Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 51 reacties
Bron: Bit-Tech

Matrox kondigde in maart een dvi-versie van de TripleHead2Go aan. De Digital Edition is nu eindelijk verkrijgbaar, reden genoeg voor Bit-Tech het driekoppige monstertje eens te beproeven.

Matrox TripleHead2Go Digital EditionDe Digital Edition is door de relatief brede dvi-poorten groter uitgevallen dan zijn analoge voorganger. Matrox heeft alle in- en uitgangen voorzien van duidelijke opschriften, zodat het aansluiten van de kabels volgens de reviewer eigenlijk niet verkeerd kan gaan. Naast de drievoudige dvi-poorten heeft het zwarte kastje aan de voorzijde zowel een analoge als een dvi-poort. De vga-poort is een uitkomst voor degenen die geen videokaart met dual-link-dvi bezitten of een laptop gebruiken. Een andere slimme zet van Matrox is het besluit om het kastje niet langer van stroom te voorzien via een losse voeding, maar een normale usb-kabel te gebruiken.

Door de beperkingen van DirectX 9 kan het kastje een maximale resolutie uitsturen van 3840x1024 pixels, uitgestreken over drie schermen. De drivers van de TripleHead2Go ondersteunen alleen Windows XP en Vista, zowel 32- als 64-bit edities. De reviewers zijn zeer te spreken over PowerDesk SE, een utility om de video-instellingen te beheren. De tool voorkomt onder andere dat een gemaximaliseerd venster drie beeldschermen in beslag neemt. Een ander stukje software, de Surround Gaming Utility, zoekt de harde schijf af naar populaire games en stelt de TripleHead2Go voor elke titel op de juiste manier in.

De reviewers besloten de videoverdeler eens flink aan het werk te zetten door een aantal spellen te testen. Enkele first-person-shooters zoals Half-Life 2 en F.E.A.R. maken door het verbrede blikveld een uitstekende indruk, maar in rts-titels als Company of Heroes en Supreme Commander werken de drie schermen in de ogen van Bit-Tech weer wat minder; een enkel 30"-scherm zou hier beter op zijn plaats zijn. Liefhebbers van flight simulators worden in de review van Bit-Tech helaas in het ongewisse gelaten, een proefvlucht met een dergelijk 'spel' ontbreekt.

Wanneer het tijd wordt om conclusies te trekken, zijn de reviewers tevreden over het product van Matrox. Hoewel niet alle games ondersteund worden, zien de testers het apparaatje als een ideaal stuk gereedschap voor de power gamer met drie schermen op zijn bureau. Met een prijs van ongeveer 280 euro wordt het kastje echter wel gezien als een ultiem niche-product. Bit-Tech waardeert de TripleHead2Go Digital Edition met een 8,5 als eindcijfer.

De shooter Day of Defeat: Source op drie lcd-schermen
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (51)

omdat sommige mensen niet begrijpen hoe dit kastje werkt en hoe het verschilt van een dual-monitor setup zal ik het even uitleggen.

bij een dual-monitor stuurt de videokaart 2 schermen tegelijk aan en moet dus ook 2 buffers vullen en beheren. vooral met ATI videokaarten is dit een ramp en wordt het maken van 1 3d scherm bijna onmogelijk. nVidia heeft welliswaar een optie in de drivers om deze 2 buffers aan mekaar te knopen maar veel spellen weten hier niet mee om te gaan.

bij een dual-monitor moet het 3d programma dus nogal wat truuks uithalen om van die 2 schermen 1 mooi doorlopend beeld te maken.

de TripleHead2Go evenals zijn voorganger de DualHead2Go lossen dit op door in plaats van de 2 of 3 aansluiting van een videokaart te gebruiken, fungeeren ze als 1 hele grote monitor van dus zegmaar 3072x1024 pixels.

de videokaart denkt dus dat er 1 hele grote monitor is aangesloten en werkt dus met maar 1 buffer en de software hoeft maar met 1 buffer te werken. voor de software is er namelijk niet zoveel verschil tussen een scherm van 1024x768 of 1600x1200 of 1920x1080. het kastje doet eigenlijk weinig meer dan dit grote scherm in 2 of 3 stukken knippen.

en dit is dus vooral intressant voor mensen die wel een hele grote monitor kunnen aansluiten maar geen multi-monitor setup kunnen maken. en dan denk ik niet alleen aan laptops maar voor aan bijvoorbeeld SLI of Crossfire setups welke ook gebonden zijn aan 1 uitganspoort en hierdoor toch meerdere monitors kunnen gebruiken door de computer te laten denken dat het 1 hele grote monitor is.
Iemand die drie beeldschermen heeft en genoeg grafische power om een resolutie van 3840x1024 vloeiend op het "scherm" te toveren, heeft vast ook wel 280 euro over voor zo'n kastje. In dat opzicht vind ik de prijs zelfs nogal meevallen.
Voor de geinterresseerden, twee links van fabrikanten die Dual, Triple en quad displays maken. (en verkopen) :)

http://www.massedi.com
http://www.9xmedia.com
Er bestaat ook een software-matige (én gratis!) variant: SoftTH.
Lijkt me als die hard gamer niet handig. Stel je voor dat je vijand zich precies op de scheiding van je beelscherm bevind. Dan staat ie dus half op het linker scherm en half op het rechter... Lijkt mij niet handig.. Verder ziet het er wel mooi uit..

[Reactie gewijzigd door blablable op 6 juli 2007 17:09]

Het middelste scherm is het scherm wat je normaal ziet.
Je kan dus nooit minder zien, je ziet alleen maar meer(vijanden die nu op de scheiding staan, zie je normaal dus maar voor de helft).
Realistisch is anders, normaal kan je ook niet vooruit links en rechts tegelijkertijd kijken.
Kijk jij maar eens in je ooghoeken. Je kan verdomd ver opzij kijken hoor. Focussen gaat misschien niet helemaal goed op het laatste stuk, maar je ziet genoeg om te zien of er iemand aan komt. Wat dat betreft is dit een ideale opstelling.
als je recht voor je uit kijkt, is je blikveld iets van 180 graden


Eigenlijk is dit cheaten, je ziet meer dan de tegenstander, normaal met hogere resolutie zie je hetzelfde, alleen zijn de pixels kleiner....(en voor die mensen die zeggen welnee dis geen cheaten: Wat als ik er nog 3 schermen bijaansluit voor 360 graden view, dan kan je dus ook niet meer van achter beslopen worden ;) Is dat dan wél cheaten? )
Volgens jouw redenatie is een 5.1 setje ook uit den boze. Je hoort immers meer dan de mensen met 2 kanalen. Bij dit soort technologische aspecten vind ik het geen cheaten als iedereen het kan aanschaffen.
Kun je zelf achter je kijken dan? ;)

[Reactie gewijzigd door McRubz op 6 juli 2007 17:48]

Realistisch is inderdaad anders. Maar 3 schermen is nog altijd realistischer dan 1. (behalve vooruit verwerken je hersen ook info van links en rechts hoor)
Ik snap je punt niet. Ookal staat een tegenstander half op het ene half op het andere, normaal zie je maar 1 helft, nu kan je beide zien en ook nog wat daar nog weer naast staat.
Dus optimaal voor FPS want je kan veel meer zien om je heen bovenop wat je normaal ziet. Hoe kan dat nou negatief zijn [ op frames per second na dan].
en welke games ondersteunen dit?

in de meeste games is het namelijk EXPRES niet mogelijk om fov (field of view) aan te passen omdat je dan meer ziet.
dit is oneerlijk, daarom mag het niet.

singleplayer en flightsim is het natuurlijk fantastisch
UT-engines ondersteunen willekeurige resoluties. ook FOV (Field of View).

zie(eerste link op google die ik kon vinden):
http://www.madhookup.com/main/ut2k4.shtml#settings
F3(zoeken)->FOV of even scrollen. plaatjes zijn niet echt illustratief.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Gezichtsveld

Maar bij elk spel dat dat willekeurige resoluties ondersteund heeft het toegevoede waarde: omdat 3 beeldschermen een andere ratio hebben dan slechts een.
uhm elk spel gebaseerd op de Unreal engine of de engines van ID Software kan ej FOV aanpassen ik weet het niet zeker maar ik dacht dat je het met de cry engine ook kon doen.

Het is dus absoluut niet zo dat het niet mogelijk is maar eerder juist wel. Het is niets meer dan je config file aanpassen en is ook geen cheat maar meer een manier van wat je fijn vindt om mee te spelen. Ik stoor me aan een grote FOV maakt tenslotte missen des te makkelijker en met de huidge audio techniek is het makkelijk genoeg om te horen waar iemand vandaan komt.
ahh zo, ging er van uit dat het "normale" scherm een andere resolutie zou krijgen en dus groter (breedbeeld) zou laten zien
Je eerste opmerking, dat een vijand half op het ene half op het andere komt, lijkt mij wel juist.
Door de beperkingen van DirectX 9 kan het kastje een maximale resolutie uitsturen van 3840x1024 pixels, uitgestreken over drie schermen.
Je krijgt, als ik deze quote begrijpt, gewoon 1280*1024 per scherm.
Het lijkt mij niet juist dat je meer zou kunnen zien als op een enkel scherm.
Denk maar eens in als je met dit systeem online gaat spelen. Dan jou je meer kans hebben omdat je meer zou kunnen zien als de ander met 1 scherm. Dat betwijfel ik. :)
Kwestie van je field of view aanpassen (en dat kan in bijna alle engines... van Unreal tot Doom)
Juist, en daar zit m het probleem voor online games, want die wordt weleens als cheat variabel beschouwt en mag eigenlijk niet afwijken dan die van de server.
Daarom doe je het met 3 schermen, dan is het geen probleem :)
je hebt wel gelijk..., maar er bestaat wel 3 tft schermen in 1 monitor. Helaas weet ik niet meer welke bedrijf. Maar ik heb de foto's gezien, en het was ook op tv geweest.
maar er bestaat wel 3 tft schermen in 1 monitor. Helaas weet ik niet meer welke bedrijf. Maar ik heb de foto's gezien, en het was ook op tv geweest.
Je kon ze vroeger gewoon bij Dell kopen. Verschillende tripple en zelfs een paar quad configs. Tegenwoordig kan ik zo snel alleen nog een stand ervoor vinden:

http://accessories.euro.d...hs&cs=nldhs1&sku=A0770659

Misschien dat ze die tripple screens nog wel hebben, maar die zijn dan behoorlijk goed verstopt op hun site.
Ik zie het nut er niet van in bij fps....bij een flightsimulator okey,maar zo mis je toch een paar stukken zodat je een tegenstander net niet kunt zien
je 'mist' net niets... de output loop gewoon door hoor... het is niet zo dat die vijand zich achter de rand kan 'verstoppen'
Niet?

Voorbeeldje; http://www.widescreengamingforum.com/screenshots/
Selecteer bij Surround eens CounterStrike: Source bijvoorbeeld. Genoeg nut imo.
neen, want als je 1 scherm had zou je um ook niet zien, nu zie je hem op 2 monitoren :P
3840x1024. Dan kan je wel 3 schermen hebben, maar zonder enorm krachtige videokaart (8800GTX/Ultra, in SLI) valt er geen game lekker te draaien op zo'n resolutie. Het lijkt me dan ook eerder een mooi product voor de thuisphotoshopper/videobewerker, en niet zozeer voor de gamer.
voor de thuis-photo-shoppende tweaker is het natuurlijk oop gewoon een optie om 3 wat minder super-vga kaarten te gebruiken, waarvan eigenlijk alleen die van het middelste beeld echt kracht moet hebben, maar eerlijk gezegt denk ik niet dat je voor photo'shoppen zoveel hebt aan dat 3e beeldscherm...
Prachtig apparaatje :)
Heb hier 3 * 24" monitoren van dell staan (2407WFP) :) ga dit kastje dan ook zeker aanschaffen :D
Dat zou enorm zonde zijn, want die monitor heeft een resolutie van 1920x1200 wat helemaal niet lijkt op 1280x1024 waardoor je een wazig enorm uitgerekt beeld krijgt, of heel erg veel zwarte ruimte, aan iedere kant van het beeld.
de thuisphotoshopper heeft dit kastje niet nodig, want kan ook bereikt worden door 2 goedkopere vidkaarten te gebruiken. Dan kan je netjes 4 schermen aansturen.
Kun je mij vertellen hoe ik een tweede videokaart in mijn notebook moet drukken? :P
Kun je mij vertellen welke thuisphotoshopper er op een notebook werkt?
'macbookpro' user meldt zich... Ik doe niet anders, ook videobewerken e.d. gaat tegenwoordig echt prima op een macbookpro of andere laptop. Dat is dus wel degelijk een interresante doelgroep voor dit soort produkten.
Inderdaad, zeker het top segment van de huidige notebooks zijn krachtiger dan de gemiddelde desktop van een jaar geleden en zeker krachtiger dan alle desktops van meer dan een jaar geleden.

En guess what? 4 jaar geleden gebruikte mensen ook al photoshop. De gedachte dan photoshop op een laptop niet zou kunnen is dus grote onzin.
Eindelijk,
Hier zit ik al een tijdje naar te kijken.
Eigenlijk veel te duur (+ aanschaf derde monitor), maar het is wel HEEL vet }>

Kun je met zon ding nog normaal op 1 scherm gamen trouwens? (en dan zo dat het spel denkt dat het fullscreen draait wan windowed spelen kost vaak nogal wat performance.
wat zou een tweetal (goedkope) 2d video kaarten kosten t.o.v. een dergelijk kastje?

Dan kunje ook alles ook nog eens beter instellen als een monitor een beetje hogere poot heeft dan de andere.
Gamen is dan helaas uitgesloten, nou net de reden waarom je dit ding zou kopen.
hoe kom je daar bij? waarom zou je niet over meerdere kaarten kunnen spelen? onder linux werkt dat iig prima.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True