Firefox beëindigt na september 2024 ondersteuning voor Windows 7, 8 en 8.1

Firefox stopt na Extended Support Release-versie 115 met de ondersteuning voor Windows 7, 8 en 8.1 en macOS-versies 10.12, 10.13 en 10.14. Firefox 115 komt in juli beschikbaar en wordt daarna nog vijftien maanden ondersteund met beveiligingsupdates.

Vanaf de release van versie 115, ergens volgende maand, worden gebruikers overgezet naar het Extended Support Release-kanaal, laat de Mozilla Foundation weten. Daar wordt deze versie nog tot en met september 2024 ondersteund met beveiligingsupdates. Reguliere feature-updates komen na volgende maand echter niet meer beschikbaar voor de besturingssystemen.

Microsoft stopte afgelopen januari met de ondersteuning voor Windows 7, 8 en 8.1 en ook de macOS-versies hebben al geruime tijd geen updates meer gehad. Volgens Firefox is het onderhouden van browsers op verouderde besturingssystemen erg kostbaar en onveilig voor gebruikers. Onder meer Google Chrome en Microsoft Edge zijn al langer gestopt met het ondersteunen van de Windows-besturingssystemen.

Door Kevin Krikhaar

Redacteur

01-06-2023 • 12:49

61

Reacties (61)

61
59
45
7
0
0
Wijzig sortering
Het tijdperk van Windows 7 komt nu echt tot een einde en is het (edit: omwille van de veiligheid) enkel offline op een oude pc te gebruiken (alle updates rollen nog wel via Windows Update binnen na een verse install en mits legaal). Jammer, maar Lubuntu is een goed, want licht, alternatief voor Windows 7: doch niet zo gebruiksvriendelijk voor mensen die Linux niet (goed) kennen. Oh: en Firefox werkt er prima mee! :Y)

[Reactie gewijzigd door John Stopman op 22 juli 2024 16:43]

.. doch niet zo gebruiksvriendelijk voor mensen die Linux niet (goed) kennen.
Stuur ze maar langs, @youridv1 @Nimja, aanstaande zondagmiddag kan ik wel eea. uitleggen, mits Nijmegen niet te ver rijden is :)
Leuk, maar Windows hoeft voor veel mensen niet uitgelegd te worden want that's what they know. En verder zijn veel natuurlijk Office gewend want niet ondersteund wordt.

Ooit ook geprobeerd om mensen aan Linux (Ubuntu) te krijgen maar in de praktijk werkt het gewoon niet. De meest succesvolle poging zijn Chromebooks nog geweest en dat heeft eigenlijk nog heel weinig met het Linux ecosysteem te maken (misschien date daarom ook beter werkt).
De meeste gebruikers die ik ken raken ook het spoor bijster als de startknop een andere menu volgorde laat zien of het icoontje van de browser anders geworden is. Die groep overzetten is nog het eenvoudigste. Het ergste zijn gebruikers die claimen windows te kennen maar volledig verdwalen in de registry editor of klagen dat het settings menu weer anders is geworden.
Daarom adviseer ik mensen eerst stapsgewijs open source alternatieven aan te leren, omdat cold turkey overstappen niet echt handig is, zie advies 5, slide 29. Pas daarna gaan ze pas inzien hoe vast het ecosysteem zit.
Zulke dingen werken eigenlijk alleen als er een intent is om over te stappen, in de meeste mensen zullen die gewoon niet zien. Het werkt immers en de interesse om over te stappen is er vaak gewoon niet. Die zullen dan niet zitten wachten om naar advies 5 op pagina 29 van een lap "huiswerk" te gaan scrollen. Die willen gewoon internet starten, mail checken, Facebook lezen.
Die willen gewoon internet starten, mail checken, Facebook lezen.
En dat zijn nu juist de dingen die ze op Linux ook prima kunnen doen, in de browser die ze altijd al gewend waren te gebruiken, ongeacht of dat nu Firefox, Chrome of Edge is. Deze groep is heel makkelijk over te zetten naar Linux is mijn ervaring.
Ja, en zo is het wel met Windows. Die heb je binnen 10 minuten geinstalleerd en je bent al zowat gebruiksklaar eigenlijk.
En daarna 4 uren updates installeren en alle programma's downloaden en installeren.
Met bv Debian is alles out-of-the-box aanwezig en up-to-date
En niet vergeten dat er 3 (misschien zijn er meer) gui's zijn om gebruikers aan je pc te koppelen. De ene maakt een online account aan. de ander is ook add user maar dat voegt domein gebruikers toe. En een andere om hoera gewoon een lokaal account aan te maken.
Bijna klaar ja.
Alleen proberen ze je nog even een online account aan te smeren, moet je nog even alle vinken in een wizzard uitzetten.
Dan nog even een paar keer rebooten vanwege update, alle bloatware er uit slopen en een browser installeren. Maar daarna ben je inderdaad wel ongeveer gebruiksklaar.
Deze mensen hebben wat ze denken een goede reden te zijn om de pc,s online te houden, veelal gaat het om pc,s die maar 1 uurtje per maand aan staan of exotisch randapparatuur op zit zoals een printer van 10 euro die niet werkt met Windows 10...

Je veranderd er niks aan, security lek of niet heeft men geen boodschap aan, ze blijven gewoon online.
Wedden dat de meeste Windows 7 of ouder niet bij de mensen thuis staan maar juist op de ministeries, de gemeentehuizen en vitale onderdelen van onze maatschappij.
Die weddenschap durf ik wel aan. In mijn ervaring, ik doe veel projecten bij de Rijksoverheid, zijn ze op nationaal niveau meestal al een tijdje over naar Windows 10 en Server 2016 of hoger. Bij regionale en lokale overheden zie je dat men steeds vaker gebruik maakt van een werkplek in "de cloud", bijvoorbeeld op Azure, en die zijn ook gewoon up-to-date. Of de keuze voor een cloudwerkplek de juiste is voor de overheid is weer een hele andere discussie.
In Nederland gaat het nog redelijk goed, al hoor ik mijn ex-collega bij Rijkswaterstaat geregeld behoorlijk foeteren op houtje-touwtje systemen die nog niet vervangen zijn. Wij lopen zelf ook geregeld tegen opstellingen aan met een Windows 7 bak aan een CT- of MRI-scanner. Ja, natuurlijk komen die niet op het internet maar ze moeten wel communiceren op het netwerk. We hebben ook zowaar nog een waterstraalsnijder staan die op DOS 5.0 werkt. Niet de apparatuur die de gemiddelde beunhaas in z'n schuurtje heeft staan. Maar toch. Je kan die apparatuur ook niet even vervangen of een ander OS-je erop zetten. Ik ben bij baan al niet meer zeker als ik het scherm afstof ;)
Mijn kapper heeft het kassasysteem en afsprakensysteem op een (niet gevalideerde) Windows XP draaien. Bij het gemeentehuis hier is een infoterminal die op Windows 7 zit en gewoon op internet staat aangesloten en het interne netwerk. Je moet wat als je daar toch zit te wachten...
Als we 1000 willekeurige systemen pakken bij huishoudens of bij vitale onderdelen van onze maatschappij, dan denk ik dat we bij de huishoudens minder oeroude systemen tegenkomen.
Dan bedoel je organisatie,s met verminderd IT budget, industrie machine,s en auto garage,s bijvoorbeeld zie je vaak dat daar de tijd is blijven stilstaan.
Of die denken intussen gewoon "het werkt, waarom zou ik kosten moeten maken omdat Bill Gates dat graag wil?". Een autogarage heeft zoveel materiaal staan dat jaren mee gaat, van een compressor tot bandenlegger tot handgereedschap en noem het allemaal maar op. PC's zijn een van de weinige toestellen die we vervangen omdat er iets nieuws komt, niet omdat de oude stuk is. Genoeg beunhaasgarages waar nog een of andere jaren 80 stereotoren de radio door de werkplaats schalt en dat werkt. Waarom moet dat bij computers anders zijn eigenlijk? Ik kan nou niet zeggen dat ik op Windows 7 veel zaken mis die Windows 10/11 wel hebben voor dagelijks gebruik, ergens blijft het belachelijk om te updaten om het updaten....
Heeft alleen niks met Bill / Microsoft etc te maken, Ze zien het als een gebruiksobject zolang de computer niet in rook opgaat blijft die mooi zo doordraaien idd.

We weten allemaal dat het zo niet werkt bij software.
Pas als het goed misgaat zoals klantsysteem alle gegevens liggen op straat en iemand hangt het aan de grote klok of er sluipt een cryptovirus via de computer naar binnen waardoor alle computers incl back-ups encrypted raakt wordt er aan beveiliging gedacht.
Dat weet ik, dat weet jij maar voor niet-IT bedrijven als bv een garage is het gewoon een niet uit te leggen kostenpost en die zullen nog altijd Gates koppelen aan Microsoft, ondanks dat die er al jaren weg is.
Anno 2023 nog over Gates spreken. Die is al 15 jaar in pensioen ;)
Of je leest de rest even ;) .
Denk dat je onderschat hoeveel richtlijnen en regeltjes er daar zijn die de dingen actueel en supported moeten houden. Of ze betalen voor een vorm van extended support, of er zijn migratie projecten al lang bezig.
Toen ik zeven jaar geleden bij gemeentehuizen achter de balie werkte, werd bij verschillende gemeenten waar ik kwam nog Windows XP gebruikt.
Het tijdperk van Windows 7 komt nu echt tot een einde en is het enkel offline op een oude pc te gebruiken
Ik snap wat je bedoelt, maar nee, dat is niet zo. Mensen die privé nu nog op W7 zitten gaan niet door het feit dat firefox niet meer update overstappen naar een nieuw OS. Pas als websites en dergelijke beginnen met hun user agent te weigeren, dan gaan ze over omdat "de computer het ineens niet meer doet"

Als je verstandig genoeg bent om te weten waarom je over moet, dan ben je in 99% van de gevallen al over nu.

Soms hoor je van mensen dat ze die pc online houden vanwege de een of andere printer, scanner of fax apparaat oid. Maarja die willen natuurlijk niet horen dat de kans dat de kans enorm is dat dat stuk randapparatuur feilloos werkt op linux en dat ze op die manier de pc aan kunnen houden en hem voor dagelijkse taken toch kunnen vervangen voor een nieuwe windows machine.
Ik snap dat wel, want linux is gewoon niet eenvoudig voor beginnelingen. De linux community wordt vaak extreem boos op je als je dat zegt, maar als iemand die Linux al gebruikt sinds de eerste stable release van ubuntu ben ik het daar fundamenteel mee oneens. Maar je bankgegevens die worden gejat is naar mijn mening enger dan een onbekend stuk software leren, hoe digitaal ononderlegd je ook bent.

[Reactie gewijzigd door youridv1 op 22 juli 2024 16:43]

Anoniem: 1849202 @youridv11 juni 2023 13:35
Zou het persoonlijk niet kunnen doen om op W7 te blijven zitten, om een redelijk recent voorbeeld te geven zal naar alle waarschijnlijkheid de E-cores van de 12e- en 13e generatie Intel processoren al niet werken op Windows 7, daar dit eerst op Windows 10 ook niet bleek te werken totdat er een update voor uitkwam.

Dan zit je nog met drivers die niet (goed) werken op Windows 7 of oudere besturingssystemen, software dat mogelijk niet (goed) werkt. Met de tijd zal steeds minder hard- en software niet (goed) werken op W7, tenzij de mogelijkheid bestaat om oudere versies te blijven gebruiken, ideaal is dit echter ook niet.

Althans in ieder geval niet de computer dat ik gebruik als daily driver, als tweede PC zou ik er wat minder moeite mee hebben mits het een specifiek doel heeft waarom ik daar W7 op draai.
Zou het persoonlijk niet kunnen doen om op W7 te blijven zitten, om een redelijk recent voorbeeld te geven zal naar alle waarschijnlijkheid de E-cores van de 12e- en 13e generatie Intel processoren al niet werken op Windows 7, daar dit eerst op Windows 10 ook niet bleek te werken totdat er een update voor uitkwam.
Het gaat natuurlijk in 99,9999999% van de gevallen over computers die met Win7 geleverd zijn, niet over mensen die wel de hardware dusdanig vervangen maar niet het OS, dat is enorm zeldzaam zeker met hoe oud Win7 ondertussen is.
lubuntu (windows 95) vergelijken met windows 7? ik zou zelfs xubuntu (met xfce) dus al niet eens met de UI van win7 willen vergelijken al komt die misschien wel een beetje in de buurt van XP.

nee als je win7 ergens mee wilt vergelijken dan zou ik eens kijken naar een distro met Cinamon Desktop (komt origineel van linux mint) en als we het dan toch over mint hebben, een van de voordelen van mint is volgens mij dat het over het algemeen vrij stabiel, behoorlijk gebruiksvriendelijk en ook erg vriendelijk is voor je systeem. een dualcore cpu en 4gb ram zal in de meeste gevallen prima volstaan voor een desktop met mint.
De UI van Lubuntu is inderdaad niet zo gelikt als dat van Windows 7, maar als alle essentials eenmaal zijn geïnstalleerd (Audacious, VLC, Firefox) dan staat er een prima bruikbare HTPC op je desk (ook doordat Lubuntu onder de motorkap een stuk geavanceerder is dan W7).

Lubuntu neemt ongeveer 520-576MB aan ram in beslag (Windows 7 vereist al snel meer dan het dubbele (komt o.a. door Security Essentials), mits volledig gepatched (meestal zo rond de 1.4GB): een installatie zonder patches en andersoortige updates neemt ongeveer 600MB.

Zodoende kun je zelfs met 2GB toe als je Firefox met Lubuntu combineert én wij ons in Firefox tot maximaal 4 tabs beperken: dan is Firefox ongeveer 1.2GB ~ 1.5GB aan ram nodig.

/edit:

Ik heb het ff gecheckt op mijn nieuwe laptop met Lubuntu: en met 4 tabs open neemt Tweakers, YouTube, MSN Nieuws, Mail, en het OS 1.89GB van 16GB in beslag ;)
quote: i-chat"
[...] een van de voordelen van mint is volgens mij dat het over het algemeen vrij stabiel, behoorlijk gebruiksvriendelijk en ook erg vriendelijk is voor je systeem. een dualcore cpu en 4gb ram zal in de meeste gevallen prima volstaan voor een desktop met mint.
Dat ben ik met je eens: ik heb meerdere mensen er lovend over horen spreken :)

[Reactie gewijzigd door John Stopman op 22 juli 2024 16:43]

Nee hoor. Feitelijk wordt Windows 7 nog steeds onderhouden met security patches zoals PimJoosten schrijft.

Het echte einde van ondersteuning met security patches van Microsoft voor Windows 7 embedded is 10 oktober 2023.

Een up-to-date browser is wel essentieel bij online gebruik, en dat ligt niet aan Windows 7, maar aan browsermakers. Google sneed de lijn te vroeg door in april. Het is jammer dat Mozilla er ook mee stopt, maar ze hebben het wel ruim tevoren aangekondigd, en het stopt pas over een ruim een jaar.

Hoewel veiligheid er vaak ten onrechte wordt bijgesleept is dat niet de werkelijke reden om ondersteuning te stoppen. Dat schrijft Cyb.

[Reactie gewijzigd door mrmrmr op 22 juli 2024 16:43]

Het tijdperk van windows 7 was al over toen Windows 8.1 uit kwam tbh.
Uhm... Beetje kort door de bocht. Zet gewoon alles dicht en het valt reuze mee met windows exploits e.d.

[Reactie gewijzigd door Marctraider op 22 juli 2024 16:43]

Precies. Verwijder ook alle ramen en deuren uit je huis, geheel dichtmetselen. Komen inbrekers ook niet binnen.
Tja dit was te verwachten. Windows 7 en 8.1 is gewoon niet veilig meer om online te gebruiken.
Windows 7 en 8.1 is gewoon niet veilig meer om online te gebruiken.
Het argument dat Windows 7 en 8.1 niet meer veilig zijn, vind ik nog geen reden om dan maar te stoppen met Firefox updates, en het daarmee nog onveiliger te maken.Een beter argument is als het Mozilla veel tijd zou kosten om deze oude Windows versies nog te ondersteunen, maar of dat het geval is, weet ik niet.
Er zijn genoeg mensen in derde wereld landen die de overstap naar een nieuwe Windows niet zo snel kunnen maken. Bijv. te oude hardware, of de kosten van het overstappen, of kennisgebrek.
Van de Windows gebruikers gaat het om zo'n 5% die op Windows 7/8 zit.
Anoniem: 1890360 @Cyb1 juni 2023 20:03
Volgens Firefox is het onderhouden van browsers op verouderde besturingssystemen erg kostbaar en onveilig voor gebruikers.
Staat in de tekst.
Aangezien arbeidstijd geld kost zijn ze er te veel tijd aan kwijt.
De meeste mensen zitten tegenwoordig op Windows 10. Zelfs nog meer als Windows 11.
En W10 word gewoon nog prima ondersteund tot 2025. Misschien tegen die tijd een Nieuw Windows, of overstappen op Linux.
Het is een risico afweging tussen security en kosten. Dat is hier in Nederland niet anders, ondanks dat wij in het westen die kosten gemakkelijker kunnen dragen. Zie bijv. de discussie hier: Cyb in 'Smartphones tussen 150 en 250 euro - Twee stappen vooruit, een stap terug'
Waar sommige Tweakers vervolgens het belang van security reduceren, omdat men het liever niet heeft over de kosten.
Windows 7 is nog prima veilig te houden door de updates van Windows Embedded Standard 7 of Server 2008 R2 te installeren. Die updates zijn exact gelijk aan de Windows 7 ESU updates die tot en met januari werden uitgebracht. Je moet ze alleen wel handmatig installeren en de installatie moet geschikt worden gemaakt voor ESU's.
Hoe zat dat met de nieuwste games? Werken die ook nog op Windows 7?
Ik heb geen idee. Ik ben geen gamer.
Wat ik net even heb opgezocht is dat DX12 games niet werken op Windows 7 of 8.1.
Ik kom online veel te vaak mensen tegen die Windows 7 blijven gebruiken omdat ze Windows 10 verschrikkelijk vinden (bijna altijd van horen zeggen, ze hebben er in de praktijk geen ervaring mee). Dit soort mensen zijn zo koppig dat alle waarschuwingen over de grote veiligheidsrisico's aan dovemansoren zijn gericht. Zolang hun Windows 7-PC trouw blijft werken, blijven ze Windows 7 trouw.
Nu zit ik nog wel goed, maar als Firefox straks zegt: "Wij gaan Windows 10 niet meer ondersteunen", dan ben ik minder tevreden. Ik hoor bijna wekelijks over nieuwe problemen met Windows 11, en de richting waar Microsoft in gaat ben ik ook niet zo blij mee.

Het lijk er in ieder geval op dat Windows 10 mijn laatste Windows zal zijn, en ik gebruik het al sinds Windows 3.11.

[Reactie gewijzigd door Memori op 22 juli 2024 16:43]

"Ja, jullie dat zeiden jullie ook over het millenniumprobleem en dat ging ook zonder problemen. Die updates zijn er alleen maar om mijn goede pc te slopen zodat ik een nieuwe moet kopen of jullie weer moet inhuren. Ik ben gekke Henkie niet."
Ergens snap ik het ook wel. Men heeft het niet zo op die cloud-gerichte systemen en gigantisch veel bloatware troep.

Maar goed, op een gegeven moment moet je wel eens een keer.
enige soortgelijke alternatief als je toch niet wil overstappen naar 1 van de nieuwere versies van windows?
Niet dat ik weet alle chrome based browser stoppen er ook mee volgens mij

[Reactie gewijzigd door atthias op 22 juli 2024 16:43]

Linux.

En je kunt Firefox nog steeds gebruiken, het wordt alleen niet ge-update met dezelfde risicos als het hele OS.
Microsoft stopte afgelopen januari met de ondersteuning voor Windows 7, 8 en 8.1
Windows 8 werd al sinds 2016 niet meer ondersteund. Je moest Windows 8.1 hebben als je nog updates wou blijven ontvangen.
Om die reden ben ik eind vorig jaar overgestapt naar een nieuwe pc (werk thuis als zzp'er) met windows 11. Ik had nog een oudere met windows 8.1 die technisch nog prima was inclusief updates beveiliging. Overstap ging prima maar daarvoor een klant ingehuurd die IT'er is. Uiteraard om nota gevraagd en betaald.
September 24 hè, dat is nog een jaar en 3 maanden. Dat doen ze goed.
Dit zal mijn schoonmoeder leuk vinden, die houd nog altijd vast aan Windows 7. Nu moet ik wel zeggen laptop is 13 jaar oud en doet het nog altijd goed. Ooit nieuw geheugen en een SSD in gedaan. Accu doet het niet meer, maar voor de rest doet het beestje het nog altijd.
[...] laptop [...]
[...] Accu doet het niet meer, maar voor de rest doet het beestje het nog altijd.
Haha, ja een laptop die alleen aan de stroom kan omdat de accu het niet doet. :9
Klopt, maar ze is er zo aan gehecht, heeft ze ooit van ons gekregen, een Sony laptop, dus ze wilt er geen afstand van doen.
Security leaks incoming :)

[Reactie gewijzigd door MDK007 op 22 juli 2024 16:43]

Waar heb je dan last met chrome? En de keren dat je wel last hebt met Firefox, wat voor security problemen zijn het dan?
Leestekens, dan is het begrijpelijk.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.