Hoofdcategorieën

Belgische providers nerveus na EU-boete voor Telefónica

Door Peter de Boer, vrijdag 6 juli 2007 15:44
Bron: ZDnet, submitter: hellsnake, views: 36.778

Het Spaanse bedrijf Telefónica heeft gisteren van de Europese kartelwaakhond een recordboete gekregen. Deze beslissing kan gevolgen hebben voor de Belgische providers; de situatie in België is vergelijkbaar met die in Spanje.

BelgacomTelefónica kreeg een boete van 151 miljoen euro omdat het zijn concurrenten jarenlang vrijwel onmogelijk maakte voet aan de grond te krijgen in de Spaanse breedbandmarkt. Het bedrijf heeft misbruik gemaakt van zijn dominante marktpositie, oordeelde EU-commissaris voor mededingingszaken Neelie Kroes. De Spanjaarden betaalden daardoor de afgelopen jaren gemiddeld 20 procent meer voor hun internettoegang dan andere Europeanen. Volgens Belgisch politica Stéphanie Anseeuw, lid van de liberale partij Open VLD, wijkt de Spaanse situatie niet af van die in België. Belgacom en Telenet beheersen een dermate groot gedeelte van de breedbandmarkt, dat andere partijen vrijwel geen kans hebben. Belgacom rekent volgens Anseeuw veel te hoge tarieven aan andere isp's voor het gebruik van zijn netwerk. Telenet laat helemaal geen andere bedrijven toe op zijn net.

Telenet-logoAnseeuw wil het openbreken van de internetmarkt bij de vorming van een nieuwe regering op de agenda zetten. Ze wil dat andere bedrijven toegang krijgen tot de netwerken van Telenet en Belgacom, en dat de Belgische telecomopzichter strenger toeziet op bedragen die daarvoor in rekening worden gebracht. Als het aan Anseeuw ligt, blijft het hier niet bij. Belgacom moet volgens haar volledig geprivatiseerd worden. 'De overheid heeft nu twee petten op: die van aandeelhouder en regelgever. Het gevaar van belangenverstrengeling is veel te groot', aldus de Belgische senator. De boete voor het Spaanse telecombedrijf zal de Belgische providers behoorlijk zenuwachtig hebben gemaakt; voor de consumenten in België kan de boete mogelijk wel gunstig uitpakken. Meer concurrentie en strenger toezicht zullen de prijzen hoogstwaarschijnlijk laten dalen. Ook afschaffing of verruiming van de veelbesproken datalimieten zou door meer concurrentie tot de mogelijkheden kunnen gaan behoren.

Volgende 17:04
Vorige 15:16

Reacties

«  1  2  3  4  5  »

Zou tijd worden zeg! Breedband internet in België is volgens mij nog slechter dan in de meeste oostbloklanden...


eum, hoeveel betaal jij als je naar de dokter gaat?
zwijg gewoon, ik ben Belg, de ISP situatie is idd onhoudbaar, maar opmerkingen zoals deze zijn gewoon idioot en enorm irritant.


En hoeveel % van de bevolking heeft een verzekering die alles dekt? en hoelang wachten jullie op een dokter? en als het daar toch beter is, waarom zitten de grensziekenhuizen altijd VOL Nederlanders?
(ja ik kan dat weten, ik hoef niet te zeggen hoe)

Maar daar gaat het helemaal NIET om, mijn punt was helemaal niet "België is het beste!", mijn punt was "België heeft ook wel goede kanten, dus apenland is een lichte overstatement".

In nederland heeft Iedereen een verzekering die alle "gewone" dokters kosten dekt? dat heet het basis paket en is verplicht voor iedereen.
(dus iedereen is in dit geval degenen die zich aan de wet houden)

Ik ben het wel met je eens dat de opmerking "apeland" helemaal nergens op slaat, voorbeeld van dokters is alleen een beetje slecht voorbeeld want ik denk dat Nerderland daarin nou net uitblinkt. Grensziekenhuizen vol: Dat noemen we nu vrije markt! Het jammere is met telefoonlijntjes, dat je niet over de grens een telefoonlijn kan aanschaffen. Dat is nou precies de rede dat je misbruik kunt maken van marktpositie en dat je telecom toezichthouders nodig hebt.

sorry maar ik ben zelf arts in opleiding en ik kan je vertellen. de reden dat grens ziekenhuizen vol zitten is zeker omdat het Nederlandse systeem nergens op slaat. te lange wachtlijsten en te weinig service. België staat daar toch stukken beter voor. je gaat er naar toe en je wordt geholpen meteen.

het is zelfs zo dat de opleiding in België voor geneeskunde zo goed is dat ze zelfs in Nederland bij het aannemen voor specialisatie de voorkeur geven aan iemand uit belgie dan aan iemand die zelf hier in Nederland gestudeerd heeft. dat gewoon omdat de niveau van iemand die in België gestudeerd heeft hoger is.

nu weer ontopic. goede zaak, want ik hoor te vaak van de slechte internet abos in België, en de data limieten en alles. wordt eens tijd dat de markt daar opengebroken wordt en concurrentie komt. kunnen onze Belgische vrienden ook eindelijk beginnen met naar hartenlust leechen van spul

Ik weet niet wrom je Sorry zegt, ik ben het niet met je oneens, het is toch de markt die maakt dat men dan over de grens gaat. Dat veel artsen in nederland de patient nog steeds niet zien als klant waardoor ik op hem moet wachten ipv omgekeerd., tsja, daar ben ik het mee eens. Als een arts bij mij IT services inkoopt en ik maak een afspraak om 2 uur, dan ben ik er om 2 uur, waarom is dat omgekeerd dan niet zo?
Een spoedgeval alla, maar bel dan even ipv dat je me een uur laat wachten, Ik laat mijn klanten ook niet (en zeker niet zonder excuses) een uur wachten zonder bericht.
Mijn tijd kost net zo hard geld als dat van een arts.

België; mijn apenland O+

Allemachtig, als Nederlander vind ik de lompe en beledigende opmerkingen richting onze zuiderburen ronduit beschamend. Laten we onzelf aljeblieft niet tot dat niveau verlagen.
We hebben allemaal onze zwakke en sterke kanten. Het is algemeen bekend dat onderwijs en gezondheidszorg in Belgie beter is.

Offtopic opmerking en oostbloklanden zijn geen apelanden :(

De breedband dichtheid is wellicht lager dan in landen als NL, maar de mensen internetten hier (Polen) bijna niet over modempjes. Meeste hebben allemaal DSL of kabel.

Vergis je niet, Latvië (Letland), Bulgarije en Romanië staan in de top 5 van de wereld, boven Nederland. ;) Bron

@ mgreving2: Hoeveelheid zal wel varieren maar bij speedtest wordt je pas in de test opgenomen als je een minimaal aantal IP adressen hebt en daar wordt gemiddeld en 95ste percentiel van berekend.

[Reactie gewijzigd door CyberAmp]


En hoeveel procent van de inwoners heeft daar breedband dan?

bijna iedereen
je moet u de situatie als volgt voorstellen: in België bv hebben ze eerst 56k lijnen gebruikt, dus moest er geïnvesteerd worden in 56k infrastructuur (en die moet afgeschreven geraken), dan was er ISDN, dan ADSL en kabel (telkens op verschillende snelheden met verschillende investeringen) etc...
in het Oostblok moeten ze 1 keer investeren, in 20Mbit+ verbindingen, geen nog lopende afschrijvingen of licenties (die je te duur betaalde)...

Moet je eens denken...Wij zijn gewoon beta testers.

Wet van remmende voorsprong heet dat.


@wildjim: Laten we heel nederland opgraven om elk huis van 1 gbps up & down fiber to the home aan te leggen. O, laten we gelijk 5 internet knoop punten erbij bouwen zodat die dat ook aankunnen. Wie gaat dat betalen? Jij gaat geen 1000 euro per maand aan internet betalen (wat waarschijnlijk nog te weinig is om de kosten er uit te halen) omdat dat natuurlijk zakkenvullerij is.

ij gaat geen 1000 euro per maand aan internet betalen (wat waarschijnlijk nog te weinig is om de kosten er uit te halen)
Nou, voor 12.000 euro per jaar kun je toch een knappe gigabitverbinding krijgen hoor... :)

En over het "heel Nederland opgraven" gesproken: de KPN heeft het "Deltaplan Glasvezel" klaar, het wachten is nog op toestemming van de regering (zal ook nog wel een kostenaspectje hebben). Het is inderdaad de bedoeling dat voor (ik dacht) 2015 heel Nederland is voorzien van glasvezel... Dat wordt een operatie vergelijkbaar met de aanleg van de coaxbekabeling...

Ja dat was te verwachten...

10 jaar na introductie van breedbeeld tv. Doet een enkele omroep nu een poging om het uit te zenden op dat formaat. Dus 10 jaar na de introductie van HDTV krijgen we ongeveer daadwerkelijk HD uitzendingen, want dan is het netwerk pas geschikt daarvoor, dat zal dan ongeveer zijn (als het meezit) in 2017...

Dus je lcd/plasma eigenlijk pas handig op dat moment. Tenzij je alle HD series/films etc download en afspeelt op je HTPC afcourse (maar dat mag eigenlijk niet, tja.. nature finds a way hehe)



lolz.. weleens bedacht dat betrekkelijk weinig particulieren daar "breedband" hebben, en dat dit soort scores makkelijker te behalen zijn doordat de overheid en/of bedrijven high-end verbindingen hebben?? :O
Daarom wordt 't gemmidelde hier omlaag gehaald 8)7

on-topic: Hopelijk eindelijk wát concurrentie voor de zuiderburen; nu moet nelie zich nog koest houden m.b.t glas in NL..

[Reactie gewijzigd door rj1093]


en dat dit soort scores makkelijker te behalen zijn doordat de overheid en/of bedrijven high-end verbindingen hebben??
Daarom wordt 't gemmidelde hier omlaag gehaald

Wil je nu beweren dat de Nederlandse overheid en bedrijven geen breedband hebben?

Klopt inderdaad, heb daar een basic abbo 4096/768 ADSL voor $ 31,00 in de maand. En internet via de kabel is nog goedkoper. (ben gelukkige bezitter van een huisje daar).

Grappig dat je dat zegt : Het IS namelijk zo !!

Had het er laatst over met een vriend uit Kroatië en die zei op een gegeven moment "Ja ze hebben daar wel internet zonder datalimiet, maar dat kost wel 40 ¤ !! "

Toen dacht ik echt van "Hadden ze dat maar in Belgie dan waren ze super blij" :D

tja, ¤40 maar die moet je betalen met een gemiddeld loon van ¤615 (anno 2006) Omgerekend naar onze (apeland) lonen komt dit overeen met ongeveer ¤100/maand. Met dat bedrag kan je hier ook wel een leuk abbonement op de kop tikken!
PS Ik betaal hier in Vlaanderen ¤25 voor een 6Mbit en 30GB datalimiet

[Reactie gewijzigd door Baritee]



Voor jou misschien, maar dat betekent niet dat het voor iedereen geldt.

Je moet echt is verder kijken dan je neus lang is.

En die bullshit over dat Belgen wat minder internet hebben dan dat we hier in Nederland hebben moet is ophouden, het begint namelijk best wel vervelend te worden.

Ik vind het echt super leuk voor je dat je 30GB in een weekend download maar ga dat niet hier vertellen. Ik denk dat het mensen weinig kan schelen hoeveel jij download.

En ik denk dat de gemiddelde consument meer dan genoeg heeft aan 30GB.

Ik denk juist dat het goed zou zijn,als in Belgie de datalimiet wordt vrijgegeven.

Ik ken genoeg Belgen,en de meeste klagen er WEL over...In Belgie wordt ook je UPLOAD gerekend,en bij veel mensen die dan geregeld online gamen,krijg je in no-time problemen...want daar schroeven ze dan vrolijk je downloadsnelheid terug,tot een 10kb/s...heb je net ISDN snelheid...lekker hoor...

En dan over het download limiet...als je niet beter weet,dan haal je niet meer...inderdaad,maar in Nederland heb je enorm veel dataverkeer door Nieuwsgroepen en Bittorrent.
Ik download ook niet elk weekend 30 gig,maar soms heb ik wel eens dagen dat ik op 70 gig kom...en als je dan 30 gig limiet hebt...lekker hoor.

In Belgie trachten ze vaak de burgers kleiner te houden,waar de Nederlander een "rot op" mentaliteit vertoont.Voorbeeld: werknemer die even aan zijn baas laat horen hoe het zit in Nederland.Belgie is het jaknikkend zwijgen...en zo is het met talloze situatie's daar.(ik woon in een grensdorp,nederland)

Dus omdat jij niet je limiet gebruikt,zegt niet dat een ander dat ook niet doet...wees blij mocht het doorgaan...


We leven nog altijd in Europa ;)
En ik denk dat jullie in Nederland niet te klagen hebben.

In welk tijdperk leef jij?

Ik en vele Nederlanders hebben een perfecte altijd online ADSL of Kabel verbinding...en dat ZONDER datalimiet tegen aantrekkelijke prijzen.

Dat jij en sommige daar genoegen mee nemen,zegt niet dat een ander dat doet.
Ik ken veel Belgen,en eigenlijk is iedereen het er roerend mee eens,de limieten zijn enorm vervelend.

Verder gaat de logica van een supersnelle verbinding,en met een iele download limiet niet op...want waarvoor heb je die snelheid dan?Om een fractie van een seconde een pagina sneller te openen?Hou aub op...en face it...jullie worden gewoon gemanipuleerd door de eeuwig verstoorde regering,die het nergens overeens kan worden...en de mensen in het land zijn de dupe.


Qua kwaliteit heb je geen klagen bij Belgacom of Telenet. Uptime (netwerk dat plat gaat) is vlekkeloos. Natuurlijk is de prijs die we ervoor betalen veel te hoog.

Volgens mij heeft Bamse wel gelijk maar hij formuleerd het niet goed :P
Nix mis met het internet in belgie zal nagenoeg zelfde doen als hiero in Nederland.
Vroeger hadden wij ok dataliemieten hiero hoor, maar dat is een beetje weggevallen door "concurentie", iets aanbieden wat de ander niet heeft en meer "betalende" klanten krijgen.
Door dat er 2 groote jongens zijn in belgie is er dus nagenoeg geen ruimte voor concurentie waardoor ze liemieten kunnen instellen om dat je "er toch nix aan kunt doen"
Als er wel concurentie in Belgie geweest zou zijn dan hadden ze volgens mij ook geen "liemieten" meer.

eh... sorry hoor. In Warschau, Polen heb ik hier een perfecte 20MBit verbinding. Zonder raar gedoe als datalimiet. Je opmerking laat echter denken dat de oostbloklanden zoveel achter zouden lopen... nou... denk dat je daar nog op terug kan komen.

Ik denk dat je er verbaast van zal staan als je er een keertje zou komen.


Het word #@@@# eens tijd. Jarenlang hebben ze de markt dichtgehouden in de hoop de consument maar steeds meer uit te knijpen. Een gemiddelde abbo kost meer dan 40 euro en je hebt een 20 GB datalimiet. Met het huidige web2, de aankoop van iTunes muziek, youtube is dit geen gangbare limiet meer.

Zeker referende naar dit bericht:

nieuws: Telenet: '400MB per maand genoeg voor beginnende internetter'

Dan zakt je de broek toch dubbel af niet!

Goede zaak, afstraffen en openstellen.


een halve film per maand ja, als je het zo ziet. Voor een gewone surfer die af en toe eens een websiteje bezoekt is dat juist voldoende (1GB had beter geweest). Internetten is voor sommige mensen informatie opzoeken, en niet zoveel mogelijk films downloaden.

blijft natuurlijk een achterlijk principe die limieten, maar ik vind het wel goed dat ze er zijn, want geeft toe, hoeveel % van de gebruikers die meer dan 10GB downloaden, doen dit aan LEGALE zaken? (ja downloaden is legaal blablabla; bij de meeste p2p programmas - wat 80% gebruikt, moet je ook uploaden, wat dus wel illegaal is)

[Reactie gewijzigd door Fuzzke]


zeker nog nooit een potje BF2 gespeeld met 64 man. Daar gaat je datalimiet ook behoorlijk van naar de knoppen....

en daarbij, met al dat geyoutube, de beginnende internetter wil dat ook (lijkt mij) dus überhaupt een limiet. Zeker voor zo'n beginnende internetter die toch niets verbruikt is zo'n limiet echt nutteloos.

zeg nou zelf, waarom zou je een limiet instellen voor mensen die toch niets aan een limiet hebben?


10KiB/s, zit je met 12 uren Quake online spelen over je datalimiet. Welke tiener speelt er tegenwoordig minder dan 2 uren per dag online FPS games?

FF terzijde ...

???????????

Bij Quake 3 kan je via je console je rate , max packets , snaps , server fps, enz regelen.

Maar de regel, dat hoe meer man erop zit op zo'n server , hoe meer data er heen en weer gaat , geldt er net zoals in ieder ander spel. Als je zelf server speelt , moet je maar es je upload in de gaten houden als er meer volk connecteert.

Natuurlijk is quake netcode wel heel goed. Weinig andere spellen slagen erin dezelfde online feel te geven met eenzelfde gegeven bandbreedte. ( dan denk ik maar aan UT , BF , enz... ) Dus dat het niet zou uitmaken is niet waar.


Volgens eigen metingen verstouw ik ongeveer 18 GB per maand alleen al aan streaming (stage6, uitzending gemist, rtlvideo, pczapper, joost, YouTube, dailymotion, striem.nl e.v.a.). Niets illegaals aan.

Ik heb de afgelopen 3 dagen mijn internet beperkt, ik had nog een 300Mb over voordat ik op smallband gegooid werd. Enige wat ik deed, was wat surfen op het web. En sites met fotos en bewegende beelden zo veel mogelijk vermijden en beetje babbelen op msn.

Op 3 dagen tijd, was de 300Mb erdoor. Dus maak me niet wijs dat een lichte internet gebruiker met 400Mb per maand toekomt...

jij leeft nog in het jaar 2000 neem ik aan?

de gemiddelde surfer is echt niet meer vies van Youtube eens te bezoeken, een filmtrailertje te bekijken (je kan nu namelijk reserveren in de bioscoop via internet),...
400MB is opeens wel heel snel weg

Debian libraries (apt-get) als je daar een paar dingen wil instellen pats 400mb , nou dan heb je die 10gb MAKKELIJK vol , ook als je alle SUSE cd's /dvd wil downloaden

en dat is LEGALE download content , niks illegaals aan

WIndows update...je doet er 2 maanden over om een servicepack binnen te halen!!!!

met dit verschil dat beginnende intternettters :
geen films downloaden
geen muziek downloaden
mail binnen halen (1 a 2 per dag)
internetten (sites als nu.nl, dus geen heavy data sites)

conclusie is dan ook dat 400mb opzich prima is voor een beginnende internetter..

maar dat het achterhaald is, ja dat ben ik met je eens :P

Maar een beginnende internetter is na twee maanden geen beginnende internetter meer, toch? (90% raakt meteen verslaafd :P). Dan heeft ie wel problemen als hij ff naar youtube gaat of een filmpje wilt downloaden met zijn minimaal-1-jaar-contract ;)

Je kan altijd upgraden naar een hoger contract, door gewoon je resterend aantal maanden het verschil ibj te betalen ;)

Desalniettemin (heerlijk woordje) vind ik 400 meg veel te weinig.

Eens je pc aangesloten wordt op het internet, dan moet de pc constant bijgewerkt worden met updates, een beginnende internetter zal dus eerst een heleboel updates moeten downloaden en installeren voordat hij op het internet "mag" vertoeven, maar dan zal hij al direct aan z'n limiet zitten voor hij kan internetten.

Wat een onzin. Toen we bij ons voor het eerst overgingen van inbel naar adsl (512/256) zat ik binnen een week aan de 1 gigabyte, zonder iets illegaals te hebben gedaan. En dat was voordat je youtube had...

400 mb is zelfs op die trage snelheid binnen een uurte binnen. Dat slaat gewoon nergens op en is ook voor de beginnende internetter veel te weinig

je hoeft als beginnende internetter maar kennis te maken met internet radio en dan jas je er zo 40 mb per uur doorheen (+/- 96Kb).

Stel, je bent een beginnende internetter, dat wil zeggen dat je Windows XP systeem wat je al drie jaar hebt staan nog geen updates heeft gehad.
Natuurlijk ga je eerst eens die 67 updates downloaden vóór SP1 (+/- 280MB), daarna SP1 (+/- 170MB), daarna nog eens 63 updates voor SP2 (+/- 250MB), daarna SP2 (+/- 340MB), daarna Internet Explorer 7, Windows Media Player 11, .NET Framework 1.1 en 2.0 voor je geupdate ATi-drivers Catalyst Control Center, en de bijbehorende updates daarna weer (+/- 220MB), nou dan zit je er je eerste dagje internet al snel door hoor.... :{

Deze hoeven normaal niet meer dan:

"Natuurlijk ga je eerst eens die 67 updates downloaden vóór SP1 (+/- 280MB), daarna SP1 (+/- 170MB), daarna nog eens 63 updates voor SP2 (+/- 250MB),"

Omdat SP2 ze normaal allemaal combineert, de voorgaande.

Maar zelfs dan, die 400MB limiet is inderdaad direct op als je een 'clean' XP fully moet patchen :)

Wel ik wil met plezier mijn provider(telenet) aanklagen. Net wow installeren op een andere pc, moest ik een update van een halve giga binnen halen. Meteen 5 procent van wat ik mag verbruiken per maand.

En op basis van wat wil je ze dan aanklagen?
Toegegeven, in sommige landen is het beter gesteld met internet, maar aan de andere kant heb je bijna overal de keuze uit belgacom of telenet, en indien belgacom mogelijk is ook van een aantal andere providers waaronder dommel en edpnet.
In de meer stedelijke gebieden heb je redelijk recent geloof ik ook iets via het elektriciteitsnet of draadloos ofzo, hoewel ik daar de naam niet meer van kan herinneren.
Verder wist je ook toen je je aansloot bij telenet al wat de voorwaarden daarvan waren.

Willen ze de markt echt nog vrijer maken denk ik dat het het beste zou zijn als ze het onderhoud en beheer van de lijnen (zowel de kabel als koper) afsplitsen van de providers.
Nu kan men wel zeggen dat belgacom teveel vraagt, maar het is erg moeilijk om op deze manier te bepalen hoeveel dat onderhoud echt kost.

-In bijna alle landen is het beter gesteld, enkel België en nog 2 landen hanteren nog een download limiet onder de 30 GB (weet niet meer welke landen, ik herinner me dit enkel uit een verslag van testaankoop waarin de wereldwijd ISPs vergeleken, zal het nog eens opzoeken)
-Belgacom en Telenet hanteren dezelfde prijzen en bieden hetzelfde aan, de keuze is dus een illusie om de klant te doend enken dat hij kan kiezen. Iedereen met gezond verstand kan zien dat die twee de markt gewoon onder elkaar verdelen door prijsafsrpaken te maken.
- Het draadloze ontvangstnet in Begië is in handen van Proximus, dat is dus een afdeling van Belgacom...
-idd, de providers mogen het net niet in handen hebben, het net zou moeten beheerd worden door een extern bedrijf.
-Ik kan makkelijk zeggen dat zowel Belgacom als Telenet VEEL TE VEEL vragen, vergelijk gewoon met onze buurlanden, en je beseft dat we al enkele jaren schandalig veel te veel betalen voor wat we krijgen.
Het onderhoud kan de prijzen niet rechtvaardigen. Het ADSLnetwerk dat ze hebben is verouderd (lees: niet-ADSL2). In Frankrijk is er een nationaal ADSL2 netwerk, en een abo zonder downloadlimiet kost daar 15¤/maand. Dat is natuurlijk wel het beste dat je kan krijgen hier in de EU, maar het bewijst dat het onderhoud dat belgacom moet betalen de rekening van de klant totaal NIET rechtvaardigt.

Nou, alvast gefeliciteerd dan maar Belgische tweakers!
Het is natuurlijk absurt als je de prijzen in nederland vergelijkt met die in Belgie.
Qua infrastructuur en dergelijke verschillen Nederland en Belgie niet zo. Zeker niet in het vlaamse deel. Het zijn allebei relatief vlakke landen (excl ardennen), allebei dichtbevolkt, etc.
De prijzen zouden dan toch enigzins met elkaar te vergelijken moeten zijn.

Toch wel enig verschil. De ruimteijke ordening is in onze noorderburen veel strikter verlopen. In Vlaanderen is woongebied erg versnipperd wat meer infrastructuur vergt voor de ISP. Niet dat ik de politiek van onze ISP's goedkeur, maar ik kan me inbeelden dat het in Nederland net iets goedkoper kan gehouden worden.

^^dit bewijst dat onwetendheid van de consument zulke prijsafspraken mogelijk maakt. Zoals hierboven reeds gezegd is door kiang, is een 20Mbit abo in Frankrijk te vinden voor een fluit van een cent (kijk maar eens op free.fr).

Is Frankrijk's ruimtelijke ordening dan beter dan die van Belgie of ben je jezelf nu wat aan het wijsmaken?

Gaan eindelijk de prijzen eens omlaag en de snelheden omhoog. Belgacom en Telenet (en ook andere providers in België) rekenen gewoon woekerprijzen aan. Er zijn nog te weinig providers in België die hun diensten tegen schappelijke prijzen kunnen en willen aanbieden.

Nu is het alleen nog afwachten of de ohzo 'snelle' Belgische regering ook effectief in actie schiet en hier een gevolg aan geeft of dat het weer maar eens loze beloftes zijn. Publiciteitsstunten om goede punten te scoren terwijl de nieuwe regering gevormd wordt.

Opzich niet verkeerd toch, door concurentie gaan de kosten voor de consument omlaag en de kwaliteit omhoog.

De verruiming van de datalimieten is ook een goed teken. In nederland kan je al een abbonnement krijgen vanaf ¤ 10 per maand. In België betaal je al gouw het dubbele voor hetzelfde abbonnement.

Met de overname van alle kabelnetten in Vlaanderen, wel, bijna alle netten (zie: http://www.indi.be/home), heeft Telenet enkele jaren terug, vanuit de overheid, de garantie gekregen om hierop het alleenrecht te kunnen uitoefenen gedurende, ik dacht, 10 jaar. Deze zijn nog niet voorbij, dus Telenet zal voorlopig géén concurrentie toelaten op hun netwerk. Ik denk dat dit zal gebeuren "when pigs fly"... 8)7

Na 4 jaar Telenet zit ik nu reeds anderhalf jaar bij EDPnet, MAX6dyn aboo'tje... nog geen seconde spijt van gehad.

Belgacom daarentegen is voor 56% in handen van de Belgische overheid, misschien komt hier verandering in eens de nieuwe regeringsploeg aan de slag gaat. Moesten Belgacom of Telenet getroffen worden door een boete vanuit Europa, heeft dat wel nadelige gevolgen voor elke belastingbetaler in België...

Spannende tijden voor onze duo-polisten want vandaag kwam ook al het bericht dat Telenet een rechtzaak heeft gewonnen inzake digitale televisie via de kabel televisie. Zo tracht Interelectra via INDI in een bepaalde regio van Vlaanderen een alternatief te bieden op het Telenet aanbod maar deze laatste heeft daar blijkbaar sinds 1996 (!) een exclusiviteit op.

http://www.vrtnieuws.net/...a/media/070706TelenetINDI

Inderdaad, wou het net posten... Exclusiviteit gedurende 50 jaar, jawel, u leest het goed: 50 jaar. Tegen dan ben ik er niet meer... :)

Idioterie.
Nu kunnen belgen alles wel afspreken. Maar in dit geval komt de redding vanuit de EU. Dit zijn oneerlijke afspraken en die zijn dus verboden.
Dus zal er vanzelf een onderzoek gaan komen. Zeker als dit een beetje in het nieuws blijft.
De europese wet gaat boven de belgische. (hoezeer ik ook tegen de EU ben en dus vind dat nationale wetgeving niet opeens overruled mag worden door europese wetgeving)
Jullie mogen blij zijn met onze kroes in europa...

Telenet heeft het alleenrecht gekregen voor 50 jaar ! geen 10 jaar.

Telenet kan zoveel "alleen recht" hebben als ze willen, als de EU dit verbied en boetes gaat opleggen is dat gauw afgelopen
«  1  2  3  4  5  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 17:04
Vorige 15:16
VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: