Door Paul Hulsebosch en Jurian Ubachs

De laatste games van de E3 2019

PES, Call of Duty Mobile, Final Fantasy en meer

LEGO Star Wars: The Skywalker Saga

Laten we deze preview eens beginnen met een flashback naar december 2018, toen we LEGO DC Super Villains bespraken in een round-up. Daarin schreven we in de conclusie het volgende: "Het overheersende gevoel is (...) dat we deze game op een bepaalde manier al eens gespeeld hebben. De basis van de gameplay is dusdanig gelijk aan die in voorgaande games - die ook weer niet zó lang geleden verschenen zijn - dat we nooit het gevoel hadden iets nieuws te spelen." Precies dat is al enige tijd ons grootste probleem met de Lego-spellen. Ze zijn leuk en zitten vol humor, maar doen steeds hetzelfde. Met die verwachting gingen we op de E3 de presentatie voor LEGO Star Wars: The Skywalker Saga in. En je raadt nooit wat er daarna gebeurde ...

Titel LEGO Star Wars:
The Skywalker Saga
Platform Windows, PlayStation 4,
Xbox One, Nintendo Switch
Ontwikkelaar Traveller's Tales Verwacht 2020

Verrassing! Deze game pakt het behoorlijk anders aan. Nog steeds zijn de films de basis voor wat je in de game ziet. De Skywalker Saga is het geheel van alle negen Episodes, dus vanaf The Phantom Menace tot en met The Rise of Skywalker, die vanaf 18 december in de bioscoop draait. Dat betekent ook dat het voor zeven films niet de eerste keer is dat ze in een Lego-game verschijnen. Dat maakt echter niet uit. The Skywalker Saga biedt namelijk een nieuwe manier van spelen, en een nieuwe look. Dat zorgt direct voor de frisheid die we de laatste jaren misten in de Lego-games.

We wilden zeggen dat het begint met het nieuwe perspectief waarmee je de games speelt, maar dat is niet zo. Het begint al daarvoor. Gamers kunnen in The Skywalker Saga namelijk vrij reizen tussen diverse planeten. Dat doe je in de Millennium Falcon. Je selecteert een deel van het universum, vliegt daar in hyperspace naartoe en kunt dan de planeten bezoeken die je er vindt. Tenminste, als je ze al hebt vrijgespeeld. De mogelijkheden daarbij hangen af van je progressie in de film waarin je op dat moment bent. Elke film heeft zodoende zijn eigen versie van het universum, met uiteraard eigen gebeurtenissen en eigen missies. Voor de E3-demonstratie kozen de makers voor Star Wars Episode VI: Return of the Jedi, waarbij voor de gelegenheid koers werd gezet naar Tatooine, waar Leia en Han Solo gevangen worden gehouden door Jabba the Hut.

Bij het naderen van Tatooine is te zien dat de speler niet op een vaste plek hoeft te landen. De planeet kent meerdere - zeker drie - landingszones, in verschillende regio's. Elk van die regio's kun je vrij verkennen. Heb je dus zin om naar de Mos Eisley Cantina te gaan of het podracingcircuit te bekijken, dan kan dat. In dit geval landden we in de buurt van Jabba's paleis, met als opdracht Jabba's 'barge' te vinden en te achterhalen. Dat deden we echter niet meteen. Dit was namelijk onze eerste blik op het nieuwe, meer 'over de schouder'-perspectief dat je in de Lego-actie zult zien. Daarbij werd direct gedemonstreerd dat sommige basisonderdelen bewaard zijn gebleven, zoals het kunnen wisselen tussen personages, en puzzels die vaardigheden van specifieke personages vereisen.

Objecten laten zweven

De nieuwe stijl brengt ook wat gameplay-veranderingen met zich mee. Zo kunnen melee-personages, zoals de Jedi met hun lightsabers, nieuwe combo's uitvoeren die wat meer variatie bieden. Personages met blasters kunnen nu 'aim down sight' gebruiken. Voor Force-gebruikers geldt ook dat er wat nieuwe opties zijn. Zo kan Luke veel losse objecten vastpakken en laten zweven. Raakt hij daarbij andere objecten aan, dan worden die ook mee opgepakt. Zo kun je een fiks aantal objecten oppakken en laten vallen, bijvoorbeeld op vijanden. Ook personages zonder Force hebben een speciale eigenschap. Nu zien we niet meteen hoe C-3PO's speciale eigenschap - de mogelijkheid om zijn bovenlichaam los te koppelen van zijn onderlichaam - je gaat helpen, maar wie weet dat je hem ooit voor een puzzel nodig hebt.

Het wandelingetje op Tatooine, waarbij we werden getrakteerd op een rondleiding door de boerderij waar Luke Skywalker is opgegroeid, liet zien dat alleen deze planeet al best groot is en aardig wat content bevat. Bedenk daarbij dat elke film dus goed is voor meerdere planeten, en je weet dat dit een uitgebreide game gaat worden. Elke film bevat volgens de makers vijf 'verhaalmomenten'. Dat zijn stukken die je over het algemeen in een kwartiertje wel hebt voltooid en die enkele sleutelmomenten uit de films behandelen. Het vrij rondlopen en ruimtereizen voegt er dan nog aardig wat tijd aan toe, dus zeker voor een Lego-game lijkt The Skywalker Saga behoorlijk robuust te worden.

Al met al verlieten we de presentatie op de E3 redelijk enthousiast, en dat was best lang geleden als het om Lego-games gaat. Dat deze game niet simpelweg een opgepoetste versie is van de oude Lego Star Wars-games, maar helemaal opnieuw is opgebouwd, werkt verfrissend. Een nieuwe look, een nieuwe manier van spelen, en diverse verbeteringen in zaken als de AI, maken van The Skywalker Saga een Lego-game waar we naar uitkijken.

[E3] Het Grote E3 2019 Topic Forumtopic van 28 augustus 2019 1.134

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Auto

'14 '15 '16 '17 2018