Battlefield V Review

Verkiest kwaliteit boven kwantiteit

Veel gratis content na release

Battlefield V

Battlefield V momenteel beoordelen is moeilijk. Aan de ene kant is er de gevarieerde, kwalitatief uitstekende gameplay, zowel in singleplayer als in multiplayer. Sommige maps en wapens kunnen nog wat schaafwerk gebruiken als het gaat om balans, maar daarbuiten blijft er weinig te wensen over, want de shooter biedt vermakelijke, spectaculaire gameplay. Het aanbod is alleen niet overdreven breed. Met drie singleplayer-missies en acht multiplayer-maps in vier omgevingen, heb je het voor nu wel gehad. We weten al dat DICE er de komende maanden nog een nieuwe War Story, nieuwe multiplayer-omgevingen en nieuwe spelmodi gaat toevoegen, maar dat alles is er nu nog niet. Met name battle royale en de coöperatieve spelmodus beloven flink andere smaken aan de game toe te voegen, dus het is aannemelijk dat de game die Battlefield V over enkele maanden is, een nog hogere beoordeling verdient dan hoe de game er bij introductie voor staat, maar uiteraard beoordelen we het product zoals het nu is. Dat product is dus erg goed, laat daar geen misverstand over bestaan, maar het had van ons wel een onsje meer mogen zijn.

Battlefield V, PC (Windows)

Prijs bij publicatie: ¤ 59,99

Vanaf ¤ 49,95

Vergelijk prijzen

Bekijk alle uitvoeringen (3)

Van 'de twee grote shooters' was Battlefield twee jaar geleden de eerste die weer eens de geschiedenis in dook. Ooit verschenen schietspellen met de oude wereldoorlogen als thema vrijwel jaarlijks, maar die tijd ligt ver achter ons. Met Battlefield 1, Call of Duty: World War II én de op handen zijnde release van Battlefield V worden liefhebbers van schieten met ouderwets wapentuig in een historische setting echter op hun wenken bediend. Daarbij komt nog dat Battlefield V de eerste game wordt die die historische setting combineert met een maar al te actuele hype, want met 'Firestorm Royale' zullen we zien hoe battle royale eruitziet met de Tweede Wereldoorlog-gameplay van Battlefield V.

Battle royale in maart

Dat klinkt hartstikke interessant, maar er is een 'maar'. Anders dan Call of Duty: Black Ops 4, dat met de Blackout-modus een sterke en leuke battleroyale-modus beschikbaar had bij introductie, mist Battlefield V bij zijn release de modus waar door zo veel gamers naar wordt uitgekeken. In plaats daarvan voegt DICE de spelmodus in maart aan de game toe, als onderdeel van het hoofdstuk Trial by Fire dat als derde hoofdstuk (lees: dlc) aan het spel toegevoegd zal worden. Het goede nieuws is dat dat hoofdstuk, evenals de twee hoofdstukken daarvoor, gratis te downloaden zullen zijn.

Dat is een voordeel ten opzichte van de vorige Battlefield-games waarbij extra content altijd werd verkocht of in de vorm van een Season Pass aan de game toegevoegd kon worden. Het past in een nieuwe strategie die Electronic Arts en DICE omschrijven als een 'live service', wat inhoudt dat je niet 'gewoon' een game koopt, maar een service in huis haalt die doorlopend voor vernieuwing moet zorgen. Dat begint in december met het eerste hoofdstuk, genaamd Overture. Deze uitbreiding voegt een nieuwe map aan Battlefield V toe, alsmede een 'practice range' waar spelers kunnen oefenen met vliegen, rijden en schieten. Belangrijker is dat het ook een nieuwe 'War Story' toevoegt in de vorm van 'The Last Tiger', waarin je als speler commandant bent van Tiger Pantser 237. Na Overture voegt het tweede hoofdstuk, Lightning Strikes, onder meer een nieuwe Grand Operation en de coöperatieve spelmodus Combined Arms aan de game toe. Vervolgens is het dus de beurt aan Trial by Fire, met onder meer battle royale, een nieuwe locatie en een nieuwe spelmodus.

We hebben in de opsomming hierboven niet eens alle onderdelen van de drie nog toe te voegen hoofdstukken genoemd, dus het moge duidelijk zijn Battlefield V gamers in de maanden na release zal voorzien van voldoende extra content. De automatische conclusie is echter wel dat er nu, bij introductie van de game, nog best veel mist. In de wetenschap dat Black Ops 4 een veel minder leuke game zou zijn geweest zonder Blackout kun je je afvragen of DICE en EA er verstandig aan doen om de voor velen interessantste spelmodus zo lang achter te houden. De verklaring? Het lijkt ons plausibel dat DICE nog hard aan Firestorm werkt en het kleine halfjaar dat tussen de release van Battlefield V en de introductie van de spelmodus zit nog erg goed kan gebruiken. Dat wordt dan verpakt als 'contentstrategie' en levert een goed verhaal op, maar je kunt het ook zien als een game die bij release nog niet helemaal klaar is en in de loop van de komende maanden nog wordt afgemaakt. Hoe dan ook, dat al die content niet los verkocht wordt maar gewoon gratis wordt toegevoegd, maakt dat het ons onderaan de streep niet zo veel uitmaakt. Het is wel iets om je bewust van te zijn, mocht je overwegen om Battlefield V aan je collectie toe te voegen.

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3