KPN verlaagt 1Gbit/s-prijs maar verhoogt andere abonnementsprijzen vast internet

KPN gaat per 1 juli de prijzen voor de vaste internetaansluitingen met maximaal 1,50 euro per maand verhogen, met uitzondering van het 1Gbit/s-abonnement. Dit abonnement daalt juist met 7,50 euro per maand tot 57,50 euro.

Volgens een interne KPN-prijslijst die is ingezien door Tweakers, stijgen de prijzen van de abonnementen met uitzondering van het 1Gbit/s-abonnement met 2,9 procent. Het bedrijf zegt met de hogere prijzen 'te kunnen investeren in de kwaliteit en veiligheid van onze producten en netwerken'.

Het goedkoopste 50Mbit/s-abonnement kost volgens de interne documenten vanaf 1 juli 43,73 euro per maand, 1,23 euro meer dan nu. Opmerkelijk is dat het verschil tussen het 500Mbit/s- en het 1Gbit/s-abo straks nog maar negentig cent is, waar dit nu tien euro is.

Een maand later, op 1 augustus, gaan er ook nieuwe prijzen in voor de vaste telefoonaansluitingen. Deze stijgen allemaal met een euro per maand. Het goedkoopste BelBudget-abonnement wordt daarmee 13,50 euro. Het duurste BelVrij Altijd wordt nu 48,50 euro.

KPN gaat klanten in mei over de prijswijzigingen informeren. De provider heeft geen overzicht met nieuwe prijzen online gezet. Het is nog niet duidelijk welke invloed de prijsverhogingen hebben op de Hussel-abonnementen voor de combinatie van internet met mobiele telefonie en tv.

Update, 12:50 uur: Een KPN-woordvoerder bevestigt dat de interne prijslijst klopt. Voor Hussel-klanten verandert er volgens de woordvoerder naast de verhoogde internet-prijzen niks. De woordvoerder zegt dat de prijs van het 1Gbit/s-abonnement wordt verlaagd om zo het zo toegankelijker te maken 'gezien de toenemende vraag naar grotere snelheden'.

50Mbit/s 100Mbit/s 200Mbit/s 500Mbit/s 1Gbit/s
Huidige prijs 42,50 euro 47,50 euro 50,00 euro 55,00 euro 65,00 euro
Prijs per 1 juli 43,73 euro 48,88 euro 51,45 euro 56,60 euro 57,50 euro
Belbasis BelVrij Weekend BelVrij Avond en Weekend BelVrij Altijd BelBudget
Huidige prijs 31,50 euro 32,50 euro 39,00 euro 47,50 euro 12,50 euro
Prijs per 1 augustus 32,50 euro 33,50 euro 40,00 euro 48,50 euro 13,50 euro

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Hayte Hugo

Redacteur

03-05-2021 • 11:51

359 Linkedin

Lees meer

Reacties (359)

-13590356+1143+231+30Ongemodereerd138
Wijzig sortering
Is dit internet-only? Want ik zit op dit moment bij T-Mobile (met korting, want T-Mobile mobiel abo) op €35 per maand voor 1Gbit. Dan vind ik €57,50 wel erg pittig.

[edit]
Oh verhip, ik zie dat ik maar €25 betaal vanwege mijn mobiele abonnement.
Dan is het verschil meer dan €30... Dat maakt het verhaal van KPN er niet beter op.

[Reactie gewijzigd door MarvinJames op 4 mei 2021 14:06]

T-mobile biedt 1Gbit alleen op hun eigen netwerk aan, over het netwerk van KPN betalen ze wholesale prijzen dus goedkoper dan KPN worden ze daar niet. KPN is gewoon schreeuwend duur maar ze hebben een groot deel van de glasvezel markt in handen.
Ik heb de combi t-mobile thuis en mobiel onbep. Het is een kpn glaslijn in zevenaar maar ik heb 1Gbit voor de geadverteerde €25 p/m. Hebben ze dit misschien aangepast?
Nee:
1000/1000 T-mobile:

Met unlimited abbo: 25 euro/maand
Met ander t-mobile abbonement: 35 euro/maand
Maar de prijsverhoging van 1 januari hebben ze wel doorgerekend; ik betaal 25,40 sinds 1 januari.
Is dat niet gewoon inflatiecorrectie? Heb ik ooit over gebeld en toen hebben ze het meteen teruggedraaid. Weird stuff.
Die prijzen en snelheden gelden dus wel enkel voor als je niet in KPN gebied zit. Anders is het 25 euro voor 100/100.
Ik snap niet dat KPN de prijzen gewoon niet aanpast met Hussel en de reden zal waarschijnlijk zijn dat ze het goed doen en als ik alleen in mijn wijk kijk wat 5 jaar geleden een ziggo wijk was, inclusief mezelf zijn veel mensen overgestapt naar KPN inclusief mezelf en de buurtjes en voornamelijk door alle storingen die we steeds hadden met Ziggo.

Ik weet bij Ziggo en T-Mobile dat beeldkwaliteit slechter is dan bij KPN op mijn TV en beide ook gehad, maar geeft me wel te denken dat die prijzen ergens op gebaseerd zijn, maar waarom niet de prijzen beter verdelen.

50 Mbps 42,50
100 Mbps 45.00
200 Mbps 50
500 Mbps 55
1000 Mbps 60

Lijkt me veel overzichtelijker en als ze slim zijn laten ze bestaande hussel klanten hiervan profiteren en zetten ze deze om naar bovenstaande bedragen als dit in hun voordeel is. Het lijkt mij dat je dat de concurrentie beter aan kan en bestaande klanten ook op deze manier tevreden stelt voor dit jaar.

[Reactie gewijzigd door Noresponse op 4 mei 2021 10:07]

T-mobile biedt 1Gbit alleen op hun eigen netwerk aan, over het netwerk van KPN betalen ze wholesale prijzen dus goedkoper dan KPN worden ze daar niet. KPN is gewoon schreeuwend duur maar ze hebben een groot deel van de glasvezel markt in handen.
Ohja? Is dit nog steeds zo? Hier in de buurt hebben ze al een glasvezel netwerk neergelegd van kpnnetwerknl en daarmee kan je die lage t-mobile tarieven van bijvoorbeeld €35,- gewoon krijgen. Net gecheckt op de t-mobile website met die postcode.

[Reactie gewijzigd door dutchnltweaker op 3 mei 2021 15:11]

Bij ons in de wijk (in apeldoorn) is vorig jaar glasvezel aangelegd. Maar ik kan hier momenteel voor zover ik weet alleen via kpn glasvezel krijgen. Op de tmbole site krijg ik bij mijn postcode ook maximaal "DSL 100 Mbit/s download en 30 Mbit/s uploaden". Via kpn heb ik nu 1000/500 over glas.
De reden daarvoor kan aan twee zaken liggen:

1. Andere providers hebben hun apparatuur nog niet in de wijkcentrale (t-mobile doet dit in vergelijking met andere providers veel meer, die zitten ook al in bepaalde gedeeltes van Apeldoorn, dus dat hoeft niet per se heel lang te duren, al heb ik daar geen inzicht in helaas)

2. KPN legt deze gebieden aan met GPON, wat inhoudt dat er andere apparatuur op de klantlocatie moet dan bij standaard AON glasvezel. KPN levert in dat geval de media converter, en de provider levert een router. In het geval van AON levert de provider beide. Het past (nog) niet in de dienstverlening van partijen als T-mobile en Tweak om hier op te leveren. Hier gaat waarschijnlijk in de nabije toekomst wel verandering in komen, als de procedures voor leveren op GPON netwerken helemaal is uitgewerkt.
Ik heb inderdaad glasvezel via GPON. Uiteindelijk maar overgestapt van tmobile naar kpn. Tmobile kon mij ruim een jaar geleden niet aangeven wanneer ze via GPON konden leveren. Een maandje geleden heb ik dit ook via Twitter gevraagd en kreeg toen hetzelfde antwoord. Grrr.
Dat is KPN NetwerkNL, niet KPN. Klinkt dom, maar het betekent iets anders. NetwerkNL (reggefiber) is een netbeheerder, die leggen alleen maar glasvezel in de grond en bouwen wijkcentrales (PoP's). KPN, maar ook T-mobile, Tweak en nog wat andere partijen, hangen daar in sommige gevallen hun apparatuur op.

In de wijken waar T-mobile nog geen apparatuur heeft, kan je ook hun diensten afnemen, dat gaat dan echter via de apparatuur van KPN. Dit heet WBA (Wholesale Broadband Access). Dat is een stuk duurder dan wanneer je je eigen apparatuur neerhangt.
Net op de site van t-mobile gekeken. Je betaalt bij T-Mobile voor 100/30 mbps een bedrag van €30 per maand als je een mobiel abo hebt. Met unlimited abo is dat €25

Dat is minder dan € 48,88 bij kpn.
Nadeel bij T-Mobile is alleen dat als er over 1 aderpaar minder dan 100mbit haalbaar is, je genoegen moet nemen met die mindere snelheid. Bij KPN heb je ook pair bonding (bundeling van 2 aderparen voor dubbele snelheid), waardoor als bijv over 1 aderpaar 75mbit mogelijk is, je via pair bonding toch 100mbit kunt krijgen.

Ik heb ook het geluk dat bij mij 111mbit haalbaar is over 1 aderpaar en kan dus goed terecht bij T-Mobile voor 25 euro, bijna de helft van hetgeen bij KPN.
Oh ja, zo zat het. Dus eigenlijk heb ik een beetje geluk?
Snelheden haal ik trouwens ook daadwerkelijk. Een speedtest laat ook echt 981 Mbit/s zien bij mij.
Oh ja, zo zat het. Dus eigenlijk heb ik een beetje geluk?
Mogelijk. Er is ook een grote verwarring over prijzen geschapen. Ik betaal 47,50, maar krijg dan weer 5 euro korting op mobiel en dubbel zoveel data, m'n vriendin natuurlijk ook. 10Gb data is prima genoeg mobiel, dus tja. Maak de vergelijking maar met andere aanbieders en dan nog de overstapkosten met ongelijk afgelopende einddata van abbo's. Prettige wedstrijd. KPN is duurder, maar ook weer niet zoveel als het lijkt en houdt mij toch als klant. Want duurder dan het gezeik van overstappen zijn ze niet.

edit: :+
Het is combi-voordeel blijkt gewijzigd, abbo's zijn afgelopen jaar iets goedkoper geworden en 'husselkorting' is iets minder... Het is net alsof ik er niks mee opschiet :+
Toch maar even gaan rekenen:
KPN:
- 2x 5GB mobiel (= dus 2x10GB in praktijk) + onbeperkt bellen
- 100Mbit glasvezel
= 2x 17,50 + 1x 47,50 = €82,50

T-mobile geeft aan geen snellere glasvezel te kunnen leveren, maar wel onbeperkt mobiel internet voor
2x mobiel
1x 25 glasvezel
= €75

T-mobile zou dus goedkoper zijn. Al heb ik nu ook een meshnetwerk van kpn, want dan van t-mobile zou moeten komen, zo te zien voor 2,50 per 'wifi-punt'. Het zal tussen 2,50 en 5 euro/maand schelen.

[Reactie gewijzigd door brobro op 3 mei 2021 16:05]

De combikortingen scheelt inderdaad weer. Ik ben vorig jaar overgestapt van ziggo naar kpn glasvezel. Alles meegerekend van 2 x mobiel abonnement, internet tv, spotify, was het totaalbedrag vrijwel gelijk in mijn situatie.
Ik bel al 10 jaar elk jaar aan het einde van mijn contract om over korting te praten voor een nieuw contract. Tot nu toe ieder jaar gelukt om eerste 6 maanden flinke korting te krijgen.

Voor mobiel is dat ook mogelijk, alleen dan wel bij 2-jarige contracten.
Of je koopt via marktplaats een tp link m4 mesh set, kost tegenwoordig rond de 80-100 euro. Dat heb je in ongeveer 12-13 maanden terugverdiend en je hebt 2x unlimited mobiel tov KPN.

https://www.marktplaats.n...RICE|sortOrder:INCREASING

[Reactie gewijzigd door elponchis op 4 mei 2021 00:20]

Dus eigenlijk heb ik een beetje geluk?
Je hebt geluk met dien verstande dat deutche telekom glasvezel voor je aanbiedt en kennelijk met een (lagere?) prijs probeert marktaandeel te verkrijgen. Liberty global hoeft niet te concurreren want coax kan niet opengesteld worden (zeggen ze) ...
En het T-Mobile FttH netwerk: is dat nog steeds alleen nog maar enkele wijken in Den Haag en Eindhoven?
Kan niet wachten tot er een andere partij bij komt hier, maar dat zal nog wel een paar eeuwen duren. KPN is belachelijk duur, maar überhaubt de enige partij die hier meer dan 100Mbps aanbiedt
Met een unlimited telefoon abonnement betaal je zelfs maar 25 Euro voor 1000/1000.
Ik betaal 25 euro per maand internet-only
Helaas durfr ik simpelweg geen klant worden bij T-Mobile na hun grap met die internet exchange. (TLDR: T-Mobile heeft een eigen exchange in Duitsland, die enorm traag en achterlijk duur is, en routeerde plots alle NL verkeer daarover, in de hoop zo meer klanten op hun eigen kut-exchange aan te sluiten. Nadat klanten massaal klaagden omdat de snelheid ruk was draaiden ze dit voorlopig terug)

[Reactie gewijzigd door kiang op 4 mei 2021 14:25]

Oh verhip, ik zie dat ik maar €25 betaal vanwege mijn mobiele abonnement.
Tja, maar dat mobiele abonnement kost ook geld (nog steeds goedkoper dan KPN of Vodafone unlimited maar toch! De vraag is of je het nodig hebt.)
Beetje off-topic dit, maar: Toevallig is in mijn geval onbeperkt alles (qua mobiel) écht een vereiste.
Niet dat ik nu steevast iedere maand 20 GB er doorheen jaag, meestal wel, maar het is vooral het "Ik hoef er niet eens rekening mee te houden."-gevoel. Als je toevallig een keertje van huis bent zonder wifi in de buurt: Netflix, Spotify, maakt allemaal niet uit. Vroeger wel kleinere abo's gehad, maar als je dan twee maanden per jaar goed nat ging, dan had je onderaan de streep net zo goed een duurder abonnement kunnen nemen. Inmiddels zit ik daarom al jaren bij Tele2.

Voor mij was het handig dat Tele2 en T-Mobile zijn gefuseerd, want ik heb nu voor €50 een 1 Gbit verbinding thuis en onbeperkt alles met m'n mobiel. Terwijl mijn schoonmoeder (zit op een klote plek) nu iets van €70 of €80 betaald bij de KPN voor een 50Mbit (dramatische 5Mbit upload) lijntje en een mobiel abo van 10 GB.

Mijn beleving is dan ook eenvoudig: Ik heb supersonisch snel internet tegen een bijzonder lage prijs.
Wat een prijzen zeg, persoonlijk vind ik het veel te veel voor wat je krijgt (ook bij Ziggo). Zit nu zelf wel bij KPN voor 1 jaar, omdat ze de beste actie hadden (zes maanden halve prijs daarna normaal). Maar zodra het jaar voorbij is ga ik weer switchen. Het maakt uiteindelijk niet uit waar je zit, aangezien alle providers hier op hetzelfde netwerk zitten (en meestal dezelfde hardware / modem). Enige verschil is de prijs en / of tv aanbod, maar tv neem ik niet af dus dat scheelt.
Waarom switchen? Gewoon weer om zo’n deal vragen om te verlengen. Zo heb ik al jaren de beste deal :P
Dat is zeker alleen voor oud klanten?
Ik heb aan de afdeling opzeggingen om een deal gevraagd, verder dan €5 korting per maand kom ik niet.
Dan is switchen wel voordeliger.
(Cc @CrimsonRider)

Nee niet alleen voor oud klanten. Ik krijg elk jaar weer 6 maanden voor €35 voor internet + tv en meestal nog iets als 3 - 6 maanden gratis opnemen en/of pluspakket. Meestal helpt het als je een vergelijking maakt met de welkomstdeal van een ander; zoals Ziggo of T-mobile waar je x maanden korting krijgt als je overstapt en dan dus goedkoper uit bent; en echt bellen (tijdens kantooruren) alsof je gaat opzeggen, niet dat je enkel belt om maar korting te proberen te krijgen... Dan gaan ze veel sneller over tot het geven van korting. Ik heb slechts één keer gehad dat men weigerde. Nou, daad bij woord gevoegd en overstap naar Ziggo aangevraagd. Toen kreeg ik de korting alsnog en kon ik Ziggo weer annuleren. :+

Dit jaar was extra gunstig omdat ik ook een speciale aanbieding van Ziggo had en een Sim-only bij KPN verlengbaar was. Dreigen met alles over te gaan gaf wat extra edge; heb nu een bizar goede deal gekregen. Hou er dus rekening mee dat het kan zijn dat je iets minder korting krijgt dan wat ik zojuist heb beschreven, maar wie weet… (en als je mobiel binnenkort ook vervalt: meenemen in je verhaal :P)

En crimson, als je abo bijvoorbeeld 10 juni vervalt, bel dan 11 mei naar KPN met reden opzeggen en probeer dan meteen een deal te sluiten. Je zult vanzelf wel zien waarom ik dat zeg, is een leuk trucje. Succes!

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 3 mei 2021 13:14]

Ik hoor dit soort verhalen vaker, maar mijn ervaring bij KPN is toch anders.

Vorig jaar: mijn abonnement liep af en ik wilde best 'overstappen' naar een nieuw Hussel abonnement mits ik korting kreeg. Daarvoor gebeld, dat gesprek ging ongeveer zo;

- Ik: "Ja, ik wil wel overstappen naar Hussel, met een nieuw jaarcontract"
- KPN: "Dat kan meneer, geen probleem, u gaat dan x per maand betalen"
- Ik: "Goh, maar ik had verwacht dat ik met het aangaan van een nieuw contract wel korting zou gaan krijgen"
- KPN: "Nee, meneer, dat geldt alleen voor nieuwe klanten. Maar u gaat met Hussel ook 50 cent minder per maand betalen, dus u bent alsnog voordeliger uit dan nu"
- Ik: "Maar er gaat wel een nieuw jaarcontract in, dus ik zit er dan wel een jaar aan vast"
- KPN: "Dat klopt meneer, u gaat wel een nieuw contract aan."
- Ik: "Maar dus zonder korting... Laat dan maar zitten, dan ga ik wel even kijken bij een van de andere aanbieders".
- KPN: "Dat staat u vrij."

En dat was het. Geen aanbieding, zelfs niet toen ik aangaf dat ik bij Ziggo namelijk wel de eerste 6 maanden korting kreeg.
Je moet ook niet met de KS bellen voor verlenging, je moet bellen om te zeggen dat je gaat opzeggen. Dan komen de aanbiedingen i.c.m een verlenging vanzelf wel en kun je onderhandelen. Opbellen om te zeggen dat je korting wilt haalt inderdaad helemaal niets uit; sterker nog: die reguliere afdeling kan niet meer dan bekende acties als 3 maanden gratis opnemen e.d. activeren.

Het is wat krom omdat je als goede klant wil verlengen, maar feit is nu eenmaal dat zomaar korting geven niet lonend is voor KPN omdat de meesten toch wel akkoord gaan en gewoon betalen.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 3 mei 2021 21:16]

Oke, fair enough. Ik belde inderdaad de klantenservice maar gaf ook duidelijk aan dat ik anders zou gaan overstappen. Natuurlijk uit laksigheid en omdat ik het geld in de praktijk wel kan missen niet gedaan. Dus in die zin de perfecte klant voor KPN :+.

Ik moet wel zeggen dat ik direct maar voor een opzegging bellen wel riskant vind. Als dat zo ging als toen ik een jaar of 5 geleden bij KPN ging opzeggen, krijg je in het slechtse geval geen aanbieding maar wordt je lijn wel gesloopt :P.
Grappig eigenlijk hoe dat werkt bij sommige bedrijven. Ik heb jaren en jaren geleden ook bij een ISP gewerkt op de Service Desk. Daar kreeg ik ook een klant een keer een klant aan de lijn met "Ik wil graag opzeggen", dus ik reageerde in de trend van "Dat is geen probleem. U kunt daar en daar een brief naartoe sturen. Houd u rekening met 1 maand opzegtermijn?" (zoals het vroeger ging). De klant reageerde van "Oh, dat accepteer je wel heel snel? Willen jullie geen klanten?" en ik reageerde in de trend van "Natuurlijk wel. Maar u klonk zo vastberaden. Daar is geen eer aan te behalen..."
(Wij hadden als Service Desk ook niet het mandaat om korting te geven overigens)

Het mooie is, is dat hij er waarschijnlijk vanuit ging dat hij korting aangeboden ging krijgen denk ik, en toen hij dat niet kreeg maar voor 'ons' ging denken (willen jullie geen klanten).

Klein detail: Hij heeft nooit opgezegd ;)
Daarom ga ik niet bij kpn..bij ziggo elk jaar nieuwe korting a 20 jaar .

[Reactie gewijzigd door killyou007 op 3 mei 2021 20:02]

Bij een overstap van de oude propositie naar hussel, zonder kortingen zoals in jouw geval, gaat er helemaal geen nieuw jaarcontract in. Dat gebeurt alleen wanneer er ook kortingen worden gegeven op het internetabonnement.
Zou goed kunnen, maar als KPN mij dat vertelt dan twijfel ik daar niet aan.
Al jaar en dag afnemer van KPN (iTV/internet en mobiel), maar deze maand moeten overstappen.
Van KPN naar Budget (zelfde netwerk) omdat klantenservice KPN niets voor mij kon en wilde betekenen.
De aanbieding die Budget kon doen, wilde KPN niet matchen. Ze konden mij letterlijk niets bieden.
Nou ik weet niet hoor, de aanbieding die ik kreeg was nog duurder dan als ik niks zou doen bij hun.
Uiteindelijk opgezegd en kreeg inderdaad een belletje daarna met we zien dat je hebt opgezegd, vergeet je niet alles even terug te sturen? Dank u wel en tot ziens.

En dat na 5 jaar aansluitend klant geweest te zijn, ik stond werkelijk perplex van het belletje, vooral de toon zo van dat ga je wel doen toch.

Nee, dat gaat zeker echt niet altijd op en zo ken ik meer in de vrienden kring die hetzelfde met KPN hebben gehad.

[Reactie gewijzigd door Dennisb1 op 3 mei 2021 14:27]

Ja heb ook al een paar keer nul op rekest gekregen en dan speel je toch wel een beetje met vuur. Aangezien ik niet van glasvezel af wil en KPN de enige betaalbare is die >100 mbit levert is er weinig alternatief.
al eens naar Tweak gekeken? Die levert ook via glas.
Allemaal alleen op 100mbit, zelfde voor T-mobile. Dus KPN is de enige die betaalbaar blijft op 500mbit.
Blijft belachelijk het bezitten van de infrastructuur voor zo'n monopolie kan zorgen.

Overigens afgelopen week wel een deal kunnen sluiten bij KPN, maar het is allemaal zo sneu dat je er zelf achteraan moet en dan bij God's gratie iets gegund krijgt. Zo heb ik een maandelijks unlimited mobiel abonnement lopen bij ze. Kwam ik er achter dat hij 5 euro gezakt was in prijs. In plaats van dat ze zelf al de lagere tarieven hanteren, blijven ze gewoon de oude hoge tarieven hanteren totdat je zelf een aanpassing vraagt.

En dan kunnen we zeggen van ja het is een bedrijf, maar vind het allemaal erg schraperig over komen. Maar waar velen vast zitten aan Ziggo bij ontbreken van glasvezel zit ik vast aan KPN door het ontbreken van andere providers met dezelfde snelheden.
Die infra had al lang naar separate organisaties moeten gaan, net als bij de elektra en gas.
Of t-Mobile - ik kwam er laatst achter dat die ook bij ons op (KPN) glas leveren, en stukken goedkoper.
Bedankt, ga eens kijken of het op die manier wel lukt

[Reactie gewijzigd door Harry_Nak op 3 mei 2021 13:33]

Ik geloof dat je “reputatie” bij KPN ook mee zal wegen.

Toen ik de toko verliet was het namelijk zodanig dat “churn” geen fuck uitmaakte zolang “new” maar hoog genoeg was… nu weet ik niet of men daar inmiddels van teruggekomen is.. maar het idee dat het heel makkelijk is om korting te krijgen bij de “reguliere” ophef desk is zeker niet het geval.

Als je daadwerkelijk opheft en door “retentie” gebeld wordt die veelal extern beman wordt - waar men alles kan roepen en jij als eindklant gewoon alles moet opnemen om bij foutieve administratie je gelijk te krijgen, dan krijg je wel genoemde kortingen.

Er zal vast wel iets of wat veranderd zijn maar tis niet dat men met korting meer strooit zoals vroeger. Het boeit een ISP zoals KPN/Ziggo niets dat je elk jaar wil hoppen. Die klanten zijn er nu eenmaal ook, dat word ruimschoots door de slapers gecompenseerd.
Ik stap elk jaar over naar bijvoorbeeld T-Mobile.
Dan krijg ik iets later een belletje van KPN of ik echt niet wil blijven, en doen mij dan een aanbod van 30 euro per maand.
Inderdaad zulke deals vraag ik ieder jaar weer opnieuw aan. Het is even doorbijten en soms wil de medewerker echt niet maar dan bel ik weer opnieuw
Ja en als ze écht vol blijven houden dat ze niet willen dan ga ik gewoon over, zo ben ik dan ook wel weer. Geen loze dreigementen, gewoon doorzetten. Kan ook niet misgaan, want of ze bellen je dan terug dat je alsnog een korting krijgt óf je gaat inderdaad over en geniet van de korting bij de concurrent. :P
Really? Mijn abbo loopt in juni ergens af, wat krijg je bij KPN zoal gedaan?
Of via CashBackXL een leuke actie scoren.

Ik had 50 euro cashback bij t-mobile, en dan gewoon 25 euro per maand voor mijn dsl lijntje ;)
Waarom vind je 57,50 duur voor een 1Gbit verbinding? Ik vind het niet duur als je ziet wat er voor moet gebeuren:
- Een kabel tot in mijn huis die wordt beheerd
- Een modem dat ik mag gebruiken
- Support die ik kan bellen met vragen of problemen
- 1Gbit verbinding (zal best wat overboeking op zitten, maar in de praktijk merk je hier weinig van) naar internet.
- (en dan nog bedrijf met administratie, helpdesk, website, marketing, verkoop etc.)

Ben erg benieuwd waarom jij het zo enorm duur vind?
Omdat het bij t-mobile 40 Euro is
Bij surfnet kost het 1476 euro.
Omdat tmobile goedkoop is, is KPN nog niet (te)duur.
Oh, wat krijg je dan bij surfnet ?
Een 1Gbit lijn.
Ik snap ook wel dat het niet hetzelfde is. Maar dat is precies mijn punt. Elke provider heeft zijn voor en nadelen. Een online is ook goedkoper dan kpn maar de klantenservice is wel iets anders (understatement).
Laat me raden, een redundante cityring verbinding of dark fiber verbindingen, zonder versnijding, diverse diensten van surf, inspraak bij sufnet bv, en mogelijkheid om dynamisch op te schakel naar wellicht Tb snelheden (wel bijbetalen :) )
Ok mijn logica is anders als die van jou :-)
Dat met het zelfde netwerk is niet zo.
Via Tweak Glas zit ik toch echt op een ander netwerk in de wijkcentrale en kan ik mijn eigen modem kiezen naar keus. Zelfs rechtstreeks de glas kabel gaat in mijn Edgerouter en ben hier zeer blij mee.

Ik betaal hier slechts 410,- per jaar voor en via de vriendenactie krijg je nog gratis internet maanden ook.
Dus mocht je willen overstappen doe dan gerust een berichtje dan is je 13e maand gratis.

[Reactie gewijzigd door Dennisb1 op 3 mei 2021 13:43]

Dat laatste wat je noemt is juist precies de reden waarom ik niet echt weg kan bij KPN, de tv van t-mobile is echt drama en terug naar kabel (ziggo) wil ik ook niet, wil geen coax meer in huis leggen. Dus ja wat houd je dan nog over?
Wat wel weer volledig mist in dit artikel zijn gegevens over upload-snelheden. Bij t-mobile heb ik momenteel 1 Gbit/s up + 1 Gbit/s down. Kijk ik bij KPN staat daar dat zij op mijn adres enkel 1000/500 Mbit/s kunnen bieden. Nou maakt die 500 Mbit/s upload me niet zo heel veel uit, maar ik denk dat Tweakers er wel goed aan zou doen dit consistent te benoemen. Zeker omdat er ook andere abbo's zijn (met name op Docsis) waarbij de uploadsnelheden er veel meer te doen (want nog lager).

/cc @Hayte
De upload snelheid van KPN gaat overigens deze zomer ook naar 1Gbit/s, dus aan het eind van het jaar kunnen de meeste KPN glasvezel gebruikers een 1:1 1Gbit/s connectie verwachten.
1:1?
Maak daar maar 1:100 van, ik vermoed dat je iets door elkaar haalt.

Wat je hier noemt zijn of een lijn uiteindelijk gedeeld wordt in de wijkcentrale. Reken er maar op dat die behoorlijk gedeeld worden in de wijkcentrale.

Ik vermoed dat de situatie is:
1x 10gbit up in de wijkcentrale
en daar zitten 100 klanten met een 1gbit verbinding op aangesloten.

Dit krijg je dan uiteindelijk:
Als dus 10 mensen zijn die 1gbit gaan downloaden ga je dat echt wel merken bij klant 11 t/m 100 (even QOS daar gelaten)

[Reactie gewijzigd door Dennisb1 op 3 mei 2021 16:07]

Je hebt gelijk. Je beschrijft overboeking. Doen ze. Misschien wel 1:500 of meer. Dat noteer je zoals nickvdd deed, dat triggerde jou (en mij).
Wat nickvdd bedoelde, is dat je voor elke 1 bit down, ook 1 bit up krijgt, day zou je ook zo kunnen noteren.

[Reactie gewijzigd door Heidistein op 3 mei 2021 14:44]

Dat heet een symmetrische snelheid :)

Maar inderdaad ik denk ook dat het meer richting de 500 gaat uiteindelijk als we iets verder de glasvezel endpoints op gaan.
Het tegenovergestelde is juist voor mij het geval in de praktijk. Ik betaal voor 200 Mb up, en haal meestal rond de 400 Mb up.
Ik heb nu 1000/500 van kpn. Tot nu toe haal ik deze snelheden ook gewoon. Maar geen idee hoeveel mensen in de wijk al overgestapt zijn. Glas is hier vorig jaar pas aangelegd.
Ze zullen vast overboeken, maar ik haal altijd met één enkele connectie 95+% van wat KPN belooft.
Ik geloof dat KPN al bezig is met het naar 1 up en down te zetten. Staat ook bij het kiezen van 1Gbit/s

nieuws: KPN brengt 1Gbit/s-abonnement vanaf maart 2020 naar alle glasvezelaan...
In de praktijk zie ik dat 1 Gbps/1Gbps nog steeds maar zeer beperkt leverbaar is.
Misschien zijn ze aan het sparen voor mijn aansluiting:
"
Het is helaas niet mogelijk om op het door u aangevraagde adres een glasvezelaansluitpunt te realiseren.
Het adres ligt te ver buiten ons aansluitgebied. "

Dit was het antwoord op mijn haalbaarheid aanvraag bij KPN .
Zit ik nog tot st juttemus op koper :'( met 1 up en 10 down
Bij ons was het wel haalbaar. Kon wel voor 10k. Let wel. Het gebouw naast ons 20-30 meter verderop heeft glasvezel.
Nu gaan ze het overigens alsnog voor niets leggen ergens dit jaar
Als het goed is zijn de verbindingen op glas symmetrisch (als je modem dat aankan), op koper is het 50/5, 100/10 en 200/20, als ik voor mezelf kijk.
Op koper wordt in de praktijk je uploadsnelheid niet begrensd tot wat je VDSL profiel aankan. Zo heb ik 200/60 met pairbonding, en krijg je bij een 100 mbit/s 30 mbit/s upload. Dat ze het zo laag in het advertenties zetten is vermoedelijk omdat uploadsnelheid het eerst gaat dalen naarmate de afstand groter wordt. Ik zit pal naast de straatkast dus ik haal de volledige snelheid.
Hoezo 'als het goed is'? Ik ga naar de website van KPN en stel daar mijn abbo samen (op glas) en zie daar staan dat de snelheid 1000/500 Mbit/s is. Natuurkundig gezien kan je met glas prima symmetrische snelheden aanbieden (tmobile lukt dat ook op exact dezelfde aansluiting), maar KPN kiest er kennelijk toch voor dat te begrenzen.

Waarom ze dat doen is gissen, ik gok vanwege het toepassen van GPON. Desalniettemin vind ik 't wel netjes als een tech-site zich niet beperkt tot de maximum downloadsnelheden maar ook de uploadsnelheden benoemt.

Edit: ik had de link over modems niet gemist, maar kennelijk heeft KPN z'n toezeggingen uit 2019 nog niet waargemaakt. Des te belangrijker dat te melden(?)

[Reactie gewijzigd door Freeaqingme op 3 mei 2021 12:57]

KPN levert niet altijd symmetrisch op glas, ook al laat de technologie dat wel toe. Zo is de upload bij het 1Gb abonnement 500Mbit volgens hun site.
Maar ook bij lagere snelheiden is het niet altijd symmetrisch. Thuis zit ik met een oud abonnement wat vanuit DSL overgezet is toen ze de straat verglaasd hebben. De snelheid hier (en bij buren) is 70Mbit down en 35Mbit up.
Dan maak je vermoedelijk nog gebruik van een 50/5 abonnement. Mogelijk kunnen ze bij de helpdesk je helpen aan de (gratis) glasvezel upgrade, zodat je wel symmetrisch 50 haalt. Mogelijk moet je dan wel over naar een Hussel abonnement.
Wat ik hier wel apart vind, is dat ze stellen de abonnementen met lagere snelheden duurder te maken, om de abonnementen met hogere snelheden toegankelijker te maken. Maar als ik geen behoefte heb aan een hogere snelheid, waarom moet ik dan meer gaan betalen?
omdat KPN helaas altijd (een van) de duurste is, als sinds ik ooit werd geboren! en ze willen graag dat je het met je buren gaat delen...

[Reactie gewijzigd door MarSSteR op 3 mei 2021 16:08]

Ja ho eens even, nou moet je niet daadwerkelijk gaan nadenken he? :+ Dit is marketingblaat; het moet goed klinken als iemand het één keer hoort en voor zoete koek slikt. Wat er gebeurt als je het nog een keer terugleest en er kritisch over nadenkt is niet belangrijk, want dat doen de meeste mensen toch niet... Ze kunnen toch moeilijk zeggen "bijna niemand was gek genoeg om de oude prijs te betalen, dus nu maken we het iets goedkoper om te kijken hoeveel mensen er dan wel intrappen"...?
Ik zit juist in de omgekeerde wereld, weer waar KPN hogere snelheden maakt en nieuwe technieken verbeterd maar mijn oude xDSL krijgt geen aandacht en moet ik ook nog meer voor betalen. Nee, ik heb alleen maar xDSL.
Wat KPN doet boeit niet zo zeer als ze concurrentie zouden toestaan, maar bij T-Mobile mag ik geen 1Gbit afsluiten met het KPN glasvezel netwerk. En dat is gewoon monopolistische onzin waar we al sinds de jaren 90 mee te maken hebben met UPC/Ziggo op de kabel markt.

KPN flikt hier precies waar ze altijd tegen hebben gezeurd. Hypocriet bedrijf wat mensen nu alsnog dwingt hoge kosten te betalen. KPN is altijd duur geweest en kwalitatief waren ze niet altijd de nr 1 maar wel stabiel. Enkel en alleen als je trouwe KPN klant bent en telefonische fixe kortingen en deals hebt kunnen krijgen is het het waard om je bij KPN aan te sluiten. Anders ben je bij T-Mobile of minder bekende glasvezel providers beter af voor je internet aansluiting.

Ps. als je geen behoefte hebt aan hogere snelheid kun je overigens wel bij een goedkopere glasvezel aanbieder goedkoper krijgen tot max 200mbit. Wil je sneller dan dat moet je helaas bij KPN aangesloten zijn.

[Reactie gewijzigd door Nimac91 op 3 mei 2021 16:14]

Het WBA deel van KPN is volledig open hoor, het is de keuze van T-Mobile om die 1Gb niet te leveren. ACM heeft dat al jaren geleden afgedwongen dat KPN toegang MOEST verlenen, wat aardig genoeg momenteel door een rechter enige tijd geleden overruled is, maar KPN is nog steeds keurig open voor de hele gemeenschap, ook al omdat ACM had aangekondigd met een nieuwe wet dat alsnog blijvend te willen afdwingen. (En wellicht ook voor Ziggo)
Dat is het mooie praatje, maar ze maken het te duur voor die derden. Daarom kan je het niet bestellen. Ze drukken gewoon zoveel mogelijk partijen uit de markt. En wij, als consument, zijn de dupe.
En dat klopt ook niet, ACM let er goed op dat KPN intern hetzelfde kostenmodel moet aanrekenen aan de eindgebruiker . De klant betaalt dan ook bij KPN een tarief wat een concurrent ook kan aanrekenen op basis van dezelfde kosten. Klagen mag je bij ACM die het kostenmodel van KPN heeft getoetst en OK bevonden in het verleden. Ik zit overigens met smart te wachten op nieuwe ruling van ACM die hopelijk ook Ziggo gaat verplichten hun netwerk open te stellen.
Dit klopt dus niet in de praktijk. Tweak en T-Mobile kunnen veel gunstigere prijzen hanteren die tot de helft goedkoper zijn dan als ze via het KPN glasvezel netwerk moeten aanbieden dat kun je gewoon op hun website lezen. En als je dan een postcode in typt waar KPN is aangelegd zie je ineens een veel hogere prijs met een limiet van max 100mbit.

[Reactie gewijzigd door Nimac91 op 4 mei 2021 15:58]

Dat is dan via hun eigen netwerk van T-Mobile en Tweak. Waar het om gaat is dat de prijzen die KPN aanrekent voor iedereen dezelfde zijn, dus ook voor de KPN interne partijen.
Te duur dus. En als ze een netwerk aanleggen (bij ons hebben ze E-fiber eruit gedrukt) komt er geen tweede netwerk omdat dat onrendabel is. Wij als consument zijn dus de dupe. In Veendam hebben ze het zelf geregeld, weinig gemeentes die zo slim zijn, moet je eens kijken wat je daar betaald. Gewoon de helft.

[Reactie gewijzigd door gas0line op 5 mei 2021 13:11]

Tja, lang leve de vrije marktwerking. Blijkbaar hebben veel inwoners van NL het geld er voor over en is er dus geen incentive voor Ziggo en KPN om de prijzen te verlagen. Het zijn beide bedrijven met winstoogmerk met als doel "winstmaximalisatie voor de aandeelhouder", het kunstje om het optimum te vinden tussen prijs en aantal klanten.

Overigens worden veel kleinere partijen toch op een gegeven moment overgenomen door "iets groters" omdat ze zich verkeken hebben in de kosten t.a.v. service en instandhouding. Aanleggen is één, maar de boel up-and-running houden en investeringen doen voor de toekomst is toch een ander verhaal.
KPN vraagt vors hoge kosten bij providers die hogere snelheden willen aanbieden. Een voornaamste reden dat T-Mobile niet langer 1Gbit aanbied is simpelweg omdat ze er niks mee verdienen en dus hogere prijzen zouden moeten vragen aan klanten met KPN glasvezel vs klanten uit Den Haag die wel rechtstreeks T-Mobile hebben. Het zou concurrentie niet toestaan gezien T-Mobile de prijzen flink hoger zou moeten neerzetten en dat is nou precies het gene waar we in Nederland ons al jaren aan ergeren. De kabelmarkt had een voorbeeld moeten zijn voor hoe wij het nooit meer willen in NL. Maar juist KPN zet daar alles op alles in om de concurrentie voor te zijn en iedereen aan glasvezel te krijgen op korte termijn en zo de concurrentie onder hun duim te houden. Het is waarschijnlijk geen verassing dat het aanbieden van jouw netwerk via een andere provider je meer geld kost. KPN maakt enorme misbruik van hun sterke positie in deze markt en in de lange termijn zal dit ons enorm veel pijn doen. Wellicht wel 30 tot 50 jaar als glasvezel dan nog steeds het snelste en beste vorm van internet blijkt te zijn. KPN heeft een enorme voorsprong als straks zij de baas zijn over hun eigen aansluitingen.

Mijn persoonlijke mening was al sinds de jaren 90 dat kabel, koper en nu ook glasvezel altijd eigendom had moeten zijn van de gemeentes en overheid om complete open concurrentie zonder voor of nadelen toe te laten. Door Commerciale bedrijven in onze huizen toe te laten zorg je voor vuil spel. Ik kies er niet voor wie bij mij glasvezel installeert morgen. Die keuze wordt voor mij gemaakt, en dat lijkt me niet compleet eerlijk voor wie in het oosten van het land heerlijk gebruik kan maken van Tweak als provider voor slechts €400 per jaar 1gbit terwijl een ander vast zit aan KPN voor €900 per jaar. Dat is 2,2 keer zo duur als iemand die het geluk heeft bij een goedkopere provider te zitten. Maar als je dacht dat dat niet al erg is. Als Tweak mij 100 mbit wil aanbieden via het KPN netwerk kost het me meer dan als ik 1Gbit afsluit bij hun directe netwerk. Dat is toch gewoon absurd hoeveel duurder het voor een provider wordt om jou af te sluiten op een netwerk van een concurrent.

Ik wil niet in die situatie belanden en glasvezel van KPN in huis krijgen, maar ik als Amsterdam'er heb daar geen keuze in.

[Reactie gewijzigd door Nimac91 op 4 mei 2021 15:55]

Er zit toch maar weinig vooruitgang in internetbetaalbaarheid en snelheid. Het wordt alleen maar duurder.
Tja. Ik kan mij een 9600 baud demos kabelmodem van casema herinneren dat was goedkoper dan steeds inbellen met een teleloonmodem met telefoontikken, een vast bedrag, iets van fl 35 per maand. Toen kwam voor mij dsl, 512kbit voor iets van fl 40, tig jaar later 2000 keer sneller voor pakweg 3 keer die prijs (guldens naar euros). Verminder met inflatie en misschien dat je het dan allemaal wat rooskleuriger ziet ?
Is allemaal macht en monopolies. In Veendan hebben ze het in eigen hand genomen. Betaal je ongeveer de helft als bij de Ziggo's en KPNen. Dus het kan makkelijk. Maar aandeelhouderswaarde is veel belangrijker dan de miljoenen consumenten.
Natuurlijk wordt het duurder. Jouw salaris gaat toch ook elk jaar omhoog?

Maar als ik terug ga naar 2003:
- KPN vaste lijn voor 20euro per maand (bel basis), en dan nog betalen per minuut.
- Zonnet DSL 768/128 kbit voor 30 euro per maand
- Casema 15 (uit mijn hoofd) euro voor (analoge) TV.

Nu kan ik bij dit krijgen bij (1Gbit internet only):
T-Mobile: 40
Ziggo: 76,50 (met basis TV)
KPN: 57,50
(Allemaal zonder klanten korting).
Onder het mom van investeringen elk jaar een verhoging invoeren, intussen elk kwartaal 100+ miljoen winst
elk kwartaal 100+ miljoen winst
Je laat het klinken alsof dat slecht zou zijn? Ze hebben miljoenen klanten, nogal logisch dat ze hun winst in miljoenen euro's uitdrukken.
Niemand zegt dat het slecht is, maar onder het mom van investeringen in het netwerk, kan misschien daar ook is een keertje de winst voor gebruikt worden.
Volgens mij heeft kpn 5 miljard schuld dus zo rooskleurig als jij het zegt is het niet helemaal.
Ik zeg dat niet, kpn maakt dat bekend in de kwartaal verslagen die iedereen kan lezen op hun website.
Popcorn prijzen dus. Wie gaat er nu nog interesse hebben in dat 500Mbit/s pakket?
Daar lijkt het wel op. Voor degene die niet weten wat hiermee bedoeld word:
https://www.rtlnieuws.nl/...ing-prijs-kopen-consument

Kort samengevat:
Wanneer je popcorn klein voor 3 euro en een groot voor 7 zou verkopen dan zou (bijna) niemand die van 7 euro kopen. Wanneer je echter een popcorn middel voor 6,50 euro zou verkopen wordt die van 7 euro psychologisch opeens heel interessant.

Die van 500 mbit lijkt nu opeens vrij duur doordat je voor 0,90 euro meer opeens de dubbele snelheid kan krijgen.
Oh wow, het lijkt erop dat ik hier keihard voor gevallen ben.

Ik heb het 200 Mbit/s abo en betaal dus € 50. Dat leek me tussen de € 47,50 voor 100, 55 voor 500 en 65 voor 1 Gbit de beste keuze en meer heb ik natuurlijk niet nodig.

Toen ik het artikel las, dacht ik gelijk: hmm, als ik straks € 1,45 meer moet betalen scheelt het ineens maar € 6 met 1 Gbit/s, 5x zo snel dus, en wil ik dat abonnement wel.

Misschien moet ik toch maar eens gaan nadenken of ik niet gewoon 200 Mbit/s ga houden. Realistisch gezien ga ik waarschijnlijk alleen het verschil merken wanneer ik op mijn XSX een nieuwe game of grote update download. Sporadisch dus.
Je zal je zelf altijd af moeten vragen, is die €6/maand die 800Mbit extra waard voor mij. Voor mij nu, zeker, voor iemand anders misschien niet en wellicht over x periode ook niet voor mij.

Wat betref de bak popcorn. Natuurlijk kan je voor €3 een kleine bak nemen, maar je gaat niet alleen, ieder eentje of doe je een grote met z'n tweeën? Dergelijke marketing werkt, maar dergelijke marketing wordt vaar ook weer gepresenteerd door de bedrijven die het gebruiken voor anderen, dus zijn ze erbij gebaat oom het in een zo positief mogelijk daglicht te stellen. Hetzelfde met reclame.

Men verkoopt meer popcorn na introductie van een dure 'Medium'. Maar wat waren de andere omstandigheden? Betere economie, betere films, ander publiek, etc.

In dit geval zal je imho eerder tegen het feit aanlopen dat 1Gbit niet leverbaar is op een adres en dat je het met 500Mbit moet doen en ze daar net niet de volle mep voor rekenen van 1Gbit...
KPN is dus een TOP bedrijf!
Hier behoeden ze klanten door geen glasvezel aan te leggen zodat je gewoon een T-Mobile DSL+Mobiel combo neemt!

Anders zou ik het 1gbit abo genomen hebben!
Wat een geweldig bedrijf dat alleen denk aan de financiën van zijn (mogelijke) klanten.

Niet aanbieden is niet betalen! KPN zo gek nog niet.
Je zal toch even twee dingen los van elkaar moeten zien.

KPN is een provider, geen aanlegger van glasvezel. Tegenwoordig heb je wel KPN NetwerkNL, wat het werk van Reggefiber overneemt, die voorheen glasvezel aanlegde. Beide waren en zijn onafhankelijke bedrijfsonderdelen van KPN, dat dan weer wel. KPN NetwerkNL legt echter niet alleen voor KPN zelf glasvezel aan, maar ook voor andere providers. Daarnaast heb je ook nog DeltaFiberNetwerk en E-Fiber die ook beiden glasvezel aanleggen.

Er zit nu zo'n 40% van Nederland op glasvezel aangesloten, ja dat is nog de minderheid en dat is jammer, maar het is ook best een ingrijpende verandering, zeker bij bestaande woonwijken. Daar puur en alleen KPN voor aankijken is niet juist. Ik zit bij KPN als provider voor glasvezel en je hoort mij ook niet zeggen dat ze perfect zijn, maar je moet in dit geval naar alle 3 de aanleggers kijken (misschien zijn er wel meerdere inmiddels) en heb je bijvoorbeeld al eens contact met ze allemaal opgenomen? Hebben ze wellicht al plannen? Zo niet, heb je een haalbaarheidsonderzoek gestart om zelf de aanleg te initiëren? Zeker als je dat met buren opstart is enerzijds je kans groter en kunnen de kosten ook nog eens gedeeld worden.
Het is een beetje waar je de grens trekt. In de wijk waar ik woon hebben verschillende onderaannemers in opdracht van VolkerWessels Telecom het glasvezelnetwerk voor KPN aangelegd.

Hoe bepaal je dan wie de aanlegger is? Volgens die redenering legt VodafoneZiggo namelijk ook geen netwerken aan, maar wordt dat ook door uitvoerende partijen aangelegd.
Snap wat je bedoelt, als het eenmaal ligt maakt het ook geen bal uit natuurlijk. Qua glasvezel is het echter zo dat er inderdaad verschillende partijen zijn en dat is dan ook de reden dat je niet slechts één partij verantwoordelijk kan houden voor het (nog) niet aanleggen van glasvezel in je wijk.

Daarnaast kreeg ik niet de indruk dat degene op wie ik reageerde nogal zijn/haar best heeft gedaan om er zelf iets aan te doen, maar ondertussen dus wel een provider ermee door het slijk halen, want dit artikel gaat over KPN de provider en ineens wordt de aanleg erbij gehaald.
Reggefiber is 100% van KPN.
En de groetjes van Sinterklaas z'n dikke duim zeker?
Die 200mbit heb ik ook. Gewoon dreigen met overtappen, dan bieden ze je 200mbit aan voor 30 euro
Je spreekt uit ervaring? Zo ja, dan ga ik dat maar eens proberen. Ik dacht echter dat dat een dingetje uit het verleden was en het tegenwoordig gewoon "take it or leave it" is.
Nou ik was van plan om echt over te stappen naar T-Mobile, want deze bood voor dezelfde prijs 1000/1000 mbit aan.
Dus ik was online al overgestapt.
Maar dan probeert KPN je dus te behouden door een mooi aanbod te doen.
Als het goed is wordt je dan binnen een week na aanvraag overstap gebeld door KPN, en zullen zij ook de overstap annuleren (als je besluit te blijven) :Y)
Hear hear !
Inmiddels zijn we al een tijdje op dit consumentenuitgavepatroon beland.
Je vergeet nog wel 1 'detail'. De behoefte van de consument speelt ook een (bescheiden) rol.
Als men aan 500mbit genoeg heeft, heeft men genoeg... en wordt de laatste euro minder beduidend.
Er is ergens een psychologische grens die oprekt en met de jaren meegroeit.
Het voorbeeld wat ik zo kan bedenken is de 'free refil' in Amerika.
Bij de bekende hamburgerketens kun je een klein, middel, of een grote drinkbeker bestellen en gratis bijvullen. Uiteraard is de kleinste qua hoeveelheid iets duurder. Nederlanders gaan voor de kleine en lopen 3x gratis heen en weer, verzadigde Amerikanen nemen gewoon 1 middel :+
Nóg beter, we hebben wel eens een glas met z'n drieën gedeeld. Die goede oude studententijd. ;-)

OT: de noodzaak van 250 Mbit of 1 Gbit is mij ontgaan; want zelfs OneDrive of Google Drive kunnen niet omgaan met deze hoge snelheden (upload/downloadsnelheid van deze services is naar mijn ervaring capped tot ~ 330mbit/s). Maar als jullie nog leuke toepassingen weten, laat het dan weten!
:D :D Inderdaad. Zo herkenbaar en wij 'krenterige' Hollanders al die Amerikanen uitlachen :P

Uiteindelijk zijn we allemaal Zeeuwen 8)7
Zijn ook mensen die voor de kleinste gaan omdat het niet groter kan.
Off-topic:
Gratis Refill kennen we toch ook al geruime tijd in Nederland bij de grote ketens, alleen de gele M doet hier als enige niet aan mee.
Maar Burger King, KFC, Subway, Kwalitaria, Anytime en Febo kennen allemaal deze formule tegenwoordig. (De gele M zal vanzelf een keer volgen, of we hier met het overgewicht-problematiek blij moeten zijn is een ander punt)
Ik heb het alleen in het begin bij de Subway gezien. Maar die hebben de postmixapparaten toch de deur uit gedaan ten faveure van flesjes. Dus de enige keten waarvan ik het zeker weet in Nederland is de IKEA.
Dit zie je vaker inderdaad, straks wordt het duurste pakket dan ook weer een stuk duurder waardoor je weer een verschil gaat krijgen. Kijkend naar het aanbod van 5 verschillende abonnementen zullen er 1 of 2 verdwijnen, dit zal dan weer samen gaan met verdere stijgingen in het duurste pakket zodat er verschillen ontstaan tussen de verschillende snelheden.

Straks lijkt de 500mbit dus weer leuker, deze zal bijv met nog een euro verhoogd worden en het duurste pakket wordt dan weer met 10 euro verhoogd. Zo wordt de 500mbit weer interessanter als je de verschillen gaat bekijken bij KPN :P Uiteindelijk is de conclusie gewoon: alles wordt duurder en duurder.
Aan de andere kant, het wordt bij grote hoeveelheden ook interessant om te gaan delen. Ik heb nu 100Mbit en ben best tevreden, maar mag altijd sneller natuurlijk. Als ik voor 1Gbit zou gaan, ga ik ff rondvragen bij de buren wie zou willen delen. Routertjes erachter die gecapt zijn op 500Mbit en logs bijhoudt wie wat wanneer gedaan heeft (bij mogelijk illegale activiteiten) en dan heb ik voor 8 euro minder een 5x zo snelle verbinding :)
misschien doen ze dit met voorbedachte raden, vermoedelijk zal op d'n duur de 50Mbit verdwijnen en dan kunnen ze de 500 ook wegschrapen.
opeens de dubbele snelheid kan krijgen.
Tevens Mbit is toch een hoeveelheid en heeft niks met snelheid te maken? ;)
Mbit is (in deze context) kort voor Megabit/seconde.

Dat is een beetje de standaard voor internetsnelheden, dus zelfs wanneer iemand gewoon 100/100 roept, mag je aannemen dat deze Megabit per seconde down/up bedoelt.
Nee, hij heeft gelijk, Mbit/seconde is de bandbreedte van een verbinding, eg. hoeveel er tegelijk over de verbinding per seconde verzonden kan worden.
De snelheid van een verbinding wordt gemeten in Latency. Latency wordt gemeten in msec.
Ja, dat is leuk voor een voetnoot in een natuurkundeboek, maar in de 'echte' wereld is Mbit gewoon 'de snelheid' van je internetverbinding...
Maar het is veel gebruikelijker om dit snelheid te noemen wanneer je het hebt over internetabonnementen.
Dat ben ik toch niet met je eens. Latency = delay, oftewel vertraging. In iets andere woorden is latency de vertraging voordat een pakketje aankomt. Dat zegt nog niks over hoe snel dat pakketje jouw kant op komt.

Bandbreedte ben ik verder met je eens.

Maar als ik jou vraag hoe snel mijn game van 50 GB binnen kan zijn op mijn internetverbinding, dan kan je dat niet uitrekenen op basis van latency, daar gebruik je toch echt bandbreedte voor. In de volksmond is de snelheid van een internet verbinding dan ook de bandbreedte, oftewel de hoeveelheid data die in een bepaalde tijd doorgevoerd kan worden.

Dat latency een belangrijke rol speelt, is zeker zo, met name bij online gaming en zaken als videobellen is dat erg belangrijk, daarom moet je dus naar beide kijken. Om te zeggen dat latency de internetsnelheid is en bandbreedte niet, is dan ook niet juist. Concluderend: in de volksmond is internetsnelheid synoniem voor bandbreedte, in werkelijkheid is het zowel bandbreedte als latency.
Prins de Lignac, schrijft hier ook leuk over in een van zijn boeken :)
Geloof over klokjes oid die hij verkoopt via z;n LOI netwerk, moet het ff nazoeken hoe het precies zat.

[Reactie gewijzigd door mvrhrln op 3 mei 2021 12:31]

Inderdaad.. Ik heb nu nog een 500Mbit pakket, en zal voor 1 euro extra zeker voor een 1GBit gaat. Doen ze goed ;)
Vraag alleen is, heb je het ook daadwerkelijk nodig? Want anders betaal je alleen maar 12 euro per jaar meer voor iets wat je misschien maar heel incidenteel gebruikt.

Dat is ook de reden hoe ze die abonnementen doen, Ze proberen mensen van 50Mbit te krijgen op 200Mbit, en mensen van 200Mbit op 1Gb te krijgen.

Het prijs verschil tussen 100 -> 200 en 200 -> 1Gb is klein genoeg dat je al snel denkt, ach, dat kleine verschil kan er ook wel bij, maar mogelijk heb je het helemaal niet nodig en betaal je dus eigenlijk alleen maar meer geld voor meer wat je eigenlijk niet gebruikt.
Als die 90 cent er voor kan zorgen dat je die updates een minuut of 2 eerder binnen hebt, dan is het zijn geld al waard imho
Moet wel je CDN het aan de andere kant ook kunnen bieden..... mijn ervaring is op de Xbox in ieder geval dat het echt wel een beetje ophoudt bij 350-450Mbit (getest met een 500Mbit Glas verbinding)
Dat klopt, het CDN voor Xbox games (en ook Windows Store games) hing bij mij doorgaans zo rond de 2 a 300mbit/s (en blijft de hele tijd op en neer gaan).

Steam en vooral uPlay doen het wat dat betreft stukken beter, die trekken regelmatig een gigabit lijn bijna helemaal vol.
Dat is inderdaad 9 van de 10 keer de limiterende factor. Ik heb 1Gbit glas en is me nog nooit gelukt om 'm echt vol te gebruiken, door begrenzingen bij CDN.
Hier pieken de downloads op mijn Series X rond de 850Mbit, op mijn One X is dat doorgaans 450Mbit. En ja, paar tellen langer of korter wachten. Boeit verder niks, maar heb het toch. Gewoon omdat het kan
Ligt in Playstation net iets anders.....mag je soms al tevreden zijn als je in de buurt komt van 5MB (bedraad)
wat vond ik dat verschrikkelijk zeg op de PS4. ik haalde op Steam eigenlijk altijd wel 20MB/s, maar op de Playstation bleef het vaak hangen rond de 2-3MB/s.

en dan nog proberen mensen me wijs te maken dat een PS+ abonnement er voor zorgt dat Sony hun servers goed op orde kan houden.
De PS4 had een bekende bottleneck in de systeemsoftware waardoor downloads in sommige gevallen veel langzamer waren dan wat de server of de netwerkverbinding aankonden. Iets in de netwerk stack, als ik me goed herinner. Of dat ooit volledig is opgelost weet ik niet, maar de PSN servers zelf kunnen met gemak een paar honderd Mbps aan in ieder geval
Ik had het idee dat het aan de infrastructuur van Sony zelf lag, op de PS4 was het echt dramatisch en niet meer van deze tijd. Op de PS5 liggen de downloadsnelheden wel een stuk hoger.
Is wel met de PS5 anders, ik heb een 1Gbit verbinding, en spellen downloaden zo rond de 850 mbps.
Oh? Ik download hier uit de PS Store gewoon rond de 900mbit (bedraad).
Ik heb geen Mercedes nodig, met een Fiat Punto kom ik er ook. Maar een Mercedes is wel leuker.
Je hebt een mercedes die 200 km/u rijdt, maar voor een meerprijs per maand kan dezelfde mercedes 300 km/u rijden. Leuk dat het kan, maar de keren dat je er gebruik van maakt is wellicht op 1 hand te tellen.
Haha, ik rijd juist met meer lol in mijn Punto (als die rijd...). Auto's en internet vergelijken is een beetje een slechte, gezien rijden om heel veel factoren gaat terwijl internet redelijk recht toe, recht aan is.
Toch heeft @Justevo wel een punt(o) :+
Want die extra snelheid is nooit noodzakelijk - bij auto of Internet niet maar wel leuk. Gebruik je het dan ook echt vaak? Nope.
Maar kun je het gebruiken? Yep.
Want in Duitsland mag je echt wel wat harder rijden en soms wil je die enorme update toch wel wat sneller binnen hebben.
Maar als jij in de mercedes rijd dan gebruik je toch ook de kwaliteiten van een mercedes? Je vergelijking gaat niet op, dan zou het zijn je vindt de mercedes (1Gb) leuker, en je koopt de mercedes (1Gb) maar blijft met je Fiat Punto (2300Mbit) rijden.
ECHT nodig? Nee, maar aan de andere kant werk ik wel full time vanuit huis en heel soms draai je wel eens een update / wil je iets snel downloaden en gaat het net iets minder snel dan het zou kunnen. Komt overigens niet vaak voor aangezien andere bronnen lang niet al die 500mbit volgooien.. Maar 12 euro per jaar verschil is natuurlijk wel heel weinig.

En ja, KPN rekend hier natuurlijk op dat wij dit zo beredeneren en dat doen ze slim ;). Eerlijk is eerlijk internet verbindingen in Nederland zijn heel snel, stabiel en goedkoop. We zijn verwend.
Voor die euro extra per maand? 12 euro op jaarbasis is echt helemaal niks
Voor mij goed nieuws omdat ik al op 1Gb zat, maar €12 per jaar en weer €xx ergens anders tikt toch snel aan.

Zo heb ik door mijn mobiele kpn aansluiting de mogelijkheid om €5 korting te krijgen op een zenderpakket.

Nu is het enige pakket wat een klein beetje aansluit het Premium TV pakket, maar deze kost €7,50 per maand.

Dit houd dus in dat ik bijna niks extra goed te betalen en dit mij dus maar €2,50 per maand zal kosten…

Een vaste telefoonaansluiting om bereikbaar te zijn op een vast nummer kost ook maar €1 per maand…


Bij elkaar zullen al deze kleine dingen toch snel optellen, waardoor de maand prijs toch snel op kan lopen.
Ja zit zelf ook op 1Gb heb tv 2 jaar geleden er al uit gegooid want kijk alleen programma's terug via nlziet en rest kijk op YouTube/Netflix/Disney/Prime

Ik download en upload behoorlijk wat, dus als het nog sneller kan dan ga ik daar zeker gebruik van maken.
Dat is dus precies waar ze op hopen. Als je in de praktijk niets merkt van het verschil(hier dus alleen downloadsnelheid), is het nog steeds weggegooid geld.
Klopt, net als het snelheidsverschil in de praktijk voor 99% van de gebruikers. En die gebruikers zouden denk ik eerder moeten overwegen om naar 50, 100, of 200Mbit te gaan, want ook dat verschil merkt 99% niet.
Dat is wel een heel subjectieve constatering!
Als roker, ja dat is echt niks lol...
4K tv streaming is 32 mbit/s. Dan kan je bij 500 mbit/s meer dan 10 4K tv's streamen (even los van eventuele packet loss).
Alles boven de 200 mbit/s is overkill en aangezien vrijwel iedereen via wifi werkt is dat vaak de beperkende factor.
Ik heb gigabit en heb jet ook niet nodig maar een externe nas met minder dan 500 mbit synchroniseren is toch niet echt lekker. En een spend downloaden is tegenwoordig al snel 50 gb en 100 wordt ook steeds meer mainstream. Sneller us dus altijd welkom. Ik kan niet wachten tot gigabit de basis is en we naar de 2.5 gigabit gaan in alle apparatuur. Dat was met hdd's nutteloos maar met ssd's is dat nu wel boeiend.
Niet omdat het moet, maar omdat het kan
Inderdaad.. Ik heb nu nog een 500Mbit pakket, en zal voor 1 euro extra zeker voor een 1GBit gaat. Doen ze goed ;)
Ik heb nu een 20Mbit ADSL-pakket, en heb niet de indruk dat ik iets mis.
Dit is natuurlijk ook geheel afhankelijk van waarvoor je de verbinding gebruikt.
Kan je er met 1 a 2 personen dag in dag uit media mee streamen en webpagina's bezoeken, tuurlijk.

Ben je iemand die bijv Warzone speelt en is er een update van 50Gb dan ben je met je 20mbit toch even een slordige ~333minuten bezig om te kunnen spelen. Toch jammer als dat je enige avond is waar je vriendengroep ook allemaal online is ;)
Dat dacht ik ook, totdat ik dacht wtf is m'n pc/internet traag. Bleek m'n netwerkkaart te trainen op 100Mbit ipv gigabit.

Had niet verwacht dat het verschil zo merkbaar zou zijn. 20Mbit lijkt me helemaal onmogelijk in deze tijden. Ookal doe ja maar weinig met internet.
Met 20 Mbit kun je heel veel dingen zonder problemen doen:
- Online vergadering
- Video Streaming
- Browsen
- Muziek streaming

Kortom, wat 99% van de gebruikers in NL doet. Als je een goed thuisnetwerk en provider hebt, zul je alleen verschil gaan merken bij grote downloads, en bij streaming met teveel gebruikers tegelijk.

Jouw verhaal met: Wat is mijn internet of traag door verschil 100Mbit/1Gbit is een broodje aap, tenzij je het echt hebt over keiharde Mbits/seconde bij grote downloads.
Mwah, ik zou er bij iedere update van een game van Steam tegenaan lopen.

Frustrerend als je gewend dat zo'n update van enkele GB's in een paar minuten gedaan is, en het duurt opeens een half uur voor je kunt spelen.
Broodje aap? Ik heb dit zelf ervaren.

Een 60fps 1440p stream kan al bijna 20mbps opslokken, dan nog een paar downloads erbij en een thuiswerkverbinding en je merkt al dat je verbinding het zwaar krijgt. Surfen wordt minder flashy en geeft dus het idee dat je pc "traag" reageert.

En dat is al met een 100Mbps lijn. 1 serieuze 1440p@60 stream en je 20Mbit lijn zit al vol en gaat bufferen als je daarnaast nog een paar dingen doet.
In het voorbeeld wat gegeven werd zou je dat allemaal moeten doen op één pc tegelijkertijd, en dan nog wordt je PC er niet traag van.

Als het surfen minder flashy wordt, zou je eens wat moeten zoeken op termen als 'jitter' en 'bufferbloat'. Vooral bij tragere verbindingen kan het zeer nuttig zijn om hiertegen maatregelen te treffen. (lees: modem/router vervangen/configureren)
Probeer maar eens een off-site backup te doen, dan kom je er snel genoeg achter dat dat allemaal niet zo lekker gaat. 1TB uploaden duurt HEEL erg lang met zo'n verbinding.
Misschien eens incrementele backups doen? Die zijn vast niet zo groot.

Ik zie dit vaak als argument maar ik doe dagelijks incrementele backups en die zijn maar max 1 GIgabyte groot.
Natuurlijk draaien er bijna altijd incrementals. Dan nog is het best wel traag. Meer upload is in deze wel beter. Vooral omdat het niet alleen uploads maar ook gewoon veel requests zijn om de huidige staat van de offsite backup te checken etc. Met zeg 2 Mbit of misschien 4 duurt het al snel een half uur tot een uur om de 1GB backup uberhaupt te uploaden, en hij duurt hier met een schamele 40Mbit up al een klein uur iedere dag (lang niet allemaal upload natuurlijk) en dat is een backup van 2.2 TB. Er zou geen enkele reden hoeven zijn dat een ISP nog zulke karige snelheden aanbied. Die eerste upload van zeg 1 TB duurt met laten we zeggen een compressie/dedup ratio van 40% en 2 MBit ook echt bijna 3 (2,8) dagen compleet onbruikbaar internet voor de rest van het huis.
Nee, doe ik niet. Heb ik geen behoefte aan. Al helemaal niet om te weten hoe lekker dat (niet) gaat.
Wat niet weet wat niet deert he.

(Ik moet er wel bij vertellen dat ik intern uitsluitend bekabelde verbindingen gebruik. Veel mensen denken dat hun internetsnellheid laag is, maar 'tis vaak hun WiFi.)

[Reactie gewijzigd door Bruin Poeper op 3 mei 2021 13:07]

Je weet ook niet wat je mist als je het nooit hebt gehad.
Wat niet weet wat niet deert :)
+1Anoniem: 1532362
@sbmuc3 mei 2021 12:24
Bij mij is het helaas alleen 1Gbit Down, maar Upload blijft 500Mbit maximum.
En volgend jaar gaan de prijzen weer met 10 euro omhoog, hebben ze je wel mooi te pakken gehad!
Mee eens, eveneens hier 500Mbit glas en ga dan zeker over naar 1Gbit!
Hier ook 500GB, toendertijd alleen maar om soortgelijke redenen genoemen waarbij mijn vorige snelheid toch vaak happeringen etc gaf met thuiswerken.

Aangezien ik waarschijnlijk ga verhuizen zsm als de wereld weer “open” is, ben ik vooral benieuwd of deze wijziging ook impact heeft op mijn opzegtermijn (mijn bestemming zit nog maar gedeeltelijk op Glas).
Ik kan niet hoger dan 500Mbit op mijn adres :(
Ik denk dat dat ook juist de tactiek is. Waarschijnlijk blijkt uit analyses dat 500Mbit voor 99% van de gebruikers voldoende is en dat gebruikers op 1Gbit zelden daarboven komen.
Best slim om toch een extra euro uit klanten te trekken.
Sterker, waarschijnlijk heeft het gros van de gebruikers nog Wifi 5 apparaten, waarvan de bandbreedte meestal toch de 500mbit/s niet zal overstijgen.
Dan zal het niet verbazen als je daarvoor bij kpn nieuwe apparatuur kan kopen, of dat ze promoten dat je naar ze kan overstappen en dan duur blijkt te betalen voor een 'gratis' leen upgrade van apparatuur.
Is daar iets mis mee? Heel veel mensen hebben de kennis niet om zelf het thuisnetwerk in te richten, dus die zijn erg blij met dit soort aanbiedingen/pakketten.

Maar in een mooie utopische wereld leverde elke provider een kaal modem met alleen bridge functie, en was er een laagdrempelige open markt voor routers en mesh wifi. Dat ben ik met je eens ;)
Gelijk een netwerk bij de de naaste buren leggen 3 HD ontvangers ieders eigen afstandsbediening internet delen met de buren 1000/1000 lijntje en kosten verdelen mooi voordelig.
Het delen van je netwerk of het in je eigen huiselijke kring deelt of naar de buren geen haan die kraait.
Ja, dat is goed te doen inderdaad. Wel natuurlijk de netwerken scheiden met drie aparte routers, toch? :Y)
Ik merk alleen op wat kpn mogelijk gaat aanbieden als je kan verwachten dat ze graag hebben dat klanten voor het snellere pakket kiezen. Het lijkt me eerder onrealistisch als ze dat niet zouden doen terwijl het klanten over kan halen om voor het duuste pakket te kiezen en als bedrijf zichzelf te promoten als dienstverlener terwijl ze prijzen laten stijgen.
Ze bieden dit al aan, het heet superwifi. Veel mensen zouden beter in hun wifi investeren, dan in een paar extra mbits op de internetlijn :Y)
Dat is best wel een goed argument.
Op die manier verleggen ze de bottleneck en kunnen ze later nieuwe apparatuur verkopen die dat verhelpt.
De vraag is of de gebruiker het nodig heeft, maar ja als je "betaalt" voor 1Gbps, moet je dat ook wel overal kunnen halen natuurlijk :)

Slimme marketing.
En dat weten ze dondersgoed zelf ook.
Toen ik twee weken geleden mijn KPN abbonnement opgezegd heb, kreeg ik ook agressieve marketing telefoontjes van KPN.

Ze konden mij mijn huidige 200MB abbo (€50) voor dezelfde prijs aanbieden als ik voor 1GB bij T-Mobile ging betalen (€35). Op mijn reactie dat ik bij T-Mobile meer kreeg voor hetzelfde bedrag (en dan volgend jaar niet nogmaals hoefde te bellen voor korting) was het argument dat mijn apparaten thuis toch geen gebruik konden maken van 1GB.
Dat agressieve gedrag deden ze ook bij ons toen ISDN ten einde liep.
Allemaal troep proberen te verkopen wat niet nodig is.
Bijvoorbeeld een geheel nieuw telefoon systeem.
Die weer wij thuis hadden stond in hun webshop maar dat kon niet.
Dus elders heb gegaan. Van 70 voor 15 euro in de maand .

Kpn komt er niet meer in
Precies dit. KPN krijgt nu klanten die 2,50 meer gaan betalen ipv 1,60 en dat voor een fractie van de kosten.
Je moet verder kijken dan naar het popcorn effect op het 500Mbit/s abonnement.

Bij het prijsverloop van 50Mbit/s tot 1Gbit/s wordt er gesuggereerd dat KPN geen enkel abonnement zou kunnen leveren onder de 40 euro, maw dan zou het hun geld kosten.

En dat terwijl ik 10 jaar geleden 20 euro betaalde voor 20Mbit/s. (waar ik nog steeds genoeg aan zou hebben, hoewel ik iets liever 50Mbit/s heb.)

De prijs van het minimum abonnement is meer dan verdubbeld, zelfs na alle "investeringen" in betere technieken.

Ik betaal 60 euro per maand aan energie (en dat zonder zonnepanelen of wind), inmiddels door alle telecom-bandieten verhogingen ga ik richting meer te betalen voor internet dan voor energie.

Het minimum account is gewoon 3x tot 4x te duur, en gaat langzaam richting het bottled-water-effect.
Dat komt omdat je nu alleen maar naar de maximale snelheid kijkt. De kosten voor KPN zijn allesbehalve gerelateerd daaraan. Die kosten worden voornamelijk bepaald door modems, netwerkonderhoud, etc. Het deel van de kosten dat WEL gerelateerd is aan megabits, heeft te maken met het werkelijke gebruik. En dat is, ook voor de goedkoopste abonnementen, veel meer dan verdubbeld in 10 jaar.
Wellicht de mensen waar 500Mbps wordt aangeboden als maximale snelheid? *Hand in the air* :) Voor anderen, geef ik je gelijk! Los daarvan is T-Mobile met haar Thuis-aanbod nog weer een stukje goedkoper en ook de reden van mijn overstap straks in juli. :)
Tja T-Mobile is niet in staat upload te leveren hier nadat ze wat veranderd hebben dus ik vind deze nieuwe prijzen juist wel boeiend en misschien ga ik wel over jaar kpn door deze verlaging.
Er is een systematisch probleem bij T-Mobile maar ze zwijgen de klant letterlijk dood tot het zeuren op houd.
Mijn upload op 1GB up/down op T-mobile glas is sneller dan de download. Dat is altijd al zo geweest. Scheelt enkele tientallen MBs. Boeit me verder niet.
Er zijn in verschillende regio's mensen waarbij de upload echter blijft steken op its van 150-300 Mbit en t-mobile zwijgt je dood op hun fora en sturen 5x een monteur die natuurlijk niets kan oplossen. En dan hebben we het nog niet eens over het verbergen van trace routes zodat je niet eens meer kan zien hoe je verkeer geroute word en dat word dan gedaan onder het ontzettend slappe excuus van veiligheid terwijl het maar voor een deel van de klanten gedaan word.
Tja, T-Mobile thuis beschouw ik dan ook wel als 'dubbeltje op de eerste rang'. Natuurlijk, KPN is niet erg goedkoop, maar een dergelijk groot prijsverschil zegt echt wel iets over de kwaliteit van het netwerk.
KPN is zelfs erg duur. T-Mobile verkoopt thuis zo goedkoop om klanten te binden aan hun unlimited mobiel-abbo, maar met de huidige "achteruitgang" in glasvezelaansluitingen kunnen ze simpelweg niet eens voor een enigszins normale prijs leveren.
Dat valt wel mee. KPN kijkt wat concurrentie betreft naar Ziggo, aangezien dat de partij is die vaak op hetzelfde adres kan leveren als een KPN fiber. Daarmee vergeleken is KPN niet duur, Ziggo is duurder of kan de snelheid niet leveren. De prijzen die T-mobile hanteert zijn niet realistisch.

Vergeet niet dat KPN al heel veel huizen heeft aangesloten in NL zonder vraagbundeling, maar gewoon door alle huizen standaard aan te sluiten. Dit vergt grote investeringen, die helaas natuurlijk terugverdiend moeten worden.
Ik zou heel graag gebruik maken van de glasaansluiting, maar niet voor de prijzen van KPN. Als het net zo duur of duurder is dan Ziggo, is er eigenlijk geen prikkel, behalve de technische argumenten. En beloven dat er vele aanbieders te kiezen zijn terwijl je alleen kunt kiezen uit KPN (bedrijven) maakt de gunfactor niet 0 maar negatief. Zo kun je bijvoorbeeld niet mobiel+vast combineren via T-Mobile, omdat die niet kunnen leveren via die mooie oranje glasvezel. DSL-snelheid is hier 15/2Mbit, dus niet echt een optie als Ziggo en KPN 1000Mbit down en 40/500Mbit up kunnen leveren.
Er zijn toch meerdere (veel zelfs?) providers die over het glasnetwerk van KPN leveren? En waarom zou glasvezel goedkoper moeten zijn dan kabel? Afhankelijk van wat je belangrijk vindt is het een vergelijkbaar product.
Nope. Geeneen. Alleen KPN-bedrijven. GPON.
Freedom is daarmee aan het testen, zal niet lang meer duren. online.nl is al live, daar kun je wellicht een betere deal scoren.
€15 voor een tv-pakket en nog niet eens Discovery erop. Online.nl gaat hem niet worden en freedom.nl alleen nog dsl hier.
Maar het is niet 'net zo duur' als Ziggo. Zeker niet met de nieuwe prijzen.
KPN is per 1 juli 57,50 voor 1Gbit. Bij Ziggo heb je voor een paar euro meer 'slechts' 300Mbit voor een internetlijn.
Bij Ziggo krijg je dan ook standaard (online) TV erbij als je dat belangrijk vindt, dus dat zou dan een deal kunnen zijn.

Stel dat je alleen maar een kleinere lijn nodig hebt, dan komt het qua prijs/kwaliteit verhouding in dezelfde bandbreedte:
KPN 100 Mbit: 48,88
KPN 50 Mbit: 43,73
Ziggo 75 Mbit: 48,50 (plus tv erbij natuurlijk)

Bovenstaande gezegd hebbende. Uiteraard zijn er andere bedrijven die (nog) goedkoper zijn dan KPN/Ziggo.
Ja, appels met appels. Dus Ziggo vergelijken met KPN internet+tv. Als hier geen tv meer is, krijg ik echt dikke bonje.

Met 200/200+TV+telefoon kom ik op €62,00 bij KPN en voor 150/15+TV+telefoon betaal ik bij Ziggo €58,50.
Dus dat is dan effectief dezelfde prijsklasse op de lagere snelheden. KPN iets meer, maar iets sneller (ligt er dus aan wat je nodig hebt)

Bij de hogere snelheden gaat het al snel in het voordeel van KPN. In ieder geval vanaf 1 juli.

57,50 internet 1gbit
2 telefoon
15 tv
74,50 totaal

Ziggo:
Alles in een 1 600 mbit 84,50

Het ligt er net dan wat je nodig hebt natuurlijk.
Het was het eerste jaar gewoon goed maar ze hebben ergens wat veranderd in de infra en dat werkt flink averechts en vervolgens gaan ze excuses verzinnen om het recht te praten. Als het een paar euro meer moet kosten om die trucjes niet te hoeven doen so be it maar het ge lieg van ze is toch wel een serieus probleem.
Hebben ze wel onderzoek naar gedaan, mensen met 500 mbit benutten nauwelijks de lijn, daarom hoopt men dat er overgestapt wordt tot 1 gbit om die extra euro bij klanten te halen.

Voor de provider kost het niks meer tussen 200 en 1000 mbit(vroeger in het illegaal download tijd was dat leuk maar dat is wel over).
De sweet spot zit al een tijd rond 100-200 mbit, daarboven zijn het voornamelijk "omdat WiFi langzaam is" of "powerusers" een kleine groep dus.

Wij Tweakers vinden het mischien raar maar het grote gros van Nederland heeft voorlopig geen behoefte aan 500 mbit + daarom doen ze de prijzen van 1 gbit omlaag en zodra iedereen daar op zit verhogen ze de prijzen langzaam weer en uit eindelijk zal de traagste abonnement wel weggaan.

Marketing heet dat.
En dan zal er vast wel weer iemand komen ja maar xyz en data wordt steeds groter, antwoord ja dat klopt maar niet dat gaat lang niet zo snel als vroeger was de internet snelheden zijn voorbij de data gegroeid, als iets langzaam gaat ligt het veelal aan de server op internet of je eigen WiFi verbinding en niet zozeer de internet lijn.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 3 mei 2021 12:10]

Voor de provider kost het niks meer tussen 200 en 1000 mbit(vroeger in het illegaal download tijd was dat leuk maar dat is wel over).
Absoluut. O-)

Zelf werk ik vaak met bulk data. Hoge bandbreedte is een luxe, maar wel een zeer comfortabele luxe. Uiteraard is alles wat met hoge snelheden werkt bekabeld. Enkel het mobiele speelgoed is draadloos.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 3 mei 2021 12:31]

zowieso 10% extra betalen voor 10x snelheid.... in deze tijden van thuiswerken, streaming etc een nobrainer.
Euhm de snelheid is maar een verdubbeling.
Heb ik iets gemist?
500 > 1000 mbit.

btw voor thuiswerken maakt deze snelle lijnen weinig meer uit, of je moet al exotische zaken lokaal doen, het overgrote deel werkt in de cloud of via whatever zaken wat nog met een simpele 2 mbit dsl lijn kan.

Ook zaken als Onedrive diensten kunnen dat niet eens aan met gigabit uploaden en vooral als het kleinere bestanden zijn blijft het fors beneden 100 mbit uploaden(ook al werk je bekabelt en heb je gigabit glasvezel).

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 3 mei 2021 12:49]

Waarschijnlijk om mensen over de streep te halen en de 1gib abonnement te nemen. Dit is een tactiek in de marketing (waarvan ik helaas de naam ben vergeten). Voorbeeld: je hebt een kleine cola voor 2 euro, medium voor 4 euro en een grote cola voor 6 euro. Als de medium cola € 5,50 zou kosten dan ben je eerder geneigd om een grote cola te nemen omdat je het een goede deal vind. Dit zou je misschien niet gedaan hebben als de medium cola 4 euro zou kosten.
Psst, dat heet dus popcorn prijzen zoals ik al zei ;)
"Price anchoring" is volgens mij een meer gangbare term.
Ziggo doet dat ook, 1gigabit is maar een tientje duurder dan 500 megabit wat verhoudingsgewijs echt peanuts is.

Maar als je alleen maar op Wifi zit bijvoorbeeld heeft die upgrade een zeer beperkt nut, en om daar uberhaupt van te genieten moet je thuis al wel op Wifi 6 zitten anders kom je sowieso niet boven de 200~300 megabit uit per device.

Ondertussen kost die upgrade wel gewoon 120 euro extra op jaarbasis. Dat is gewoon pure winst voor de ISP. De meeste mensen met die dikke abonnementen gebruiken het amper.

[Reactie gewijzigd door Polderviking op 3 mei 2021 12:18]

10 euro of 90 cent vind ik wel een wereld van verschil. En dan is het bij Ziggo ook nog eens alleen download snelheid, de upload blijft zwaar achter. Het aanbod bij Ziggo trekt mij zeker niet naar gigabit (los van dat het hier nog niet aangeboden wordt), maar bij KPN zou ik er wel gelijk voor gaan.
Ik vind juist het verschil in snelheid peanuts voor dat prijsverschil. Je betaalt 10 euro extra per maand voor die paar grote downloads. De kosten voor Ziggo zitten totaal niet daar, die hebben te maken met je modem, onderhoud van het netwerk, de Ziggo Dome ( ;) ), etc.
Ja, leuk... KPN is nu glasvezel uit aan het rollen hier in de straat, maar als ik het vast wil bestellen op hun website dan is 500/500 het maximale wat ik kan selecteren...
Ik kan niet naar gigabit, maximaal haalbaar hier is 500. Ik denk dat dat een reden is om op 500 te blijven. Maar als ik de mogelijkheid had, had ik nu zeker even omgeschakeld.
KPN kan hier in nieuwbouw Amsterdam niet >500mbit leveren.
Ik zat al bij T-Mobile (KPN netwerk) maar die levert niet >100mbit want ze vinden KPN Wholesale te duur.

Nu het prijsverschil met 1gbit €0,90 is geworden vind ik dit wel een beetje jammer zo. Ik heb het idee dat ik nu betaal voor 1gbit maar omdat KPN dat niet kan leveren krijg ik 90 cent korting 8)7
Die 500 is inclusief telefonie lijkt het, dus iemand die veel belt kan potentieel aardig goedkoper uit zijn.
Als ze bijvoorbeeld geen 1 gig aanbieden in je regio?
Dit klinkt alsof iemand bij KPN een typo heeft gemaakt en het eigenlijk 67,50 moest zijn...
In de gelinkte forumpost staat "Enkel de prijs van Hussel 1Gbit gaat omlaag, ook voor bestaande klanten." voluit geschreven. Dat is dan dus een typo van een hele zin.

De prijs staat overigens weer niet op die pagina, maar zal dus onder de €65 liggen.
oops, niet alles gelezen, dus het zal wel kloppen.
Dat lijkt mij ook. Maar het is nog niet officieel (want "intern" bericht), dus dat kan nog hersteld worden.

[Reactie gewijzigd door W1ck1e op 3 mei 2021 13:12]

KPN heeft net bevestigd dat het geen typo is ;)
Ik denk dat het voor KPN niets uitmaakt of klanten 500 of 1000 hebben. Volgens mij is het net zoals als "onbeperkt mobiel internet" de meerderheid komt toch niet aan noemenswaardige volumes dat het de infrastructuur tot last is.
Klopt, die meerprijs is bijna 100% extra winst.
Die 1Gbit/s is overigens alleen maar download, upload blijft hangen op 500Mbits/s
Die gaat ook omhoog naar 1000 voor alle klanten met dat abonnement :) Ze zijn al bezig met de uitrol.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 3 mei 2021 12:28]

Ik vind het lastige bij dit soort nieuws dat er vooral feiten staan en nauwelijk context over de (weinig zeggende) redenen. Dat een telecombedrijf weer aan prijswijzigingen doet is bijna geen nieuws meer. Op een gegeven moment is het net als andere prijswijzigingen een gegeven en is het dus belangrijk om ook te weten waarom dit gebeurt en nodig zou zijn. Daar lijkt helaas alleen maar naar te raden. Je kan als bedrijf bijna bij iedere wijzigen wel vaag stellen dat het voor reden is die ook goed voor de klant zouden zijn.
Ik vind het lastige bij dit soort nieuws dat er vooral feiten staan en nauwelijk context over de (weinig zeggende) redenen. Dat een telecombedrijf weer aan prijswijzigingen doet is bijna geen nieuws meer. Op een gegeven moment is het net als andere prijswijzigingen een gegeven en is het dus belangrijk om ook te weten waarom dit gebeurt en nodig zou zijn. Daar lijkt helaas alleen maar naar te raden. Je kan als bedrijf bijna bij iedere wijzigen wel vaag stellen dat het voor reden is die ook goed voor de klant zouden zijn.
Er is geen reden anders dan winstmaximalisatie. Dit soort bedrijven zijn kapitaalintensief met redelijk vaste kosten. En waarom denk je dat investeringsfondsen KPN over willen nemen: pricing power. De zeer transparante markt maakt het mogelijk om steeds meer te vragen. De kikker in de pan kan geen kant op en de toezichthouder wordt strategisch benaderd (desnoods verhoogt het de kapitaalkosten door die via de moedermaatschappij te regelen). Een markt als dit kun je herkennen doordat de goedkoopste opties steeds flink duurder worden: na jaren van veel keuze uit budget opties met dalende of vlakke prijzen stijgt het nu al jaren zeer fors meer vele budget opties die van de markt verdwijnen. Dit zie je bij vaste en mobiele abonnementen.

[Reactie gewijzigd door Rukapul op 3 mei 2021 13:11]

Het is een for profit bedrijf dus dan gaat het hoe dan ook al snel om meer winst. Het gaat me niet om dat algemene feit maar hoe ze dat denken voor elkaar te krijgen via deze verhoging. Prijzen gaan niet alleen omhoog voor directe winst maar bijvoorbeeld ook indirect via meer investering kunnen doen om het aantrekkelijker te maken voor meer klanten die meer winst leveren, of tijdelijke extra winst via overname.
1 2 3 ... 7