Telenet verhoogt deel van abonnementsprijzen met 1 procent

De Belgische provider Telenet verhoogt vanaf 16 augustus een deel van de abonnementsprijzen met een procent. Volgens de provider is dit in lijn met de inflatie. De prijzen voor onder meer One, Telenet Mobile, Easy Internet en WIGO Unlimited stijgen niet.

Het gaat om de prijzen van de All-Internet- en Easy Internet-combi-abonnementen, het All-Internet-abo zonder televisie, de huur van bepaalde settopboxen en het losse abonnement voor kabeltelevisie. Ook de prijs voor vaste-telefoniedienst FreePhone Europe stijgt. Abonnees die nog een oud abonnement hebben van Telenet met een vaste, maandelijkse prijs die niet meer door Telenet wordt verkocht, krijgen ook met de prijsverhoging van een procent te maken.

De prijzen van de eerder dit jaar aangekondigde ONE- en ONup-abonnementen stijgen niet. De prijzen van aanvullende diensten, zoals de Streamz-, Play- en Be tv-diensten, blijven eveneens hetzelfde. Ook de opties binnen vaste telefonie en internet worden niet duurder, evenals prijs volgens verbruik en buitenbundeltarieven voor vaste en mobiele telefonie.

Telenet zegt de prijzen aan te passen 'in lijn met de gezondheidsindex'. De provider schrijft met de prijsverhoging de kwaliteit, stabiliteit en veiligheid van producten en dienstverlening te kunnen verbeteren. Elke klant wordt in de loop van de komende weken door Telenet geïnformeerd over de prijswijzigingen.

Abonnement Prijzen vanaf 16 augustus inclusief btw
Internet & TV
All-Internet + Telenet TV iconic (300/20Mbit/s, onbeperkt) 83,23 euro
All-Internet + Telenet TV flow 64,60 euro
Easy Internet + Telenet TV iconic (100/10Mbit/s, 150GB per maand) 58,13 euro
Alles apart
Internet
All-Internet 55,10 euro
Televisie
Huur HD Digicorder 9,55 euro
Huur HD Digibox 4,61 euro
Huur Telenet TV-box 9,55 euro
Kabeltelevisie 18,58 euro
Vaste telefonie
FreePhone Europe 23,49 euro

Door Hayte Hugo

Redacteur

11-06-2021 • 07:32

101

Submitter: 1DMKIIN

Lees meer

Reacties (101)

101
97
46
16
0
41
Wijzig sortering
Dit is een bijna jaarlijks terugkerend fenomeen.
Ze willen de winstmarge gelijk houden/jaar, dus al ze de lonen moeten verhogen voor hun personeel word het direct doorgerekend naar de klanten.
Je kan er bijna zeker van zijn, dat ook Proximus binnenkort met gelijkaardige prijs stijgingen komt.
Orange ook, maar da's een zodanige kleine speler op de Belgische markt.

Ik hoop echt dat die 4de speler er komt, voor de 5G markt. Zo zou die zich dan ook kunnen toeleggen op TV/Inet abbo's.
Telenet & Proximus 'vinden het niet nodig voor zo'n extra speler'.

Artikel+ uit Het Nieuwsblad:
In de wandelgangen valt te horen dat het dossier op Vlaams niveau moeilijk ligt bij N-VA en CD&V. Vlaanderen wil wel zo snel mogelijk werk maken van de uitrol van 5G, maar die vierde speler is er te veel aan. De Vlaams-nationalisten hebben goede banden met Telenet, dat Vlaamse roots heeft. Idem voor CD&V, dat ook nog de voorzitter levert voor de raad van bestuur van Proximus. En de bestaande spelers zijn uiteraard ook tegen meer concurrentie. Hun deel van de koek voor mobiele telefonie zou volgens het rapport van Axon met 5 tot zelfs 40 dalen.

Stokken in de wielen
Telecom zou 13% goedkoper kunnen, toch is kans klein dat dat gebeurt: waarom toch?
Open VLD-parlementslid Maurits Vande Reyde is niet te spreken over de houding van de Vlaamse regering. “Die steekt gewoon constant stokken in de wielen. Er is op de markt nochtans interesse voor die vierde licentie”, zegt de Vlaamse liberaal. Ook Vooruit is volop voor. “Alle argumenten tégen zijn eigenlijk geen argumenten, zo wordt nog maar eens duidelijk. Nu blijkt zelfs dat een vierde speler het voor de consument 350 miljoen euro goedkoper zou maken”, zegt Kamerfractieleidster van Vooruit Melissa Depraetere.

Maar ook Wallonië en Brussel staan dus allesbehalve te springen. Het maakt de kans klein dat het Overlegcomité van de verschillende regeringen de komende weken tot een consensus komt. Vorige week werd beslist om het wetsontwerp van De Sutter over 5G en de bijhorende KB’s hun juridische weg te laten afleggen. Maar wanneer het dossier nadien weer op tafel komt, zal het nog een bijzonder lastige discussie worden.

Je merkt nu ook trouwens dat er allerlei artikelen worden gelanceerd, die uitleggen waarom een 4de speler eigenlijk niet zo 'opportuun' is. 'meer straling, minder investeringen, kans op ontslagen van medewerkers en dus jobverlies'.
Men kan echter hopen dat de Belgische regering eindelijk eens die 4de speler doorduwt. Maar zoals je het artikel kan lezen, worden er links en rechts bepaalde politieke mensen als geschut ingezegd door Proximus & Telenet om hopelijk die 4de speler te blokkeren.

[Reactie gewijzigd door Qinshi op 27 juli 2024 22:27]

Ik werk bij Orange in de B2B markt.

We zijn de 2de speler op de markt, dus niet zomaar een kleine speler en prijzen verhogen doen we niet aan mee.
De prijs blijft enkel stabiel of dalen.
Zowel in de B2C als de B2B markt.
Dat is deel van onze DNA en een grote differentiator tgo Proximus en Telenet.
Dus als Telenet zijn kabelabonnement verhoogt blijven wij aan dezelfde prijs aanbieden niettegenstaande we de kabel van Telenet huren.
mvg
Erwin

[Reactie gewijzigd door egeuens op 27 juli 2024 22:27]

Leuk maar Telenet en Proximus blijven wel premium providers waar Orange eerder een budgetspeler is.
Lagere snelheid zowel vast als mobiel, slechtere mobiele dekking, minder TV zenders, beeldkwaliteit van de TV minder, etc...

You get what you pay for.
wat betreft TV kan je gelijk hebben. Wat betreft mobiele dekking ben je verkeerd. Check eens op de website van de BIPT, daar staan onafhankelijke metingen over coverage.

Wat betreft kabelsnelheid is dat te wijten aan Telenet. We gebruiken hun kabel en betalen hiervoor een stevige prijs maar de hoge snelheid wordt ons niet toegekend. We worden beperkt tot de snelheden die we vandaag hebben. Maar toch gaan we ook 300 Mbs aanbieden. De hele coax infrastructuur is inderdaad van Telenet, heb je een slechte connectie dan kan Orange daar niets aan doen. We hebben zelfs dezelfde modem.

Verder is er ook de joint venture tussen Proximus en Orange voor de RAN (Radio Area Network = mobiele diensten) infrastructuur waarbij beide bedrijven gebruik gaan maken van dezelfde antenna's. De consolidatie fase start deze zomer en zal een paar jaar duren. Mwginz (www.mwingz.be) zal ook voor ons de infrastructuur van 5G uitrollen. Hierdoor wordt de coverage nog beter voor Proximus en Orange en kunnen de antenna's geconsolideerd worden = minder kosten, dieper indoor coverage en 5G uitrol.

Telenet werd gevraagd mee toe doen zodat er niet overal drie antenna's dienen te staan maar ze hebben geweigerd. Nadat de joint venture een feit was heeft Telenet zijn fout ingezien en wouden ze alsnog via de rechtbank een participatie afdwingen maar dat is geen succes.

Losstaand hiervan heeft Orange (= grote internationale groep) wel degelijk als politiek dat de prijzen niet omhoog mogen gaan. Daar waar Telenet en Proximu zich niet schamen om 1 à 2 x per jaar hun prijzen te doen stijgen, doen wij hieraan niet mee.
Ik heb zowel privé als professioneel elke provider al gehad voor mobiel gebruik: Proximus is nog steeds koning. Snelheid is overal beter. Vooral in het buitenland zie ik ook dat Proximus steevast hun roaming heeft via de betere providers. Vorige week nog van Leuven naar Toscane gereden en daar lokaal rondgereden, in elk land deed mijn Proximus roaming het stukken beter. Nooit regios zonder dekking of 4G gehad.

De kaart van het BIPT geeft dat ook gewoon weer hoor, het verschil qua dekking is klein geworden maar het is er nog steeds. Maar het is niet omdat je bereik hebt dat je gelijke kwaliteit hebt. Zeker indoor merk je bij Telenet/Base & Orange dat de performantie van het signaal beduidend minder is dan bij Proximus.
Dat gaat makkelijk over 50% trager naar eigen ervaring.
Stemkwaliteit is ook beter bij Proximus, dat ervaar ik zowel aan mijn kant van het gesprek als de gebruikers aan de far side.

Het op Telenet steken dat Orange niet dezelfde snelheid kan aanbieden is eigenlijk maar wat te gemakkelijk. Heeft Orange al een incentive gedaan om zelf een coax of glasnetwerk te leggen? Ha neen, want als je zelf de infra moet voorzien is het ineens heel wat minder makkelijk om een prijsbreker te zijn. Het is dus logisch dat Telenet zijn premium service behoud voor eigen klanten. Als je geen investeringen moet doen dan zou het pas écht beschamend zijn als je frequent de prijzen omhoog haalt.

Is Orange daarom slecht? Neen, helemaal niet. Het is een mooi alternatief voor mensen dien geen premium diensten nodig hebben en dus liever een iets lagere factuur hebben.
Maar niet geen pretenderen dat jullie een gelijkwaardige speler zijn. Daarvoor zal Orange toch eerst gewoon zelf zijn eigen netwerk moeten uitrollen.
Bij orange(oude mobistar) speelt mij vooral de grote angst van een vreselijke service, ik herinner mij nog de BASTA uitzendingen en het blijft mij een zuur nagevoel geven waardoor ik na zoveel jaar nog steeds niet durf naar orange over te stappen.

Ook heb ik een tante die bij Orange is, en die heeft niets anders dan problemen.
Zelfs als ze naar een winkel gaat van orange, kunnen ze haar vaak niet helpen.

[Reactie gewijzigd door sebastienbo op 27 juli 2024 22:27]

Sorry, ben al meer dan 2 jaar klant bij Orange en de prijs is nog steeds gelijk. Ik heb intussen wel meer data (en tv zenders) gekregen. Ik zou ze zeker niet vergelijken met Telenet.
Orange ook? Das raar. Mijn factuur is nu al 3 jaar exact hetzelfde...... Voor internet en TV dan. Voor GSM is m'n data verdrievoudigd en ik betaal nu minder dan 3jaar terug.....
Orange ook, maar da's een zodanige kleine speler op de Belgische markt.
Ik zit ondertussen al 4,5 jaar bij Orange en de prijs voor hun "Love" bundel is nog niet één keer gestegen. Dat is nog altijd 49 euro per maand voor internet en TV. Je moet er wel nog een mobiel abonnement bij nemen. Daar is de goedkoopste van 8 naar 10 euro gegaan sindsdien, maar daar krijg je ook wel 3x zo veel data voor t.o.v. 4 jaar terug.
dus al ze de lonen moeten verhogen voor hun personeel word het direct doorgerekend naar de klanten.
Waar in beginsel natuurlijk niets mis mee is, stijgende kosten door te berekenen.
Het probleem is dat Telenet te regelmatig te prijzen verhoogt. Het is nog maar van oktober geleden dat ze een dergelijke prijsstijging hebben doorgevoerd.
klopt, het valt wel op dat ze nu met enige regelmaat hun prijzen bijven verhogen. Dat terwijl ze naar mijn mening al een redelijk hoge prijs hebben voor hetgeen er aangeboden word.
Tja, er is geen echte concurentie. Zolang er niet meer providers internet over de Telenet kabels mogen aanbieden, gaat dat zo blijven.
Orange is als provider actief via "de kabel"
Dat mag wel en Orange doet dat. Al meer dan 2 jaar geleden de switch gemaakt en nog geen seconde spijt van gehad. Pak goedkoper in mijn geval en ervaring (zonder tv) is hetzelfde.

En geen jaarlijkse frustratie meer bij deze aankondigingen! Nog geen enkele prijsverhoging gezien bij Orange tot dusver.
Via de Belgsiche kruispuntbank kun je de cijfers van telenet gewoon opvragen
https://kbopub.economie.f...=0473416418&actionLu=Zoek

winst na belasting
2020 234 miljoen
2019 174 miljoen
2018 186 miljoen
2017 237 miljoen
2016 114 miljoen
2015 140 miljoen
ja die 1% hebben ze echt nodig.
Je bekijkt dan ook het volledige bedrijf. Een groot bedrijf als Telenet wordt in stukjes gekapt en iedere tak wordt intern individueel bekeken.
Je hebt dan de internet diensten (telenet internet), de mobiele diensten (base), bedrijfsoplossingen, tv,... die allemaal hun cijfertjes moeten halen. Hun internet diensten (dus het klassieke internet) is uiteraard een cashcow maar in een zeer verzadigde markt met netto gezien weinig verschuivingen in je klantenbestand (inkomende - vertrekkende klanten).

Om je verwachte cijfers te halen zijn de opties dus beperkt. Of je kan plots meer klanten winnen (wat in die markt niet eenvoudig is), je maakt je producten duurder (gewoon een prijsverhoging of meegaan met de index) of je biedt nieuwe producten / diensten aan (wat het hele One verhaal dan is).
Op het klantenbestand van Telenet is 1% al snel een paar miljoen meer per jaar. Het is snel, eenvoudig en eenmaal je het een aantal keer hebt gedaan en je ziet dat klanten niet massaal vertrekken is het zeer verleidelijk het ieder jaar opnieuw te doen. Het enige wat je kan doen hiertegen is gewoon vertrekken om aan te tonen aan Telenet dat het zo niet verder kan, maar dan moet dit een massale actie zijn. Echter zolang de winst hoger ligt dan de kostprijs van de vertrekkende klanten blijft het interessanter je prijs ieder jaar eens te laten stijgen.

[Reactie gewijzigd door SMGGM op 27 juli 2024 22:27]

links werk gewoon of je gaat naar kruispuntbank. Via de link druk je onder op publicatie van de jaarrekening. Dan kun je per jaar jaarrekening downloaden. Eenvoudiger om de 2 jaar, want 2020 laar in andere kolom ook 2019 zien.
waarschijnlijk een tijdelijke bug, want elk bedrijf is verplicht zijn jaarrekeningen openbaar te publiceren (toch in België denk in sommige andere landen enkel als ze beursgenoteerd zijn wat Telenet ook is).
Hier staan zeer zware boetes op als je dat niet doet
Het is idd om te kotsen die inflatie correcite.
Als ik dan nog dit lees:
De provider schrijft met de prijsverhoging de kwaliteit, stabiliteit en veiligheid van producten en dienstverlening te kunnen verbeteren
Deze week lag internet van telenet er hier uit. Bel je om storing te melden, moet je eerst 10 minuten aan te tel hangen, bij de business afdeling. In het verleden 15 minuten, ophangen en de consumenten tak bellen die is dan sneller dan business. Maar i.p.v 10 minuten mag ik voor die 1% extra straks 9 minuten in de wacht staan ?

Men heeft het over stijgende kosten en lonen is daar een onderdeel van maar kosten dalen ook. Apparatuur wordt sneller en niet altijd duurder. Data wordt goedkoper. Kijken we gewoon naar de winstcijfers einde jaar dan blijkt gewoon weer dat de verhoging ten goede komt aan de winst. Het heeft niets met stijgende kosten te maken.

Daarnaast Vlaanderen heeft een soort duopolie telenet/proximus en de klant wordt goed uitgemolken, met toestemming van de overheid.

die overheid waar jij op hoopt, vergeet het. De overheid is aandeelhouder proximus dat geeft einde jaar leuke dividenduitkering. Politici die adviesbaantjes hebben bij deze bedrijven. België het Italië van Nood-Europa.
De provider schrijft met de prijsverhoging de kwaliteit, stabiliteit en veiligheid van producten en dienstverlening te kunnen verbeteren.
En ik die dacht dat ze dit deden door FM van de kabel te halen. Normaal gingen ze dat vorig jaar doen, maar het werd door corona uitgesteld.

Het is inderdaad gewoon een oefening om de winst te maximaliseren.
Deze week lag internet van telenet er hier uit. Bel je om storing te melden, moet je eerst 10 minuten aan te tel hangen, bij de business afdeling. In het verleden 15 minuten, ophangen en de consumenten tak bellen die is dan sneller dan business. Maar i.p.v 10 minuten mag ik voor die 1% extra straks 9 minuten in de wacht staan ?
Dus je geeft eigenlijk Telenet gelijk, als in dat zij de producten en dienstverlening zeker kunnen verbeteren? :+
Nee, het probleem is dat ze dit altijd zeggen en altijd "beloven", maar dat dit gewoon liegen in het gezicht van de klant is. Ze verbeteren helemaal niets, ze doen gewoon voort met wat ze bezig zijn en hoe ze het doen.
Ook bij mij lag het internet vorige week vrijdag plat. Had dit met het onweer hier in België te maken? Geen idee, maar het lag wel uit...
Tip:

Een smiley betekent over het algemeen dat je het niet zo serieus moet nemen. :+

Natuurlijk is het marketingverhaal onzin. In een gezonde markt heb je concurrentie, en zet men alles op alles om prijzen te drukken. Door verschillende markten met verschillende vormen van concurrentie te mixen krijg je juist dit soort duopolies.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 27 juli 2024 22:27]

Oei ja, sorry. Ik had de smiley niet gezien. :+

En het klopt inderdaad dat een duopolie niet gezond is. Ja er is een derde speler, maar of die de moeite is om over te spreken... Ik zou graag een vierde speler hebben, maar als die wat betreft de diensten niet in de buurt komt van de twee grote spelers dan weet ik niet of het de moeite is. Momenteel bieden Telenet en Proximus ook zo goed als hetzelfde aan voor zo goed als exact dezelfde prijs. En voor 1 eurootje verschil ga je ook niet veranderen.
De duopolie is het resultaat, niet de oorzaak. De oorzaak is een gebrek aan regelgeving die een scheiding verplicht tussen verschillende markten met verschillende concurrentiegebieden. Als je de partijen opsplitst in onafhankelijke infrastructuuraanbieders en dienstenaanbieders, dan lost het probleem zich vanzelf op.
dan lost het probleem zich vanzelf op
Dat weet ik zo nog niet.

Dat de duopolie het resultaat is van een gebrek aan regelgeving, daar ben ik mee eens, maar dat het zou liggen aan een gebrek aan regelgeving die een scheiding verplicht tussen verschillende markten met verschillende concurrentiegebieden ben ik het niet zo mee eens. Op een bepaald moment hebben ze gewoon gemerkt dat ze de prijzen makkelijk kunnen verhogen zonder problemen en kijken ze naar elkaar en volgen ze elkaar in wat ze doen. Dit heeft niet echt iets te maken met het feit dat ze zelf ook infrastructuur aanleggen en aanbieden. Als je dit zou opsplitsen ben ik er ook niet zeker van dat de prijzen omlaag zullen gaan, want dan moeten zowel de infrastructuuraanbieder en de dienstaanbieder elke apart winst kunnen maken... Ja het zal helpen om de duopolie minder sterk te maken of zelfs helemaal te kunnen wegwerken, maar of het voor een prijsdaling zal zorgen...

Daarnaast zou je idd graag veel/genoeg concurrentie willen hebben voor zowel infrastructuuraanbieders als dienstaanbieders. Echter weet ik niet of dit zo slim/goed/handig is om bv. meer dan 3 infrastructuuraanbieders te hebben. Hebben ze dan elk hun eigen kabels? Moeten ze dan ook elk apart de straat eens gaan openbreken om kabels te kunnen leggen? Moeten ze elk kabels trekken over heel de breedte van je voorgevel (in het geval van een rijhuis in de stad)? Leuk vooruitzicht...

(Wij zitten bij Telenet, maar er hangt wel een lelijk kastje van Proximus tegen de voorgevel met een hele boel van opgerolde kabels, net onder de ramen van het eerste verdiep... kabel was net te kort om het kastje op een scheiding te hangen...)
Het is idd om te kotsen die inflatie correcite.
Dan vind je waarschijnlijk de automatische indexering van de lonen ook "om te kotsen" ?
Offtopic : eigenlijk wel. Omdat de indexering gebeurt in procenten. Een arbeider, die pakweg €1500/maand verdiend, krijgt via een indexaanpassing van 2% een automatische loonopslag van €30. De directeur van die arbeider, ook in loondienst, gaat maandelijks naar huis met €4500. Door de indexering in procenten krijgt die een loonstijging van €90. Wie kan er het best die loonstijging gebruiken?
Dat is niet het concept; indexering betekent dat je 'dagelijks' brood duurder wordt het is niet de schuld van de directeur dat hij meer brood kan kopen ... Hij zal evenveel kunnen kopen als voorheen, net alsof de arbeider evenveel zal kunnen kopen.

Wij aanzien het natuurlijk als een opslag maar dat is het niet.
Is dat een vraag of een aanname ?

Probleem met automatische indexeringen inflatiecorrectie is dat het allemaal automatisch gebeurt. Je zou gewoon kunnen stellen dat als providers, huren en alles automatisch verhogen je weer automatisch inflatie krijgen en ja dan moeten de lonen ook weer automatisch omhoog om dat te compenseren.
Dus als je een uitspraak wil dan is het automatische systeem idd om te kotsen.
zou je dat automatisme (dat wettelijk mag) los laten dan hoe je de lonen ook niet meer zo te verhogen zoals dat nu het geval is.
Alsof de prijzen in landen zonder index systeem niet stijgen?
Net zoals ze de woonbonus afgeschaft hebben om de huis prijzen te doen dalen? 8)7
Waar zeg ik dat prijzen niet stijgen, je hebt ook met wereldmarktprijzen te maken. Ik heb het echter over het automatisme waarmee sommige zaken stijgen waarbij het de vraag is of die gerechtvaardigd zijn.

Telenet verhoogt nu de prijzen met inflatiecorrectie omdat dat wettelijk mag. De vraag is echter zijn de kosten ook daadwerkelijk gestegen ?
Zijn die kosten niet gestegen maar lager geworden door efficiency en daling in prijzen van hardware dan betekend een prijsstijging puur hogere winst. Die hogere prijzen dragen om hun beurt dan echter weer bij aan inflatie
Zo ver ik weet zijn er geen maximum tarieven vastgelegd(buiten sociale tarieven om dan).
Dus mag Telenet altijd zijn prijzen verhogen mits kennisgeving van zaken.
Of ik daar mee akkoord ben dat ze dat doen is iets helemaal anders :)

De index wordt hier gewoon misbruikt als excuus. Maar geen nood, hierdoor verhoogt ook de spilindex terug en kan die volgend jaar weer omhoog.

Te weinig concurrentie voor hoge snelheid internet op is de enige echte reden voor de prijsstijgingen.
Orange is er, maar moet zijn prijzen schikken naar de huur van de kabel van...Telenet.
En natuurlijk hebben de lucky basterds die glas hebben tot aan de deur in nieuwe wijken ook meer keuze.
Je kan ook gewoon proximus en telenet aandelen kopen voor die leuke dividend uitkering
telenet aandelen, zijn er dacht ik niet, onderdeel van groter bedrijf.
proxiums kan maar of de waarde die je nu moet betalen dan in verhouding tot dividend staat, lees rendement is andere vraag.
Telenet staat gewoon genoteerd op Euronext Brussel onder de ticker TNET, huidige dividend rendement is 5,92% (gewoon TNET opzoeken in google).
Proximus ook Euronect Brussel onder de ticker PROX met dividen rendement van 4,83%.

Of dit goede investeringen zijn zou ik niet weten bij proximus is het dividend bijvoorbeeld heel hoog in verhouding tot de winst wat meestal geen goed teken is (alhoewel de winstcijfers nu ook artificieel laag zijn door al de recente investeringen in fiber en 5G wat in de toekomst zichzelf KAN terugbetalen), maar je kan over beursgenoteerde bedrijven moeilijk zeggen dat de dividenden enkel voor de overheid zijn.
Telenet koers 2017 rond de 61 euro, nu ca 32.
Misschien u instappen, jaren terug ingestapt oeps probleem.

Proximus 2017 ca 32 euro nu ca 16.

dividend rendement is nu hoger omdat de koersen in 4 jaar voor beide gehalveerd zijn.
Bij hogere koers is dat rendement automatisch minder.
Maar als je investeert wil je naast dividend ook meerwaarde aandeel of in ieder geval dezelfde waarde behouden.
Ja inderdaad, was ook niet bedoeld als financieel advies of om Telenet en Proximus aandelen te promoten :p
Zelf ben ik niet echt een dividend beleger, probeer max rond de 800 euro jaarlijks aan dividend inkomen te zitten met Belgische aandelen omdat tot 812 euro is vrijgesteld van de 30% roerende voorheffing.

Als Belgische aandeelhouder zijn groei aandelen interessanter (zeker vanaf je al meer als 812 euro dividend op een jaar ontvangt) omdat bij beheer als goede huisvader er geen belasting is op meerwaarde.
Op dit moment brengt proximus je meer op als op de bank.
Als de koers niet zakt en stabiel blijft heb je voor je spaargeld een beter rendement dan op een spaarrekening.
Probleem is alleen daalt de koerst weer 10-20% dan heb je een paar jaar nodig aan dividend om dat verlies te compenseren.
dividend rendement is nu hoger omdat de koersen in 4 jaar voor beide gehalveerd zijn.
Bij hogere koers is dat rendement automatisch minder.
Dat kun je echt niet zo simpel stellen.

Dividend en koers hebben maar zijdelinks wat met elkaar te maken. Als een bedrijf meer omzet per aandeel genereerd en een vast uikeringspercentage aanhoudt stijgt het dividend rendement ook als de koers gelijk blijft. Omgekeerd kan er precies hetzelfde gebeurden, dividend stijgt harder dan de koers waardoor het rendement alsnog omhoog gaat. DE koers/winstverhouding is reflectie van de verwachting van de beurs over het op te lopen dividend/WPA, niet van het huidige dividend rendement. Stellen dat je dividend rendement omhoog gaat als de koers omlaag gaat is een erg gevaarlijke aanname. Volgens jouw redenering zou unibail rodamco eind 2019 een hele goede investering zijn geweest... in praktijk krijg je geen cent meer.

[Reactie gewijzigd door Thekilldevilhil op 27 juli 2024 22:27]

Schreef ook dat uiteindelijk de koers meegenomen moet worden in het geheel. Boven jou commentaar heb ik dat ook geschreven.

Wat je uiteindelijk wil is de mix, goed dividend en een kleine jaarlijkse koersstijging.Als het dividend goed is maar je aandeel blijft dalen in waarde heb je er ook niet zo veel aan. Tenzij het een korte termijn daling is en het zich hersteld.
Ik zou zeggen, kijk eens naar edpnet hoe het wel moet...
Amper een wachtrij en meteen een persoon aan de lijn die weet waarover die spreekt...

Proximus permiteert zich teveel gezien ik voor meer minder moet betalen bij edpnet...
Orange? Sinds de 3 jaar dat ik bij Orange ben, heb ik enkel prijsdalingen gezien op mijn factuur.
Raar, zat ook bij Orange de laatste 4 jaar en mijn factuur ging van 96€ naar 112€ voor een gelijkaardig contract.
(mobiele prijzen zijn aanzienlijk gestegen voor 5-8GB)
Ik heb dezelfde ervaring als dadog… ik betaal nu minder dan 4 jaar terug
dan heb je een ander abonnement gekozen

als je "nu" nog steeds de formule van 4 jaar geleden hebt, dan heb je nu ook de prijs.

als je daarentegen zelf omschakelde van dolfijn naar love duo of zo, tja. dan heb je ook de prijs ervan...
Orange een kleine speler? Het marktaandeel ligt anno 2021 op ong. 12%. Dat een kleine speler noemen is net als iOS een kleine speler noemen t.o.v. Android (marktaandeel ligt, zeker in Europa, ong. gelijk met dat van Orange), maar dat zou ook niemand doen.
Vroeger was het een jaarlijks fenomeen, nu wachten ze zelfs geen jaar meer.
Dat ze prijzen verhogen als alles duurder wordt kan ik begrijpen (index).
Maar verhoudings gewijs is de stijging de laatste jaren veel groter dan de index denk ik.
Ze hebben ook eens aangegeven hun netwerk te verbeteren.

Sinds ONE 22 april zijn veel users op gigabit gezet.
Vele halen dit niet door overboekeing.
Toen het 300Mbit was haalde je dat zo goed als altijd.

In mijn optiek is de service dus achteruit gegaan.
Ander issue is dat voor de meeste er geen concurentie is als je meer dan 100Mbit wilt

Voorbeeld
All-Internet nu 55,10 € in 2015 was dit Internet 100 aan 49,39 €.
Dat is een toename met 11.56 % op 6 jaar tijd of 5,71 meer. Dus bijna 1 euro per jaar.
Verhoging 14/2/2016 nieuws: Belgische provider Telenet verhoogt opnieuw prijzen veel abonnementen
De zoveelste keer op rij.
Dat Proximus Fiber er maar vlug doorkomt, dan kan ik bij Telenet weg...
Niet dat Proximus het zo veel beter doet hoor. Die zijn exact hetzelfde als Telenet, alleen met andere kleuren. Ze zijn beiden te duur voor wat ze eigenlijk aanbieden.
Lonen stijgen in België automatisch als de spilindex stijgt. Dat omdat een ‘mandje’ van gemiddelde aankopen, waar o.a. internet in, waargenomen wordt als duurder.
Nog nooit gehoord dat iemand zich daarop beroept om z’n prijzen te verhogen.
Stijgende productie-, energie- of loonkosten, dat wel. Maar de ‘spilindex’?
Is ook een non-antwoord. Huurprijzen zitten niet eens in die index. Elke jaar doen ze dit en elk jaar is er protest, maar ze weten ook dat Vlamingen zo honkvast zijn dat ze niet overstappen, al was het maar door de voetbalrechten. Blij dat ik bij EDPnet zit.
Ik ben ook blij gekozen te hebben voor EDPnet. Ik heb weliswaar het goedkoopste abonnement van net geen €25 genomen maar bevalt mij perfect. Onbeperkt met als enige nadeel wat traag als je echt veel download.
Van mij apart mogen ze gerust de prijs met een paar € omhoog doen als de snelheid ervan een stuk naar boven gaat.
Idd. Weet niet hoe het in NL zit, maar de gemiddelde Belg verander je niet zomaar van Energie leverancier, bank, verzekering of telecom provider.
Er zijn er zelfs veel die vastgeroest zitten aan een bakker of warenhuis, laat staan de rest :)

Al zit ik momenteel zelf bij Telenet omdat ik er op dit moment de beste deal heb voor mijn verbruik, zou ik niet aarzelen om te switchen.
Wat is voor u die beste deal? Wat is uw verbruik als ik vragen mag? En gebruik je dan ook de vaste lijn, mobiel, tv en internet?
Een goeie deal is niet alleen prijs, maar ook service.
Ik vroeg geen aankoopadvies.
Wees gerust, ben geen telecom verkoper… Maar wel nieuwsgierig wat die beste deal dan is (voor uw verbruik).
Het is inderdaad een omgedraaide situatie en is onderhand een self-fulfilling prophecy van het kapitalisme. Grondstoffen en diensten worden duurder want quasi alle toeleveranciers verhogen hun prijzen ook volgens die (deels zelfgecreëerde) index.
De datalimiet voor de easy internet zou ook gerust jaarlijks 1% mogen stijgen.
dit is momenteel nog altijd 150Gb.

1% is dan natuurlijk niet veel. het gewone verbruik stijgt veel meer.
Met thuiswerken werd er het afgelopen jaar vlotjes 100Gb verbruikt per maand (youtube, browsen en games buiten beschouwing gelaten)
Al sinds 2016 is er geen update meer geweest in het volume van dit abonnement. Het was het uitgelezen moment van Telenet om dit te doen toen ze Basic internet hebben vervangen door easy internet om wat meer te geven dan "phishing bescherming".
Gezien ze dit niet hebben gedaan, vermoed ik ergens dat je ook de komende jaren geen extra's zal mogen verwachten.

Nu ik vermoed dat Telenet ook wat data analyse kan doen en hoe meer volume ze duwen op hun easy internet, hoe minder snel klanten zullen overstappen naar het €25 (!) duurder alternatief met onbeperkt volume.
Wat laten we eerlijk zijn, het Easy internet is eigenlijk al ruim snel genoeg voor een modaal gezin. Dan betaal je voor enkel het woordje onbeperkt de premium prijs van €25 extra.

[Reactie gewijzigd door SMGGM op 27 juli 2024 22:27]

Wow, ik heb net gekeken, maar wij duwen hier gewoon ruim 300 tot 500 gb per maand aan internet erdoorheen. Nu moet ik er wel bij zeggen, ik stream en m'n vriendin werkt thuis en we letten er niet op.

Maar ik ben toch wel benieuwd. Af en toe een backup je trekken naar een andere locatie, wat eigen muziek streamen in wav/flac kwaliteit en een behoorlijke hoeveelheid streaming zorgt toch voor veel dataverbruik.

Dit zou voor ons dus erg slecht uitkomen zo'n datalimiet.
Wij letten toch wel op met ons verbruik.
Streamen doen we al niet want te duur.
het zou ons 25€ per maand extra kosten voor het "onbeperkte" abonnement (85% meerprijs!!!!)
Dan nog streaming abonnement erbij van 8€ per maand is dat iedere maand 33€ erbij.

Dat is een kleine 400€ per jaar om streams te kunnen kijken.
Het huidige tv aanbod is anders goed genoeg.
Ow ja, ik bedoel met streamen ook dat ik zelf live-stream vanuit huis. Maar ja, dan kan ik me voorstellen dat het binnen de perken moet blijven.

Vind dat overigens wel een extreem prijsverschil, hoewel ik die 25€ echt wel kan missen als het voor ons (met de luxe van een onbeperkte verbinding) zou moeten..
Ik vraag mij af of Basic internet (het abonnement dat vervangen is door easy internet) ook een verhoging heeft gekregen. Producten die niet actief meer verkocht worden staan niet expliciet vermeld in hun communicatie (niet bij de verhoging en ook niet bij de producten die gespaard blijven).

Basic internet (€28.60) is nog maar pas vervangen door Easy internet (€30) met als extra "phishing bescherming" maar omdat het om een nieuw product gaat blijft het oude nog verder bestaan.
Nog zeer veel mensen zitten op basic internet, dus ben benieuwd of Telenet de prijs hiervan naar jaarlijkse gewoon ook omhoog heeft gedaan.

[Reactie gewijzigd door SMGGM op 27 juli 2024 22:27]

Ik hoop dan ook ze me niet naar Easy Internet overhevelen, anders is het rap gedaan en ga ik ook naar EDPnet
Mag men wettelijk niet zonder akkoord van de klant. Moesten ze het verplichten dan moet Telenet als alternatief aanbieden om kosteloos op te stappen.

Nu ik ken nog mensen met heel oude Telenet formules, dus ik ga er vanuit dat dit niet het geval zal zijn. Nu oude producten blijven niet gespaard van prijsverhogingen. Daarnaast worden oude producten niet meer "geupgrade", die 150GB limiet blijft dus voor eens en altijd 150GB.
Het kan dat Easy internet ooit het limiet van 150GB zal doorbreken (misschien als de update van koelkasten 10GB groot zijn) en dan sta je daar natuurlijk met je 150GB ;)

Ik ben bij mijn verhuis naar EDPnet gegaan en ontzettend tevreden van. Net geen €25 voor onbeperkt internet is fantastisch! De snelheid van 20Mb/s klinkt akelig traag maar prima voor surfen, streamen, games,... Enkel bij het frequent downloaden van echt grote dingen (een game van 100GB) is het irritant of als je met een gezin zit. Zit je niet in die situatie van die laatste 2, dan kan je er prima mee uit de voeten.
Daartegenover staat dat ik wel ruim 400GB per maand download. Het eerstvolgende abonnement dit mij dit toelaat is Scarlet met €32. Ok het is maar €7 (en toch wat sneller), maar het aanbod van EDPnet bevalt mij prima.

[Reactie gewijzigd door SMGGM op 27 juli 2024 22:27]

Wat een rotzakken :( . ik had eerst een oud abbonnement dat duurder was dan hun All internet & TV en nu gaan ze die prijs er van optrekken en blijft dat oude abbo gewoon zijn prijs behouden. Gewoon puur bedrog noem ik dit. Die abonnementen zijn nog maar een of twee maand uitgebracht.
Jaarlijks prijsverhoging, het is van oktober geleden.
Spijtig genoeg is er geen alternatief. Het is Telenet of Proximus. En orage zit op het netwerk van Telenet, dus scheelt er iets, dan ben je gezien, want dan zegt Orange het is Telenet, en Telenet zegt dat het Orange is. Al meerdere malen bij mensen gezien die naar Orange gegaan zijn. Ik kan bijvoorbeeld geen proximus krijgen, de buurman wel. Maar de overbuur kan geen telenet krijgen ... Nochthans wonen we niet op den boerenbuiten, maar as Leuven-Mechelen in een normaal dorp. Dus begrijpen wie begrijpen kan. Er zijn genoeg mensen die willen veranderen, maar gewoonweg niet kunnen. Ik ben tevreden van Telenet, alleen de prijsstijging elk jaar, voor niks in de plaats te krijgen begint wel een beetje er over te gaan.
Ik ben al lang geleden vertrokken bij Telenet. Ook ik was tevreden van hun diensten maar hun jaarlijkse prijsverhogingen vond ik echt te gortig.

Heb nu Scarlet. OK download is trager maar in de normale surfsnelheid merk je er toch niets van. Heb dan ook het geluk dat ik dichtbij een distributiekast woon. Ik weet niet meer wanneer er een prijsverhoging is gekomen bij Scarlet maar het is toch al een hele tijd geleden.
Het grote probleem is dat er gewoon geen concurrentie is voor Telenet. Ze hebben een monopolie op de kabel en laat dat nu de verbinding zijn die het meest stabiel en snel is.

Als je echt een snelle internet verbinding wil (250Mbps down en 25Mbps up), kan je niet anders dan bij Telenet gaan. Alle andere providers toppen af op 100Mbps, tenzij je een glasvezelverbinding kan krijgen, en dat is enkel in de grootsteden zo.

Ik spreek natuurlijk enkel over Vlaanderen, niet over Brussel en Wallonië.
Ik stel mij echt altijd wel de vraag waarom die monsterlijke snelheden van over de 100Mbps?

Dit gezegd zijnde, in iedere sector zoekt een bedrijf zijn USP (unique selling proposition) dat ze uitstralen naar de markt. Telenet heeft duidelijk de kaart getrokken van snelheid en blinkt hier in uit voor de hele productlijn.
Ik denk dat het veilig is om te zeggen dat een snelheid > 100Mbps eerder niche is en daar wil niet iedereen aan meedoen. Zulke snelheden te kunnen ondersteunen vereist een zware investering of een hevig kostprijsje (moest Orange dit willen aanbieden aan haar klanten).
Dan komt het gewoon het feit dat jij een niche markt bent en daarvoor zijn je keuzes nu eenmaal beperkt en betaal je de premium prijs. Er is immers ook zeer veel concurrentie op de automarkt, maar als je een wagen zoekt die 0-100km haalt in < 4 seconden dan mag je ook je spaarvarken open breken.
Zucht, ik heb bij Orange 400mbit down, 40mbit up, perfect stabiel en betaal minder dan wat het mij bij Telenet zou kosten…
Zucht, dan heb je glasvezel, kan anders niet. Wat ik ook letterlijk zeg: "tenzij je glasvezel kan krijgen".
Nee docsis 3.1 haalt gigabit over coax. Orange zit op het netwerk van Telenet maar biedt een hogere snelheid aan een lagere prijs.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.