Call of Duty: Black Ops 4 Review

Ruim baan voor battle royale en zombies

Andere keuzes

Call of Duty Black Ops 4

Het afstoten van de traditionele campagnemodus is een gewaagde keuze die niet bij elke gamer even goed zal vallen, maar dat Black Ops 4 over voldoende content beschikt om het verlies van die campagne niet al te pijnlijk te maken, is duidelijk. Blackout is een aanwinst voor het aanbod aan battle royale-games dat er nu ligt, terwijl de Zombies-modus nog nooit zo compleet en zo uitgebreid in de game heeft gezeten als dit jaar het geval is. De multiplayer biedt niet overdreven veel nieuws, maar profiteert van goed in balans zijnde, soepel spelende gameplay. Op audiovisueel gebied blijft er, zoals inmiddels traditie is, best wat te klagen over, maar dan nog is Black Ops 4 goed genoeg voor de nodige uurtjes online knalplezier.

Het begon ooit met de allerbeste Tweede Wereldoorlog-shooter van zijn tijd. Daarna nam de serie ons mee naar verschillende gebieden en verschillende oorlogen. We maakten verhalen mee waarvan de namen ons waarschijnlijk voor altijd bij zullen blijven, met name in de trilogien rond Modern Warfare en Black Ops. Daarnaast zagen we de multiplayer-modus steeds verder doorgroeien, en in Zombies ontstond iets dat begon als bescheiden bijgerechtje maar uitgroeide tot een volwaardige hoofdmodus. En nu, anno 2018? Nu zijn Call of Duty en wij uit elkaar gegroeid. Wat ooit een van de hoogtepunten van ons gamejaar was, is dat voor anderen wellicht nog steeds, maar voor ons niet meer.

Laten we vooropstellen dat die stellingname persoonlijk is. Hij wordt gevoed door voorkeur en smaak, zoals dat aan de basis ligt van elke game die je al dan niet graag speelt. Het betekent ook niet automatisch dat Call of Duty: Black Ops 4 geen goede game kan zijn. Ontwikkelstudio Treyarch heeft bij 'CoD: BO4' een aantal keuzes gemaakt die niet aansluiten bij wat ons het meest aanspreekt aan Call of Duty-games. De grotere rol voor de Zombies-spelmodus had voor ons niet gehoeven, al zijn we de eersten om te erkennen dat er wereldwijd hordes gamers zijn die zich uit alle macht juist wl op de hersenloze monsters storten. Daar komt bij dat Treyarch natuurlijk niet gek is. Activision en de studio's zien uiteraard wat het meest wordt gespeeld, en ze weten maar al te goed dat de Zombies-modi altijd enorm populair zijn.

De rol van de Zombies-modus is in Black Ops 4 belangrijker dan ooit. Deze spelmodus is bij uitstek het onderdeel dat het verlies van de traditionele campagnemodus moet opvangen. Inderdaad, deze Call of Duty breekt met de gewoonte dat er altijd een verhaalmodus is. Treyarch weet wat mensen spelen en zal aanwijzingen hebben gekregen dat met het schrappen van de campagnemodus niet veel verloren gaat. Tegelijkertijd zullen er gamers zoals wij zijn die het wel degelijk jammer vinden dat het jaarlijkse achtbaanritje van pakweg zes uur is verdwenen.

Achtergrondmissies voor Specialists

Daar kun je lang of kort over praten, maar onderdelen reviewen die ontbreken is natuurlijk vrij zinloos. Het is dan ook beter om te bekijken wat er wel in de game zit. Op singleplayer-niveau is dat niet bijzonder veel. Treyarch heeft wel geprobeerd om de Specialists - de personages die spelers kiezen in de multiplayer - van wat meer achtergrond te voorzien. Black Ops 4 biedt van elk van die specialisten een kort achtergrondverhaaltje, gegoten in een wat breder verhaal. Dat klinkt leuk, maar in de praktijk is het niet meer dan een verzameling korte oefenmissies waarin je leert omgaan met de speciale vaardigheden van elke Specialist, in potjes tegen bots. Het is een aardige opmaat voor de multiplayer, maar zeker geen vervanger van de traditionele campagne. Speciale aandacht mag trouwens uitgaan naar de insteek van bovengenoemde missies. Hierin spreekt de oude Black Ops-bekende Frank Woods de speler steeds toe op een toon die spectaculair en stoer bedoeld is, maar de plank volledig misslaat. Het zorgt bij ons vooral voor een brede glimlach omdat het allemaal zo idioot klinkt, en dus niet omdat het daadwerkelijk grappig zou zijn.

Die missies en bijbehorende filmpjes zijn waarschijnlijk ook meteen je eerste kennismaking met hoe Black Ops 4 het er audiovisueel vanaf brengt. Dit begint als een 'broken record' te klinken, want we herhalen het jaarlijks, maar Black Ops 4 blijft achter bij de huidige visuele standaard. Het later deze maand te verschijnen Battlefield V is grafisch van een heel ander niveau en als je buiten het FPS-genre kijkt zie je al helemaal andere dingen. Tweedimensionale textures in gras en planten, en een groot aantal massieve objecten in de spelwereld: het zijn dingen die we gewend zijn bij Call of Duty en die anno 2018 niet ineens zijn veranderd. Een positieve uitzondering hier is Blackout, waar we op de volgende pagina uitgebreider op ingaan. De grote map laat nauwelijks verlies in grafische kwaliteit zien, en dat is een complimentje waard.

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3