Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vlaamse dienst voor streaming video Streamz kost 11,95 euro

DPG Media, VRT en Telenet hebben de Vlaamse dienst voor streaming video Streamz aangekondigd. De dienst biedt twee abonnemenenten, een voor series en Vlaamse films en een voor series en internationale films.

Een abonnement op Streamz kost 11,95 euro per maand en voor dat bedrag krijgen klanten toegang tot Vlaamse films en series en tot internationale series, waaronder van HBO. In aanvulling daarop is er Stream+, waarmee de klant ook recente internationale blockbusters kan zien. Daarvoor moeten gebruikers 19,95 euro per maand betalen.

Het zou bij Streamz+ om zo'n driehonderd internationale films gaan, in aanvulling op het totaal van duizend beschikbare titels voor de dienst. Daaronder moeten dit najaar elf nieuwe originele titels en previews van series verschijnen. Streamz wil zich onderscheiden met zijn Vlaamse aanbod, afkomstig van DPG Media, SBS en VRT. Van die laatste partij was nog niet bekend of deze zou meedoen. Half augustus werd al bekend dat DPG Media en Telenet de Vlaamse videodienst onder de naam Streamz gingen introduceren.

Streamz is te bekijken op smartphones, tablets, pc en via een Chromecast, Apple TV en Android TV. In de persuitingen en op de site van Streamz wordt gesproken van 'hd-kwaliteit', met de toelichting dat niet alle content in hd te zien zal zijn. Op een screenshot in het persbericht staat 'full-hd' genoemd. Vier streams tegelijkertijd zouden in die kwaliteit per abonnement ontvangen kunnen worden en de dienst biedt de mogelijkheid vijf profielen aan te maken en series en films te downloaden om ze offline te kijken. Op de site van Telenet staat een overzicht van de komende series en previews. Vanaf 14 september is Streamz beschikbaar.

Streamz gaat in Vlaanderen de concurrentie aan met Disney+, dat een startprijs van 6,99 euro per maand heeft, en Netflix, waarvan het basisabonnement 8,99 euro per maand voor een enkel scherm en 11,99 euro per maand voor twee schermen kost.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

03-09-2020 • 17:53

162 Linkedin

Submitter: teaser

Reacties (162)

Wijzig sortering
Ik lees op de site van Telenet dat wie PLAY heeft zijn themazenders (vb Discovery World, Discovery Science, History Channel,...) en extra muziekkanalen verliest. Als je ze wil behouden moet je een Streamz+ abo nemen, wat weer neerkomt op een prijsstijging van bijna 67%.

Voor mij is Telenet met voorsprong de meest kwaadaardige provider van België! NUL respect voor hun klanten!
Wat ze er ook bij konden vermelden is dat Tweakers(Hardware info) in bezit is van DPG Media
https://www2.telenet.be/n...eamz-voor-mijn-play-more/,

Ja dat valt tegen, dus Play klanten gaan erop achteruit.

In het overzichtje zie je wat wegvalt : themazenders onder "play"

https://www2.telenet.be/c...nderkaart-VLNL-200dpi.pdf

[Reactie gewijzigd door redzebrax op 3 september 2020 19:54]

Het heet niet voor niets "P(l)ay more" ...

Het enige voordeel van Streamz+ lijkt me dat het beschikbaar is via eender welke internet provider en je er geen Telenet abonnement voor nodig hebt, terwijl dat bij P(l)ay more wel nodig is dacht ik.

Maar dan nog, wie wil er nu meer betalen dan andere streaming providers, zeker als je de Vlaamse series kan streamen via VRTnu....
Hier staat het wel lowkey vermeld. Of dat dit daadwerkelijk zo is weet ik nog niet. Kan ook een fout of slechte verwoording zijn.

https://streamz-oona-agen...van-dpg-media-sbs-en-vrt#
De enige reden dat ik bij Telenet blijf is omdat mijn vader voor hen werkt, anders ben ik hun zever ook al lang beu.
Krijg je familiekorting op je abonnement, of ben je te loyaal aan je vader? ;)
De themazenders zitten niet in Streamz+ maar enkel nog in Play More, waarvoor je het monsterlijk bedrag van €25 betaald...Ook verdwijnen in Streamz (Play) de huidige films in genres als horror, thrillers, actie...dit worden vooral enkel Vlaamse films. Dus vind het echt achteruitgang wat betreft Play.
Bijzondere prijsstelling. “Instap” abonnement ligt met €11,95 resp. ~ €3 en €5 hoger dan de basisvarianten van Netflix en Disney+.
Gedurfd (?) in deze zeer competitieve markt.
Dit is de prijs van Telenet Play. Ze zijn "gedoemd" om die prijs te handhaven, elke euro die ze lager gaan zijn al direct 400.000 € minder aan inkomsten. (Telenet zet al zijn Play klanten hierop over). Prijsverlaging is een no-go bij Telenet, zie ze het nog eerder te verhogen.

Dit is een poging gelijk Stievie om het Netflix en co moeilijk te maken, maar wie gaat er winnen, de goedkopere internationals met grotere catalogus of de dure Belgische variant ? Bij de 60+ zal dit misschien nog werken maar de jongere generatie zal hier niet voor te vinden zijn, weer een gemiste kans. Jammer.

Ook het feit dat de VRT hierin meegaat geeft mij een dubbel gevoel. Elke Vlaming betaald al belastingen voor de VRT. Dat materiaal komt nu deels onder beheer van een Amerikaanse international (Telenet) én we moeten er nog eens 12€ per maand voor betalen. Triestige trend.

En zodra HBO hier met een eigen dienst komt is het echt wel game over voor deze dienst.

[Reactie gewijzigd door koekoe op 4 september 2020 15:48]

Ook het feit dat de VRT hierin meegaat heeft mij een dubbel gevoel. Elke Vlaming betaald al belastingen voor de VRT. Dat materiaal komt nu deels onder beheer van een Amerikaanse international (Telenet) én we moeten er nog eens 12€ per maand voor betalen. Triestige trend.
Daarvoor mag je de huidige Vlaamse regering bedanken: zij hebben de VRT wettelijk verplicht (!) om mee te doen en al hun content aan DPG media te geven voor dit platform. De VRT had dus geen enkele onderhandelingsruimte wat betreft hun vergoeding hiervoor, of het prijsmodel waarmee hun content beschikbaar wordt gemaakt op dat platform: ze zijn wettelijk verplicht om mee te doen.

Diezelfde regering heeft het overigens illegaal gemaakt voor de VRT om vanaf 1 januari 2021 online artikels te publiceren, het enige wat ze nog mogen doen is hun videocontent met korte begeleidende tekst publiceren.

Daarnaast krijgt de VRT ook minder subsidie, en wordt hun mogelijkheid tot verkoop van advertenties verkopen beperkt, aka: ze worden financieel verstikt.

Bedankt NVA en VLD. Als je de VRT de komende jaren keihard ziet kapot gaan, bedank dan de Vlaamse kiezer die dit soort partijen in het zadel tilden.

[Reactie gewijzigd door kiang op 4 september 2020 11:07]

Je hebt het niet nodig om VRT te bekijken, VRT NU is gratis en kan je ook een hele hoop herbekijken. Bovendien krijgt VRT ook een vergoeding voor de aangeleverde content, dus er gaat iets van dat belastingsgeld terug naar de VRT. Ik geef het wel een goede kans, VRT is een zeer grote content leverancier, en enkel uitzonderingen daar gelaten is de content van hoge kwaliteit. Dit alles zit nu in 1 app samen met films en reeksen van de andere grote Vlaamse content leveranciers + HBO..

Nu nog de Franstalige zenders er bij, die content ondertiteld in het Nederlands (en omgekeerd) of waarom ook niet de Nederlandse zenders die content maken...
Sinds de VRT niet meer te ontvangen is via de ether heb je steeds een abonnement nodig. Voorheen kon je als belastingbetaler de uitzendingen waarvoor je meebetaalt ontvangen zonder een maandelijkse kost te betalen aan een derde partij. Eenmalig een zonnepaneel, laptop en DVB-T-stick aanschaffen en dan kon je jaren kijken zonder nog een cent extra te betalen naast je belastingen.
vrtnu werkt prima. Ik heb geen abonnement, ben in het buitenland en kan het meeste gratis bekijken.
Gratis internettoegang?
In de ether blijven uitzenden voor de drie mensen die dat signaal nog willen ontvangen kost de belastingbetaler ook centen (al zou ik niet weten hoeveel). Al ben ik in het algemeen wel tegen dit soort ontwikkelingen. Het weghalen van de praatpalen langs de snelweg in Nederland bijvoorbeeld. Wat als je mobiel leeg is? Dan ben je mooi de sjaak. Brievenbussen hebben het ook moeten vergelden. PostNL is helaas privaat, dus daar was niks aan te doen.

Ik weet dat alles neerkomt op een kosten-/batenanalyse, maar dat maakt het ook juist zo jammer.
Het gaat er om dat dit de openbare omroep is. Alle producties zouden voor alle belastingbetalers toegankelijk moeten zijn zonder dat men ergens een abonnement moet afsluiten. Lukt dat niet, geen probleem maar privatiseer dan ineens de hele openbare omroep en verschuif het volledige overheidsbudget van de VRT naar andere domeinen of verlaag de belastingen. Steek het desnoods integraal in het fonds voor onderzoeksjournalistiek (Fonds Pascal Decroos).
Ik denk dat we vandaag, in 2020, als samenleving zodanig gedigitaliseerd zijn dat internet(toegang) een noodzaak is geworden.
Er valt in mijn ogen zeker wat voor te zeggen om iedereen gratis bepaalde telecommunicatie te garanderen.

Waarom niet voor iedereen een abonnement aan nul euro met smalband?
We zijn ook een samenleving waarin we niet zonder electriciteit kunnen. Krijgen we ook niet gratis.
We kunnen niet zonder water en voedsel. Krijgen we ook niet gratis.
Je krijgt elektriciteit, water en voedsel toch wel gratis?

Elektriciteit:
https://www.vlaanderen.be...factuur-niet-kunt-betalen
De budgetmeter voor elektriciteit zorgt altijd voor een minimale levering aan elektriciteit, zelfs wanneer er geen geld staat op uw budgetmeterkaart.

Het gratis minimum aan water is sinds 2016 afgeschaft. Maar ook hier is er een sociaal tarief. En in de praktijk moet je het al heel bont maken voor je afgesloten wordt.

Voor voedsel zijn er voedselbanken en doet het OCMW aan voedselbedeling.
Dan zijn ze in Vlaanderen socialer dan in Nederland. Je krijgt veel gelegenheden om te betalen met betalingsregeling etc. Maar uiteindelijk gaat zover ik weet bij ons toch echt het licht uit als betaling uit blijft.
In Brussel heeft men een verbod op 'uithuiszettingen', dat liep vanaf 17 maart tot 31 augustus.
Dus een eigenaar die al die tijd geen huur heeft gezien kan nu beginnen met de procedure om zijn huurders uit te zetten.

Die moet dan hopen rond te zijn voor het begint te vriezen, of het verbod komt terug.


Maar terug naar mijn oorspronkelijk punt: gratis internet hoeft niet veel te kosten, en de overheid kan zich bakken geld besparen door te digitaliseren. Na vijfentwintig jaar mainstream is 'ja maar mensen zonder internet' geen argument meer, vind ik.
Vroeger hadden we trouwens gewoon "gratis" internet.
Via dial up had je bijvoorbeeld via zonnet.nl een gratis verbinding. Gratis tussen "" want je betaalde natuurlijk wel je telefoontikken.
Vrtnu werkt allesbehalve prima. Uitgesteld kijken gaat grotendeels probleemloos maar live is echt een zwaar probleem. Of ik nu via pc of chromecast kijk, druk bekeken programma's zoals het journaal worden steevast ettelijke keren per uitzending onderbroken waarbij je de stream manueel moet herstarten.
Het afschaffen van dvb-t blijf ik een van de meest onbegrijpelijke acties vinden. Dat werkte namelijk écht feilloos.
VRT NU is gratis
Het medium waarop je de openbare omroep (o.a. via VRT NU) kan ontvangen is helaas NIET gratis, in tegenstelling tot vroeger met analoge video via antenne en daarna DVB-T.

Dat heeft Sven Gatz mooi de nek omgedraaid en de mensen afhankeiljk gemaakt van een recurrent betalend abonnement om de openbare omroep te ontvangen, iets wat in se vrij (als in: gratis) toegankelijk zou moeten zijn voor iedereen.

[Reactie gewijzigd door RuddyMysterious op 5 september 2020 08:22]

Dit is de prijs van Telenet Play. Ze zijn "gedoemd" om die prijs te handhaven, elke euro die ze lager gaan zijn al direct 400.000 € minder aan inkomsten. (Telenet zet al zijn Play klanten hierop over). Prijsverlaging is een no-go bij Telenet, zie ze het nog eerder te verhogen.
Tsja, blijkbaar willen ze niet begrijpen dat hogere prijzen dan de concurrentie mensen niet echt aan trekt.

En stel nu dat je helemaal super tevreden bent over hun aanbod en je besluit een abonnement te nemen, dan let je er echt wel op dat je die opzegt als je merkt dat je minder gaat kijken. In tegenstelling tot abonnementen van rond de 7 euro die je vaak gewoon 'vergeet'. Simpelweg het feit dat de prijs duidelijk hoger is, geeft bij mensen al een psychologisch alarmbelletje. Hoe goed de content dan ook mag zijn, ze zijn simpelweg duurder dan de concurrent, dus DUUR. Even opletten dus . . . Dezelfde consument die al een jaren voor Netflix betaald en al een jaar niet gekeken heeft, zal eerder zijn Streamz account opzeggen dan zijn Netflix account.
Ja maar bij Telenet is dat de prijs van hun play abonnement. Ze gingen niet minder vragen. Er zijn ongeveer zo een 400.000 play abonnees. En dit staat rechtstreeks op de Telenet box. Kan je geen Netflix opzetten bijvoorbeeld. En nee niet iedereen heeft een Chromecast of een smarttv. En deze abonnees blijven most likely wel klant. Dus het is geen risico. En wij hebben hier een play, Netflix en Prime. Dacht play op te zeggen eigenlijk. Misschien vlug nog een paar dingen kijken en dan zien we wel. Disney+ komt er zowieso bij voor de kleinsten. Maar play vliegt. Prime Tsja ik bestel wel af en toe bij Amazon, dus dat is gewoon een extra.

Tevens heb je keuze tussen Telenet, Proximus of Orange ...of yv Vlaanderen en dat is satelliet. Daar blijft het bij. Bij Proximus heb je Netflix in een extra pak inbegrepen. Orange weet ik niet. Zoveel keuze heb je niet. En Disney lees ik dat er niet zoveel content is

Dat het geen 4kis zal mij worst wezen, zolang het 1080p is ben ik al tevreden. En surround sound !
Netflix op de Telenet box is sinds kort beschikbaar via kanaal 600 of het menu. Maar enkel op de laatste generatie. Voor 35 euro kan je wel je box omruilen in een Telenet center.
Neen, de laatste generatie van de Digicorder heeft het ook. Zie https://www2.telenet.be/n...lix-kijken-via-je-decoder voor meer informatie.
je moet een knop duwen om de microfoon in je afstandsbediening aan te zetten. Zodra je los laat is die weer uit.

Of heb je hier extra technische informatie over dat dit effectief gebeurd?
Ter info: Disney+ ga je er bij Proximus ook bij krijgen, samen met Netflix.
Leuk, alleen woon ik blijkbaar in op den boerenbuiten ... en wij kunnen geen proximus krijgen :) (Gewoon tussen Leuven en Mechelen, niet zo ver van de steenweg in een straat waar zo een 200 huizen staan net buiten de dorpskern) Nu zijn ze wel aan het werken en binnenkort zou er zelfs fiber te krijgen zijn.
Ik vraag mij gewoon af of het nog wel de moeite is voor Streamz. Ik zeg niet dat er geen goeie Belgische producties zijn, maar de laatste paar jaren is het voor mij persoonlijk niet veel soeps buiten Over Water en Undercover. Dat is het enige. Ik kijk nogal veel komedie's ook. Maar dingen zoals callboys/safety first en dergelijke kan ik echt niet naar kijken. Maar dat is persoonlijk. Voor de rest de afgelopen jaren is het voor mij niet veel soeps. Dus bijna de moeite niet.
Het ergste vind ik dan nog ... heel de wereld heeft de bende van Jan de lichte al kunnen zien via netflix, buiten wij als Vlaming ... En dat was dus de reden.
Ja, dat is de kloterij van DSL spijtig genoeg...
Ik vind de prijs meevallen. Streamz bevat tenslotte ook alles van HBO.
Is dat zo? Er wordt vermeld dat er wat series van HBO inzitten. Maar ik was dus even benieuwd en zie gen duidelijke melding hiervan.
Echt alles? Als Justice League Snyder cut erop komt volgend jaar hebben ze mij als klant !
Niet zeker, maar op de website staat: "Internationale topseries, incl. alles van HBO"
Ze hadden 2 weken geleden op DC Fandome gezegd dat deze in elk land zou uitkomen. Ik was aan het hopen dat je deze op Itunes kon kopen maar dan zal het eerder enkel uitkomen op streamz. (Domme naam trouwens)
Ze denken natuurlijk deze prijs te kunnen vragen omdat ze exclusieve nederlandstalige (lokaal geproduceerde) content bieden die geen concurrent biedt. Netflix heeft enigszins zulke content, maar Disney+ en andere concurrenten totaal niet.
Precies. En Nederlandstalige series zijn in veel gevallen de populairste series in Nederland en Belgie. Als er door zo'n streamingdienst meer inkomsten komen, kunnen er nog meer van worden gemaakt.
Ik vraag me af welke vlaming er staat te wachten op nederlandse content. zoals hiervboven beschreven, de 60+ er heel misschien, maar dan moeten ze al internet in huis hebben. Als 50+er denk ik er nog niet aan om dit binnen te halen. Ik heb netflix aan 12€ , prime aan 4€/jaar en binnenkort Disney. Daar houdt het voorlopig op. Die reeksen van HBO zijn niet slecht maar anderzijds op prime vind je gewoon ook heel veel goede kwalitatieve series.Ik vraag me trouwens af hoeveel van die play abbo's vandaag niet gewoon voor die extra kanalen zijn, als die verdwijnen verdwijnen ook die klanten. Daarnaast Streamz+ , 20€ jeah wright, wie betaald dit nu voor een streamingdienst.
Onbekend is onbemind?

Ik zie soms stukjes van Nederlandse tv passeren in mijn YouTube-suggesties, en er zitten dingen bij die best wel ok zijn.

En van Lubbach weet ik dat hij druk bekeken wordt in Vlaanderen. Dat is natuurlijk wel gratis.

Flikken was vroeger populair in Nederland. Omgekeerd keken heel veel mensen naar Baantjer.
Waarom zou dit vandaag niet kunnen met andere reeksen?
Ik zie helaas die kwaliteit niet meer langskomen. Er is veel poeha gemaakt rond undercover of bv de ridder.. Dat heeft me echt niet kunnen boeien. Ik die heel weinig goede nl content verschijnen op vtm en co. Ik vrees dat het een maat voor niets is want vergeet niet, die 12e die je vroeger betaald hebt aan play gaat nu naar streamz maw tn gaat dat op een of andere manier willen compenseren wat betekent dat ze opnieuw duurder worden.
Inmiddels is Prime Video van Amazon ook van start gegaan met nederlandstalige series. Laatst is 'Als de dijken breken' uitgekomen, een serie die zich in Nederland en België afspeelt. Ook Jiskefet staat ergens ver verstopt.
Wie weet is er meer content, de zoekfunctie van Prime Video is extreem slecht* dus alleen als het op de frontpage staat zul je het vinden.

Zo komt bovengenoemde serie niet terug als je zoekt op Nederlandse serie, maar onder andere Married with Children wel.
Hey, maak je ook gebruik van de app.. Die vind ik allesinds een pak handiger

Kris
Veel kleinere speler met veel minder potentiële klanten om de nodige investering op terug te verdienen.
Maar een dienst als deze doet in absolute zin natuurlijk ook veel minder investeringen (lees: totaalsom)

Netflix investeert bv. aan de lopende band in nieuwe en bestaande producties waarbij de bedragen soms oplopen tot meerdere miljoenen per aflevering.

Lijkt mij persoonlijk dat deze prijs veel mensen “afschrikt” en ze daardoor een groot deel van de marktpotentie mislopen.
Maar daar zal vast over nagedacht zijn..

[Reactie gewijzigd door Lycaon op 3 september 2020 18:17]

Dan moeten ze het ook gewoon niet doen. Kleine partijen die het aanbod nog verder fragmenteren komen echt niet ten goede van consumenten.
Want grote spelers zoals Netflix of Amazon gaan interesse hebben om het hele Vlaamse aanbod op te nemen in hun dienst? Je wil een kleine markt laten bedienen door een groot Amerikaans bedrijf met een totaal andere culturele insteek?
Grote spelers moeten dat doen. Is wettelijk verplicht om x% lokale content te hebben. Netflix maakt niet voor niets producties in Vlaanderen of Nederland.
Volgens mij moeten zij x% van hun omzet in een bepaald land gebruiken om nieuwe content te maken in dat land (Undercover bijvoorbeeld). Het afnemen van lokale licenties geldt daar volgens mij niet bij.
Wie staat er van de huidige netflix, prime, disney klanten te wachten op vlaamse content, niemand. Trouwens dankzij onze minister van cultuur Sven Gatz is netflix nu verplicht nederlandse content gaan te maken en kort daarna zijn de tarieven omhoog gegaan, gewoon een platte belasting...
Een deel is ook op Youtube te vinden en die kost helemaal niks!
Met adblock en Youtube Vance krijg je niet eens reclame.
En geen woord ofdat het mogelijk is vanuit het buitenland te kijken (bv Nederland of expats verder weg).
Ik denk dat dat wel mogelijk zal zijn. Er is een tijdje geleden een Europese richtlijn gekomen die dit soort van geografische beperkingen verbiedt. Sindsdien is bvb YeloPlay van Telenet ook in het buitenland mogelijk. Voordien was dat alleen binnen België mogelijk en dan ook nog enkel op een internetaansluiting van Telenet. Nu werkt het overal. Om deze stomme Telenet-regels te omzeilen had ik een VPN-verbinding naar thuis waarmee ik op reis in het buitenland toch naar de TV kon kijken.
In dat geval mag iemand de VRT wel eens op de hoogte stellen daarvan, want ik kan nog steeds geen Vlaamse series terugkijken met de VRT Nu-app zolang ik geen Belgisch telefoonnummer heb...
Net zoals ik geen Hongaars GSM abbonement kan afsluiten. De VRT heeft in de basis alleen uitzendrechten voor België. De rechten die zij aankopen voor streaming is ook alleen voor te streamen aan Belgen. De eenvoudigste manier om dat na te gaan is kijken of je een Belgisch GSM nummer hebt. De EU richtlijn stelt dat je moet kunnen kijken in heel de EU net zoals je thuis kunt kijken. Maar dat wil niet zeggen dat ze de dienst moeten openzetten voor mensen die niet in België wonen.
Hoe zit dat dan op websites zonder inlog? Ik kijk vaak op Sporza en dan zijn de videos alleen voor Belgen, met verder geen GSM iets om daar om heen te komen (Niet dat ik een belg ben, maar toch).
Voor de websites is dat net hetzelfde. De VRT heeft enkel de rechten om, bijvoorbeeld, de Tour de France (of andere events) in België uit te zenden. Ze maken gebruik van geo IP location om dit te beperken. Probeer eens met een VPN dienst die een Belgisch IP kan aanbieden.
Maar ze zenden die programma's wel gewoon in Nederland uit. Als ik de tv aanzet, kan ik gewoon live al die programma's kijken op het VRT-kanaal. Dus live kijken mag wel vanuit Nederland, maar terugkijken niet.
Dat zijn helaas meestal rechten met andere regels.
Net als bij de BBC moet je een lokaal adres hebben. Maar niets verhindert je om bij aanmelding een lokaal adres in te vullen, en........bingo.
Dat werkt bij VRT Nu dus niet omdat je een Belgisch telefoonnummer moet hebben voor sms-verificatie. Je kunt dan wel lekker een Belgisch telefoonnummer opgeven, maar dan krijg je de code ook niet. Dus ik snap jouw reactie niet helemaal.
Dat wordt inderdaad zonder checks geaccepteerd. Zelfs als het een bedrijfsvestiging is. Eens kijken wat er gebeurt als je het adres van het BBC HQ invult :-).
Ze controleren toch ook op IP address? Laatste keer ik dit wou checken kreeg ik toch die boodschap, via VPN vind ik wat omslachtig en ook niet heel performant.
En als je de iplayer gebruikt in eer en geweten verklaren dat je een tv licence hebt.
Dan moet dat veranderd zijn sinds ik me ingeschreven heb, want ik heb voor VRT NU niet eens een telefoonnummer moeten opgeven!

[Reactie gewijzigd door Nicolaswvl op 3 september 2020 18:19]

Mijn zus woont in Italië en kijkt met mijn belgisch gsm-nummer.
Ik krijg ook altijd die melding, en klik vervolgens op telefoonnummer valideren en dan is het opgelost 8)7

Of iemand anders heeft het account wat ik gebruik ooit gevalideerd óf het is een loze melding.
Ik pak altijd gewoon iets van bugmenot.com
Twilio of een andere dienst = 0,5€ per maand ongeveer voor een Belgisch nummer

[Reactie gewijzigd door NicoJuicy op 3 september 2020 20:33]

Ik kan toch als Belg ook geen abo nemen op NLziet tenzij ik een nederlands rekeningnummer heb..... of vergis ik me?
VRT NU is gratis. Heb je geen rekeningnummer voor nodig.
Mogelijk dat dit gewijzigd is, maar ik kijk al enkele maanden NLZiet, het is mogelijk betaling via Paypal te doen
Da's goed om te weten! Een maand geleden heb ik Yelo nog geprobeerd op een Proximus-aansluiting en toen werkte het niet.
Net even getest, Telenet en Proximus werken beide OK nu als ik via VPN een Europees land kies. USA werkt niet.
Opgelet dat klopt niet helemaal. Die europese directieve zegt dat geoblocking verboden is voor bestaande klanten. Voor media(film/muziek) zijn er namelijk licenties te betalen en die zijn van land tot land anders, hierdoor kan een Belg geen netflix portfolio van nederland of omgekeerde een nederlander, de netflix portfolio van Belgie zien.
Wat de directieve zegt is dat als je een abonnement hebt, dat ze je niet mogen blokkeren als je het wil consumeren in het buitenland.

Hoe dat ze dat allemaal kunnen controleren ontgaat mij wel...

[Reactie gewijzigd door sebastienbo op 3 september 2020 22:10]

Volgens mij zijn ze verplicht in de EU te werken (helaas geen bron bijdehand).
Ziggo moest dit vorig jaar ook doen om haar ziggo go app beschikbaar te maken in de EU.
Ik zie allerlei uitspraken zonder verwijzing naar regelgeving. Ik lees echter allerlei beperkingen op de richtlijn (https://ec.europa.eu/digi...ing-digital-single-market) zoals
The Commission will also include in its evaluation an assessment of the scope of the rules. This includes possible application of the new rules to certain electronically supplied services which offer copyright-protected content such as music, e-books, software and online games, as well as of services in sectors such as transport and audio-visual.
De streaming diensten zijn in dit artikel dus nog uitgesloten van de vereiste opheffing van geoblocking.
Tevens zie ik beperkingen dat als het woonadres van degene die het abonnement afsluit een beperkende factor is. Een expat of iemand met een andere nationaliteit buiten Belgie zou dus niet gebruik kunnen maken van deze dienst (nu is het voor een Belg heel makkelijk om dat te omzeilen met familie in Belgie).
Edit: de geoblock is er enkel voor buitenlanders omdat media onderhevig is aan speciale licenties.
Maar als je in een land woont en de service neemt, dan moet die dat in het buitenland ook kunnen bekijken.

[Reactie gewijzigd door sebastienbo op 4 september 2020 10:19]

En waar kan ik dat verbod vinden? Dat is de strekking van mijn post is dat er claims gemaakt worden zonder bron. Ik vind een bron die vermeld dat streaming diensten niet getroffen zijn door een geoblocking verbod. Is mijn bron nog actueel?
Sorry er is iets mis gegaan bij mijn opmerking, ik heb het gewijzigd zo dat het overeenkomt met wat ik wou zeggen.
Wie wil er nou 19,95 betalen voor dat beetje aanbod?
Het is niet 19.95. maar 11,95. En de telenet klanten met "play" hebben het sowieso (+400000), daar wordt streamz gewoon toegevoegd, maar daar zit bv ook 7 dagen uitgesteld tv kijken in. Dus ga er maar vanuit dat er van in het begin al tegen het half miljoen klanten gaan zijn. Abbo's met "play+" krijgen er streamz+ gratis bij, maar hebben ook nog 20 dedicated channels. Al bij al lijkt het gewoon play en play+ met een nieuwe naam en nu ook toegankelijk voor niet telenet klanten (met nog wat extra content van verschillende zenders).
Het is wel degelijk 19,95 als je van het volledige aanbod gebruik wil maken.
Zie : https://join.streamz.be/
Het is wat te vergelijken met wat telenet nu had, namelijk "Play" en "Play more". Het aanbod van Play is beperkt. Wil je nieuwe films en series, moet je naar "Play More", en in dit geval dus Streamz +, wat inderdaad 19.95 is.
Ik denk dat je met "play" en "play more" ook wel live televisie had met replay, nee?
Dat kan je toch niet met streamz?

[Reactie gewijzigd door sebastienbo op 4 september 2020 10:20]

Nieuwste series van HBO zaten ook al in Play...
Play More is met extra films erbij... is nu ook zo met streamz+: +300 films extra.

terugkijk/replay tv en live tv zat ook al in play
zit live tv dan wel in streamz?
Als ik op telenet zie ga je best wat minder voor play , je gaat dus een play more of streamz+ moeten nemen voor dezelfde of iets meer inhoudt waardoor je bijna 20€ per maand kwijt bent. Voor dat geld heb je EN netflix (11.99) EN disney (5) EN prime (2.99 via nl of 4€ via Duitsland) als streamingdienst met daar bovenop gratis en snelle verzending van amazon pakjes.. dat is er gewoon los over...
De vraag is hoeveel van die play klanten hebben die formule net voor die themazenders. Daar gaan ze dus best een aantal klanten verliezen. Ik denk dat trouwens dat er weinig jongere mensen en dan neem ik zelfs de 50+ers er bij staan te springen voor een streaming platform met nederlandse content.
Als ik mijn kinderen hier bezig zie kijken ze zelden tv, veel netflix via de laptop en zelfs niet ondertitelde engelstalige reeksen.
Dat half miljoen kan de eerste maanden zijn maar aan die tarieven geloof ik daar echt niet in.
Als je de rekening gaat maken wordt proximus met die themazenders ineens een heel pak goedkoper, dit zou TN best wat klanten kunnen kosten.
Je themazenders, zoals Discovery World of Stingray Music, verdwijnen op 6/10. Je kan ze vanaf dan dus niet meer bekijken in Streamz. Twijfel je of een zender een basis- of themazender is?
Om te concureren met Netflix en Disney moet Streamz minstens EU breed gaan...
Maar dit soort diensten moeten helemaal niet willen concurreren met Netflix, Disney e.d. En dat hoeft ook helemaal niet. Er zijn genoeg zaken die gewoon lokaal succesvol kunnen zijn. Ik hoorde vanochtend nog in het nieuws dat sinds de bioscopen weer open zijn, Nederlandse films het meest succesvol zijn geweest. Het kan dus prima.
Het zijn wel concurrenten. Hoeveel keer kan je 10€ uitgeven:
- tv abonnement
- Netflix
- Amazon prime
-disney plus
- Apple tv
- hulu
Elk met eigen content dat je op de andere niet vindt. Gelukkig lijkt het hoppen me relatief eenvoudig, elk half jaar een andere service nemen...
Ik neem er twee en hop om de drie maanden

edit: één van die twee is spotify, die hop ik niet

[Reactie gewijzigd door sebastienbo op 3 september 2020 22:13]

Maar dit soort diensten moeten helemaal niet willen concurreren met Netflix, Disney e.d. En dat hoeft ook helemaal niet. Er zijn genoeg zaken die gewoon lokaal succesvol kunnen zijn. Ik hoorde vanochtend nog in het nieuws dat sinds de bioscopen weer open zijn, Nederlandse films het meest succesvol zijn geweest. Het kan dus prima.
Ze concurreren ook niet op de manier zo als wij dat zouden willen, en dat is dat ze allemaal het zelfde mogen streamen maar dat je de goedkoopste kiest, net als met je smartphone abbo of Internet abbo, of verzorging verzekering, of ga maar zo door.

Maar dat zal niet gebeuren, als je meer wil zien moet je meerdere abbo's nemen.
Volgens eu recht moet dat mogelijk zijn binnen de eu.
Heb de bron op dit moment niet bij de hand, maar is er geen wet op Europees niveau die geoblocking binnen de EU verbiedt? Als abonneehouder zou je de content dan vanuit elk EU-land moeten kunnen bekijken.

Lees o.a.:
https://www.totaaltv.nl/n...kijken-ook-buiten-eu-toe/

[Reactie gewijzigd door Lycaon op 3 september 2020 18:05]

Binnen de EU is het normaal verplicht om de mogelijkheid te hebben naar je lokale content te kunnen kijken, wanneer je op vakantie bent. Het is echter niet verplicht om iemand met een adres in het buitenland toe te laten op het platform.

Er staat gewoon bijzonder weinig informatie op de site. Dit boezemt alvast niet veel vertrouwen in ...
Beschikbaarheid van HD is onderworpen aan je internetprovider en de mogelijkheden van het apparaat. Niet alle content is beschikbaar in HD.
Ik vermoed dat de niet HD content betrekking heeft op zeer oude series. De vraag is alleen wat er wel onder HD verstaan wordt. Is het FHD, 1080? Bij de content staat bijvoorbeeld 1917, iets wat ze wel in 4K zouden kunnen aanbieden, maar niet iets wat je in 720p of zo zou willen bekijken op je nieuwe TV.

Samen met de HBO content zou het wel eens een leuk platform kunnen worden, maar hoe zit het dus met de kwaliteit van de streamz (pun intended)?
Net zoals met de huidige diensten zoals VTM Go en VRT.nu zal het binnen de EU geen probleem zijn omdat het een verplichting is vanuit die EU. Buiten de EU zal dat niet het geval zijn, zeker niet als er buitenlandse content wordt aangekocht om op het platform te zetten. Daar krijgen ze de rechten niet voor. Maar ook voor eigen content is het vandaag al gewoon njet.
De Telenet app, die zo goed als dezelfde app is als de ZiggoGo app, is in principe in zijn geheel in Nederland te bekijken. Dit geldt ook voor de HBO content. Het enige verschil met Ziggo is dat je een apparaat moet koppelen tot een maximum van 5 apparaten. Het gaat dan om smartphones, tablets, chromecasts, etc. Heel soms is bepaalde content niet te streamen naar een Chromecast. Dat kan allemaal zonder VPN.

Ik verwacht dan ook dat het bij deze app niet veel anders zal zijn. De content is immers vergelijkbaar.

Bij apps zoals VRT Nu en VTM Go is er wel een VPN verbinding nodig als je niet beschikt over een Belgisch telefoonnummer.

[Reactie gewijzigd door MadDogMcCree op 3 september 2020 20:23]

Dat er geen 4k te verkrijgen is, ondanks dat netflix bijvoorbeeld met 4k begon in 2014, nog te vergeven. Vlaamse content word voornamelijk nog in HD geproduceerd. Enkel de VRT heeft eens geëxperimenteerd met 'loslopend wild en gevogelte'in 4k.

Maar dat we anno 2020 op een nieuwe streamingdienst nog steeds SD voor de kiezen krijgen vind ik toch echt triestig.
En hoe wil jij pre-HD content in HD gaan aanbieden? (Upscalen is ook onzin he)
Dat is te begrijpen, maar het lijkt alsof ook de nieuw content niet in 4K zal worden aangeboden.
En dat is nu echt niet meer aanvaardbaar, ik kan filmen in 4K met mijn telefoon, de meeste nieuwe TV's zijn allemaal 4K (Samsung en LG gaan voor hun signage schermen zelfs enkel nog 4K of hoger aanbieden) en de bandbreedtes die worden aangeboden zijn ook meer dan genoeg.
Er is geen enkel excuus meer om dit niet te doen.
Videoland.com doen ook niets met 4K...
Wetende dat de meeste kanalen gewoon alle programma's gratis op hun website streamen, denk ik niet dat veel mensen hier hun geld in gaan steken.
Persoonlijk (en dat is ook echt een kwestie van smaak), vind ik ook dat er weinig goeie Vlaamse series worden gemaakt. En als er dan wel zijn, dan zijn het altijd dezelfde acteurs, wat zeer snel gaat vervelen.
De vicieuze cirkel van middelmatige content kan worden doorbroken door dit soort initiatieven. Meer inkomsten is meer budget voor betere content.
Is er zoveel hoogwaardige content op vlaams niveau. er zijn een paar goede nederlandstalige films ja maar tv reeksen die aandacht trokken zoals flikken, Witse .. die zijn er al lang niet meer.
Ja je hebt de ridder of Undercouver ... die waren mijn aandacht al kwijt na aflevering 2 ...
De bende van Jan de lichte, gaan we terug richting middeleeuwen zoals de oeroude vlaamse tv reeksen van vroeger joepie...
Je kan afkomen dat er geen budget is, maar de jeugd , -30ers staat helemaal niet te springen voor nl content, de 30-60ers enkelen en die 60+ers gaan die streamingdiensten echt niet binnen halen dus dat budget gaat er ook nooit komen, Denk je echt dat TN de inkomsten van hun play zomaar gaan afstaan aan die streamz, of de vrt dit gratis doet.
De budgtetten zijn trouwens weeral versnipperd dankzij onze minister sven gatz die netflix nu ook verplicht vlaamse content te maken. die gaat echt niet op streamz komen.
Je gaat netflix toestanden krijgen waar content belangrijker is dan inhoud en gewoon nog meer bagger creeeren.
Volledig mee eens. Dit gaat weer een stille dood sterven zoals zijn voorganger.
Ze zouden eerst moeten focussen op kwalitatieve contenten zich daarna zorgen maken over een nieuw platform.
Tja dat is ook bij Nederlandse series.
We kijken als Nederlanders erg graag naar Vlaamse content. Dus het zou fijn zijn als we dan een abonnement kunnen nemen, echter is de prijs wat aan de hoge kant. Met VTM Go kun je gratis naar content van alle VTM-zenders kijken.

Ik zou het top vinden als iemand een streamingdienst begint met producties van NPO, RTL, Talpa TV, VTM, VRT en Telenet. Helaas lijkt dit niet makkelijk haalbaar.
Het meest voor de hand liggende hiervoor is als Telenet en Ziggo dat samen gaan oppakken en realiseren. Beide onderdeel van Liberty Global dus die kunnen al als 1 partij praten.

Ik denk dat als je alle partijen die je noemt in 1 consortium krijgt het een serieuze concurrent wordt voor andere streamingdiensten in onze regio.
Dat moeten de content eigenaren dan wel ook willen binnen de mogelijkheden. Het lijkt al lastig te zijn om binnen een land de content breed beschikbaar te maken.
Daar schort het probleem, de prijs. Moesten ze dit in de markt zetten voor 5 of 6 e zoals disney plus hadden ze een kans gehad nu vrees ik der voor.. Het is verhoudingsgewijs veel te duur
Ik zou het top vinden als iemand een streamingdienst begint met producties van NPO, RTL, Talpa TV, VTM, VRT en Telenet. Helaas lijkt dit niet makkelijk haalbaar.
Allemaal haalbaar, alleen hebben ze er 'misschien' nog niet zelf aan gedacht!
Ik gok op een stille dood/vergetelheid zoals Stevie.
't is te duur, het aanbod mja .... OK als je Vlaams wil, maar allen die Vlaamse TV willen binchewatchen : steek je handje op !? En HBO, mja, dat krijg je bij anderen ook bij.

Zullen wel enkelingen zijn die het nemen, maar ik doe het niet.

Vermoed dat Telenet het op 1 of andere manier door je strot zal ramen, mee ingebakken in 1 van hun all-in-one abonnementen, waardoor ze toch zullen zeggen dat ze 5 miljoen klanten hebben ( nee, je hebt 5 miljoen all-in-one klanten, geen 5 miljoen klanten die constant die Streams zitten te kijken ).
400 000 klanten hebben ze sowieso... want streamz vervangt play van telenet, en dat heeft 400 000 abonnees aan dezelfde prijs... zij worden allemaal overgezet naar streamz
Tenzij er een aantal waren die play hadden voor de themazenders en die afhaken. Dit kan nooit overleven in deze markt, netflix walst die gewoon plat. Vergeet niet dat ook netflix verplicht is nederlandse content gaan te maken...
Zou wel eens een onderzoek willen zien hoeveel mensen bereid zijn om meerdere abonnementen af te nemen bij verschillende aanbieders.

Veel mensen hebben netflix maar nemen ze dan daarbij Disney als 2de of zeggen ze netflix op.
Hoeveel mensen zijn er dus naast 1 aanbieder bereid te betalen voor een 2de of zelfs 3de aanbieder.
Mensen hebben over het algemeen ook al meerdere abbonementen via hun tv-abbonement.
Ik gebruik zelf alleen Eurosport en de publieke nederlandse en belgse zenders en voor die paar keer betaal ik dan al vrij fors.
Maar tegenwoordig krijg je dus Eurosport 2, npo+ en nu dus deze dienst zodat je met het dure tv-abbonement minder en minder te zien krijgt.
eurosport maakt het helemaal bont door bovenop hun 2e kanaal nog een eurosport player te verkopen om écht alles te kunnen zien en nogsteeds word je doodgegooid met reclame 8)7
Je hoeft toch helemaal niet meerdere abonnementen te nemen? Je neemt gewoon de streamingdienst die het beste bij je smaak past. Mensen hebben toch ook nooit abonnementen op alle kranten gehad. Daar koos je ook voor iets wat het meest bij je in de smaak viel.
Verschil is wel dat alle kranten min of meer hetzelfde vertellen. Met een andere nadruk, invalshoek en concentratie, maar qua inhoud in grote lijnen hetzelfde.

Om de nieuwe mulan te zien heb ik disney nodig, house of cards netflix en de premier streamz...
Ik heb hier netflix, amazon prime Duitsland vanwege de snellere levering en eerlijk prime heeft minder aanbod maar kwaliteit is pak hoger en nu komt disney er bij.. Maar die 3 samen kosten evenveel als streamz plus en je hebt meer aanbod...
Heb vpn en netflix met willekeurige amerikaanse postcode via usa afgelosten. Met vpn is het dan mogelijk netflix in veel andere landen te bekijken waardoor de keuze groter is. via www.unogs.com kun je zoeken welke film er in welk land beschikbaar is.
Klopt,ik heb ook vpn maar heb al genoeg met die 3. de content wordt gewoon te veel en de partner haar engels is niet zo goed dus ondertitels zijn nodig.
Ik zit niet te wachten op een volgende onvolledige streaming dienst of aanbieder van content.

Als je alles wil kunnen zien, heb je aan 20 diensten niet genoeg, terwijl de films al x maal op tv geweest zijn.

Jammer dat het thuis kijken hier illegaal is geworden, ik had best wel wat overgehad voor een complete dienst.

Ooit had ik Videoland , Netflix , hbo en film net tegelijk, praat je gewoon 40,- , en nog kon je niet kijken wat je wil.

Deze branche verziekt het voor zichzelf.
Waarom zou je alles willen zien? Heb jij ook abonnementen op alle kranten en alle computertijdschriften? Als je alles hebt ontbreekt er nog 1 belangrijk ding dat op geen enkele manier kan worden opgelost: tijd.
Gewoon abonnement hoppen? Elk kwartaal een ander..
Afgerond €7 disney + €9 netflix + €3 amazon prime= €19. (€22 als meerdere netflix streams)

De prijs van €20 is behoorlijk ten opzichte van anderen. HBO content is mogelijk wel interessant. Dat kan je hier nu alleen krijgen als je een bepaalde provider hebt en dat hebben we niet.

Ik zou dit zelf niet afsluiten. Ik heb liever die andere drie voor €22.


Edit: zelf gekeken, kan geen HBO online afsluiten in NL :(

[Reactie gewijzigd door Minoesh op 3 september 2020 18:39]

HBO MAX zou in 2021 in Europa komen. Wat dit bij Ziggo gaat doen met het Movies & Series (L/XL) en bij Telenet met het Play en nu Streamz is natuurlijk de vraag. Ik betwijfel dat HBO de rechten nog langer aan ze gaan verkopen als ze zelf dit ook aanbieden namelijk.
Klopt, en Ziggo bied maar kleine selectie van HBO content aan...


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True