Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 44 reacties
Bron: Gizmag

Eind vorig jaar kwam Matrox met DualHead2Go, gevolgd door de TripleHead2Go begin dit jaar. Met deze zwarte doosjes is het mogelijk om respectievelijk twee of drie monitoren aan te sluiten op een videokaart. Beide versies zullen nu ook als Mac-varianten verschijnen.

TripleHead2Go op een MacDe DualHead2Go en TripleHead2Go zijn zogenaamde 'Graphics eXpansion Modules' die het besturingssysteem laten denken te maken te hebben met een ultrabreedbeeldscherm. Resoluties tot 2560x1024 en 3840x1024 worden ondersteund voor respectievelijk de DualHead- en de TripleHead-versie. De door de videokaart verstuurde informatie wordt vervolgens door het zwarte doosje van Matrox opgesplitst in twee of drie standaard resoluties en doorgestuurd naar de aangesloten monitoren.

Het aanbod van Apple-computers die overweg kunnen met de TripleHead2Go is vrij gering, alleen de MacBook Pro, Mac Pro en de 20 en 24 inch iMac's zijn geschikt. Met een Macbook, Mac Mini of een 17 inch iMac kan er echter ook met de DualHead2Go aan de slag gegaan worden. De prijzen komen grotendeels overeen met de pc-versies; DualHead2Go gaat in Amerika over de toonbank voor 169 dollar en TripleHead2Go voor net geen 300 dollar.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (44)

Onze FlightSim club beschikt over zo'n Triplehead, en we zijn er heel tevreden over !De installatie is enorm eenvoudig, en de resultaten overdonderend. Wij gebruiken hem voor FS-2004 in een 4-monitor opstelling. Werkt schitterend, zoals Matrox ook beloofd heeft.Het voordeel van de Triplhead is dat er geen aanpassingen in de games zelf nodig is, Alle andere games (Oblivion, Unreal, WoW en Half-Life) werkten meteen na het draaien van de Surround Gaming utility. Hiermee wordt voor de game een configuratie-bestandje aangepast, waardoor de nieuwe resolutie meteen werkt.

Overigens ziet een spradsheet er in Excel er ook fraai uit, over drie monitors heen, alleen ziet m'n werkgever daar nog niet het belang van in :-).

Een opmerking dier ook voor de MAC-versie geldt: je hebt monitoren nodig met een smalle rand langs het beeld, brede randen verminderen het kijkgenot

O ja, niet alle videokaarten worden ondersteund, zie deze link:
http://www.matrox.com/gra...t/th2go/compatibility.php
Toch vreemd dat dit pas na één jaar komt, Apple is namelijk wel het OS dat een heleboel professionele Photoshoppers gebruiken, net als geluids-editters. En toevallig zijn dat de mensen die niet om wat ruimte op hun scherm verlegen zitten.

Zo'n supergroot Mac-scherm kan natuurlijk ook wel, maar die bestaan ook nog geen jaar...
Het werkte echter al op de Mac, maar zonder officiele support van Matrox. Nu, na èèn jaar zit er ook een Mac logo op de doos.

Dat de TrippleHead2go alleen op de 'grotere' macs werken, heeft te maken met het feit dat die standaard 256MB videogeheugen hebben.
Twee of drie schermen die als 1 scherm wordt gezien? Mmmm, nou nee.

Nee want 'n Photoshop-, Quark-, video-gebruiker zou de monitorranden middenin zijn image bij fit-to-screen (CTRL-nul) echt zo reuzefijn vinden.

Lijkt me dat 2 of 3 keer 24" die de OS als twee los beelden ziet, of één 30" is praktischer. Kwestie van een goedkope videokaart erin prikken.

Voor als je collega op vakantie is, gewoon zijn scherm kapen: screen recycler of maxi vista
Misschien dat dit door een of ander matrox tooltje kan wordt geregeld? Anders zou het idd wel minder fijn werken...
De Matrox software/drivers regelen dus dat dit wel allemaal gewoon goed werkt zoals jij het wilt :Y)
De matrox drivers zorgen ervoor dat dit exact zo reageert als een dual setup met een videokaart met 2 aansluitingen.
(uit ervaring)
Wees blij het het uitgebracht is, veel hardware gadgets komen niet eens uit voor het Apple platform :'(.
Persoonlijk snap ik het nut niet direct van zo'n kaart (buiten gebruik op een laptop waar je meestal maar 1 schermaansluiting hebt).
Steek 2 videokaarten (voor de gamers 1 high end en 1 budget kaart, voor niet-gamers 2 budgetkaarten) in je pc en je kan direct 4 schermen aansluiten. Waarom zou je nog meer schermen willen hebben :? (en als je er nog meer wilt steek je er maar een paar pci-kaarten bij, dat kost ook niets)
Verder vind ik de ondersteunde maximale reso niet zo supergroot 1280*1024 haalt elk scherm al. Iemand die met meer dan 2 schermen werkt (kan elke recente videokaart standaard) lijkt het me niet uitzonderlijk dat die op 1600*1200 of hoger draait.
Leuk product, maar of het nu echt nuttig en economisch verantwoord is om mee te werken? Denk het niet

@JBplap; gamen over 3 schermen is toch gewoon bijna onhaalbaar? Buiten Flightsim ken ik geen spelletjes die op meerdere schermen spelen, laat staan een reso van 3840x1024 gebruiken. (en welke vette videokaart heb je dan niet nodig om daar een mooi resultaat op te krijgen :o
Neem jouw voorbeeld van gamers,
met de triple head is games draaien op 3 schermen een eitje, de pc ziet namelijk maar 1 kaart, multimonitor support is slecht in VEEL games, zeker als je 3 schermen wil over 2 vid kaarten, die zullen dan allebei high end moeten zijn.
Ik zie je al een shooter spelen waarop je geweer van het linkse naar het rechtse scherm zwiept. Het is toch irritant met die schermovergan (lees: rand van de schermen) er telkens tussen?

Als je wilt gamen op een groot scherm moet je ook daadwerkelijk een groot scherm kopen, lijkt me.
In deze kwestie doelt 'DutchStoner' waarschijnlijk op de 'Apple Macintosh computer' en 'aegiz' op het fenomeen 'MAC address' en hebben jullie beiden gelijk }>
Gamers hebben geen MAC
Gamers hebben WEL een MAC !
Breedbeeld is ook al slecht ondersteunt dus maak je t beeld uberstretcht :(
Er zijn al wat spellen die het ondersteunen, maar meestal moet je een tweak toepassen Linkje.

Verder vind ik het niet fijn om dualhead te gamen met 2 ongelijke monitoren maar het kan wel. High End videokaarten valt ook mee, ik heb Unreal Tournament met een gforce 5600 FX goed kunnen gamen.
Voor gamen zul je sowieso de tripplehead moeten nemen. Je gun zweeft bij FPS dan keurig in het middelste scherm. Bij bv de quake engines kon je de kijkhoek instellen. Deze zet je dan gewoon op 270 graden oid.

Dit soort opties zullen voor veel meer games beschikbaar zijn.

Daarnaast is het renderen naar een dergelijk apparaat een stuk makkelijker. Je renderd gewoon naar 1 ramdac. Bij meerdere monitoren rechtstreeks op de videokaart moet de videokaart alles (sort of) dubbel renderen. 1x naar de ene ramdac en 1x naar de andere.
gamen over 3 schermen is toch gewoon bijna onhaalbaar? Buiten Flightsim ken ik geen spelletjes die op meerdere schermen spelen, laat staan een reso van 3840x1024 gebruiken. (en welke vette videokaart heb je dan niet nodig om daar een mooi resultaat op te krijgen
[Reactie gewijzigd door Athmozz]
Dat is juist het mooie van dit apparaatje, voor windows is het 1 scherm en dus gewoon in elk spel te gebruiken.

Over de reso, tja hoe lager de reso hoe groter het hoofd :)
gamers zijn absoluut niet de markt, game-ontwikkelaars wel. Die willen alle aspecten van bijvoorbeeld een 3d-model goed kunnen zien en daar heb je meerdere beeldschermen voor nodig.
Er zijn genoeg spellen die dit extreme widescreen ondersteunen. Ik zal er een paar opnoemen:

- Halflife 2
- GTR 2
- Flight Simulator
- Rise of Legends
- Civilization 4
- enz.

Ok, als je een wat ouder spel wilt spelen werkt het niet goed, maar de meeste nieuwe ondersteunen het.
Erm.. kun je dan met een dualhead2go ook geen tripple monitor setup maken??? 1x 2560x1024 op de 1e monitor aansluiting van je pc.mac en dan op de 2e je 3e monitor op 1280x1024?
Hardwarematig zou dit moeten kunnen ja. Ik denk alleen dat de software het niet pikt.

In het artikel staat ook dat de DualHead2Go en de TripleHead2Go het OS 'foppen', zodat het denkt te maken te hebben met een 'superbreed' scherm.
Dus? Dan heb je voor het OS dus een breedbeeldscherm van 2560x1024 (die weer wordt opgedeeld in 2 monitoren), en een normaal scherm van 1280x1024. Ik zie niet in waarom dit een probleem zou geven.

Echter, wat ik retevervelend vind van een OS die denkt dat het een scherm is is dat het ook als een scherm behandeld wordt. Ik heb al jaren een dual-monitor setup, waarbij ik mijn vensters in windows maximize naar een van m'n monitoren. Door deze apparaten kan dat niet meer - als je iets maximized gaat het dus over beide schermen heen, met een irritante rand precies in het midden van je beeld (dus elke messagebox en dialog die in het centrum van je scherm popt kun je niet lezen)
Daar gaat het toch niet om. Het is een apparaat dat 2 (of 3) schermen kan aansturen op 1 vga uitgang. Wat verder de software ervan maakt maakt dan toch geen bal uit.

Matrox heeft wel een tool geschreven zodat windows wel weer begrijpt dat het scherm exact in 2e word gespitst (identieke monitoren zijn dan wel van belang lijkt me zo).

Dus 'super' hoge resolutie. dat de 2 of 3 beeldschermen bijelkaar hebben. Dit word dan door dat kastje van matrox gesplitst in 2 of 3e.
Wat verder de software ervan maakt maakt dan toch geen bal uit.
Daar gaat het juist om en dat was ook de strekking van mijn verhaal. Als de software ermee omgaat alsof het slechts 1 monitor is terwijl het er eigenlijk meerdere zijn dan kan dat best irritant werken. Als zoals je zegt matrox idd een tool levert dat dat tegengaat dan is het hele probleem natuurlijk opgelost :)
Dat is het voordeel van de triple oplossing: Het midden (waar de popup meldingen komen is een scherm en geen rand.
Op die manier kun je met de triple head natuurlijk 4 monitoren aansturen :)

Waarschijnlijk is het ook wel mogelijk 2 van deze dingen aan te sluiten, om zo tot 6 schermen aan te sturen :)
Ik heb hier een tijdje geleden met matrox over gemailed, 2048*768 voor macbook,mini en 17" imac, en ik vond 3840*1024 al te weinig. met die resolutie schiet je er toch niets mee op, kan je zowat netzogoed 1 scherm gebruiken.

Games (onder windows) ondersteunen (na mijn weten) niet meerdere videokaarten, alleen het breedbeeld zoals de head2go's simuleren.

@ Danibkunst

maar maxivista werkt weer niet op de mac ;)
Zal wel aan de Intel GMA950 grafische chip liggen, dat is het enige dat die alle 3 gemeen hebben.
17" iMac kunnen ook een X1600 hebben.
@ Sanbax

Games onder windows ondersteunen inderdaad niet meerdere videokaarten, maar het is wel mogelijk om bijv. 2 monitoren op 1 videokaart aan te sluiten en dan via nView (nvidia) deze in te stellen als 1 monitor. Dit werkt best goed, maar dan ben je dus ook gebonden aan max 2 monitoren.
En als men nu eens ipv zo twee of drie schermen naast elkaar zo één gebogen, of beter nog buigbaar scherm maakt en ontwikkelt? Dan zijn we direct van de schermovergangen af...
Research and development kan op zich nooit ver genoeg gaan.
mooie uitvinding, maar een beetje laat. steeds meer bedrijven komen met breedbeeld schermen welke dus niet ondersteund worden.

als alternatief voor dit kan er altijd nog gebruik gemaakt worden van maxivista om meerdere schermen via een 2e goedkope computer aan te sturen
Wat gebeurd er eigenlijk met het hele systeem als je je scherm maximaliseerd?
Ik vraag me af hoe erg zo'n apparaatje de responce tijd beinvloed,.. dat dingetje krijg een signaal binnen en moet het toch eerst nog omzetten naar drie losse signalen voor het weer doorgestuurd kan worden....
Denk dat het niet zo heel erg is, maar als het wel zo is loop je met games de hele tijd achter,...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True