KPN verhoogt prijzen mobiele abonnementen per 1 oktober met maximaal 2,50 euro

KPN gaat in oktober de prijzen van zijn mobiele abonnementen verhogen. Klanten van die provider gaan maximaal 2,50 euro per maand meer betalen. Volgens KPN gaat het om een inflatiecorrectie.

De prijsverhogingen gelden voor klanten die voor 1 juli 2023 een mobiel abonnement bij KPN hebben afgesloten, meldt de provider op zijn website. De inflatiecorrectie bedraagt 8,4 procent. De provider zegt de prijzen met maximaal 2,50 euro te verhogen. Verder zegt KPN dat bestaande kortingen ongewijzigd blijven.

KPN baseert het percentage van 8,4 naar eigen zeggen op de inflatiecijfers van het CBS. De inflatie bedroeg de afgelopen twaalf maanden 8,9 procent. Klanten krijgen een maand voordat het nieuwe bedrag van hun rekening wordt afgeschreven, een bericht over de prijsverhoging. Klanten hebben volgens de algemene voorwaarden van KPN geen recht om kosteloos hun abonnement op te zeggen. De provider voerde in juli al een inflatiecorrectie van 6,4 procent door voor zijn vaste abonnementen.

Door Daan van Monsjou

Nieuwsredacteur

04-09-2023 • 17:04

151

Submitter: iDutch

Reacties (151)

Sorteer op:

Weergave:

Gewoon prijzen verhogen omdat CBS aangeeft dat er 8,6% inflatie is.

Dat moeten de werknemers ook eens proberen.
https://www.overons.kpn/n...ikt-over-nieuwe-cao-2023/
De salarisverhogingen zijn afhankelijk van de salarisschaal en de hoogte van het salaris in de betreffende schaal. De collectieve verhoging komt uit tussen de 5,0% en 7,4% afhankelijk van de salarisschaal, waarbij de hoogste stijgingen plaatsvinden in de laagste schalen. Aanvullend hierop krijgen KPN-collega’s een individuele salarisverhoging afhankelijk van de salarispositie in de schaal, die uitkomt op minimaal 1,0% voor iedereen. Effectief betekent dit dat iedere KPN’er er minimaal 6,0% op vooruit gaat in 2023. Ook verhoogt KPN het minimumloon per 1 januari 2023 en per 1 januari 2024 waardoor collega’s in de laagste schalen op een extra verhoging kunnen rekenen.
Dat hebben ze zo te zien ook gedaan. Dat + stroomkosten (gezien KPN veel stroom verbruikt met al hun wijkcentrales en zulk) kom je snel uit op de die 8.6%. Dit voelt niet aan als "graaiflatie"
Dan ga je ervan uit dat de kosten om een dienst te leveren en de prijzen die ze ervoor berekenen een direct verband met elkaar hebben. Hier geloof ik al jaren niet meer in en dat geldt niet alleen voor deze sector.
Mag je dan je abbo voortijdig zonder kosten beëindigen??? Volgens mij niet. Is er iemand die dit weet?
Inflatiecorrectie: je mag niet opzeggen
Een inflatiecorrectie is een prijsverhoging met een percentage dat elk jaar door het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) wordt vastgesteld. Als je provider een inflatiecorrectie toepast, dan moet dit wel duidelijk in zijn algemene voorwaarden staan. En ook hoe vaak en wanneer hij dat doet. Staat dit duidelijk in de algemene voorwaarden van de provider? Dan kun je je abonnement niet om die reden opzeggen.
Hier kun je het antwoord vinden.

https://www.internetten.n...anneer%20hij%20dat%20doet.
KPN zelf geeft op hun website aan: 'De inflatiecorrectie is geen geldige reden om je abonnement kosteloos op te zeggen voor het einde van je contract. De inflatiecorrectie is onderdeel van de Algemene Voorwaarden van je abonnement.'
Ik heb wel eens meegemaakt dat ik van KPN (of ziggo) de optie kreeg om op te zeggen na een prijsverhoging. Had te maken met internet. Maar ik denk dat tegenwoordig dergelijke prijsverhogingen wel in je contract is opgenomen en je daarmee akkoord moet gaan. Geen poot om op te staan dan.

Deze verhogingen zijn voor mij de reden dat ik al jaren een 1 jarig sim only afsluit. Uiteraard heb ik tussentijds ook wel eens een prijsverhoging gehad, maar daar zit je dan niet zo lang aan vast. Ik betaal al zeker een jaar of 10 € 12,50 - € 15,00 per maand voor n bak data (25gb momenteel) en onbeperkt bellen. Kwestie van ff slim shoppen bij de providers.
Denk dat ik dat dan ook maar ga doen.
Precies het zelfde hier. 1 jaar maximaal, sim-only en altijd opnieuw bekijken bij einde contract.
Beetje hetzelfde als de benzineprijs aan de snelweg. Men kiest er zelf voor om daar te tanken met 30 cent hogere prijzen. Als niemand daar nog tankt daalt die prijs echt wel.
Dan ga je ervan uit dat de kosten om een dienst te leveren en de prijzen die ze ervoor berekenen een direct verband met elkaar hebben. Hier geloof ik al jaren niet meer in en dat geldt niet alleen voor deze sector.
Dat hoef je ook niet te geloven, want die kans is niet groot. Zowel het één als het ander kan boven of onder de inflatiecorrectie zitten, maar dat is wel het enige cijfer waar je je aan vast kunt houden. De werkelijke extra kosten kunnen zowel meer als minder zijn. Dat geldt ook voor jouw huishouden. Het enige stijgt meer dan het andere, maar gemiddeld.... En dat gemiddelde kan ook nog eens per huishouden verschillen.
Het blijft eigenaardig. Inflatie is de stijging van consumentenprijzen, niet de stijging van bedrijfskosten.
Nee. Inflatie is het minder waard worden van de munt. Ook voor bedrijven. Omdat dit niet goed te meten is en om toch beleid toch ergens op te kunnen bepalen wordt de inflatie benaderd door consumentenprijzen te meten.
Dat is niet correct.

Inflatie is het stijgen van de prijzen van producten en diensten. Je munt lijkt minder waard omdat je koopkracht minder geworden is.

Een makkelijker voorbeeld is de EU. We werken allemaal met de Euro, maar toch is het mogelijk dat elk land een ander inflatie cijfer heeft. Als de munt minder waard wordt, zal de inflatie gelijk zijn in alle eu landen.

De waarde van de munt laat zich zeer goed meten. Deze wordt net als aandelen bepaalt op de valuta beurs.

[Reactie gewijzigd door JCreations op 22 juli 2024 15:34]

Juist. Munt was ook nog onnauwkeurig.

Het is in ieder geval net zo goed voor bedrijven een factor.
CBS berekent de consumenten inflatie, niet de stijging van inkoopprijzen van KPN. Sterker nog, de prijsstijging van KPN zit volgende maand in de inflatieberekening.

[Reactie gewijzigd door machiel op 22 juli 2024 15:34]

Eens. Als het graaien was geweest dan was het wel meer geweest. Vind dit vrij schappelijk.
Het zal wel aan mij liggen, maar gebaseerd op CBS (afgelopen 12 mnd 8,9%)
In juli een correct van 6,4% en nu van 8,4%.

Bij mij is dat 1.064 * 1.084 = 1.1534 = 15.3%

Het is maar wat je schappelijk vindt op zulk kort termijn (binnen 2 maanden)
De 6,4% was voor vaste aansluitingen. Dit bericht gaat over de mobiele aansluitingen. Je moet ze niet bij elkaar nemen.
Aaah, dat verklaart.
Helemaal verkeerd gelezen .... gelukkig!
Ze zijn juist bezig grote centrales uit te faseren en overal oude / overbodige apparatuur uit te schakelen. En door gebruik van steeds meer gpon verbindingen wordt het gebruik ook een flink stuk naar beneden gehaald.
Daar zijn ze al jaren mee bezig, energieverbruik gaat niet dalen omdat er verhoudingswijs steeds meer diensten bij komen.

De oude rommel als PSTN/ISDN is allang uitgefasseerd, net als de wijkcentrale,s vervangen zijn voor binnen/buitenring kasten.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 22 juli 2024 15:34]

Er wordt wel degelijk echt energie bespaard bij KPN, er is recentelijk dit jaar het complete landelijke SDH netwerk door KPN uitgezet, en nog andere netwerken, en dat heeft wel zeker een flinke besparing opgeleverd op het stroom verbruik van KPN.

Met nieuwe diensten en meer snelheden wordt er inderdaad wel weer meer stroom verbruikt, maar dat staat niet tot de verhouding met de stroom die bespaard wordt.
Met de omslag van KPN van FttH naar PON worden er wel DSL apparatuur geplaatst wat veel stroom verbruikt ten opzichte van eenzelfde DSL apparatuur wat alleen voor FttH wordt gebruik.
Maar met 1 PON dsl apparaat bedien je wel max 27648 klanten in 1 keer, waar je met normaal FttH er 48 DSL apparaten voor moet neerzetten.
Dus ja 1 apparaat verbruikt meer, maar over het geheel genomen, is er toch een besparing doordat je max 48 oudere FttH DSL apparaten ermee vervangt en dus uit kunt zetten.
En vervolgens staat er wel een nieuw datacenter te ronken, nee energieverbruik neemt verhoudingswijs niet af, de besparingen die jij noemt zijn tijdelijk.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 22 juli 2024 15:34]

Hoe groter het verbruik,des te minder bedrijven betalen,zelfde geld voor energie belasting.Hoe meer verbruik, des te minder je betaalt...tot helemaal niets
Laat ze maar zonnepanelen leggen op het dak van zo'n wijkcentrale.
Heeft weinig zin want die wijkcentrales gaan allemaal ontmanteld worden.
Ja echt? Heb een kastje (een kleintje) naast m'n huis staan, die gaat dus weg?
Hoe het met die kleinere kastjes zit weet ik zo niet. De echte grote centrales gaan allemaal zoveel mogelijk opgeruimd worden.

Op die kleintjes kun je ook geen paneel kwijt ;).
Zul je toch een batterij moeten hebben anders heb je er niets aan… rijk worden van teruggeven stroom zit er zo niet meer bij… dus!! Hoezo zonnepanelen ???
De apparatuur van KPN vreet behoorlijk wat energie. (Een kleine centrale met een paar duizend aansluitingen doet denk ik minimaal 100kwh per dag) Zoveel dat zelfs een dak vol zonnepanelen direct verbruikt wordt. Terugleveren zal dus niet echt ter sprake zijn.
Als het aan allerlei milieuclubs ligt gaan we straks nog veel meer betalen voor dit soort diensten, want ze willen af van de zogenaamde subsidies op fosiele brandstoffen en kortingen voor grootgebruikers van met fosiele brandstof opgewekte energie.. Aangezien nog lang niet alles duurzaam opgewekt kan worden gaan grootverbruikers als KPN straks dus veel meer betalen voor hun energieverbruik.. Ander bedrijf b.v. de NS zegt al hun treinen nu al te rijden op 100% windenergie.. Dat moeten we dan maar geloven, dat 100% van alle stroom (1,2 Terrawattuur) die ze er 24/7 365 dagen per jaar doorheen jagen met al die treinen etc altijd 100% van windenergie komt (kan natuurlijk niet want het waait niet 24/7 365 dagen per jaar).. Het is één grote farce allemaal, maar ondertussen wordt wel steeds alles gewoon enorm veel duurder.. Voor het ideaal..

[Reactie gewijzigd door Inflatable op 22 juli 2024 15:34]

Het is absurd dat het normaal is dat we elk jaar inleveren omdat bijna niemand salarisverhoging met inflatie krijgt maar wel alle lasten er mee verhoogd worden.

[Reactie gewijzigd door Rogers op 22 juli 2024 15:34]

Wij krijgen wel inflatiecorrectie maar we lopen nu t.o.v. de inflatie een dikke 4-5 jaar achter, want wij krijgen het minimale dat ze kunnen geven obv de cijfers van CBS en de CSB kijkt naar een beperkte situatie (beperkt aantal producten in de supermarkt) en niet alle kosten bij elkaar.
Onze maandlasten zijn zeker 50% omhoog gegaan de afgelopen 2 jaar, en ik heb er zo'n 4% loon bij gekregen :+
Onze maandlasten zijn zeker 50% omhoog gegaan de afgelopen 2 jaar
Raar ik hooguit 10% tot 15% oid. Mis ik iets? Krijg ik straks een naheffing?
en ik heb er zo'n 4% loon bij gekregen
Mijn salaris is ook ongeveer 10% omhoog, deels door salarisverhoging en deels omdat de belastingen aangepast zijn waardoor bijna iedereen al 4% omhoog is gegaan. Welke van de 2 heb jij dan niet gehad?
Genoeg mensen die er maar 1-3% per jaar bij krijgen. Niet iedereen heeft een baan waarbij de werkgever meer geeft. Je kan natuurlijk proberen ander werk te zoeken in de hoop je iets kan vinden wat beter betaald en die betere verhogingen hebben.
Belastingen 4% aangepast? Dat was euro werk op jaarbasis en werd elders in meervoud weer weggehaald.

[Reactie gewijzigd door Rogers op 22 juli 2024 15:34]

Het is ook relatief, want het ene is duurder geworden dan het ander; het ligt dus aan verschillende factoren, met name het hoogte van het inkomen naast de stijging van het inkomen in de afgelopen anderhalf jaar, want bv voedsel is proportioneel veel duurder geworden.

Stel dat je in 2021 net genoeg inkomen had om rond te komen, dwz je geld ging op aan vaste lasten, primaire levensbehoeften als voedsel en nonfood artikelen als kleding en verzorging e.d. Wellicht kon je net genoeg opzij zetten voor vakantie en incidentele uitgaves zoals een kapotte wasmachine. Voor huishoudes met dergelijk inkomen heeft de inflatie een grotere impact op de koopkracht dan wanneer boodschappen voor het gezin een fractie is van het inkomen. Juist boodschappen zijn enorm veel duurder geworden. Als Men een laag inkomen heeft, is een stijging van 8% van het inkomen niet genoeg en moet men snijden in potjes zoals vakantie en incidentele uitgaven, terwijl die potjes zeer belangrijk om stress te verminderen.

Wat ook zo is, is dat veel mensen voor de oorlog een te groot deel van het inkomen aan huur of hypotheek uitgaven en dat maakte de prijsstijgingen van energie en voedsel opeens een groot probleem. Betaalbaar wonen is sowieso een struktureel probleem voor een grote groep Nederlanders.

[Reactie gewijzigd door ABD op 22 juli 2024 15:34]

50 procent lijkt me ook weer overdreven maar inderdaad hoger dan die 8 procent die continue beweerd wordt.
En dat bedrijven dan ook nog huilie huilie doen dat die inflate er is omdat de salarissen stijgen.
Want het is natuurlijk echt niet andersom. 8)7
Dat heet Cao onderhandelingen. Daar zijn een paar ouderwetse organisaties soms best goed in. Vakbonden bv.
Een significant deel van de bevolking valt niet onder een CAO, en zelfs dan kun je als gewone medewerker niet zomaar even zorgen dat de hele CAO omhoog gaat in loon.
Een significant deel van de bevolking valt niet onder een CAO

Daar staat tegenover dat een ander significant deel van de werknemers (80%) wél onder de CAO valt volgens het SZW.
20% is toch wel een significant deel
Ik vind ze toch al 7 jaar erg beroerd bij mijn werk, als ik zie hoe makkelijk ze steeds ingeven.
Zo goed zijn de vakbonden er niet in. Kijk alleen al naar de pensioenen die niet geindexeerd jarenlang.
Daar gaan de bonden niet over. Dan moet je bij de pensioenfondsen zijn. Daar kan je ook in het bestuur gaan zitten. Dat er niet geïndexeerd kon worden was omdat er wettelijk een idiote koppeling werd gemaakt met de rente. Ze maakten prachtige resultaten, maar mochten het niet uitgeven.
Tenminste, sommige fondsen. Er zijn er die werkelijk ieder jaar hebben kunnen indexeren
In CAO onderhandelingen kan ook meegenomen worden dat er een extra dotatie komt aan het pensioenfonds.
Die donatie was niet nodig. Het geld klotste tegen de plinten van de pensioenfondsen. Maar ze mochten het wettelijk niet gebruiken.

Maar we zijn nu wel heel erg Off topic
Even realitycheck: hoeveel % is je eigen salaris omhoog gegaan? Is dat meer, minder of gelijk aan 8,6%?
0%. Helemaal niks.
“Kortingen blijven gelijk”.

Dat zou eigenlijk niet moeten…. Als de prijzen omhoog moeten omdat het geld minder waard wordt zouden de kortingen ook omgoog moeten… anders krijg je feitelijk minder korting..
Je hebt natuurlijk niet de volledige inflatie extra loon nodig om te compenseren.

Stel dat de inflatie 10% was.

Je betaalt nu 100 euro + 10% is 110 euro.
Je verdient nu 1000 + 10% is 1100 euro.

Als er 10 dingen zijn die van 100 naar 110 gaan, dan heb je het wel nodig natuurlijk, maar dat is in de praktijk natuurlijk niet zo. De inflatie is gebaseerd op 16 indicatoren, waaronder de goudprijs, loonkosten, enz.
https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/prijzendashboard

De exacte verschillen, verschillen per indicator en hebben dus maar deels invloed op specifieke items. De indicator 'Bouwkosten Nieuwbouwwoningen' heeft waarschijnlijk niet zo veel invloed op de kosten van trostomaten. Andere indicatoren hebben wel invloed op veel dingen (loonkosten en de olieprijs bijvoorbeeld)

De inflatie is onder aan de streep een 'gevolg' van zaken. Het is niet een oorzaak als zodanig.
Dat is precies mijn punt. Je doet geen inflatiecorrectie op basis van inflatiecijfers CBS, die doe je op basis van werkelijk hogere kosten.

Je berekening gaat overigens mank, want die 1100 euro is het bruto deel. De helft gaat naar de belasting.

[Reactie gewijzigd door TwiekertBOB op 22 juli 2024 15:34]

Je berekening gaat overigens mank, want die 1100 euro is het bruto deel. De helft gaat naar de belasting.
Bij dat bedrag is het ongeveer gelijk ;)

Maar je hebt gelijk inderdaad :) Daar had ik geen rekening mee gehouden.
Waar komt die 8.6% vandaan?

[Reactie gewijzigd door Houtenklaas op 22 juli 2024 15:34]

Dat doen werknemers ook. En veel werkgevers bieden dat ook. Wij kregen er zonder onderhandelen al 7,8% bij.
En ook daar geat het mis. De loonsverhoging is over bruto loon. De helft gaat naar vader staat. De inflatie is op basis van netto loon, want jouw uitgaven stijgen met 8,6%.
In België worden de lonen automatisch geïndexeerd.
Ik dacht bij Sim-only dat een 2 jarig contract zou lonen, maar dat is niet zo. Ik moest vorig jaar 1,2 per maand meer betalen en dit jaar komt er weer 1,5 euro per maand bij. Als ik per jaar had betaald, had ik na een jaar weer kunnen verlengen tegen het oude tarief zonder inflatiecorrectie. Die 1 euro per maand wat het extra kost om een jaarcontract te hebben, was dus alsnog goedkoper.

Daarbij blijf ik het raar vinden dat je een contract kan afsluiten voor x bedrag per maand voor een periode van 2 jaar en dat de provider de prijzen dan gedurende de looptijd van dat contract kan wijzigen. Op deze manier kun je niet goed vergelijken welke provider voor jou de goedkoopste is.
Ik heb altijd low-budget abbonnementen maar nog wel met toestel. Wat ik doe is 2 lokale telefoonwinkels mailen als mijn abbo bijna voorbij is, en ook subtiel ervoor zorgen dat ze dat van elkaar weten. Tot nu toe altijd goeie deals gehad zo. De laatste keer extra een compleet prepaid-toestel met sim gehad omdat die 'te oud' was om te verkopen...
Meer salaris, hogere prijzen, weer meer salaris, weer hogere prijzen.
Je verwisseld salaris met winst.
Salaris is zeer zelden 100% van de kosten van een bedrijf. Sterker nog, meestal is het een stuk minder, en dus is een salaris verhoging van 10% niet een kostenverhoging van 10%, maar toch wel (vaak) een prijsverhoging van 10% voor de consument.
Ik vond KPN al vrij duur, maar dit is voor mij de druppel. Ik ga overstappen naar Youfone.
Bij HollandsNieuwe nu 20000 MB voor 7 euro, je kunt niet buiten je bundel. En de eerst volgende inflatiecorrectie is pas volgend jaar oktober.
Even zelf binnen Tweakers zoeken voor het linkje.
Edit: geheel op eigen risico, het blijft tenslotte Vodafone/Ziggo, niet de meest betrouwbare partijen.

[Reactie gewijzigd door Vuurvleugelhart op 22 juli 2024 15:34]

Dat is een nep aanbieding. Je moet dan verplicht ook internet van Ziggo afnemen.
goede keuze,

zat eerst bij simyo maar die hebben geen data plafond....
Youfone is eerder dit jaar overgenomen door KPN (bron). Het zou me niet verbazen als Youfone binnenkort hetzelfde doet. En/of in de kleine lettertjes inmiddels ook inflatiecorrectie opgenomen heeft, zodat je bij een soortgelijke verhoging ook niet tussentijds kunt opzeggen.
Eens, maar het is nu nog wel zo dat de prijzen ongeveer de helft zijn dan wat het bij KPN kost. Ze kunnen dus de inflatiecorrectie doorvoeren maar het blijft dan nog steeds een stuk goedkoper.
Mooi moment om over te stappen😃👍
Want je verwacht niet dat de rest ook een correctie doorvoert?
vast en zeker echter als nieuwe klant krijg je vaak wel bijvoorbeeld 25 euro per maand voor onbeperkt tot dat zij inflatie toevoegen (meestal een jaar later wanneer je weer kan overstappen). Waarom zou ik bij kpn blijven voor zeg 27.50 pm onbeperkt als een ander provider dat een jaar lang voor 25 pm aanbiedt. Ik vind het netwerk binnen nederland wel goed echter zijn de kosten bij ons veel hoger dan andere europese landen |:(
Met de eenmalige overstapkosten die je krijgt bij het wisselen van provider ben je die korting vaak meteen ook weer kwijt.
mwah vaak genoeg hebben providers geen aansluitkosten dan wel cash back via andere websites waarbij je contracten kunt afsluiten
- KPN geeft je ook korting op bepaalde vaste producten, zoals Netflix of Spotify via de combi vast+mobiel.

- Je kan MB's delen en dus 1 goedkoop abo zonder intenetbundel nemen en elke maand toch automatisch over 50GB! beschikken.

- Bij storing of door stomme foutjes van jezelf goede ondersteuning vanuit 24/7 klantenservice die niet zo moeilijk doet.

- Bedrijf met beter-dan-gemiddeld doelen op het gebied van klimaat en personeel.

-vast nog wel meer te bedenken wat die 2,50 per maand verschil niet meer zo interessant maakt.
wist je dat de klantenservice inmiddels niet meer 24/7 bereikbaar is?
sterker nog zij zijn nu enkel geopend tijdens kantoor uren en op de feest en zondagen zelfs gesloten!
Openingstijden klantenservice
Voor antwoord op jouw vragen over onze diensten en abonnementen zijn wij bereikbaar op:
Maandag t/m vrijdag van 08.00 tot 18.00 uur.
Zaterdag van 08.00 tot 17.00 uur.
Zon- en feestdagen gesloten.
Probleem of storing
Heb je een technisch probleem of een storing dan zijn wij 24/7 bereikbaar.
bron

edit
even toevoeging; ik heb namelijk zelf een technische probleem gehad op een later moment
via de website was dat de info die ik kon vinden en het nummer was niet bereikbaar

ondanks er staat voor technische problemen staan ze klaar voor je was dat mij niet gelukt
of het is enkel online of de kpn heeft het heel goed verstopt op de website dat ik het niet heb kunnen vinden

[Reactie gewijzigd door Tweakwondo op 22 juli 2024 15:34]

Je wordt inderdaad eerst opgevangen door een bandje ergens in de avond, maar als je niks zegt of de juiste keuze maakt, ik weet even niet hoe, krijg je gewoon 24/7 iemand aan de lijn.

Klopt idd dat ze wel minder makkelijk bereikbaar zijn. De desk is er nog steeds, ik ken de mensen die daar werken persoonlijk, het is alleen minder goed te vinden idd.
Bij mij ook de rede dat ik bij de mobiele providers geen 2jaarscontracten meer aan ga :P

Vind het moreel sowieso verwerpelijk dat ze bestaande contracten wel altijd indexeren tijdens je contractvasteperiode bij alle providers maar nieuwe klanten eigenlijk altijd de oude prijzen houden.

Nou dan gaan we hier dus mooi elk jaar overstappen en ben ik steeds nieuwe klant :+

[Reactie gewijzigd door !mark op 22 juli 2024 15:34]

Inderdaad, je gaat een 2 jaars contract aan met een reden, niet dat deze zomaar 8,6% wordt verhoogd na een paar maanden. Ik snap niet dat dit een legaal contract is....
Je hoeft niet eens over te stappen, als je telkens na 1 juli verlengt word je ook niet gecorrigeerd op inflatie. (Bij Vodafone hetzelfde, bij T-Mobile na 1 oktober).
Misschien moet ik mijn contract maar langer aanhouden dan. Dat wordt in maart verlengd, dus ik heb iedere keer en paar maanden de afgesproken prijs en dan anderhalf jaar lang 2,50 duurder. Hoewel dit nu pas in mijn contract staat is me dat bij KPN al eerder gebeurd (had dus toen blijkbaar al op mogen zeggen). En volgend jaar komt er weer inflatie over de inflatie bij. Dan betaal je dus 30,75 waar nieuwe klanten doodleuk 25 voor betalen.

Vroeger betekende een contract voor twee jaar tenminste nog dat ze ook niet aan je prijs kwamen. Daarna werd er in ieder geval het eerste jaar niet aan getornd.
Ja dat is in het licht van de huidige inflatiecijfers zeker verstandig. Vroeger maakte het niet zoveel uit, kreeg je hooguit 50 cent inflatiecorrectie, maar tegenwoordig is het een flinke verhoging.
Heb ergens vorig jaar bij KPN ook een beste verhoging gekregen op zich. Maar goed, ook toen was de inflatie al behoorlijk.

Ook bij T-Mobile ging de prijs gewoon 2,50 omhoog ergens halverwege het tweede jaar van een lopend abonnement. Maar goed, blijkbaar was dat iets waarvoor ik dan wel had op kunnen zeggen.
Ja, dat klopt. Sinds de inflatie zo hoog is zijn ze flink gaan verhogen. Enige is of overstappen of in de juiste verlengperiode gaan zitten. Tot begin dit jaar pasten de budgetmerken (youfone, simpel) geen inflatie toe en ook die zijn ermee begonnen. Vergelijkbare situatie eigenlijk met vast internet.
Nu is het ergens begrijpelijk dat het nu gebeurt. Maar dat T-Mobile voorbeeld gaat over 2020 en die prijs werd toen ook gewoon na 10 maanden (eerder dan ik dacht) met 2,70 omhoog geklapt.
Ik heb sinds kort kpn glas, alleen internet en Netflix met korting. Daarna belden ze of ik ik ook mobiel wilde. Eerst 20GB voor iets van €17, weet het niet meer precies. Daar moest ik nog over nadenken en wilde toen Simyo nemen. Paar dagen later belden ze weer en boden nu unlimited voor €21. En daarnee kan ik dus ook de andere abo’s max 50GB totaal verdelen en die abo’s kosten dan €10.
Dat vond ik wel een goede aanbieding dus gelijk maar afgesloten, temeer omdat er nog eens €5,- Netflix korting afgaat.
Simyo heeft de prijs z'n 5 maanden geleden omlaag gedaan (ook KPN netwerk)

[Reactie gewijzigd door RobbyTown op 22 juli 2024 15:34]

Natuurlijk niet. Maar dit is toch gewoon de jaarlijkse overstap roulette? Zelf blijf ik bij de provider die de beste diensten levert die aansluit bij mijn wensen (en dat hoeft niet perse de goedkoopste te zijn). Ik ken er zelf wel die voor 50ct minder per maand al overstappen naar een andere provider. 😅
Bij veel providers inmiddels niet meer mogelijk bij zo'n correctie.

Quote van website van KPN:

Mag ik mijn abonnement opzeggen?
De inflatiecorrectie is geen geldige reden om je abonnement kosteloos op te zeggen voor het einde van je contract. De inflatiecorrectie is onderdeel van de Algemene Voorwaarden van je abonnement.
Maar dan mag het ook geen cent meer zijn als de inflatie correctie. Anders mag je als of gewoon opzeggen.
De hoogte van de correctie wordt toch gewoon vastgesteld door de provider zelf?
Ja maar mag volgens de wet niet hoger zijn als het door de CBS aangegeven inflatie correctie.
Dus ze mogen nu niet zeggen we hebben een slecht jaar hier is een inflatiecorrectie van 20% terwijl hij in werkelijkheid 8,9% is.
Inflatie is geen legitieme reden een contract te ontbinden.

Daarnaast zal de rest wel volgen. Dus echt iets oplossen als lagere factuur zal je er vermoedelijk niet mee bereiken.
Dat was het heel lang wel, maar smerig hebben ze dat aangepast.

Maar dat is niet het ergste.

BIj tele2 was het zo. Ik betaal laten we zeggen 10 euro met een 2 jarig contract.
Dan betaal ik het tweede jaar 11 euro immers inflatie correctie.

Maar hetzelfde abbo of beter staat dan nog online voor 10 euro. En tja dan kan je je eigenlijk niet verschuilen onder inflatiecorrectie.
Je kan ook eerst eens je huidige abonnement tegen het licht houden en vergelijken met de huidige abonnementen die je aanbieder heeft. Heb ik net ook gedaan. Zo heb ik momenteel een oude SO155 bel/SMS bundel uit 2011 + een surf en mail bundel (ooit onbeperkt internet, nu 10gb, komt ook niet in aanmerking voor de verdubbeling databundel of combinatie korting)
Totaal €21,38 na jaren van inflatie correctie. Ga ik nu verlengen SO 150 bel/SMS 12gb data, betaal ik €20,-. Als je ook internet hebt, €17,50
Zeg je dat ook tegen jouw klanten als die over willen stappen? Of verhogen jullie nooit de prijzen als de kosten stijgen?
Als men ergens goedkoper denkt te zijn moeten ze dat vooral doen. Vaak komen ze met hangende pootjes, omdat service en ondersteuning toch tegenvallen en/of het product toch niet zo goed is als gedacht.
Werknemer van kpn heeft me verteld bij een inflatie correctie mag je het contract van een internet abbonement beëindigen. Is dat bij een mobiel abbonement dan ook zo?

[Reactie gewijzigd door MissMe NL op 22 juli 2024 15:34]

Op de gelinkte pagina staat dit:
De inflatiecorrectie is geen geldige reden om je abonnement kosteloos op te zeggen voor het einde van je contract. De inflatiecorrectie is onderdeel van de Algemene Voorwaarden van je abonnement.
Maar is dit ook zo bij oude KPN abonnementen? Die van mij stamt nog uit het jaar 2011 ofzo ;).
Als je een oud contract hebt mag je sowieso opzeggen wanneer je wilt.....
Belangrijk is wel dat een bedrijf jou als consument tijdig, zeker een maand van tevoren, meldt dat de prijs wordt gewijzigd. Ook moet hij bij het afsluiten van de dienst hebben aangegeven dat er eventueel inflatiecorrectie kan worden toegepast.

Met aan algemene zin als ‘onder voorbehoud van prijswijzigingen’ komt de aanbieder van een abonnement niet weg. Dat moet specifieker.
Gelukkig is er helemaal geen sprake van prijsafspraken tussen de grote providers...
Nou mijn loonsverhoging gaat ook weer op aan alle bedrijven die inflatie doorrekenen. Zo blijven we fijn in de cirkel die kapitalisme heet.
Ik zeg niet dat wel naar Noord Koreaanse toestanden moeten he. Maar we zitten er wel aan vast. We staken loonsverhoging of zonder staken goeie cao, tot iedereen weer denkt dat kunnen wij ook en daaaaag geld.
Net als bij gas en stroom is het misschien slim om minder data te gebruiken? Super simpel!

- Automatisch afspelende video's op YT/Instagram/etc. uitzetten
- Bovenstaande ook bij Netflix, etc.
- Gewoon minder socials gebruiken
- Vaker op Wifi zitten (eventueel met VPN)
- Minder foto's in de cloud via 5G plaatsen
- Etc.

Data minderen kun je leren ;)
En dan krijg je geld terug van KPN?
Nee, maar je kan dan wel kiezen voor een kleinere, goedkopere, bundel
Waarom minder gebruiken als het toch onbeperkt is? :)
Zodat je op een gegeven moment een minder duur pakket hoeft af te nemen (minder inkomsten etc.)
Dat is het hem eigenlijk juist. Met Unlimited bij KPN krijgen we dusdanig veel MB’s om te delen dat de andere abonnementen in het huishouden voorzien zijn met een goedkoop abonnementje ad €7/maand ofzo met enkel belminuten en ruiiimmm voldoende data hebben dankzij het delen. Er is geen goedkopere combinatie beschikbaar, als Unlimited omlaag gaat dan moeten de andere abonnementen omhoog wat vele vele vele malen duurder uitpakt.
Ah ja,

Dat heb ik ook inderdaad. Het is ook meer een tip voor mensen die met minder data toekunnen ;)
Een woord, lullig! Ik heb serieus net een abonnement afgesloten daar met korting. En nu komt er bij KPN als ik het goed begrijp 2,50€ bij. Alsof het leven nu niet al duur genoeg is.
Als je hem net afgesloten hebt is er niks aan de hand. Het gaat om abonnementen afgesloten voor 1 juli 2023 zegt het artikel ...
Ben ik ‘t ook niet mee eens eigenlijk. Vind het heel raar dat die inflatiecorrectie legaal is. Je spreekt een prijs af voor 1 maand, 1 jaar of 2 jaar. Dan moeten de bedragen voor die periode ook gewoon vaststaan, niet arbitrair verhoogd worden als vaste klanten boete. Als het abonnement verlopen is en je dus maandelijks kan opzeggen: fair game! Maar hoe het legaal gemaakt is dat tussentijds fors verhogen onder het mom inflatiecorrectie snap ik echt niet. Afspraak is afspraak. (Ja het staat ergens in de voorwaarden, maar dat wordt niet benoemd. Er staat gewoon: €X.XX per maand bij X-jaar contract en zo wordt de afspraak ook gemaakt.)

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 22 juli 2024 15:34]

Ja, dat klinkt ook wel logisch, afspraak is afspraak vind ik ook wel een groot goed. Maar de realiteit meldt intussen een ander verhaal, die inflatie correctie is zelfs geen reden meer om je contract te ontbinden. Dat "afspraak is afspraak" is dan ook louter een theoretisch model op dit moment.
Dat staat er toch helemaal niet? 8,4% met een maximum van 2,50 euro per maand. Reken maar uit.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.