Telenet ondersteunt delen van telefoonnummer met smartwatch via eSIM

Telenet maakt het mogelijk voor gebruikers om één simkaart tegelijkertijd te gebruiken in een smartphone en in een smartwatch. In de telefoon gaat een fysieke simkaart en in het horloge een eSIM. Apple en Samsung brengen smartwatches met LTE-ondersteuning uit.

Apple Watch Series 6Telenet is de eerste provider die dergelijke functionaliteit aanbiedt in België en doet dat onder de noemer Telenet One Number. Meerdere providers bieden al eSIM aan, maar niet de mogelijkheid om één nummer in zowel een smartphone als horloge te combineren.

Volgens Telenet gaat Apple zijn LTE-versie van de Apple Watch dit najaar ook uitbrengen in België. Apple verkoopt tot nu toe in Nederland en België geen Apple Watch Cellular-uitvoeringen.

Telenet noemt specifiek ondersteuning voor de Galaxy Watch 3 en Watch Active 2 en voor de Apple Watch Series 6 en Apple Watch SE. Eerdere generaties van de horloges van Apple en Samsung met eSIM-ondersteuning die in een ander Europees land zijn gekocht, werken volgens de provider ook.

Vanaf 13 november is Telenet One Number beschikbaar en inbegrepen bij WIGO- en YUGO-abonnementen en de zakelijke KLIK-bundels. Een mobiel nummer kan aan één eSIM gekoppeld worden. De simkaart en eSIM maken vervolgens gebruik van dezelfde data- en belminutenbundel.

In Nederland zijn er ook diverse providers die eSIM aanbieden, maar die ondersteunen alleen het gebruik in smartphones en nog niet in smartwatches. Telenet heeft nog geen ondersteuning voor eSIM in smartphones, maar de provider zegt dat die ondersteuning in de loop van volgend jaar komt.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

09-11-2020 • 11:51

74

Submitter: bibi2205

Lees meer

Reacties (74)

74
72
24
2
0
27
Wijzig sortering
Nu België ermee gaat beginnen kunnen Nederlandse providers zich echt niet meer verschuilen achter vage excuses. Het heeft dus niets te maken met de grootte van het land, het aantal klanten of de mobiele infrastructuur maar alles met de onwil van de providers.
Dit kunnen ze onmogelijk lang blijven volhouden zo.
Als nederland dit nu ook eens gaat doen, ik wacht al heel lang op een LTE versie van de Apple Watch, dat ding is gewoon niet normaal handig, vooral als het ook echt een eigen verbinding gaat hebben zodat ik af en toe mijn telefoon thuis kan laten (Sporten, bepaalde dingen met werk).

Snap niet waarom het zo moeilijk is...
Het moeilijke is absoluut niet Apple. Zodra er bij Nederlandse providers de mogelijkheid ontstaat om eSims te gebruiken bij smartwatches, zal Apple snel volgen met ondersteuning en de verkoop van Lte modellen. Het is immers alleen maar meer winst, de Lte modellen zijn namelijk net wat duurder en er zijn denk ik ook mensen die er bewust geen kopen op het moment omdat Lte modellen nog niet ondersteund worden door providers hier in Nederland
en er zijn denk ik ook mensen die er bewust geen kopen op het moment omdat Lte modellen nog niet ondersteund worden door providers hier in Nederland
Hier is zo iemand.

Op de manier hoe ik m wil gebruiken is het gewoon handiger om er een te hebben mét sim, dus dan wacht ik liever nog even. Kan momenteel prima zonder, maar heb gewoon wat use-cases dat zo'n Apple Watch (met sim) handiger is.
Het moeilijke is wel Apple. Ik werk voor een zakelijke provider, we ondersteunen als een van de eersten eSIM en Apple weigert met ons überhaupt te praten. Al zou ik het willen, al zouden we er voor wikken betalen: Apple weigert het gewoon. En ik weet uit eerste hand en zeer betrouwbare bronnen bij “de grote drie” dat we niet de enige zijn. Minstens een grote operator in Nederland krijgt het niet aangeboden dankzij de houding van Apple.

Tis net als met Apple pay: we zijn te klein, de effort is te groot en de revenue is te klein. Uiteindelijk zal het misschien wel komen maar de focus was en is er nog niet.
En een willingness van de providers
Wie zegt dat de providers het niet willen. Als wij het mogen dan gaan we dat zeker doen.
Waarom ondersteunen ze dan bijv. al geen andere merken. Zoals de Galaxy watch?
Omdat Galaxy is Samsung en Samsung samen met Apple nét zo arrogant is en ook geen focus op de Nederlands markt heeft. Ik heb letterlijk dezelfde vraag aan mijn contacten bij Samsung gesteld (hoe kunnen we...) en krijg dan doorleuk als antwoord dat ik eerst maar voor tonnen aan spulletjes moet gaan comitten qua verkoop en dat ze dán met me willen praten. Ik geef toe, het is iets meer als wat ik bij Apple los krijg maar basically is het antwoord “ga weg...”.
Hoewel Apple af en toe moeilijk kan zijn met dingen, zal dit zeker niet het geval zijn met de LTE versies, das toch nu echt de providers :p
Das gewoonweg aantoonbaar niét waar. Werk jij bij Apple of een van de providers zodat je deze info uit eerste hand hebt? Ik wel, het is gewoon niét waar: er zijn zat providers in Nederland die het al lang wilden.

[Reactie gewijzigd door Odie op 23 juli 2024 12:38]

Waarom kan het in Belgie dan wel? waarom kan het in Duitsland dan wel? waarom is Nederland zo apart dan? dit is helaas met meerdere dingen en het lijkt mij echt sterk dat Apple iets laat gaan of moeilijk mee doet waar ze flink geld mee kunnen verdienen, maar oke, ik heb inderdaad geen bewijs, dus ik speculeer dit inderdaad, maar kijk even terug naar de tijd dat de banken ook niet met Apple Pay kwamen, omdat dat "te veel" geld zou kosten in eerste instantie, terwijl dit helemaal niet zo blijkt te zijn.
Ook bij ApplePay wilde minstens één kleine partij wel lanceren maar werd het resoluut geblokkeerd door Apple. Vraag je af waarom? Waarom heeft Apple toen bunq haar gang niet laten gaan?
Heb je gelijk in, al kan dit ook te maken hebben met bepaalde contracten, zeker weten zal je niet, het is momenteel zoals het is, laten we in iedergeval hopen dat het toch snel naar Nederland komt
Oh kom lopen we in NL nu zelfs achter op België waar we normaal vroeger in lachen lachten met hun datatlimieten op vaste verbindingen (no offense zuiderburen maar datalimieten kunnen echt niet meer)?

Laten de providers dit in NL ook gewoon eens regelen.

Edit: reacties gelezen en blijkbaar is mijn informatie schromelijk verouderd. Mea culpa. Goed voor België. Nu de NL providers ook nog even doorpakken.

[Reactie gewijzigd door Vizzie op 23 juli 2024 12:38]

Off-topic.
lachen met hun datatlimieten op vaste verbindingen (no offense zuiderburen maar datalimieten kunnen echt niet meer)?
Dat ze duidelijk aangeven wat de limiet is wil niet zeggen dat een FUP zoals in Nederland niet een verstopte en onduidelijke soort van "limiet" is.
Maar als ze die anno 2020 wat ruimer zouden zetten zou ze wel sieren.
Je hebt altijd wel een datalimiet of een andere limitatie waardoor je niet onbeperkt kunt downloaden.

In Spanje publiceren de providers ook geen limieten en hebben ze officieel FUPs, maar in de praktijk weten we (in Spanje) dat over het algemeen particulieren abbos 400GB/maand, en business-abonnementen 1TB/maand hebben.

Het delen van je telefoonnummer kan ook al jaren in Spanje. Het heet hier MultiSIM.
Hier heb je een primaire SIM met je echte nummer. De multisims (je 2de, 3de, 4de lijnen) hebben een eigen (geheime) telefoonnummer. De provider zorgt er dan voor dat wanneer je gebeld wordt, alle lijnen af gaan. Als je zelft belt, zorgt het ervoor dat bij nummerherkenning jouw echte telefoonnummer wordt laten zien (en niet de geheime nummer). Als je een SMS krijgt, dan krijgt je primaire lijn het eerst en de provider stuurt het dan door naar al je extra lijnen.
Wat wel belangrijk is om te weten is dat "verifieer SMSjes" bijna nooit doorgestuurd worden. Alleen je primaire SIM krijgt het. De rest niet. Ik weet niet dat bij alle providers zo is.

[Reactie gewijzigd door Rex op 23 juli 2024 12:38]

Maar wat zijn de limieten dan? En geldt dit ook voor vaste lijnen?
Ik heb vrijwel iedere maand wel een paar TB aan dataverkeer (zo'n 10-20 gecombineerd) en KPN noch Ziggo heeft hier iets over gezegd. Dat er een FUP is snap ik wel, maar de waarden liggen dus wel dusdanig hoog dat op misbruik na je deze niet zomaar zou bereiken.
Mobiel had ik bij T-Mobile met unlimited data gemiddeld zo'n 15-20GB per dag (omdat ik toen dagelijks een hotspot gebruikte, waar ik meerdere keren per dag een gratis nieuwe 5GB bundel activeerde). Daar is ook weinig over te zeggen.

[Reactie gewijzigd door Oon op 23 juli 2024 12:38]

Doe ik ook. Hoofdzakelijk downloaden. Maandelijks over de 10TB met gemak. Gewoon bij telenet.
(Verleden maand piekje van net over de 36tb.....voorlopig nog niets van gehoord)
Ook nog nooit klachten over gehad. Wel iets meer plannen want echte downloads doe ik snachts omdat ze dan niet tellen.

Ik kan best leven met die fup van 750gb tijdens piek. Maar kan me voorstellen dat 50% meer wel handig kan zijn voor grotere gezinnen
Tja, als jij met argumenten van twaalf jaar geleden blijft komen en alle investeringen en vernieuwingen in België negeert dan begrijp ik dat je met zo'n reactie komt. Inmiddels is de gemiddelde internetsnelheid van een verbinding in België sneller dan in Nederland en datalimieten zijn al lang verleden tijd, op wat instap pakketjes na. En daarbij, het is geen wedstrijd welk land beter is, daar hebben we sport voor.
Ok, maar als je dan 'feiten' bovenhaalt, doe het dan wel juist. Cable.co.uk zet Nederland op plaats 11, wij Belgen staan amper op 26. Vraag me wel af of er een verschil is tussen Vlaanderen en Wallonië.
Je argument over 12 jaar geleden snap ik. Maar volgens de Speedtest Global Index is jouw tweede argument nog steeds onzin.
https://www.speedtest.net/global-index

Nederland = 26 (124.36)
België = 39 (97.94)
Er zijn verschillende abonnementen zonder downloadlimiet in België, geen idee waarom je dit veralgemeent naar heel België.

Ik heb zelf een 400/40 verbinding van Orange, zonder downloadlimiet.
Orange heeft een FUP van 750gb tijdens piekuren
Orange.
Na 750GB wordt de snelheid verlaagd naar 20/2Mbp.Dit tussen 17 en 24 uur
Tussen 24 uur en 17 uur is het volledig onbeperkt.
https://www.orange.be/nl/...t-surfen-met-de-love-pack
Veel Nederlandse bezoekers hier leven op dat vlak nog ergens in 2005 en blijven met dat argument al jaren terug komen terwijl het al lang geen probleem meer is.
Heb je dan in Nederland helemaal geen abo’s meer met een limiet?

Kan je bij verbindingen zonder limiet effectief blijven downloaden... ik zeg maar wat... 10Tb op een maand of zo?
Heb je dan in Nederland helemaal geen abo’s meer met een limiet?
Op vaste lijnen niet, maar op mobiel vlak zijn er naast abo's met limieten onbeperkte abo's met FUP's, dus ook niet oneindig.
[...]


Op vaste lijnen niet, maar op mobiel vlak zijn er naast abo's met limieten onbeperkte abo's met FUP's, dus ook niet oneindig.
De vaste lijnen hanteren ook nog FUP's. Alleen die zijn zo hoog dat je met moeite er tegen aan komt. Maar ik heb de situatie ooit gehad met KPN glas dat ik bij 15TB upload een e-mail kreeg met een waarschuwing. Maar een doorgaans gebruiker komt er niet snel op.

[Reactie gewijzigd door Luchtbakker op 23 juli 2024 12:38]

Technisch gezien heb je gelijk. Maar het ging er hier meer om dat er mensen in België zijn die "last" hebben van de limieten op vaste lijnen en hier loop je daar meer tegenaan op mobiele abo's met FUP's dan op vaste lijnen, omdat mobiele abo's met FUP's een 'lagere lat' kennen.
Die in Belgie bij Telenet last hebben van een limiet op vaste lijnen,schakelen best over naar business
24 op 24 onbeperkt data verbruik,zonder die telemeter.
Keuze tussen Fibernet 300/30Mbps of 1000/50Mbps.
Heb je daar geen BTW nummer voor nodig? Anders heb ik wel interesse.

edit: bedankt voor de info. Blijkbaar hadden ze vroeger een 3TB limiet op die business packs, maar is dat vorig jaar verdwenen.

Ik merk wel dat ze je snelheid nog een beetje kunnen knijpen.
https://www2.telenet.be/n...k20gb-bestel/#/conditions
* Bij intensief gebruik tijdens piekuren, kan de internetsnelheid tijdelijk worden beperkt, Telenet netwerkbeheer is van toepassing. Meer info op telenet.be/internetgebruik.
Misschien toch maar weer overschakelen van Proximus naar Telenet dan.

[Reactie gewijzigd door bbc op 23 juli 2024 12:38]

dacht ook dat je daar een BTW nummer voor nodig had laatst dat ik checkte
wel 2 jaar geleden maar verwacht niet dat daar veel aan veranderd is telenet kenende
Geen BTW nummer nodig. Enkel voor de business support te krijgen heb je een BTW nummer nodig maar je kans wel de producten afnemen als particulier zonder BTW nummer.
Geen BTW nummer nodig
Ga naar een Telenet center in de buurt,en alles wordt geregeld.
Bij Business 300/30Mbps en 1000/50Mbps wordt je snelheid niet geknepen.
Is zonder telemeter en heeft geen piek en dal uren.
Ik heb zelfs die e-mail niet ontvangen bij KPN. Sky is the limit.
Als je van KPN mail hebt gekregen, heb je je verdeelpunt of zelfs wijkcentrale overbelast. Andere klanten in je buurt hebben dan lopen klagen. KPN zelf interesseert het geen bal hoeveel je de lijn gebruikt, zolang je anderen maar niet tot last bent.
Dat is netjes. Tnx voor de info.
Top, dat wist ik niet. Ik dacht dat er een fup was.
Er is wel degelijk een fup maar die is best hoog dat je doorgaans met zwaar gebruik niet eens in de buurt komt van. Dacht dat die ergens rond de 15TB zat maar zeker weten doe ik niet en is natuurlijk per provider anders.
Dan nog is (iets rond de) 15Tb erg netjes. Bij telenet in België kan je in de daluren (00u00 tot 12u00) ook heel ver gaan, maar vanaf de piekuren is (ik denk) 750Gb toch wel de limiet.
Volgens mij worden er in NL geen vaste verbindingen met datalimiet (of fair use policy) meer verkocht. XS4ALL heeft deze bijvoorbeeld in 2005 al afgeschaft. Mobile abonnementen hebben meestal nog wel een datalimiet (of FUP).
Hier in Ierland is het zelfs zo dat je onbeperkt 4g op een prepaid kan krijgen voor 15eur per maand, kwa ISP providers... de ene doet t wel, de andere doet het niet kwa FUP's , bijvoorbeeld mn lokale provider geeft me 100mbit/10mbit down/up , ja ik kan 500mbit krijgen ...maar ach mn provider zegt ...mwa je doet maar wat je wilt met de verbinding :Y) ... dus kwa verglijking met NL en BE ook weer wat anders.

Je moet maar eens naar de VS gaan , en daar de verbindingen zien 8mbit down 2mbit up 50 mijl van San Fransisco 8)7 ... t was lang geleden dat netflix bij me bufferde op 480p.
Het is zelfs zo erg daar , dat ik vaak bij online matches met de oostkust van de VS het op mijn netwerk moet Hosten , omdat mijn ping beter is dan die van hun :D

[Reactie gewijzigd door Metallize op 23 juli 2024 12:38]

heb op het moment zo een 4G abo bij three voor mijn verblijf in ierland.
enkel de snelheid is wel ruk in mijn regio s'avond.
My bad. Mijn hoofdletters gaan uit na het typen van mijn eerste letter.

Nu, hieronder staan nog een paar van die foutjes. Go nuts zou ik zeggen.

[Reactie gewijzigd door Deralte op 23 juli 2024 12:38]

Anoniem: 767041 @Vizzie9 november 2020 12:49
Zelfs Proximus hun 5/4g abbo heeft geen limit meer,... Er werd 1,2tb op verbruikt
Anoniem: 767041 @eYaTed9 november 2020 13:51
Proximus 5g abbo
Anoniem: 767041 @Vizzie9 november 2020 12:57
Ohja ik weet wel dat alleen KPN voor ons Nederlanders na 25gb in EU beperkte snelheid krijgen
Wordt een keer tijd. En ook dat het goed wordt geïmplementeerd. Duo SIm in Nederland betekend nog steeds dat maar 1 sim actief mag zijn. Voor een vestiging in Duitsland heb ik meerdere multisim abonnementen met 2 en zelfs 3 sims (telefoon, laptop en carkit). Die mogen samen actief zijn. Mogen samen data verbruiken en als er gebeld wordt, gaat de lijn bij alle sims over. Als je dat aan Nederlandse Providers verteld krijg je meestal een reactie alsof ze water zien branden.

[Reactie gewijzigd door 0vestel0 op 23 juli 2024 12:38]

Das niet waar, het ligt er helemaal aan hoe je duo-SIM implementeert. Als je twee kaarten dezelfde IMSI laat delen dan kunnen beiden wel tegelijk actief zijn maar krijg je problemen met een inkomend gesprek, die zal gaan naar het toestel die zich het laatst bij het netwerk gemeld heeft. Als je het goed doet krijgt elke kaart twee IMSIs en regel je dat een oproep naar het MSISDN naar twee IMSIs tegelijk gaat. Kan prima, diverse partijen doen dat in Nederland (maar misschien jouw provider niet).
KPN is de enige die het expliciet meldt.:
KPN
Maar Ik had hetzelfde bij Vodafone en T-Mobile, Geen idee of het nu anders is met de nieuwe eSims
Mij is het in Nederlnad niet gelukt om dezelfde functionaliteit te krijgen als in Duitsland met Multisims.

[Reactie gewijzigd door 0vestel0 op 23 juli 2024 12:38]

Stuur me een privé bericht en ik verwijs je naar een partij die het gewoon kan leveren op ons netwerk. In Nederland. Met een Nederlands nummer.
Eindelijk! Nu zullen wel snel meer providers volgen.
die kans acht ik zo klein. Had jaren lang een 2de sim in de auto voor dataverkeer en die is geblokkeerd toen ik mijn abo omhoog deed voor meer dataverkeer. Ze hadden mij er niet eens voor gewaarschuwd. Nu kan dat 'technisch' zogenaamd ineens niet meer. Kan wel over naar een ander abo, maar dan verlies ik unlimited streaming muziek en daarnaast moest ik dan 25 euro bijbetalen voor de 2de sim.
Had ik ook bij Vodafone, Gratis upgrade naar meer data. Er zou niets veranderen.
Tot mijn tweede sim niet meer werkte..
Leuk, hoop dat Proximus snel volgt. Dekking van Telenet is momenteel voor mij niet goed genoeg. Ik heb het een half jaar geleden nog eens keer geprobeerd, maar was praktisch 1 maand onbereikbaar. Zowel mijn woonplaats als werkplek zaten niet in doelgebieden van Telenet.
Ik hoop het ook, ik loop al een hele tijd met een AW met LTE rond in afwachting tot Proximus eindelijk eens eSim ondersteunt. Ze zeggen al jaren 'binnenkort'.
eSim is anders gewoon beschikbaar hoor bij Proximus 😉 Apple Watch is inderdaad binnenkort 😉
Het delen van het telefoonnummer van de simcard in de telefoon met de eSim in een smartwatch wordt nog niet bij Proximus aangeboden. Voor de eSim in de smartwatch moet je extra dokken alsof het een apart abonnement is.
Dat Proximus dan ook maar eens eerst en vooral vaart maakt van VoWiFi. De oplossing voor iedereen met slecht GSM bereik binnenshuis. Wanneer je dan verbonden bent via eender welke WiFi kun je oproepen maken/ontvangen alsook SMS berichten sturen/ontvangen! Dit is pas een gamechanger ...
Ik zie op Apple.BE nog niet de optie om de telefoon het horloge met eSim te kopen

[Reactie gewijzigd door Ernie007 op 23 juli 2024 12:38]

Volgens Telenet gaat Apple zijn LTE-versie van de Apple Watch dit najaar ook uitbrengen in België. Apple verkoopt tot nu toe in Nederland en België geen Apple Watch Cellular-uitvoeringen.
En nu nog een goeie Whatsapp cliënt voor de smartwatch en je kan lekker je telefoon thuis laten. Lijkt me handig.
Orange is meestal de eerste in België die met nieuwe features komt. Telenet is meestal bijzonder weerhoudend (al 2000 jaar "aan het werken aan Visual Voicemail").

Ik hoop dat Orange hier snel mee afkomt want mijn nieuwe Stainless Steel Series 6 is aan het wachten!
Het gekke is dat ik zowel Orange als Proximus al heb horen verkondigen dat het 'binnenkort' zou gebeuren (zeggen ze al jaren). En dan is Telenet de eerste die er mee afkomt. Of ik moet Telenet hun berichten daarover gemist hebben.
Wat is de kostprijs hiervan? Kan ik het zonder bijkomende kost koppelen aan een Telenet gsm abonnement?
Het activeren is gratis, er is dus geen (maandlijkse) kost.
De enige voorwaarden is dat je mobiele lijn in één van hun bundels zit (Wigo, Yugo, Klik).
De functie is niet te activeren op hun losse mobiele abonnementen (King, Kong)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.