Door Hayte Hugo

Redacteur

Android Automotive in opkomst

Googles auto-OS: meer auto's, maar nog weinig apps

05-07-2023 • 06:00

209

Singlepage-opmaak

Conclusie

Android Automotive is een veelbelovend besturingssysteem voor in de auto dat absoluut voordelen biedt boven Android Auto en de besturingssystemen van andere autofabrikanten. Denk bijvoorbeeld aan de mogelijkheid voor appmakers om hun apps dieper in auto's te integreren of de mogelijkheden die autofabrikanten hebben om hun eigen infotainmentsystemen te combineren met AAOS. Perfect is het besturingssysteem nog niet. Er zijn nog niet veel apps en er begint nu al fragmentatie te ontstaan op het platform als het gaat om wie welke apps kan installeren.

Het succes van AAOS ligt vooral in de handen van de autofabrikanten. Wat dat betreft lijkt er goed nieuws te zijn voor Google. De komende jaren zal het aantal merken dat AAOS gebruikt, meer dan verdubbelen, met fabrikanten die behoren tot de top als het gaat om jaarlijkse autoproductie. Als AAOS positief bevalt bij Volkswagen en uiteindelijk meer merken van de groep het besturingssysteem gaan gebruiken, verschijnt Automotive in verschillende prijssegmenten over de hele wereld.

Toch is er ook een eerste wolk aan de lucht als het gaat om grote fabrikanten en het besturingssysteem. Stellantis had eerder namelijk aangegeven om met AAOS te gaan werken en bracht ook enkele auto's uit met dit besturingssysteem. Vorig jaar oktober maakte het bedrijf, bekend van merken als Fiat, Opel en Peugeot, echter alsnog bekend AAOS niet te willen gebruiken. Tegen Autocar zei Stellantis' chief technology officer Ned Curic dat het besturingssysteem niet 'de unieke ervaringen' biedt die Stellantis wil, en dat de updates en de vereiste socs 'te zwaar' waren. Het bedrijf wil daarom een ander systeem gebruiken dat lichter is. Nog niet duidelijk is welk systeem dit dan moet zijn.

Daarnaast is het nog de vraag wat Apple van plan is op autovlak. Het bedrijf werkt immers aan een 'nieuwe generatie' van CarPlay, waarbij het besturingssysteem meer informatie krijgt van de auto, zoals accupercentage. Daarnaast moet het systeem met meer schermen van de auto kunnen werken. CarPlay is natuurlijk meer een concurrent voor Android Auto dan voor Automotive, maar met deze upgrade krijgt het wel een aantal functies die het beter laat concurreren met Automotive. De toekomst van Automotive is nog steeds rooskleurig, maar zeker niet zonder uitdagingen.

Lees meer

Reacties (209)

209
208
89
9
0
108
Wijzig sortering
Dit blijft een moeilijke, auto fabrikanten hebben jarenlang bewezen zelf geen software te kunnen ontwikkelen. We komen uit een tijd dat auto fabrikanten alles zelf inhouse maakte, maar daar niet genoeg expertise voor hadden, dit zag je terug in UX/UI, maar ook in algemeen gebruiksgemak. Het is nog maar vrij recent dat de meeste fabrikanten Over the Air updates uitvoeren, ik kan me nog goed herinneren dat ik een aantal jaar geleden naar de garage moest voor een kaartupdate, en dat dit 120 euro ging kosten. Pardon?!

Nu komen Google en Apple steeds meer in automotive land, dit gaat voor UX/UI een flinke verbetering zijn. Helaas ontwikkelen deze bedrijven de software niet gratis, en zijn het ook geen bedrijven die een eenmalige verkoopprijs hanteren. Nee, ze willen onze data hebben. Op deze manier gaan ze die ook zeker krijgen.

De tech vind ik leuk, maar ik vrees dat het niet lang gaat duren voordat je auto verzekering real-time aan de auto is gekoppeld, of dat we reclame krijgen als we staan te wachten bij stoplichten, om maar een aantal negatievere gevolgen te noemen.
Je doet hier aannames die volgens mij helemaal verkeerd zijn.

Dat de UX je niet bevalt kan zijn, maar smaken verschillen. Daarnaast worden die dingen niet gemaakt om hip en modern te zijn, maar net om betrouwbaar en onderhoudsvriendelijk te zijn. In onze wegwerpmaatschapij iets bouwen dat 20 jaar moet meegaan en ook blijven werken is niet eenvoudig.

Als een kaartupdate je enkele jaren terug 120 euro koste dan was je eigenlijk relatief goedkoop gesteld, ik heb ooit andere bedragen gehoord, soms oplopend tot 4 cijfers. Maar waarom zouden kaartupdates eigenlijk gratis moeten zijn? De papieren kaarten vroeger werden ook niet gratis vervangen na een eenmalige aankoop en de kaarten werken zichzelf niet bij. Waarom vinden we het de dag van vandaag zo vanzelfsprekend dat alles maar gratis moet zijn?

De opkomst van Apple en Google gaat niet noodzakelijk een verbetering zijn voor de user experience, dat zie je vandaag al. Lang leve de wagen zonder fysieke knoppen lijkt het soms wel, is dat een goede ervaring? En deze bedrijven hebben ook nog nooit een product getoont dat meer dan 10 jaar ononderbroken ondersteuning weet te krijgen, ook positief voor de autosector waar men jarenlang hetzelfde product blijft maken dat daarna nog eens meerdere decennia moet meegaan.
Ik ben het met je eens dat upgraden niet gratis hoeft te zijn, maar ik heb ook nooit 1000 gulden aan een papieren kaart hoeven uitgeven.
Ik heb in 15~20 jaar ook nog nooit €1.000 aan een gesproken navigatie uitgegeven. En ook geen €100. En ja, ik heb al jarenlang wereldwijde navigatie en jaarlijkse updates.

Als je meer hebt betaald, dan heb je iemand goed rijk gemaakt of meer mensen betaald dan nodig.

Het is gewoon absoluut niet nodig om zoveel geld uit te geven of gegevens af te staan als betaling.

Android is en blijft gewoon een ordinaire datahonger: wil je alle functionaliteit? Weg privacy. Ja, maar ik wil normaal betalen. Helaas, dat kan niet.

We hebben het al jarenlang toegelaten dat onze gegevens afgenomen worden. Die gegevens leveren ons veel op. Schandalen, spionage en ook de toeslagenaffaire. Onze maatschappij is nog niet klaar om onze gegevens elders op te slaan en te verwerken. Zolang ik toch weer ergens moet betalen met privacy, dan hoef ik het niet.
Dat jij nooit zoveel geld hebt betaald voor een update wil niet zeggen dat anderen daarmee teveel hebben betaald. Het verschilt namelijk per fabrikant hoe ze met updates omgaan. En de ene is daarmee duurder dan de andere.
Dat jij nooit zoveel geld hebt betaald voor een update wil niet zeggen dat anderen daarmee teveel hebben betaald. Het verschilt namelijk per fabrikant hoe ze met updates omgaan. En de ene is daarmee duurder dan de andere.
Ik zou me beledigd voelen als ik bij de dealer te horen krijg dat een kaartupdate €120 per keer kost, terwijl ik aangeef dat bij merk b de navigatie de helft kostte, inclusief onbeperkt jaarlijkse update, en de uitleg zou zijn dat het per fabrikant verschilt hoe ze met updates omgaan.

Dat voelt alsof ik mijn mobiele provider i.p.v. €15 per maand €75 per maand zou moeten betalen, want "er wordt 25% meer onderhoud gepleegd aan de masten".

Het is prima dat het meer kost. Maar géén DRIE keer zo veel voor alleen een update.
bij veel recentere auto's (2015+) kan je de update gratis van de dealer website afhalen.
gisteren nog de navi van een vriend geupdate vw passat 2016. zat nog kaarten op van 2017.
en mij eigen peugeot 3008 2019 ook van de dealer website afgehaald.
uiteraard zal dit niet bij alle merken zo zijn en maakt de bouwjaar een grote verschil.
ik had ook een opel astra 2017 daar moest ik weer wel betalen.

maar de meeste merken bieden het wel gratis aan of in de vorm van een abbo voor live services waar maps update in zit.

maarja aan de andere kant 9 van de 10 mensen sluiten hun tel aan wat de ingebouwde navi overbodig maakt.

bij de dealer betaal je sws ookal kan je het gratis zelf doen

[Reactie gewijzigd door emre076 op 22 juli 2024 14:05]

Suziki €300+ voor een kaart op een navigatiesysteem wat sowieso al brak is. Advies van de officiële Suzuki garage? "zoek ff op internet, met een SD kaartje kan je het zo zelf updaten"

Anyway, dat was een leuke gast en gelukkig hoorde z'n baas het niet, maar het is gewoon de cashcow. Je argument dat het bij de buren minder kost of gratis is, is natuurlijk leuk, maar daar heb je je auto niet gekocht. Je gaat in een bar toch ook niet klagen dat het bier in de supermarkt een 10 keer zo goedkoop is?

Je kiest een merk en zit vervolgens aan alle voor- en nadelen van dat merk vast. En keuze is er niet want de concurrentie doen gewoon hetzelfde om ook net zoveel geld binnen te harken.
Anyway, dat was een leuke gast en gelukkig hoorde z'n baas het niet, maar het is gewoon de cashcow. Je argument dat het bij de buren minder kost of gratis is, is natuurlijk leuk, maar daar heb je je auto niet gekocht.
Ik vermoed dat het ook te vaak misbruikt wordt als cashcow. We mogen best minder lief zijn voor fabrikanten bij dit soort constructies, daarom raad ik iedereen aan om Android te weren. Uit de auto al helemaal, maar in het algemeen ook.
Maar hoe wil je minder lief zijn? Dat is net als games met microtransacties proberen te weren, je beperkt jezelf enorm in de keuze want iedereen doet het. Je kan het natuurlijk niet gebruiken, maar dan is het grote scherm in je auto dus nutteloos bovendien krijg ik van dit artikel het idee dat het gewoon heel erg diep ingebouwd zit en je dus ook essentiële functies gaat missen.

En Android in het algemeen weren? iOS is in mijn ogen een nog slechter alternatief en andere OS-en zit je met het probleem dat de apps die je wil/moet gebruiken meestal gewoon niet bestaan?
Maar hoe wil je minder lief zijn? Dat is net als games met microtransacties proberen te weren, je beperkt jezelf enorm in de keuze want iedereen doet het.
Door inderdaad je keuze te beperken.
Het is net als met in je broek plassen in de winter. Je blijft wel warm, maar je moet wel flink blijven drinken en het stinkt continu.
Dan trek ik liever een andere broek aan: ja, dat is wel even koud, maar daarna blijft het warm.
Maar goed, we blijven in de korte termijn hangen. Ik kies er voor om Sailfish te gebruiken als alternatief voor Android, sociale media te vermijden en geen pay2win/lootbox games te gebruiken.
had ooit een Toyota die dood leuk 280 vroeg voor 1 jaar update , gelukkig had ik in de koop overeenkomst bedongen dat ik de laatste kaart versie zou krijgen ,( heb ik ook gekregen ) maar toen ik na een 1,5 jaar vroeg naar een update koste dat zoveel en die kaart liep ruim een jaar achter, in mijn woonplaats was de snelweg aansluiting veranderd en duurde wel ruim 2 jaar eer ik dat in het kaart materiaal terug zag.

nu rij ik alweer jaren Skoda en haal ik ze gewoon gratis , veruit de meeste losse navigatie systemen heb je life time updates , dus waarom niet ook op een navi in een auto van ruim 27 K ???
Dit dus. Mijn auto heeft ingebouwde navigatie wat officieel over de 100 Euro kost per update. Gekkenhuis! Voor een paar gulden kocht je destijds een ANWB-wegenkaart en kon je weer een vakantie er tegenaan. Gelukkig biedt menig website ook de kaartupdate voor een aanzienlijk lager bedrag aan... Dat krijg je als je idiote prijzen vraagt.
Of een UX 20 jaar mee gaat staat los van gebruiksvriendelijkheid. Je kan een prima UX/UI hebben, die 20 jaar mee gaat. Het is geen reden om belabberde software te maken. Iets wat autofabrikanten al decennia lang gedaan hebben. Vaak is het een combinatie van slecht gebruik van de ruimte op de schermen en langzame hardware/software. Net als dat aangehaald wordt in dit artikel, auto's voelen vaak aan als oude goedkope smartphones.

Wat betreft die kaartupdates, doe dan een model zoals TomTom dat jaren lang heeft gedaan, een toestel verkopen + jarenlang kaartupdates voor X prijs. Maar ieder jaar betalen voor gewoon kaartupdates vind ik te mager, zeker als ze daar weinig functionaliteiten bij steken. Zorg dan dat je voor die prijs ook goede file informatie e.d. hebt.

Als laatste, het verdwijnen van de knoppen is een design keuze van de fabrikant en staat los van het besturingssysteem. Bijvoorbeeld, in mijn auto kan ik ook gewoon prima de knoppen gebruiken om Apple CarPlay te bedienen. Als ik op "Nav" klik, opent hij de laatst gebruikte navigatie app. "Media" brengt me naar mijn laatst gebruikte muziek app, etc.. Ze kunnen perfect knoppen laten werken met het besturingssysteem als ze het zouden willen.
Moet zeggen dat Ford het met hun Sync software gewoon op orde heeft. Doet wat het moet doen en is snel.

Kaarten van de ingebouwde navigatie zal ik nooit gebruiken en deze functionaliteit zouden ze voor mij weg mogen laten als er maar android en carplay ondersteuning op zit.

[Reactie gewijzigd door Zackito op 22 juli 2024 14:05]

ik denk dat daar een vrij eenvoudige oplossing voor is.

mudulariseren, stuur de auto aan met een centrale unit die gewoon uit een bepaalde firmware bestaat die firmware bevat alle mogelijkheden van de auto.

heeft jouw auto ondersteuing voor selfdriving dan kun je via die firmware de auto besturen, heeft het een airco dan kun die firmware de temperatuur regelen. vervolgens lever je als autofabrikant gewoon een dik boekwerk af met alle api calls en de werking ervan en laat je het aan de googles, de apples en de microsofts van deze wereld om daar een ecosysteem omheen te bouwen.

dan zul je zien dat met fucntie x, de ene autoradio alleen een inparkeerhulp toevoegt, terwijl de andere ook lane-assist of selfdriving toevoegt. wordt je autoradio te traag dan koop je een nieuwe ;)
Apple geeft iOS 12 nog security updates, de iPhone 5S uit 2013 heeft dus nog steeds updates. Volgens mij dus 10 jaar (and counting).

Edit: link toegevoegd

[Reactie gewijzigd door slijkie op 22 juli 2024 14:05]

Nissan Leaf 2018, heb vorig jaar nog een SD card update moeten kopen want originele SD card was stuk. 149 euro voor een kaart die een jaar oud is. En dan ook zwaar met kopieerbeveiliging en activatiecode per auto beveiligd. Diep triest. Dan maar Android auto.
UX draait inderdaad om voorkeur. Maar tot een paar jaar geleden was het meerendeel van de interfaces gewoon bar onhandig tot bijna onmogelijk te bedienen. Neem bijvoorbeeld autofill bij straatnamen die niet uit te zetten was, scherm bedienen met een draaischijf etc.

De verwachting is dat kaartupdates gratis, of in ieder geval erg goedkoop, zijn omdat we al een jaar of 10 toegang hebben tot gratis updates via Google Maps en Apple Kaarten.

Het verdwijnen van fysieke knoppen is inderdaad geen beste trend, maar die trend is al ingezet voordat AAOS er was, en het wordt nu ook veelvuldig gedaan door bedrijven die geen AAOS gebruiken.
Het OS staat in principe los van de knoppen. En over het algemeen is AAOS gewoon vele malen beter ontworpen dan het OS dat in-house is gemaakt door de autofabrikant.
Anoniem: 1322 @Elidibus5 juli 2023 12:09
Nu komen Google en Apple steeds meer in automotive land, dit gaat voor UX/UI een flinke verbetering zijn. Helaas ontwikkelen deze bedrijven de software niet gratis, en zijn het ook geen bedrijven die een eenmalige verkoopprijs hanteren. Nee, ze willen onze data hebben. Op deze manier gaan ze die ook zeker krijgen.

Ik denk dat je een te rooskleurige bril op hebt van wat er nu al verzameld wordt door autobedrijven. Iedere keer dat jij bij de garage komt wordt je boordcomputer uitgelezen en alle informatie naar de automaker gestuurd (die bouwen de ondersteunende software). Nu mobile data in een auto normaal is, zie je dat er ook massaal 'live' data doorgestuurd wordt. Automakers hanteren hierin verschillend beleid. Soms wordt deze data ook verkocht aan derde partijen, de overheid of verzekeringsmaatschappijen.
https://www.wired.com/sto...rivacy-toyota-honda-ford/

Helaas ontwikkelen deze bedrijven de software niet gratis, en zijn het ook geen bedrijven die een eenmalige verkoopprijs hanteren. Nee, ze willen onze data hebben. Op deze manier gaan ze die ook zeker krijgen.
Het kan wel een win-win zijn. Apple en Google worden altijd als de 'evil' organisaties neergezet hier maar ze zijn ook de organisaties die het meest onder de vergrootglas liggen en ten minste niet massaal alle informatie verkopen. Dit dus in tegenstelling tot de autobouwers zelf.
Voorbeeld: Iedere Android telefoon stuurt continu zijn bewegingen door en daarmee kan Google maps files melden en druktes inschatten. Dit is zeker een privacy probleem maar het kan wel anoniem worden uitgevoerd. De gebruiker maakt daarnaast graag gebruik van deze informatie. Dat zie ik als win-win.

De tech vind ik leuk, maar ik vrees dat het niet lang gaat duren voordat je auto verzekering real-time aan de auto is gekoppeld,
Haha, nou heb ik nieuws voor jou.. :+
Dit is al vele jaren een ding.

of dat we reclame krijgen als we staan te wachten bij stoplichten,
Dit is ook al vele jaren een ding.

Mijn punt is: Ja, het is niet fantastisch dat de grote software bedrijven de auto gaan overnemen. Maar het is (IMHO) beter / transparanter dan wat de autofabrikanten momenteel doen.
of dat we reclame krijgen als we staan te wachten bij stoplichten,
Dit is ook al vele jaren een ding.
Groot op de voorpagina van Waze Ads:
Waze will no longer serve Ads starting September 1, 2023
:9
Anoniem: 1322 @Macron5 juli 2023 13:23
Haha, ja ik vroeg mij af of iemand daar commentaar op zou maken ;) .
Maar daaronder staat:
We are already working to transition Waze Ads to Google Ads technology and look forward to helping advance your business objectives through our new Waze Ads product soon.
De tech vind ik leuk, maar ik vrees dat het niet lang gaat duren voordat je auto verzekering real-time aan de auto is gekoppeld, of dat we reclame krijgen als we staan te wachten bij stoplichten, om maar een aantal negatievere gevolgen te noemen.
of dat de auto dermate is verouderd, dat (security) updates niet meer uitgerold worden, apps tergend traag worden, of erger: dat apps niet meer ondersteund worden en stoppen met werken, zoals je dat nu ook ziet bij oude smart-tv's, die eigenlijk dumb-tv's zijn geworden.
Functioneel is de auto dan minder waard op de tweede-/derdehands markt en eigenlijk alleen nog maar rijp voor de sloop.
Daar ben ik dus bang voor bij alles wat smart wordt en een gesloten systeem heeft. Zie je jezelf als LineageOS installeren op je auto omdat hij geen security updates meer krijgt?
Of dat eigenaar 1 allerhande goodies "aan" zet, die geld kosten en verloren gaan als het eigendom overgaat en dat eigenaar 2 die opnieuw mag aanschaffen ... En ja, dat hoeft niet, maar ik vertrouw die molochen niet zo met hun winstmaximalisatie ... Dat een auto een levensduur krijgt die niet meer afhangt van de staat van de auto, maar van de software ondersteuning. Eng idee. Je zou willen dat de auto moet kunnen functioneren in het verkeer zonder die software shit er omheen, dus als dat wegvalt dat er een soort basis is die voldoende is om de auto te kunnen rijden.

[Reactie gewijzigd door Houtenklaas op 22 juli 2024 14:05]

Anoniem: 454358 @Elidibus5 juli 2023 09:02
naar de garage moest voor een kaartupdate, en dat dit 120 euro ging kosten.
zo gek was dat toch niet? Mensen werken aan die updates, en die mensen willen denk ik ook graag een loon aan het eind van de maand. Dat google alles gratis doet, doen ze ook niet voor niets. Daar betaal je dus met oa je privacy en advertenties voor.
je koopt een auto van meer dan een halve ton.. zo niet meer.
en dan krijg je advertenties en moet je privacy inleveren?
Misschien een rare vergelijking, maar:

Je betaalt in de bioscoop een kaartje van 11-14 euro voor een film. Maar moet toch een blok van reclame's en trailers die je warm moeten maken voor een volgende bios bezoek doorzitten voordat je de film daadwerkelijk ziet.

Maar denk ook bijvoorbeeld aan Tesla's die je niet voor weinig koopt. Daar zitten ook software licenties in om bepaalde zaken te activeren voor het gebruik in je auto waar je extra voor betaald.

[Reactie gewijzigd door Drunken_Bear op 22 juli 2024 14:05]

Ga naar een klein filmhuis en niet naar Pathé, dan heb je dat niet.

Tesla’s zijn relatief goedkoop (en zelfs 10% in prijs gedaald), en je hoeft helemaal niets te kopen. Maandelijks premium abonnement na 3 jaar voor 3G en file info, maar kan ook zonder. Verder kun je AP en FSD upgraden, alsook sneller optrekken. Volledig eigen keuze.

Dus wat is je punt?
Het gaat hier om een premium merk. Een klein filmhuis is dat niet ten opzichte van een pathe. Tesla is niet relatief goedkoop voor een auto, zelfs niet als ze 10% in prijs zijn gedaald. Dus mijn punt blijft staan. Dit is gewoon een extra manier van geld verdienen. Ander voorbeeld is Sophos die dat op hun firewalls ook gaan doen. 3 updates gratis voor een firewall met basis licentie. Daarna moet je een andere licentie hebben om het te updaten. Mensen betalen er gewoon voor, dus hoe vervelend het ook is, dit zal wel vaker gaan gebeuren.

[Reactie gewijzigd door Drunken_Bear op 22 juli 2024 14:05]

zo gek was dat toch niet? Mensen werken aan die updates, en die mensen willen denk ik ook graag een loon aan het eind van de maand.
Ja, dit is wel gek want je verwacht dat een nieuw aangeschaft product een bepaalde levensduur heeft.
Ik heb met lease auto's hier veelvuldig problemen mee gehad. De laatste keer heb ik een auto geleast (Renault) waar navigate software updates inbegrepen was. Dit was een extra optie. Na een jaar waren er grote wegwerkzaamheden en was het navigatiesysteem waardeloos geworden. Na beklag over de kaarten kreeg ik te horen dat alleen software updates inbegrepen waren en dat ik nog steeds apart moest betalen voor de kaart updates.

Het punt is dat autobouwers je totaal uitkleden en volledig misbruik van de situatie maken. Na jarenlang misbruik is men het wel zat en nu is iedereen overgestapt op Google en anderen.

Verder, autobouwers misbruiken ook al jaren je privacy en verkopen jouw gegevens ook aan derden.
Staat niet in verhouding met de paar gulden die een ANWB-wegenkaart destijds kostte. Daarbij zijn de updates ook via andere wegen voor aanzienlijk lagere prijzen te koop. Dat krijg je als je absurde prijzen vraagt.
Wat mij betreft wordt mijn auto uitgerust met een open systeem waar ik zelf een OS op kan draaien en zelf apps op kan installeren. Ik ben sowieso tegen het gesloten systeem van alles (lees: smartphones, smart-TV's, smart koelkasten) wat tegenwoordig aangeboden wordt. Mocht de leverancier er geen zin meer in hebben dan kan je apparaat op de schroothoop.
Bouwen we nog steeds auto's met het idee dat ze over 25 jaar nog steeds functioneel rondrijden, of gaan we voor max 5 jaar en dan zie je maar wat er nog werkt?
Bedenk wel dat een digitale kopie bijna niets kost. En de markt is ook veel groter. Win/win.
zo gek was dat toch niet? Mensen werken aan die updates, en die mensen willen denk ik ook graag een loon aan het eind van de maand.
Natuurlijk, dat is zo. Mijn vorige auto kon je zelf updaten met een nieuwe navigatie-DVD. Die kostte ook EUR 100. Daar kreeg ik echter geen loon voor terug.
maar de mensen die deze DVD voor je gemaakt hebben dus wel.
Waarom zou je loon moeten krijgen? Heb jij die DVD dan gemaakt? Is die 100 euro dan ook betaald aan jou?
Fysieke DVD maken kost enkele euro's. 100 euro vragen voor een update is gewoon geldklopperij. De data wordt gewoon buiten de deur van de fabrikant ingekocht voor een fractie van deze prijs.
Welkom in de moderne westerse wereld. Wat jij koopt heeft een prijs wat jij daarvoor wil betalen bij voldoende concurrentie. Als jouw navigatiesysteem één bron heeft die levert, kan die vragen wat de markt dat waard vindt. En dan is die 100 euro blijkbaar het optimum tussen mensen die wel en niet afhaken. De bedoeling van veel bedrijven is winst maken, niet het verkopen met een minimale marge.
Waarom is dat geldklopperij? Er komen nog een heleboel overheadkosten bij, men moet ook nog winst maken (waarom zou je het anders doen), dus dat komt er ook nog eens bij.
Dat je vindt dat ze te veel winst maken kan, maar dan moet je niet bij hen klagen maar zelf naar andere oplossingen zoeken. Of zelf een bedrijf oprichten die het ook doet aan lagere prijzen als je dan toch vindt dat er zo veel winst mee te halen is.
Toch raar dat ik al een aantal jaren gratis updates krijg van TomTom.
Bij mijn eerste rider moest inderdaad nog een jaarabonnement afsluiten (bij een Navigatie apparaat van meer dan €500. (2006) maar tegenwoordig?
Levenslange updates.
Stuiptrekking van een aflopend verdienmodel: apparaten verkopen. Ken (bijna) niemand meer in mijn omgeving die een los navigatiekastje (a.k.a. Tomtom) heeft.
Dan vergelijk ik het met iets anders: Sygic. Ik heb (misschien meer dan) tien jaar terug €80 betaald voor twee keer wereldwijde navigatie (twee keer als op twee toestellen), met jaarlijkse updates zonder extra kosten.
En ja, software op een mobiele telefoon is niet helemaal hetzelfde als software in een auto.

Maar als je het drievoudige durft te vragen voor één update, terwijl het bij Sygic levenslang is, dan kan dat twee dingen betekenen:
1. Je vraagt een niet reëel bedrag aan je klanten.
2. Je bent als fabrikant zeer incompetent.

Beide zijn voor mij reden om het product te laten liggen. En heel eerlijk, raad ik iedereen aan dat te doen. Waarom zou je je geld aan iets uitgeven als het dat niet waard is? Dat is toch naïef?

Wat Android Automotive betreft:
je moet voor bepaalde dingen betalen met je gegevens, zonder de optie hebben dit met geld te doen.

Ik ben er klaar mee. Ik wil geen ontwikkeling meer voeden wat leidt tot 'enemy of the state' 2.0 of uiteindelijk een toeslagenaffaire. Hoe meer gegevens van ons rondslingeren, hoe ongunstiger voor ons.
Dat iets 'over the air' gaat wil ook niet zeggen dat het gratis is... een kaartupdate kan je nog steeds verkopen voor €100, of als abonnement. Kijk naar wat BMW doet met z'n stoelverwarming... je koopt een licentie en vervolgens zetten ze iets voor je aan of uit.
Ja klopt, dat kunnen ze doen. Maar gaan ze dat nog doen, als je gewoon een andere app kan gebruiken die de updates wel "gratis" doorvoert. Verder over die stoelverwarming, de implementatie van BMW op dit moment vind ik nog niet zo gek, je kan de optie stoelverwarming nog atlijd gewoon kopen zoals je voorheen ook al kon (in 1 keer dus) of via een subscription. Zodra ze gaan verplichten om subscriptions te nemen, dan is het een ander verhaal.

Al met al hoop ik dat de overheid gewoon ingrijpt, en zorgt dat als je iets koopt, bijvoorbeeld een auto, en de hardware zit er gewoon op, dat je het moet kunnen gebruiken.
Het voelt gewoon 'gek' dat je een dure auto koopt waar álles al in zit maar die onderdelen dan tóch via een abonnement nog moet activeren. Tuurlijk gebeurd dat vaker, als je bij IBM een zSeries koopt zit daar ook meer geheugen en CPU's in dan waarvoor je de licentie afneemt ;) die kunnen gewoon on the fly het aantal processoren verhogen als je de licentiecode invoert. Maar dat is dan nog zakelijk. Particulier zou ik het toch gek vinden.
Anoniem: 454358 @Elidibus5 juli 2023 09:01
ook een lekkere bijkomstigheid van het weglaten van knoppen natuurlijk, alles gaat via het scherm, en de software bepaald welk knopje op het scherm komt. Een gewone knop kun je al wat makkelijker zelf doorlussen.
MAar als de stoelverwarming gewoon al aanwezig is, zal het niet lang duren of er andere fabrikanten tussen oplossingen gaan maken, de kabeltjes liggen er al. Gewoon iets bij inpluggen, en dan zou het ook moeten werken lijkt mij
Al met al hoop ik dat de overheid gewoon ingrijpt, en zorgt dat als je iets koopt, bijvoorbeeld een auto, en de hardware zit er gewoon op, dat je het moet kunnen gebruiken.
Waarom zou de overheid daarop ingrijpen? Onze westerse wereld wil graag iets dat "marktwerking" heet. Of dat wel of niet goed werkt doet hier even niet ter zake, maar ingrijpen in hoe een markt werkt zal de overheid nooit doen, tenzij de marktwerking verstoord wordt. En dat lijkt me hier niet het geval. Jij koopt op moment X een voorwerp voor bedrag Y, dat is het jou blijkbaar waard op dat moment. Waarom zouden dan alle zaken waar je het geld niet voor over had dan gratis aangezet moeten worden? Alsof je kiest voor een glasvezel abonnement van 100Mb voor X en dan gaat klagen waarom die geen 1000Mb doet, dat kan die namelijk ook prima, maar voor net wat meer geld wat jij er niet voor over had. Dat is toch niet gek?
Ik heb het niet over gratis, als ik een auto koop en de hardware zit erop voor stoelverwarming, waarom zou ik die dan niet mogen gebruiken? Reken het gewoon mee in de voertuigprijs. Anders gaan we niet zo efficient om met onze (gelimiteerde) resources
Dat is toch het geval? Als jij - zeg - 1000 euro meer betaalt dan het instappertje, heb jij die stoelverwarming er bij. En voor nog 500 euro de cruisecontrol, voor 2500 euro het entertainmentpakket etcetera. Die keuze heb je toch? En dat is dus marketing. Iemand die dat er niet voor over heeft, heeft de keuze om die 4000 euro NIET uit te geven. Prima toch?

Het is voor de bouwer met zekerheid efficiënter om één model te maken met dit verdienmodel, dan telkens de loopband te moeten aanpassen, de juiste accessores te moeten monteren en zo. En de fabrikant bepaalt vervolgens het optimale bedrag dat hij zoveel mogelijk winst maakt op zijn goodies. Het model wat je blijkbaar wenst is het bedrag voor de meest luxe uitvoering, zodat je niet hoeft te kiezen. Lijkt mij persoonlijk erg onwenselijk.
Dit blijft een moeilijke, auto fabrikanten hebben jarenlang bewezen zelf geen software te kunnen ontwikkelen.

Nu komen Google en Apple steeds meer in automotive land, dit gaat voor UX/UI een flinke verbetering zijn. Helaas ontwikkelen deze bedrijven de software niet gratis, en zijn het ook geen bedrijven die een eenmalige verkoopprijs hanteren. Nee, ze willen onze data hebben. Op deze manier gaan ze die ook zeker krijgen.

De tech vind ik leuk, maar ik vrees dat het niet lang gaat duren voordat je auto verzekering real-time aan de auto is gekoppeld, of dat we reclame krijgen als we staan te wachten bij stoplichten, om maar een aantal negatievere gevolgen te noemen.
Het begint een beetje een stokpaardje te worden maar het echte probleem is dat er maar een hand vol grote techbedrijven zijn die je in iedere markt terug ziet komen en die overal dominant zijn. Ze zijn groot dat ze in iedere nieuwe markt direct ook weer een dominante speler zijn, en steeds meer markten zijn volledig afhankelijk van IT en worden dus ook ingelijfd bij de techreuzen. Iedere keer speelt hetzelfde verhaal. De grote reuzen komen binnen, nemen de markt over door middel van vendor lock-in, door de concurrentie uit te kopen of domweg heel veel geld te investeren in hun eigen copycat product.

Een paar jaar later "ontdekken" we dat dezelfde bedrijven als altijd ook deze markt weer hebben overgenomen en zich daarbij weinig aantrekken van de regels als die er al zijn. Nog een paar jaar later volgt er een bescheidde boete. Vervolgens doen de bedrijven een minimale aanpassing waarmee ze het weer een paar jaar uitzingen tot de volgende rechtszaak. Ondertussen is de concurrentie is dan al weg en zal jaren nodig hebben om terug te komen, als dat ooit nog lukt.

De enige goede oplossing die ik zie is het opbreken van de grootste techbedrijven. Deze bedrijven zijn zo groot dat alles wat ze doen grote gevolgen heeft voor de hele markt. Daar is geen boze opzet of onwil voor nodig, het is als een olifant in een supermarkt, als dat beest z'n kont keert vallen er aan alle kanten rekken om. Zelfs als het de liefste en meest meewerkende olifant in de wereld is kun je niet met regels afdwingen dat die olifiant geen brokken maakt, onze winkels zijn niet geschikt voor zo'n grote beesten.

[Reactie gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 22 juli 2024 14:05]

Nadeel is dat je toch weer compleet afhankelijk bent van je autohardware en dat het grootste probleem nog steeds niet is opgelost. Het makkelijk vervangen, mijn telefoon is toch nog steeds het makkelijkste te vervangen en met apple car of android apple ben ik niet afhankelijk van mijn auto hardware.
Eens op de meeste punten.

Ikzelf vind ui bijv niet zo belangrijk. Wat mij wél extreem stoort is de gigantische traagheid van alle systemen die ik tot nu toe gezien heb op het midden segment.
Je gooit nu wel te makkelijk Google en Apple op één hoop als het gaat om data verzamelen. De twee bedrijven hebben duidelijk een verschillend verdienmodel. Waarbij Google vooral belang heeft bij data verzamelen.
Toch kunnen de autofabrikanten best wel data beschikbaar stellen en als dat via een afgesproken formaat gebeurd dan hebben we ook geen 'gevolgd-door-google-OS' nodig. Want die betere integratie is toch feitelijk een extra ingang aan de navigatie kant bijv.? Als je aan de navigatie je huidige range kunt opgeven dan is er al wat meer mogelijk.
Dan bestaan er meteen ook meer concurrentie mogelijkheden. Anderen maken de software en sluiten aan op de aangeboden interfaces.

Dit is niet de manier waarom integratie open en toegankelijk wordt.

Want dit hele traject hebben we [de klanten] al eens eerder doorlopen met ODB-II. En zelfs dat heeft nog wel wat openstaande puntjes.
Ik ben na 2.5 jaar eigenlijk best negatief over AAOS:
  • Google komt de beloftes nooit na (YouTube in de auto bv)
  • Google hindert de concurrentie; alternatieve navigatie apps krijgen niet tot dezelfde informatie en resources toegang (bv het instrumentcluster scherm)
  • De privacy settings moet je best ver open zetten om normale functionaliteit van een navigatiesysteem te krijgen, zoals het opslaan van je standaard bestemmingen (zie ook 2)
  • De ontwikkeling van maps gaat belachelijk traag, nu na 2.5 jaar kom je pas een beetje in de richting van het normaal een route kunnen plannen met meerdere laadstops. Ook het ingeven van bestemmingen is heel lang lastige geweest
  • Het systeem crasht best vaak; een aantal maal per week. Gelukkig is dat nu minder aan het worden. Het komt nog best vaak voor dat je na instappen nog 2-3 minuten moet wachten voordat je auto volledig functioneel is. Rijden kan direct, maar navigatie en media duren even.
  • Zet er 1 of 2 apps op en het systeem wordt gewoon traag. Een auto die aanvoelt als een budget smartphone.
  • De UX lijkt ontworpen door iemand die zelf geen auto rijdt. Kleine meldingen die belangrijke informatie afdekken, knoppen die zo klein zijn dat je ze in een rijdende auto lastig kunt raken, onzinnige meldingen over activiteit op je Google account tussen de meldingen van de auto zelf in
Nu hebben bijna alle nieuwe auto’s problemen met de software, dus een beter alternatief is helaas ook niet direct voorhanden.
1) Ik weet niet welke auto je rijd, maar op de Polestar 2 is Youtube als het goed is nu mogelijk.
Maar alleen als je stil staat uiteraard. Maar andere beloftes kan ik nu even niet oordelen. En neem je woord er voor!
2) Alternatieve navigatie apps kunnen sinds kort (heel recentelijk) wel toegang krijgen tot meer informatie, zoals het batterij niveau, en mogen nu ook tekenen op het Instrument Cluster. Je kan er vanuit gaan dat die alternatieve apps hier nog geen gebruik van maken omdat; A) het zo recentelijk pas kan, ontwikkeling is nog niet klaar. B) omdat het development tijd kost die beter kan worden besteed. C) De auto het technisch wel kan, maar praktisch totaal niet. Een Polestar 2 loopt bijna vast bij het tekenen van 1 Flitsmeister kaart, laat staan 2.
3-4-5) Eens.
6) Correct... Erg jammer. Een high-end smartphone heeft betere specs.
7) Dit irriteert mij ook heel erg. Notificaties verschijnen bovenaan het scherm, precies over belangrijke informatie of knoppen heen. Als het nou onderaan zou zijn, waar ook de Google Assistant balk verschijnt, zou een grote verbetering zijn.

Het alternatief is Android Auto / Apple CarPlay.
Alle auto's zouden in mijn mening Android Auto / Apple CarPlay moeten ondersteunen;
Ook AAOS-auto's, en ja ondanks hun al uitgebreide native software, ook Tesla.
Een telefoon is even wat makkelijk te upgraden dan hardware/software in een auto.
1) Ik weet niet welke auto je rijd, maar op de Polestar 2 is Youtube als het goed is nu mogelijk.
In een Volvo(X)C40 is dit nog steeds niet mogelijk, ondanks dat het ook in dit artikel onterecht gesteld wordt.
Ik ben na 2.5 jaar eigenlijk best negatief over AAOS:
  • Google hindert de concurrentie; alternatieve navigatie apps krijgen niet tot dezelfde informatie en resources toegang (bv het instrumentcluster scherm)
  • De ontwikkeling van maps gaat belachelijk traag, nu na 2.5 jaar kom je pas een beetje in de richting van het normaal een route kunnen plannen met meerdere laadstops. Ook het ingeven van bestemmingen is heel lang lastige geweest
Dit hint ook naar een ander probleem: je bent niet alleen afhankelijk van Google als je iets anders wilt gebruiken dan Maps. Je bent ook afhankelijk van een applicatieontwikkelaar, die speciifek voor Automotive de handdoek in de ring kan gooien.

Ook dit is een reden om er maar gewoon een smartphone op na te houden (eventueel met Android Auto, voor de liefhebbers en zolang Google en de applicatieontwikkelaar dat ondersteunen in Android).

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 22 juli 2024 14:05]

Helaas heeft AAOS bij Volvo geen ondersteuning voor AA, dus ben je dan aangewezen op het kleine schermpje van de smartphone zelf. Q1 2024 zou het er wel komen volgens mijn dealer, maar dat neem ik met een korreltje zout.
Dat vind ik dan ook een zware tekortkoming bij de Volvo implementatie van AAOS.
Dan krijg je straks (of eigenlijk nu al bij de Polestar 2) dat de hardware de nieuwe versies van het OS niet meer aankan en vervolgens de apps verdwijnen omdat een vendor als Spotify niet voor tig verschillende OS-en de app blijft onderhouden.

Door gebruik te blijven maken van Android Auto of Carplay heb je gewoon een modulair systeem. AA draait op je telefoon en stuurt eigenlijk alleen maar scherm en geluidsinfo naar het entertainment systeem. Dat kan vrij eenvoudig backwards compatible gehouden worden en de hardware upgrade zichzelf op het moment dat je een nieuwe telefoon koopt.
Ik snap je punten, ik vind sowieso dat de automotive interface onderdoet aan dat wat fabrikanten tegenwoordig zelf afleveren (vooral met de goede integratie van de interface van de fabrikant en android auto)
Moet zeggen dat ik zelf ook onaangenaam verrast was op sommige punten. Ik kom zelf van Android Auto in tal van verschillende auto's en dat is na al die jaren eindelijk op een punt gekomen dat het aangenaam is in gebruik en goede functionaliteit biedt, zeker met de laatste Coolwalk update van Google.

Bij AAOS voelt het alsof je weer in de beginjaren van AA zit. Geen ondersteuning voor chatapps dus berichten voor laten lezen kan niet, geen split screen, zeer beperkte ondersteuning voor meerdere schermen, Spotify is buggy (hervat de helft van de tijd de muziek niet of speelt gewoon een vorig nummer af), etc... Zo zijn er tal van kleine dingen die ontbreken, maar het geheel doen aanvoelen als een product in kinderschoenen. Enkel Google Maps is een app die wat doorontwikkeld is en het echte potentieel toont van AAOS, ik vrees alleen dat het bij andere apps nog lang kan duren of nooit komt.

Het grootste probleem is dat er maar een beperkte markt is momenteel en dat Google strenge restricties oplegt waardoor de meeste ontwikkelaars afhaken of een halfbakken app uitbrengen.
En waarom hebben we een deel van die problemen die jij noemt?

Omdat:
We weten al lang dat we zaken moeten scheiden. Dus je kiest een file-systeem, een UX (shell), enz.. Daarna kies je een applicatie en die applicatie gebruikt API's/ interfaces om met andere systemen te koppelen. Natuurlijk niet simpel maar aangezien we dus miljoenen apps hebben en het OS an sich dus al beschikbaar is en redelijk goed functioneert, moet het wel mogelijk zijn - ontwikkelaars genoeg. En dankzij de ontkoppeling kunnen subsystemen gewoon blijven functioneren als een ander sub-systeem kuren heeft.

Juist dat extra laagje waar we als klant eigenlijk niet op zitten te wachten: tracking en andere privacy brekende ellende, levert problemen en extra kosten op (want je moet 'connected' zijn).
Ja, ik ben die Tweaker van Flitsmeister :P

Pagina 1;
Over de term “Android Automotive”, Google hanteert tegenwoordig ook wel de term “Cars with Google Built-in”. Om aan te geven dat ze het specifiek hebben over Android Automotive OS met Google-services.

Over Android Auto-support op Android Automotive;
Polestar 2 en Volvo bieden geen Android Auto aan, terwijl Renault dit wel doet.
Ik heb het vermoeden dat dit met de Android Automotive versie te maken heeft.
Het lijkt er namelijk op dat de Android Auto receiver app is meegeleverd met AAOS 13.
Polestar en Volvo draaien voor zover ik weet nog op AAOS 11 (ooit geleverd met AAOS 9). En de kans dat ze nog even 2 major Android versies gaan upgraden lijkt me sterk, ivm verouderde hardware, waar geen nieuwe drivers voor worden gemaakt. Of blijkbaar is het ook niet makkelijk om de Android Auto receiver app te back-porten naar Android 11.

Pagina 2;
Die diepere integratie van AAOS ten opzichte van Android Auto klinkt logisch, maar is niet helemaal waar. Android Auto krijgt dezelfde API’s als Automotive apps. Een Android Auto app die op een AAOS auto draait zou dus dezelfde integratie mogelijkheden hebben.
Een Android Auto app kan gewoon het batterij (of benzine)-niveau van de auto opvragen. De vraag is wel bij niet AAOS-auto’s of deze informatie wordt vrijgegeven of niet. Ook kan een AA-app gebruik maken van de GPS van de auto voor een nauwkeurigere lokatie bepaling. Zie ook:
https://developer.android.com/training/cars/apps#carinfo

"Bij Volvo's en Polestars met AAOS is bijvoorbeeld in het instrumentenpaneel een kleinere weergave van Maps te zien, wat voor zover bekend niet mogelijk is met Android Auto.”
Of het op dit moment mogelijk is weet ik niet precies, omdat ik het nog niet heb uitgeprobeerd op een echte auto. Maar de API’s zijn er, en het werkt op de emulator.
Dus ja, je kan met zowel Android Auto als met AAOS app tegenwoordig ook een kaart tekenen op het instrument cluster. Mits de auto zelf dit ondersteund natuurlijk. Zie ook:
https://developer.android...ng_to_the_cluster_display

Automerken willen graag hun eigen UI stempel drukken, ze zijn heel erg van de “branding”.
Daarom zullen AAOS app die gebruik maken van de Android Auto templates (Distraction-optimized) qua branding dus meer integreren met de auto, dan eenzelfde Android Auto vanaf de telefoon app.
Dit natuurlijk te ergernis van App developer die liever hebben dat hun branding zichtbaar is in de app.
Denk hierbij niet per se aan logo’s, maar aan kleuren stellingen en hoe rond hoekjes worden afgerond.


Pagina 3;
Heb gehoord van een Google-er dat mijn app “Brony Radio for Automotive” de aller eerste 3rd party app op Android Automotive was. En dat ze het intern nog steeds af en toe over hebben. Leuk feitje.

Er zijn bepaalde app categorieën die Google toestaat op AAOS. Deze zijn op dit moment:
Point of interest (punten zoeken om naar te navigeren, kan bijvoorbeeld tankstations/laadpunten zijn), Internet of Things (Home automation besturen, garage deur open doen), Weather (weerbericht), Messaging (Chat apps),Navigation (spreekt voor zich), Music (Denk aan Spotify), Video (denk aan YouTube/Netflix) en Games (denk aan GameSnacks)

Deze lijst aan categorieën wordt steeds uitgebreid.
Zo zijn IOT en Weather, Video en Games pas recentelijk toegevoegd, zie ook:
https://android-developer...ith-android-for-cars.html

Deze categorieën hebben allemaal bepaalde verplichtingen, rechten en limitaties.
Zo moet een POI app gebruik maken van Google Maps om punten op te tekenen.
Moet een Weer app juist wel weer zelf een kaart tekenen.
Messaging app mag geen kaart hebben, en moet op basis van notifications werken.
Video en Games mogen alleen gebruikt worden als de auto op de handrem staat.
Op de Video en Games na, mogen alle andere apps alleen gebruik maken van bepaalde UI templates. En dus niet zelf een UI in elkaar sleutelen. Daarom zien alle Android Auto apps er vrijwel hetzelfde uit.

Flitsmeister heeft inderdaad besloten om op dit moment niet verder te gaan met de ontwikkeling van de AAOS versie van de app. Er zijn te veel limitaties en een kleine doelgroep. Echter gaat de ontwikkeling van de Android Auto (en Apple CarPlay) versie gewoon door.

[Reactie gewijzigd door frankkie12345 op 22 juli 2024 14:05]

Dank voor deze uitgebreide uitleg _/-\o_

FM is mijn favoriete navigatie app voor Android Auto.
Pluspunten:
  • Naast audio waarschuwingen ook een visuele melding in het scherm
  • Zeer actueel met meldingen over voorwerpen op de weg
  • Meldingen over flitsers en flitspalen :+
  • De app werkt ook goed samen met Garmin motorfietsnavigatie (meldingen in het scherm naast de audio meldingen)
Minpunten:
  • Hoog energieverbruik vergeleken met Google maps (telefoon wordt warm en accu wordt amper bijgeladen tijdens gebruik)
  • Snapt ingesproken bestemmingen minder goed dan maps. Pluspunt is dat je wel eerst in een tussenmenu komt om de bestemming te bevestigen. Maps doet meteen een aanname dat het resultaat goed is en stelt deze meteen in als bestemming (hoop gedoe om dit te corrigeren omdat maps nieuwe ingesproken correcties wil instellen als vervolgbestemming)/li]
Keep up the good work _/-\o_

[Reactie gewijzigd door Aapmansz op 22 juli 2024 14:05]

En de kans dat ze nog even 2 major Android versies gaan upgraden lijkt me sterk, ivm verouderde hardware, waar geen nieuwe drivers voor worden gemaakt. Of blijkbaar is het ook niet makkelijk om de Android Auto receiver app te back-porten naar Android 11.
Zie hier de belangrijkste reden om geen Android Automotive in je auto te willen hebben, dit spul veroudert nog sneller dan een telefoon. Vergeet niet dat het aantal auto's dat verkocht wordt minuscuul is in vergelijking met de hoeveelheid Android en iOS devices die jaarlijks over de toonbank gaan.
Ik rijd bijna 3 jaar een een Polestar 2. Dat is een fijne auto en voorlopig blijf ik erin rijden. Google Maps is heel prettig, maar AAOS heeft ook wel laten zien dat Google Google is. En ik ben best wel Google fan, maar hier slaat Google de plank toch wel mis.

Zo heb ik na drie jaar nog steeds geen:

Google Chrome browser - geen vereiste hoor, maar soms kan het echt wel handig zijn
Google Calender - ik zou het fijn vinden als ik op een tegeltje makkelijk kan zien wat mijn (volgende) afspraak is.
Youtube - Nu biedt Polestar een webkoppeling aan en die werkt voor geen meter. Tijdens het laden is zoiets gewoon wel leuk.
Flitsmeister - Deze mensen zijn afgehaakt, omdat de ontwikkeling niet te doen was en Google niet meewerkt
Google Keep - Het lijkt me heel handig om notities te kunnen zien / bijhouden met spraakbediening

En verder ontbreken eigenlijk heel veel handigheden die je wel bij bijvoorbeeld Tesla terugvindt. Zo is de app van Polestar wel heel erg basic.

Daarnaast is de SOC achterlijk traag en zorgt in ieder geval bij mij voor veel lag en andere irritante issues.

Maar ook kleine dingetjes die maar niet van de grond komen. Ik wil bijvoorbeeld de tijd voor me hebben, maar die vind je alleen terug op het centrale scherm. Datzelfde geldt voor de Spotify bediening en informatie. Waarom kan dat niet op het scherm voor je neus.

Kijk ik naar Googles ontwikkeling van AAOS in de afgelopen drie jaar, dan is het eigenlijk nul. Ja Google Maps ontwikkelen ze en verbeteren ze, maar verder is in al die tijd door Google niets zichtbaar bijgedragen aan AAOS in mijn Polestar.
Het is dan wel geen Chrome Browser, maar Vivaldi werkt.
Helaas dan geen integratie met de browser op je telefoon en desktop, dus geen wachtwoorden-manager, geschiedenis, favorieten... jammer!

Voor Flitsmeister op Polestar 2 kan ik nu helaas alleen Apple CarPlay aanraden.

Ik mis nog een contactpersonen app op AAOS. Je wilt vanuit de auto ook iemand kunnen bellen, en naar een contactpersoon kunnen navigeren.

Ooit geprobeerd dit probleem op te lossen door "Nav2Contacts" app te bouwen; Mee gestopt omdat ik het idee kreeg actief te worden tegengewerkt door Google bij dit project.
https://github.com/frankkienl/Nav2Contacts
Iets in mij doet mij terugverlangen naar een auto zonder digitaal scherm. Een auto moet 20 jaar mee kunnen gaan. Ik geloof niet dat dit gaat lukken met bovengenoemde oplossingen. Op een dag stoppen de updates. Wat gaan we dan doen met de auto?
De hardware zal wel meekunnen voor de levensduur van de meeste wagens, en de software zal dan ook blijven werken, ook zonder updates, zodat je de basisfunctionaliteit altijd wel zal hebben. Al is het maar om via Android Auto of Apple Carplay een mobiel apparaat te gebruiken.

Een groter pijnpunt lijkt mij dat deze head units altijd verbonden zijn met het internet. Dat lijkt mij een groter probleem. Als updates op een dag stoppen en er wordt een bug ontdekt die het aanvallen van deze units kinderlijk eenvoudig maakt, dan gaan we wat zien.
de software zal dan ook blijven werken, ook zonder updates, zodat je de basisfunctionaliteit altijd wel zal hebben
En wat gebeurd er, als de server offline gaat, waar zelfs basis functies van afhankelijk zijn?

Dit is iets waar de EU in zou kunnen grijpen, en zelfs goed in is, verplichte cross-brand standaardisatie van de Infotainment computer, zodat deze een upgrade kan krijgen.
Denk aan standaard versies van de CANBUS, een automotive versie van interne HDMI en USB stekkers, gewoon op dezelfde manier als dat je thuis je set-top box kan vervangen voor een betere of van een andere leverancier.

Was de DIN en dubbel-DIN radio voor jaren, niet een prima standaard?

Vroeger ging een auto gemiddeld 10j mee, tegenwoordig is dat gemiddeld 19.5 jaar voor ze naar de sloop gaan.

Rij zelf in een Toyota Avensis van 17j oud, die zeker nog wel een paar jaar mee gaat, en heb daar net een Android head-unit met een 11.5'' scherm voor gekocht, wel een die ge-root kan worden, zodat ik AFWall+ kan draaien, om de phone-home functie van Google en App's zwaar te kunnen beperken, want ik wil wel gebruik maken van de huidige technische gemakken, maar dat wil zeker niet zeggen dat ik daar mijn privacy voor wil opgeven.
Denk aan standaard versies van de CANBUS, een automotive versie van interne HDMI en USB stekkers, gewoon op dezelfde manier als dat je thuis je set-top box kan vervangen voor een betere of van een andere leverancier.
Het mooie aan iets oudere auto's is dat dit nog te reverse-engineeren was en bedrijfjes retrofit kits kunnen maken die bijna naadloos integreren (controls op stuur, middenconsole). Mijn navigatie en media-experience op een auto van 2013 was matig, maar zo'n kastje erin gooien zorgt er voor dat je entertainmentsysteem gewoon gloednieuw aan voelt.

De vrees is er wel dat nieuwere auto's dit moeilijker maken en je met een nieuwe auto na verloop van tijd toch een verouderde ervaring hebt t.o.v. een oudere auto waar dit makkelijker te vervangen was...

Een beetje zoals de uitfasering van DIN radio's - in oudere auto's kun je makkelijk een nieuwe radio zetten, in sommige nieuwere auto's was dat schier onmogelijk totdat AliExpress ter redding kwam.
dat zou wel graag willen zien van tweakers; op ali staan 101 van die android head units, wereld van verschil tussen deze. Maar ideaal om je 'oude' auto wat moderne features te geven. Heb er 2 besteld; een werkte fysiek niet, andere werkte perfect behalve dat je geen fuck kunt lezen op het display met zonnig weer :(
Inderdaad, als de updates stoppen krijg je in principe een onveilig systeem.

Verder zal de soc fysiek lang meegaan, maar toekomstige software zal steeds hogere eisen aan de snelheid stellen. Zie de smartphone: na een jaar of vijf is het wel klaar.
Dat is het mooie aan android auto: dat is in feite een mirror van je telefoon. Automotive is juist standalone. Ik heb sinds kort een nieuwe tweedehands auto uit 2019. De kaartenapp is bijvoorbeeld om te janken: trage interface, verouderde informatie, geen live verkeersinformatie. Het eerste wat ik heb gedaan was een unit installeren zodat het infotainmentsysteem nu ook android auto ondersteunt. Het boeit nu niet hoe oud het achterliggende systeem is want mijn telefoon doet al het rekenwerk. En die vervang ik ergens over 5 jaar waarschijnlijk.
Tijdens mijn zoektocht naar een uitbreidingsset kwam ik ook een duurdere optie tegen die standalone android apps draaide, maar dat spul draaide op android 7!! Dat wil toch niemand?
Precies dit ja. Geef mij dus maar Android Auto ipv Automotive.
Ja, en het enige wat automakers moeten doen is ook Android Auto en Apple Carplay toegang geven (gestandaardiseerde API?) tot informatie van de auto. Batterijpercentage, snelheid, en alle andere informatie.
Je wilt absoluut niet dat Carplay of AA toegang krijgen tot informatie van de auto. Als daar een interface tussen zit dan is dat een extra attack vector op de auto zelf en je entertainment systeem zou geen attack vector op je auto mogen zijn.

Laat nou net dat ook hetgeen zijn wat helemaal niet nodig is. Om dat soort informatie te tonen is geen nieuwere software nodig en dus ook geen snellere SOC. Laat dat gewoon lekker in auto-only spul zitten.

Er is wél een betere integratie tussen auto-informatie en Carplay/AA nodig. Die laatste heeft nu alleen de mogelijkheid om je hele scherm over te nemen en dat is nergens voor nodig. Laat ze liever daar aan werken dan aan een sterkere integratie.
Als daar een interface tussen zit dan is dat een extra attack vector op de auto zelf en je entertainment systeem zou geen attack vector op je auto mogen zijn.
Dat hoeft helemaal niet, je kan prima 1 richtingsverkeer maken die constant (alle nodige/beschikbare) data uitzendt over een draadje zonder dat je wat terug kunt sturen (hoeft niet eens aan te komen).

Kan nu ook al, ik zou een camera op kunnen hangen die het batterij icoontje van mijn auto ziet en uitleest en die data kan ik bij wijze van in een OS gewoon gebruiken zonder dat ik mijn auto kan manipuleren of een geheime ingang heb ontdekt.

1 weg communicatie is vrij makkelijk, gewoon geen ontvanger inbouwen enkel een zender, keihard gelimiteerd door hardware en dus niet vatbaar voor software(hacks).

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 22 juli 2024 14:05]

1 weg communicatie is vrij makkelijk, gewoon geen ontvanger inbouwen enkel een zender, keihard gelimiteerd door hardware en dus niet vatbaar voor software(hacks).
Nope. Zodra er een fysieke link is, kun je het niet meer limiteren. Op software schaal wel maar op hardware schaal kun jij geen signaal sturen zonder dat er een retour signaal mogelijk is. Als was het alleen maar om het systeem te overloaden en daarmee schade te veroorzaken aan de systemen die de auto bestuurbaar en rijdbaar maken. Zodra er een kabeltje loopt is er een attack vector.
Niet overdrijven. Dat is trouwens nu al het geval. Android Auto en CarPlay krijgen locatie-informatie van de wagen (want als je telefoon ergens onderin zit werkt de ingebouwde GPS-antenne natuurlijk niet), weten de snelheid (exact), weten of je koplampen aan staan of niet, etc.

En het gaat binnenkort mogelijk zijn om vanuit CarPlay bijvoorbeeld de climate control te beheren. Bij de Volkswagengroep zijn ze daar al aan aan het werken.
Op software schaal wel maar op hardware schaal kun jij geen signaal sturen zonder dat er een retour signaal mogelijk is.
En ik maar denken dat een diode dat regelt.
Anoniem: 345323 @Senaxx5 juli 2023 10:42
Dit zou in wezen afgedwongen moeten kunnen worden via de wetgever, net als ODB en ODB II afgedwongen zijn.
Hier een Jeep Renegade Limited bj 2021 met Android Auto en ik bevestig wat je zegt: ik vind het superhandig dat het een mirror is van je telefoon = geen gedoe, niet met naar garage hoeven gaan voor updates, haperende GPS-apps, brakke UI's..., altijd live verkeersinformatie via Maps (werkt steeds ietsjes beter heb ik de indruk)

En als extraatje: ik stream ook constant muziek via m'n telefoon, thuis, op het werk, en wanneer ik in de wagen kom, pakt ie de draad weer op bij hetzelfde lied in dezelfde playlist, alsof je nooit gestopt bent met streamen. O+

Maar het is niet perfect natuurlijk:
- spraakherkenning slaat -ik schat- tussen de 50% en de 70% van de tijd de bal volledig mis, het is beter als je Engels spreekt om iets gedaan te krijgen, maar "goed" kan je het ook in het Engels niet noemen.
- je moet je telefoon nog steeds via een kabeltje verbinden en dat kabeltje ligt dan wat onhandig over middenconsole
- en mijn grootste ergernis: vermits de spraakherkenning brak is en ik te vaak heb dat ie me naar een totaal andere bestemming wil sturen dan ik gezegd heb, typ ik m'n bestemmingen dan maar in voor de zekerheid... maar van zodra het on-screen toetsenbord 'popupt', komt er een melding "android toetsenbord alleen gebruiken bij stilstand", alleen is het probleem dat die melding dus ook komt wanneer je al/nog stilstaat, en ze zit in de weg van het toetsenbord... waardoor je telkens ook nog een paar seconden moet wachten tot die melding weer weggaat, voordat je kan beginnen typen, 'first-world problem', ik weet het, maar zo irritant als je gehaast bent! |:(


Des-al-niet-te-min, als ik bij m'n pa kijk in z'n Alfa Romeo Giulietta met z'n Alfa-eigen infotainment systeem, ben ik maar àl te blij dat ik hiervoor niet gekozen heb (en nog extra moest betalen ook!)

[Reactie gewijzigd door PinusRigida op 22 juli 2024 14:05]

Net zoals televisies? De software / hardware voor het OS is vaak veel eerder afgeschreven dan het scherm zelf.

Scherm kan vaak 10/15 jaar mee, software mag je al blij zijn als het 6 jaar mee gaat.

En Android / Google heeft nou juist een trackrecord als het aankomt op het laten vallen van ondersteuning. Zowel op het gebied als software, hardware als diensten.
Mensen met een smart TV zullen het niet met je eens zijn: dat je niet de laatste versie kunt draaien is op zich geen ramp, maar vaak worden oudere versies van apps door de makers of het OS niet meer ondersteund en kunnen in extreme gevallen ook niet meer bij de servers... dus houden letterlijk op te werken. Bij de TV kan ik dan b.v. een NVIDIA shield of ander kastje eraan hangen. Bij de auto?
en de software zal dan ook blijven werken, ook zonder updates,
Dat is bij dit soort connected diensten natuurlijk maar de vraag. Straks moet de hele wereld vanwege een kwetsbaarheid over op TLS4. Jouw auto heeft echter al een paar jaar geen updates meer en kan dus ineens niet meer gebruik maken van de online features. Volvo heeft ook nog eens gekozen om Android Auto niet te laten verbinden met hun AAOS, dus dan ga je ineens 15 jaar terug in de tijd qua gebruiksgemak. En ik gok dat deze markt veel te klein en versnipperd is om interessant te zijn voor custom roms.
Anoniem: 454358 @andreetje5 juli 2023 07:38
Een moderne auto gaat denk ik echt geen 20 jaar meer mee. Zeker niet met complexe hybride systemen (tenzij Toyota)
Zoveel electronica etc wat op een gegeven moment de auto economisch total loss maakt als het kapot gaat.
Gezien de prijzen van moderne autos verwacht ik niet dat mensen de auto eerder naar de sloop gaan brengen.
Hoe vaak komt het nu voor dat een auto total loss is door een elektronische storing?
Al heel lang neemt de hoeveel electronica toe in auto's.

Voor electrische auto's denk ik wel dat de accu pakketten een grote rol spelen bij de levensduur van de auto. Als een auto een bepaalde leeftijd heeft kan ik me voorstellen dat je niet meer wilt investeren in een duur nieuw accu pakket.
Anoniem: 454358 @gertrudi5 juli 2023 10:33
door een elektronische storing kan bijv een dsg versnellings bak niet meer werken. En dan dient die hele bak vervangen te worden. Want simpel onderdelen vervangen kan vaak niet eens. Dan is een auto van 8+ jaar oud gewoon total loss
Komt wel een oplossing voor.
Werd ook gezegd toen de inspuiting/katalysator/ABS/airbag etc. werden ingevoerd.
Besef je dat het alleen maar mogelijk is door "right to repair" wetten die er voor auto's zijn.
En dat fabrikanten dus echt liever willen dat je denkt: ik koop wel een nieuwe, deze is "op".
DSG's vallen gewoon te repareren/reviseren.
Er worden natuurlijk nog steeds Mazda's met een 2 liter benzinemotor verkocht... Maar ik denk dat je wel gelijk hebt voor EV's en hybrides.

Grappig dat de electronische systemen de levensduur beperken. Ik kocht eens een wasmachine. Verkoper zei: wasmachines zijn veel beter geworden want de mechanische schakelklok is vervangen door electronica. Later in het gesprek vroeg ik wat er nu nog kapot kan gaan aan een wasmachine (uitgerust met electronica en een borstelloze motor). Verkoper zei: meestal gaat de electronica vroegtijdig kapot...

Die mechanische schakelklok op de oude wasmachine had daarentegen twintig jaar probleemloos gefunctioneerd.
Dat heeft weinig met digitale schermen te maken, en meer met in zijn algemeenheid internet toegang, waardoor je beveiligingsupdates nodig hebt. Al ligt dat ook aan hoeveel je doet, is de enige internettoegang die hij nodig heeft voor communicatie met de servers van de fabrikant zodat de app op je telefoon kan zien wat de laadstatus is, tja hoeveel beveiligingsgaten kan je daarin maken? En dan wil ik echt niet zeggen nul, maar wel dat je niet bepaald maandelijkse beveiligingsupdates nodig hebt mag ik hopen.

Maar mijn auto heeft ook een digitaal scherm, zie niet in wat de impact zou zijn van geen updates meer. Of nou ja, kaart updates zijn een ding natuurlijk, maar vooralsnog kan ik die voor een idioot bedrag kopen voor mijn 10 jaar oude auto.
Ik zeg doen! Zelf rij ik nu een (luxe) auto uit 2001 wat destijds zo'n 65k had gekost en nu rond de 8-10k. Rijd nog altijd heerlijk en sportief. Als je maar iets zoekt wat goed onderhouden is.
Op een dag stoppen de updates.
Dat is precies waarom een gros van de auto's van 2000-2015 nu wat mij betreft minder aantrekkelijk maakt. Grote lompe schermen met ingebouwde navigatie wat destijds al ouderwets was.
That said, de functionaliteiten van een huidige nieuwe auto zullen altijd blijven werken, tenminste dat mag je hopen. Navigatie zal altijd achter gaan lopen als het een ingebakken systeem is. Maar je hebt geen updates nodig om je radio te bedienen of je airco e.d.
Mee eens. Alleen als het gaat om een auto die online verbonden is, zul je updates moeten uitbrengen.
Of terug verlangen na de tijd dat je zelf nog een lampje kon vervangen! :)
Inderdaad. Al zal dat bij mijn huidige auto (led verlichting) niet vaak meer hoeven (uitgezonderd de nummerbordverlichting, die om onbegrijpelijke redenen gloeilampjes bevat die ook nog eens regelmatig stuk gaan...).
Een auto heeft het volgende nodig.

- een radio app, Spotify app of in deze trend.
- een navigatiesysteem app.
- Meer niet

Het heeft decennia's lang altijd goed gewerkt. Waarom leven we nu in een wereld waar apps belangrijk zijn een stukje software wat zo belangrijk is voor velen?
Ik ken toch wel een aantal apps die ik graag in mijn auto zou willen installeren. Audible bijvoorbeeld, voor het luisteren naar audioboeken op lange ritten of Flitsmeister. Zo zijn er voor veel mensen vast goede voorbeelden te vinden.
Ik ken toch wel een aantal apps die ik graag in mijn auto zou willen installeren.
Mijn smartphone neem ik mee in de auto. Die heeft alle applicaties die ik nodig heb. Ergo, alle applicaties die ik nodig heb, heb ik in de auto.

Fysieke knoppen, schakelaars en hendels (zeker voor functies gerelateerd aan autorijden), een Bluetoothverbinding voor geluid, een voeding en houder voor een smartphone zo hoog mogelijk op het dashboard zonder zicht weg te nemen, en ik ben blij. :)

Op vakantie en een goedkope huurauto? Voeding en dubbelzijdig klittenband met plak mee.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 22 juli 2024 14:05]

Het voordeel van een head unit is natuurlijk dat deze nooit je zicht zal wegnemen, en daarbij ook nog eens een groter scherm kan hebben dan je ooit met een telefoon gaat bekomen, wat in geval van navigatie zeker een pluspunt is.

Voor op vakantie, mocht ik een huurwagen tegenkomen, heb ik gewoon een houder die op de luchtroosters van de A/C kan gezet worden. Ben zelf nog geen auto tegengekomen waar ik die niet op geplaatst krijg. Lijkt me stabieler en eenvoudiger dan iets in de wagen te moeten kleven.
Het voordeel van een head unit is natuurlijk dat deze nooit je zicht zal wegnemen,
Het nadeel is dat een head unit altijd lager zit dan een goede smartphonehouder, die de smartphone zo hoog mogelijk boven het dashboard laat uitstijgen maar onder de rand van het ruit uit laat komen. Ook is de kans dat als een head unit groter is, dat je voor belangrijke elementen lager moet kijken (verder van de weg af) dan bij een smartphone.

Met een smartphonehouder kan ik ook vrij de kijkhoek instellen, wat prettiger kijkt dan een vlak scherm in het dashboard. Met de grootte van hedendaagse smartphones heb ik geen probleem met dat deze te klein zou zijn.

Een houder op luchtroosters werkt ook, en kunnen ook een betere kijkhoek aanbieden.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 22 juli 2024 14:05]

Genoeg auto’s waar het scherm bovenop het dash zit. Lexus CT200h, Volvo S80, Ford Focus, meeste BMW van na 2005, en nog veel meer.
Genoeg auto’s waar het scherm bovenop het dash zit. Lexus CT200h, Volvo S80, Ford Focus, meeste BMW van na 2005, en nog veel meer.
Ja, zoiets als dit ziet er goed uit. Een klein scherm met kleine elementen dat veel te ver weg zit en waarvan de kijkhoek niet vrij is in te stellen, met elektronische mechanische onderdelen die stuk kunnen gaan (indien het een klap/pop-out scherm betreft).

Op een goed scherm ga ik een auto niet uitzoeken. Er zijn belangrijkere criteria om rekening mee te houden.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 22 juli 2024 14:05]

Zoals stoelen. Best idioot dat je voor een fatsoenlijke stoel vaak al een duurder pakket moet kopen waarvan je de meeste dingen niet eens wilt hebben.
als android automotive een apps store heeft moet dat vast mogelijk zijn...
Dat kan toch al als je CarPlay of Android auto hebt. Ikzelf gebruik de navigatie van de auto die op de achtergrond data van TomTom gebruikt voor de momentane situatie op de weg en dynamische routeplanning. Dit routekaart is zichtbaar tussen de klokken voor mijn neus. Op het hoofdscherm draait CarPlay met Flitsmeister.
De muziek komt van mijn telefoon die voldoende geheugen heeft en waar lokaal ~9000 nummers op staan. Via de knoppen op het stuur klik ik naar volgend nummer als ik het volgende random nummer niet leuk vindt. De telefoon zit in een vak onder de armsteun. WhatsApp doe ik door een longpress op de voice button op het stuur en spreek het bericht in. Nieuwe berichten worden voorgelezen. Kortom ik kan alles waar ik behoefte aan heb op een bedieningsvriendelijke manier gebruiken. Zal me dus worst zijn waar het systeem van de auto op draait.
Anoniem: 454358 @theduke19895 juli 2023 07:36
De eu is met verschillende soorten tracking bezig, oa voor max snelheid, en dat gaat alleen als de auto zelf internet heeft en gps.
Waarom internet? Snelheid kan hij gewoon uiteraard met enkel GPS trekken. En gezien hoe beperkt de functionaliteit is van de zwarte dozen die nieuwe auto's hebben, om maar te voorkomen dat iemand er een privacy ding potentieel in zou kunnen zien, lijkt het mij sterk dat ze ineens realtime je snelheid naar een EU server zouden gaan sturen.
Als je na vier jaar niet betaald voor connected geeft de auto niets meer door, uit privacy standpunt verbind ik zelfs mijn telefoon niet met onze Honda, niemand heeft er zaken mee met wie ik bel of waar ik rij, scherm tablet is groot genoeg voor navigatie, deze heb ik bovenop het scherm van het onboard systeem gemonteerd. het onboard systeem is sowieso traag en beperkt.
Zoals de situatie momenteel evolueerd koop ik zelfs geen nieuwe wagen meer.
Wat mij betreft heeft een auto helemaal geen app ondersteuning nodig. Wat nodig is, is een betrouwbare bediening van de wagen. Navigatie en radio kan je, indien nodig, zelfs via andere apparaten doen.
Een auto heeft het volgende nodig.

- een radio app, Spotify app of in deze trend.
- een navigatiesysteem app.
- Meer niet

Het heeft decennia's lang altijd goed gewerkt. Waarom leven we nu in een wereld waar apps belangrijk zijn een stukje software wat zo belangrijk is voor velen?
Ik ben het ermee eens dat een auto niet veel meer dan dat nodig heeft tijdens het autorijden. Als je stilstaat om te laden of op iemand een tijdje moet wachten is een groter infotainment wel weer erg prettig, maar ook weer luxe.

Waarom leven we nu in een wereld waar apps belangrijk zijn een stukje software wat zo belangrijk is voor velen?
Omdat we niet stilstaan en verder willen ontwikkelen. Daar laat ik even ten midden over het ook echte vooruitgang is! De apps op een auto zijn van een fabrikant nooit van echt hele hoge kwaliteit of raken hopeloos verouderd... omdat er weinig tot geen grote verandering meer wordt doorgevoerd aan het besturingssysteem, door een platform als Automotive te gebruiken wordt er enige flexibiliteit in de vorm van apps geboden (ondersteuning Google daargelaten).
Waarom leven we nu in een wereld waar apps belangrijk zijn een stukje software wat zo belangrijk is voor velen?
Omdat we niet stilstaan en verder willen ontwikkelen. Daar laat ik even ten midden over het ook echte vooruitgang is! De apps op een auto zijn van een fabrikant nooit van echt hele hoge kwaliteit of raken hopeloos verouderd... omdat er weinig tot geen grote verandering meer wordt doorgevoerd aan het besturingssysteem,
Gek genoeg veroudert de code van een +20 jaar oude auto niet en is de kwaliteit goed genoeg om geen probleem te zijn voor de veiligheid op de weg.
door een platform als Automotive te gebruiken wordt er enige flexibiliteit in de vorm van apps geboden (ondersteuning Google daargelaten).
Je hint er zelf al naar en de tekst ook: als je bang bent voor verouderde/niet meer ontwikkelde code of diensten, dan zou ik niet mijn heil zoeken bij Google.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 22 juli 2024 14:05]

Navigatie mogen ze ook weglaten tenzij het een open systeem is die je zelf kan upgraden. Minimaal Carplay of Android Auto is voldoende.

Ik snap die navigatiesystemen van autofabrikanten ook niet. Ze komen aan met systemen die sinds dag 1 eigenlijk voor geen meter werkt. Zoals het adres invoeren met een draaiknop of een kaart van bovenaf net als die eerste navigatiesystemen uit het millennium. Terwijl TomTom of Google maps 10-15 jaar terug al een systeem hadden die vandaag de dag nog steeds bruikbaar zou zijn. Dan snap ik niet dat autofabrikanten nog steeds zulke verouderde navigatiesystemen uitbrengen.

Mijn vorige BMW uit 2012 kwam met zo n navigatiesysteem. Sinds dag 1 vrijwel onbruikbaar terwijl we toen echt systemen hadden die veel beter werken. Laat het dan weg denk ik dan.
Mijn Renault uit 2010 heeft Tomtom, werkt nog steeds, kaarten nog steeds te updaten.
Alleen de file informatie is wat onbetrouwbaar, maar als ik tegelijkertijd Google Maps er naast gebruik is dat ook niet altijd even juist en up to date.
Ik heb een BMW en de standaard Navi is perfect. Ik klik op de spreektoets op het stuur en zeg navigeer naar plaatsnaam, straat, huisnummer en de route is gepland. Geen vragen terug van het systeem maar gewoon zonder morren uitgevoerd. De kaart kan remote bijgewerkt worden. Wel een beamer van modeljaar 2022. Maar ook bij vorige beamers ging dat probleemloos.
Ik heb er ook een uit 2022 en die lijkt wel met de tijd mee te kunnen gaan. Maar andere merken of in ieder geval 3-5 jaar oudere autos zijn nog wel eens uitgerust top down navigatie.
Mwuah… je mist:
USB / memory card tbv mp3 collectie
Bluetooth tbv handsfree bellen of streamen van muziek
In die zin als we toch al veel om apps geven. Of tenminste de meeste zou je dit eigenlijk kunnen doorontwikkelen naar een soort draadloze mini jack of bijvoorbeeld door de mini jack terug te brengen met Aux aansluiting. Want mp3 externe CDs en DVDs willen we ook niet echt meer.
Maar zelfs dan zijn er tientallen muziek en navigatie apps. Ik zou nu ik aan Waze gewend ben écht niet terug willen naar Maps, en ik wissel bijv. Spotify en Audible regelmatig af
Goed een basis applicatie zou ik gewoon willen zien zoals nu bijvoorbeeld in mijn auto die is uit 2013 heeft nog steeds de originele infotainmentsysteem met de originele software. Maar dat is zo langzaam en verouderd ;( dat begrijp ik. Dus in die zin dat er sowieso 1 software pakket beschikbaar is en die gewoon via OTA ge-update kan worden is prima. En dat je erbij kan sideloaden van een extra is ook goed.
Anoniem: 718943 @theduke19895 juli 2023 08:17
Voor wat betreft electrische auto's, is wat meer integratie met waar laadpunten te vinden zijn, en wat hun vermogen is wel fijn. Maar goed, dat zit typisch in de navigatie, en als de navigatie bij de accu gegevens van je auto kan (wat maps typisch kan) zijn er voor de rest inderdaad weinig apps die je nodig hebt, ik ben er nog geen tegengekomen in ieder geval, youtube of nieuws-apps hebben weinig meerwaarde voor een bestuurder.

Er wordt vaak geschermd met dat het voor de passagier leuk zou zijn, maar in de praktijk merk ik dat ik het helemaal niet fijn vind dat terwijl ik de auto bestuur, mijn passagier met mijn scherm zit te klooien, sowieso kijk je er onwillekeurig toch naar (zit in je blikveld), en ik houd graag bij lange ritten daar de navigatie op open.
Een stuur en vier wielen is ook wel handig
Prima, maar voor navigatie wil ik graag zelf kunnen kiezen, Ik ziet niet te wachten op oranje routes waar geen kip te zien is en iedere keer de melding: Als u deze route neemt duurt het 5 minuten langer.
Google maps is voor mij echt een kansloos systeem, met TomTom voor 2 tientjes per jaar ben ik van dat gezeik af, alleen is het maar de vraag of TomTom op kan boxen tegen een "goedkope" google maps.
Wel leuk die nieuwe interface van Volvo. Ik vrees dat alle development capaciteit dat naar toe is gegaan in plaats van het verbeteren van de eerste versie.

Ik rij inmiddels 2,5 jaar de XC40 met AAOS en ik ben toch wel teleurgesteld in de ontwikkeling in die periode (zowel door Google als Volvo). Ik vind het persoonlijk vooral vervelend dat voor navigatie eigenlijk alleen Google Maps goed wordt ondersteund. Er zijn wel andere apps, maar die tonen geen kaart op het bestuurdersdisplay. Ik zou graag ABRP of Waze draaien en dat kan inmiddels wel (ABRP via carplay), maar dan heb je kaart voor je neus.

Tel daarbij op dat in de Volvo je geen splitscreen functie hebt waardoor je altijd moet wisselen tussen schermen om te zien welke muziek aanstaat.

Kortom, ik had 2,5 jaar geleden hoge verwachtingen van AAOS en ik denk nog steeds dat het potentie heeft, maar de ontwikkeling gaat traag. Waarschijnlijk het nadeel van het feit dat Volvo en Polestar de eersten waren. Nu er meer fabrikanten on board zijn zal er mogelijk ook sneller ontwikkeld worden.

Overigens zijn er naast apps inmiddels ook diverse games beschikbaar om je tijdens het laden te vermaken (wat mij betreft weinig toegevoegde waarde, maar toch wel geinig om eens te proberen)
Het zou me niet verbazen dat Google dat gewoon tegen houdt. Er is geen enkele reden waarom een app zoals Waze of ABRP het niet kan, behalve dan dat de API niet toegankelijk is. Hoe lang heeft het trouwens niet moeten duren voordat bijvoorbeeld ABRP beschikbaar was in Android Auto (niet Automotive) gewoon omdat Google als gatekeeper in essentie elke app tegen hield die directe concurentie vormde voor de eigen apps.
Anoniem: 345323 @Blokker_19995 juli 2023 10:44
Dit was bij CarPlay ook het geval, maar uiteindelijk is Apple overstag gegaan en kunnen 3rd party apps net zo goed werken in CarPlay als 1st party apps.
De API's zijn sinds kort beschikbaar, zie:
https://developer.android.com/training/cars/apps#carinfo
en
https://developer.android...ng_to_the_cluster_display

Maar het lijkt erop dat nog geen enkele 3rd party app er daadwerkelijk gebruik van maakt.
Ergens hoop ik dat de EU vrije keuze verplicht gaat stellen en we in staat zijn om zelf te kiezen welk OS en welke we applicaties installeren.

Ik zie wel een Ubuntu Auto oid zitten.

Maar het zal wel ijdele hoop zijn en we zitten gewoon vast aan Google en Apple. TomTom gaat dit niet redden vrees ik en een open systeem is al helemaal een utopie vrees ik. Te weinig mensen, incl overheden, zien hier het belang van.
TomTom gaat dit niet redden vrees
Volgens mij kopen Apple en Google een groot deel van hun kaarten en info gewoon bij TomTom in hoor.
Dat wist ik niet en is op zich prettig voor het voortbestaan van TomTom, al zie ik Apple of Google nog wel eens TomTom opslokken.

Maar dat staan nog los van de wens tot een open platform.
Maar ik wil helemaal geen Google diensten. Ook niet in mijn auto. Snap niet dat een fabrikant zichzelf zo afhankelijk maakt van een tech speler. Tuurlijk is de native software van auto’s om te huilen, maar de Auto/CarPlay oplossingen van nu vind ik echt een goed alternatief.

[Reactie gewijzigd door SirLenncelot op 22 juli 2024 14:05]

Anoniem: 138647 5 juli 2023 08:16
Fijn. Dus elke firma, die Google betaald voor die data, weet voortaan waar je gereden hebt, hoe wat waar etc, net als bij een Android telefoon. Dat met "privacy is belangrijk" is allemaal hete lucht en leugens want het druist 180 graden in tegen het verdienmodel van Google.
Tesla's zijn ook altijd online, maar die verkopen die data niet aan derden. Als je als Tesla klant, zo dom was niet te laden (mijn vrouw...) en je staat op de vluchtstrook en je belt Tesla Support, vragen ze je waar je bent. Als je dan zegt "waarom vraagt U dat, U weet toch waar ik ben" dan is het antwoord "nee dat weten we niet want dat is niet toegestaan".
Hoe het ook zei, Google vertrouw ik zover als ik ze gooien kan. Nog erger zou het zijn als Zuckerberg in deze industrie zou instappen (insert horror emoji...).

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.