840x1600 resolutie waarop ik speel.. En dan zou 12 en zelfs 16GB over 2 jaar al niet meer genoeg zijn?!? Denk het niet.. Maarja, wat weet ik, koop pas een jaartje of 30 losse videokaarten..

[Reactie gewijzigd door Inflatable op 22 juli 2024 15:50]

Hij heeft gelijk. Want er is geen videokaart ook dezen niet die de Samsung odyssey weet te voeden en te trekken!
Klopt. En Unreal 5 games gebruiken maar 6-7gb ram op 4k. Wat minder is dan Unreal 4. Dus die 10gb zit wel snor.
Ik wens je veel geluk met die droom maar ik geloof er niks van dat begin 2025 een RTX 5070 met meer dan 16GB op de plank ligt. 16GB zal wel, maar meer? Ik denk zelfs dat de 5080 niet meer dan 16GB zal krijgen en ook bij de 5090 verwacht ik geen beweging bij het geheugen, hoewel dat nog de meest waarschijnlijke kandidaat is. nVidia gebruikt de VRAM heel duidelijk om zijn stack verder te segmenteren. De 4080 had wel 6GB meer VRAM, maar ook tegen een gigantische prijsverhoging. Nu nVidia voor de komende generatie niet meer zulke absurde prijzen kan vragen, zullen ze hun marge beschermen door weinig tot niks aan de capaciteit van de VRAM te doen.

Maar met dat gezegd hebbende, denk ik ook niet dat 16GB binnen 2 jaar een probleem wordt. 12GB is misschien over 2 een probleem maar problemen met 16GB zou ik pas een a twee jaar na de release van de volgende generatie consoles verwachten. Dus richting 2028. Tenzij je misschien boven de 4K speelt, maar dat haalt een 70-klasse kaart toch niet.

[Reactie gewijzigd door Darkstriker op 22 juli 2024 15:50]

Voor welke toepassingen is 16GB niet voldoende? Zelfs m’n 1080ti kon nog gewoon mee qua 11 GB VRAM.

(Afgezien van de AI hype en zooi)
Zijn punt is denk ik dat 16GB nu wel voldoende is, maar dat het geval niet kan zijn een paar jaar verder / voor de lange termijn.

Als je het aan mij vraagt, geen idee op de lange termijn, maar totdat 16GB vram al "te weinig" is zal de 4080 ( Super ) al dik toe zijn aan een vervanging.
Daarom. 8GB komt wel op de limiet met sommige spelen, maar dan doe je iets naar beneden zoals textures, en is er weer ademruimte. Ik heb zelf ook een 16GB kaart zodat ik nooit iets naar beneden hoef te schalen verder; maar uit noodzaak, nee dat niet.
Dan moet je wel een hele oude G-Sync monitor hebben; want ze zijn tegenwoordig compatible met AMD kaarten.
Ja zoals ik zei, letterlijk eerste generatie gsync. Waar er nog speciaal een nvidia moederboard in de monitor zit
Ik ben juist nu aan het orienteered aan het kijken naar een nieuwe kaart.
Ik zat te twijfelen tussen een 7900XT of een 7900XTX, maar nu vind ik de 4070TI Super ook interessant.

De 16GB ram zal voorlopig wel voldoende zijn, ik gebruik nu een GTX 1070M met 8GB Vram, wat tot voorheen nog net mee kwam voor gamen op 1080P, en ik nu pas begin te merken dat deze nu toch echt eens aan vervanging toe is.

Ik heb dan ook mijn monitor net een upgrade gegeven naar 2550x1440, waardoor de noodzaak iets groter is geworden. Maar ik kan mij niet voorstellen dat ik de komende 4-5 jaar problemen ga hebben met een 4070TI Super.
Ik denk dat de 4070 ti super aardig kan opboksen tegen de 7900xtx maargoed we gaan het over een paar weken zien
'De RTX 4070 Ti kost 799 dollar en vervangt daarmee de RTX 4070 Ti, die van de markt gaat verdwijnen'

De 4070 TI 12 en 16 GB variant dus , niets geleerd dus bij nvidia met de 8 en 12 GB varianten bij de 30 serie. En de kaarten zijn te duur. PCGaming is echt bizar duur geworden.
het voordeel van de nieuwe kaart zit hem in de bredere geheugenbus, daar was nogal wat commentaar op dat die eigenlijk te krap was voor de 4070ti.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.