KPN verhoogt prijzen internet per 1 juli met maximaal 4 euro per maand - update

KPN voert per 1 juli een prijsverhoging door bij al zijn internetabonnementen. Het gaat om een inflatiecorrectie van 6,4 procent, met een maximale verhoging van 4 of 3 euro per maand, afhankelijk van de vraag of het een regulier KPN Internet- of XS4ALL-abonnement betreft.

De prijsverhogingen gelden voor klanten die voor 1 april 2023 een abonnement hebben afgesloten. De verhoging is niet van toepassing op extra's zoals ESPN Compleet, het Opnemen Pakket of KPN Veilig. Ook de prijs van het Giga-abonnement van XS4ALL verandert niet. Naast de internetabonnementen worden de prijzen voor VoIP en PSTN een euro per maand duurder.

Volgens KPN hebben klanten volgens de algemene voorwaarden van het bedrijf geen recht op het kosteloos voortijdig opzeggen van het contract, omdat het bedrijf met deze inflatiecorrectie binnen het gemiddelde CBS-inflatiecijfer van tien procent blijft. Eerder besloot Ziggo ook om zijn prijsverhoging te baseren op de inflatie. In januari heeft KPN de prijzen van zijn internetabonnementen nog verlaagd.

Abonnement Huidig tarief Tarief per 1 juli voor bestaande klanten Prijshoging
XS4ALL Internet Basic € 44,00 € 46,50 € 2,50
XS4ALL Internet Compact € 49,50 € 52,50 € 3,00
XS4ALL Internet Smart € 55,00 € 58,00 € 3,00
XS4ALL Internet Plus € 66,00 € 69,00 € 3,00
XS4ALL Internet Giga € 71,50 € 71,50 -

Update, 17.45 uur: In een eerdere versie van dit artikel stonden twee KPN-tabellen die volgens de provider niet kloppen. Daarnaast geldt de prijsverhoging voor abonnementen die voor 23 januari zijn afgesloten, of tussen 23 januari en 1 april zijn verlengd. De prijzen van de huidige abonnementen die op de site van KPN vermeld staan, wijzigen niet. De provider zegt dat het inflatiepercentage vorig jaar op 10 procent stond en dat de inflatiecorrectie dus lager is dan de gemeten inflatie. "Door de prijswijziging kan KPN de kwaliteit van het netwerk waarborgen en de veiligheid bieden voor alle klanten", zegt de provider.

Door Kevin Krikhaar

Redacteur

01-06-2023 • 11:33

273

Submitter: man-o-script

Reacties (273)

273
270
104
3
0
133
Wijzig sortering
Volgens KPN hebben klanten volgens de algemene voorwaarden van het bedrijf geen recht op het kosteloos voortijdig opzeggen van het contract, omdat het bedrijf met deze verhogingen binnen het gemiddelde CBS-inflatiecijfer van tien procent blijft.
Is dit al eens juridisch getoetst? Alleen omdat iets in algemene voorwaarden staat maakt dat niet rechtsgeldig.

Ik ben benieuwd hoe hiernaar wordt gekeken, bijvoorbeeld vanuit het consumentenrecht.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 23 juli 2024 01:06]

https://www.consuwijzer.n...n-of-algemene-voorwaarden

"Een inflatiecorrectie is een prijsverhoging met een percentage dat elk jaar door het Centraal Bureau voor de Statistiek wordt vastgesteld. Wil de aanbieder een inflatiecorrectie toepassen? Dan moet dit wel duidelijk in zijn algemene voorwaarden staan. En ook hoe vaak en wanneer hij dat doet. Staat dit duidelijk in de algemene voorwaarden van de aanbieder? Dan kunt u uw abonnement niet om die reden opzeggen."
Dat is wat de ACM aangeeft. Dat is niet de minste partij, maar het is geen juridische toetsing.
Dan span je toch een kort geding aan om dat te toetsen? Als ik even Google dan zie ik alles van Radar via Consumentenbond tot ACM die toezicht houdt op o.a. Telco's die allemaal hetzelfde melden. Dus ja, dit mag gewoon mits dat wel ergens in de voorwaarden staat. Ik vermoed dat de rechter in 10 seconden klaar is met deze case en je even wat kosten mag aftikken.
En dan nog even praktisch: stel dat dit niet zou mogen, hoe moet je als bedrijf dan met kostenstijgingen om gaan? Je moet nog steeds de dienst leveren, dus je kunt niet toe met minder spullen, dus dan blijven alleen salarissen over, en als je die moet verhogen, ontslagen om de totale loonkosten niet te laten stijgen. Eens kijken hoe mensen dan reageren als bedrijven zo de prijzen constant houden.
Het gekke is vaak dat bedrijven dan wel een inflatiecorrectie toepassen voor bestaande klanten, maar nieuwe klanten harken ze wel binnen voor het oude lage bedrag. In dat geval mag je dus ook niet opzeggen, maar je kan ook niet zeggen dat het eerlijk is..
Tja, dat is nog gekker zoals eerder ook al opgemerkt. Nieuwe klanten binnenharken mag blijkbaar wat omzet kosten, terwijl je trouwe klanten die verhoging in de mik duwt. Dat blijft een raar mechanisme, dan werk je het "hoppen" ook wel zelf in de hand als bedrijf. In de energiemarkt komen ze terug op dit moment van de vroegere welkomstpremies die ook dat "hoppen" stimuleerden. Wellicht dat dat ook nog eens in telecomland gemeengoed wordt.

Wat ik een prima mechanisme zou vinden is in plaats van stilzwijgend verlengen met een maand telkens actief met een jaar verlengd met als "goodie" geen/minder inflatiecorrectie. Dan schieten beide partijen er wat mee op.
Klopt, ik heb nu een 2 maanden geleden een 1gb + itv afgenomen voor de looptijd van 12 maanden voor 35 eur.
Ik ook nu zijn we 6 maanden verder en krijgen we al een verhoging dus niks 35 euro
Sterker nog: Wij zijn 1 maand verder, en meteen de verhoging in de mik geduwd gekregen. Dat klopt dus niet met wat in de laatste alinea staat. Dame van de helpdesk kon mij zojuist niet helpen, want de collega's van de desbetreffende afdeling waren al naar huis...
Nieuwe klanten krijgen vaak inderdaad goede kortingsdeals. Reden waarom ik en mijn partner jaarlijks het abonnement bij dezelfde provider nemen maar elke keer als contractant switchen.
Lol… Die kende ik nig niet. Ik switchte altijd van provider. Dit is veel handiger.
Hoe pak je dit aan? Bel je dan de provider of sluit je het via internet opnieuw af?
Gewoon via internet. Altijd een dagje overlap qua abonnement stop en start.
Dan hoef je alleen de nieuwe modem even aan te sluiten.
Dus je krijg nieuwe modem toegestuurd en een doos om de "oude" terug te sturen?
Ik zit bij KPN en ik gebruik hun modem niet. Dus ik denk dat ik het dan niet eens merk?
Gebruik je dan ook een ander rekeningnummer?

[Reactie gewijzigd door Bokkoman op 23 juli 2024 01:06]

ik gebruik geen ander rekeningnummer, naam op rekeningnummer veranderd wel gezien dit een gezamenlijke rekening is.
Met een eigen modem zou het inderdaad geen verschil uitmaken.
Ik vraag me af hoe het zit als je je eigen modem gebruikt. Onder de voorwaarde dat er technisch feitelijk niets verandert kun je die gewoon laten hangen, toch?
Zolang je geen eigen glasvezel Media Converter gebruikt zou dit inderdaad geen problemen moeten opleveren.
Ik gebruik niets van kpn. Glasvezel gaat direct in mijn router. Uiteraard wel met een sfp module.
Dan is het daarna gewoon inloggen met standaard waardes voor pppoe.
Ik ga deze truc is proberen als ze weer een goeie actie hebben. Nu is het 6 maanden, hopelijk komt er weer een 12 maanden.
ik ben zelf klant bij XS4ALL en het loont om pro-actief contact op te nemen als je contract bijna verloopt, je krijgt dan altijd wel een aanbieding op maat met een korting. Op die manier heb ik verlengd waarbij ik zelfs minder ging betalen dan het daarvoor geldende abonnement maar wel met meer bandbreedte. En als er een nieuw type modem beschikbaar kom heb ik (op papier) al de belofte dat die wordt verzonden.
Je hoeft zelfs niet te "dreigen" dat je vertrekt maar gewoon vertellen dat je de opties overweegd, dan lift je als het ware mee op aanbiedingen voor nieuwe klanten.
Merk zelf dat een grote meerderheid dit niet doet, en dan zie je in de praktijk dat hoppen tussen providers, of je er zelf zo vrolijk van wordt elk jaar (of na een aantal jaar) je netwerk opnieuw in te richten is een keuze. De hele inflatie-correctie wordt binnen elke sector toegepast, eerlijk is het niet maar als het niet gebeurd stort de economie ook in, beetje kip-ei verhaal.
Bijna wat off-topic maar wellicht ook weer relevant; BTW was in 1934 bedacht om de toen gaande recessie de kop in te drukken, de intentie was een tijdelijke maatregel (gelijk aan het kwartje van Kok)...
Bedacht of niet, pas in 1969 werd de BTW ingevoerd.
Heb ik laatst ook gehad met mijn mobiel unlimited, was 25 euro, ging naar bijna 28 euro.

Na de verlenging van mijn abbo betaal ik nu 21,50.
Wat je kan doen is simpelweg stoppen met dingen die automatisch verlengen. In plaats daarvan stuur je je klanten een mail met "je oude jaarcontract verloopt bijna, wil je een nieuw contract voor de nieuwe prijs? klik hier".

Je hebt dan natuurlijk een kans dat bij elke prijsverhoging je klanten weglopen naar een concurrent die de prijzen minder verhoogt. Maar vanuit mijn perspectief is dat geen enkel probleem.

Is het gebruikersvriendelijk? Aan de ene kant: nee, want mensen moeten meer emails lezen en formuliertjes invullen om een dienst te kunnen blijven gebruiken. Aan de andere kant: ja, want mensen worden beschermd tegen ongemerkte prijsverhogingen en ook tegen het eindeloos blijven doorlopen van een diensten die men niet meer gebruikt.
Dat is toch al zo, na een jaar kun je gewoon per maand opzeggen en naar een andere provider.

Dan zet je zelf een reminder in je agenda.

[Reactie gewijzigd door jongetje op 23 juli 2024 01:06]

Mijn vorige reactie moet je lezen vanuit het perspectief van een hypothetisch bedrijf in een wereld waarin je geen prijsverhogingen zou mogen doorvoeren.

Vanuit het perspectief van een (goed oplettende) klant is het totaal niet interessant en maakt het allemaal weinig verschil.
Als alle schakels in de keten de gestegen kosten kunnen doorbelasten "op basis van de algemene voorwaarden" maar de uiteindelijke consument (= vaak werknemer) krijgt geen automatische inflatiecorrectie van zijn werkgever, dan is de consument als laatste en zwakste schakel in de keten dus altijd de klos om voor de kostenstijging op te draaien. De vraag is dan: hoe eerlijk is dat?

Als we als maatschappij tegen automatische salarisindexatie zijn om onze concurrentiepositie te beschermen, zouden we dan als maatschappij ook niet tegen automatische inflatiecorrectie op prijzen moeten zijn?
Die glasvezel, waarvan het aanleggen een belangrijk deel van de kosten is, ligt er al voor het oude bedrag. Dan heb je het aandeel lonen en energie. Het aandeel lonen zou in een bestaande verbinding niet veel mogen zijn. Dan is is een prijsverhoging gebaseerd op een hogere energieprijs alleen redelijk.
Zie hier een mooie juridische discussie in de comments.
Het ACM is dan ook vergeten dat er een C in hun naam zit.

Zolang nieuwe klanten hetzelfde abonnement kunnen afsluiten voor de oude prijs dan is dit gewoon een ordinaire prijsverhoging en is die inflatiecorrectie dus blijkbaar niet nodig om de kosten te dekken.
sorry maar waar haal je in godsnaam DIE onzin vandaan,

de ACM is DE uitgewezen partij om hier iets van te vinden,

om je daar staatskundig iets over uit te leggen kun je stellen dat we in nederlande 3 bronnen van recht hebben.

de formele wet (vastgelegd in wetboeken) deze gaan door de 2 kamers en worden daar besproken en uiteindelijk aangenomen.

de uitvoering van die wetten gebeurd via het zogehete regelende recht. dit zijn in feite besluiten (bestuursrecht) van de minister die belast is met het uitvoeren van bepaalde wetten.. doet de minister het niet zelf, dan zorg de wet dat er een ander is om die taak uit te voeren, "belasting word geheven door de belastingdienst", uitkeringen verstrekt door "Het UWV" en toezicht op consument en markt -zaken gebeurt door de ACM.

dat wil dus zeggen dat, onder het bestuursrecht, Elke beslissing van de ACM in beginsel recht is, dat wil zeggen, je moet gewoon doen wat ze zeggen of je bent een wetbreker (met alle gevolgen van dien).

Echter, in tegenstelling tot de WET, kun je over regels en uitvoeringsbesluiten wel klagen. namelijk bij de bestuursrechter. en dat is de laatste (en minst duidelijke / betrouwbare) bron van recht. de (bestuurs)rechter toetst namelijk alleen in jouw specifieke geval of of een bepaald besluit wel of niet in orde is. was de ambtenaar voor ingenomen? - streep door zijn besluit, hebben ze bepaalde belangen niet voldoende gewogen - streep, heb je je zegje niet mogen doen - streep, is het besluit discrimineren - streep, en zo zijn er nog een tal van grondslagen.

maar door te claimen dat de ACM geen juridische toets doet, zeg je feitelijk dat de wet opstellen geen juridische toets is.


dan kom je vervolgens bij het laatste punt: maar je weet het pas echt zeker als de rechter.....

dat is natuurlijk ook dikke BS, rechters zijn juristen, net als de vele (top)ambtenaren die dit soort regelineng opstellen, sterker nog, voordat je mag beginnen aan je opleiding tot rechter moet je eerst x jaar buiten de rechterlijke organisatie werkzaam zijn geweest, best een dikke kans dus dat je als aanstormend-rechter eerst een tijd je voor een bestuursorgaan gaat werken om ervaring op te doen in 'het veld'
Dat gezegd hebbende ziijn dus ook uitspraken van rechters gewoon interpretaties die proberen zo onpartijdig mogelijk te zijn, niets meer of minder dan dat. het beste dat we hebben maar verre van perfect.

met dat in het achterhoofd dus het volgende: de regels zijn in beginsel opgesteld om te zorgen dat bedrijven zonder constant gezeur, hun prijzen mochten aanpassen aan de inflatie, dit was een goed systeem toen inflatie laag en stabiel was en zorge er feitelijk voor dat bedrijven hun prijzen laag zouden houden. als je immers rekening moet houden met toekomstige prijsstijgingen dan begin je gewoon met hogere prijzen (just in case) en als het dan achteraf niet nodig was; des te beter.

maar toen kwam de mega inflatie, iets dat we al meer dan 50 jaar niet meer hadden gezien. de vraag is dan natuurlijk of de regels wel bestand zijn tegen zo'n harde stijging.

of anders gezegd, het moet natuurlijk niet zo zijn dat er hele hordes klanten falliet gaan als al hun vaste maandlasten zoals telefoon-abonementen, ineens 10% duurder worden. want als 1 bedrijf dat doet, zal er weinig aan de hand zijn, maar als alle bedrijven dat doen kan dat al snel een flinke aanslag zijn op het geld dat je overhoud voor in de supermarkt (ongeveer een derde tot de helft),

dan is de vraag natuurlijk, mag ik in redelijkheid van kpn verwachten dat ik mag opzeggen omdat ik simpelweg nooit had kunnen verwachten dat de prijzen ooit ZO sterk zouden stijgen,

aan de andere kant, kpn heeft kosten en investeringen, dus kpn mag best van mij verwachten dat ik me aan mijn contract houd...

eigenlijk hadden we hier met een compromis-regel moeten kompen.
een voorbeeld had kunnen zijn dat je niet mag opzeggen: maar wel een stap terug mag... zo blijven de kosten in balans voor jouw, maar kpn (of elke andere provider) houdt tenminte nog het grootste deel van zijn inkomsten.

voor kpn zou dat betekenen dat je van 52,50 (gbit oude prijs) naar 53,20 (nieuwe prijs 200) (ipv 56) kunt met weliswaar verlies van snelheid, maar in ieder geval een realistische prijsstijging.

iets lulliger (voor kpn) maar tegelijk ook niet helemaal onredelijk zou kunnen zijn om ook naar 100/100 terug te mogen. dan ga je ook écht een paar euro bespraren.

gezien het "doel" van de regels rond inflatie-correctie vind ik eigenlijk dat deze extreme situatie een te groot nadeel legt bij de consument, het bovenstaande voorbeeld zou een optie kunnen zijn. maa rlet er tegelijk wel op. dat kpn hier al best veel doet, geen enkele van de prijsverhogingen komt zelfs maar in de buurt van die maximale 10% dat is bij een andere provider wel gebeurd.
Maar wat ik er dubieus aan vind is dat ze de prijs voor nieuwe klanten dan niet omhoog doen.
Ze geven ook nooit de aanbiedingsprijs als je contract al af is gelopen en je zit al bij dezelfde partij.
Om deze reden is het ook dat veel mensen elk jaar van provider wijzigen.
Dit gebeurt al zolang als ik mij kan herinneren.

Al zie ik in mijn omgeving dat een veel grotere groep netjes bij de provider blijft zitten waar ze met gemak soms de kosten per maand kunnen halveren als ze overstappen.
En ja dit gebeurt zelfs als ze dit weten.
Blijkbaar is er de angst dat het overstappen niet goed zal gaan toch groter.
Je kunt ook na een jaar bellen voor wat korting als je geen zin hebt in overstap perikelen.
Dit heb ik meerdere malen geprobeerd, maar eigenlijk met wisselend succes. De korting is vaak dan 3 maanden (tegen 6 of meer maanden voor nieuwe klanten). Of een gratis zender- of filmpakket, waar de meesten niet naar kijken. Overstappen loont altijd meer.

Dan maar een dagje gezeur met geen internet of even een nieuwe ontvanger aansluiten. Ik zat bij Ziggo, 12 maanden 50% korting. Zit nu bij KPN, 12 maanden 50% korting. Die aanbieding doen ze echt alleen bij nieuwe klanten, zo rond de black-friday de afgleopen jaren gedaan.
Maar in de algemene voorwaarden staat dat dit jaarlijks mag gebeuren. En KPN deed het 1 oktober ook al en wijzigde daarna de datum naar 1 juli. Dan lijkt me dat ze dit jaar moeten overslaan, want na 9 maanden al weer.. sloeg inderdaad afgelopen 1/10 over - tx @Barre73 .

(Nog geen bericht van KPN ontvangen, trouwens. Komt dus nog vermoed ik.. óf ze doen het inderdaad niet voor wie 1 oktober al aan de beurt was, maar ik heb daar een heel hard hoofd in.)

[Reactie gewijzigd door Gwaihir op 23 juli 2024 01:06]

Nee hoor. KPN heeft de prijzen voor vaste diensten niet verhoogd in oktober 2022.
Wel voor mobiel want mobiel heeft al wat langer een vaste datum van indexering (oktober).
Voor vaste diensten was die er niet. Wel verhoogde KPN altijd haar prijs voor vaste diensten per 1 juli maar dan zonder die voorwaarde van indexering. Waardoor klanten dus altijd weg konden, ook al zaten ze binnen contract. Dat hebben ze aangepast in januari 2023 in de AV voor vaste diensten. Als ze nu een prijsverhoging doorvoeren per 1 juli, dan is het op basis van indexering en dan kan je niet opzeggen
Inflatie is een uitkomst en zou niet een uitgangspunt moeten zijn. Lekker makkelijk..

Dat iets wettelijk mag betekent niet dat het oke is. Dit is misbruik van een hiaat in de wet.

M.i. zou de kamer hierin op moeten treden door een wet op te stellen.

Anderzijds zou een rechter ook een uitspraak kunnen doen over de billijkheid van deze voorwaarden zodat er jurisprudentie is en de kamer geen middelen hoeft in te zetten om met een wet te komen.
Of we accepteren dat dit mag omdat ook de kosten voor de provider omhoog gaan door inflatie? (hebben veel mensen al gedaan, en de 2e kamer denk ik ook)
#nonissue
Inflatie is een weergave van wat de gemiddelde prijs gestegen is in het afgelopen kalenderjaar. Dus als ieder bedrijf dit als uitgangspunt gebruikt voor prijsstijging in het nieuwe jaar dan wijzigt de inflatie per definitie niet.
Helaas wordt inflatie ook beïnvloed door andere dingen, schaarste in middelen of mensen bijvoorbeeld. Minder mensen of middelen te vinden maakt die ook duurder.
Dat is inderdaad precies het punt, inflatie wordt beinvloed door de dingen die je noemt en zou dus niet als uitgangspunt voor je prijswijziging moeten dienen.
Prijzen verhogen = meer inflatie = meer correctie...
Dat ligt niet aan KPN of welk bedrijf dan ook die zijn prijzen gaat verhogen. Klaas Knot van de Nederlandse Bank heeft aangeven dat Nederland in een loon spiraal zit en legt nu dus alles bij de vakbonden en werkgevers neer. Dus ja prijzen gaan daardoor omhoog maar daarmee ook de salarissen.
Ja en gaan de salarissen omhoog dan gaan de prijzen weer omhoog vraag mij af waar het gaat eindigen. .
Ach, meestal heb je maar een jaarabonnement en daarna mag je sowieso maandelijks opzeggen.

Van internetprovider wisselen loont. Meestal je eigen provider bellen om op te zeggen loont vaak al.

Krijg je een “retentieaanbod”.

Wel zoals bij elke onderhandeling: van te voren weten waar je voor je gaat.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 23 juli 2024 01:06]

Dat is een goeie vraag , ik meen zelfs dat KPN hier een fout begaat namelijk om de volgende rede.

In een lopend contract zou je de voorwaarden kunnen aanpassen maar en nu komt het punt , midden in het contract opnemen dat een inflatiecorrectie binnen de 10% zou vallen is geen argument want je heb namelijk binnen het contract een prijs afgesproken met de klant met de geldende voorwaarden van dat contract, een verandering van voorwaarden waar de klant niet mee accord zou kunnen gaan is dus onrechtmatig in mijn opinie want je ontneemt de klant de vrije keuze die hij/zij wil maken , ook zou KPN de klant op kosten kunnen jagen die hij/zij niet zou kunnen ophoesten.
De mogelijkheid tot prijsverhoging ivm een inflatiecorrectie staat in het contract. De hoogte van de inflatie wordt door het CBS berekend en gepubliceerd. Zolang de verhoging minder of gelijk is aan de gepubliceerde inflatie, mag de prijs verhoogd worden. Dat mag (in tegenstelling tot wat anderen beweren) zelfs meerdere keren per jaar (mits dat in het contract staat), maar de totale verhoging mag nooit meer zijn dan de inflatie.

Ziggo heeft onlangs het contract aangepast zodat de inflatie correctie ook kan leiden tot een prijsverlaging. Voor KPN is dat niet nodig, want die spreken van een prijsaanpassing.
Ziggo heeft onlangs het contract aangepast zodat de inflatie correctie ook kan leiden tot een prijsverlaging.
Dat klinkt natuurlijk leuk en coulant, maar een prijsverlaging zou dus volgen indien de inflatie negatief is. De laatste keer dat dat gebeurde was volgens deze website in 1985 en 1986. Een regeling die dus in de praktijk eigenlijk nooit zal voorkomen.
Het is ook meer bedoeld als een marketing statement. Nieuwsberichten zijn natuurlijk gratis reclame en als het positief (lijkend) nieuws is, werkt het ook nog vaak.
Een prijsverlaging vanwege een negatieve inflatie is meer theoretisch dan dat het in de praktijk ooit zal voorkomen.
En precies om die reden heeft KPN in januari 2023 de algemene voorwaarden aangepast. Ook voor lopende contracten. Met daarin de voorwaarde dat zij per 1 juli voor vaste diensten de prijs mogen indexeren. Dat moment was DE mogelijkheid om kosteloos binnen contract toch te kunnen opzeggen.
Heb je dat toen niet gedaan, dan ben je automatisch akkoord, ook al had je andere financiële afspraken toen je het abonnement aanging.
Een aanbieder mag altijd de algemene voorwaarden aanpassen waarop je een contract aan ging. Maar dan moet jij de mogelijkheid hebben om direct op te zeggen. Ook als je nog binnen contract zat. Die mogelijkheid was er toen ook gewoon en dat stond zelfs netjes in hun e-mail.

[Reactie gewijzigd door Barre73 op 23 juli 2024 01:06]

Een aanbieder mag altijd de algemene voorwaarden aanpassen waarop je een contract aan ging. Maar dan moet jij de mogelijkheid hebben om direct op te zeggen.
Alleen als de aanpassingen in je nadeel zijn.
en dat zijn ze als er eerst geen mogelijkheid was tot inflatiecorrectie en nu wel...

wat kpn denk ik heel slim heeft gedaan is om er 2 momenten van te maken...

eerst akkoord geven, daarna pas de gevolgen onder je neus drukken, ze maakten daarbij handig gebruik van de mentale luiheid van gebruikers, ieder weldenkend mens wist (of kon weten) dat inflatiecorrectie dit jaar wel eens heul hoog kon zijn, maar ja dat overstappen is zo'n gedoe daar heb ik geen zin in hoor...

pas nu men die feitelijke stijging zit begint men te brullen...
Die mogelijkheid dat jaarlijks te doen was er altijd al. Aangezien ze het 1/10 deden en nu 1/7 willen doen, leek me dat in de klant z'n voordeel: want jaarlijks, dus zullen die 1/7 die ruim daarbinnen valt over moeten slaan hebben ze de voorliggende 1/10 netjes overgeslagen :).

@Barre73 Heeft helemaal gelijk - in elk geval voor mijn abonnement. Dat heb ik maar 'ns op de facturen nageslagen.

[Reactie gewijzigd door Gwaihir op 23 juli 2024 01:06]

En dat lijkt me het verschil tussen eens per jaar en eens per 12 maanden.
Hoe komt iedereen er toch bij dat er op 1 oktober een inflatiecorrectie was? Die is er niet geweest!
Is dat zo?
Een aanpassing is toch een aanpassing? Je overeenkomst wordt eenzijdig aangepast. (of het logisch is om dan op te zeggen is wat anders. Aan de andere kant zou je er op mee kunnen liften als je er toch ineens vanaf wilt om een andere reden)
Eenzijdige aanpassingen aan de algemene voorwaarden zouden, tenzij het een wettelijke grondslag heeft, bij wet verboden moeten worden. Het bedrijf heeft daarbij overduidelijk meer macht dan de consument (zeker waar het basis behoeftes betreft waarvoor je maar bij een beperkt aantal partijen - die eigenlijk allemaal één pot nat zijn - terecht kunt).

Ook het regeltje "indexatie volgens CBS inflatiecijfer" zou verboden moeten worden. Dit aangezien het algemene inflatiecijfer veelal niet toepasbaar is in deze situaties.
Daarom kreeg iedereen aan het begin van het jaar een bericht dat de voorwaarden zouden veranderen en werden ze op dat moment contract vrij voor een periode van 2 maanden o.i.d.
Rond april was iedereen contractvrij vanwege een wijziging in de algemene voorwaarden. Inflatie is nu geen reden om weer contractvrij te zijn. Kan me wel voorstellen dat mensen die voor de aankondiging net een nieuw jaarcontract zijn aangegaan wel contractvrij zijn.

[Reactie gewijzigd door DCB87 op 23 juli 2024 01:06]

ACM Software Architect @wow71 juni 2023 12:07
midden in het contract opnemen dat een inflatiecorrectie binnen de 10% zou vallen is geen argument want je heb
Dat zullen ze vast ook niet zo specifiek hebben staan. Ze hoeven op zich alleen maar duidelijk te melden dat ze aan inflatiecorrecties te doen. Die wordt door een derde partij (het CBS) officieel vastgesteld en het is daardoor mijns inziens niet nodig om iets over de hoogte daarover in de voorwaarden op te nemen.

Als ze zich dan later op een inflatiecorrectie beroepen, moet die uiteraard wel bij de actuele inflatie passen. En in dit geval is de inflatie helaas behoorlijk hoog voor Nederlandse begrippen, dus kan de bijbehorende correctie ook vrij hoog zijn...
Als het in het contract is opgenomen dan mag het. Het mag maar één keer per jaar met maximaal het percentage wat het CBS aangeeft.
Geen idee waarom je op 0 gezet wordt.

Ik ben ook benieuwd naar de juridische grondslag hiervoor.
Wat doet jouw werkgever om de stijgende kosten te compenseren?
Bijna iedereen krijgt loonsverhoging.
binnen het gemiddelde CBS-inflatiecijfer van tien procent blijft.
Iedereen weet toch (of zou toch moeten weten) dat dit geen normale inflatie is? Het is een slap excuus om prijzen (overal) enorm te verhogen, wetend dat het een tijdelijke inflatie is. Hoewel met die stakingen om >10% loon erbij te krijgen kan het nog wel eens een permanente inflatie worden.

Kijkend naar andere bedrijven vind ik KPN nog wel schappelijk met hun 6,4% correctie (maar nog steeds erg hoog). Als je echt iemand juridisch wil gaan toetsen, sleep dan de supermarktketen en energiebedrijven voor de rechter ;) Die ondernemingen hebben nu een gouden eeuw.
Dit zelfde verhaal kwam naarvoren in het ziggo nieuws topic. Die had u toch ook gelezen ?
Andere vragen zijn. Klopt dit nog wel. En zijn hier de juiste inflatiecijfers gebruikt.

Het cbs heeft altijd verschillende soorten inflatie en welke ga je daarvoor gebruiken.

Overigens dat het mag vind ik op zich logisch. Maar het is wel vreemd dat ik gewoon bij Tweak dezelfde rekening heb gekregen voor dit jaar als vorig jaar. Waarom kunnen sommige providers wel een toch al lager bedrag blijven rekenen. Terwijl juist daar de inflatie harder zal aankomen omdat ze minder voordeel halen uit de grote schaal die KPN wel heeft.

En bij telefoon abbo's is het helemaal van de zotte. Je mag de prijs verhogen. maar het abbo staat voor de oude prijs vaak nog online. En dan is er wel echt iets mis.

[Reactie gewijzigd door Kevinp op 23 juli 2024 01:06]

Ben toch wel benieuwd, ik heb kpn 1gb maar betaal toch echt 57,50 pm en geen 52,50. Zou deze dan ook omhoog gaan in de prijs?
Die €52,50 was toen een prijs voor de nieuwe klanten, ik heb er toen direct achteraan gebeld en mijn 1 Gbit/s abonnement waarvoor ik ook €57,50 betaalde werd netjes omlaag gezet naar die €52,50.
Wow, bedankt voor de tip. Ik heb net gebeld en ze hebben mijn verlopen contract verlengd voor de lagere prijs en 3 maanden zelfs €20 korting.
Bedankt voor jouw tip, ik heb zojuist hetzelfde weten te onderhandelen.
Hmm, ik ook € 57,50 voor 1gb Hussel. Geen idee hoe ze er dan bijkomen dat een abonnement nu € 52,50 kost.
Dat heb ik ook. 1Gbit up/down is 57,50. Verander ik dit naar 200/200, dán kom ik uit op 52,50
De 52,50 prijs van begin dit jaar was voor nieuwe klanten. Ik zat ook op 57,50 en heb verlengt om op de 52,50 uit te komen. Dat heb ik 11 april gedaan.
Maar omdat het artikel zegt dat dit van toepassing is op abonnementen van voor 1 april ben ik benieuwd of ik straks ook die hogere prijs zal moeten betalen of dat dat voor mij uit blijft.
Daar ben ik ook heel benieuwd naar, mijn nieuwe contract ging 27-5 in
Ben ook benieuwd, op 2 mei 2023 gedowngraad van 200 Mbt/s naar 100, tevens met de KPN TV + abo begonnen.
Ben toen van 81,35 naar 55,- maand gegaan.
Zo te zien blijft de prijs hier gelijk....
Dan zou ik maar eens gaan bellen met ze want is al tijdje geleden verlaagd.
Is het dan niet dat je of een 2e ontvanger of het opnemen pakket bij je TV hebt? Dit is 4,99 en zou het verschil kunnen verklaren.

Zie net dat het om het internet only gaat...

[Reactie gewijzigd door Bossie83 op 23 juli 2024 01:06]

Klinkt als een optiepakket dat je erbij hebt van 5 euro.
Nee. 1gbit internet was lange tijd 57,50 per maand en is een aantal maanden geleden aangepast naar 52,50. Behalve natuurlijk als je nog een lopend contract hebt want dan zak je niet mee.

Ik ben dus ook erg benieuwd wat er nu gebeurt met de groep die nu al 57,50 per maand betaalt voor 1 gbps (zoals ik)
Komt omdat de inflatiecorrectie vaak voor bestaande klanten is. Als nieuwe klant betaal je gewoon de lage prijs en krijg je vanzelf ook te maken met een inflatiecorrectie. Het loont daarom vaak om te kijken naar een nieuw abonnement of over te stappen.

Zo had ik met T-Mobile dat ik voor een Onbeperkt Internet, Sim Only op een gegeven moment rond de 28 euro per maand kwijt was, terwijl ze het voor 25/26 euro aanbieden. Toen maar een 'nieuw' abonnement afgenomen en betaal nu weer 26 euro per maand (voor 1 jaar).
is toch gewoon de jaarlijkse verhoging die kpn standaard doorgevoerd? Inflatie of niet, die verhoging komt 100% bij een kpn product.

zie; https://tweakers.net/zoeken/?keyword=kpn+verhoogt
Als ze hem verhogen met een reden anders dan de inflatie mag je kosteloos opzeggen.

Er is sinds 1988 elk jaar inflatie, dus die kunnen ze daar mooi voor ge/mis-bruiken.
Is het geen inflatiecorrectie dan gebruikt men wel "vanwege onderhoud aan ons netwerk".
Het maakt niet uit welke reden ze bedenken ze kunnen ook gewoon zeggen wij verhogen de prijs PUNT en je mag opzeggen maar dat klinkt niet politiek correct.
Omdat je bij een prijscorrectie voor inflatie niet je abonnement mag opzeggen als consument. Je dient dan je contracttermijn gewoon uit te zitten. Gaat het om een prijsverhoging die niet in lijn is met de inflatie, dan mag je als consument, wel tijdens je contractduur opzeggen.
Ziggo ging bij mij met 6 euro omhoog. Maar goed ik stap dit jaar nog over naar glasvezel.
Bij mij ook voor een abonnement dat veel langzamer was. Ik ben toen overgestapt naar KPN gigabit. De enige manier om niet teveel te betalen is iedere 18 of 24 maanden naar een ander overstappen. Dan krijg je vaak acties voor tijdelijke korting etc. De aanbieders doen dit zelf. De vaste klanten meer laten betalen dan nieuwe klanten. Dus dan stappen mensen telkens over.
Voor zover ik weet heeft elke provider de jaarlijkse inflatiecorrectie in het contract staan. Het kan dus geen verrassing zijn. Het moment waarop ze de correctie toepassen verschilt nogal waardoor je onaangenaam verrast kan worden als je overstapt en je alweer een inflatiecorrectie voor de kiezen krijgt.
Het zou zo veel gedoe schelen als mensen nou eens die contracten zouden doorlezen!
Bij T-Mobile staat in het contract op welk moment ze dat doen. Als al die andere aanbieders dat ook zo voorspelbaar doen, kun je ervoor zorgen dat je net een maand voor de inflatiecorrectie overgestapt bent, dan blijf je de overeengekomen prijs betalen. In dit geval als je na 1 april bent overgestapt.
Ik zou ervoor pleiten om het moment van de inflatiecorrectie wettelijk vast te leggen. Nu kan het zorgen voor scheve vergelijkingen en als iedereen het op hetzelfde moment doorvoert dan ontstaat daar wellicht ook wat concurrentie in.
Wanneer komen er opties boven 1GB/s?
Momenteel zijn er inderdaad uitgebreide testen gaande en wordt er hard gewerkt aan de benodigde netwerkupgrades. Het is belangrijk op te merken dat de vertraging niet zozeer aan de kant van KPN ligt qua servers/netwerk, maar voornamelijk te maken heeft met de vervanging van de Experia Boxen die momenteel beperkt zijn tot 1 gigabit. Zodra KPN hier een betaalbare en goedwerkende optie voor heeft gaan ze hopelijk snel uitrollen.
Nou, mijn eigen MikroTik router kan het prima aan hoor ;)
Hahaha dat snap ik wel ;) maar laten ze nou net ook al die niet technische mensen ook moeten bereiken, de gamers die met hun PS5/Switch/XBOX het ultieme internet willen hebben 8)7.
Delta Fiber biedt 2GB/s aan ;)
Welke router geven ze eigenlijk mee aan de gebruiker?
Ben ik nu gek of hebben ze recent de prijzen verlaagd om ze nu weer te verhogen? :'(

Ik wilde mijn bestaande abbonement omzetten naar de nieuwe prijzen maar dit kon toen niet, neem aan dat ik dan nu ook gewoon het oude bedrag blijf betalen.
dat was de jaarlijkse "klanten-schuif" verdeling binnen de providers...
Een tijdje stunten om klanten te werven, vervolgens naar de aandeelhouders kunnen roepen kijk dit is de groei dit jaar en vervolgens je bonusje oppakken... rinse and repeat....
Vraag me af of de gewone KPN werknemer ook een mooie loonsverhoging heeft gekregen van 6,4%....

[Reactie gewijzigd door TIGER79 op 23 juli 2024 01:06]

Ja zeker, elke KPN-er krijgt dit jaar minimaal 6 procent loonsverhoging.
https://www.cnvvakmensen....-kpn-cao-2023-2022-12-15/
Ja, alleen was de verlaging alleen voor nieuwe klanten, en de verhoging nu voor iedereen.
Als je je jaarabonnement dus afgesloten had voor de verlaging, dan betaal je straks meer dan in dit bericht vermeld staat...
Het zal vast in de kleine lettertjes staan..

Maar eens bellen denk ik, als je in contact kom met afdeling klantbehoud dan krijg je meestal leuke kortingen als bestaande klant mits je verlengd.
Het zal vast in de kleine lettertjes staan..

Maar eens bellen denk ik, als je in contact kom met afdeling klantbehoud dan krijg je meestal leuke kortingen als bestaande klant mits je verlengd.
YMMV. Mijn ervaring is dat dat al lang niet meer zo is. De meeste mensen aan de telefoon kunnen niets voor je doen, proberen je hooguit nog een mobiel abonnement aan te smeren met '5 euro combinatiekorting' en wensen je een fijne dag met de hoop dat je toch echt gaat blijven.

Ik hoor bij Ziggo dezelfde verhalen. Ik denk dat het iets te duur werd dat iedere jodokus jaarlijks ging bellen en dreigen met opzeggen om weer een jaar korting te krijgen.

Al ben ik toch ook wel geneigd om nu eens een poging te doen, aangezien ik (zonder korting) al 5 euro meer betaalde dan nieuwe klanten en dat verschil nu dus nog groter wordt (procentuele verandering).
Paar maanden geleden nog geprobeerd, het is medewerker afhankelijk of je wordt door verbonden naar afdeling klantbehoud of niet.

Klantbehoud kan goede kortingen geven.
Zo blijf je in een financiële loop zitten: waarbij mensen meer loon nodig hebben, en bedrijven weer alles duurder maken omdat ze het personeel en andere kosten moeten betalen.
het economische idee is dat iedereen door de hoge prijzen minder gaat uitgeven, ipv blijven consumeren/investeren en dat gecompenseerd willen zien in hun loon/kostprijs...

In de praktijk werkt dat inderdaad anders, waardoor je de prijs loon spiraal krijgt
Yep.. Bij economie op de mavo al geleerd: Loon-prijs spiraal.
Beste is dus beide niet meer te verhogen bedoel je? Of alleen loon? En waar komt dat extra geld dan vandaan?
Het beste was geweest om niet miljarden bij te printen.

Maar nu je in deze situatie zit is het misschien beter als een aantal grote bedrijven die het financieel kunnen dragen het ook doen. En de prijzen niet verhogen. Om een soort van financiële death spiral te voorkomen.
Het is natuurlijk niet de taak van bedrijven om de gevolgen van overheidsbeleid, de lage rente, te compenseren. Uiteindelijk kan de overheid ingrijpen, bijvoorbeeld door loonmatiging af te dwingen.
Klopt allemaal. Maar een langdurige gezonde financiële economie is uiteindelijk wel in het belang van grote bedrijven zelf.

loonmatiging wanneer mensen hun boodschappen niet kunnen betalen, lijkt mij lastig.
De voedselprijzen zijn flink gestegen vóór de lonen omhoog gingen. Vermoedelijk moet je daarbij eerder kijken naar de kosten van energie en vervoer (en grondstoffen). Op zowel energie als diesel wordt flinke belasting geheven en is het opnieuw de overheid die aan de knoppen kan draaien.

Ik vind het persoonlijk altijd opmerkelijk wanneer ik argumenten zien dat bedrijven de lastenverzwaring maar moeten dragen terwijl de overheid letterlijk morgen de prijs van diesel met 35% kan laten dalen.

Wellicht heeft dat te maken dat mensen in algemene zin wel het idee hebben dat geld dat de overheid uitgeeft/niet krijgt uiteindelijk vanuit hun portemonnee wordt gefinancierd terwijl dit bij 'een bedrijf' niet direct het geval is. Althans niet zo lang jij daar niks koopt. Je legt dan gevoelsmatig het probleem bij een ander neer. Wat ironisch genoeg dan weer niet persé heel sociaal is.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 23 juli 2024 01:06]

waar het extra geld vandaan komt is simpel, de ECB print het nodige wel...
waar het terecht komt is ook vrij simpel, de rijkste 10% van de samenleving is ook nog nooit zo rijk geweest...
dat is het fysieke geld natuurlijk, maar een boel geld zit in de banken en die kunnen dmv credit creation (ken je dit fenomeen niet is zeker een keer het inlezen waard, zeker als je een hypotheek hebt) aardig wat virtuele geld, wat nooit fysiek is uitgegeven, als last/lening aan mensen crediteren....
Gewoon ieder jaar switchen dan pak je altijd wel ergens een flinke korting
Wel even overstappen nadat de andere provider ook de inflatiecorrectie heeft toegepast. Of even wachten op een black friday of andere idiote actie. Vroeger loonde het nog wel eens om te blijven hangen en als 'trouwe klant' om korting te vragen, maar de laatste keer werd ik net niet uitgelachen aan de telefoon.
Ik bel elk jaar. Leg uit dat ik dat doe en stel voor het spelletje over te slaan waarbij ik net doe of ik twijfel om weg te gaan en zij me een aanbieding doen om te blijven. Dan hoor ik altijd even wat gegniffel en vervolgens krijg ik een mooie korting. Gaat jaar in, jaar uit goed.
Dat deed ik dus ongeveer ook zo, maar de laatste twee jaar zit er echt niets meer in. Misschien ben ik toch te lief.
Het ene jaar staat ons abonnement op mijn naam, het volgende op mijn vrouw's naam, daarna op die van mijn huisdier enz... Gaat al jaren goed om de nieuwe klantenkorting te krijgen.
Dat is ook wel een slimme!
Hoe doe je dit dan? Aangezien ik kreeg te horen dat het op adres ging. Wisselen van contract houder maakte niks uit.
Maar je zegt het al. Hierboven gaat het om nieuwe klantenkorting. Waar jij op doelt als ik je zin lees is een contractovername cq wissel van houder van contract en dus geen nieuw / een verlenging van bestaand contract.
Nee ik bedoel juist het opzeggen en dan een nieuw contract op naam van mijn vrouw nemen. Zelfde adres. Dit had geen effect toen ik KPN aan de lijn. Was in de tijd dat ze die MS surface Go er bij deden. Heb al jaren een verlopen contract en mag dus maandelijks opzeggen.
Op mijn adres woont elk jaar een nieuwe bewoner... Die krijgen allemaal iedere keer netjes de welkomstkorting.

[Reactie gewijzigd door Cuzco op 23 juli 2024 01:06]

Gewoon bellen met "Ja, ik zou nog even terug bellen of ik gebruik maak van de actie X, of dat ik zou overstappen, ik wil toch blijven en gebruik maken van X", waar X de standaard actie is voor nieuwe klanten. Werkt bij Ziggo, geen gezeik, geen spelletjes, klein "leugentje" :)
3 maanden geleden nog gebeld en de actie gekregen voor nieuwe klanten van een paar maanden met korting, terwijl ik al 3 jaar bij KPN zit.
Ik heb dat laatst ook geprobeerd bij KPN, maar kreeg met geen mogelijkheid een medewerker aan de lijn. Alleen SMS'jes dat ik in Mijn KPN moet kijken voor een persoonlijke aanbieding. Die er uiteraard niet stond.

Mede door de ergernis van de onpersoonlijke behandeling, heb ik toen een overstap naar T-Mobile aangevraagd. Dat werkte vlekkeloos. Ergens om half 7 's ochtends hebben ze mij geswitched. Toen ik dat merkte ben ik m'n router gaan aanpassen naar de T-Mobile instellingen en een kwartiertje later was ik online. Ik heb dus helemaal geen apparatuur hoeven veranderen.

Dus dat is ook meteen een tip: regel een eigen router (ik heb een Mikrotik Hex S). Dan is de overstap eigenlijk alleen een kleine configuratie wijziging, dus kun je elk jaar heel makkelijk overstappen en een aanbieding meepakken.
Ik zit op VDSL met eigen modem en pairbonding, dus ik zit redelijk vast aan KPN. Youfone (om maar eens wat te noemen) gaf al aan dat pairbonding er dan niet meer inzit. Tja, dat schiet natuurlijk niet op.
Is er geen Ziggo of glasvezel?
Dat kun je toch ook doen met de router vd provider? Even los aansluiten op je laptop bv en de instellingen aanpassen zoals lan adres en een port forward.
Modem wisselen en klaar. Je moet dan wel je wifi buiten de provider houden uiteraard.
In theorie wel, maar ik moet eerlijk zijn dat ik het niet voor elkaar kreeg de KPN Experiabox dusdanig te wijzigen qua instellingen dat hij op T-Mobile glas functioneerde. En m'n eigen route kan ik dan wat beter mee overweg. De interface is lelijk, maar wel een stuk technischer en dus snap ik ook wat er wel/niet werkt en waarom dat het geval is.
Ik snap dat die Experiabox niet werkt op T-Mobile. Ik bedoel meer dat ik straks van Delta naar KPN ga, het enige wat ik dan hoef te doen is het lan adres aan te passen, dhcp uit en een poort forward voor mijn vpn. De rest draait nl buiten het modem bij mij.
Dat is wat ik ook doe. Deed dat ook met energie, maar dat ging laatste 2 jaar helaas niet op.
Met energie bespaar je meestal amper, ze lijken op het eerste oog goedkoper maar als je naar kw prijs kijkt is er vaak geen verschil of zijn ze zelf duurder.
Nee maar kreeg meestal welkomspremie van € 150/200. Dat was de winst.
Als je regelmatig offline wil zijn is dat een goed plan, wisselen bij internet aansluitingen gaat nog steeds regelmatig niet soepel zoals bij een energieleverancier.

Bij een administratie/process fout zit je in het donker dat heb je bij een energieleverancier niet, dan zit je gewoon tijdelijk contractloos.
De paar euro besparing is mij het gedonder niet waard.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 23 juli 2024 01:06]

Ik vind dat het tegenwoordig eigenlijk juist wel soepel gaat. Je merkt het natuurlijk wel, het is niet zoals bij elektriciteit dat het door blijft gaan. M'n laatste overstap lag ik er maar 15 minuten uit. En die 15 minuten was puur omdat ik even de config van m'n router moest wijzigen. In die 15 minuten heb ik mooi wel 180 euro verdiend. Eerdere overstappen gingen ook soepel. De matige ervaringen die ik had met overstappen rond de jaren 2000-2010 heb ik niet meer gehad in elk geval.

En als je tussen kabel/DSL/glasvezel switcht kun je natuurlijk een dagje overlap aanhouden, dan heb je ook geen downtime.
Als alles goed gaat wel ja, maar als het geautomatiseerd process iets fout gaat kun je in worst-case 4 weken zonder internet zitten, en die worst-case is niet uitzonderlijk.
56 euro voor 1gbit... Wat ben ik blij dat ik de oneindige aanbieding van TMobile vorig jaar heb kunnen pakken.
Die volgen echt nog wel hoor.
Zou kunnen, maar betaal 25 euro, m’n gehele contractduur!
Ik vraag me alleen wel af vanaf welke datum het nou echt is.

Tweakers: De prijsverhogingen gelden voor klanten die voor 1 april 2023 een abonnement hebben afgesloten
Nu.nl: De prijsstijging is afhankelijk van het abonnement en geldt voor alle abonnementen die zijn afgesloten vóór 23 januari 2023. https://www.nu.nl/tech/62...d-317-euro-per-maand.html
Algemene voorwaarden KPN:
De prijsindex berekenen we over de afgelopen periode 1 januari t/m 31 december. Dit geldt
onder andere voor vaste telefonie, vast internet, tv en Digitenne. De indexering geldt alleen voor u als u op het moment van indexeren langer dan 3 maanden klant bent.


1 juli is indexering. Minus 3 maanden is 1 april.
Heb overwogen een setje postduiven aan te schaffen voor het heen en weer vliegen van mijn data, maar zag de prijzen van een pondje duivenvoer en blijf toch maar even bij de KPN. :)
En wat dat je van de snelheid van de datadoorvoer?
En de latency?
En de kans op een man-in-the-middle attack?
:X

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.