Door Willem de Moor

Redacteur

Nvidia GeForce RTX 2070 Review

Turing op budget?

16-10-2018 • 15:03

200

Multipage-opmaak

De derde Turing

Toen Nvidia zijn nieuwste generatie Turing-kaarten tijdens de Gamescom, afgelopen augustus in Keulen, aankondigde, zouden er drie kaarten komen. De twee topmodellen, de RTX 2080 Ti en de RTX 2080, zijn in de tweede helft van september uitgekomen, maar op de instapvariant moesten we een maand langer wachten. De term 'instap' is hier relatief, want de Founders Edition RTX 2070 heeft een adviesprijs van 639 euro.

Daarmee is de RTX 2070 140 euro duurder dan de Founders Edition van de 1070, zijn directe voorganger. Nu zijn Founders Edition-uitvoeringen in de regel duurder dan zogeheten aib-kaarten, kaarten van fabrikanten als Asus, Gigabyte en MSI dus, maar het geeft te denken. Sterker nog: bij introductie van de GTX 1080 kostte de Founders Edition slechts 8 euro meer.

De prijzen zijn dus behoorlijk gestegen en we zagen dat de 2080-kaarten weliswaar flink sneller waren dan de vorige generatie kaarten, maar nog niet het onderste uit de kan haalden, omdat er nog geen games waren die de raytracing- en tensorcores benutten. Daar is nog weinig verandering in gekomen, maar we zijn wel benieuwd hoe de nieuwste Turing-kaart zich verhoudt tot de oudere generatie videokaarten. Vooral de prestaties tegenover de vrijwel even dure GTX 1080 hebben daarbij onze interesse, en natuurlijk vergelijken we de prestaties ook met die van de GTX 1070 en de duurdere RTX-kaarten.

Gigabyte GeForce RTX 2070 Windforce

De RTX 2070

Over de Turing-architectuur en alle nieuwe features hebben we het in ons achtergrondverhaal al uitgebreid gehad. We zullen dus vernieuwingen als de tensorcores en raytracing niet verder bespreken, maar de verschillen tussen de 2070 en de duurdere 2080 en 2080 Ti lichten we wel even toe.

De 2080 en 2080 Ti zijn namelijk op de grote varianten van de Turing-chips gebaseerd, terwijl de RTX 2070 een kleinere TU106 aan boord heeft. Klein moet je overigens met een korreltje zout nemen, want de op 12nm geproduceerde chip bevat maar liefst 10,8 miljard transistors, fors meer dan de 7,2 miljard van de GTX 1070 en 1080. Die transistors zijn deels in de cudacores verwerkt, waarvan de RTX 2070 er 2304 aan boord heeft. Dat is bijna zoveel als de GTX 1080, die er 2560 heeft, en veel meer dan de 1920 cudacores van de GTX 1070.

Variant RTX 2070 GTX 1080 GTX 1080 Ti
Chip TU106 GP104 GP102
Procedé 12nm 16nm 16nm
Architectuur Turing Pascal Pascal
SP's 2304 2560 3584
SM's 36 20 28
Tensor-cores 288 nvt nvt
RT-cores 36 nvt nvt
Baseclock 1410MHz 1607MHz 1480MHz
Boostclock (FE) 1620MHz 1733MHz 1582MHz
Geheugen 8GB gddr6 14GT/s 8GB gddr5x 10GT/s 11GB gddr5x 11GT/s
Tdp (FE) 175W 180W 250W
Prijs (FE) 639 euro 657 euro 825 euro

De kloksnelheden van de RTX 2070-gpu zijn wat lager dan die van de vorige generatie kaarten, met een standaard kloksnelheid van 1410MHz, maar de boostklok is wel vergelijkbaar met die van de vorige generatie. Het gddr6-geheugen, waarvan de RTX 2070 over 8GB beschikt, is flink hoger geklokt dan het gddr5x van de GTX-kaarten en de bandbreedte is dan ook veel groter dan bij de vorige generatie. Al die transistors en hoge kloksnelheden vergen natuurlijk flink wat energie. Het opgenomen vermogen van de RTX 2070 is dan ook hoger dan dat van de GTX 1070 en meer in lijn met de 1080.

We ontvingen van Gigabyte een GeForce RTX 2070 Windforce, een aib-kaart die standaard als reference-kaart is geklokt. We hebben de kaart, om een betere vergelijking met onze eerder geteste RTX 20xx-kaarten mogelijk te maken, als Founders Edition geklokt. Dat betekent dat de prestaties iets hoger liggen, aangezien de boostklok van de RTX 2070 FE 1710MHz bedraagt, terwijl de referencekaarten standaard tot 1620MHz gaan. Voor een aib-kaart die op referencesnelheid is geklokt, kun je dus een paar procent van de prestaties aftrekken, maar veel kaarten zullen al dan niet in de fabriek overgeklokt worden tot boven de kloksnelheden van de Founders Edition. Daarvoor zou je dus enkele procenten bij de prestaties moeten optellen.

Testmethode

We ontvingen van Nvidia geen Founders Edition, maar hadden wel een Gigabyte GeForce RTX 2070 Windforce in huis. Die kaart hebben we daarom als Founders Edition ingesteld en zo getest. De RTX 2070 is met de 416.33-versie van Nvidia's driver getest, de RTX 2080 en 2080 Ti met 411.70 en de overige Nvidia-kaarten met 398.11. Battlefield 1 is op die kaarten met 398.34 getest en F1 2018 met driverversie 398.88. De AMD-kaarten zijn getest met versie 18.6.1, met uitzondering van F1 2018, dat met 18.8.1 getest is. We hebben getest op een X299-moederbord met Intels Core i9-7900X op 4,5GHz en met 16GB geheugen.

  Testsysteem
Moederbord Asus Strix X299-E Gaming
Processor Intel Core i9-7900X @ 4,5GHz
Geheugen G.Skill Trident Z 32GB DDR4-3200 CL14
Ssd 2x Samsung 850 Evo 1TB
Voeding Superflower Leadex 1600W Platinum
Behuizing CoolerMaster Test Bench
Besturingssysteem Windows 10 Pro

We testen de onderstaande games op drie resoluties: 1080p, 1440p en 4k. Dat doen we met medium- en ultra-instellingen. Verder draaien we de synthetische benchmarks 3DMark en Unigine Superposition. Ten slotte testen we de geluidsproductie idle en onder load op 10cm afstand van de kaart en meten we het opgenomen vermogen van de videokaart onder load en idle.

Games Verschijningsdatum DirectX-versie Engine
Assassin's Creed: Origins Oktober 2017 DX11 Anvil Next 2.0
Battlefield 1 Oktober 2016 DX12 Frostbite
F1 2018 Augustus 2018 DX11 EGO Engine 4.0
Far Cry 5 Maart 2018 DX11 Dunia
Forza Motorsport 7 Oktober 2017 DX12 Forza Tech
Ghost Recon: Wildlands Maart 2017 DX11 Anvil Next
GTA V April 2015 DX11 RAGE
Rise of the Tomb Raider Januari 2016 DX12 Foundation
Total War Warhammer II September 2017 DX12 Warscape
The Witcher 3: Blood and Wine Mei 2015 DX11 Red Engine 3
Wolfenstein II: The New Colossus Oktober 2017 Vulkan Id Tech 6

Synthetische benchmarks

We beginnen met 3DMarks Fire Strike en Time Spy, en Superposition van Unigine. Fire Strike is een DX11-benchmark, terwijl Time Spy een DX12-benchmark is. Superposition is een zware benchmark die ook een 4k-versie heeft. We draaien Superposition in 1080p en in 4k.

Fire Strike

  • 3DMark Fire Strike (graphics)
  • 3DMark Fire Strike Extreme (totaal)
  • Fire Strike Ultra
3DMark Fire Strike (graphics)
Videokaart Gemiddelde score in punten (hoger is beter)
RTX 2080 Ti FE
33.352
GTX 1080 Ti
27.785
RTX 2080 FE
27.229
Vega 64
23.083
RTX 2070 FE
22.530
GTX 1080
21.452
GTX 1070 Ti
19.740
Vega 56
19.555
GTX 1070
17.710
3DMark Fire Strike Extreme (totaal)
Videokaart Gemiddelde score in punten (hoger is beter)
RTX 2080 Ti FE
14.889
GTX 1080 Ti
12.855
RTX 2080 FE
12.745
RTX 2070 FE
10.525
Vega 64
10.126
GTX 1080
9.904
GTX 1070 Ti
9.123
Vega 56
8.651
GTX 1070
8.123
Fire Strike Ultra
Videokaart Gemiddelde futuremark 3DMark-punten in 3DMarks (hoger is beter)
RTX 2080 Ti FE
8.102
GTX 1080 Ti
6.835
RTX 2080 FE
6.596
RTX 2070 FE
5.474
Vega 64
5.450
GTX 1080
5.225
GTX 1070 Ti
4.833
Vega 56
4.666
GTX 1070
4.267

In de standaard Fire Strike-benchmark is de 2070 ongeveer zo snel als een Vega 64 en vijf procent sneller dan de GTX 1080. De GTX 1080 Ti is op zijn beurt weer een stuk sneller dan de 2070 en zit op een score die vergelijkbaar is met die van de 2080.

In Fire Strike Extreme is de voorsprong van de 2070 op de 1080 nog iets groter, maar blijft het gat tussen de 2070 en 1080 Ti ongeveer vergelijkbaar. In de Ultra-variant zijn we terug bij een verschil van ongeveer vijf procent tussen de 2070 en 1080.

Time Spy

3DMark Time Spy - Graphics
Videokaart Gemiddelde score in punten (hoger is beter)
RTX 2080 Ti FE
13.118
RTX 2080 FE
10.355
GTX 1080 Ti
9.404
RTX 2070 FE
8.693
Vega 64
7.254
GTX 1080
7.216
GTX 1070 Ti
6.775
Vega 56
6.093
GTX 1070
5.806

In DX12-benchmark Time Spy loopt de RTX 2070 flink uit op zowel de 1080 als de Vega 64 en is het gat met de 1080 Ti wat kleiner.

Superposition

  • Unigine Superposition - 1080p - High
  • Unigine Superposition - 4k - Optimized
Unigine Superposition - 1080p - High
Videokaart Gemiddelde in punten (hoger is beter)
RTX 2080 Ti FE
19.584
RTX 2080 FE
15.375
GTX 1080 Ti
14.801
RTX 2070 FE
12.236
GTX 1080
11.264
GTX 1070 Ti
10.373
Vega 64
10.323
Vega 56
8.608
GTX 1070
8.485
Unigine Superposition - 4k - Optimized
Videokaart Gemiddelde in punten (hoger is beter)
RTX 2080 Ti FE
11.408
RTX 2080 FE
8.836
GTX 1080 Ti
8.544
RTX 2070 FE
7.067
GTX 1080
6.539
GTX 1070 Ti
6.057
Vega 64
5.998
GTX 1070
5.256
Vega 56
5.083

In Superposition is het verschil tussen de 1080 en 2070 in zowel full-hd-resolutie als op 4k ongeveer acht procent en is de 1080 Ti weer een stuk rapper. De AMD-kaarten komen hier wat minder goed uit de verf.

Assassin's Creed: Origins

We gaan verder met games. Bij de 2080- en 2080 Ti-review lieten we de mediumsettings van de games weg, omdat die kaarten gemaakt zijn om het maximale uit games te halen. Voor de 2070-review zetten we die resultaten er wel bij, omdat 4k-ultra een onrealistisch doel is voor de 2070.

  • AC: Origins 1080p medium
  • AC: Origins 1080p ultra
AC: Origins 1080p - Medium
Videokaart Gemiddelde framerate in fps (hoger is beter)
RTX 2080 Ti FE
142,0
RTX 2080 FE
127,0
GTX 1080 Ti
120,0
RTX 2070 FE
117,0
GTX 1080
103,0
GTX 1070 Ti
97,0
GTX 1070
90,0
Vega 64
87,0
Vega 56
83,0
AC: Origins 1080p - Ultra
Videokaart Gemiddelde framerate in fps (hoger is beter)
RTX 2080 Ti FE
115,0
RTX 2080 FE
100,0
GTX 1080 Ti
95,0
RTX 2070 FE
91,0
GTX 1080
81,0
GTX 1070 Ti
76,0
Vega 64
70,0
GTX 1070
70,0
Vega 56
65,0
  • AC: Origins 1440p medium
  • AC: Origins 1440p ultra
AC: Origins 1440p - Medium
Videokaart Gemiddelde framerate in fps (hoger is beter)
RTX 2080 Ti FE
120,0
RTX 2080 FE
103,0
GTX 1080 Ti
96,0
RTX 2070 FE
94,0
GTX 1080
80,0
GTX 1070 Ti
75,0
Vega 64
71,0
GTX 1070
68,0
Vega 56
65,0
AC: Origins 1440p - Ultra
Videokaart Gemiddelde framerate in fps (hoger is beter)
RTX 2080 Ti FE
95,0
RTX 2080 FE
80,0
GTX 1080 Ti
76,0
RTX 2070 FE
73,0
GTX 1080
62,0
GTX 1070 Ti
58,0
Vega 64
56,0
GTX 1070
53,0
Vega 56
51,0
  • AC: Origins 4k - medium
  • AC: Origins - 4k - ultra
AC: Origins 4k - Medium
Videokaart Gemiddelde framerate in fps (hoger is beter)
RTX 2080 Ti FE
83,0
RTX 2080 FE
68,0
GTX 1080 Ti
64,0
RTX 2070 FE
61,0
GTX 1080
50,0
Vega 64
46,0
GTX 1070 Ti
46,0
Vega 56
41,0
GTX 1070
41,0
AC: Origins - 4k - Ultra
Videokaart Gemiddelde framerate in fps (hoger is beter)
RTX 2080 Ti FE
63,0
RTX 2080 FE
52,0
GTX 1080 Ti
48,0
RTX 2070 FE
46,0
GTX 1080
38,0
GTX 1070 Ti
35,0
Vega 64
34,0
Vega 56
31,0
GTX 1070
31,0

De RTX 2070 is zowel met mediumpresets als op de ultra-instelling veel sneller dan de 1080. Dat verschil loopt op naarmate de resolutie omhooggaat. Vergeleken met de 1080 Ti zijn de verschillen op ultra iets groter dan op medium, maar de RTX 2070 houdt de 1080 Ti aardig bij. Vooral op hogere resoluties is het gat tussen de 2070 en 1070 gigantisch. Ook de Vega-kaarten worden met ruime marge verslagen.

Battlefield 1

  • Battlefield 1 DX12 - 1080p - medium
  • Battlefield 1 DX12 - 1080p - ultra
Battlefield 1 DX12 - 1080p - Medium
Videokaart Gemiddelde framerate in fps (hoger is beter)
GTX 1080 Ti
195,9
RTX 2080 Ti FE
195,3
RTX 2080 FE
192,5
RTX 2070 FE
181,9
Vega 64
169,2
GTX 1080
162,1
GTX 1070 Ti
149,9
Vega 56
148,1
GTX 1070
136,9
Battlefield 1 DX12 - 1080p - Ultra
Videokaart Gemiddelde framerate in fps (hoger is beter)
RTX 2080 Ti FE
172,3
RTX 2080 FE
163,6
GTX 1080 Ti
159,8
RTX 2070 FE
147,6
Vega 64
141,6
GTX 1080
133,7
GTX 1070 Ti
128,0
Vega 56
122,4
GTX 1070
112,7
  • Battlefield 1 DX12 - 1440p - medium
  • Battlefield 1 DX12 - 1440p - ultra
Battlefield 1 DX12 - 1440p - Medium
Videokaart Gemiddelde framerate in fps (hoger is beter)
RTX 2080 Ti FE
185,5
RTX 2080 FE
172,3
GTX 1080 Ti
165,2
RTX 2070 FE
147,5
Vega 64
134,7
GTX 1080
129,5
Vega 56
120,1
GTX 1070 Ti
117,4
GTX 1070
103,9
Battlefield 1 DX12 - 1440p - Ultra
Videokaart Gemiddelde framerate in fps (hoger is beter)
RTX 2080 Ti FE
159,8
RTX 2080 FE
133,2
GTX 1080 Ti
126,5
RTX 2070 FE
113,5
Vega 64
107,2
GTX 1080
98,9
Vega 56
94,4
GTX 1070 Ti
93,8
GTX 1070
83,4
  • Battlefield 1 DX12 - 4k - medium
  • Battlefield 1 DX12 - 4k- ultra
Battlefield 1 DX12 - 4k - Medium
Videokaart Gemiddelde framerate in fps (hoger is beter)
RTX 2080 Ti FE
129,2
RTX 2080 FE
104,5
GTX 1080 Ti
94,9
RTX 2070 FE
82,3
Vega 64
77,4
GTX 1080
68,0
Vega 56
67,7
GTX 1070 Ti
59,3
GTX 1070
56,4
Battlefield 1 DX12 - 4k- Ultra
Videokaart Gemiddelde framerate in fps (hoger is beter)
RTX 2080 Ti FE
100,7
RTX 2080 FE
80,1
GTX 1080 Ti
72,2
RTX 2070 FE
63,6
Vega 64
60,3
GTX 1080
54,8
Vega 56
53,6
GTX 1070 Ti
50,7
GTX 1070
47,2

Ook in Battlefield is de 2070 tientallen procenten sneller dan de 1070 en de GTX 1080 wordt eveneens met tien tot twintig procent betere scores voorbijgestreefd. De 1080 Ti is nog wel zo'n zeven tot dertien procent sneller. In alle tests is de nieuwe RTX sneller dan AMD's snelste kaart.

F1 2018

  • F1 2018 - 1080p - medium
  • F1 2018 - 1080p - ultra
F1 2018 - 1080p - Medium
Videokaart Gemiddelde framerate in fps (hoger is beter)
RTX 2080 Ti FE
280,3
GTX 1080 Ti
263,2
RTX 2080 FE
261,8
RTX 2070 FE
243,9
Vega 64
231,9
GTX 1080
225,1
GTX 1070 Ti
205,8
Vega 56
204,5
GTX 1070
192,5
F1 2018 - 1080p - Ultra
Videokaart Gemiddelde framerate in fps (hoger is beter)
RTX 2080 Ti FE
188,6
RTX 2080 FE
156,3
GTX 1080 Ti
149,1
RTX 2070 FE
140,9
Vega 64
133,0
GTX 1080
118,8
GTX 1070 Ti
116,7
Vega 56
113,6
GTX 1070
101,6
  • F1 2018 - 1440p - medium
  • F1 2018 - 1440p - ultra
F1 2018 - 1440p - Medium
Videokaart Gemiddelde framerate in fps (hoger is beter)
RTX 2080 Ti FE
255,0
RTX 2080 FE
210,7
GTX 1080 Ti
205,4
RTX 2070 FE
187,3
Vega 64
171,3
GTX 1080
167,2
GTX 1070 Ti
158,2
Vega 56
146,9
GTX 1070
140,5
F1 2018 - 1440p - Ultra
Videokaart Gemiddelde framerate in fps (hoger is beter)
RTX 2080 Ti FE
158,5
RTX 2080 FE
124,5
GTX 1080 Ti
121,0
RTX 2070 FE
102,3
Vega 64
100,6
GTX 1080
93,8
GTX 1070 Ti
90,6
Vega 56
84,9
GTX 1070
79,2
  • F1 2018 - 4k - medium
  • F1 2018 - 4k - ultra
F1 2018 - 4k - Medium
Videokaart Gemiddelde framerate in fps (hoger is beter)
RTX 2080 Ti FE
164,8
RTX 2080 FE
129,4
GTX 1080 Ti
127,1
RTX 2070 FE
109,8
GTX 1080
99,4
Vega 64
97,5
GTX 1070 Ti
92,4
Vega 56
82,3
GTX 1070
80,0
F1 2018 - 4k - Ultra
Videokaart Gemiddelde framerate in fps (hoger is beter)
RTX 2080 Ti FE
99,4
RTX 2080 FE
77,1
GTX 1080 Ti
76,2
RTX 2070 FE
64,3
GTX 1080
58,0
Vega 64
57,4
GTX 1070 Ti
54,1
Vega 56
47,7
GTX 1070
46,5

In F1 2018 zijn de verschillen tussen de 2070 en de 1070 en 1080 iets minder groot, maar nog altijd respectievelijk een procent of dertig en tien. Het gat met de Vega-kaarten is vergelijkbaar met het gat tussen de 2070 en 1080.

Far Cry 5

  • Far Cry 5 - 1080p - Normal
  • Far Cry 5 - 1080p - Ultra
Far Cry 5 - 1920x1080 - Normal
Videokaart Gemiddelde framerate in fps (hoger is beter)
RTX 2080 Ti FE
143,0
GTX 1080 Ti
140,0
RTX 2080 FE
137,0
RTX 2070 FE
131,0
GTX 1080
130,0
GTX 1070 Ti
121,0
Vega 64
119,0
Vega 56
113,0
GTX 1070
113,0
Far Cry 5 - 1920x1080 - Ultra
Videokaart Gemiddelde framerate in fps (hoger is beter)
RTX 2080 Ti FE
127,0
GTX 1080 Ti
122,0
RTX 2080 FE
121,0
RTX 2070 FE
114,0
GTX 1080
110,0
Vega 64
106,0
GTX 1070 Ti
103,0
Vega 56
99,0
GTX 1070
93,0
  • Far Cry 5 - 1440p - Normal
  • Far Cry 5 - 1440p - Ultra
Far Cry 5 - 1440p - Medium
Videokaart Gemiddelde framerate in fps (hoger is beter)
RTX 2080 Ti FE
133,0
GTX 1080 Ti
120,0
RTX 2080 FE
117,0
RTX 2070 FE
103,0
Vega 64
98,0
GTX 1080
97,0
GTX 1070 Ti
89,0
Vega 56
83,0
GTX 1070
79,0
Far Cry 5 - 2560x1440 - Ultra
Videokaart Gemiddelde framerate in fps (hoger is beter)
RTX 2080 Ti FE
118,0
RTX 2080 FE
104,0
GTX 1080 Ti
100,0
RTX 2070 FE
86,0
Vega 64
86,0
GTX 1080
81,0
GTX 1070 Ti
74,0
Vega 56
72,0
GTX 1070
65,0
  • Far Cry 5 - 4k - Normal
  • Far Cry 5 - 4k - Ultra
Far Cry 5 - 3840x2160 - Normal
Videokaart Gemiddelde framerate in fps (hoger is beter)
RTX 2080 Ti FE
82,0
GTX 1080 Ti
65,0
RTX 2080 FE
63,0
RTX 2070 FE
53,0
Vega 64
52,0
GTX 1080
50,0
GTX 1070 Ti
46,0
Vega 56
43,0
GTX 1070
40,0
Far Cry 5 - 3840x2160 - Ultra
Videokaart Gemiddelde framerate in fps (hoger is beter)
RTX 2080 Ti FE
74,0
RTX 2080 FE
56,0
GTX 1080 Ti
54,0
Vega 64
46,0
RTX 2070 FE
45,0
GTX 1080
42,0
Vega 56
38,0
GTX 1070 Ti
38,0
GTX 1070
33,0

Op 1080p zitten de 1080 en 2070 in Far Cry 5 veel dichter op elkaar, maar dat verschil wordt iets groter op hogere resoluties. De kwaliteit maakt weinig uit; op 1440p zijn de verschillen tussen de 1080 en 2070 vrijwel gelijk.

Forza Motorsport 7

  • Forza 7 - 1080p - Medium
  • Forza 7 - 1080p - Ultra
Forza 7 - 1080p - Medium
Videokaart Gemiddelde framerate in fps (hoger is beter)
RTX 2080 Ti FE
266,1
RTX 2080 FE
265,1
RTX 2070 FE
259,2
GTX 1080 Ti
253,0
Vega 64
245,3
Vega 56
239,7
GTX 1070 Ti
238,4
GTX 1080
225,6
GTX 1070
216,9
Forza 7 - 1080p - Ultra
Videokaart Gemiddelde framerate in fps (hoger is beter)
RTX 2080 Ti FE
162,8
RTX 2080 FE
160,3
GTX 1080 Ti
156,2
RTX 2070 FE
119,0
GTX 1080
118,4
Vega 64
117,2
Vega 56
102,2
GTX 1070 Ti
101,3
GTX 1070
94,4
  • Forza 7 - 1440p - Medium
  • Forza 7 - 2560x1440 - Ultra
Forza 7 - 1440p - Medium
Videokaart Gemiddelde framerate in fps (hoger is beter)
RTX 2080 Ti FE
266,6
RTX 2080 FE
264,1
RTX 2070 FE
250,1
Vega 64
233,5
GTX 1080 Ti
228,0
GTX 1080
213,5
Vega 56
204,8
GTX 1070 Ti
201,4
GTX 1070
184,1
Forza 7 - 1440p - Ultra
Videokaart Gemiddelde framerate in fps (hoger is beter)
RTX 2080 Ti FE
151,2
RTX 2080 FE
138,7
GTX 1080 Ti
118,4
RTX 2070 FE
101,6
GTX 1080
101,4
Vega 64
99,6
GTX 1070 Ti
87,0
Vega 56
85,3
GTX 1070
80,2
  • Forza 7 - 4k - Medium
  • Forza 7 - 4k - Ultra
Forza 7 - 4k - Medium
Videokaart Gemiddelde framerate in fps (hoger is beter)
RTX 2080 Ti FE
236,8
RTX 2080 FE
203,4
GTX 1080 Ti
187,5
RTX 2070 FE
180,1
Vega 64
163,2
GTX 1080
155,2
GTX 1070 Ti
143,8
Vega 56
140,3
GTX 1070
129,1
Forza 7 - 4k - Ultra
Videokaart Gemiddelde framerate in fps (hoger is beter)
RTX 2080 Ti FE
116,6
RTX 2080 FE
99,6
GTX 1080 Ti
89,1
RTX 2070 FE
74,7
GTX 1080
71,8
Vega 64
69,2
GTX 1070 Ti
62,5
Vega 56
60,0
GTX 1070
58,1

Forza is een vreemde eend in de bijt, want de 1080 Ti is op de Medium-settings en op 1080p en 1440p trager dan de RTX 2070. Op de Ultra-preset is de 1080 Ti wel flink sneller. Op 1440p - Ultra is het verschil met de gewone 1080 ook vrijwel afwezig.

Ghost Recon: Wildlands

  • Ghost Recon Wildlands - 1080p - Medium
  • Ghost Recon Wildlands - 1080p - Ultra
Ghost Recon Wildlands - 1080p - Medium
Videokaart Gemiddelde framerate in fps (hoger is beter)
RTX 2080 Ti FE
161,8
RTX 2080 FE
140,3
GTX 1080 Ti
134,6
RTX 2070 FE
119,7
GTX 1080
115,2
GTX 1070 Ti
109,0
Vega 64
99,9
GTX 1070
98,4
Vega 56
94,0
Ghost Recon Wildlands - 1080p - Ultra
Videokaart Gemiddelde framerate in fps (hoger is beter)
RTX 2080 Ti FE
89,4
RTX 2080 FE
76,5
GTX 1080 Ti
72,1
RTX 2070 FE
64,1
GTX 1080
59,8
Vega 64
57,6
GTX 1070 Ti
56,1
Vega 56
51,0
GTX 1070
50,5
  • Ghost Recon Wildlands - 1440p - Medium
  • Ghost Recon Wildlands - 1440p - Ultra
Ghost Recon Wildlands - 1440p - Medium
Videokaart Gemiddelde framerate in fps (hoger is beter)
RTX 2080 Ti FE
123,4
RTX 2080 FE
108,5
GTX 1080 Ti
104,8
RTX 2070 FE
90,8
GTX 1080
87,3
Vega 64
81,9
GTX 1070 Ti
81,6
GTX 1070
72,4
Vega 56
70,9
Ghost Recon Wildlands - 1440p - Ultra
Videokaart Gemiddelde framerate in fps (hoger is beter)
RTX 2080 Ti FE
73,0
RTX 2080 FE
61,5
GTX 1080 Ti
58,8
RTX 2070 FE
52,5
GTX 1080
47,0
Vega 64
46,6
GTX 1070 Ti
43,6
Vega 56
40,2
GTX 1070
39,1
  • Ghost Recon Wildlands - 4k - Medium
  • Ghost Recon Wildlands - 4k - Ultra
Ghost Recon Wildlands - 4k - Medium
Videokaart Gemiddelde framerate in fps (hoger is beter)
RTX 2080 Ti FE
79,3
RTX 2080 FE
65,6
GTX 1080 Ti
63,8
RTX 2070 FE
54,4
GTX 1080
50,8
Vega 64
48,7
GTX 1070 Ti
46,7
Vega 56
41,2
GTX 1070
41,1
Ghost Recon Wildlands - 4k - Ultra
Videokaart Gemiddelde framerate in fps (hoger is beter)
RTX 2080 Ti FE
47,5
RTX 2080 FE
38,8
GTX 1080 Ti
36,9
RTX 2070 FE
32,2
Vega 64
29,5
GTX 1080
28,9
GTX 1070 Ti
26,3
Vega 56
25,4
GTX 1070
23,4

In Wildlands is de 1080 op 1440p - Medium vrijwel even snel als de 2070, maar die laatste trekt een gat als we de details op Ultra zetten. Voor een soepele game-ervaring is de 2070 op 4k maar net aan, maar dan moet je de details laag houden.

GTA V

  • GTA V - 1080p - Medium
  • GTA V - 1080p - Ultra
GTA V - 1080p - Medium
Videokaart Gemiddelde framerate in fps (hoger is beter)
GTX 1070 Ti
137,7
GTX 1080 Ti
136,3
GTX 1080
135,4
RTX 2080 Ti FE
134,9
RTX 2070 FE
134,2
RTX 2080 FE
134,2
GTX 1070
132,1
Vega 64
110,6
Vega 56
109,5
GTA V - 1080p - Ultra
Videokaart Gemiddelde framerate in fps (hoger is beter)
GTX 1080 Ti
105,7
RTX 2080 Ti FE
103,4
RTX 2080 FE
103,0
GTX 1080
98,0
RTX 2070 FE
94,9
GTX 1070 Ti
94,8
GTX 1070
89,9
Vega 64
79,8
Vega 56
69,8
  • GTA V - 1440p - Medium
  • GTA V - 1440p - Ultra
GTA V - 1440p - Medium
Videokaart Gemiddelde framerate in fps (hoger is beter)
GTX 1080 Ti
137,9
RTX 2080 Ti FE
136,9
RTX 2080 FE
136,3
RTX 2070 FE
133,3
GTX 1080
131,7
GTX 1070 Ti
127,7
GTX 1070
120,6
Vega 64
104,7
Vega 56
95,8
GTA V - 1440p - Ultra
Videokaart Gemiddelde framerate in fps (hoger is beter)
RTX 2080 Ti FE
102,7
RTX 2080 FE
96,3
GTX 1080 Ti
95,7
RTX 2070 FE
84,9
GTX 1080
80,7
GTX 1070 Ti
75,7
GTX 1070
67,6
Vega 64
63,6
Vega 56
52,9
  • GTA V - 4k - Medium
  • GTA V - 4k - Ultra
GTA V - 4k - Medium
Videokaart Gemiddelde framerate in fps (hoger is beter)
RTX 2080 Ti FE
122,2
GTX 1080 Ti
104,6
RTX 2080 FE
103,8
RTX 2070 FE
90,4
GTX 1070 Ti
72,2
GTX 1080
70,0
GTX 1070
65,6
Vega 64
63,0
Vega 56
55,4
GTA V - 4k - Ultra
Videokaart Gemiddelde framerate in fps (hoger is beter)
RTX 2080 Ti FE
70,5
RTX 2080 FE
58,1
GTX 1080 Ti
57,5
RTX 2070 FE
47,0
GTX 1080
43,3
GTX 1070 Ti
39,2
GTX 1070
35,0
Vega 64
34,6
Vega 56
29,4

GTA 5 is een behoorlijk cpu-intensieve game en op 1080p is dat ook de bottleneck, zeker op Medium. Dat geldt in iets mindere mate voor de 1440p-resolutie, maar pas op 4k zien we flinke verschillen. De hogere details van de Ultra-instelling maken de verschillen ook op lagere resoluties wat duidelijker.

Rise of the Tomb Raider

  • Rise of the Tomb Raider - 1080p - Medium
  • Rise of the Tomb Raider - 1080p - Ultra
Rise of the Tomb Raider - 1080p - Medium
Videokaart Gemiddelde framerate in fps (hoger is beter)
RTX 2080 Ti FE
206,9
RTX 2080 FE
202,3
GTX 1080 Ti
195,0
GTX 1080
175,0
RTX 2070 FE
174,7
Vega 64
169,6
GTX 1070 Ti
164,6
GTX 1070
148,1
Vega 56
146,7
Rise of the Tomb Raider - 1080p - Ultra
Videokaart Gemiddelde framerate in fps (hoger is beter)
RTX 2080 Ti FE
172,3
GTX 1080 Ti
156,0
RTX 2080 FE
155,8
GTX 1080
123,0
RTX 2070 FE
122,0
Vega 64
115,9
GTX 1070 Ti
110,8
Vega 56
97,5
GTX 1070
93,7
  • Rise of the Tomb Raider - 1440p - Medium
  • Rise of the Tomb Raider - 1440p - Ultra
Rise of the Tomb Raider - 1440p - Medium
Videokaart Gemiddelde framerate in fps (hoger is beter)
RTX 2080 Ti FE
176,0
RTX 2080 FE
161,5
GTX 1080 Ti
155,2
RTX 2070 FE
121,7
GTX 1080
121,4
Vega 64
118,2
GTX 1070 Ti
108,6
Vega 56
100,1
GTX 1070
96,4
Rise of the Tomb Raider - 1440p - Ultra
Videokaart Gemiddelde framerate in fps (hoger is beter)
RTX 2080 Ti FE
128,7
RTX 2080 FE
106,7
GTX 1080 Ti
106,0
RTX 2070 FE
82,0
GTX 1080
81,5
Vega 64
80,3
GTX 1070 Ti
73,3
Vega 56
67,1
GTX 1070
63,2
  • Rise of the Tomb Raider - 4k - Medium
  • Rise of the Tomb Raider - 4k - Ultra
Rise of the Tomb Raider - 4k - Medium
Videokaart Gemiddelde framerate in fps (hoger is beter)
RTX 2080 Ti FE
104,3
RTX 2080 FE
86,3
GTX 1080 Ti
82,6
RTX 2070 FE
65,4
GTX 1080
62,6
Vega 64
62,1
GTX 1070 Ti
57,1
Vega 56
52,6
GTX 1070
49,9
Rise of the Tomb Raider - 4k - Ultra
Videokaart Gemiddelde framerate in fps (hoger is beter)
RTX 2080 Ti FE
71,4
RTX 2080 FE
57,0
GTX 1080 Ti
55,0
Vega 64
42,5
RTX 2070 FE
42,2
GTX 1080
41,7
GTX 1070 Ti
38,2
Vega 56
35,9
GTX 1070
31,4

Tussen de RTX 2070 en de 1080 Ti, en helemaal tussen de andere twee Turing-kaarten, zit een flink verschil in prestaties in Tomb Raider. De 1080 Ti is op alle resoluties veel sneller, terwijl de 1080 en 2070 aan elkaar gewaagd zijn.

Total War Warhammer II

  • Total War: Warhammer II - 1080p - medium
  • Total War: Warhammer II - 1080p - ultra
Total War: Warhammer II - 1080p - Medium
Videokaart Gemiddelde framerate in fps (hoger is beter)
RTX 2080 Ti FE
120,1
RTX 2080 FE
120,0
RTX 2070 FE
119,8
GTX 1080 Ti
118,2
GTX 1080
117,5
GTX 1070 Ti
117,0
Vega 64
114,8
GTX 1070
112,3
Vega 56
110,3
Total War: Warhammer II - 1080p - Ultra
Videokaart Gemiddelde framerate in fps (hoger is beter)
RTX 2080 Ti FE
75,6
RTX 2080 FE
75,4
RTX 2070 FE
74,7
GTX 1080 Ti
73,8
GTX 1080
73,3
GTX 1070 Ti
72,9
Vega 64
72,6
Vega 56
71,0
GTX 1070
69,2
  • Total War: Warhammer II - 1440p - medium
  • Total War: Warhammer II - 1440p - ultra
Total War: Warhammer II - 1440p - Medium
Videokaart Gemiddelde framerate in fps (hoger is beter)
RTX 2080 Ti FE
118,8
GTX 1080 Ti
118,0
RTX 2080 FE
116,3
RTX 2070 FE
104,3
GTX 1080
95,6
Vega 64
92,1
GTX 1070 Ti
88,4
Vega 56
79,0
GTX 1070
75,1
Total War: Warhammer II - 1440p - Ultra
Videokaart Gemiddelde framerate in fps (hoger is beter)
RTX 2080 Ti FE
74,8
RTX 2080 FE
73,0
GTX 1080 Ti
71,8
RTX 2070 FE
67,0
Vega 64
64,4
GTX 1080
61,0
GTX 1070 Ti
58,3
Vega 56
56,0
GTX 1070
50,2
  • Total War: Warhammer II - 4k - medium
  • Total War: Warhammer II - 4k - ultra
Total War: Warhammer II - 4k - Medium
Videokaart Gemiddelde framerate in fps (hoger is beter)
RTX 2080 Ti FE
83,5
RTX 2080 FE
68,8
GTX 1080 Ti
64,9
RTX 2070 FE
55,3
GTX 1080
48,4
Vega 64
48,1
GTX 1070 Ti
44,4
Vega 56
41,3
GTX 1070
37,7
Total War: Warhammer II - 4k - Ultra
Videokaart Gemiddelde framerate in fps (hoger is beter)
RTX 2080 Ti FE
58,2
RTX 2080 FE
48,0
GTX 1080 Ti
46,2
RTX 2070 FE
39,3
Vega 64
36,1
GTX 1080
34,3
GTX 1070 Ti
32,2
Vega 56
31,2
GTX 1070
27,3

Ook Warhammer is op lagere resoluties wat processor-gelimiteerd, maar op hogere resoluties zien we het inmiddels bekende beeld van tien tot vijftien procent hogere prestaties van de RTX 2070 ten opzichte van de 1080 en ongeveer hetzelfde verschil tussen de 2070 en 1080 Ti, maar dan uiteraard in het voordeel van die laatste.

The Witcher 3: Blood and Wine

  • The Witcher 3 B&W - 1080p - Medium
  • The Witcher 3 B&W - 1080p - Ultra
The Witcher 3 B&W - 1080p - Medium
Videokaart Gemiddelde framerate in fps (hoger is beter)
RTX 2080 Ti FE
291,4
RTX 2080 FE
238,6
GTX 1080 Ti
230,3
RTX 2070 FE
203,0
GTX 1080
176,0
GTX 1070 Ti
165,2
Vega 64
163,4
GTX 1070
142,0
Vega 56
139,5
The Witcher 3 B&W - 1080p - Ultra
Videokaart Gemiddelde framerate in fps (hoger is beter)
RTX 2080 Ti FE
157,4
RTX 2080 FE
127,5
GTX 1080 Ti
114,3
RTX 2070 FE
103,2
Vega 64
98,0
GTX 1080
89,4
GTX 1070 Ti
83,8
Vega 56
81,2
GTX 1070
72,1
  • The Witcher 3 B&W - 1440p - Medium
  • The Witcher 3 B&W - 1440p - Ultra
The Witcher 3 B&W - 1440p - Medium
Videokaart Gemiddelde framerate in fps (hoger is beter)
RTX 2080 Ti FE
216,6
RTX 2080 FE
167,9
GTX 1080 Ti
159,5
RTX 2070 FE
137,0
GTX 1080
120,4
GTX 1070 Ti
110,4
Vega 64
109,8
GTX 1070
95,6
Vega 56
95,5
The Witcher 3 B&W - 1440p - Ultra
Videokaart Gemiddelde framerate in fps (hoger is beter)
RTX 2080 Ti FE
122,8
RTX 2080 FE
97,5
GTX 1080 Ti
89,4
RTX 2070 FE
79,1
Vega 64
71,6
GTX 1080
68,6
GTX 1070 Ti
62,4
Vega 56
58,5
GTX 1070
53,1
  • The Witcher 3 B&W - 4k - Medium
  • The Witcher 3 B&W - 4k - Ultra
The Witcher 3 B&W - 4k - Medium
Videokaart Gemiddelde framerate in fps (hoger is beter)
RTX 2080 Ti FE
116,4
RTX 2080 FE
88,3
GTX 1080 Ti
84,9
RTX 2070 FE
71,6
GTX 1080
59,8
Vega 64
56,8
GTX 1070 Ti
54,2
Vega 56
48,2
GTX 1070
47,2
The Witcher 3 B&W - 4k - Ultra
Videokaart Gemiddelde framerate in fps (hoger is beter)
RTX 2080 Ti FE
75,9
RTX 2080 FE
57,3
GTX 1080 Ti
52,7
RTX 2070 FE
46,5
Vega 64
40,4
GTX 1080
40,0
GTX 1070 Ti
36,5
Vega 56
33,8
GTX 1070
31,3

In The Witcher is de 1080 Ti minimaal tien procent sneller dan de RTX 2070, die op zijn beurt steeds een procent of vijftien sneller is dan de gewone 1080. Vergeleken met de 1070 is de Turing-kaart bijna vijftig procent sneller.

Wolfenstein II: The New Colossus

  • Wolfenstein II - 1080p - medium
  • Wolfenstein II - 1080p - ultra
Wolfenstein II - 1080p - Medium
Videokaart Gemiddelde framerate in fps (hoger is beter)
RTX 2080 Ti FE
383,2
RTX 2080 FE
317,4
GTX 1080 Ti
247,8
Vega 64
234,5
RTX 2070 FE
226,5
GTX 1080
201,5
GTX 1070 Ti
192,2
Vega 56
191,1
GTX 1070
162,8
Wolfenstein II - 1080p - Ultra
Videokaart Gemiddelde framerate in fps (hoger is beter)
RTX 2080 Ti FE
301,5
RTX 2080 FE
245,2
GTX 1080 Ti
192,5
Vega 64
177,0
RTX 2070 FE
176,8
GTX 1080
151,8
Vega 56
147,5
GTX 1070 Ti
146,7
GTX 1070
123,5
  • Wolfenstein II - 1440p - medium
  • Wolfenstein II - 1440p - ultra
Wolfenstein II - 1440p - Medium
Videokaart Gemiddelde framerate in fps (hoger is beter)
RTX 2080 Ti FE
271,6
RTX 2080 FE
218,3
GTX 1080 Ti
173,2
RTX 2070 FE
158,0
Vega 64
150,0
GTX 1080
141,4
GTX 1070 Ti
132,4
Vega 56
126,4
GTX 1070
113,6
Wolfenstein II - 1440p - Ultra
Videokaart Gemiddelde framerate in fps (hoger is beter)
RTX 2080 Ti FE
212,9
RTX 2080 FE
169,3
GTX 1080 Ti
135,5
RTX 2070 FE
124,6
Vega 64
117,8
GTX 1080
110,0
GTX 1070 Ti
102,7
Vega 56
100,8
GTX 1070
85,7
  • Wolfenstein II - 4k - medium
  • Wolfenstein II - 4k - ultra
Wolfenstein II - 4k - Medium
Videokaart Gemiddelde framerate in fps (hoger is beter)
RTX 2080 Ti FE
148,7
RTX 2080 FE
115,2
GTX 1080 Ti
94,3
RTX 2070 FE
84,9
Vega 64
77,1
GTX 1080
74,1
GTX 1070 Ti
69,7
Vega 56
64,7
GTX 1070
58,4
Wolfenstein II - 4k - Ultra
Videokaart Gemiddelde framerate in fps (hoger is beter)
RTX 2080 Ti FE
125,6
RTX 2080 FE
96,4
GTX 1080 Ti
80,8
RTX 2070 FE
71,5
Vega 64
67,4
GTX 1080
63,4
GTX 1070 Ti
59,3
Vega 56
58,0
GTX 1070
49,7

Wolfenstein II levert op alle resoluties imposante framerates en is zelfs op een Vega 56 of 1070 op 4k Ultra nog redelijk te spelen. De 1080 Ti is steeds rond de tien procent sneller dan de 2070 en die kaart is weer tien tot vijftien procent sneller dan de 1080. Voor deze game hoef je echter niet direct een nieuwe videokaart te kopen.

Opgenomen vermogen

We meten het vermogen van de videokaarten met behulp van een riserkaart tussen het pcie-slot en de kaart, en natuurlijk door de peg-connectors af te tappen, volledig geïsoleerd van de rest van het systeem. Zo meten we enkel de videokaart en niet het opgenomen vermogen van het complete systeem. Dat moet een beter beeld opleveren van de tdp's van de kaarten.

Opgenomen vermogen idle
Videokaart Gemiddelde vermogen in watt (lager is beter)
GTX 1080
8,0
GTX 1070
8,3
GTX 1070 Ti
9,9
GTX 1080 Ti
10,8
RTX 2070 FE
11,2
RTX 2080 FE
12,4
Vega 56
13,2
Vega 64
14,2
RTX 2080 Ti FE
15,5
Opgenomen vermogen ingame
Videokaart Gemiddelde vermogen in watt (lager is beter)
GTX 1070
147,4
RTX 2070 FE
173,1
GTX 1070 Ti
181,0
GTX 1080
181,1
Vega 56
223,0
RTX 2080 FE
232,7
GTX 1080 Ti
256,9
RTX 2080 Ti FE
273,6
Vega 64
301,2

We hebben de vermogenstest sinds de review van de eerste twee Turing-kaarten opnieuw uitgevoerd, aangezien Nvidia een driverupdate heeft uitgebracht waardoor het idle-vermogen zou worden gereduceerd. Dat is aardig gelukt; vergeleken met de eerste meting is het opgenomen vermogen van de kaarten idle met 5W gereduceerd.

De kleinere TP106 van de RTX 2070 is idle iets zuiniger dan de andere RTX-gpu's, maar ondanks zijn 12nm-procedé nog altijd niet zuiniger dan de vorige generatie; daar zit mogelijk nog meer winst. Onder load is de kaart wel redelijk zuinig, maar de veel kleinere 1070 is uiteraard minder hongerig. Bedenk overigens dat voor de RTX 2070 hetzelfde geldt als voor de 2080 en 2080 Ti; nog lang niet alle cores worden geactiveerd en we weten dus niet wat het inschakelen van de rt- en tensorcores met het vermogen doet.

We hebben de geluidsproductie van de RTX 2070 niet gemeten, omdat we niet de officiële Founders Edition in huis hebben. Het zou niet juist zijn om de geluidsproductie van de Gigabyte GeForce RTX 2070 Windforce te meten en deze te vergelijken met die van de overige kaarten, die wel Founders Edition danwel referencekaarten zijn.

Onderlinge verhoudingen

We hebben net als bij de RTX 2080/2080 Ti-review de onderlinge verschillen tussen diverse kaarten voor je op een rijtje gezet. We vergelijken de RTX 2070 met zijn voorganger, de GTX 1070, met zijn grootste concurrenten, namelijk de GTXC 1080 en AMD's Vega 64, en met de snellere en duurdere GTX 1080 Ti.

RTX 2070 versus GTX 1080
  Medium   Ultra  
  1080p 1440p 4k 1080p 1440p 4k
Assassin's Creed: Origins 13,6% 17,5% 22% 13,3% 17,7% 21,1%
Battlefield 1 12,2% 13,9% 21% 10,4% 14,8% 16,1%
F1 2018 8,4% 12% 10,5% 18,6% 9,1% 10,9%
Far Cry 5 0,8% 6,2% 6% 3,6% 6,2% 7,1%
Forza Motorsport 7 14,9% 17,1% 16% 0,5% 0,2% 4%
Ghost Recon: Wildlands 3,9% 4% 7,1% 7,2% 11,7% 11,4%
GTA V -0,9% 1,2% 29,1% 0,1% 5,2% 8,5%
Rise of the Tomb Raider -0,2% 0,2% 4,5% -0,8% 0,6% 1,2%
Total War Warhammer II 2% 9,1% 14,3% 1,9% 9,8% 14,6%
The Witcher 3: Blood and Wine 15,3% 13,8% 19,7% 15,4% 15,3% 16,3%
Wolfenstein II 12,7% 11,7% 14,6% 16,5% 13,3% 12,8%
Gemiddeld verschil 7,5% 9,7% 15% 7,8% 9,4% 11,3%

De voorsprong van de RTX 2070 ten opzichte van de GTX 1080 varieert van gemiddeld een kleine acht procent tot vijftien procent. Vooral op hogere resoluties heb je met de Turing-kaart iets meer ademruimte en zul je dus iets meer games in 4k kunnen spelen.

RTX 2070 versus GTX 1070
  Medium   Ultra  
  1080p 1440p 4k 1080p 1440p 4k
Assassin's Creed: Origins 30% 38,2% 48,8% 30% 37,7% 48,4%
Battlefield 1 32,9% 42% 45,9% 31% 36,1% 34,7%
F1 2018 26,7% 33,3% 37,3% 38,7% 29,2% 38,3%
Far Cry 5 15,9% 30,4% 32,5% 22,6% 32,3% 36,4%
Forza Motorsport 7 19,5% 35,9% 39,5% 26,1,5% 26,7% 28,6%
Ghost Recon: Wildlands 21,6% 25,4% 32% 26,9% 34,3% 37,6%
GTA V 1,6% 10,5% 37,8% 5,6% 25,6% 34,3%
Rise of the Tomb Raider 18% 26,2% 31,1% 30,2% 29,7% 34,4%
Total War Warhammer II 6,7% 38,9% 46,7% 7,9% 33,5% 44%
The Witcher 3: Blood and Wine 43% 43,3% 51,7% 43,1% 49% 48,6%
Wolfenstein II 39,1% 39,1% 45,4% 43,2% 45,4% 43,9%
Gemiddeld verschil 23,2% 33% 40,8% 27,8% 34,5% 39%

Vergeleken met de vorige generatie Pascal heeft de 2070 opnieuw vooral op hogere resolutie veel betere prestaties. Op 1080p is de winst gemiddeld een kwart hogere framerates en dat loopt op naar een derde tot twee vijfde meer fps.

RTX 2070 versus GTX 1080 Ti
  Medium   Ultra  
  1080p 1440p 4k 1080p 1440p 4k
Assassin's Creed: Origins -2,5% -2,1% -4,7% -4,2% -3,9% -4,2%
Battlefield 1 -6,9% 10,7% -13,3% -7,6% -10,3% -11,9%
F1 2018 -7,3% -8,8% -13,6% -5,5% -15,5% -15,6%
Far Cry 5 -6,4% -14,9% -18,5% -6,6% -14% -16,7%
Forza Motorsport 7 2,5% 9,7% -3,9% -23,8% -14,2% -16,2%
Ghost Recon: Wildlands -11,1% -13,4% -14,7% -11,1% -10,7% -12,7%
GTA V -1,5% -3,3% -13,6% -10,2% -11,3% -18,3%
Rise of the Tomb Raider -10,4% -21,6% -20,8% -21,8% -22,6% -23,3%
Total War Warhammer II 1,4% -11,6% -14,8% 1,2% -6,7% -14,9%
The Witcher 3: Blood and Wine -11,9% -14,1% -15,7% -9,7% -11,5% -11,8%
Wolfenstein II -8,6% -8,8% -15,7% -8,2% -8% -11,5%
Gemiddeld verschil -5,7% -9% -13,1% -9,8% -11,7% -14,3%

De winst die je ten opzichte van de 1080 haalt met de RTX 2070, verlies je vergeleken met de GTX 1080 Ti. In sommige games, met name in Rise of the Tomb Raider, lopen de verschillen overigens veel verder op dan de gemiddelden.

RTX 2070 versus Vega 64
  Medium   Ultra  
  1080p 1440p 4k 1080p 1440p 4k
Assassin's Creed: Origins 34,5% 32,4% 32,6% 30% 30,4% 35,3%
Battlefield 1 7,5% 9,5% 6,3% 4,2% 5,9% 5,5%
F1 2018 5,2% 9,3% 12,6% 5,9% 1,7% 12%
Far Cry 5 10,1% 5,1% 1,9% 7,5% 0% -2,2%
Forza Motorsport 7 5,7% 7,1% 10,4% 1,5% 2% 7,9%
Ghost Recon: Wildlands 19,8% 10,9% 11,7% 11,3% 12,7% 9,2%
GTA V 21,3% 27,3% 43,5% 18,9% 33,5% 35,8%
Rise of the Tomb Raider 3% 3% 5,3% 5,3% 2,1% -0,7%
Total War Warhammer II 4,4% 13,2% 15% 2,9% 4% 8,9%
The Witcher 3: Blood and Wine 24,2% 24,8% 26,1% 5,3% 10,5% 15,1%
Wolfenstein II -3.4% 5,3% 10,1% -0,1% 5,8% 6,1%
Gemiddeld verschil 12% 13,2% 16% 8,4% 9,9% 12,1%

Vooral op de Medium-instellingen is de RTX 2070 een stuk rapper dan AMD's snelste videokaart, de Vega 64. Als de details hoger ingesteld worden, is de winst nog steeds gemiddeld rond de tien procent.

Conclusie: beter, maar geen instapper

Het mag geen verrassing zijn dat de RTX 2070 aanzienlijk sneller is dan de gelijkwaardige kaart uit de vorige generatie: de GTX 1070. Als we de gemiddelde winst in framerates van de games vergelijken met de winst die de RTX 2080 en RTX 2080 Ti ten opzichte van respectievelijk de 1080 en 1080 Ti haalden, komt de 2070 zelfs iets beter dan de andere Turing-kaarten uit de vergelijking.

De 2080 Ti heeft geen snellere concurrent om tegenop te boksen, maar de 2070 heeft dat wel, namelijk de GTX 1080. Die kaart is op vrijwel alle fronten verslagen en afhankelijk van de game, resolutie en settings is de 2070 tot dertig procent sneller dan de 1080. Als keerzijde van de medaille is de 1080 in games als Rise of the Tomb Raider echter vrijwel even snel. We zien wel dat, zeker als je op hogere resoluties wil gamen, de 2070 de betere keus is; de winst ten opzichte van de GTX 1080 loopt op naarmate de resolutie verhoogd wordt. Het omgekeerde zien we overigens bij de vergelijking met de GTX 1080 Ti. Die kaart is vrijwel altijd fors sneller dan de 2070, zeker als je de resolutie opschroeft tot 1440p of 4k. Die kaart is dan ook iets tot flink duurder dan de adviesprijzen van de RTX 2070.

En als we het toch over prijs hebben, ligt daar het lastige punt van deze review. De Founders Edition heeft een adviesprijs van 639 euro gekregen, waarbij de aib-kaarten lager geprijsd zouden worden. Op het moment van schrijven is van die Founders Edition geen prijs beschikbaar en van de aib-kaarten liggen de paar prijzen die zijn vermeld, flink hoger dan de adviesprijs. Als we van de FE-adviesprijs uitgaan, koop je voor diezelfde pak 'm beet 650 euro de duurste GTX 1080. Volgens sommige webwinkels, met name Alternate, zou je echter vanaf woensdag 17 oktober een instap-2070 voor 529 euro moeten kunnen kopen. Daarmee zou de kleinste Turing wel een heel aantrekkelijke kaart worden en kun je de 1080 gevoeglijk links laten liggen, mits de prestaties natuurlijk een beetje in lijn liggen met de door ons geteste gpu.

Kaart Introductieprijs Straatprijs
RTX 2070 639 euro (FE) mogelijk vanaf 529 euro, op moment van schrijven 660 - 900 euro)
GTX 1080 657 euro (FE) vanaf ~ 500 euro tot 650 euro
GTX 1080 Ti 825 euro (FE) vanaf ~ 750 euro tot 900 euro

Als de huidige prijzen van de 2070 echter standhouden, koop je voor hetzelfde geld een 1080 Ti. Dat is vrijwel altijd de snellere kaart. Je hebt dan uiteraard geen tensorcores of raytracingcores in de gpu, dus je kunt niet profiteren van die nieuwe technologie als en wanneer er games verschijnen met ondersteuning daarvoor. Overigens zijn zelfs de 2080-kaarten inmiddels voor een dikke achthonderd euro verkrijgbaar, we verwachten daarom dat de RTX 2070-kaarten nog wel wat in prijs zullen zakken.

Kortom, als je al een GTX 1080 in je systeem hebt, is er weinig reden tot upgraden en als je op zoek bent naar een nieuwe kaart, is de GTX 1080 nog altijd een interessant alternatief, zeker als je die voor significant minder geld dan een RTX 2070 kunt oppikken. En tenzij de prijzen van de 2070 flink zakken en in lijn komen met de aangekondigde adviesprijzen, blijven ook de goedkopere varianten van de GTX 1080 Ti een aardig alternatief.

Lees meer

Reacties (200)

200
191
125
15
1
36
Wijzig sortering
Videokaartmarkt blijft zeer vreemd, heb 3.5 jaar geleden voor €360,- een GTX 970 gekocht en als ik vandaag voor hetzelfde geld een nieuwe videokaart zou moeten kopen dan is dat een 1060 die min of meer hetzelfde presteert.

Dus de uiteindelijke performance gain per dollar (in ieder geval in de range van 3-400 euro) is niet veranderd in de laatste 3.5 jaar, dat is toch zeer vreemd te noemen :|
De GTX 1070 was in prijs/dollar iets beter dan de 970: https://www.techpowerup.c.../GeForce_GTX_1070/26.html

Maar goed er is inderdaad sprake van een stilstand en hoewel niet leuk is het allemaal wel te verklaren. Spelen meerdere zaken een rol

1) Eurokoers
In het verleden hadden wij tov de amerikaanse advies prijs in dollars (MSRP) een voordeel rond de 35%. Op het diepte punt was dit voordeel vrijwel volledig verdwenen en tegenwoordig is het weer opgekrabbeld naar 15%, maar het is niet meer wat het vroeger was

2) AMD
AMD heeft Ati destijds gekocht. Vervolgens is het letterlijk na 1 jaar gaan snijden in het R&D budget. Dit hebben ze bijna 10 jaar vol gehouden. Ik zag de bui rond 2010 al hangen maar de eerste tekenen bij Radeon waren na southern islands toen nieuwe kaarten steeds langer op zich lieten wachten, er steeds vaker rebrands werden gebruikt, nieuwe techniek te laat in de markt werd gezet en er te weinig mee werd gedaan (denk aan fury nano etc). Qua omzet speelt Radeon anno 2018 geen rol van betekenis. Al zou iedereen morgen een AMD Radeon willen aanschaffen, de voorraad is er simpelweg niet. Nvidia kan dus zijn eigen plan trekken.

3) Welvaart
Momenteel gaat het wereldwijd goed en dat merk je aan de prijzen. Bedrijven kunnen hogere prijzen vragen en klanten betalen het graag. Dit werd pijnlijk duidelijk tijdens de cryptoboom waarbij er genoeg consumenten zijn geweest die kaarten als de GTX 1060 6GB voor 400+ euro hebben aangeschaft.

Goede nieuws is dat het er allerminst op lijkt dat Nvidia technisch vast zit geroest. De nieuwe architectuur is beter en het R&D budget is hoger dan ooit tevoren. Maar voorlopig zit Nvidia zit in de luxe positie dat tot zekere hoogte kunnen vragen wat ze willen.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 22 juli 2024 14:02]

Punt 3 heeft een hele andere reden. Bedrijven hebben de prijzen omhoog gegooit omdat de vraag explosief gestegen was. Dat heeft niet zoveel te maken met welvaart. De enige reden dat men 400+ euro wou betalen voor een GTX 1060 is omdat je deze kaart binnen een maand of 2 weer terug had verdient met cryptomining. Daarna maakte je pure winst (minus de stroomkosten).

Er zijn vast mensen geweest die een videokaart hebben gekocht om mee te gamen. Maar deze mensen geven echt niet met plezier zoveel extra geld uit aan een videokaart die een paar maanden terug 100 euro goedkoper was.

Nu de vraag vanuit cryptomining minder is geworden (en er dus weer meer voorraad is) zie je ook direct dat de prijzen flink gedaald zijn.

Daarnaast is welvaart relatief. Want als de welvaart stijgt, stijgen schulden mee. Het is niet zo dat een huishouden nu opeens veel extra geld overhoudt ten opzichte van een paar jaar geleden. De voornaamste reden dat het goed gaat met de economie is omdat iedereen (bedrijven, overheden, banken, burgers) goedkoop geld kunnen lenen. En dus sneller en meer geld uitgeven. Totdat straks de rente weer omhoog gaat en de huizenmarkt instort. Maar dat is weer een hele andere discussie.
Ik had het specifiek over de nieuwe hogere advies prijzen. De 1070 zat op $379/$449(FE) terwijl de 2070 nu op $499/$599(FE) zit. Dit is voor een x70 kaart een record. De 970 zat op $329, de 770 op $399 en de 670 op $399.

De marktprijzen zijn inderdaad in de loop van 2017 (mei) heel erg hard gestegen. In dat jaar ken ik zelf diverse tweakers die kaarten als de 1060 hebben gekocht. Op de Steam survey zag je in die tijd ook dat de 1060 aan een flinke opmars bezig was. In november 2017 zag je bijvoorbeeld dat de 1060 bijna 4% per maand aan marktaandeel won. Nog specifieker; de 1060 stond op mei 2017 op de vierde plek met 2.79% martkaandeel en op mei 2018 op de eerste plek met 13.41% marktaandeel. Die 1060 gingen er dus gedurende de crypto boom bij gamers in als zoete broodjes. Met andere woorden; (ook) gamers kochten die kaarten.

Wat Nvidia dus heeft gezien is dat ondanks die hogere prijzen de gamers die kaarten nog kochten. Deze les zien we nu helaas terug in de advies prijzen.Als nvidia had vastgehouden aan het traditionele beleid dan had de 2070 $399 - $429 moeten kosten (inflatie). Eigenlijk is alles nu doorgeschoven, de 1080 werd geïntroduceerd op $599 / $699 (FE) maar is later bijgesteld naar $499. Op dat prijspunt zit nu de x70. Op zijn 'normale' prijspunt was de 2070 een hele goede deal geweest!

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 22 juli 2024 14:02]

Om eerlijk te zijn is dat een beetje te kort door de bocht. De RTX heeft een compleet andere architectuur dan de 10X serie. De RTX heeft bijvoorbeeld een veel grotere chip. Dat betekent dat je voor dezelfde gpu bij wijze van dubbel zoveel wafers nodig hebt. En dan is nog de vraag wat de foutmarge is per wafer. Hoe meer fouten hoe duurder de chip.

Dat wil niet zeggen dat de cryptomarkt geen invloed heeft op de huidige prijzen. Maar je kunt ook niet zomaar de advies prijzen doortrekken naar een nieuwe generatie met een compleet andere architectuur.

Nvidia zal hun prijzen afstemmen op de marges die ze maken per product. Dat doet elk bedrijf. Misschien is de marge van de RTX serie een stuk lager dan de GTX 10 serie. Dus stel de marge van de 10 serie is 50%. Maar de marge van de RTX serie (op basis van jou genoemde prijzen) is maar 20%. Dan houden ze per verkoop veel minder over. Dus het kan zomaar zijn dat ze de marges min of meer gelijk willen houden en dat kan zorgen voor een veel hogere prijs. Een bedrijf kan niet zomaar de marge halveren.

Overigens is dit slechts speculatie. Ik weet helemaal niks van de wafer productie van Nvidia en de kosten die daarbij komen kijken per chip. Ook heb ik geen idee wat hun marges zijn. Maar op basis van de architectuur en de grootte van de chips kun je wel stellen dat de nieuwe chips duurder zijn om te maken dan de voorgaande generaties.

Maar ik ben het zeker met je eens dat de huidige prijzen niet sporen tot aankoop. De prestaties zijn daar gewoon niet goed genoeg voor. Maar ik denk dat de volgende generatie van Nvidia goedkoper zal zijn dan de huidige RTX serie. Simpelweg omdat ze nu niet het wiel opnieuw hoeven uit te vinden maar gaan voortbouwen op de huidige generatie. Maar het kan zomaar zijn dat de cryptomarkt weer booming business is tegen die tijd. We zullen het zien!
Nvidia bewijst al jaren dat het heer en meester is in geld verdienen. Elk doemscenario van de afgelopen 15 jaar voorspeld door 'experts' op basis van de kosten bleek achteraf niet te kloppen. Nvidia maakt gewoon altijd winst. Ik zou daar dus niet aan gaan beginnen ;).

Overigens heeft Nvidia zelf circa 2 jaar geleden het 'geheim' onthuld in de vorm van een video rapportage. Ze hebben een kamer van pak hem beet 5 bij 5 meter met daarin een nieuwe Geforce kaart volledig op hardware niveau gevirtualsieerd, aangesloten op een computer. Zo kunnen ze de prestatie van de nog te bouwen kaart exact bepalen, voor hij geminiaturiseerd wordt. Met andere woorden; Nvidia ontwerpt de hardware naar het prijspunt toe in plaats van andersom. Ze maken een zo goedkoop mogelijke kaart bij de gewenste prestaties binnen de mogelijkheden van de nieuwe architectuur.

Voorspelling over de toekomst maak je ook een denkfout. Je redenatie is gebaseerd op een koppeling tussen (ontwerp)kosten en de (advies)prijs. Die is er helaas niet. We hebben Nvidia de afgelopen jaren zien groeien van enkele 10tallen miljoenen winst per kwartaal naar honderden miljoenen winst per kwartaal. De 1 miljard die pascal gekost zou hebben is in 2017 al lang en breed terug verdiend. Het is helaas niet zo dat daarna de prijzen zijn gekelderd.

Zolang de wereld economie lekker draait en er geen problematische concurrentie is zal Nvidia zijn prijzen echt niet omlaag bijstellen. Er zijn dus in ieder geval drie factoren die dit kunnen veranderne
-wereldwijde econimische crisis
-AMD die een nieuwe high-end gpu lanceert (zie ik zelf voorlopig niet gebeuren, geruchten over Navi zijn pessimistisch. De focus ligt daar op Ryzen.)
-Intel die met een dedicated gpu komt (ja die gaat echt komen)

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 22 juli 2024 14:02]

En dat kwam idd door de crypto miners, daardoor zijn de prijzen en vooral van Nvidia flink gestegen.
Alhoewel het nu weer gestagneerd is.Zij hebben gezorgd dat de prijzen veel hoger waren dan voorheen.
effe ontopic:ik zou best zo een 2070 willen hebben,de 2080 en 2080 ti is overkill als je het mij vraagt en veel te duur in aanschaf.
Ik ben het met je eens dat de voortgang niet veen snel is, maar hoe je het neerzet is wel een beetje verkeerd. Voor 30 euro kom je namelijk uit op een 1070 (pricewatch: Palit GeForce GTX 1070 Dual 8GB) die presteert als een 980ti. Dit terwijl een 1060 al voor iets boven 200 gaat, of 260 voor de 6G versie (die ook eerder als een 980 presteert).
3.5 jaar terug kon je voor 360 euro een Asus GTX970 OC Strix kaart halen. De "budget" merken zaten eerder rond de 300 euro.

Bij de introductie van de GTX1070 was de prijs al iets boven de 400 voor budget kaarten. Nu is de introductieprijs pak en beet 500 euro.

Denk dat je wel kan stellen dat de prijs in 2 generaties tijd met 66% gestegen is, terwijl de prestaties t.o.v. een GTX970 maar "slechts" verdubbelt zijn (bron: Gamers Nexus).

Ik denk dat je mensen met de dikke portemonnee niet hoort klagen, want meer beschikbare performance is altijd welkom wegens 4K, VR, etc. Maar voor FPS/$ zijn we weinig opgeschoten.
De gtx 1060 was de instap model van de Pascal generatie en was net zo snel en soms zelfs sneller dan de snelste kaart van de generatie daarvoor, namelijk de gtx 980 en bovendien ook zuiniger. Nu is dat niet het geval, de instap model van Turing zal de rtx 2060 worden en die kan niet op zijn minst even snel zijn als de gtx 1080 want dat is de rtx 2070 maar net... De gpu ontwikkeling is minder indrukwekkend dan de vorige keer.
er komt geen RTX 2060. Dat owrd de GTX 2060, ZONDER de rtx cores. deze kaart moet het hebben van de DXR layer als men raytracing wil gebruiken op een 2060. deze kaart zal ongetwijfeld voor 399 dollar gaan en hoogst waarschijnlijk niet veel sneller zal zijn dan een 1070.

ALs het aan mij ligt is het verstandiger een 2e hands 1050/1070 of 1080 of een RX 570/580 (vega alleen als je blower wil of wat meer geld wil uitgeven) dan de 20xx kaarten als je zoekt naar ene performance increase. Maargoed.. ik hoop dat AMD hier op in kan spelen maar eerlijk gezegt ben ik er bang voor.. zelf stap ik liever over naar een vega 56 ivm met mijn freesync monitor, maargoed, als ik meer perf wil lijkt nvidia, 2e hands, de beste keuze.
Dus de uiteindelijke performance gain per dollar (in ieder geval in de range van 3-400 euro) is niet veranderd in de laatste 3.5 jaar, dat is toch zeer vreemd te noemen :|
En toch zijn er mensen die beweren dat we niet de grenzen van de wet v Moore hebben bereikt.
Toen de 10xx serie uitkwam heb ik het uitgerekend, het verschil toen met de 9xx serie daarvoor kwam voor een groot deel door de verzwakking van de Euro ten opzichte van de Dollar. Daar bovenop kwam natuurlijk de Founders Edition waar veel fabrikanten gewoon boven gingen (en bleven) zitten. Dat was denk ik onvermijdelijk maar als je de Founders Edition negeert waren de 10xx kaarten grofweg even scherp geprijsd als de 9xx kaarten (maar hier duurder door de wisselkoers).

De nieuwe serie is denk ik gewoon vrij log door de nieuwe soorten kernen die nog vrij weinig meerwaarde geven. Die kosten een hoop extra transistoren en ze willen natuurlijk geen zwakker product leveren dan de vorige kaarten.

[Reactie gewijzigd door Mitsuko op 22 juli 2024 14:02]

Misschien heb ik een simpele verklaring. Zolang ze worden gekocht blijven zij ze maken. Ik vind die prijzen ronduit belachelijk. Voor het topmodel koop ik een complete midrange PC die alles makkelijk op FullHD max draait. Durf die bewering zelfs aan met een 21:9 scherm. (2560X1080 ofzo).

Maar aan de andere kant laat het wel zien dat de rijen de winkel uit gaan en de hoek om. Ze verkopen gewoon. En de volgende generatie (RTX3000) gaan voor precies dezelfde bedragen of meer. En die worden ook gewoon verkocht. Die prijzen gaan alleen omlaag als de consument massaal zoiets heeft van dit koop ik niet. Of concurrentie maar dat kan je gerust vergeten. Ja AMD doet het heel goed op de processormarkt. Die Ryzens zijn fantastisch. Maar wat is de beste videokaart die ze verkopen? RX580? Das een GTX1060 concurrent. Of de Vega's? Als ze uberhaupt verkrijgbaar zijn waarom zou je? Je hebt dan een GTX1080 concurrent die je niet zou kiezen voor zn gunstigere prijs ofzo (ze kosten beiden evenveel). En ze verbruiken meer energie. Wil hieraan toevoegen dat ik zelf hoop dat ik hierin ongelijk heb en AMD met een serieuze kaart op de markt komt.
Dat is niet zo vreemd. Dat heeft alles te maken met de gebruikte technologie, de kosten en de concurrentie.
Heb 4.5 jaar geleden een AMD HD 7950 gekocht voor 160 euro. Geloof dat ik op dit moment ook niks beters kan krijgen voor die prijs.
En nu eindelijk meer en meer DX12 spellen op de markt komen is Crossfire en SLI geen probleem meer. Oudere opstellingen met kaartjes van nog geen 300 euro per stuk maken in Crossfire en SLI nog gehakt van een 2080TI. De meeste mensen hebben al zo'n kaart die steken er een kaartje van 300 euro bij en hebben geen enkel belang bij een upgrade naar een kaart van 1300+ euro die slechter presteert dan hun Crossfire of SLI opstelling.

Het is alleen spijtig dat relatief nieuwe games met vrij nieuwe game engines geen of slechte multigpu support bieden. Maar die games laat ik gewoon links liggen. Als de developer niet de moeite neemt om mij in staat te stellen het meeste uit mijn spel ervaring te krijgen, dan neem ik ook niet de moeite hun spellen te spelen.
Als ik het goed begrijp klopt het nou dat er goedkopere 1080 TI op de markt zijn en beter presteren dan de duurdere 2070 kaarten?
Nee dat begrijp je niet goed.
de goedkoopste GTX 2070 is 660 euro. De 1080 is 500 euro, de 1080 TI is 719 euro.
dus voor 60 euro meer heb je betere prestaties in huidige games. Voor 60 euro minder weet je niet wat raytracing etc gaat brengen.
Ik zou zeggen, als je niet hoeft te upgraden zou ik even wachten tot het nieuwe jaar. Dan zijn de prijzen wat genormaliseerd en weten we hopelijk hoe de nieuwe features werken in games.
Voor 60 euro minder weet je niet wat raytracing etc gaat brengen.
Nou ja, we weten dat de 2080Ti rond de 40 fps hangt op 1080p met RTX aan. De 2070 heeft zwakkere RTX hardware en zal dus een stuk minder halen.

Leuk dus, dat 'futuure proof' gedoe, maar 40 fps op 1080p... daar geeft ik geen 600+ euro aan uit, dus leuk dat Turing raytracing 'ondersteunt', persoonlijk zou ik het buiten er even mee spelen toch geen gebruik van maken met zulke bagger performance.

edit: bron

[Reactie gewijzigd door kiang op 22 juli 2024 14:02]

https://www.forbes.com/si...60fps-in-new-tomb-raider/
PCGamesN got their hands on a build of Shadow of the Tomb Raider at Gamescom, and Nvidia allowed them to capture footage at 1080p/60. They traversed through an outdoor daytime level during their playtime, and observed the framerate fluctuating between 33 FPS and 48 FPS with ray tracing on. PCGamesN notes that they weren't able to verify the complete graphics settings on the build, meaning it's remotely possible they weren't even maxed out.
Als je verder leest in het artikel staat er ook nog dit:
These results leave me a bit perplexed, but it's important to remember two things. First, this is undoubtedly not a final build of Shadow of the Tomb Raider. Second, these are absolutely non-final GeForce drivers.
Dus ja de fps gaan nog een stuk beter worden met RT aan. Dat staat trouwens ook in dit artikel van Techpowerup.
https://www.techpowerup.c...ages-30-60-fps-at-full-hd
NVIDIA and Eidos (developers of "Shadow of the Tomb Raider") were quick to respond to the PCGH story. They stated that the build of the game demoed at Gamescom is pre-release, and the studio is still optimizing it for NVIDIA GeForce RTX series; and that the GeForce RTX hardware is running on pre-launch beta drivers that are yet to pack "Game Ready" optimization for SOTR.
Dus ja de fps gaan nog een stuk beter worden met RT aan
Leuke aanname, en het is ongetwijfeld waar dat de prestaties nog beter worden, maar hoeveel beter? Ik heb er enorm sterke twijfels bij dat de prestaties veel beter worden, voornamelijk hierom:

Why the fuck lanceert nVidia hun nieuwe GPUs voor echt achterlijke hoge prijzen met een USP die nog niet getest, gebruikt, en gebenchmarkt kunnen worden? Het is toch een USP, ze houden hun bek niet over gigarays... dus waarom dat niet releasen met ene paar games, als het oh-zo-geweldig is? Ze werken voor hun RTX API nauw samen met de game studios dus het is neit zo dat ze geen invloed hebben op of weet hebben van de voortgang bij de studios, ze konden de game en GPU release perfect op elkaar afstemmen... Maar dat gebeurde dus niet, waarom?
Er zijn twee mogelijkheden:

1) nVidia wilde het niet zo, en moest de GPU release vervroegen
2) nVidia wilde het wel zo, en wilde dat de RTX games pas maanden na de RTX release kwamen

In de AMD-fanclub wordt optie 1 veel besproken: een grote roep denkt/hoopt dat AMD Vega20/Vega7nm nog dit jaar uitbrengt, en aangezien ATI best al wat ervaring heeft met real-time raytracing op hun Radeon Instinct kaarten, denken zij dat Radeon ook al zoiets voor gamers in de pijpijn heeft zitten. Zij denken/hopen dat AMD echt met een sterke gaming GPU met raytracing komt voor het einde van dit jaar, en dat nVidia daarom de release naar voren schoof.

Ik geloof dat niet, AMD is doorgaans vrij open over releases als er wat noemenswaardig zit aan te komen, zie Zen/Zen+/Zen2. Ook over Polaris en Vega waren ze erg open. Enkel de Polaris refresh werd niet aangekondigd, want ja: dat was een rebrand van de 400 serie. Ik reken dus enkel op een Polaris refresh (de 600 serie) van AMD op de korte termijn.

Optie 2 dan maar? Dan zou nVidia een reden moeten hebben om niet te showen met de RTX performance gedurende de eerste maanden na release. De enige verklaring daarvoor die ik zie, is dat de raytracing performance ronduit bagger is, en niet veel beter wordt (anders hadden ze de release makkelijk enkele maanden uitgesteld). Dan is het in het belang van nVidia om die benchmarks ver van de release weg te houden, zodat vele mensen de GPU kopen op basis van vage beloftes en geen bewezen prestaties.

Ik zie dat als enige realistische invulling van de vreemde release door nVidia.
Maar ik zou wensen dat ik er grof naast zit: ik wil niets liever dan een degelijke hoeveelheid concurrentie, dus als Vega20/7nm er toch snel komt, ben ik dolgelukkig dat ik er naast zit.
In de AMD-fanclub wordt optie 1 veel besproken: een grote roep denkt/hoopt dat AMD Vega20/Vega7nm nog dit jaar uitbrengt, en aangezien ATI best al wat ervaring heeft met real-time raytracing op hun Radeon Instinct kaarten, denken zij dat Radeon ook al zoiets voor gamers in de pijpijn heeft zitten. Zij denken/hopen dat AMD echt met een sterke gaming GPU met raytracing komt voor het einde van dit jaar, en dat nVidia daarom de release naar voren schoof.
Het zal dan vooral hopen worden op Vega 20 7 nm en niet denken. Zelf denk ik dat AMD pas begin 2019 met Vega 7 nm komt.

En de 2000-serie bevat ook Tensor cores waar je DLSS mee kan bekomen. Dat is een soort anti-aliasing en als je daarmee de shader cores kan ontlasten kan dit ook zorgen voor een serieuze prestatieverbetering en is dit naast RT een bijkomend verkoopargument voor de 2000-serie tov de 1000-serie.

[Reactie gewijzigd door Fredi op 22 juli 2024 14:02]

Persoonlijk vermoed ik ook dat de 2070 niet voldoende power zal hebben voor hybrid ray tracing. DLSS is mogelijk een gans ander verhaal. En dat kan wel eens voor veel betere frame rates zorgen dan een 1080 en mogelijk ook een 1080Ti bij gelijke beeldkwaliteit.

Zelfs dan blijft de vraag: wil je een meer allround kaart (1080Ti) of een kaart die bij een aantal games piekt (2070)? Met die bijkomstigheid dat de 2070 wat minder stroom vreet.
weet je niet wat raytracing etc gaat brengen
Kijkend naar technieken als Tesselation en Physx, helemaal niks bijzonders. Een aantal spellen (al dan niet gesponsord) zullen de techniek van de daken schreeuwen, maar zodra de subsidie op is zal het stabiliseren ergens tussen eye-candy en performance met een implementatie die merk-onafhankelijk is (zoals Havok in het geval van Physx) zonder het te merken met wellicht een optie in het menu om het wat op te krikken.

Nvidia roept wat hard om met die USP er 200 euro boven op te kunnen doen, maar de adoptie zal maar mondjes maat zijn. En dan zit je dus met een Tensorcore van 200 piek die in 95% van de spellen geen kut doet.

[Reactie gewijzigd door jaquesparblue op 22 juli 2024 14:02]

Je vergeet alleen dat er steeds meer spellen met de grote standaard engines gemaakt worden, en de grote standaard engines ondersteunen allemaal inmiddels wel de RTX toevoegingen en is het niets meer dan een setting die aangezet hoeft te worden. Degene die hun eigen engines schrijven, tja, die zullen wel extra moeite moeten doen willen ze dit ondersteunen.
Ik denk toch dat het stug tegenvalt daarmee. Vaak worden er veel truuks gebruikt om een speler mbv verlichting door een level heen te leiden of gewoon voor het stileren. Ik denk dat je redelijk je verlichting op de schop moet gooien om hetzelfde/natuurlijk effect te krijgen.
In tegenstelling tot physx (en tesselation?) wordt er nu wel geroepen dat raytracing aanzetten heel simpel en snel gaat in bestaande titels, en in nieuwe titels rapper dan zelf al je lighting regelen.
Indien waar kan dat wel een impact geven op hoeveel games deze feature gaan gebruiken.
De enige die dat roept is nVidia. En ja, als je een game maakt die alleen werkt met ray tracing, Dan zijn de licht effecten makkelijker toe te voegen. Ontwikkelaars moeten echter nu en in de nabije toekomst de games ook nog laten werken op de oude manier, omdat er te weinig gebruikers zijn met een RTX compatibele kaart.

Ontwikkelaars moeten bij implementatie van RTX dus dubbel werk doen. Ze moeten lichtbronnen toevoegen op de oude manier via rasterisation en ze moeten RTX implementeren.

Ik denk dat nVidia een aantal developers zoals Dice voor de release van de RTX kaarten een enorme zak met geld heeft gegeven om een goed woordje te doen voor RTX, omdat ze zagen dat de prestaties van deze lijn te weinig bood in vergelijking met oudere kaarten. Maar dat de RTX adoptie het komende jaar erg tegen gaat vallen. Mijn twee centen...
Als je beredenering klopt hoop ik dat Nvidia geleerd heeft dat je er alleen met een smak geld niet komt en dat de klant eigenlijk koning is.

Hier spelende op een GTX1070 die het nog prima doet en voorlopig achter mijn hoofd krabbelt of ik de keuze ga maken om up te graden. En als dit gaat gebeuren misschien een 1080ti voor een leuk prijsje..
Ik ben nl niet van plan om voor nieuwe features te betalen die het eigenlijk nog niet zijn..

Voelt mij als in een dure luxe nieuwe auto kopen, wetende dat hij 2 lekke banden heeft...

[Reactie gewijzigd door Audione0 op 22 juli 2024 14:02]

De goedkoopste RTX 2070 is op dit moment in pricewatch 660 euro.
Maar de buren hebben contact opgenomen met Alternate: "Navraag bij Alternate leert ons dat er RTX 2070's daadwerkelijk vanaf 529 euro verkrijgbaar zullen zijn vanaf morgen."

Voor 529 euro is de RTX 2070 wel aantrekkelijk.
Ik zit de afgelopen week te kijken naar een GTX 1080 (Gigabyte GeForce GTX 1080 G1 Gaming 8GB, huidige prijs 529 euro).
Maar voor 529 euro neem ik natuurlijk de RTX 2070 ipv GTX 1080.
Toch blijft het een flink bedrag.. 530 euro.. voor een midrange kaart waarmee je wat meer fps krijgt dan je huidige kaart... ik speel niet genoeg games om dat te kunnen veroorloven, ik denk wel meer mensen niet.
Je moet afwachten totdat de 1000-serie van de markt gehaald wordt want dan kan Nvidia zijn prijs van de 2000-serie niet meer afzetten tegen deze kaarten en gaan de prijzen dalen. Nu een Turingkaart kopen is keidom.

Trouwens €529 voor een 2070 is nog altijd veel te veel. Never nooit niet ga ik een videokaart kopen die meer dan €500 kost.

[Reactie gewijzigd door Fredi op 22 juli 2024 14:02]

Ja, want de prijs van de 1000-serie was ook zo gedaald toen de 900-serie uitgefaseerd werd... oh wacht....
Ben wel met je eens dat 500+ veel te veel is voor een GPU, vind de 260+ al teveel voor een (nog geen echte midrange) kaart als de 1060/6GB.
Bij de generatie ga je straks met Raytracing actief ook geen snellere beelden krijgen maar krijg je mooiere beelden door de nieuwe technieken.

De meeste crypto miners gebruiken amper nog Nvidia kaarten, juist de AMD kaarten zijn gewild ;)
was een reactie op "Ja, want de prijs van de 1000-serie was ook zo gedaald toen de 900-serie uitgefaseerd werd".

En fijn dat je met 2-3 jaar oude informatie komt - nVidia kaarten waren zeer zeker ook in trek bij miners.

Ik snap de relevantie van jouw comment met mijn comment niet 8)7

[Reactie gewijzigd door Tokkes op 22 juli 2024 14:02]

Minen is allang niet meer boeiend geworden de laatste 6 maanden.

Wie nog mined zit over het algemeen op verouderde projecten die nog in PoW draaien. PoS en PoC is allang het nieuwe ding. PoW is stervende ;)
Ik snap de relevantie van jouw comment met mijn comment nog steeds niet. Je draagt een (tegen)argument aan alsof je je gelijk wil halen maar inhoudelijk reageren lukt niet heel erg goed, merk ik.


Daarbij wordt mansplaining ook niet heel erg gewaardeerd. Al helemaal niet omdat je geen flauw benul hebt van mijn betrokkenheid bij cryptocurrency.

[Reactie gewijzigd door Tokkes op 22 juli 2024 14:02]

Nvidia werd pas echt in trek toen de AMD kaarten niet meer te krijgen waren. En prima je zal vast heel betrokken zijn bij crypto en dat is natuurlijk helemaal prima. Tuurlijk werd Nvidia ook gebruikt voor crypto maar AMD was toch wel echt het meest gewild.

Dat kon je ook zien in alle grafieken waarbij pas te korten kwamen bij Nvidia toen AMD echt moeilijk te krijgen was. Dat is echt een feit.
Mee eens veel te duur voor een x70 kaart. Heb er nooit meer als €400 voor betaald en dat gaat nu ook niet gebeuren!
Anoniem: 1026419 @Pantostie16 oktober 2018 19:44
De 1080ti heeft geen ray-tracing core's?
raytracing cores is nieuw sinds de RTX 20 serie.
Dit lijkt inderdaad de beste aanpak. Zeker als je nu nog een GTX1080 hebt en al die tijd het dus niet nodig vondt om om naar de 1080Ti te gaan voor de 30% dat die sneller is. (Dan is de 2080 momenteel waarschijnlijk ook nog te prijzig)


Daarnaast is het nog maar de vraag hoe bruikbaar raytracing wordt in de eerste games op deze kaarten. Als 1080p 60fps is wat je krijgt voor de rt delen in hybrid RT games (full raytracing gaat em sowieso niet worden) op een 2080Ti, dan kan het op de 2070 waarschijnlijk amper ingeschakeld worden zonder naar hele lage framerates af te glijden, of door zeer lage resolutie RT te gaan gebruiken. (b.v. reflecties op 480p 50fps terwijl je normaliter 1440p 75fps kon draaien zonder RT)


Nu moet ik zeggen dat deze prijzen nog meevallen (mja, die 900€ kaarten natuurlijk niet), kijkend naar 2080Ti prijzen lijken deze kaarten een stuk minder afroming te genieten. Maar dat neemt niet weg dat €650 teveel is voor wat je krijgt hier. Dit is zo'n beetje hetzelfde als 3(!!!) jaar terug immers...
Hoe ik het begrijp lijkt het grootste voordeel in bepaalde mining sectoren te zitten. Zo zijn er coins die erg leunen op de compute unites / cuda cores en etc. En die zijn drastisch verbeterd bij de 20** serie. We zitten zelf nog op wat uitslagen te wachten van de 2070 en de 2080 maar het ziet er zeer positief uit.

Dat het voor gaming amper verschil maakt tsja. Petje af voor nvidia met deze dikke mining kaarten :D

Vergeet dus niet dat de mining wereld ontzettend groot is (ondanks dat bepaalde websites doen alsof dit niet zo is), ook wederom deze nieuwe nvidia reeks lijkt uitermate geschikt voor mining. Juist doordat de specs die bij bepaalde coins nodig zijn (en bij gamen een stuk minder) ''zeer'' goed verbeterd zijn bij deze 20**

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 22 juli 2024 14:02]

Pantostie,

De goedkoopste RTX 2070 op dit moment is die van evga 519 euro standaard versie.

https://eu.evga.com/products/product.aspx?pn=08G-P4-1071-KR.

is net zo duur als de GTX 1080.

Verschil kwa snelheid is weinig maar kwa arcitectuur ga je erop vooruit.
Goedkoopste rtx 2070 is nu 529 en goedkoopste 1080 is nu 499. Terwijl de goedkoopste 1080ti 649 kost. Voor die 30 euro meer lijkt me de 2070 de beste koop (nieuwe technologie en iets beter) als je deze vergelijkt met de 1080 en 1080ti. De 2080 en 2080ti zijn het niet eens waard om te noemen. Belachelijke prijzen.

[Reactie gewijzigd door alaineman op 22 juli 2024 14:02]

Nee, niet helemaal. Het komt er een beetje op neer of de kaarten voor de adviesprijs te kopen worden aangeboden, die is namelijk lager dan de goedkoopste 1080 TI (719 euro) die ik nu in de pricewatch zie staan.

De 2070 FE staat nog nergens met prijs maar de adviesprijs is 639 euro.

Tevens is het verschil naast performance ook de tensor en RT cores. De 1080 TI heeft deze niet, en als er games komen die het gaan gebruiken kan dat de 2070 uiteraard voorbij de 1080 TI pushen als ze deze efficiënt weten in te zetten (bijvoorbeeld met DLSS).

Dus het is een beetje een afwacht vergelijking momenteel. De prijzen zijn eigenlijk nog niet bekend en de inzet van tensor en RT cores is ook nog niet echt gemeen goed.

Persoonlijk denk ik dat de 2070 een betere investering op de langere termijn zal zijn maar dat is een beetje koffiedik kijken.

Ik zou eigenlijk gewoon wachten tot dat er games zijn die het allemaal ondersteunen, dan weet je of het echt meer waarde heeft.

[Reactie gewijzigd door LOTG op 22 juli 2024 14:02]

Tevens is het verschil naast performance ook de tensor en RT cores. De 1080 TI heeft deze niet, en als er games komen die het gaan gebruiken kan dat de 2070 uiteraard voorbij de 1080 TI pushen als ze deze efficiënt weten in te zetten (bijvoorbeeld met DLSS).
Hoe het nu lijkt, lijken de prestaties juist in te storten als RTX aangezet word, en is DLSS een leuke toevoeging, maar moet net als RTX toegepast worden in games, en is de kwaliteit er van ook niet altijd even goed
Persoonlijk denk ik dat de 2070 een betere investering op de langere termijn zal zijn maar dat is een beetje koffiedik kijken
Denk zelf van niet, om het moment dat er RTX games uitkomen zal het niet meer als een gimmic zijn, en op het moment dat dit breed toegepast gaat worden, zijn we al 1 of 2 generatie videokaarten verder, mocht het al zo ver komen

[Reactie gewijzigd door Sinester op 22 juli 2024 14:02]

Anoniem: 1127493 @Sinester16 oktober 2018 16:15
>Hoe het nu lijkt, lijken de prestaties juist in te storten als RTX aangezet word

Behalve dit ben ik ook extreem bang voor Bloom 2.0.

Game designers zijn over het algemeen erg goed in raytracen 'faken' (tot in zoverre dat ik geld zou zetten op dat de meeste gamers een game met RT en zonder RT op het moment 100% hetzelfde zouden ervaren, of zelfs minder positief), maar geef ze een nieuw speeltje en opeens is het "KIJK WAT ONZE ENGINE HEEFT" en heb je een bek vol Bloom ala https://www.youtube.com/watch?v=euM_wKYEk-k (meteen op 0:01 van de video).

Ik ben erg enthousiast over RT, en helemaal niet enthousiast over RT in 2018. Dit had gewoon als bonus op een zoiezo betere kaart moeten zitten, niet een 1080TI + Misschien Nuttig Cores waarvan ik eerlijk denk dat ze de komdende paar jaren de gemiddelde game alleen maar naar beneden gaan halen in kwaliteit.

Misschien leuk verdiennertje. Koop een paar van deze dingen op marktplaats rond de kerst als mensen geld nodig hebben. Verpats ze in mei als het vakantiegeld eraan komt en mensen domme shit gaan kopen.
2070 heeft nieuwe technologie..
waarbij de vraag is of elke ontwikkelaar die gaat toepassen?:)
Vast niet iedere ontwikkelaar, maar velen wel. Het is toch weer een verkoop argument.
RTX was al extreem laggy op een 2080 Ti dus op een 2070 zullen de meeste mensen die opties uitzetten IMO.
Ja en zodra je die RTX optie aan zet kan kom je zelfs met 1080 als resolutie niet meer boven de 60 fps. Zeker op de 2070 zie ik de nieuwe technologie niet als nuttig.
*buzzwords

Baby vorm toepassingen en gimped showreel stellen niks voor.
Conclusie is verkeerd opgeschreven, ze lopen te goochelen met 1080 en 1080 TI.
Dat is de vraag, aangezien men verwacht dat de RTX 2070 in reguliere edities goedkoper kan/zal zijn:

"Als de huidige prijzen van de 2070 echter standhouden, koop je voor hetzelfde geld een 1080 Ti. Dat is vrijwel altijd de snellere kaart. Je hebt dan uiteraard geen tensorcores of raytracingcores in de gpu, dus je kunt niet profiteren van die nieuwe technologie als en wanneer er games verschijnen met ondersteuning daarvoor."

"Als we van de FE-adviesprijs uitgaan, koop je voor diezelfde pak 'm beet 650 euro de duurste GTX 1080. Volgens sommige webwinkels, met name Alternate, zou je echter vanaf woensdag 17 oktober een instap-2070 voor 529 euro moeten kunnen kopen"

[Reactie gewijzigd door ZinQ op 22 juli 2024 14:02]

Anoniem: 63072 @Extrix16 oktober 2018 15:27
Dat heb je goed begrepen, de goedkoopste 1080Ti kaarten zijn momenteel goedkoper dan 2070 kaarten. Die eerste zijn de laatste tijd in prijs gedaald en die laatste is natuurlijk net nieuw, die komt nog wel iets omlaag.

Ik zie uberhaupt geen reden om mijn 1080Ti de deur uit te doen, een 2080/2080Ti is veel te prijzig, ik houd al een tijdje V&A in de gaten of iemand eenzelfe 1080Ti als ik heb tweedehands weg doet, dan ga ik SLI, RTX is vooralsnog meer een gimmick als ik alle tests zo lees. Misschien dat dat bij de RTX 21xx serie een optie wordt?
zelfs de 1070ti is nagenoeg even snel als de 2070, en die koop je voor 400 euro.
Nu hanteer je wel een heel rekbare versie van het woord nagenoeg. Volgens die definitie zou je ook kunnen zeggen dat een 1080ti nagenoeg even snel is als een 1080.
Nee, kijk maar naar 1080p benchmarks, ze hebben bijna dezelfde fps. de 1080ti is veel sneller.
Heb je de benchmarks wel bekeken?
Ik heb de benchmarks bekeken en zie echt totaal niet waar je het over hebt.
Deze kaart lijkt totaal onnodig. Ogenschijnlijk te traag voor RTX, langzamer dan een 1080 Ti en ook, in tegenstelling tot wat beweerd wordt, DUURDER dan die snellere 1080 Ti.
De goedkoopste 1080 Ti in de pricewatch is 649, de goedkoopste 2070 is in de pricewatch 660. Verdere 2070 AIB tussen de 750 en 900 euro!

De 2070 is dus duurder EN trager dan een 1080 Ti.
660 euro!!! Elke post vermeld 660 euro.

"...Alternate leert ons dat er RTX 2070's daadwerkelijk vanaf 529 euro verkrijgbaar zullen zijn vanaf morgen."

Als dat een model is van Gigabyte dan ben ik dik tevreden met een prijs van 529 euro.
Ik heb mijn tweedehands auto gekocht voor 660 euro. :)
Deze is nu inderdaad volop te koop voor 529 en lijkt mij ook daarom een betere koop tov de 1080 en 1080ti.
519 op caseking fyi
Zoals al aan gegeven door meerdere mensen liggen de prijzen nu nog te hoog en gaat alternate ze vanaf 525 euro verkopen,de rest gaat dan volgen is mijn verwachting.
Dat er geen concurrentie is helpt helaas ook niet mee,tevens als de 1000 serie gaat uitfaseren gaan de prijzen wel veranderen.

Daarnaast is dit een nieuw product en de 1080ti kan geen procenten meer winst halen dmv drivers waar dit bij de 2000 serie nog wel degelijk zal gaan gebeuren en dan ben ik benieuwd wat het verschil nog gaat zijn.
Om te stellen dat deze kaart onnodig is dat vind ik nu nog veel te kort door de bocht.
Laten we aankomend kwartaal eerst afwachten wat er met driver updates aan verbeteringen mogelijk is en wat de prijzen gaan doen.

[Reactie gewijzigd door pino85 op 22 juli 2024 14:02]

Even op een iets nuttigeren gang,
ik denk dat het nog wel wat jaren duurt voor Retracing een ding is (als het ooit iets wordt) en zo als het artikel al zegt kan je een 1080TI oppikken voor rond hetzelfe, snap deze serie ook niet kwa prijs en performance upgrade
Het is ray-tracing en als je denkt dat het niets wordt dan weet je duidelijk niet wat het inhoudt. Dit is de volgende logische stap in de ontwikkeling van grafische kaarten, niet enkel een 'feature'. Dat deze kaarten waarschijnlijk een generatie te vroeg zijn is een ander verhaal.

[Reactie gewijzigd door acst op 22 juli 2024 14:02]

Het heeft zeker toekomst, maar geen enkel nut op een 2070. Het is al de vraag of een 2080ti met ray-tracing normale fps kan behouden op een resolutie van 1080. En ik zie 1440 toch echt als het minimum voor gaming dus dan is ray-tracing voor mij niet boeiend de komende jaren.
Anoniem: 310408 @Beakzz16 oktober 2018 19:25
Ik zou als ik jou was je aandelen in de games industrie verkopen want die denken daar heel anders over. Op de GC konden insiders al demo's zien die behoorlijk overtuigend waren. Natuurlijk zonder dat je daar veel over mocht berichten en dat moet voor de Tweaker redactie best frusterend zijn. Ik stond naast een Tweaker journalist bij een demo die een 2080 werkelijk naar zijn topvermogen bracht.

Alle game engines zijn over een paar maanden klaar voor de nieuwe hardware en veel studio's overwegen updates voor bestaande games (als een het doet kunnen de anderen niet achterblijven).
Volgens mij reageer je op de verkeerde, want ik zeg niet dat RTX niks wordt. Alleen dat een 2070 niet de kaart is voor de RTX ervaring en als we toch bezig zijn dat je beter een generatie kan wachten aangezien de 2080ti al last heeft op 1080 :p

[Reactie gewijzigd door Beakzz op 22 juli 2024 14:02]

Agreed, het staat nog erg in de kinderschoenen. Tegen de tijd dat volledige ray tracing mogelijk is op ultra settings op 1080p bv zijn we verschillende generaties verder verwacht ik.
Het hangt natuurlijk ook af van de game devs hierin en of ze er ook volledig voor willen gaan.

Persoonlijk als ik in het komende jaar een kaart zou kopen is het voor mij geen afweging of in welke mate ray tracing ondersteunt word.

[Reactie gewijzigd door pino85 op 22 juli 2024 14:02]

Alle game engines zijn over een paar maanden klaar voor de nieuwe hardware en veel studio's overwegen updates voor bestaande games (als een het doet kunnen de anderen niet achterblijven).
Is dat echt zo, en heb je daar een bron van?

Vind het namelijk niet geloof waardig, vogens mij stop geen een Game developer graag geld in zaken die een heel klein gedeelte van ze gebruikers kan gebruiken, zelfde met Physix dat zit ook maar in een handje vol games

Tot dat Raytracing gemeengoed is zullen er maar weinig games uitkomen waar raytracing letterlijk een meerwaarde heeft imo
Daar zijn die aparte RT-cores toch voor om de shader cores te ontlasten. Ik zie niet in waarom de prestaties met RT aan naar beneden zouden gaan.
Niet dat ik weet.

https://www.google.nl/amp...0-60-fps-at-full-hd%3famp

Zie dat er alleen maar oud nieuws (2 maanden) over is dus misschien heb ik wat gemist, maar de 2070 krijgt 6 giga Rays tegenover de 12 van de 2080ti dus kan me niet voorstellen dat het top wordt.

[Reactie gewijzigd door Beakzz op 22 juli 2024 14:02]

NVIDIA and Eidos (developers of "Shadow of the Tomb Raider") were quick to respond to the PCGH story. They stated that the build of the game demoed at Gamescom is pre-release, and the studio is still optimizing it for NVIDIA GeForce RTX series; and that the GeForce RTX hardware is running on pre-launch beta drivers that are yet to pack "Game Ready" optimization for SOTR.

Dit staat toch in het artikel. Waarom zou je Nvidia niet geloven? Ik denk dat het nog een pak beter kan met RT als de drivers geoptimaliseerd zijn en ook de game zelf.
Echt geen idee waarom ik Nvidia wel zou geloven. Ze hebben opzettelijk vage benchmarks gepost, een hele conferentie over nieuwe features zonder te praten over wat de kaarten verder kunnen en ze sturen nu de €500 versies van de 2070 naar reviewers om net te doen of deze kaart wel betaalbaar is. Het kan zijn dat het waar is, maar bij Nvidea is het voor mij eerst zien en dan geloven. De 2070 heeft hoe dan ook de helft van de power van een 2080ti beschikbaar voor rays dus dan mag je hopen dat het geen on/off optie wordt in games.
De 2000-serie heeft ook nog Tensor cores voor DLSS. Dat is een soort anti-aliasing en kan zorgen voor een serieuze prestatieverbetering. Dat is een bijkomend verkoopargument voor de 2000-serie tov de 1000-serie.
Ik vind het jammer dat tweakers keer op keer de VEGA 56/64 kaarten onderbelicht, alsof ze niet meer bestaan.
Zeker met de nieuwste drivers, verlaging in prijzen en eventuel undervolt and overclock, wordt de AMD kaart een aanzienlijk betere keuze. Dit is helemaal interesant aangezien Freesync 2.0 gratis is vs G-sync.

Alleen als je echt max op 4k gaat dan is er maar 1 keuze de 2080TI, anders dan dat staat AMD op 1440p zijn mannetje ook wel.
Helaas is de Vega een beetje een dood product.
Of een product die niet meer serieus word genomen door de kaard bakkers.

Zie hier:
categorie: Videokaarten

Alleen 6 modellen als je kijkt naar resultaten met meer dan 2 webshops.

Als je kijkt naar de 1070/1070ti/1080:
categorie: Videokaarten
141 uitvoeringen gevonden.....

Dat geeft bij mij aan: Dood product.Geflopt.
Geflopt? Als je een freesync monitor hebt is het een betere keus dan een 1070ti/1080.
Ja geflopt.
Alleen 6 modellen als je kijkt naar resultaten met meer dan 2 webshops.
En aantal gebruikers: https://store.steampowered.com/hwsurvey/videocard/

Dat is voor mij geflopt.
De RX570 en RX580 zijn wel leuke kaarten (Voor de verschrikkelijke prijsstijging door de mining).

FYI ben een AMD fan.
Dus ik hoop dat ze flinke klappen gaan uitdelen met Navi, en ons zoet houden met een budget klapper: RX 590/RX670/RX680.
Je bent zelf geflopt, zat vega kaarten in dld.
Ik vind het jammer dat tweakers keer op keer de VEGA 56/64 kaarten onderbelicht, alsof ze niet meer bestaan.
Want? De Vega's worden gewoon meegenomen in de benchmarks en in de conclusie.
Zeker met de nieuwste drivers, verlaging in prijzen en eventuel undervolt and overclock, wordt de AMD kaart een aanzienlijk betere keuze
Het mag onderhand ook wel dat Vega in prijs genormaliseerd is en dat Vega eindelijk structureel beschikbaar is voor gewone consumenten, denk je niet? Voor gaming is Vega te lang overpriced geweest, en nauwelijks beschikbaar.
Laat me raden, jij hebt een VEGA kaart....... En of Freesync gratis is maakt helemaal niet echt uit. En doorsnee gebruikers gaan een kaart niet overclocken/undervolten/whatever, die steken de kaart in de computer, installeren de driver en gaan met die banaan. En zo zou er dus ook getest moeten worden, met hooguit een extra sectie met overclocken..
ik heb nu een 670 kaart, naar welke kaart zou ik (budgetfriendly) best upgraden?
Wat is jouw budget? En welke resolutie ga je gamen (1080p, 1440p, 4k?).
Heb je 3 games als voorbeeld die je graag met ultra settings wil draaien?
liefst max 800e, en voorlopig op 1080p (50inch plasma), maar aan het zien voor een 4k upgrade

farcry series/doom/ assassins creed series


thx

[Reactie gewijzigd door kingpol op 22 juli 2024 14:02]

Er is heel veel verschil tussen 1080p en 4K kwa kracht wat nodig is van je GPU.
Dus ook heel veel verschil in kaart keus indien je een klein budget heb.

Ik vind 800 euro niet een klein budget.
Als Alternate.nl echt een Nvidia RTX 2070 kan verkopen voor 529 euro dan is dat de beste keus voor iemand met een 800 euro budget voor een GPU die ook eventueel wil overstappen naar gamen in 4K.
waar zie je dat op alternate?
Het is nog vroeg. Geef ze even de tijd.

Update: Hier de eerste 2 met een 529 euro prijs
pricewatch: Gigabyte GeForce RTX 2070 Windforce

[Reactie gewijzigd door 7th op 22 juli 2024 14:02]

Ik heb een 1060 3GB en die draait alles op high, zonder problemen. Het tekort aan geheugen wat iedereen roept heb ik ook werkelijk nooit last van en de framerates zijn identiek aan de 6GB variant (zie YT). Voor een kaart op budget kan ik hem zeker aanraden!

PS. ik draai op 1440p. Als je 1080p draait wordt het helemaal een makkie.

[Reactie gewijzigd door Yordi- op 22 juli 2024 14:02]

Yordi,

Er is wel een verschil tussen de GTX 1060 3GB en 6GB kaarten.
Namelijk de aantal cores:
6GB kaarten: 1280 cores
3GB kaarten: 1152 cores
Behalve in laptops daar heb je wel een 3GB met 1280 cores :)
mijn 670 heeft 4gb :d 'k wil wat futureproof zijn
Zijn voor deze review de vega's opnieuw gebenched? of zijn dit gegevens uit oudere reviews? Aangezien mijn Vega 64 op Ultra 1440P toch echt makkelijk 90 FPS haalt in GTA V.
Die zijn medio september met 18.6.1 getest
De tweede groep wijst naar de maand, dus dat is een juni driver en geen driver van september. In september hadden we 18.9.x drivers. Dus dan hebben jullie Vega in juni getest, aangezien het de eerste driver van juni is. Of jullie hebben toen een driver gepakt van een aantal versies terug.

Zelf heb ik op dit moment een september driver geïnstalleerd. 18.9.3. De derde driver van september dus. De nieuwste is nu trouwens 18.10.1.

Edit: juni 2018 dus, aangezien ook de nVidia driver voor de non-Turing kaarten van juni is.
en de overige Nvidia-kaarten met 398.11
Tja lekkere vergelijking, voor hetzelfde heeft één van die vele drivers een winst van tien procent of meer in een game, gebeurt vaak genoeg, vooral bij nieuwere games.

[Reactie gewijzigd door -The_Mask- op 22 juli 2024 14:02]

Ik kan mij voorstellen dat men niet maandelijks de drivers update. Met een driver uitgebracht in Juni testen in September is dus goed mogelijk en is zeker per definitie niet slecht. ;)

Ik denk ook niet dat er in 3 maanden tijd veel updates zijn gekomen die in alle geteste games een wereld van verschil in performance maakt. ;)

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 22 juli 2024 14:02]

De games die we draaien zullen niet bijster veel in prestatie winnen met een nieuwe driver, aangezien die games driverupdates die prestaties verbeteren al lang en breed gekregen hebben.
Voor nieuwe kaarten gebruiken we uiteraard nieuwe (launch)drivers, maar omwille van coherentie van eerdere resultaten en begeleidende teksten testen we niet elke keer alle kaarten opnieuw als een nieuwe driver uitkomt. Dat is qua tijd ook niet realistisch.

Dat gezegd hebbende, heb ik even de belangrijkste fixes tussen 18.6.1 en 18.9.3 op een rijtje gezet:
18.9.3 AC: Odyssey perf boost (niet relevant)
18.9.2 F1 2018 perf boost (relevant dus), Fortnite, Shadow of Tomb Raider & Star Control perf boost (niet relevant)
18.9.1 support added voor Shadow of the Tomb Raider & Star Control (niet relevant)
18.8.2 Strange Brigade perf boost, support F1 2018
18.8.1 perf boost Monster Hunter (niet relevant), support added diverse games (niet relevant)
18.7.1 perf boost Earthfall (niet relevant)
En dan zijn we bij 18.6.1 aangekomen.
Kortom, je kunt iets betere prestaties in F1 2018 voor de Vega-kaarten verwachten met de nieuwe drivers. Dat doet denk ik bijzonder weinig af aan de teneur en conclusie van de review of de algemene verhouding tussen de 2070 en Vega 64.
Ja, dat is dus precies wat ik bedoel met mijn laatste zin dus. :) Zes updates en er is wel 1 noemenswaardige fix die van pas kan komen bij het benchmarken.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 22 juli 2024 14:02]

OK, ik kan dus niet lezen, want sommige games zijn inderdaad met 18.6.1 getest, en sommige met 18.8.1.
In het kader van transparantie hier het lijstje met drivers/games
22421 Gebruikte driverversie - 3DMark 18.6.1
22989 Gebruikte driverversie - Assassin's Creed Origins 18.6.1
22425 Gebruikte driverversie - Battlefield 1 18.6.1
23425 Gebruikte driverversie - F1 2018 18.8.1
22499 Gebruikte driverversie - Far Cry 5 18.6.1
22445 Gebruikte driverversie - Forza Motorsport 7 18.6.1
22431 Gebruikte driverversie - Ghost Recon Wildlands 18.6.1
22433 Gebruikte driverversie - GTA V 18.6.1
22437 Gebruikte driverversie - Rise of the Tombraider 18.6.1
23705 Gebruikte driverversie - Shadow of the Tomb Raider 18.9.2
22439 Gebruikte driverversie - The Witcher 3: Blood & Wine 18.6.1
22441 Gebruikte driverversie - Total War: Warhammer 2 18.6.1
22423 Gebruikte driverversie - Unigine Superposition 18.6.1
22987 Gebruikte driverversie - Wolfenstein II 18.6.1

Voor F1 is dus 18.8.1 gebruikt, nog steeds niet ideaal, maar zoals gezegd, alles hertesten is tijdtechnisch onhaalbaar.
Achja, je mag al blij zijn dat het versienummer van de driver benoemd wordt, gebeurd bij een hoop reviews niet.
Het eerste wat je doet voordat je begint met testen is de nieuwste driver installeren lijkt mij.
Zoals er door AMD meermaals per maand een nieuwe driver uitkomt, kun je van een tester niet verwachten dat die altijd de nieuwste driver gebruikt. Ook dat zorgt o.a. voor vervuiling van de PC en ook dat beïnvloed de benchmark. Je wilt de PC's dus zo schoon mogelijk houden.

Ik zou dan dus eerder opteren om elke X tijd de PC opnieuw te installeren en dan voorzien van de courantste drivers.

EDIT:
Zie willemdemoor in 'reviews: Nvidia GeForce RTX 2070 - Turing op budget?', in de afgelopen zes updates van de AMD drivers wel 1 aanpassing die van noemenswaardig belang kan zijn, daar is het imo het niet waard voor om te upgraden.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 22 juli 2024 14:02]

Je mag van een review toch wel verwachten dat een test wordt uitgevoerd met de op dat moment laatste driver..
Wel kun je niet bezig blijven met testen voor opvolgende kaarten.
@-The_Mask- • 16 oktober 2018 16:35
Zoals er door AMD meermaals per maand een nieuwe driver uitkomt, kun je van een tester niet verwachten dat die altijd de nieuwste driver gebruikt. Ook dat zorgt o.a. voor vervuiling van de PC en ook dat beïnvloed de benchmark. Je wilt de PC's dus zo schoon mogelijk houden.
Meen je dit nou? dat is juist iets dat ik wel verwacht van testers, ja zal best veel werk zijn, maar je bent een goeie teser of je bent het niet

ik zie ook redelijke verschillen hier en met
https://youtu.be/RAcsxZfROY8?t=1
Die wel altijd de nieuwste drivers gebruiken

[Reactie gewijzigd door Sinester op 22 juli 2024 14:02]

Zou zeggen lees even mee vanaf willemdemoor in 'reviews: Nvidia GeForce RTX 2070 - Turing op budget?'. :)

En ja, heb vaak zat gedoe met drivers gehad omdat ze niet goed verwijderd werden in het verleden. Daarom dat ik en zo min mogelijk upgrade en als ik al (verplicht) upgrade, dat altijd met een clean install van de drivers doe en nog hou je restjes over. Anders zouden tools als DDU ook niet nodig zijn.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 22 juli 2024 14:02]

ik heb dat gelezen, maar het is niet dat is nu denk van ohh maar dan is het goed
dat stukje geeft me alleen een slechter gevoel dat er dus met verschillende driver versies is getest

Zelf trouwens bijna nooit problemen gehad met drivers, simpel weg de nieuwste installeren, herstarten en gaan, simpeler kan het niet imo, een tool als DDU heb ik misschien een paar keer gebruikt en dan praten we over jaren geleden, nu al jaren nooit meer het nut er van ingezien aangezien driver updaten super simpel is

BTW er is altijd zo'n mooi lijstje met wat de update doet, maar denk je echt dat AMD letterlijk elke game test om te zien of er verschil is? verschil kan er altijd zijn, of het nu aangegeven is door AMD of niet

[Reactie gewijzigd door Sinester op 22 juli 2024 14:02]

Begrijp me niet verkeerd, ik zou zelf ook altijd met de nieuwst beschikbare driver testen en wel wat meer tijd inruimen voor bijwerken van de 'testbank' om het zo maar even te zeggen. Ik begrijp echter ook dat men dit niet doet, dat is wat ik wilde aanstippen. :)
Anoniem: 310408 @CH4OS16 oktober 2018 19:19
Zoals er door AMD meermaals per maand een nieuwe driver uitkomt, kun je van een tester niet verwachten dat die altijd de nieuwste driver gebruikt. Ook dat zorgt o.a. voor vervuiling van de PC en ook dat beïnvloed de benchmark. Je wilt de PC's dus zo schoon mogelijk houden.
Geen idee wat jij met je PC doet maar het updaten van een AMD driver heeft bij mij nog nooit voor 'vervuiling' gezorgt. Tuurlijk blijft er wel eens een orphan file over maar dat is alleen een beetje ruimte op je disk. Ik moet bij elke nieuwe driver nieuwe benchmarks laten draaien. We deden dat eerst met dri machines die elke keer 'vers' waren, toen met een die we niet vers hielden en na een jaar zal het ons aan de reet oxideren want de AMD updates routines zijn tegenwoordig gewoon okay.

Ik ben er 100% zeker van dat Tweakers ook geen vers OS installeert om de verschillen tussen drivers te zien. Als jij denkt dat dat de tests van Tweakers daarom onduidelijk zijn snap ik niet goed waarom je hier reageert.
De files alleen zijn niet het enige. Wat dacht je van het Windows-register bijvoorbeeld? Tools als DDU zijn er niet voor niets nog altijd. ;)
In September testen met een driver versie van Juni? Bijzonder..

Overigens, Witcher inmiddels zonder hairworks getest?
Als deze kaarten straks echt voor 530 euro in de winkel te krijgen zijn en dat ook blijven is dit de eerste kaart in de RTX reeks die interessant is tov Pascal als je het hebt over prijs vs prestaties.
De RTX 2080 Ti is wel interessant als je hele diepe zakken hebt en je wilt perse op 4K gamen met hoge framerates maar buiten dat is het geen interessante kaart. Deze RTX 2070 zou dat wel kunnen zijn.

[Reactie gewijzigd door Astennu op 22 juli 2024 14:02]

Als deze kaarten straks echt voor 530 euro in de winkel te krijgen zijn en dat ook blijven is dit de eerste kaart in de RTX reeks die interessant is tov Pascal als je het hebt over prijs vs prestaties. voor de normale man voor wie 1000 (of bijna, of meer dan dat) voor een GPU gewoon geen doen is.

De RTX 2080 Ti is wel interessant als je hele diepe zakken hebt en je wilt perse op 4K gamen met hoge framerates maar buiten dat is het geen interessante kaart dat is wel een hele kleine doelgroep. Deze RTX 2070 zou dat wel kunnen zijn.
Fixed :D

Vol spanning wachten op voorraad. Enkel wachten we nu ook nog op RTX 2080 Ti voorraad. Eén ding is lijkt mij eenvoudig in te koppen: totdat er genoeg aanbod is zou ik geen prijsdrops verwachten.
Ik vind het geen fix. MSRP prijzen vertellen al genoeg tov de huidige prijzen van de Pascal kaarten.
Veel goedkoper dan MSRP gaat het toch niet snel worden zeker niet met de huidige voorraad.
Hoe dan ook ze blijven niet interessant.

RTX wordt nog niet ondersteund even als DLSS wat de meerwaarde daar van is is onvoldoende bekend en tegen de tijd dat wel aardig wat games het ondersteunen komt de nieuwe generatie al weer in zicht en persoonlijk is die met betrekking tot RTX denk ik interessanter. Dit is een leuke introductie maar qua bruikbaarheid verwacht ik er maar weinig van.

Als we het dan over normale performance hebben zonder DLSS en RTX bied alleen de 2080 Ti iets nieuws. En de 2080 is relatief duur.
Dus lijkt alleen de 2070 op dit moment echt interessant worden tov de pascal kaarten.
Want hoeveel mensen hebben het budget om een kaart van 530 euro te kopen? al niet extreem veel. Laat staan een GPU van 1200+ euro.

[Reactie gewijzigd door Astennu op 22 juli 2024 14:02]

Beetje herhaling van menig andere discussie. Een snelle auto is ook duur maar dat maakt hem niet per sé slecht.

Maar eens hoor, sterker nog zou ik denken dat 'de normale man' niet eens op een RTX2070 zit te wachten, maar blij is dat je momenteel een RX 570 kan kopen voor <200 euro met 3 toffe games erbij.

Tot dusver is het een beetje de goed nieuws show voor mensen met veel centen, en wat je zegt: vooral de 2080 Ti dan. Ik durf echter wel in te zetten op het feit dat de 2080 de 1080 Ti snel genoeg van de kaart veegt. Is het niet inhoudelijk dan is het wel op basis van voorraad. En dat is niet per sé positief voor de consument.
Dat klopt maar afgelopen jaren gaat het wel hard met de GPU en CPU prijzen als je het beste van het beste wil. Er zijn gewoon veel segmenten bij gekomen. Bij Telefoons zie je hetzelfde gebeuren. Vind het wel jammer want dat betekend gewoon dat je de handdoek in de ring moet gooien en dan maar niet meer voor de top gaan maar voor een midrange of lower end kaart die wel betaalbaar is waar je voorheen wel the best of the best kocht.
Juist wel positief. Hoe rapper de 1000-serie verdwijnt hoe rapper de prijzen van de 2000-serie gaan zakken.
Volgens mij kunnen we dat mooi zien bij Battlefield 5. Komt binnenkort uit en doet RTX. Als de recensie daarvan de filmpjes ondersteunen, dan moet ik toch maar eens in de buidel tasten en een 2070 aanschaffen.
Dat wordt een duur spelletje dan, BF5.
Ja, want als dat goed werkt, dan komen er natuurlijk geen andere spellen meer uit met RTX?
Wat ze in de trailer laten zien is te zwaar en ze gaan het in de uiteindelijke game flink terug schroeven het is maar de vraag wat je voor een FPS gaat halen. Shadow of the Tomb Raider draaide regelmatig onder de 60FPS op 1080p met een RTX 2080 Ti laat staan een RTX 2070.... Dus ik moet eerst zien hoe bruikbaar het is.
Zoals ik aangaf: als de recensies de filmpjes ondersteunen.
Dat zie je ook duidelijk bij de 1080 Ti's, blijkbaar is er meer dan vraag zat naar 1080/1080Ti's waardoor ze amper zakken qua prijs. Feit dat de 2000 kaarten niet/nauwelijks leverbaar zijn en de bizar prijs zorgt ervoor dat een lager prijspunt verder weg is dan menigeen gehoopt had.....

(ben blij dat ik mijn 1080 Ti direct bij launch gekocht heb, gebruik die kaart al 1,5 jaar nu, prima value for money!).
En ik vrees dat 1080 Ti's enkel lastiger te vinden gaan worden. Nu zie je die 'mooie' deals van ca 650-680 al nauwelijks meer.

Ik weet het eerlijk gezegd ook niet, lastig om te stellen of je beter snel kan reageren of juist kan wachten. Maar wat je zegt, als je een Ti bij launch hebt gekocht zit je achteraf gezien enorm goed!
Gaat nog wel wat komen Stephan ;)
:X

Argh!

Ik heb een glazen bol nodig. :9 Vroeg of laat gaat het op zijn in elk geval, dat durf ik nog wel te zeggen :D

[Reactie gewijzigd door Foritain op 22 juli 2024 14:02]

Eigenlijk is de 2080 Ti meer een 1440p High FPS. Het is de eerste kaart die met de meeste games, zonder instellingen te down tunen, 144 fps op 1440p kan halen. Het is maar hoe je het bekijkt maar het is bij lange na niet een 4k high fps kaart imo.
Nja ze halen meer dan 60 fps. Sommige games 80-90 dat is niet super hoog maar al wel beduidend meer dan 60 dus veel soepeler als je gsync of freesync of vsync off hebt. 144fps 4k gaat nog even duren (1-2 generaties)
Voor degenen die mijn comment zullen lezen, er is op dit moment daadwerkelijk een 1080 ti goedkoper dan een 2070, kijk prijsvergelijker. De 1080ti (helaas wel de poep lelijke Gigabyte OC gaming in het wit, zonder backplate) is nu voor 649 te krijgen. Ik heb hem gekocht bij de desbetreffende winkel en heb nog 30 dagen tijd om te retourneren, mocht de 2070, wellicht een ultra OC versie van EVGA, redelijk geprijsd zijn en goed presteren. Zo niet, dan skip ik de 20xx series en zit ik het met deze 1080ti uit :)
Volgens mij is 649 nog steeds een hoop meer euro’s dan 529?
https://m.alternate.nl/mo...l?p=1490979&page=1&q=2070
Comment was gisteravond geplaatst op het moment dat de goedkoopste 2070 nog 660,- was. Ik moet zeggen dat het mij meevalt dat er echt modellen zijn voor 529,-, ik had persoonlijk meer verwacht.

De 2070 waar ik wellicht interesse in heb is de EVGA 2070 XC Ultra, maar deze is momenteel nog niet verkrijgbaar en bij EVGA is de prijs 609,-. Al met al komen de prijzen van de 'betere/high end' 2070 modellen aardig dicht in de buurt van de goedkoopste 1080 ti modellen, vaak zijn ze zelfs duurder. Zo is bij die webshop de ASUS 2070 Strix OC bijvoorbeeld 749,- en voor dat geld heb ik liever een 1080 ti.

[Reactie gewijzigd door DMC90 op 22 juli 2024 14:02]

LOL 600+ euro voor een budget kaartje :D wat een tijden joh.
Ja ik zeik maar ik heb wel een 1080ti gekocht bij launch, net voor de mining Craze.
Ben wel blij met die kaart, nog steeds een topper.

Mooi om te zien dat nvidia zichzelf in de voet schiet
- Onzinnige upgrades tov ouder kaarten
- Slecht qua stroom verbruik
- geen 7nm
- RTX nog jong (dus ZINLOOS om op te gokken, mogelijk een dikke flop)
- Achterlijke prijzen, alsof er 64GB geheugen in elke kaart zit.
- Overal matige reviews, niemand prijst de kaarten aan
- Verneuqing van de 1000reeks naam

Tsja, goed bezig nvidia, NOT

[Reactie gewijzigd door A87 op 22 juli 2024 14:02]

Dit is geen budgetkaart, dit is voorlopig de instapper voor de 20xx-serie..
Een budget kaart is een kaart die minder dan 150 euro oid kost..

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.